4_5814370839486796170.mp3
49.79M
نظام اندیشه عرفانی شمس تبریزی
دکتر فنایی اشکوری
همایش بین المللی شمس تبریزی در خوی آذربایجان غربی
6 مهر 1402
@dr_fanaei
J11.mp3
25.15M
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (۱۴۰۲)
🎙 کلاس دکتر امیر صائمی
📣 موضوع: آگاهی اخلاقی؛ کنشگری و عواطف
🗓 پنجشنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۲
🚩 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
@PhilMind
❎ تفاوت اصطلاحات (۱۹)
تفاوت ماده اولی و عدم
۱. ماده حامل زمینه پیدایش است، اما عدم نیستی محض است.
۲. ماده دارای تحصل ابهام است، ولی عدم تحصلی ندارد.
۳.ماده موجود است، ولی عدم معدوم است.
#تفاوت
🔴 سومین مدرسه بینالمللی خداباوری شریف: شرق و غرب
#دانشگاه_صنعتی_شریف
با حمایت مؤسسه حامی
📆 ۲۵_۲۲ مهرماه ۱۴۰۲
🖥 #آنلاین
📌 اساتید برتر بینالمللی
📌 با تمرکز بر موضوعات: انواع طبیعی, قوانین طبیعت، و غایتمندی
📌 #گواهینامه #پاورپوینت
🔻 سخنرانان:
الیوت سوبر_ نانسی مورفی_ استفان لا_ رابین کالینز_ جان سندرز_ تایلر هیلدبراند_ دنیز الکساندر_ روزبه زارع_ سید حسن حسینی
💢 برای #ثبت_نام و کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید:
🌐 http://theismschool.philsci.sharif.ir/fa/خانه/
----------------------------------------
🆔 @theismschool
هدایت شده از فلسفه ذهن
🔥 ند بلاک، جوزف لوین، پیتر ون اینواگن، ریچارد سوئینبرن، تیم کرین، اوریا کریگل، سوزان بلکمور چارلرز تالیافرو و برخی دیگر از اساتید شناختهشده بینالمللی در اولین کنفرانس بینالمللی فلسفه ذهن ایران به ارائه بحث خواهند پرداخت👆
⏰ این کنفرانس قرار است هفته اول اسفندماه امسال به صورت حضوری و آنلاین برگزار شود: دو روز آنلاین به زبان انگلیسی و سه روز حضوری به زبان فارسی.
📣 ارسال مقاله کوتاه (۲۵۰۰-۲۰۰ کلمه) تا ۱۵ آبان از طریق آدرس ایمیل info@philmind.ir یا از طریق فرم مربوطه در صفحه اختصاصی کنفرانس بر روی سایت www.philmind.ir امکانپذیر است.
🗓 پوستر فراخوان مقالات و محورهای محتوایی همایش و سایر جزئیات در سایت فوق قابل مشاهده است.
@PhilMind
✅ استدلال شکاکان در مورد دانش نسبت به جهان بیرون از ذهن [استدلال رویا]
🔺تصور کنید امیر در یک شب سرد، در اتاقش، کنار آتش مشغول کار است. او شعلههای آتش را میبیند و گرمای آن را حس میکند. با توجه به این ادراکات، او باور دارد که نزدیک آتش است. اما آیا این تجربههای حسی به او این امکان را میدهد که بداند نزدیک آتش است؟ ممکن است امیر در یک رویایی تمام آن ادراکات را داشته باشد و احساس کند نزدیک آتش است. هر تجربه حسیای ممکن است جزئی از یک رویا باشد. بنابراین تجربه حسی، هم با رویا سازگار است و هم با بیداری و امیر نمیتواند بداند آیا بیدار است یا خیر. در نتیجه او نمیتواند بداند که در جهان بیرونی، نزدیک آتش نشسته است.
🔺مطلب فوق را میتوان در استدلال ذیل خلاصه کرد:
۱. اگر امیر نداند که نزدیک آتش است، پس او هرگز چیزی در مورد جهان بیرون نمیداند. (مقدمه)
۲. امیر نمیداند که نزدیک آتش است. (مقدمه)
۳. پس امیر هرگز چیزی در مورد جهان بیرون نمیداند. (نتیجه از ۱ و ۲)
این استدلال از نظر منطقی معتبر است. یعنی اگر تمام مقدمات آن صادق باشد، نتیجه آن نیز ضرورتا صادق خواهد بود. صدق مقدمه ۱ به نظر قابل قبول میرسد. اما صدق مقدمه ۲ نیاز به اثبات دارد.
🔺استدلال زیر، از صدق مقدمه ۲ پشتیبانی میکند:
۱. امیر میداند که امکان رویا با دانش او به اینکه نزدیک آتش است، ناسازگار است. (مقدمه)
۲. امیر میداند که اگر امکان رویا با دانش او نسبت به ادعایی ناسازگار باشد، برای آنکه آن ادعا را بداند، باید بداند که امکان رویا، کاذب است. (مقدمه)
۳. پس امیر برای آنکه بداند نزدیک آتش است، باید بداند که امکان رویا کاذب است. (نتیجه از ۱ و ۲)
۴. اما امیر نمیتواند بداند که امکان رویا کاذب است (مقدمه).
ه. بنابراین، امیر نمیداند که نزدیک آتش است. (از ۳ و ۴)
آیا باید استدلال شکاکان را بپذیریم؟ به نظر می رسد پذیرش نتیجه استدلال آنها عجیب و نگران کننده است. برای مقابله با آن، باید بکوشیم صدق یکی از مقدمات استدلال را رد کنیم.
📕 Epistemology A Guide (2013: 1-4)
✍ John Turri
#شکاکیت #استدلال_رویا #استدلال #دکارت #تجربه_حسی
🔸🔸🔸
🌐 کانال معرفتشناسی
🆔 @epistemology_issues
J12.mp3
35.58M
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (۱۴۰۲)
🎙 کلاس دکتر جواد درویش
📣 موضوع: الهیات و علوم شناختی
🗓 پنجشنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۲
🚩 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
@PhilMind