شبکه نسخ خطی
https://scripts.nlai.ir/
کاری از کتابخانه ملی برای جست و جوی نسخههای خطی.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
تربیت عقلانی در روش تعلیمی خضر علیهالسلام.pdf
637.2K
#مقاله_بخوانیم
📝📝تربیت عقلانی در روش تعلیمی خضر علیهالسلام (با محوریت آیات 60-82 سورهی کهف)
✍️ علیرضا زکی زاده - مینا ابراهیم نجفآبادی
#تربیت_عقلانی #روش_علمآموزی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تعلیم و تربیت با رشد و کمال انسان و زندگی شایستهی او سروکار دارد. به سبب آنکه انسان موجودی با نگرش عقلانی است، لازم است که تربیت او نیز بر اساس تفکر و تعقل صورت پذیرد. بر این اساس، این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از سیرهی حضرت خضر، درصدد پاسخگویی به این پرسش است که روش تعلیمی حضرت خضر بر مبنای تربیت عقلانی چگونه تبیین میشود. نتایج پژوهش بیانگر این است که در روش تعلیمی حضرت خضر بر نکات ظریفی تأکید شده است که میتوان از آن بهعنوان روش مناسبی برای علمآموزی استفاده کرد؛ از جمله اینکه ابتدا در همسفر خود نیازسنجی کرده است و در ادامه، طرح موضوع و بیان سؤال را با مثالهای عینی و متعدد به تصویر کشیده و برای همراه خود، ارزیابی با رعایت اصل آسانگیری را مطرح کرده و علم و حکمت را خودش تبیین نموده و سپس از همسفر خود جدا شده است؛ اما در عینحال به تمام سؤالات او پاسخ گفته و در نهایت، موضوع کلاس را به سایر موارد مشابه در زندگی تعمیم داده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#معرفی_مقاله #اجازه_نقل_حدیث مقاله《اهمیت اجازه حدیث در دوران گذشته》نوشته آقایان رسول طلائیان و مهدی
#اجازه_نقل_حدیث
اجازه نقل حدیث دروازه ورود به قلمرو نشر حدیث بود.
اجازه نقل حدیث چنان اهمیت داشت که حتی بزرگان حدیث هم نیازمند آن بودند، اما متاسفانه در عصر حاضر این مهم، مورد غفلت قرار گرفته؛ استفاده نابجا و همگانی سبب برداشت های سطحی و بعضاً اشتباه از کلام معصوم شده است.
قبلا یاداشتی در این زمینه در کانال منتشر شده است، برای مطالعه به لینک زیر مراجعه کنید:
https://eitaa.com/MaarefHadith/43
#کانال_علوم_ومعارفحدیث
@MaarefHadith
#حدیث_انتظار
▪امام زمان (عج): اگر شیعیان ما (که خداوند توفیق طاعتشان دهد) در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل میشدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمیافتاد، و #سعادت_دیدار_ما زودتر نصیب آنان میگشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین وصداقتی از آنان نسبت به ما؛
▪علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از #کردار_آنان به ما میرسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.
💠عن الامام المهدی (عج) ولَو أنَّ أشياعَنا- وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطاعَتِهِ- عَلَى اجتِماعٍ مِنَ القُلوبِ فِي الوَفاءِ بِالعَهدِ عَلَيهِم، لَما تَأَخَّرَ عَنهُمُ اليُمنُ بِلِقائِنا، ولَتَعَجَّلَت لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلى حَقِّ المَعرِفَةِ وصِدقِها مِنهُم بِنا، فَما يَحبِسُنا عَنهُم إلّاما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَكرَهُهُ ولا نُؤثِرُهُ مِنهُم.
📗الاحتجاج(طبرسی)، ج۲،ص۶۰۰
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#من_محمد_را_دوست_دارم❤️
در پی هتک حرمت دشمنان اسلام به رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله)
کاربران با ابراز ارادت و علاقه به حضرت محمد(صلیاللهعلیهوآله) و نوشتن جمله #من_محمد_را_دوست_دارم بر ایشان سلام و درود فرستادند.
با هشتک #من_محمد_را_دوست_دارم به این پویش بپیوندید.
________________________
کانال علوم ومعارف حدیث: ضمن قدر دانی از این پویش، پسندیده بود که کلمه «حضرت» نیز در جمله «من محمد را دوست دارم» افزوده می شد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#فاطمه_ارّه❗️
#یک_اشتباه_کوچک
#لزوم_تدوین_کتابشناسی_آثار_شیعه
✍رضا مختاری
▪در #الذریعه اثری به نام #فاطمة_ارّه چنین معرفی شده است: « فاطمه أره، فارسی مطبوع بطهران فی 40 صفحة».(۱)
می دانیم که این کتاب ربطی به حضرت صدیقه ی طاهره - سلام الله و صلواته علیها- ندارد و جای آن در الذریعه نیست.
▪در لغت نامه #دهخدا در این باره آمده است: #فاطمه_ارّه: زنی سخت بی شرم، کنایه است برای زنانی که حرمت خود و دیگران را نگه ندارند و سخنانشان نیشدار باشد، اصلاً فاطمه ارّه نام یکی از قهرمانان هزار و یک شب، یعنی زن معروف پینه دوز بغدادی است.(۲)
▪ولی به لحاظِ ذکر آن در الذریعه متأسفانه برخی پنداشته اند که این اثر در وصف حضرت زهرا(علیهاالسلام) است. از جمله یکی از فاضلان معاصر طیّ مقاله ای با عنوان «#معجم ما کتب عن فاطمة الزهراء(علیهاالسلام) آن را در ردیف کتابهای مربوط به آن حضرت ذکر کرده است.(۳)
▪به دنبال ایشان در #کتاب فاطمه در آیینه ی کتاب آن را در عِداد آثار مربوط به آن حضرت یاد کرده اند.(۴)
▪کاش قضیه به همین جا ختم می شد. ولی متأسفانه در کتاب فاطمه الزهراء #بهجه_قلب_المصطفی نیز به نقل از مجله تراثنا، این اثر را ذکر و در ترجمه این کتاب، تعبیر «فاطمه ارّه» ـ که نام کتابی است به زبان فارسی ـ ترجمه کرده اند به: «فاطمه می بینم»(۵)
▪ملاحظه می شود که بر اثر #یک_اشتباه در منبع و مرجع مهمی مانند الذریعه، چه اشتباهاتی رخ می دهد و یکی از دلایل لزوم تدوین کتابشناسی آثار شیعه در امروز همین نکته است.
_______________________
⚠️لازم است محققین در همه مراحل پژوهش دقت کافی داشته باشند و نقل را با نقد همراهکنند تا این سنخ اشتباهات به حداقل برسد.
📚منابع
(۱)الذریعه، ج16، ص 96، ش 72.
(۲)لغت نامه دهخدا، ج10، ص 14942.
(۳)تراثنا، ش 14، ص 82، ش 151.
(۴)فاطمه در آیینه کتاب، ص 171.
(۵)فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر،ص۱۰۰۰.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
شبهه خان الامین.pdf
555.9K
#مقاله_بخوانیم
📝📝 شبهه خان الامین
✍️ جمال سروش- شهرزاد دهقان جبار آبادی
#خان_الامین #جبرئیل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از اهل سنت قائل هستند که شیعیان بعد از سلام هر نمازی، سه مرتبه دو دستشان را از روی تأسف به ران خود می زنند و می گویند «خان الامین»، یعنی جبرئیل امین خیانت کرد!! چرا که باید وحی را به علی بن ابی طالب می داد ولی به محمد بن عبدالله داد.😳😳😳😳😳
مقاله ای با عنوان «شبهه خان الامین» به ابعاد مختلف این شبهه پرداخته است. در این مقاله ابتدا به آن چه که شیعیان و اهل سنت مستحب است بعد از نماز بگویند اشاره شده و سپس به ریشه یابی این شبهه پرداخته است.
برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله بالا را دانلود کنید.👆👆👆👆
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#شهر_کَشّ
#کشیها
🔹نقش #شهر_کَشّ در رونق حدیث شیعه مانند تمام ماوراءالنهر(فرا رود)، هنوز آنچنانکه باید و شاید مورد پژوهش قرار نگرفته است. اگرچه این شهر در قرن هشتم به «شهر سبز» تغییر نام پیدا کرد، اما نام #مرحوم_کشّی و رجالش هنوز برای ما، کَشّ را آشناتر از هر نام دیگری حفظ کرده است. انتقال حدیث از حوزههای حدیثی اصلی به شرق بلاد اسلامی و ماوراءالنهر، امر آسانی نبود. تلاش راویانی مانند جبرئیل بن احمد فاریابی، محمد بن مسعود عیاشی، حمدویه بن نصیر، ابراهیم بن نصیر، محمد بن نصیر و همین محمد بن عُمر بن عبدالعزیز #کشی بود که شیعه را در این خطه زنده نگاه داشت. درست است که اینان روایات عراق و قم و خراسان را به این جغرافیای متمدنِ آن روزگار رساندند؛ اما از همان خطهها، محدثینی بودند که تراثِ بربادرفتهی خود را با واسطهی #کشّیها بازیابی کردند.
🔸شهر کشّ (شهر سبز) در جنوب ازبکستان امروزی قرار دارد.
📚رجال کشی، ص ۱۴۴-۱۶۳
رجال طوسی، ص ۴۱۸
کمالالدین، ج۱، ص۳۱۵و۳۲۹و۳۵۱و۴۸۰و...
لسان المیزان، ج۲، ص۹۴و۹۵
مقاله «کشها و کشیها»
مقاله «جریانشناسی فکری امامیه در خراسان و ماوراءالنهر»
https://t.me/tavanerejal
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح حدیث اخلاقی بسیار زیبا از امام سجاد علیهالسلام توسط رهبر انقلاب
🏴 سالروز شهادت #امام_سجاد_علیهالسلام تسلیت باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#محبت_به_فرزند
🔸امام صادق علیهالسلام: همانا خداوند به بنده، به خاطر محبّت زياد او به فرزندش، رحم مى كند.
💠عن الامام الصادق علیهالسلام: إنَّ اللّهَ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ.
📗من لا يحضره الفقيه،ج ٣ ص ٤٨٢.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#داروی_امام_کاظم_علیهالسلام
✍️عمیدرضا اکبری، علی عادلزاده
▪این روزها و البته پیشتر از سوی جریان موسوم به طب اسلامی، #داروی_امام_کاظمع، به عنوان دوای امراض جهانگیر معرفی میشود. بازخوانی تنها #مستند_این_نسخه خالی از لطف نیست.
💠«السري بن أحمد بن السري قال: حدثني محمد بن يحيى الأرمني قال: حدثنا محمد بن سنان عن الرضا ع قال: سَمِعْتُ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع وَ قَدِ اشْتَكَى فَجَاءَهُ الْمُتَرَفِّعُونَ بِالْأَدْوِيَةِ يَعْنِي الْأَطِبَّاءَ فَجَعَلُوا يَصِفُونَ لَهُ الْعَجَائِبَ فَقَالَ أَيْنَ يَذْهَبُ بِكُمْ اقْتَصِرُوا عَلَى سَيِّدِ هَذِهِ الْأَدْوِيَةِ الْإِهْلِيلَجِ وَ الرَّازِيَانَجِ وَ السُّكَّرِ فِي اسْتِقْبَالِ الصَّيْفِ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ فِي كُلِّ شَهْرِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ فِي اسْتِقْبَالِ الشِّتَاءِ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ كُلَّ شَهْرٍ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ يُجْعَلُ مَوْضِعَ الرَّازِيَانَجِ مَصْطَكَى فَلَا يَمْرَضُ إِلَّا مَرَضَ الْمَوْتِ.» (طب الأئمة ع، ص50)
۱_منبع این روایت تنها کتاب منسوب به فرزندان بسطام است. در پژوهشی نشان دادهایم نسبت این کتاب به #فرزندان_بسطام نادرست است؛ بلکه بنا بر نسخه فرزندان بسطام در طبقه مشایخ مؤلف و صرفاً واسطه روایت از محمد بن خلف از وشاء فرض شدهاند، و جایگاه دیگری ندارند.
بر این اساس مؤلف کتاب شناخته شده نیست. هرچه هست شواهد علاقه مؤلف به راویان غالیان خطابیه و از آن جمله خود ابو الخطاب، سردمدار این فرقه در نسخه بسیار است. (نک: مقالات اکبری و انصاری در مورد کتاب)
۲_با این حال اگر بر فرض هم نسخه موجود اثر فرزندان بسطام میبود، باز درگیر این مشکل بود، که از خود آن دو، و نیز و واسطه روایت کتابشان جرح و تعدیل و شرح حالی در دست نیست. تنها در گزارش #نجاشی آمده که راوی متسامح و پرتخلیطی چون ابن عیاش (نک: نجاشی، ص85) از این اثر گزارش داده است. (نجاشی، ص39)
۳_به کلی معلوم نیست طب الأئمه موجود از طریق کدام جریان های روایی به دست ما رسیده. اما از اسناد آن برمیآید خود مؤلف با راویانی از جبال و مناطق میان عراق و شام ارتباط داشته است. مناطقی که امامیه از راویان این محافل کمتر روایت کردهاند. واسطه ابن عیاش و فرزندان بسطام نیز صالح بن الحسين النوفلي است که جز در دو سند دیگر از خود ابن عیاش نامش دیده نمیشود، و البته در سند دیگر غیر از طب الأئمه نیز از سران صوفیه و با مصطلحات غلات روایت میکند. (مقتضب الأثر، ص53؛ خبر دیگر: بحار الأنوار، ج94، ص74) بر این اساس و با عنایت به طبقهاش شاید همان صالح بن الحسین بن الفرج باشد که صوفیه از او روایت کردهاند (نمونه: انصاری، ذم اهل الکلام، ج5، ص103)
۴_اما از نظر سند داخل کتاب نیز، روایت داروی امام کاظم ع از دو واسطه ناشناس روایت شده، و البته نسبت یکی از آن دو یعنی ارمنی در اسناد غلات رایج است. او از #محمد_بن_سنان روایت میکند که سخن در مورد اتهام او مفصل است (نمونه نک: حسینینژاد، وثاقت محمدبنسنان در ترازوی نقد و بررسی)
۵_گذشته از بحث سندی و منبعی، در متن خبر نیز اضطرابی وجود دارد.
اولا در این روایت سخن از بیمار شدن خود امام کاظم ع است و اطباء به عنوان معالجه دارو معرفی می کردند، در حالی که امام از یک برنامه دارویی سه ماهه برای پیشگیری سخن میگوید.
۶_ثانیا به فرض که این اضطراب با توجیهاتی حل شود، اگر امام کاظم خودشان به این عمل نکردهاند چرا آن را با این لحن توصیه میکنند؟ و اگر استفاده کرده اند چرا بیمار شده اند؟ با این که در انتها به صورت مطلق گفته اند : فلا یمرض الا مرض الموت؟! که این هم اضطراب دیگر است.
البته اگر کسی هم بگوید که این مرض، مرض موت امام کاظم ع بوده است درست نیست، چرا که امام کاظم ع در زندان و دور از امام رضا ع با سم شهید شدند.
۷_ثالثا بر فرض چشمپوشی از این اضطرابها؛ این روایت دو برنامه سهماهه برای پیشگیری دارد. پس در شرایط واگیر بیماری در این روزها، که مثلاً ممکن است کرونا چند روزه فرد را بیمار کرده، و یا حتی بکشد، چرا مدعیان طب اسلامی در پی تبلیغات گسترده برای فروش این دارو برآمده اند؟!
از طرفی نیز نسخه روایت در «استقبال تابستان / زمستان» وارد شده، اما ایشان در همه ایام سال آن را تبلیغ میکنند.
۸_البته منکر آن نیستیم که شاید -چنانکه از مقدمه روایت نیز بر میآید- این نسخه بنا بر تجربه بشری، گاه اثر مفیدی نیز داشته باشد. با این همه نسبت آن به امامان معصوم ع، ناروا و به دور از روش علمی است.
به هر رو تجویز عمومی آن بر اساس تجربه نیز نیازمند مطالعات بالینی پزشکی دقیق، و با ارائه دادههای آماری در مقیاس گسترده از نظر مزایا و مضرات است، و طبعاً این از عزیزان دوستدار طب اسلامی که با روش علمی نه در پزشکی و نه در علوم حدیث آشنا نیستند، بر نمیآید.
@Al_Rijal
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith