eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
634 عکس
219 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
داستان یافته شدن "" توسط مرحوم به نقل از مرحوم آیت الله حیدرقلیخان کابلی، مشهور به . وامدار این‌ چنین بزرگ مردانی هستیم که از همه چیز خود گذشته اند و میراث شیعه را زنده نگاه داشته اند. @KetabPare @MaarefHadith
اعتبار سنجی اصل زید نرسی F.pdf
844.1K
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄     اصول حدیثی، کتاب هایی هستند که در عصر معصومان (ع) نگاشته شده اند. یکی از این نوشته ها به «اصل زید نرسی» معروف است. هرچند نرسی از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام بود، در توثیق و تضعیف وی و میزان اعتبار کتابش، آرای متفاوتی مطرح شده است. مقاله «اعتبار سنجی اصل زید نرسی» 👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆 در صدد شناسایی و سنجش اعتبار اصل زید است و سعی شده آرای گوناگون، بررسی شده و اطلاعاتی که می تواند به اعتبارسنجی کتاب کمک کند، گردآوری و تحلیل شود. این پژوهش توانسته است، جامع ترین اطلاعات تحلیلی را درباره زید نرسی و اصل وی، در قالبی نو و بر اساس استانداردهای اعتبارسنجی منابع حدیثی شیعه ارائه کند. @MaarefHadith
شبکه نسخ خطی https://scripts.nlai.ir/ کاری از کتابخانه ملی برای جست و جوی نسخه‌های خطی. @MaarefHadith
تربیت عقلانی در روش تعلیمی خضر علیه‌السلام.pdf
637.2K
📝📝تربیت عقلانی در روش تعلیمی خضر علیه‌السلام (با محوریت آیات 60-82 سوره‌ی کهف) ✍️ علیرضا زکی زاده - مینا ابراهیم نجف‌آبادی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تعلیم و تربیت با رشد و کمال انسان و زندگی شایسته­ی او سروکار دارد. به سبب آنکه انسان موجودی با نگرش عقلانی است، لازم است که تربیت او نیز بر اساس تفکر و تعقل صورت پذیرد. بر این اساس، این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با بهره‌گیری از سیره­ی حضرت خضر، درصدد پاسخگویی به این پرسش است که روش تعلیمی حضرت خضر بر مبنای تربیت عقلانی چگونه تبیین می‌شود. نتایج پژوهش بیانگر این است که در روش تعلیمی حضرت خضر بر نکات ظریفی تأکید شده است که می‌توان از آن به‌عنوان روش مناسبی برای علم‌آموزی استفاده کرد؛ از جمله این‌که ابتدا در همسفر خود نیازسنجی کرده است و در ادامه، طرح موضوع و بیان سؤال را با مثال‌های عینی و متعدد به تصویر کشیده و برای همراه خود، ارزیابی با رعایت اصل آسان­گیری را مطرح کرده و علم و حکمت را خودش تبیین نموده و سپس از همسفر خود جدا شده است؛ اما در عین‌حال به تمام سؤالات او پاسخ گفته و در نهایت، موضوع کلاس را به سایر موارد مشابه در زندگی تعمیم داده است. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#معرفی_مقاله #اجازه_نقل_حدیث مقاله《اهمیت اجازه حدیث در دوران گذشته》نوشته آقایان رسول طلائیان و مهدی
اجازه نقل حدیث دروازه ورود به قلمرو نشر حدیث بود. اجازه نقل حدیث چنان اهمیت داشت که حتی بزرگان حدیث هم نیازمند آن بودند، اما متاسفانه در عصر حاضر این مهم، مورد غفلت قرار گرفته؛ استفاده نابجا و همگانی سبب برداشت های سطحی و بعضاً اشتباه از کلام معصوم شده است. قبلا یاداشتی در این زمینه در کانال منتشر شده است، برای مطالعه به لینک زیر مراجعه کنید: https://eitaa.com/MaarefHadith/43 @MaarefHadith
▪امام زمان (عج): اگر شیعیان ما (که خداوند توفیق طاعتشان دهد) در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، هم‌دل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمی‌افتاد، و  زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین وصداقتی از آنان نسبت به ما؛ ▪علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم. 💠عن الامام المهدی (عج) ولَو أنَّ أشياعَنا- وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطاعَتِهِ- عَلَى اجتِماعٍ مِنَ القُلوبِ فِي الوَفاءِ بِالعَهدِ عَلَيهِم، لَما تَأَخَّرَ عَنهُمُ اليُمنُ بِلِقائِنا، ولَتَعَجَّلَت لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلى‌ حَقِّ المَعرِفَةِ وصِدقِها مِنهُم بِنا، فَما يَحبِسُنا عَنهُم إلّاما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَكرَهُهُ ولا نُؤثِرُهُ‌ مِنهُم. 📗الاحتجاج(طبرسی)، ج۲،ص۶۰۰ @MaarefHadith
❤️ در پی هتک حرمت دشمنان اسلام به رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) کاربران با ابراز ارادت و علاقه به حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و نوشتن جمله بر ایشان سلام و درود فرستادند. با هشتک به این پویش بپیوندید. ________________________ کانال علوم ومعارف حدیث: ضمن قدر دانی از این پویش، پسندیده بود که کلمه «حضرت» نیز در جمله «من محمد را دوست دارم» افزوده می شد. @MaarefHadith
❗️ ✍رضا مختاری ▪در اثری به نام چنین معرفی شده است: « فاطمه أره، فارسی مطبوع بطهران فی 40 صفحة».(۱) می دانیم که این کتاب ربطی به حضرت صدیقه ی طاهره - سلام الله و صلواته علیها- ندارد و جای آن در الذریعه نیست. ▪در لغت نامه در این باره آمده است: : زنی سخت بی شرم، کنایه است برای زنانی که حرمت خود و دیگران را نگه ندارند و سخنانشان نیشدار باشد، اصلاً فاطمه ارّه نام یکی از قهرمانان هزار و یک شب، یعنی زن معروف پینه دوز بغدادی است.(۲) ▪ولی به لحاظِ ذکر آن در الذریعه متأسفانه برخی پنداشته اند که این اثر در وصف حضرت زهرا(علیهاالسلام) است. از جمله یکی از فاضلان معاصر طیّ مقاله ای با عنوان « ما کتب عن فاطمة الزهراء(علیهاالسلام) آن را در ردیف کتابهای مربوط به آن حضرت ذکر کرده است.(۳) ▪به دنبال ایشان در فاطمه در آیینه ی کتاب آن را در عِداد آثار مربوط به آن حضرت یاد کرده اند.(۴) ▪کاش قضیه به همین جا ختم می شد. ولی متأسفانه در کتاب فاطمه الزهراء نیز به نقل از مجله تراثنا، این اثر را ذکر و در ترجمه این کتاب، تعبیر «فاطمه ارّه» ـ که نام کتابی است به زبان فارسی ـ ترجمه کرده اند به: «فاطمه می بینم»(۵) ▪ملاحظه می شود که بر اثر در منبع و مرجع مهمی مانند الذریعه، چه اشتباهاتی رخ می دهد و یکی از دلایل لزوم تدوین کتابشناسی آثار شیعه در امروز همین نکته است. _______________________ ⚠️لازم است محققین در همه مراحل پژوهش دقت کافی داشته باشند و نقل را با نقد همراه‌کنند تا این سنخ اشتباهات به حداقل برسد. 📚منابع (۱)الذریعه، ج16، ص 96، ش 72. (۲)لغت نامه دهخدا، ج10، ص 14942. (۳)تراثنا، ش 14، ص 82، ش 151. (۴)فاطمه در آیینه کتاب، ص 171. (۵)فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر،ص۱۰۰۰. @MaarefHadith
شبهه خان الامین.pdf
555.9K
📝📝 شبهه خان الامین ✍️ جمال سروش- شهرزاد دهقان جبار آبادی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برخی از اهل سنت قائل هستند که شیعیان بعد از سلام هر نمازی، سه مرتبه دو دستشان را از روی تأسف به ران خود می زنند و می گویند «خان الامین»، یعنی جبرئیل امین خیانت کرد!! چرا که باید وحی را به علی بن ابی طالب می داد ولی به محمد بن عبدالله داد.😳😳😳😳😳 مقاله ای با عنوان «شبهه خان الامین» به ابعاد مختلف این شبهه پرداخته است. در این مقاله ابتدا به آن چه که شیعیان و اهل سنت مستحب است بعد از نماز بگویند اشاره شده و سپس به ریشه یابی این شبهه پرداخته است. برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله بالا را دانلود کنید.👆👆👆👆 @MaarefHadith
🔹نقش در رونق حدیث شیعه مانند تمام ماوراءالنهر(فرا رود)، هنوز آنچنانکه باید و شاید مورد پژوهش قرار نگرفته است. اگرچه این شهر در قرن هشتم به «شهر سبز» تغییر نام پیدا کرد، اما نام و رجالش هنوز برای ما، کَشّ را آشناتر از هر نام دیگری حفظ کرده است. انتقال حدیث از حوزه‌های حدیثی اصلی به شرق بلاد اسلامی و ماوراءالنهر، امر آسانی نبود. تلاش راویانی مانند جبرئیل بن احمد فاریابی، محمد بن مسعود عیاشی، حمدویه بن نصیر، ابراهیم بن نصیر، محمد بن نصیر و همین محمد بن عُمر بن عبدالعزیز بود که شیعه را در این خطه زنده نگاه داشت. درست است که اینان روایات عراق و قم و خراسان را به این جغرافیای متمدنِ آن روزگار رساندند؛ اما از همان خطه‌ها، محدثینی بودند که تراثِ بربادرفته‌ی خود را با واسطه‌ی بازیابی کردند. 🔸شهر کشّ (شهر سبز) در جنوب ازبکستان امروزی قرار دارد. 📚رجال کشی، ص ۱۴۴-۱۶۳ رجال طوسی، ص ۴۱۸ کمال‌الدین، ج۱، ص۳۱۵و۳۲۹و۳۵۱و۴۸۰و... لسان المیزان، ج۲، ص۹۴و۹۵ مقاله «کش‌ها و کشی‌ها» مقاله «جریان‌شناسی فکری امامیه در خراسان و ماوراءالنهر» https://t.me/tavanerejal @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح حدیث اخلاقی بسیار زیبا از امام سجاد علیه‌السلام توسط رهبر انقلاب 🏴 سالروز شهادت تسلیت باد. @MaarefHadith