eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
631 عکس
215 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
نظریه شهید مطهری درباره ادعای مهدویت مختار؛ توهّم یا واقعیت.pdf
348.5K
📝 نظریه شهید مطهری درباره ادعای مهدویت مختار؛ توهم یا واقعیت 👆👆👆👆👆👆 ✍️ سید محمد مرتضوی اندیشه مهدویت، در میان شیعه و اهل سنت مشترک است. در طول تاریخ اسلام، عده ای با ادعای مهدویت، جامعه اسلامی را تا مدتی مشغول ساخته و سبب انحرافاتی شده اند. شهید مطهری بر این باور است که مختار ثقفی درباره محمد بن حنفیه، ادعای مهدویت داشته و خود را نائب او معرفی کرده است. مقاله «نظریه شهید مطهری درباره ادعای مهدویت مختار؛ توهم یا واقعیت»👆 به نقد و برسی این ادعای شهید مطهری پرداخته است و در نتیجه این ادعای شهید مطهری را نادرست دانسته است. @MaarefHadith
محمد بن مسلم از امام باقرعلیه السلام روایت کرده: اگر مردم می‌دانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلت و ثواب دارد، به درستی که از شوق می مردند و نفس‌هایشان از روی حسرت بند می آمد. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَيْهِ حَسَرَاتٍ. 📚كامل الزيارات، ص142. @MaarefHadith
Shab09Safar1397[05].mp3
8.11M
دوباره دلم راهی اربعین مولاست پیاده در این جاده قدم زدن چه زیباست
تمدن زایی شیعه .pdf
3.92M
📗 کتاب تمدن زایی شیعه 👆👆👆👆👆👆 ✍️ اصغر طاهر زاده 📝 سلسله مباحث «تمدن‌زایی شیعه»، حاصل پاسخ به سؤالاتی است که حدود سه‌سال متمادی و طی نُه جلسه‌ توسط عده‌ای از طلاب و دانشجویانی که مایل بودند در رابطه با موضوع تمدن اسلامی تحقیق کنند خدمت استاد طاهرزاده مطرح شده و پس از پیاده‌شدن جواب‌ها و تکمیل و تصحیح مطالب، منتشر گردید. 📖 عناوین جلسات شامل موارد ذیل است: جلسه اول، بشریت و نیاز به تمدن قدسی؛ جلسه دوم، شیعه و مسئولیت تمدن آینده‌ی جهان؛ جلسه سوم، اولین قدم، رویکرد به تمدن اسلامی؛ جلسه چهارم، قواعد دوران گذار؛ جلسه پنجم، تمدنی مبتنی بر فطرت؛ جلسه ششم، کمیت‌گرایی غربی و غفلت از کیفیت؛ جلسه هفتم، تمدن سکولار و ناکامی نهایی؛ جلسه هشتم، تفاوت نگاه فرهنگ مدرنیته و تفکر اسلامی به عالَم؛ جلسه نهم، بازگشت به ظرائف عالَم وجود. ناشر کتاب : لب المیزان، سال نشر: 1393. @MaarefHadith
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: فرزند شايسته، دسته گلى است از جانب خداوند كه ميان بندگانش قسمت مى كند. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 الْوَلَدُ الصَّالِحُ رَيْحَانَةٌ مِنَ اللَّهِ قَسَمَهَا بَيْنَ عِبَادِهِ. 📚 الكافي (دار الحديث)، ج‏11، ص327. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه فراقی ... امام صادق عليه السّلام فرمودند: وقتى كه خانه و منزلت دور بود بر بالاى بام منزل برو دو ركعت نماز بگذار و با اشاره به قبور و مزار ما سلام بده كه سلام تو به ما خواهد رسيد. 🌴🌴🌴🌴🌴🌴 قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا بَعُدَتْ عَلَيْكَ الشُّقَّةُ وَ نَأَتْ بِكَ الدَّارُ فَلْتَعْلُ عَلَى أَعْلَى مَنْزِلِكَ وَ لْتُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ فَلْتُومِ بِالسَّلَامِ إِلَى قُبُورِنَا فَإِنَّ ذَلِكَ يَصِلُ إِلَيْنَا. 📚کامل الزیارات، ص288. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#ملاآقا_دربندی #اسرار_الشهادة #تحريف ◀️مقتل دربندی و نهادینه‌سازی مطالب بی‎پایه 🔸آقا بزرگ تهرانی ض
(۲) ❗️ ملاآقای دربندی و اهتمام به مجعولات عوام ◀️محدث پرتلاش، میرزا حسین نوری و به تبع ایشان استاد مطهری نمونه‌های بسیاری از متفردات دربندی را که خلاف ضروری تاریخ است ذکر کرده‌اند. مانند: كشته شدن 25 هزار نفر به دست عبّاس و 330 هزار نفر به دست امام حسين عليه السلام و يا قصّه پردازى در باره چگونگى بيرون آمدن امام حسين عليه السلام از مدينه كه به زىّ پادشاهان شبيه كرده، و به تعبیر محدث نوری هر سطر آن مشتمل بر چند دروغ است. (نک‍: لؤلؤ و مرجان، ص262 و 263) و يا ارائه رقم 1/600/000 نفرى براى سپاه عمر سعد (نک‍: حماسه حسينى، ج3، ص39) جعلیاتی که به تمسخر واقعه عاشورا شبیه‌تر است؛ تا روضه‌خوانی. ▪ما نیز در این‌جا نمونه‌هایی را ذکر می‌کنیم، که از خلال آن روش پرآسیب دربندی در جمع روایات بهتر فهمیده می‌شود: 1⃣ابلیس در روز عاشورا از خداوند خواست که حرارت خورشید را هفتاد برابر کند و خدا دعایش را مستجاب کرد و ابلیس برای آن که نسوزد از کربلاء گریخت! این قصه بی اساس را دربندی از زبان شخصی مجهول نقل می کند و به توجیه و تأویل آن می پردازد. (اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات، شرکة المصطفی، ج2، ص760) 2⃣افتادن نامه ای از آسمان در روز عاشوراء که امام را بین شهادت و زندگی مخیّر کرده بود. دربندی این قصه را به تفصیل از «بعض» نقل می کند و می گوید حتما روایتی دیده که چنین نقل کرده! (اکسیر العبادات، ج2، ص761) 3⃣امام حسین ع پس از شهربانو با شاه زنان خواهر او ازدواج کرد و از او صاحب دختری به نام زبیده شد. زبیده را در كربلا به عقد قاسم درآورد و در همان جا قاسم و زبیده هم بستر شدند و زبیده آبستن شد. زبیده به ری آمده و فرزندش متولد شده و نام او را قاسم ثانی گذاشته اند. قاسم سپس در شمیرانات بر ضدّ بنی امیه قیام می کند و در همان جا به شهادت می رسد. سر قاسم بن الحسن شهید کربلا را هم به ری آورده اند و در کوچه و خیابان با آن بازی می کرده اند و همان جا دفن کرده اند. دربندی چنان که خود معترف است این توهمات را از زبان عوام تهران یا کتابهایی امثال کتاب خود گرفته است. (اکسیر العبادات، ج2 ، ص387 -415) ◀️جالب آن‌که مستوفی در مورد دربندی نوشته‌: «يكروز نزد معتمد الدوله فرهاد ميرزا رفته اظهار عقيده كرده بود كه امامزاده قاسم كه مقبره او در بالاى تجريش واقع است، مدفن سر قاسم بن حسن شهيد روز عاشوراست كه از كوفه آورده اينجا دفن كرده‏اند. معتمد الدوله شاهزاده بااطلاع دقيق البته زير بار اين حرف نرفته، از او مستند اين دعوى را خواسته است. آخوند سندى براى اين گفته نداشته ولى قرآنى از بغل خود بيرون آورده گفته است «به اين قرآن قسم كه اين قبر، مدفن سر قاسم بن حسن، شهيد وقعه طف است.» (شرح زندگانى من، عبد الله مستوفی، نشر زوار، ‏ج‏1، ص276) ⚠️تذکر: چنین نقدهایی ابداً در راستای سبک‌تر کردن بار مصیبت‌ها نیست، و نادرست بودن مطالب مورد اشاره به این معنا نیست که مصائب بزرگ نبوده و صرفاً بعضی کم‌دقتان و تحریف‌گران آن را در این حد بزرگ کرده‌اند. بلکه عظمت این مصیبت فراتر از معرفت ماست، و این امثال فضای خیالی گفته‌های امثال دربندی است که چهره عاشورا و مصائب آن را مخدوش‌ می‌کند. تلاش برای انضباط در روایت‌گری و پیراستن منابع از زوائد متأخر، نه تنها خللی به حقائق وارد نمی‌کند، بلکه قدمی در راستای تحکیم آن و فهم بهتر است. @Al_Rijal @MaarefHadith
بررسی نقل های مختلف جریان لباس امام حسین علیه السلام در هنگام شهادت.pdf
3.96M
📝 بررسی نقل های مختلف جریان لباس امام حسین علیه السلام در هنگام شهادت 👆👆👆👆👆 ✍️ محمد حسین فیض اخلاقی مبارزه امام حسین (ع) با ستمگران و واقعه عاشورا یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ شیعه است. اما تاریخ عاشورا نیز مانند بسیاری از تواریخ دیگر از تحریف و تصحیف مصون نمانده است. یکی از گزاره هایی که در طول تاریخ، تغییر پیدا کرده، جریان لباس امام حسین (ع) در زمان شهادت است. کیفیت لباس اباعبدالله(ع) در بعضی از منابع، خصوصا پس از عصر صفوی، نسبت به مصادر اولیه واقعه، متفاوت گزارش شده است. در مقاله «بررسی نقل های مختلف جریان لباس امام حسین علیه السلام در هنگام شهادت»👆 به بیان نقل های تاریخی این واقعه پرداخته شده است. 📚 پژوهشنامه معارف حسینی، سال چهارم، زمستان1398، شماره16. @MaarefHadith
❗️ثبت نام عتبات با قطع دست!! ✍️سید محمدصادق رضوی ◀️قضيه‌ی معروفي است كه همه ي ما بارها از اهل منبر شنيده‌ايم كه مردم براي زيارت دست مي دادند و داستان زني كه سال قبل دست راستش را داده بود و... سير تكاملي اين قضيه آن را با ابتكار عملي به مروج الذهب نيز نسبت داده و نهايتا در تعدادي از سايتها چنين مطلبي مي خوانيم: ⬅️«خانمی به قصد زیارت بارگاه امام حسین (علیه السلام) به مأمور ثبت نام مراجعه کرد. به وی تذکر دادند، آیا می دانی که شرط رفتن به زیارت قطع دست است؟ آن زن پاسخ داد: از شرایط آگاهم! متصدی ثبت نام، اسم این خانم را می نویسد. آن گاه به وی دستور می دهد: دستش را برای قطع کردن بیرون بیاورد. آن زن دست چپ خود را بیرون می آورد! مامور می گوید: خانم فرمان خلیفه می گوید، باید دست راست داوطلب زیارت قطع شود. آن زن دست راست خود را از زیر حجاب بیرون آورده و می گوید: این دست را سال گذشته قطع کردید!» 🔸طبعا انتظار بي موردي است كه در مروج الذهب كوچكترين اثري از اين حكايت بيابيد! هر چند اصل سختگيري متوكل بر زوّار و جسارتهايش بر مرقد مطهر در منابع مختلفي -از جمله مروج الذهب- نقل شده است. این‌كه چرا از منابع مورد اعتماد نقل نمي كنند، رشته‌ای است که سری دراز دارد! اما مشکل مهم‌تر این است که متأسفانه گاهی اين بزرگوران در مقام فقیه و جایگاه افتاء ظاهر می شوند. 🔄نقل مكرر اين قضيه با آب و تاب بسیار، به مخاطب القاء می‌کند تحمل این گونه ضررهای شدید برای زیارت جائز و بلکه مستحب است. فارغ از نظرات مشهور فقهاء، به نظر مي‌رسد شاهد محكمي بر اين مدعا وجود ندارد. علاوه بر اين فعل چند زائر شيعه تا زماني كه مورد تأييد ائمه عليهم السلام نرسيده باشد حجت نيست. علاوه بر اصل اولی و قاعده ی کلی حرمت اضرار به نفس، از برخي روايات بر مي آيد كه تحمّل چنين ضررهايي براي زيارت، مورد نهي قرار گرفته است. 🔹مرحوم کلینی (1/525) از علی بن محمد (علّان) نقل می کند: خرج نهي عن زيارة مقابر قريش و الحير، فلما كان بعد أشهر دعا الوزير الباقطائي فقال له: الق بني الفرات و البرسيين و قل لهم لا يزوروا مقابر قريش، فقد أمر الخليفة أن يتفقد كل من زار فيقبض عليه. 🔹در روایت دیگری زیارت در هنگام تقیه را این چنین توصیف می کند: کامل الزیارت :حدثني علي بن الحسين رحمه الله عن سعد بن عبد الله عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب عن محمد بن إسماعيل بن بزيع عن الخيبري عن يونس بن ظبيان عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قلت له جعلت فداك زيارة قبر الحسين عليه السلام في حال التقيّة؟ قال: إذا أتيت الفرات فاغتسل ثم البس أثوابك الطاهرة [ثوبيك الطاهرين‏] ثم تمر بإزاء القبر و قل- صلى الله عليك يا أبا عبد الله صلى الله عليك يا أبا عبد الله فقد تمت زيارتك. اگر بنا بود تقیه در زیارت رعایت نشود امام علیه السلام در جواب می فرمودند:تقیه معنا ندارد هر جور هست زیارت کنید! ⬅️بله، چند روایتی در خصوص ترغيب به زیارت امام حسین علیه السلام با وجود ترس از سلطان ذکر شده که عمدتا سند آنها به (عبد الله اصم) راوی معلوم الحال، منتهی می شود كه روايات طولاني و منفردش در كامل الزيارات به چشم مي خورد. (در مورد كتاب المزار وي به نگاشته ي دكتر حسن انصاري مراجعه كنيد) 💠تنها روايت معتبري كه در آن ذكر زيارت همراه خوف را يافتيم حديث ارزنده اي است كه به اسانيد مختلف از معاوية بن وهب از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه در قسمتي از آن آمده: «يا معاوية لا تدع‏ زيارة قبر الحسين ع لخوف [من أحد] فإن من ترك زيارته رأى من الحسرة ما يتمنى أن قبره كان عنده‏» بحار الانوار 98/9 (به اسناد مختلف از كامل الزيارات)، ثواب الاعمال/94 🔻در مورد اين روایت چند نکته وجود دارد: 1⃣در بعضی نقل های این حدیث، تعبیر (لخوف) وجود ندارد. (تهذیب، 6/47، کامل الزیارات 119) 2⃣خوفی که در اینجا ذکر شده - برخلاف روایات عبد الله اصمّ- کاملا مجمل است.خوف بدگویی دیگران یا خوف ضرر مالی و... از مصادیقی است که می تواند شامل این مطلق باشد، به خصوص در زمان صدور این حدیث که نفس پایبندی به امامت خود مستلزم تحمّل آزار های مختلف بود و بسیاری از شیعیان زندگانی خود را در سایه ی ترس و اضطراب می گذراندند. اهمّیّت زیارت به آن مقدارست که باید تا مقدار توان مقدّمات آن را تحصیل نموده و از بهانه های واهی و سختی های پیش رو صرف نظر کرد، اما بحث در جاییست که خوف قتل نفس یا ضرر بزرگ جانی در میان باشد. 3⃣با توجه به مباحث علم اصول، تمسّک به چنین اطلاق ضعیفی برای تخصیص عمومات قطعي و محكم روا نيست، به خصوص كه با خبر واحدي مواجهيم كه معارض با خبر ديگري بوده، و حتي خود حديث هم نقل ديگري بدون كلمه (لخوف) دارد. @MaarefHadith
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اى محمد بن ابى بكر كه من تو را فرمانرواى بزرگ‌ترين سپاهيانم قرار دادم و آنان اهل مصر مى‌باشند.هنگامى‌كه تو را فرمانروا قرار دادم تو را فرمانرواى بر امورات[شخصى] مردم ننمودم[تا بخواهى به هر طريق كه دوست دارى در آن رفتار كنى!]پس تو سزاوار هستى كه از آن برخودت بهراسى و از آنان بر دين خود برحذر باشى.پس اگر توانستى كه به خاطر رضايت هيچ كس از آفريدگان،پروردگارت را به خشم در نياورى پس آن‌گونه باش. همانا در خداوند عزّتمند جانشينى از غير اوست[يعنى اگر با رضايت خالق موجب غضب مخلوق شدى ديگرى از آفريدگان هست كه جاى او را بگيرد]و در هيچ‌چيز جز او جانشينى از او وجود ندارد.[پس اگر براى رضايت مخلوق موجب خشم خالق شوى هيچ‌چيز جاى آن را پر نمى‌كند]. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ثُمَّ اِعْلَمْ يَا مُحَمَّدَ بْنَ أَبِي بَكْرٍ أَنِّي قَدْ وَلَّيْتُكَ أَعْظَمَ أَجْنَادِي فِي نَفْسِي، أَهْلَ مِصْرَ ، فَإِذَا وَلَّيْتُكَ مَا وَلَّيْتُكَ مِنْ أَمْرِ اَلنَّاسِ فَأَنْتَ حَقِيقٌ أَنْ تَخَافَ مِنْهُ عَلَى نَفْسِكَ وَ أَنْ تَحْذَرَ فِيهِ عَلَى دِينِكَ، فَإِنِ اِسْتَطَعْتَ أَنْ لاَ تُسْخِطَ رَبَّكَ بِرِضَا أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ فَافْعَلْ، فَإِنَّ فِي اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَفاً مِنْ غَيْرِهِ، وَ لَيْسَ فِي شَيْءٍ سِوَاهُ خَلَفٌ مِنْهُ. 📚امالی طوسی، ص21. @MaarefHadith
حسین بن ثُوَیر نقل می کند: من، یونس بن ظَبیان، مُفَضَّل بن عمر و ابو سَلَمَۀ نزد حضرت صادق علیه السلام نشسته بودیم. در بین ما یونس که مسن تر از همه ما بود سخن می گفت. عرض کرد: فدایت شوم، من زیاد به یاد حسین بن علی علیه السلام هستم، در این حالت چه بگویم؟ فرمود: سه بار بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»، همانا سلام از دور و نزدیک به حسین بن علی علیه السلام می رسد. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید. 📚الكافي، ج‏4، ص575. @MaarefHadith
مهدی رسولی.mp3
3.24M
ایشالا سال بعد کربلائیم ایشالا که با مهدی‌ می‌آئیم