هو الحکیم
🧠 مدرسه تابستانه #فلسفه_برای_کودکان
✅ویژه دو گروه سنی ۷ تا ۱۰ و ۱۱ تا ۱۳سال
📆یکشنبه ها از ساعت ۹ تا ۱۲
⚡️مهارت های #فلسفه_ورزی : تقویت مهارت های گفتگو / ارتباط موثر با دیگران /تقویت همدلی و همکاری
⚡️فکر ورزی و قدرت #حل_مسأله
⚡️ #هنر و #خلاقیت
📲شماره تماس جهت ثبت نام
09367942387
#خانه_حکمت
@khanehekmat
هدایت شده از موسسه مطالعات پژوهشی معنا
📘 کتاب « فلسفه علم »
💠 این کتاب اثر نیکلاس کاپالدی (استاد رشته فلسفه در دانشگاه تولسا آمریکا) است که توسط دکتر علی حقّی ترجمه شده و به همت انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.
🔸 کتاب حاضر درباره فلسفه علم و مبتنی بر علم فیزیک است، و همه شواهدی که نویسنده آورده از این علم گرفته شده است و به زعم مترجم برای خواننده نوپای «فلسفه علم» بسیار سهل و از کتاب های همانندش در فارسی سادهتر است.
🔹 نویسنده کتاب مذکور از ضرورت تاریخ علم برای فلسفه علم آگاه بوده است و از همین رهیافت در سراسر این کتاب استفاده کرده است. تاریخ علم را میتوان بر پایه هر یک از علوم تجربی بازسازی و تحلیل کرد.
🔸 و میتوان گفت که تاریخهای علم مادههای بیشکلاند و فلسفههای علم صورتهاییاند که این مادهها پذیرای آنها میشوند، و در اینجا بنای بازسازی بر فیزیک گذاشته شده که مادربزرگ فناوری پرشتاب امروز است.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/n29914
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#فلسفه_فیزیک
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فلسفه ذهن جلسه ۲۲ پارت اول.mp3
33.84M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن
👤 دکتر پیروز فطورچی
📣 صوت جلسهی بیست و دوم
پارت اول
#فلسفه_ذهن
#فطورچی
#صوتی
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
فلسفه ذهن جلسه ۲۲ پارت دوم.mp3
34.13M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن
👤 دکتر پیروز فطورچی
📣 صوت جلسهی بیست و دوم
پارت دوم
#فلسفه_ذهن
#فطورچی
#صوتی
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️ درسگفتار معرفتشناسی
👤 دکتر عبدالرسول کشفی
🎥 فایل تصویری جلسهی پنجم
💬 در این ویدیو از فهم متعارف common sense برای تأیید تعریف سهجزئی مدد میگیرم؛
اما، کمک گرفتن از فهم متعارف ما را با این پرسش مواجه میکند که چگونه میتوان به فهم متعارف اعتماد کرد؟ ویدیو را را باطرح این پرسش به پایان میبرم و در ویدیوی بعد به پاسخ آن میپردازم.
#معرفتشناسی
#کشفی
#تصویری
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
4_5996803320595876711.mp3
39.35M
🔷صوت نشست علمی نقش و جایگاه فلسفه اسلامی در فهم علوم دینی
👤 استاد علی امینی نژاد
#مبانی
https://t.me/nabardb
4_5996803320595876703.mp3
38.87M
🔰 بایستههای تدریس منطق، بدایه و نهایه
▫️نشست شعبه اصفهان مجمع عالی حکمت استاد امینینژاد به موضوع "بایستههای تدریس منطق، و کتاب بدایه و نهایه" پرداختند.
#فلسفه_اسلامی
https://t.me/nabardb
ارتباط بین فلسفه و عرفان
گرچه بین فلسفه و عرفان در بعضی معیارها از قبیل موضوعات، مسائل، روش و اسلوب نوعی اختلاف و تمایز وجود دارد، اما در عین حال بین آن دو ارتباط استواری وجود دارد، به گونه ای که عرفان می تواند در بعضی از مسائل، کمک کار فلسفه باشد و پاره ای از مشکلات و دشواری های آن را حل کند؛ چنانکه فلسفه نیز می تواند کمک عرفان باشد. ارتباط فلسفه با عرفان موجب شده است که هر کدام خادم و یاور دیگری باشد.
کمکهای فلسفه به عرفان
۱. عرفان حقیقی جز از راه عبادت خدا و پیروی از فرمان های او به دست نمی آید، و عبادت خدا جز از راه شناخت خدا حاصل نمی گردد، و کسب معرفت نیز، نیازمند اصول فلسفی است.
۲. تشخیص درستی مکاشفات و مشاهدات عرفانی، تنها از راه ارائۀ آن ها به عقل و شرع میسّر است و این امر با یک یا دو واسطه به اصول فلسفی منتهی می گردد.
ابن ترکه در کتاب مهم عرفان نظری خود، به نام «تمهید القواعد» در همین باره می نویسد: «سالکان اصحاب مجاهده و رهروان راه حقیقت به یاری کوشش و تلاش، بعد از پاکسازی دل از آلودگی از تعلقات بیرونی و آراستن خود به مکارم اخلاق و ستودگی های آن، باید علوم فکری و معارف یقینی نظری را تحصیل کنند تا این علوم نظری، نسبت به معارف ذوقی مانند علم منطق – که دانشی آلی و مقدماتی است - نسبت به علوم نظری گردد؛ چون ملکۀ حاصله بعد از این نظریات یقینی، باید به وسیله یقینیات از غیر یقینیات متمایز گردند. درست مثل فردی که بحرهای شعری و یا نت های موسیقی را بداند که در این صورت می تواند شعر و یا موسیقی موزون و غیر موزون را از یکدیگر تشخیص بدهد».
۳. از آنجایی که شهود عرفانی ادراک باطنی و کاملاً شخصی است، تفسیر ذهنی آن و انتقال یافته ها به دیگران، به وسیله واژه ها و اصطلاحات امکان پذیر است و با توجه به اینکه بسیاری از حقایق عرفانی بالاتر از فهم افراد عادی است، چاره ای جز به کارگیری مفاهیم دقیق و اصطلاحات مناسب نیست تا موجب بد فهمی و نتیجۀ معکوس نشود. روشن است که انتخاب مفاهیم دقیق، نیازمند به ذهنی ورزیده است که به طرح و حلّ مسائل فلسفی عادت داشته باشد.
@molanatarighat
#سیدکمال_حیدری
العرفان الشیعي، ص۸۳ و ۸۴
.
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#کلام_اساتید
♦️ روایتی در ردّ فلسفه
آيتالله اعرافی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی:
🔸برخى عبارت «فتبّاً و خيبةً و تعساً لمنتحلى الفلسفة» از حديث «توحيد مفضل» را ردّى بر اهل فلسفه برشمردهاند. دلالت اين بخش از «توحيد مفضل» بر ذمّ اهل فلسفه بسيار روشن است؛ زيرا امام صادق (عليه السلام) با صراحت مىفرمايد: «... پس نابودى و ناكامى باد بر مدعيان فلسفه».
🔹از نظر سندی، سند اين روايت معتبر نیست. و از نظر دلالی نیز حقيقت اين است كه در اين روايت، فيلسوفنماها و مدعيان دروغين فلسفه مذمت شدهاند نه فيلسوفان حقيقى و دانش اصيل فلسفه. از شواهدى که از همين روايت می توان اقامه کرد:
⬅️ «منتحلىالفلسفه» در لغت بهمعناى «فيلسوفنما» است نه فيلسوف حقيقى. كتابهاى لغت، ماده «انتحل» را اين چنين معنا مىكنند: «انتحل فلان شعر فلان و تنحّله، اى ادّعاه لنفسه و هو لغيره»؛ يعنى فلانى شعر فلانى را به خود نسبت داد و سرقت ادبى كرد.
#آيتالله_اعرافی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
[إشكال مشهور على اتحاد العلم بالمعلوم]
" حاصل هذا الإشكال موقوفٌ على خمس مقدمات:
الأولى: أن حصول الأشياء بأنفسها.
والثانية: أن الذات محفوظة في جميع أنحاء الوجود.
والثالثة: أن العلم من مقولة الكيف.
والرابعة: أن العلم والمعلوم متحدان بالذات.
والخامسة: صدق جنسين –وهما الجوهر والكيف– في مرتبة واحدة، وهو باطل كما قال القاضي محمد مبارك.
فنقول: أنه إذا حصلت صورة الجوهر في الذهن، فلا بد أن تكون حاصلةً بنفسها؛ بناء على المقدمة الأولى، وبعد الحصول في الذهن يمتنع انقلابها إلى العرضية؛ بناء على المقدمة الثانية، ولا بد أن تكون من مقولة الكيف؛ بناء على المقدمة الثالثة، ولا بد أن تكون متحدة مع المعلوم بالذات –وهو الجوهر–؛ بناء على المقدمة الرابعة، فيلزم صدق المقولتين المتباينتين على شيء واحد، وهو باطل؛ بناء على المقدمة الخامسة.
وأما وجه الانحلال والاندفاع [بناء على تحقيق السيد الزاهد]: فلأن العلم حقيقةً هي الحالة الإدراكية، وهو ليس بمتحد مع المعلوم، وما هو متحد مع المعلوم هي الصورة الحاصلة، وهي ليست بعلم حقيقة.
وبالجملة إن العلم حقيقةً إنما هي الحالة الإدراكية، وهي من مقولة الكيف فقط، ولا تصدق عليها مقولة أخرى، فلا يلزم صدق المقولتين على شيء واحد، وليس العلم الصورة الحاصلة حتى يلزم صدق المقولتين على شيء واحد. "
الإحساس الرائد