#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن_کریم
#جلسه_اول (صفحه 41)
گاهی عقل با خشم های درست همراه است ،اشّداءُ علی الکُفار رُحَماءُ بینهم والکاظمین الغَیظ معنایش این نیست که شما خیال کنید میخواهیم بگوئیم خشم یک ملت و یک انسان علیه کسانی است که باید بر آنان خشم گرفت.
نیست و نابود باد،نه! والکاظمین الغیظ یعنی فرو برندگان خشم نه فراموش کنندگان که وقتی خشم فرو نشست انسان میتواند با عقل آنچه را شایسته است انجام دهد.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_اول
#ایمان_۱
#انفاق_کمک_هدفمند
انفاق آن چیزی است که یک خلائی را پُر می کند،یک نیازی را برآورده می کند،پس انفاق کارِ همه کس نیس،انفاق کار مردمان باهوش است،آنهایی که خلاها و نیازها را میفهمند و حاضر میشوند به جا آن خلا ها و نیازها را پُر میکنند.
#معرفی_آثار
#روششناسی_تفسیر
💠 عنوان: مروری بر روش و قواعد تفسیری حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی).
✅ تعداد صفحات: 120.
🖋 شخصیّت علمی و نخبگانی حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) ذیل شخصیّت سیاسی و رهبریِ ایشان مکتوم مانده است؛ درحالیکه تمام کنشهای اجتماعی و سیاسی ایشان، قطعاً از پشتوانهی علمی و ایمانیِ پولادین و عمیقی برخوردار است.
بدونشک مهمترین منبعِ این علم و ایمانِ پولادین، متن قرآن کریم است.
تاکنون دو نمونه از تفاسیر رهبر معظّم انقلاب (سوره توبه و سوره مجادله) منتشر شده است و تفاسیر دیگری نیز در آینده منتشر خواهد شد. اما نکتهی مهم این است که این تفاسیر، از نظر روششناسی از ویژگیهای بدیعی برخوردار است که جمع این ویژگیها در تفسیر را میتوان یک «نوآوری در تفسیر» دانست که امروزه جای چنین نگرشی در مباحث تفسیری خالی است.
کتاب «مروری بر روش و قواعد تفسیری حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی)» با تمرکز بر تفسیر سورهی برائت، اصول روششناختیِ تفسیر معظّمله را استخراج و در قالب اثری منسجم ارائه کرده است.
این کتاب البته در اصل، بخش اول کتاب «تفسیر سوره توبه» معظّمله است که به دلیل اهمّیت و بداعت مباحثی که دارد، در قالب کتابی مستقل نیز منتشر شده است.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#معرفی_آثار
#تفسیری_برای_زمانهی_حکومت
💠 عنوان: تفسیر سورهی مجادله.
✅ تعداد صفحات: 151.
🖋 این بحث تفسیری که در سالهای آغازینِ پس از انقلاب اسلامی برای پاسداران و اعضای دفتر ریاستجمهوری ارائه شدهاست، علاوهبر همهی ویژگیهای روششناختی و گرایشی که در تفسیر سورهی برائت دارد، از ویژگی مهم دیگری برخوردار است که به انتخاب این سورهی خاص بازمیگردد.
آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) در بیان علّت انتخاب این سوره و سورههای بعدی (که متن آنها بزودی منتشر میشود) میفرمایند:
«سورههاى جزء بيستوهفتم و بيستوهشتم و اين حدود، غالباً سورههايى هستند كه در مدينهى طيّبه بر پيغمبر اكرم(ص) نازل شده و مربوط است به بعد از تشكيل حكومت اسلامى، يعنى مثل وضع كنونى ما. نوع مطالب و مسائلى كه بعد از تشكيل حكومت براى يك جامعه لازم است با نوع مطالب و مسائلى كه [مربوط به] حين مبارزهى مردم براى تشكيل حكومت اسلامى است فرق ميكند؛ كمااينكه شما در جامعهى خودمان هم اين را مشاهده ميكنيد...»
بنابراین میتوان «تفسیر سورهی مجادله» را یک نمونهی تفسیری برای فهم نظام فکری قرآن در بستر حکومت اسلامی دانست که مفسّران زمانه میتوانند از همین نگرش برای استنباط و استخراج منظومهی سیاسی-اجتماعی حکومت دینی از آن بهره ببرند.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#معرفی_آثار
#توحید_اجتماعی_در_نهجالبلاغه
💠 عنوان: نبوتها در نهجالبلاغه.
✅ تعداد صفحات: 263.
🖋 «اگر بخواهیم به مسئله توحید از ابعاد اجتماعی و انقلابی آن نگاه کنیم باید آن را به عنوان مسئلهای از مسائل نبوت تحت بررسی و پیگیری قرار بدهیم» این دقیقاً همان ایدهی محوری کتاب است که حضرت آیتالله خامنهای را بهعنوان یک «موحّد اجتماعی» و «اسلامشناسِ انقلابی» واداشت تا به شرح موضوعیِ نهجالبلاغه بپردازد.
ایشان البته در این مباحث به مسئلهی وحی نمیپردازد؛ بلکه نبوّتِ پیامبراعظم (صلّیاللهعلیهوآله) را بهمثابه یک واقعیّت تاریخی و یک حادثهی تردیدناپذیر نگاه میکند که در وقوع تاریخیاش «میان ما و میان بیاعتقادان به نبوّت اختلافی نیست؛ [بلکه] اختلاف در تفسیر این حادثه است».
ایشان در این مباحث تلاش میکند پاسخ موضوعات و مسائلی از جمله بسترهای تاریخیِ نبوّت، جامعهشناسیِ نبوّت، جریانشناسیِ نبوّت و غایتشناسیِ نبوّت را ارائه نماید.
این سلسلهسخنرانیها در تابستان سال ۵۹ برای شاخهی دانشجویی حزب جمهوری، ارائه شده است.
روش تدریس معظّمٌله در این جلسات به این صورت بوده است که خودشان متن نهجالبلاغه را بر تختهسیاهی می نوشتند و ابتدا واژگان آن را معنا می کردند و سپس به ترجمه و شرح آن میپرداختند.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#معرفی_آثار
#نظریه_انتظار
💠 عنوان: «نظریه انتظار».
✅ تعداد صفحات: 162.
🖋 فهم رایج و عمومیای که از مفهوم «انتظار» در طول دوران غیبت، در ذهن اکثریّت جامعهی شیعی -بجز عالمان بزرگ- حاکم بود، پس از انقلاب اسلامی ایران ارتقاء یافت و تبدیل به یک عنصر تحرّکآفرین و شورانگیز شد.
در این نگرش، انتظار فرج همواره عاملی موثّر برای امیدزایی و نشاطبخشی است تا در برابر مشکلات و موانع، خوف و حزنی نداشته و بدون مواجهه انفعالی، زنده و پویا زمینهساز مقدّمات نهضت امام قائم (عجّلاللهتعالی فرجهالشریف) باشد.
انتظار در این نگرش، با فهم امیدزا از فلسفهی تاریخِ قرآنی، حرکت کلّی عالم و سنن الهی همراه است.
این تبیین از انتظار با همهی ابعادش را کمتر اندیشمندی مورد توجّه قرار داده و توانسته است ابعاد آن را در چارجوب نظریه «نظام انقلابی» شرح دهد.
کتاب «نگاهی به نظریه انتظار» در ساختاری منسجم، به شرح دیدگاه حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) در این رابطه پرداخته است.
فصول اصلی این کتاب که توسّط جمعی از پژوهشگران تدوین شده است، عبارت است از:
مفهومشناسی انتظار فرج
مبانی و ادلّه انتظار فرج
شرایط فرج
کارکردهای انتظار فرج
وظایف جامعهی منتظر
آسیبشناسی انتظار فرج و جامعه منتظر
حکومت اسلامی
انتظار فرج.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#معرفی_آثار
#صبر
💠 عنوان: گفتاری در باب «صبر».
✅ تعداد صفحات: ۸۰.
🖋 معنایی که از «صبر» در ذهن داریم چیست و چه نتیجهای در صحنهی عمل دارد؟
آن صبری که قرار است در جایگاه «رأس ایمان» باشد و در منظومهی قرآن به عنوان یکی از اصلیترین و کلیدیترین ارزشهای اخلاقیِ انسان شناخته میشود، چگونه میتواند برای انسانِ مؤمن، تحرّک شورمندانه و نشاطآفرین را به ارمغان بیاورد؟
کتاب «گفتاری در باب صبر» محصول پنج جلسهی سخنرانی از حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) در سال ۱۳۵۲ است که دو سال بعد توسّط خود ایشان بازنویسی و تدوین شده است.
رهبر معظّم انقلاب در ابتدای این کتاب با اشاره به برداشت اشتباهی که از معنای این ارزش اخلاقی در بین عموم مردم رایج است، با اتّکای بر معارف قرآن و سنّت، این مفهوم را بازتعریف نموده و با یک نوآوری لطیف در تقسیمبندیِ صبر که در احادیث معصومین (علیهمالسلام) نقل شده است، «مقاومت در برابر مشکلاتی در مسیر مبارزه و حرکت انبیاء» را یکی از ملزومات صبر در معنای حقیقیاش بیان میکند.
ایشان در خلال گفتارها، با تعریض به افراد عافیتطلب، ثمرات درخشان این برداشت از صبر در متن زندگی را نیز بیان میکند. بخش پایانی کتاب نیز به شرح آثار و فواید دنیوی صبر نیز اختصاص دارد که با مثالهایی تاریخی، انگیزهی لازم برای تحمّل مشکلات و سختیها را در مخاطب تقویّت میکند.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#معرفی_آثار
#ولایت_و_حکومت
💠 عنوان: ولایت و حکومت.
✅ تعداد صفحات: ۳۹۲.
🖋 امروز بیش از آنکه به «اثبات» نظریهی ولایت فقیه نیاز داشته باشیم، لازم است که این نظریه را با همهی ابعاد و امتدادهایش «تبیین» کنیم.
چرا نظامسازی را یکی از شئون نبوّت میدانیم؟ جایگاه «امام» در ساختار اجتماعی چیست و چگونه میتواند در شکلگیری حرکتهای اجتماعی ایفای نقش کند؟
چرا تلاش برای تحقّق و حفظ حاکمیّت ولایی، «ضرورت» دارد؟ چرا جامعهی مسلمان برای دیندارانه زیستن، نیاز دارد ذیل حاکمیّت فقیه زندگی کند؟ عناصر کلیدیِ «حاکمیّت اسلامی» که اگر نباشند حکومت از اسلامیّت ساقط خواهد بود، کداماند؟
ولایت انبیاء و ائمهی هدی (علیهمالسلام) در دوران غیبت با چه فرایندی جریان پیدا میکند؟
چرا ولایت فقیه را برترین نوعِ حاکمیّت در دوران غیبت میدانیم؟ نقش جمهوریّت در حکومت اسلامی چیست؟
اگر مردم حکومت یا حاکم اسلامی را نخواهند، چه باید کرد و رأی و خواست مردم چه جایگاهی در اسلامیّتِ حکومت دارد؟
کتاب «ولایت و حکومت» که مشتمل بر مباحثی در مبانی حکومت اسلامی است، برگرفته از مجموعه بیانات حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) طی سالهای ۱۳۵۳ تا ۱۳۹۰ میباشد.
به جرأت میتوان گفت که شرح ایشان از حقیقت «ولایت» و ابعاد اجتماعی و سیاسی آن، عمیقترین تبیینی است که در این عرصه ارائه شده است.
در این کتاب، اسلام سیاسی و نظریهی سیاسی اسلام از زبان معظّمٌله تشریح شده است.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#معرفی_آثار
#روح_توحید
💠 عنوان: روح توحید نفی عبودیّت غیرخدا.
✅ تعداد صفحات: 64 صفحه در قطع جیبی.
🖋 «اعتقاد به توحید، عملاً چه نقشی در زندگی انسان دارد؟» حضرت آیتالله خامنهای (مدّظلّهالعالی) مقالهی «روح توحید، نفی عبودیّت غیر خدا» را در اوایل دهه پنجاه دقیقاً در پاسخ به این سؤال نوشته شد.
این پرسشی بود که از سوی یک جوان پرسشگر مطرح شد و ایشان مقاله را نوشتند که طلاب جوان در فضای دانشگاهی و همچنین در میان عمومی بتوانند پاسخی روشن به این پرسش بدهند.
این مقاله در واقع شرح و بسط آن رویکرد و تبیینی است که در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» در باب توحید مطرح شده است.
ایشان در این مقاله به تفصیل توضیح میدهد که «توحید بر خلاف برداشت عامیانهى رایج که آن را صرفا یک نظریهى فلسفى و ذهنى تلقى میکند، یک نظریهى زیربنائى در مورد انسان و جهان و نیز یک دکترین اجتماعى و اقتصادى و سیاسى است».
ایشان در ابتدا عنوان مقاله را تبیین میکند و با اشاره به تحریفی که از مفهوم توحید صورت گرفته، ابعاد کلان اجتماعی و سیاسی این اصل را بیان میکند.
قلم فاخر و پرشور و در عین حال روان و ساده، گزینش حکیمانهی واژهها و کلمات و ترکیببندیهای زیبا و گویا، حلاوتِ مباحث بدیع کتاب را دوچندان میکند.
@Maaref_Enghelab_Eslami
02 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - ایمان 2.mp3
19.21M
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
استاد سید علی حسینی خامنهای
📖 جلسۀ دوم: ایمان ۲
🗓 جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۵۳ شمسی، ۳ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
#صوت_طرح_کلی
@Maaref_Enghelab_Eslami
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
📣 #فراخوان_ثبت_نام
🎉 به میمنت میلاد باسعادت حضرت زینب کبری (سلاماللهعلیها) #کتابخانه تخصّصی «معارف انقلاب اسلامی» #افتتاح_شد .
📚 این کتابخانه مشتمل بر کتابهای اندیشههای امامَین انقلاب، حضرت امام خمینی (رضواناللهعلیه) و حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) میباشد.
🆔 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام از طریق این پیوند اقدام کنید.
#معرفی_کتاب
@qom_khamenei_ir
03 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - ایمان از روی آگاهی.mp3
14.22M
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
استاد سید علی حسینی خامنهای
📖 جلسۀ سوم: ایمان از روی آگاهی
🗓 شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۵۳ شمسی، ۴ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
#صوت_طرح_کلی
@Maaref_Enghelab_Eslami
ایمان زاینده وهمراه باتعهدات عملی(جلسه چهارم).mp3
14.79M
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
استاد سید علی حسینی خامنهای
📖 جلسۀ چهارم: ایمان زاینده و همراه با تعهدات عملی
🗓 یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۵۳ شمسی، ۵ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
#صوت_طرح_کلی
@Maaref_Enghelab_Eslami
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_چهارم
#ایمان_زاینده
💠 اگر #فقط تصدیق و پذیرش در #صدق کلمهی ایمان کافى بود، من میگویم اوّلمؤمنِ به پیغمبر، ابولهب یا ولید بن مغیره مخزومى بود؛ آن هوشمندان عرب که خیلى خوب میفهمیدند که رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) دروغ نمیگوید؛ خوب میفهمیدند که راست میگوید؛ دلیل میخواهید؟
✅ دلیلش اینکه مینشستند با همپیالههایشان تصمیم میگرفتند پیغمبر را رسوا کنند. میگفتند برویم بشنویم ببینیم او چه میگوید، عیبهایش را بگیریم.
💎 بعد که میرفتند مینشستند، فردا شب می آمدند میگفتند نه، این کلام بشر نیست، این #سخن_خداى_بشر است.
📃 پس #قبول میکردند، #تصدیق میکردند که او از سوى خدا سخن میگوید، امّا جنابعالى بعد از چهارده قرن از آن تاریخ، او را #مؤمن نمیدانى.
🔆 من میگویم اگر او مؤمن نیست، به دلیل اینکه این ایمانش، این قبولش، این تصدیقش با #تعهّدهاى_متناسب همراه نبوده، [پس] آیا ما مؤمنیم، درحالىکه تصدیقِ ما هم، با تعهّدهاى متناسب همراه #نیست؟
@Maaref_Enghelab_Eslami
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_چهارم
#ایمان_زاینده
💠 خدا امّت اسلام را انتخاب کرد امّا قبل از اسلام، بنی اسرائیل را هم انتخاب کرده بود؛ این هر دو انتخاب از یک نوع است، بهمعناى انتخاب #آماده_ترین فرد است براى #بزرگ_ترین کار.
✅ شما بین ده نفر نگاه میکنید، مى بینید که اینیکى قیافه اش مصمّمتر، بدنش آمادهتر، رنگ رخساره اش شادابتر، پنجه اش قوی تر، بازوان و سینه اش ستبرتر و استوارتر [است]، میگویید این بار سنگین را تو باید بردارى، من تو را براى این کار #انتخاب کردم؛ او هم پیشقدم است.
💎اگر برداشت، اگر توانست این کار را بکند ــ یعنى مسلّماً هرآنچه در او بود ــ اراده کرد، تصمیم گرفت و این بار را برداشت، آنوقت از سطح اَقران بالاتر میرود، میشود یک فرد زبده برجسته.
📃 اگر برنداشت چه؟ اگر برنداشت، از دیگران توسرىخورتر و بدبختتر میشود. به او میگویند بیچاره! دیگران نمیتوانستند، بهشان هم نگفتیم امّا به تو گفتیم و تو نکردى. گزینش امّت اسلام مثل گزینش امّت بنی اسرائیل ازاینقبیل است.
🔆 بنی اسرائیل در زمانِ خودشان و مسلمانان در زمانِ خودشان شایسته ترین امّتها و افراد بودند از براى تحمّل بار #امانت_اسلام، رهبرى و #هدایت_بشر؛ لذا بود که به اینها این بار امانت داده شد.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_چهارم
#ایمان_زاینده
💠 یک روز دیدند که معاویه #وصیّت میکند به نزدیکانش، میگوید من که مُردم، دو بسته کوچک هست، اینها را از آنجا بیاورید، بگذارید در کفن من.
✅ گفتند اینها چیست ؟ گفت یک دانه اش یک قسمتى از لباس پیغمبر است یک روز هم پیغمبر خدا سر و صورتش را اصلاح میکرده یا ناخن میگرفته، چند دانه از آن ذرّات مو و ناخنِ دورافتاده پیغمبر را جمع کردم، اینها را بگذارید در کفن من که خدا مرا #ببخشد؛
💎 عجب! معاویه هم به امید #شفاعت پیغمبر حرکت میکند، کار میکند، امّا در راه چه؟ در راه به دست آوردن چند دانه موى سبیل و صورت و سر پیغمبر؛
📃 خب دستمریزاد! تا آنجایى که #آسان است، تا آنجایى که #مانعى ندارد، به قرآن هم گوش فرامیدهد، به قرآن هم احترام میگذارد امّا تا آنجایى که براى خودش #نافع است.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_چهارم
#ایمان_زاینده
💠 اگر #فقط تشخیص و ایمان قلبى و باور کافى بود، عمروعاص باید اوّلشیعه عالَم باشد؛ عمروعاصی که ماجراى غدیر خم را یا به چشم دیده یا از کسانى که به چشم دیده اند شنیده.
✅ من و شما بعد از سیزده قرن و خرده ى، این ماجرا را در کتابها فقط میخوانیم؛ عمروعاصی که درباره امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) شعر میگوید؛ عمروعاصی که در دم احتضار، در آن #حسّاسترین_ساعتها و لحظه هایى که براى ذهنِ یک انسان مطرح است، اظهار ندامت میکند، اظهار پشیمانى میکند، میگوید دینم را به دنیاى معاویه فروختم و با على که میدانستم حق است جنگیدم.
💎 پس عمروعاص به نظرم عمیقتر و علمیتر از شیعه قرن چهاردهم هجرى به ولایت بلافصل امیرالمؤمنین پى برده بود و #تصدیق کرده بود؛ امّا آیا شیعه است؟
📃 شما میگویید نه؛ چرا شیعه نیست؟ براى خاطر اینکه اعتقاد به امامت امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) #تعهّدهایى می آورد؛ اوّلتعهّدش بیعت نکردن با معاویة بن ابی سفیان است.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_چهارم
#ایمان_زاینده
💠 خیلی در این باب روایت هست. امام (علیه السّلام) در روایتى به این مضمون [میفرماید] که نمیرسد به شفاعت ما مگر به وسیله کوشش و #جِدّوجهد.
✅ حالا ما با #تنبلى، با زانوى غم به بغل گرفتن و غمِ گذشته و غمِ آینده را با بی غیرتى خوردن، [به امید شفاعتیم]. غمخوارى خوب است امّا غمخوارىای که با بی غیرتى همراه نباشد.
💎 ما وقتىکه با این حالتِ منفىِ پستِ #بى_خاصیّت به امید #شفاعت مینشینیم؛ درحالىکه خود امام (علیه السّلام) طبق این روایت میفرماید که شفاعت ما به آن کسانى میرسد که جِدّوجهد و #کوشش داشته باشند؛ درست نقطه مقابل آنچه در مغزهاى ما است؛ و ازاینقبیل روایات الىماشاءاللّه [هست].
@Maaref_Enghelab_Eslami