eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
972 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
JPTR_Volume 9_Issue 3_Pages 3-17.pdf
210.8K
علم خدا در اندیشه سهروردی منصور ایمانپور
4_5793913287485691120.mp3
80.48M
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🎤 صوت جلسه‌ی دوم 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
JPTR_Volume 9_Issue 3_Pages 19-39.pdf
238.5K
مکتب فلسفی فیض کاشانی محمد صادق کاملان
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
فلسفه حقوق ۱۲.mp3
51.9M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ » 💎موضوع: فلسفه حقوق ✅ جلسه دوازدهم 🎙مدرس: دکتر ابراهیم دهنوی (استاد دانشگاه شیراز) 📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید. @Avicenna 🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۲۳ 🔹نگاهی گذرا به آغاز و انجام، و تعلیقه علامه حسن‌زاده آملی 🎤حجت‌الاسلام شهسواری 🗓دوشنبه، ۱۴۰۳/۰۸/۰۷، ساعت ۱۹ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/g.erfan 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
هدایت شده از فلسفه نظری
‌🔻 اجزاء جسم جسم جوهری محسوس است که دارای دو جزء بالقوه(ماده) وجزء بالفعل(صورت) میباشد. ۱_جزء بالقوه_ ماده (والمادهُ ما به الشیء بالقوه) عبارت است از توانایی‌های موجود  در اینکه بتواند حالت دیگری را که الان ندارد به خود بگیرد. به این توانایی واستعداد وقابلیت شیء برای پذیرش تحولات و تغییرات بعدی، ماده میگویند. ۲_جزء بالفعل_صورت (مابه الشیء بالفعل) عبارت است از ذات و حقیقت شیء و هر آنچه که شیء را آن کرده است که هست. به عبارتی صورت، کل ویژگی‌های موجود میباشد. صورت آن چیزی است که منشاء آثار وخواص موجود میباشد و آن را با هر چیز دیگر متفاوت کرده است. 🔖 تلازم ماده وصورت: ماده قابلیت محض است و از این حیث هیچ فعلیتی ندارد لذا موجودیت و ماده به صورت است. به عبارتی ماده در فعلیت یافتنش نیازمند صورت است. صورت فعلیت محض است با این حساب برای موجودیتش نیاز به ماده دارد وتا ماده(که موضوع آن است) نباشد صورت نمیتواند موجود شود. زیرا صورت در تعیین خود نیازمند به ماده است.بر این اساس ماده صورت را متعین می‌کند و صورت ماده را بالفعل می‌کند.لذا ماده علت تشخص صورت و صورت علت فعلیت برای ماده است. پس هردو برهم توقف دارند منتهی این توقف سبب دور نمیباشد، زیرا جهت توقف آنها متفاوت است. جهت توقف ماده بر صورت در فعلیت است و جهت توقف صورت بر ماده در تعین است. ╰๛--- ‑ ‑  -   - @falsafeh_nazari
4_5793913287485691121.mp3
102.73M
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🎤 صوت جلسه‌ی سوم 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
JPTR_Volume 9_Issue 3_Pages 41-67.pdf
253K
نظریه کارکرد گرایی آلستون و معناداری اوصاف الهی امیر عباس علیزمانی حسین نقوی
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻در باب عشق_۳ (نگاهی به کتاب مونس العشاق سهروردی) (مونس العشاق) یا (رساله فی حقیقه العشق) اثری است گرانبها به قلم شیخ شهاب الدین که در آن با زبانی تمثیلی به تشریح مفهوم و بیان مراحل و مراتب مختلف آن میپردازد. در این حکایت، هم به فلسفه نظر دارد و هم به اندیشهٔ نظر دارد و هم از اشارات و لطائف قرآنی بهره می‌گیرد. در بیان معنا و وجه تسمیه عشق میگوید: «عشق را از عَشَقه گرفته اند و عشقه آن گیاهی است که در باغ پدید آید. در بُن درخت. اول، بیخ در زمینی سخت کند، پس سر برآورد و خود را در درخت می پیچد و همچنان می رود تا جمله درخت را فرا گیرد و چنانش در شکنجه کند که نم در میان رگ درخت نماند و هر غذا که بواسطه آب و هوا بدرخت می رسد بتاراج می برد تا آنگاه که درخت خشک شود. همچنان در عالم انسانیت که خلاصه موجودات است، درختی است مُنتَصفُ القامه(ایستاده_استعاره از انسان) که آن بِحبةُ القلب پیوسته است و حُبةُ القلب در زمین روید.... و چون این شجره طیبه(انسان) بالیدن آغاز کند و نزدیک کمال رسد، عشق از گوشه‌ای سر بردارد و خود را در او پیچید تا بجایی برسد که هیچ نم بشریت در او نگذارد و چندانکه پیچِ عشق بر تن شجره زیادتر می شود، آن شجره مُنتَصِف القامه، زردتر و ضعیف‌تر می‌شود تا به یکبارگی علاقه منقطع گردد. پس آن شجره روان، مطلق گردد و شایسته آن شود که در باغ الهی جای گیرد. رسالة فی حقیقة العشق ص ۱۳» وی در ادامه میگوید: « چون بغایت رسد آنرا خوانند و گویند که "العشق محبة ُمُفرَطه" و عشق خاص‌تر از محبت است زیرا که همه‌ی عشق محبت باشد اما همه‌ی محبت عشق نباشد و محبت خاص‌تر از معرفت است زیرا که همه‌ی محبت معرفت است. اما همه‌ی معرفت محبت نباشد. از دو چیزِ متقابل، تَولد کند که آن را و خوانند. زیرا که معرفت : ۱_یا به چیزی خواهد بودن،مناسب و ملایم جسمانی یا روحانی که آن را ویا خوانند و نفسِ انسان، طالبِ آن است و خواهد که خود را بدانجا رساند و کمالْ حاصل کند. ۲_یا به چیزی خواهد بود که نه ملایم بود و نه مناسب، خواه جسمانی و خواه روحانی که آن را و خوانند. و نفسِ انسانی دائما از آنجا می گریزد و از آنجاش نفرتی طبیعی به حاصل می شود. پس اول پایه، معرفت است و دوم پایه، محبت و سوم پایه، عشق. و به عالمِ عشق که بالای همه است نتوان رمیدن تا از معرفت و محبت، دو پایه ی نردبان نسازد. همان ص۱۳_۱۴» 🔸نکته قابل توجه در سخنان شیخ اشراق آن است که ایشان بین عقل و عشق تفاوتی قائل نیست بلکه اولین پایه عشق و محبت را معرفت وعقل میداند. آموزه‌ای که از ویژگیهای مهم و است مبنی بر وحدت نفس در کل قوا و عدم تباین بین حالات نفس از جمله عقل وعشق میباشد. این مساله در وعرفانهای شرقی کاملا برعکس است، در آموزه این معارف تباینی اصلی بین عقل وعشق برقرار است به نحوی که سالک یا باید جانب عقل را بگیرد ویا جانب عشق را. اما حکمای مسلمان سالک را عاقلِ عاشق توصیف میکردند. متاسفانه آموزه عرفانهای شرقی در برخی از فرق تصوف نفوذ کرده و آنها نیز پای استدلالیان را چوبین تر و سست‌تر از آن میدانستند که یارای ایستادگی یا همراهی در برابر عشق را داشته باشد. @falsafeh_nazari
📚 دوره تخصصی فلسفه اسلامی به‌زبان انگلیسی 📖 (با حضور اساتید برجسته بین‌المللی) 1️⃣ دکتر الیور لیمان؛ عصر طلایی فلسفه اسلامی (سفری تاریخی) 2️⃣ دکتر محمد لگنهاوزن؛ تحلیل تطبیقی سنت های فلسفی اسلامی و غرب 3️⃣ دکتر پیتر آدامسون؛ درآمدی بر آثار فلسفی ابن‌سینا 4️⃣ دکتر الگا لزینی؛ اشراق جسم وروح 5️⃣ دکتر فرانک گریفل؛ هماهنگی ایمان و عقل 6️⃣ دکتر سید نظام‌الدین احمد؛ هستی و نیستی در اندیشه اسلامی 7️⃣ دکتر جری کاکوا؛ حکمت نور؛ اشراق گرایی سهروردی 8️⃣ دکتر فریل بوهافا؛ معرفت شناسی اسلامی: منابع معرفت 9️⃣ دکتر حسن اسپایکر؛ مفهوم اختیار در فلسفه اسلامی 🔟 دکتر سید حسین نصر؛ ملاصدرا؛ زندگی، آثار و تعالیم 1️⃣1️⃣ دکتر محمد فاروق؛ وحدت در تنوع: کثرت گرایی در اندیشه فلسفی اسلامی 2️⃣1️⃣ سید علی موسوی جزایری؛ وضعیت کنونی فلسفه اسلامی 🔖 همراه با گواهی پایان دوره 🔻 اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: hekmat.academy/islamic-philosophy 🔹 آکادمی بین‌المللی حکمت eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89