eitaa logo
حلقه های مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی
693 دنبال‌کننده
272 عکس
95 ویدیو
7 فایل
دوره آموزشی مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی @Maaref_Enghelab_Eslami مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر قم ۰۲۵۳۷۷۴۴۲۴۳ فروشگاه و نمایشگاه محصولات انقلاب اسلامی ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ برادران: @Ba_Maaref_Enghelab 09927270034 خواهران: @Kh_Maaref_Enghelab 09927400982
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عنوان: «نظریه انتظار». ✅ تعداد صفحات: 162. 🖋 فهم رایج و عمومی‌ای که از مفهوم «انتظار» در طول دوران غیبت، در ذهن اکثریّت جامعه‌ی شیعی -بجز عالمان بزرگ- حاکم بود، پس از انقلاب اسلامی ایران ارتقاء یافت و تبدیل به یک عنصر تحرّک‌آفرین و شورانگیز شد. در این نگرش، انتظار فرج همواره عاملی موثّر برای امیدزایی و نشاط‌بخشی است تا در برابر مشکلات و موانع، خوف و حزنی نداشته و بدون مواجهه انفعالی، زنده و پویا زمینه‌ساز مقدّمات نهضت امام قائم (عجّل‌الله‌تعالی فرجه‌الشریف) باشد. انتظار در این نگرش، با فهم امیدزا از فلسفه‌ی تاریخِ قرآنی، حرکت کلّی عالم و سنن الهی همراه است. این تبیین از انتظار با همه‌ی ابعادش را کمتر اندیشمندی مورد توجّه قرار داده و توانسته است ابعاد آن را در چارجوب نظریه «نظام انقلابی» شرح دهد. کتاب «نگاهی به نظریه انتظار» در ساختاری منسجم، به شرح دیدگاه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) در این رابطه پرداخته است. فصول اصلی این کتاب که توسّط جمعی از پژوهشگران تدوین شده است، عبارت است از: مفهوم‌شناسی انتظار فرج مبانی و ادلّه انتظار فرج شرایط فرج کارکردهای انتظار فرج وظایف جامعه‌ی منتظر آسیب‌شناسی انتظار فرج و جامعه منتظر حکومت اسلامی انتظار فرج. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 عنوان: گفتاری در باب «صبر». ✅ تعداد صفحات: ۸۰. 🖋 معنایی که از «صبر» در ذهن داریم چیست و چه نتیجه‌ای در صحنه‌ی عمل دارد؟ آن صبری که قرار است در جایگاه «رأس ایمان» باشد و در منظومه‌ی قرآن به عنوان یکی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین ارزش‌های اخلاقیِ انسان شناخته میشود، چگونه میتواند برای انسانِ مؤمن، تحرّک شورمندانه و نشاط‌‌آفرین را به ارمغان بیاورد؟ کتاب «گفتاری در باب صبر» محصول پنج جلسه‌ی سخنرانی از حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) در سال ۱۳۵۲ است که دو سال بعد توسّط خود ایشان بازنویسی و تدوین شده است. رهبر معظّم انقلاب در ابتدای این کتاب با اشاره به برداشت اشتباهی که از معنای این ارزش اخلاقی در بین عموم مردم رایج است، با اتّکای بر معارف قرآن و سنّت، این مفهوم را بازتعریف نموده و با یک نوآوری لطیف در تقسیم‌بندیِ صبر که در احادیث معصومین (علیهم‌السلام) نقل شده است، «مقاومت در برابر مشکلاتی در مسیر مبارزه و حرکت انبیاء» را یکی از ملزومات صبر در معنای حقیقی‌اش بیان میکند. ایشان در خلال گفتارها، با تعریض به افراد عافیت‌طلب، ثمرات درخشان این برداشت از صبر در متن زندگی را نیز بیان میکند. بخش پایانی کتاب نیز به شرح آثار و فواید دنیوی صبر نیز اختصاص دارد که با مثال‌هایی تاریخی، انگیزه‌ی لازم برای تحمّل مشکلات و سختی‌ها را در مخاطب تقویّت میکند. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 عنوان: ولایت و حکومت. ✅ تعداد صفحات: ۳۹۲. 🖋 امروز بیش از آنکه به «اثبات» نظریه‌ی ولایت فقیه نیاز داشته باشیم، لازم است که این نظریه را با همه‌ی ابعاد و امتدادهایش «تبیین» کنیم. چرا نظام‌سازی را یکی از شئون نبوّت میدانیم؟ جایگاه «امام» در ساختار اجتماعی چیست و چگونه میتواند در شکل‌گیری حرکت‌های اجتماعی ایفای نقش کند؟ چرا تلاش برای تحقّق و حفظ حاکمیّت ولایی، «ضرورت» دارد؟ چرا جامعه‌ی مسلمان برای دین‌دارانه زیستن، نیاز دارد ذیل حاکمیّت فقیه زندگی کند؟ عناصر کلیدیِ «حاکمیّت اسلامی» که اگر نباشند حکومت از اسلامیّت ساقط خواهد بود، کدام‌اند؟ ولایت انبیاء و ائمه‌ی هدی (علیهم‌السلام) در دوران غیبت با چه فرایندی جریان پیدا میکند؟ چرا ولایت فقیه را برترین نوعِ حاکمیّت در دوران غیبت میدانیم؟ نقش جمهوریّت در حکومت اسلامی چیست؟ اگر مردم حکومت یا حاکم اسلامی را نخواهند، چه باید کرد و رأی و خواست مردم چه جایگاهی در اسلامیّتِ حکومت دارد؟ کتاب «ولایت و حکومت» که مشتمل بر مباحثی در مبانی حکومت اسلامی است، برگرفته از مجموعه بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) طی سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۹۰ می‌باشد. به جرأت میتوان گفت که شرح ایشان از حقیقت «ولایت» و ابعاد اجتماعی و سیاسی آن، عمیق‌ترین تبیینی است که در این عرصه ارائه شده است. در این کتاب، اسلام سیاسی و نظریه‌ی سیاسی اسلام از زبان معظّمٌ‌له تشریح شده است. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 عنوان: روح توحید نفی عبودیّت غیرخدا. ✅ تعداد صفحات: 64 صفحه در قطع جیبی. 🖋 «اعتقاد به توحید، عملاً چه نقشی در زندگی انسان دارد؟» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) مقاله‌ی «روح توحید، نفی عبودیّت غیر خدا» را در اوایل دهه پنجاه دقیقاً در پاسخ به این سؤال نوشته شد. این پرسشی بود که از سوی یک جوان پرسشگر مطرح شد و ایشان مقاله را نوشتند که طلاب جوان در فضای دانشگاهی و همچنین در میان عمومی بتوانند پاسخی روشن به این پرسش بدهند. این مقاله در واقع شرح و بسط آن رویکرد و تبیینی است که در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» در باب توحید مطرح شده است. ایشان در این مقاله به تفصیل توضیح میدهد که «توحید بر خلاف برداشت عامیانه‌ى رایج که آن را صرفا یک نظریه‌ى فلسفى و ذهنى تلقى میکند، یک نظریه‌ى زیربنائى در مورد انسان و جهان و نیز یک دکترین اجتماعى و اقتصادى و سیاسى است». ایشان در ابتدا عنوان مقاله را تبیین میکند و با اشاره به تحریفی که از مفهوم توحید صورت گرفته، ابعاد کلان اجتماعی و سیاسی این اصل را بیان میکند. قلم فاخر و پرشور و در عین حال روان و ساده، گزینش حکیمانه‌ی واژه‌ها و کلمات و ترکیب‌بندی‌های زیبا و گویا، حلاوتِ مباحث بدیع کتاب را دوچندان میکند. @Maaref_Enghelab_Eslami
02 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - ایمان 2.mp3
19.21M
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن استاد سید علی حسینی خامنه‌ای 📖 جلسۀ دوم: ایمان ۲ 🗓 جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۵۳ شمسی، ۳ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری @Maaref_Enghelab_Eslami
📣 🎉 به میمنت میلاد باسعادت حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) تخصّصی «معارف انقلاب اسلامی» . 📚 این کتابخانه مشتمل بر کتاب‌های اندیشه‌های امامَین انقلاب، حضرت امام خمینی (رضوان‌الله‌علیه) و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) می‌باشد. 🆔 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام از طریق این پیوند اقدام کنید. @qom_khamenei_ir
03 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - ایمان از روی آگاهی.mp3
14.22M
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن استاد سید علی حسینی خامنه‌ای 📖 جلسۀ سوم: ایمان از روی آگاهی 🗓 شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۵۳ شمسی، ۴ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری @Maaref_Enghelab_Eslami
ایمان زاینده وهمراه باتعهدات عملی(جلسه چهارم).mp3
14.79M
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن استاد سید علی حسینی خامنه‌ای 📖 جلسۀ چهارم: ایمان زاینده و همراه با تعهدات عملی 🗓 یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۵۳ شمسی، ۵ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 اگر تصدیق و پذیرش در کلمه‌ی‏ ایمان کافى بود، من میگویم اوّل‌مؤمنِ به پیغمبر، ابولهب یا ولید بن‌ مغیره‏ مخزومى بود؛ آن هوشمندان عرب که خیلى خوب میفهمیدند که رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم) دروغ نمیگوید؛ خوب میفهمیدند که راست میگوید؛ دلیل میخواهید؟ ✅ دلیلش اینکه می‌نشستند با هم‏پیاله‌هایشان تصمیم میگرفتند پیغمبر را رسوا کنند. میگفتند برویم بشنویم ببینیم او چه میگوید، عیبهایش را بگیریم. 💎 بعد که میرفتند می‌نشستند، فردا شب می ‏آمدند میگفتند نه، این کلام بشر نیست، این است. 📃 پس میکردند، میکردند که او از سوى خدا سخن میگوید، امّا جنابعالى بعد از چهارده قرن از آن تاریخ، او را نمیدانى. 🔆 من میگویم اگر او مؤمن نیست، به دلیل اینکه این ایمانش، این قبولش، این تصدیقش با همراه نبوده، [پس] آیا ما مؤمنیم، درحالى‌که تصدیقِ ما هم، با تعهّدهاى متناسب همراه ؟ @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 خدا امّت اسلام را انتخاب کرد امّا قبل از اسلام، بنی ‏اسرائیل را هم انتخاب کرده بود؛ این هر دو انتخاب از یک نوع است، به‌معناى انتخاب فرد است براى کار. ✅ شما بین ده نفر نگاه میکنید، مى بینید که این‌یکى قیافه اش مصمّم‏تر، بدنش آماده‏تر، رنگ رخساره اش شاداب‏تر، پنجه اش قوی تر، بازوان و سینه ‏اش ستبرتر و استوارتر [است]، میگویید این بار سنگین را تو باید بردارى، من تو را براى این کار کردم؛ او هم پیشقدم است. 💎اگر برداشت، اگر توانست این کار را بکند ــ یعنى مسلّماً هرآنچه در او بود ــ اراده کرد، تصمیم گرفت و این بار را برداشت، آن‏وقت از سطح اَقران بالاتر میرود، میشود یک فرد زبده‏ برجسته. 📃 اگر برنداشت چه؟ اگر برنداشت، از دیگران توسرى‌خورتر و بدبخت‏تر میشود. به او میگویند بیچاره! دیگران نمیتوانستند، بهشان هم نگفتیم امّا به تو گفتیم و تو نکردى. گزینش امّت اسلام مثل گزینش امّت بنی اسرائیل ازاین‌قبیل است. 🔆 بنی اسرائیل در زمانِ خودشان و مسلمانان در زمانِ خودشان شایسته ‏ترین امّتها و افراد بودند از براى تحمّل بار ، رهبرى و ؛ لذا بود که به اینها این بار امانت داده شد. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 یک روز دیدند که معاویه میکند به نزدیکانش، میگوید من که مُردم، دو بسته کوچک هست، اینها را از آنجا بیاورید، بگذارید در کفن من. ✅ گفتند اینها چیست ؟ گفت یک دانه اش یک قسمتى از لباس پیغمبر است یک روز هم پیغمبر خدا سر و صورتش را اصلاح میکرده یا ناخن میگرفته، چند دانه از آن ذرّات مو و ناخنِ دورافتاده پیغمبر را جمع کردم، اینها را بگذارید در کفن من که خدا مرا ؛ 💎 عجب! معاویه هم به امید پیغمبر حرکت میکند، کار میکند، امّا در راه چه؟ در راه به دست آوردن چند دانه موى سبیل و صورت و سر پیغمبر؛ 📃 خب دست‌مریزاد! تا آنجایى که است، تا آنجایى که ندارد، به قرآن هم گوش فرامیدهد، به قرآن هم احترام میگذارد امّا تا آنجایى که براى خودش است. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 اگر تشخیص و ایمان قلبى و باور کافى بود، عمروعاص باید اوّل‌شیعه‏ عالَم باشد؛ عمروعاصی که ماجراى غدیر خم را یا به چشم دیده یا از کسانى که به چشم دیده اند شنیده. ✅ من و شما بعد از سیزده قرن و خرده ى، این ماجرا را در کتابها فقط میخوانیم؛ عمروعاصی که درباره امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) شعر میگوید؛ عمروعاصی که در دم احتضار، در آن و لحظه هایى که براى ذهنِ یک انسان مطرح است، اظهار ندامت میکند، اظهار پشیمانى میکند، میگوید دینم را به دنیاى معاویه فروختم و با على که میدانستم حق است جنگیدم. 💎 پس عمروعاص به نظرم عمیق‏تر و علمی‌تر از شیعه قرن چهاردهم هجرى به ولایت بلافصل امیرالمؤمنین پى برده بود و کرده بود؛ امّا آیا شیعه است؟ 📃 شما میگویید نه؛ چرا شیعه نیست؟ براى خاطر اینکه اعتقاد به امامت امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) می آورد؛ اوّل‌تعهّدش بیعت نکردن با معاویة بن ابی سفیان است. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 خیلی در این باب روایت هست. امام (علیه‏ السّلام) در روایتى به این مضمون [میفرماید] که نمیرسد به شفاعت ما مگر به وسیله کوشش و . ✅ حالا ما با ، با زانوى غم به بغل گرفتن و غمِ گذشته و غمِ آینده را با بی غیرتى خوردن، [به امید شفاعتیم]. غمخوارى خوب است امّا غمخوارى‌ای که با بی غیرتى همراه نباشد. 💎 ما وقتى‌که با این حالتِ منفىِ پستِ به امید می‌نشینیم؛ درحالى‌که خود امام (علیه ‏السّلام) طبق این روایت میفرماید که شفاعت ما به آن کسانى میرسد که جِدّوجهد و داشته باشند؛ درست نقطه مقابل آنچه در مغزهاى ما است؛ و ازاین‌قبیل روایات الى‌ماشاءاللّه [هست]‏. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 وجاهِدوا فِي الله، مجاهدت کنید در راه خدا، حَقَّ جِه‍ـادِه؛ آن‏چنان‌که است. ✅ براى یک ، آفتاب تا آفتاب چه‌کار میکنید؟ چقدر تلاش میکنید؟ چقدر مجاهدت میکنید؟ به همین نسبت ببین براى خدا چقدر باید تلاش کنى. 💎 همه کار در است و کار خدا در ! وضع زندگى عمومى ما، یعنى نقشه‏ عمومى زندگى ما این است؛ همه‏ کارها در متن است؛ یاد دادن، یاد گرفتن، پول گرفتن، زحمت کشیدن، ورزش کردن، همه کار، متن زندگى است؛ در آن حاشیه ها ــ آن‌هم یا هست یا نیست ــ کار خدا است؛ 📃 امّا اگر درست نگاه کنید، آن تلاشى که براى خدا و در راه خدا باید انجام بگیرد، حجمش، کیفیّتش، عمقش، نستوهى و پایداری ‏اش بایستى به وسعت بزرگى و خودِ خدا از همه‏ تلاشها بزرگ‏تر، پایدارتر، نستوه‏تر، خستگی ناپذیرتر باشد. @Maaref_Enghelab_Eslami
AUD-20201213-WA0002.mp3
16.5M
💠 استاد سید علی حسینی خامنه‌ای 📖 جلسۀ پنجم: ایمان و پایبندی به تعهدات 🗓 دوشنبه ۱ مهر ۱۳۵۳ شمسی، ۶ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری @Maaref_Enghelab_Eslami
نویدها 1.mp3
16.95M
💠 استاد سید علی حسینی خامنه‌ای 📖 جلسۀ ششم: نوید۱ 🗓 سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۵۳ شمسی، ۷ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری @Maaref_Enghelab_Eslami