eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
972 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
💢برگزاری نشست معرفی و بررسی کتاب «اختیارات مظفری» ✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، با اهتمام گروه پژوهشی «مطالعات علم» مؤسسه و با همکاری پژوهشکدۀ تاریخ علم دانشگاه تهران، نشست معرفی و بررسی کتاب «اختیارات مظفری»، جامع‌ترین کتاب هیئت بطلمیوسی و غیربطلمیوسی به زبان فارسی، برگزار می‌شود. 🔶این کتاب نوشتۀ قطب‌الدین محمودبن مسعود شیرازی (۶۳۴-۷۱۰ ق) بوده و با تصحیح، تحقیق، و شرح امیرمحمد گمینی از سوی انتشارات مؤسسه به چاپ رسیده است. 👤سخنرانان: • حسین معصومی همدانی • سیدمحمدحسین حکیم • حنیف قلندری • امیرمحمدگمینی ⏰زمان: یکشنبه ۲۰ اسفندماه۱۴۰۲ ساعت ۱۶ الی ۱۸ 📍مکان: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران- سالن دکتر نصر 🌏لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/naghd 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🌀لیست کتب صدرالمتالهین علیه الرحمه بالمس هر لینک به همان کتاب هدایت خواهید شد 📚رساله جبر و تفویض یا خلق الاعمال ✍صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی مشهور به ملاصدرا 🔹به تصحیح : سید محمدعلی روضاتی 🔸با گفتاری از استاد جلال الدین همایی 🔹چاپ حبل المتین اصفهان/آبان ۱۳۴۰ 🔸۲۵صفحه 🔹متن عربی https://eitaa.com/AGLOESHG/3258 📚مثنوی ملاصدرا ✍صدرالدین محمد شیرازی (ملاصدرا/ صدرالمتالهین) . 🔹 به کوشش: مصطفی فیضی. 🔸 قم: کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی(ره)، 1376 https://eitaa.com/AGLOESHG/3262 📚رسالة الواردات القلبیة في معرفة الربوبیة ✍مولاناصدرالدين محمدبن ابراهیم الشيرازي 🔸مکتبة المصطفوی 🔹۱۳۴صفحه 🔸متن عربی https://eitaa.com/AGLOESHG/3266 📚شرح و تعلیقه صدر المتالهین بر الهیات شفا 🔹تصحیح نجفقلی حبیبی 🔸چاپ بنیاد حکمت اسلامی صدرا 🔸۷۴۴صفحه 🔹متن عربی https://eitaa.com/AGLOESHG/3272 🌀کتاب بسیار کمیاب 📖ضوابط المعرفة المُسمّاة شرح الهداية الأثيريّة ✍مولانا صدر الدِّين محمد الشّيرازي 🔹تحقيق أحمد عبد الرّحيم السّايح وتوفيق علي وهبة https://t.me/PHILO_MYS/959 https://eitaa.com/AGLOESHG/3278 📖مرآت الاکوان ترجمه و تحریر فارسی شرح هدایه ملاصدرا شیرازی ✍به قلم احمد بن محمد حسینی اردکانی 🔹تحقیق و تصحیح : عبدالله نورانی 🔸۵۸۵صفحه https://eitaa.com/AGLOESHG/3281 🔹الشواهدالربوبیه 🔹متن عربی 🔹کیفیت عالی https://eitaa.com/AGLOESHG/3286 📚تفسیرالقران الکریم ✍صدر المتالهین مولی صدرا 🔸انتشارات بیدار 🔸زبان عربی https://eitaa.com/AGLOESHG/3293 📖درسنامه شواهد الربوبیه ✍استاد حشمت پور 📑290صفحه https://eitaa.com/AGLOESHG/3321 ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🔻لیست دوم کتب ملاصدرا 📚شرح رساله المشاعر ملاصدرا ✍ملا محمد جعفر لاهیجی 🔹۷۵۳صفحه 🔸به اذعان بزرگان فلسفه اسلامی رساله المشاعر بهترین کتاب در هستی شناسی و مساله اصالت الوجود است و شرح لاهیجی بهترین شرح این کتاب مستطاب است https://eitaa.com/AGLOESHG/3160 📚کتاب المشاعر ✍نویسنده: ملاصدرا 🔹مترجم: بدیع الملک میرزا عمادالدوله 🔸ترجمه، مقدمه و تعلیقات فرانسوی: هانری کربن 🔹تعداد صفحات: ۵۱۸صفحه https://eitaa.com/AGLOESHG/3165 📚الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه ✍صدر المتالهین مولی صدرا 🔸 تصحیح محمد خواجوی 🔹جلد اول 🔸زبان عربی https://eitaa.com/AGLOESHG/3168 🔷ترجمه اسفار اربعه/ اسفار اربعه. ✍ملاصدرا، صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی (صدرالمتألهين شیرازی) ✍ترجمه محمد خواجوی. https://eitaa.com/AGLOESHG/3178 📚الشواهد الربوبیه ✍نویسنده: صدرالمتالهین محمد بن ابراهیم() 🔹با تعلیقات حکیم ملاهادی سبزواری 🔸به تصحیح حکیم سید جلال الدین ■زبان:عربی 🔹۸۳۳صفحه 🔸چاپ دانشگاه فردوسی مشهد https://eitaa.com/AGLOESHG/3189 📖الشواهد الربوبیه ✍صدرالمتالهین محمد بن ابراهیم() ترجمه و تفسیر: جواد https://eitaa.com/AGLOESHG/3193 📚ایقاظ النائمین ✍صدرالدین محمدبن ابراهیم شیرازی (ملاصدرا) 🔹تصحیح محمد خوانساری 🔸۲۷۶صفحه 🔹متن عربی https://eitaa.com/AGLOESHG/3199 📚إیقاظ النائمین ✍صدر الدين الشيرازي 🔹تحقيق الدكتور محسن مؤيدي 🔸125صفحه 🔹متن عربی https://eitaa.com/AGLOESHG/3200 📚سه رساله فلسفي (المسائل القدسية, متشابهات القرآن, أجوبة المسائل) ✍صدر الدين الشيرازي 🔹تصحیح سید جلال الدین آشتیانی 🔸434صفحه 🔹متن عربی https://eitaa.com/AGLOESHG/3202 📚مفاتیح الغيب ✍مولاناصدرالدين محمدبن ابراهیم الشيرازي 🔹تعليقات المولى علي النوري 🔸مقدمه آیت الله عابدی شاهرودی 🔹تصحیح محمد خواجوی 🔸متن عربی https://eitaa.com/AGLOESHG/3206 📚مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتالهین 🔹شامل بر آثار ناشناخته و چاپ نشده: ‌ اتحاد عاقل و معقول و شواهدالربوبیه و خلق اعمال و اصالت جعل وجود و مزاج وتفسير سوره حمدو... 🔹تحقیق و تصحیح دکتر حامد ناجی https://eitaa.com/AGLOESHG/3208 📚رساله سه اصل ✍مولی صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی https://eitaa.com/AGLOESHG/3215 📚المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة ✍مولاناصدرالدين محمدبن ابراهیم الشيرازي 🔹بنیاد حکمت اسلامی صدرا 🔸تحقيق سيد محمد خامنه ای 🔹515صفحه 🔸متن عربی https://eitaa.com/AGLOESHG/3217 📚المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة ✍مولاناصدرالدين محمدبن ابراهیم الشيرازي 🔹دفتر تبلیغات اسلامی 🔸تحقيق سیدجلال الدين آشتیانی 🔹150صفحه 🔸متن عربی https://eitaa.com/AGLOESHG/3219 📚أسرار الآيات ✍مولاناصدرالدين محمدبن ابراهیم الشيرازي 🔹تصحیح محمد خواجوی 🔸متن عربی https://eitaa.com/AGLOESHG/3226 📚ترجمه أسرار الآيات ✍مولاناصدرالدين محمدبن ابراهیم الشيرازي 🔹ترجمه علویه همایونی 🔸۱۷۷صفحه https://eitaa.com/AGLOESHG/3229 📖رساله فی الحدوث (حدوث العالم) ✍مولانا صدر الدِّين محمد الشّيرازي (ملاصدرا/ صدرالمتالهین) 🔹تصحیح دکتر سیدحسین موسویان 🔸چاپ بنیاد حکمت اسلامی صدرا 🔹۴۴۱صفحه 🔹متن عربی https://eitaa.com/AGLOESHG/3238 📖التنقیح في المنطق ✍مولانا صدر الدِّين محمد الشّيرازي (ملاصدرا/ صدرالمتالهین) 🔹 تحقيق غلامرضا یاسی پور 🔸بامقدمه احد فرامرز قراملکی 🔹بنیاد حکمت اسلامی صدرا 🔹۱۴۹صفحه 🔸متن عربی https://eitaa.com/AGLOESHG/3245 📚كسر أصنام الجاهلية ✍مولی صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی 🔹تحقيق محمدتقی دانش پژوه 🔹چاپِ دانشکده معقول و منقول 🔸بمناسبت چهارصدمین ‌سال ولادت صدرالدین شیرازی https://eitaa.com/AGLOESHG/3249 📚عرفان و عارف‌نمایان؛ ترجمه کتاب کسر اصنام الجاهلیة ✍صدرالدین محمد شیرازی (ملاصدرا) 🔹مترجم: محسن بیدارفر... https://eitaa.com/AGLOESHG/3251 ♦️کانال فلسفه و عرفان t.me/PHILO_MYS https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
1402-12-03-1.mp3
27.41M
علمی برهان پذیری خداوند؛چالشها و تبیین ها کارشناسان سلیمانی امیری محمد رضایی دانشور دبیر علمی جعفری زمان 402.12.03 قسمت اول mediahekmat@ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
1402-12-03-2.mp3
22.65M
علمی برهان پذیری خداوند؛چالشها و تبیین ها کارشناسان سلیمانی امیری محمد رضایی دانشور دبیر علمی جعفری زمان 402.12.03 قسمت دوم @mediahekmat 〰〰〰〰〰〰〰〰〰📮@vajeazeh
آیا می‌خواهید بدانید فیلسوفان چگونه فلسفه‌ورزی می‌کنند؟ تیموتی ویلیامسون در کتاب کار فلسفه، روش تفکر و کار فیلسوفان معاصر را توضیح می‌دهد. 📚 Doing Philosophy: From Common Curiosit to Logical Reasoning [2018] ✍ Timothy Williamson (کار فلسفه: از کنجکاوی عمومی تا استدلال منطقی) ▪️Preface: 1. Introduction 2. Starting from Common Sense 3. Disputing 4. Clarifying Terms 5. Doing Thought Experiments 6. Comparing Theories 7. Deducing 8. Using the History of Philosophy 9. Using Other Fields 10. Model-building 11. Conclusion: The Future of Philosophy ➖➖➖ 🌐@EpistemeHub | کانال معرفت‌شناسی
💢ویژه‌نامه دوره آموزشی «دانش‌افزایی استادان، پژوهشگران، و دانشجویان دانشگاه‌های روسیه» ✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دوره آموزشی «دانش‌افزایی استادان، پژوهشگران، و دانشجویان دانشگاه‌های روسیه» با موضوع «فلسفه و هنر اسلامی»، در «مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» و با همکاری «بنیاد مطالعات اسلامی ابن‌سینای روسیه»، در آذرماه 1402، برگزار شد که در ادامه ویژه‌نامه آن از نظر می‌گذرد: 🌏دانلود فایل pdf 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از فلسفه ذهن
☘️ نفس و را مختص حیوانات و انسان‌ها دانسته و در موارد متعدد تاکید کرده که جمادات (و نباتات) بدلیل غیبت هر جزء از اجزاء دیگر، فاقد علم و ادراک هستند. او تنها نوعی شعور لمسی برای نباتات قائل شده که در نظر برخی مفسران می‌تواند به وجود نحوه‌ای علم و ادراک در گیاهان نیز تفسیر شود. اما در هر صورت نفس مجرد را تنها برای حیوان و انسان ثابت کرده و بر نفی علم و آگاهی از جمادات تصریح دارد. 🍁 این موضع البته نزدیک به دیدگاه غالب فیلسوفان مسلمان در طول تاریخ بوده و طبیعتاً نافی و وجود ادراک و آگاهی در همه موجودات است. اما نکته این‌جاست وی در جلد هشتم اسفار و آن هم ذیل عنوان «فی اللمس و احواله»، پس از بیان این‌که ادراک در نبات و جماد هم وجود دارد و ادعای این‌که چنین دیدگاهی با مبنای او در باب علم (حضور صورت مجرد نزد مجرد) منافاتی ندارد، ادامه می‌دهد: «پس جسمانیت مانع صورت وحدانی که قابل حیات باشد، نیست. به شرط آن‌که دچار تضاد [در عناصرش] نباشد؛ همان‌طور که افلاک این‌چنین‌اند [طبق دیدگاه قدما که برای افلاک نیز قائل به نفس و ادراک بودند] و بدلیل عدم تضاد و تفاسد، حیات نطقی (عقلی) دارند. [منظور صرف حیات زیست‌شناختی نیست؛ بلکه حیات نطقی و ادراک عقلی را مطرح می‌کند]. پس گیاهان نیز بدلیل آن‌که تضاد در عناصر آن‌ها شدید نیست، بعید نیست که قوه شعور ضعیف متناسب با خودشان را داشته باشند». 🌕 صدرا در ادامه توضیح می‌دهد که بر اساس مبنای فلسفی خویش که وجود را مساوق و هم‌مصداق با علم و حیات می‌داند، لاجرم باید به چنین دیدگاهی ملتزم گردد: «چگونه این‌طور نباشد؛ در حالی‌که وجود با مراتب مختلفش در نظر ما عین علم و شعور (با مراتب مختلفش) است؟ و به همین دلیل است که عارفان الهی اعتقاد دارند تمام موجودات آگاه نسبت به پروردگارشان هستند و همان‌طور که قرآن می‌فرماید بر پروردگارشان ساجدند». البته وی تأکید مجدد دارد که این علم و ادراک و شعور دارای مراتبی از شدت و ضعف است (مانند خود مراتب وجود) و هرچه وجود از شوب عدم رهاتر باشد (مرتبه بالاتری داشته باشد)، ادراکات او نیز تمام‌تر و شدیدتر است. بنابراین سطح شعور و ادراک نباتات را ضعیف باید دانست.   🔻برخی شارحان برای توجیه تفاوت نظر مؤلف گفته‌اند چه بسا دیدگاه اصلی او در این موضع بیان شده و سایر موارد که نافی ادراک و علم از جمادات بود، از باب همراهی با دیدگاه جمهور فلاسفه بیان شده است. اما در شرایطی که بحث ذیل اتحاد عالم و معلوم، و نیز مباحث و ... هماهنگ با دیدگاه عموم فیلسوفان بوده و اکنون ذیل عنوانی فرعی و در خلال بحثی حاشیه‌ای بر این نکته تصریح شده، بیشتر نوعی ناهماهنگی درونی را بازتاب می‌دهد. علامه طباطبائی در حاشیه بر همین موضع از جلد هشتم اسفار (ص۱۶۴)، نظر اخیر صدرالمتألهین را تقویت کرده و تلاش می‌کند برای تأیید وجود جنبه‌ای مجرد در اشیاء مادی، استدلال و تبیینی ارائه دهد؛ هرچند که کار شاقی است و با تصریحات سابق صدرا نیز در تضاد است. حاجی سبزواری اما اعتقاد دارد: «در این کلام صدرالمتألهین، جنبه‌های مختلفی از مسامحه وجود دارد که بر کسی که اصول سابق در مباحث عاقل و معقول را به یاد داشته باشد، مخفی نیست ...». @PhilMind
💢گزارشی از نشست «دوگانگی مفاهیم و گزاره‌های اعتباری از منظر مرحوم علامه طباطبایی» ✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، این نشست علمی در تاریخ هشتم اسفندماه 1402 در شعبۀ قم موسسه و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین کرمانشاهانی و جمعی از اعضاء هیئت علمی مؤسسه، طلاب، و دانشجویان برگزار گردید. در ادامه گزارشی از این نشست از نظر می‌گذرد: 🔶در ابتدای جلسه، دبیر علمی نشست، حجت‌الاسلام خیاط زاده (پژوهشگر وابستۀ به موسسه) اشاره‌ای به تاریخچه و چیستی نظریۀ اعتباریات داشتند و در ادامه، حجت‌الاسلام کرمانشاهانی مباحثی را پیرامون چیستی اعتبارات عملی از منظر علامۀ طباطبایی ره بیان کردند. در انتهای جلسه نیز حاضران در جلسه و همراهان بر خط، پرسش‌های خود را مطرح کردند. خلاصۀ مباحث دبیر علمی جلسه بدین شرح بود: علامۀ طباطبایی ره اولین بار نظریۀ اعتبارات عملی را در سال 1348 قمری، در رساله‌ای با عنوان «رسالۀ فی الاعتباریات» مطرح کردند. ایشان در مقدمۀ این رساله بر جدید بودن این نظریه تصریح نموده است. این نظریه در سایر آثار علامه ره از جمله: رسالۀ الانسان فی الدنیا (1361 ق)، حاشیۀ الکفایۀ (1368 ق) و مقالۀ ششم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم (1373 ق)، تفسیر البیان، تفسیر المیزان (1375 - 1392 ق)، بدایۀ الحکمۀ (1390 ق)، نهایۀ الحکمۀ (1395 ق) مطرح شده است... 📎ادامه خبر: https://www.irip.ac.ir/fa/news/722 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
🔰گروه فلسفه علوم انسانی با همکاری پژوهشکده مطالعات راهبردی علم، فرهنگ و تمدن پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می کند 🔹مسئولیت اجتماعی علم 🗓چهارشنبه 19 اسفند ساعت 9 تا ۱۲ 📍قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🌐لینک مجازی: https://skyroom.online/ch/rihu/meeting1 @ENOEnsani
مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند 🔰مسائل اگزیستانسیالیستی در فلسفه اسلامی ارائه دهندگان: 🎤حجت‌الاسلام دکتر محسن قمی 🎤حجت‌الاسلام دکتر محمود نمازی دبیر علمی: ✍️دکتر ذوالفقار ناصری 🗓پنج شنبه،۱۴۰۲/۱۲/۱۷، ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه http://hekmateislami.com/live 🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami