هدایت شده از صحیفه نور امام خمینی (ره)
💠افکارتان را آزاد کنید
اگر افکار یک ملتی وابستگی به قدرت بزرگی باشد تمام چیزهای آن ملت وابستگی پیدا می کند ، عمده این است که افکار شما آزاد بشود، افکار شما از وابستگی به قدرت های بزرگ آزاد بشود. اگر افکار شما آزاد شد و باورتان آمد که ما می توانیم که صنعتمند و صنعتکار باشیم، خواهید بود. اگر افکارتان و باورتان این باشد که ما می توانیم مستقل باشیم و وابسته به غیر نباشیم، خواهید توانست.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
صحیفه نور،جلد 14،صفحه 194
بیانات امام خمینی(ره) در جمع پرسنل صنایع نظامی کشور و اعضای مکتب الزهرای یزد
مورخ : 1360/01/31
👥 عضو کانال صحیفه نور شوید :
http://eitaa.com/joinchat/280887296Cfedaa076f1
محمد هادی سمتی
به دلیل اهانت های شرم آور به جناب حجت الاسلام مهدی مسائلی لازم دیدم دوباره #باز_نشر کنم.
یادداشت | مقابله غلط با رفتار غلط
دستگاه تبلیغاتی ضد دین فعالیت وسیع و همه جانبه دارد تا مظاهر دینی را سُست و بی ارزش جلوه بدهد و به خیال خام خودشان می خواهند مردم را از آن چه مقدس می دانند فراری بدهند.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حضرت صادق علیه السلام دوستی داشت که هیچگاه از ایشان جدا نمی شد. روزی همراه با امام در بازار نعلین فروشان راه می رفت و غلامش نیز در پشت سر آن ها می آمد. صاحب غلام به عقب برگشت و هرچه چشم چرخاند او را ندید. بعد از چند بار جستجو بالاخره سروکله غلام پیدا شد. آن مرد از فرط عصبانیت صدا زد "ای فرزند زن بدکاره کجا رفته بودی؟" امام صادق علیه السلام تا این جمله را شنید دست بر پیشانی مبارک زد و فرمود "سبحان الله،چرا به مادرش نسبت زنا می دهی؟ من تصور می کردم پرهیزکار هستی اما اکنون می بینم که چنین نیستی"صاحب غلام پاسخ داد" فدایت شوم ای فرزند رسول خدا، مادر او از قبیله سِندی و مشرک است" اما حضرت به او فرمود" آیا نمی دانی که هر امتی برای خودشان نوعی ازدواج دارند؟ از من دور شو و دیگر نزد من نیا "و تا هنگام مرگ هرگز دیداری بین حضرت و آن مرد صورت نگرفت.*
بیان این روایت مقدمه ای بود برای این که یک موضوع بسیار مهم گوشزد شود. همیشه افرادی وجود دارند که از روی نادانی یا حتی با کمال اطلاع و دقت سخنی درباره مقدسات دینی بر زبان جاری می کنند که بخشی از جامعه آن حرف ها را توهین قلمداد می کنند و خشمگین می شوند و البته عده ای نیز در پی پاسخ و برطرف ساختن شبهه بر می آیند که کار لازم و بسیار خوبی است. اما نکته اینجا است که تعدادی از کسانی که این سخنان توهین آمیز را برنمی تابند پا را فراتر از مرز شرع می گذارند و بدون هیچ مسامحه و چشم پوشی گوینده آن کلمات را تکفیر می کنند و خارج از دین می دانند یا نسبت زنازادگی و حرام لقمه بودن می دهند.
سخن این است که برخوردهای این چنینی با کدام منطق دینی سازگاری دارد؟
اگر فردی درباره هزینه کردن در مورد سفرهای زیارتی یا بازسازی عتبات عالیات سخنی می گوید که باعث ناراحتی می شود آیا دلیلی شرعی وجود دارد که بتوان او را تکفیر کرد یا حرام زاده خطاب کرد؟ کدام آئین و مکتب اجازه داده است که عده ای بی پروا این گونه نسبت های زشت بدهند؟
یا مثلا اگر کسی برای خالی کردن عقده و تصفیه حساب شخصی، روضه خوان ها را متحجر خطاب می کند پاسخش را باید داد اما با کمال ادب و احترام نه با فحاشی و نسبت های ناروا.
این یک مرض مزمن است که گریبانگیر برخی افراد مؤمن و متدین و حتی انقلابی شده است که هرگاه با چنین افرادی مواجه می شوند عنان از کف می دهند و با قصد قربت فحش می دهند و لعنت می فرستند.
به نظر نویسنده این سطور، یک عامل در شکل گیری این اقدام تخریبگر رفتار غلط و خلاف شرع برخی از گردانندگان و اعضای هیئت های مذهبی است که حتی تفاوت لعن را با دشنام نمی دانند و در مجالس و منابر علاوه بر لعن علنی دشمنان اهل بیت علیهم السلام زبان به دشنام باز می کنند و حاصلش می شود این چیزی که امروز در فضای مجازی مشاهده می شود.
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی اسفند ماه 1371 در دیدار با اعضای مجلس خبرگان ضمن تأکید بر مقابله و برخورد با حرف های غلط، رعایت مصلحت و حکمت را شرط مقابله دانسته و می گویند" کسی که حرفی زده و به نظر یکی کفر بوده، نباید تکفیر شود. اگر هم بناست کسی تکفیر شود، تکفیر حدی دارد، میزانی دارد و مربوط به مبادی و مراتب خاصی است. اینطور نباشد که یک نفر منبری به خودش حق بدهد برود منبر و نفری را که به نظر او کافر است، تکفیر کند. بالاخره جامعه، جامعهی اسلامی است. اگر کسی کافر است یا مسلم است، باید معلوم باشد. این، به عهدهی هر کسی نیست. علاوه بر اینکه اصلاً صحیح و مؤثر هم نیست. امروز باید با بیان - البته با شجاعت و صراحت - و با قوت علمی وارد میدان شد. اگر کسی حرف بدی زده، بلافاصله باید ده تا، پنجاه تا و صد تا حرف صحیح در مقابل او مطرح شود. از حوزه علمیه و از جاهای دیگر، نوشته شود، گفته شود و پخش شود."
هرگز معنای آن چه تاکنون گفته شد انکار حرف های بی ارزش و سخیف دشمنان دین و اهل بیت علیهم السلام نیست و نمی توان از کنار تهمت ها و شبهه پراکنی ها گذشت. دستگاه تبلیغاتی ضد دین فعالیت وسیع و همه جانبه دارد تا مظاهر دینی را سُست و بی ارزش جلوه بدهد و به خیال خام خودشان می خواهند مردم را از آن چه مقدس می دانند فراری بدهند ولی راه برخورد حتی با دشمنان لجوج، فحاشی و هرزه گویی نیست./۸۴۱/ی۷۰۴/س
حجت الاسلام محمد هادی سمتی
پی نوشت:
*الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 324
شنبه شانزدهم تیر 1397
#محمد_هادی_سمتی
#خبرگزاری_رسا
#تکفیر
#لعن
#هیئت
#انقلابی
http://rasanews.ir/002OTy
http://eitaa.com/joinchat/1335754752Cf57f328c85
سلام،
«پردیس پارسی» یک نرمافزار موبایل زیبا، جامع، با اشعار رایگان است که شامل حدود یک و نیم میلیون مصرع شعر از 61 شاعر پارسی است. آدرس دانلود:
http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.smartop.parsipoems
✅ «اپلیکیشن جامع استاد مطهری»
💢 مسابقات کتابخوانی همراه با جوایز ارزنده/ دسترسی به همه کتابهای شهید مطهری/ جستجو در متن و فهرست کتابها/ سخنرانیها/ کتابهای صوتی/ دورههای آموزش الکترونیکی
⬇️ دانلود اپلیکیشن از لینک زیر:
👉 www.motahari.ir/app
❗️نصب اپلیکیشن و شرکت در مسابقات رایگان است.
‼️با وارد کردن کد معرف زیر در هنگام ثبت نام ۵ امتیاز هدیه بگیرید:
97uaRGMv
🔸 نقد عدالتخواهی در ایران با حضور رییس دفتر تبلیغات
🔹یازدهمین قسمت از فصل سیزدهم برنامه «زاویه» با موضوع «نقد و بررسی عدالتخواهی در ایران» از قاب شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.
🔹قسمت یازدهم فصل سیزدهم برنامه علوم انسانی «زاویه» با سردبیری و اجرای حبیبالله رحیمپور ازغدی و تهیهکنندگی حسین پورصلعی نائینی، ساعت ۲۰:۴۰ چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ به روی آنتن زنده شبکه چهار سیما خواهد رفت.
هدایت شده از شبکه خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین: جمعیت زوار در عراق بالا است و زیر ساخت ها و امکانات عراق پاسخگو نیست
🔸زائرانی که حرکت نکرده اند تامل کنند تا شرایط مرزها به حالت عادی برگردد.
@irinn_channel
arbain.pdf
2.26M
توصیه هایی از طب سنتی ایران به راهیان سفر اربعین
https://eitaa.com/MHSemati
بیانات رهبر انقلاب در آیین گشایش کنگره جهانی حافظ.docx
46.9K
بیانات رهبر انقلاب در آیین گشایش کنگره جهانی حافظ
https://eitaa.com/MHSemati
محمد هادی سمتی
✅ «اپلیکیشن جامع استاد مطهری» 💢 مسابقات کتابخوانی همراه با جوایز ارزنده/ دسترسی به همه کتابهای شه
فرصت شرکت در این مسابقه را از دست ندهید.
هدایت شده از محمودزاده | انگلیسی با قرآن
31.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌کلیپ ویژه اربعین 🎥
✨ THE BEACON OF HOPE✨
🎞با زیرنویس فارسی و انگلیسی
✊با اجرای استاد محمودزاده
👨🎓 #سطح_پیشرفته
🎞 #یادگیری_زبان_با_تماشای_فیلم
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1798307857C85d92860fc
بسمه تعالی
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بنا بر توصیه پزشکان جهت انجام برخی از امور درمانی در یکی از بیمارستان های تهران به سر می برند.
به اطلاع مومنین و مقلدان بزرگوار ایشان می رساند همانطور که سابقاً نیز اطلاع رسانی گردید، حال عمومی معظم له خوب است و به زودی پس از تکمیل مراحل درمانی ان شاءالله به قم مراجعت می کنند.
https://eitaa.com/MHSemati
#معرفی_کتاب
این کتاب ۴۷۷ صفحه ای شامل پنج بخش است:
۱_ کلیات
۲_ جریان شناسی اسلام رحمانی
۳_ اصول و مؤلفه های اسلام رحمانی
۴_ استدلال ها و استنادهای اسلام رحمانی
۵_ نسبت اسلام رحمانی با اسلام وحیانی
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
غرب تلاش می کند به جای پیگیری مبارزه با اراده مسلمانان و شیعیان،پیگیر تغییر اراده در میان انان باشد.
از این منظر،اسلام رحمانی به عنوان تغییر تاکتیک مبارزه مطرح می شود.
خواندن این کتاب را به طلاب و دانشجویان و به ویژه پی جویان رشته علوم سیاسی توصیه می کنم.
https://eitaa.com/MHSemati
روش تهیه کتاب به صورت اینترنتی:
https://bookroom.ir/book/40738/اسلام-رحمانی
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روحانی: اگر در مسائل استراتژیک به نتیجه نرسیدیم باید از مردم همهپرسی کنیم.
fna.ir/dclyo8
@Farsna
محمد هادی سمتی
🎥روحانی: اگر در مسائل استراتژیک به نتیجه نرسیدیم باید از مردم همهپرسی کنیم. fna.ir/dclyo8 @Farsna
#باز_نشر
#یادداشت
#خبرگزاری_رسا
اشاره:
بهمن ماه ۹۶ به مناسبت سخنان رئیس دولت دوازدهم درباره رفراندوم (همه پرسی) یادداشت ذیل را نوشتم.
البته قرار بود در دو بخش منتشر شود اما فرصت تدوین بخش دوم فراهم نشد.
گمان می کنم همین مقدار هم برای روشن شدن مسئله کافی باشد.
حالا نیز دوباره رئیس دولت دست به دامان حربه همه پرسی شده است و خواندن این سطور برای فهم مسئله مفید است.
✍ مزایا و معایب رفراندوم
«قانون اساسی ثمره انقلاب و میراث امام بزرگ ما است. بسیاری از مشکلات به دلیل عمل نکردن به قانون اساسی است. قانون اساسی معیار ماست. هر که قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی است و همه باید به قانون اساسی عمل کنیم. قانون اساسی بنبستها را برداشته و ظرفیت بسیار بزرگی دارد.»
جملات بالا بخش هایی از سخنان رئیس دولت دوازدهم است که در راهپیمایی 22 بهمن بیان شده است و کسی هم با آن مخالفتی ندارد.
اما آن چه که حواس ها را به خود جمع کرد و مورد بحث و بررسی مخالفان و موافقان قرار گرفت بخش مهمی از صحبت های رئیس دولت است که به بیان موضوع همه پرسی _رفراندوم_ اختصاص یافت.
روحانی گفته است "اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم. اگر در دو تا مسأله اختلاف نظر داریم، جناحها اختلاف دارند، دعوا و شعار ندارد، صندوق آراء را بیاوریم و طبق اصل 59 قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل کنیم، این ظرفیت قانون اساسی ماست و باید به ظرفیتهای قانون اساسیمان عمل کنیم."
برای روشن شدن موضوع ابتدا باید تعریف رفراندوم، شرایط و ضوابط و مزایا و معایبش معلوم شود.
رفراندوم چیست؟
این واژه به معنای «مراجعه به مردم» است و شیوه ای است برای تشخیص عقیده عمومی از راه مراجعه مستقیم به مردم.
این راه حل اولین بار در سده شانزدهم در سویس برای معلوم کردن نظر مردم ایجاد کننده این کشور درباره مسائل مهم به کار برده شد.
رفراندوم یکی از چهار راه تشکیل «دموکراسی مستقیم» است. دموکراسی واژه ای است برگرفته از واژه های یونانی دموس (demos) به معنی مردم و کراسیا (krato یا cratia) به معنای قدرت و به طور خلاصه یعنی قدرت مردم.
دموکراسی یا مستقیم است که فقط در دولت های خیلی کوچک با چند هزار جمعیت قابل اجرا است، یا غیر مستقیم است که در دولت های جدید که وسعت و جمعیت زیاد دارند به اجرا گذاشته می شود.
در دموکراسی های جدید میلیون ها تن زندگی می کنند و هرچند امروزه دموکراسی مستقیم مربوط به گذشته ها تلقی می شود؛ اما برخی تدابیر دموکراسی مستقیم، مانند رفراندوم، ابتکار عام، بازخوانی و «پله بیسیت» را برخی از کشورها به روش های مختلفی مورد استفاده قرار داده اند زیرا رشد ارتباطات سریع امکان مراجعه به همه شهروندان را برای مقاصد محدود و معین فراهم کرده است. این چهار روش در واقع به این دلیل مورد پذیرش قرار گرفته اند که عملکرد سیستم های انتخاباتی،هیئت های نمایندگی و احزاب سیاسی نامطلوب بوده است.
این راه ها از جنبه مثبت، حاکمیت نهایی مردم و تابعیت مکانیسم معمولی حکومتی از خواستها و آرزوهای انتخاب کنندگان را بدون مداخله احزاب سیاسی تأیید می کنند.
انواع رفراندوم
رفراندوم دو نوع است: 1) اجباری یا الزام آور 2) اختیاری یا انتخابی.
رفراندوم وقتی اجباری می شود که همه قوانین از نوع معین لزوما باید برای قبول یا رد پیش از تبدیل شدن به قانون به مردم مراجعه شود و کاملا دموکراتیک است؛ زیرا نیاز به بیان عقیده عمومی دارد. اما هرگاه قانون مصوب قوه مقننه بنا به درخواست عده معینی از شهروندان برای نظرخواهی نهایی به مردم تسلیم شود رفراندوم اختیاری خوانده می شود.
مزایا و معایب رفراندوم
اما همه پرسی مزایا و معایبی هم دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد:
۱. اصلاح قوه مقننه
۲. ارتباط مداوم بین انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان(این ارتباط همیشه از راه انتخابات عمومی ادواری تأمین نمی شود)
۳. رفراندوم تضمین می کند که هیچ قانونِ مخالف با افکار عمومی تصویب نخواهد شد.
۴. البته موقعیت و اقتدار قوه مقننه را نابود می کند.
۵. به مردم اختیاری می دهد که برای اِعمال آن شرایط لازم را ندارند.
۶. نظر عموم مردم را به درستی منعکس نمی کند. (زیرا تعداد شرکت کنندگان در رفراندوم اغلب کم است)
۷. در مسائل حیاتی باعث تأخیر غیر لازم و زیانبار می شود.
۸. ماهیت مشارکت مردم بیشتر جنبه منفی دارد.
۹. فکرِ واقعی مردم را بیان نمی کند.
۱۰. بسیار هزینه دارد.
۱۱. برای کشورهای وسیع مناسب نیست.
پایان بخش اول/۸۴۱/پ۲۰۰/س
حجت الاسلام محمدهادی سمتی
پی نوشت
عالم،عبدالرحمن،بنیادهای علم سیاست،تهران،نشر نی،1373، فصل یازدهم ص 293 تا 319
آدرس یادداشت در خبرگزاری رسا:
http://rasanews.ir/fa/news/555213/مزایا-و-معایب-رفراندوم
https://eitaa.com/MHSemati
هدایت شده از پویانویسی
🔶 تا عادت به کتابخوانی پیدا نکنیم، نمی توانیم از لذت های نوشتن بچشیم.
#پویا_بخوانید #پویا_بنویسید
@pooyanevisi
#پویانویسی #علی_اسفندیار
محمد هادی سمتی
#یادداشت #خبرگزاری_رسا #باز_نشر ✍ نفاق ویروس خزنده این روزها
نفاق؛ ویروس خزنده این روزها
آلودگی هوا و گاز مونوکسیدکربن قاتل خاموش نامیده می شوند. هر دو در طول سال تعدادی از مردم را به کام مرگ می کشانند.
دو آمار ذیل را بخوانید:
سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت گفته است سالانه ۳۶۰ هزار مرگ در کشور داریم که حدود ۳۶ هزار مرگ مربوط به آلودگی هوا است.
سازمان پزشکی قانونی هم اعلام کرده است در هفت ماهه سالجاری 244 تن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.
آیا عامل دیگری هم هست که آرام و بی صدا مردم را تلف کند؟ پاسخ مثبت است. اما این بار خبری از یک عامل محسوس که بشود آن را با حواس پنجگانه درک کرد وجود ندارد. هرچند که می توان و باید عنوان قاتل خاموش را بر روی آن گذاشت.
قاتل خاموش مورد نظر در تمام فصول و در همه زمان ها و مکان ها وجود دارد و بی رحمانه تر از آن دو تای دیگر از بین می برد و نابود می کند. درصد تلفاتی که به بار می آورد خیلی بیشتر از آن چیزی است که تصورش را بکنید. دلیلش هم این است که تقریباً جدی گرفته نمی شود.
آن قدر جدی است که 350 آیه قرآن را به خودش اختصاص داده است. نامش نفاق است و شاخه های مختلفی دارد. آن چه در قرآن درباره منافقین آمده است مربوط به نفاق اعتقادی است یعنی آن هایی که دین باور نیستند ولی خودشان را دین باور نشان می دهند؛ وَ إِذا لَقُوا الَّذينَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى شَياطينِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ. (1) «و هنگامى كه افراد باايمان را ملاقات مىكنند، و مىگويند: «ما ايمان آوردهايم!» (ولى) هنگامى كه با شيطانهاى خود خلوت مىكنند، مىگويند: «ما با شمائيم! ما فقط (آنها را) مسخره مىكنيم!» (2)
نفاق اخلاقی هم در روایات مورد تأکید قرار گرفته است. در روایت هست که سه خصلت در هر کسی باشد او منافق است؛ مَنْ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَ إِذَا اؤْتُمِنَ خَان(3) . یعنی کسی که دروغ می گوید و آن کسی که خلف وعده می کند و شخصی که در امانت خیانت می کند منافق است. اصولا از ویژگی های نفاق توجیهات دروغ و توجیهاتی است که با واقع منطبق نیست. نوعی دیگر از نفاق ، عبارت است از نفاق اجتماعی که در روایات ما نامش ذوالوجهین و ذواللسانین است _یعنی آدم دو چهره و دو زبان_. نفاق سیاسی هم عبارت است از قرار گرفتن حاکم نا اهل در هرم جامعه اسلامی.
شاخه بعدی نفاق عبارت است از نفاق خوفی و شامل جریانی می شود که هرگاه قدرتشان کاهش پیدا کند تشکیلاتشان را زیرزمینی می کنند. ریشه این جریان از مدینه است و ماجرای مسجد ضرار مربوط به این گروه است.
مرحوم علامه طباطبایی در کتاب شریف تفسیر المیزان از یک شاخه دیگری هم نام می برد با عنوان نفاق طمعی (4) - یا نفاق فرصت طلبانه_. این نوع از نفاق شامل حال همه کسانی می شود که به محض احساس پیروزی یک گروه یا حزب و جریان، با آن ها همراه می شوند تا در آینده بتوانند از رهگذر این همراهی به نان و نوایی برسند.
«خطر نفاق بسیار زیاد است و هر چه بشر متمدن تر می شود نفاقش بیشتر می شود و قدرتش بر ظاهرسازی افزایش پیدا می کند. باید در برابر جریان نفاق هوشیار باشیم. ویروس نفاق با فرصت طلبی و سوءاستفاده از بی خبری اهل ایمان سرایت می کند. به همین دلیل است که مقابله مولا علی علیه السلام با ناکثین، فاسطین و مارقین به مراتب مشکل تر از برخورد پیامبر با بت پرستان بود زیرا در دوران ایشان هم شگردهای منافقان بیشتر و پیچیده تر و حساب شده تر بوده و هم غفلت و بی خبری و سستی عوام مردم بیشتر شده بود.
در برخورد با مقوله نفاق سیاست و زیرکی لازم است به علاوه اطلاع رسانی صحیح. همچنین باید به شبهات پاسخ مناسب داد و بصیرت دینی و سیاسی را افزایش داد.» (5)
نفاق با همه شاخه هایش یک ویروس تخریب گر است که همه افراد جامعه را بی رحمانه خفه می کند و اجازه نمی دهد صدای حق طلبی مردم از گلویشان بیرون بیاید. روحیه نفاق، مطالبه گری و اعتراض را خنثی می کند و منفعت طلبی را جایگزین می سازد. آن وقت است که فضای اجتماعی سرد و بی روح می گردد و هرکسی راه خودش را می رود و با دیگران کاری ندارد./۸۴۱/ی۷۰۳/س
حجت الاسلام محمد هادی سمتی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی
پی نوشت
1_ سوره بقره آیه 14
2- ترجمه آیت الله مکارم شیرازی
3_ تحف العقول، النص، ص : 316
4_ الميزان في تفسير القرآن، ج19، ص: 287
5_ بخشی از پایان نامه نشانه های نفاق در قرآن کریم، محمد طباطبایی، دانشجوی ارشد الهیات، دانشگاه امام صادق علیه السلام
آدرس یادداشت در خبرگزاری رسا:
http://rasanews.ir/fa/news/551517/نفاق-ویروس-خزنده-این-روزها
https://eitaa.com/MHSemati
#پرونده_نماز_جمعه
🔴 امام جمعه باید جواب بدهد که اگر مردم نماز جمعه نمی آیند، چرا نمی آیند؟
🔲رهبر معظم انقلاب:
🔹اگر امام جمعه طوری عمل بکند، یا طوری حرف بزند، یا نرسیدن به کار را به گونه ای از خودش نشان بدهد که در این جایی که باید محور و مرکز باشد، مردمِ کمی اجتماع بکنند، او مورد سؤال است که چرا مردم این جا نیستند. امام جمعه نباید بیاید شکایت کند که مردم نمی آیند.
🔹 امام جمعه باید جواب بدهد که اگر مردم نمی آیند، چرا نمی آیند؟
🔹البته خیلی راحت است که ما تقصیر را به گردن امری خارج از محدوده ی کار خودمان بیندازیم و بگوییم: چون مردم کمبود دارند، گوشت نیست، تخم مرغ نیست، به نماز جمعه نمی آیند. این کار خیلی راحت و جواب آسانی است؛ اما جواب غیرصحیحی است و هیچ مستدل نیست.
🔹مردم در موارد خاصی که همین تخم مرغ هم کم است، سبزی خوردن هم گران است، میبینید که با انگیزه می آیند. در همان جا، اگر شما یک منبرىِ معروفِ جذابی را دعوت کردید، میبینید همان مردمی که به خاطر کمبود تخم مرغ و سایر کالاها، به نماز ما نمیآمدند، حالا برای این منبری آمده اند. چه شد؟ این آقا، با خودش تخم مرغ یا سبزی ارزان آورده بود!؟ پس مسأله، جای دیگر است.
📅۱۳۶۹/۰۳/۰۷
رونوشت از کانال:
🆔 @feghahat