✹﷽✹
ೋღ❤ღೋ
🔶🔸🔶💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠🔶🔸🔶
#نهج_البلاغه
#کلام_امیر🍁🍁
#شرح حکمت 33
#اعتدال_در_بخشش_و_حسابرسی
#اخلاقی #اجتماعی #اقتصادی
☀️ امام علی عليه السّلام فرمودند:
📒 كُنْ سَمْحاً وَ لاَ تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لاَ تَكُنْ مُقَتِّرا
📋 بخشنده باش نه با تبذير و اندازه نگه دار و بر خود سخت مگير.
ترجمه دیگر🗒
«بخشنده باش، امّا اسراف كاري نكن و ميانه رو باش، ولي سختگير مباش».
#شرح_و_تفسیر
افراط و تفريط ممنوع!
☀️امام(عليه السلام) در اين سخن كوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخشش هاى مالى مى كند و مى فرمايد: «سخاوتمند باش و در اين راه اسراف مكن و در زندگى حساب گر باش و سخت گير مباش»; (كُنْ سَمْحاً وَلاَ تَكُنْ مُبَذِّراً، وَكُنْ مُقَدِّراً وَلاَ تَكُنْ مُقَتِّراً).
🔰 مى دانيم بسيارى از علماى اخلاق اسلامى، تمام فضايل اخلاقى را حد وسط در ميان افراط و تفريط مى دانند.
👈 اين مسئله هرچند عموميت ندارد; ولى در مورد بسيارى از صفات از جمله فضيلت سخاوت صادق است كه در ميان دو صفت رذيله قرار گرفته: اسراف و تبذير، و بخل و تقتير. مُبذّر از ماده «تبذير» از ريشه «بذر» (بر وزن نذر) در اصل به معناى پاشيدن دانه است; ولى چون اين واژه در مورد اموال به كار رود به كار كسانى اطلاق مى شود كه اموال خود را به صورت نادرست مصرف كرده و آن را حيف و ميل مى كنند. معادل آن در فارسى امروز ريخت و پاش است و تفاوت آن با اسراف اين است كه اسراف مصرف بى رويه و تبذير اتلاف بى رويه است. البته اين در صورتى است كه اين دو واژه در مقابل هم قرار گيرند; ولى هرگاه جداگانه استعمال شوند ممكن است مفهوم عامى داشته باشند.
«مُقتِّر» از ماده «تقتير» در اصل به معناى تنگ گرفتن است و هنگامى كه در مورد اموال به كار رود به معناى بخيل و خسيس بودن است. «مقدّر» از ماده تقدير به معناى مديريت صحيح اموال است كه حد وسط در ميان تبذير و تقتير است. قرآن مجيد درباره مبذّرين مى فرمايد: «(وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَالْمِسْكينَ وَابْنَ السَّبيلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذيراً * إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطين);
👈حق خويشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا كن و تبذير مكن، چرا كه تبذير كنندگان برادران شيطانند». در جاى ديگر درباره صفات والاى بندگان برگزيده و عباد الرحمان مى فرمايد: «(وَالَّذينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً); آنها كسانى هستند كه هنگامى كه انفاق مى كنند نه اسراف مى كنند و نه بخل و سخت گيرى دارند و در ميان اين دو، حد اعتدال را رعايت مى كنند».
💥 در روايتى از امام صادق(عليه السلام) با ذكر مثال روشن و جالبى اين حد اعتدال بيان شده است. راوى مى گويد: «فَأَخَذَ قَبْضَةً مِنْ حَصىً وَقَبَضَهَا بِيَدِهِ فَقَالَ هَذَا الاِْقْتَارُ الَّذِي ذَكَرَهُ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَةً أُخْرَى فَأَرْخَى كَفَّهُ كُلَّهَا ثُمَّ قَالَ هَذَا الاِْسْرَافُ ثُمَّ أَخَذَ قَبْضَةً أُخْرَى فَأَرْخَى بَعْضَهَا وَأَمْسَكَ بَعْضَهَا وَقَالَ هَذَا الْقَوَامُ; امام مشتى از سنگريزه برداشت و محكم در دست خود گرفت سپس فرمود: بخل و اقتار كه خداوند فرموده همين است.
🔰 آن گاه مشت ديگرى بر داشت و چنان دست خود را گشود كه همه آن روى زمين ريخت و فرمود اين اسراف است آن گاه مشت ديگرى برداشت و آن را به طورى گشود كه مقدارى در كف دست باقى ماند و مقدارى از لابه لاى انگشتان فرو ريخت و فرمود اين همان قوام است (كه در قرآن مجيد آمده است)». در شأن نزول آيه 29 سوره «اسراء» نيز آمده است كه شخص سائلى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) تقاضاى پيراهن كرد. پيامبر پيراهن خود را به او بخشيد و همين امر سبب شد كه آن روز نتواند براى نماز به مسجد برود. اين جريان سبب شد كه زبان منافقان باز گردد و بگويند محمد خواب مانده يا مشغول لهو و سرگرمى شده و نمازش را به فراموشى سپرده است.
(ولى هنگامى كه از جريان كار باخبر شدند شرمنده گشتند) آيه فوق نازل شد و به پيامبر چنين دستور داد: «(وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَلا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً); دست خود را بر گردن خويش زنجير مكن (و انفاق و بخشش را ترك منما) و بيش از حد (نيز) دست خود را مگشاى كه خانه نشين شوى و مورد سرزنش قرارگيرى و از كار خود فرو مانى».
به جمع عاشقان امیرالمومنین علی (ع) بپیوندید.
نهج البلاغه کلام امیر ع 👇
@MaeMaein3
☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️
نهج البلاغه*کلام امیر (ع) *ماء معین
✹﷽✹ ೋღ❤ღೋ 🔶🔸🔶💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠🔶🔸🔶 #نهج_الب
#ادامه_شرح #حکمت 33
🔰در اينجا اين سؤال پيش مى آيد كه تاكيد در ميانه روى در انفاق چگونه با ايثار (مقدم داشتن ديگران بر خويشتن) كه در حالات بسيارى از پيشوايان آمده سازگار است مثل آنچه در شأن نزول سوره «دهر» و داستان مسكين و يتيم و اسير آمده و به دنبال آن آيه شريفه (وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَيَتِيماً وَأَسِيراً)نازل شد.
پاسخ اين سؤال روشن است، مسئله اعتدال حكمى عام است و ايثار حكمى خاص كه مربوط به موارد معينى است.
به عبارت ديگر: اصل بر اعتدال در مسئله انفاق و ايثار يك استثناست. به علاوه، دستور به ايثار مربوط به جايى است كه بخشش فراوان، نابسامانى فوق العاده اى در زندگى انسان ايجاد نكند و «ملوم» و «محسور» نگردد در غير اين صورت بايد از دستور اعتدال پیروی کرد
🌾🌾🌾🌾
✹﷽✹
ೋღ❤ღೋ
🔶🔸🔶💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠🔶🔸🔶
#نهج_البلاغه
#کلام_امیر🍁🍁
#حکمت 34
#راه_بی_نیازی
#اخلاقی
☀️ امام علی عليه السّلام فرمودند:
📒 أَشْرَفُ الْغِنَي تَرْكُ الْمُنَي
📋 شريف ترين بي نيازي، وانهادن آرزوهاست.📌
🔗ترجمه دیگر🔗
«بالاترين توانگري ترك آرزوهاست».👌
🖇 شرح:
مني جمع منيه به معني آرزو داشتن.🔺
از آنجا كه اين خوي ناپسند همراه با صفات پست ديگري مانند حرص و آز و امثال آنهاست،
و كمترين حدّ آرزو سرگرمي به كارهاي بي فايده است،🍃
امام (ع) در تشويق به ترك آن، تعبير به برترين توانگري و بلكه عين آن فرموده است.🔸
بديهي است كه رها كردن آرزو مستلزم پيشه ساختن قناعت، و لازمه قناعت، توانگري معنوي و بي نيازي روحي است.
📚آرشیو نهج البلاغه
به جمع عاشقان امیرالمومنین علی (ع) بپیوندید.👇
@MaeMaein3
☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️
⭕💠⭕💠⭕💠⭕
ೋღ❤ღೋ
هدایت شده از راه قــــــرآنــــی ماء معین * فرج
🌹 امام #محمد باقر (ع):
💞 کسے به ولایت (و شفاعت) ما نمیرسد، مگر با عمل شایسته و ترک گناه.
وسائلالشّيعه،ج۱۱،ص۱۹۶ 📚
سوم صفر میلاد امام #باقر علیه السلام (به روایتی)
راه قــــــرآنــــی ماء معین 👇
@MaeMaein1
☀️ التماس دعای فرج ☀️
⚜ آرزوهای بزرگ!
▪️ حضرت امیر (ع) فرمودند: دو چیز است که خیلی میترسم از اینکه شما دچار آن دو چیز شوید؛ اوّل: «پیروی از هوای نفس» دوم: «طول اَمل».
▪️ اینکه آدم کوههای اطراف قم را بخرد به امید اینکه دویست سال دیگر قیمت پیدا میکند. آدم حسابهای اینجوری میکند؛ امّا فردا میمیرد در حالی که عمرش تلف شده و زمینها به قیمت نرسیده است.
▪️ اگر انسان میخواهد سالم زندگی کند، هم از هوای حرام باید اجتناب کند و هم از آرزوهای دور و درازی که در عمر ما نمیگنجد، و الّا این آرزوها یکی دو تا نیست.
▪️ راه علاجش، شروع کردن از همین حالا است که هنوز عادتها مستحکم نشده و آدم راحتتر میتواند از آن بگذرد.
🎤 آیت الله خوشوقت (ره)، مدرسه حضرت صاحب الأمر (عج)، ۱۳۹۰/۲/۲۲
#نکته_اخلاقی
@MaeMaein3
☀️التماس دعای فرج☀️
نهج البلاغه*کلام امیر (ع) *ماء معین
✹﷽✹ ೋღ❤ღೋ 🔶🔸🔶💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠🔶🔸🔶 #نهج_الب
✹﷽✹
ೋღ❤ღೋ
🔶🔸🔶💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠🔶🔸🔶
#نهج_البلاغه
#کلام_امیر🍁🍁
#شرح_حکمت 34
#راه_بی_نیازی
#اخلاقی
☀️ امام علی عليه السّلام فرمودند:
📒 أَشْرَفُ الْغِنَي تَرْكُ الْمُنَي
📋 شريف ترين بي نيازي، وانهادن آرزوهاست.📌
🔗ترجمه دیگر🔗
«بالاترين توانگري ترك آرزوهاست».👌
#شرح_و_تفسير
#برترين_غنا:
☀️امام(عليه السلام) در اين سخن كوتاه و پربارش درس بزرگى به همه طالبان غنا و بى نيازى مى دهد، مى فرمايد: «برترين غنا و بى نيازى، ترك آرزوهاست»; (أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى). «مُنى» جمع «أُمنية» به معناى آرزو است و در اين عبارت نورانى امام(عليه السلام)، منظور آرزوهاى دور و دراز و دور از منطق عقل و شرع است.
🔰بديهى است اين گونه آرزوها غنا و بى نيازى را از انسان سلب مى كند، زيرا از يك سو چون همه آنها به وسيله خود انسان دست نيافتنى است او را وادار به متوسل شدن به اين و آن مى كند و بايد در مقابل هر انسانى خواه شريف باشد يا وضيع، باارزش باشد يا بى ارزش، دست حاجت دراز كند و اين با غنا و بى نيازى هرگز سازگار نيست. از سوى ديگر براى رسيدن به چنين آرزوهايى بايد در مصرف كردن ثروت خود بخل ورزد و همه آن را ذخيره كند و عملاً زندگى فقيرانه اى داشته باشد.
از سوى سوم چنين كسى آرامش روح و فكر خود را بايد براى رسيدن به اين آرزوها هزينه كند. در روايتى در غررالحكم آمده است:
«أَنْفَعُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى; سودمندترين دارو (ى اضطراب و نگرانى) ترك آرزوهاى دور و دراز است».
👈 تمام اين وابستگى ها زاييده آرزوهاى دور و دراز است; هرگاه آن آرزوها از صفحه فكر انسان پاك شود، انسان به غنا و بى نيازى پرارزشى دست مى يابد و به همين دليل امام(عليه السلام) ترك اين آرزوها را برترين و بهترين غنا شمرده است.
👌در تعبير ديگرى كه در حكمت 371 آمده است امام(عليه السلام) مى فرمايد: «لاَ كَنْزَ أَغْنَى مِنَ الْقَنَاعَة; هيچ گنجى بى نياز كننده تر از قناعت نيست (همان قناعتى كه نقطه مقابل آرزوهاى طولانى محسوب مى شود)». امام هادى(عليه السلام) طبق روايتى كه علامه مجلسى آن را از درة الباهرة نقل كرده است، فرمود: «الْغِنَى قِلَّةُ تَمَنِّيكَ وَالرِّضَا بِمَا يَكْفِيكَ وَالْفَقْرُ شِرَّةُ النَّفْسِ وَشِدَّةُ الْقُنُوط; غنا و توانگرى آن است كه دامنه آرزو را كم كنى و به آنچه خدا به تو داده است خرسند باشى و فقر آن است كه نفس آدمى سيرى ناپذير و شديدا (از رسيدن به همه آرزوها) نوميد باشد»
📚آرشیو نهج البلاغه
به جمع عاشقان امیرالمومنین علی (ع) بپیوندید.👇
@MaeMaein3
☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️
⭕💠⭕💠⭕💠⭕
ೋღ❤ღೋ
✹﷽✹
ೋღ❤ღೋ
🔶🔸🔶💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠🔶🔸🔶
#نهج_البلاغه
#کلام_امیر🍁🍁
#حکمت 35
#ضرورت_موقعیت_شناسی
#اخلاقی #اجتماعی
☀️ امام علی عليه السّلام فرمودند:
📒 مَنْ أَسْرَعَ إِلَي النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ قَالُوا فِيهِ بِمَا لاَ يَعْلَمُونَ
📋 هر كه بي محابا به مردمان آن گويد كه نخواهند،
درباره اش آن گويند كه ندانند.
🖇 شرح:
از آنجا كه طبع انسان از آزار، نفرت دارد،
و نسبت به آزار دهنده كينه و دشمني مي ورزد،
بيشتر مردم طبعا نام شخص موذي را به راست يا دروغ و يا به احتمال به زشتي مي برند،
تا شنوندگان را در رفع اذيّت او، با خود موافق و هماهنگ سازند.
📚آرشیو نهج البلاغه
به جمع عاشقان امیرالمومنین علی (ع) بپیوندید.👇
@MaeMaein3
☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️
⭕💠⭕💠⭕💠⭕
ೋღ❤ღೋ
✹﷽✹
ೋღ❤ღೋ
🔶🔸🔶💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠🔶🔸🔶
#نهج_البلاغه
#کلام_امیر🍁🍁
#شرح_حکمت 35
#ضرورت_موقعیت_شناسی
#اخلاقی #اجتماعی
☀️ امام علی عليه السّلام فرمودند:
📒 مَنْ أَسْرَعَ إِلَي النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ قَالُوا فِيهِ بِمَا لاَ يَعْلَمُونَ
📋 هر كه بي محابا به مردمان آن گويد كه نخواهند،
درباره اش آن گويند كه ندانند.
🖇 شرح: قسمت 1/2
#نسبت هاى ناروا:
☀️امام(علیه السلام) در این سخن پربار مى فرماید: «کسى که در نسبت دادن امورى که مردم ناخوش دارند به آنها شتاب کند، مردم نسبت هاى ناروایى به او مى دهند»; (مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا یَکْرَهُونَ، قَالُوا فِیهِ بِمَا لاَ یَعْلَمُونَ).
♨️ عیب جویى و ذکر عیوب مردم هرچند آشکار باشد کارى است بسیار ناپسند و اگر کسى نیت امر به معروف و نهى از منکر داشته باشد نباید منکراتى را که از بعضى سر زده آشکارا و در ملأ عام بگوید، بلکه این گونه تذکرات باید خصوصى و مخفیانه باشد; ولى به هر حال از آنجا که مردم از گفتن عیوب و کارهاى زشتشان به صورت آشکارا ناراحت مى شوند و در مقام دفاع از خود بر مى آیند یکى از طرق دفاع این است که گوینده را متهم به امورى مى کنند که چه بسا واقعیت هم نداشته باشد تا از این طریق ارزش سخنان او را بکاهند و بگویند: فرد آلوده حق ندارد دیگران را به آلوده بودن متهم کند.
🔰بنابراین اگر انسان بخواهد مردم احترام او را حفظ کنند و نسبت هاى ناروا به او ندهند و حتى عیوب پنهانى او را آشکار نسازند باید از تعبیراتى که سبب ناراحتى مردم مى شود بپرهیزد و در یک کلمه، باید احترام مردم را حفظ کرد تا آنها احترام انسان را حفظ کنند و لذا در ذیل این جمله در خطبه «وسیله» آمده است: «وَمَنْ تَتَبَّعَ مَسَاوِئَ الْعِبَادِ فَقَدْ نَحَلَهُمْ عِرْضَهُ. وَمَنْ سَعى بِالنَّمیمَةِ حَذِرَهُ الْبَعیدُ وَمَقَتَهُ الْقَریبُ; کسى که در جستجوى عیوب مردم باشد آبروى خود را به آنها بخشیده و کسى که سخن چینى کند افراد دور از او اجتناب مى کنند و نزدیکانش او را دشمن مى دارند».(1)
🔰مرحوم علامه مجلسى در جلد 72 بحار الانوار در باب «تَتَبَّعُ عُیُوبِ النّاسِ وَإفْشاءِها» روایت جالبى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که فرمود: «کَانَ بِالْمَدِینَةِ أَقْوَامٌ لَهُمْ عُیُوبٌ فَسَکَتُوا عَنْ عُیُوبِ النَّاسِ فَأَسْکَتَ اللَّهُ عَنْ عُیُوبِهِمُ النَّاسَ فَمَاتُوا وَلاَ عُیُوبَ لَهُمْ عِنْدَ النَّاسِ وَکَانَ بِالْمَدِینَةِ أَقْوَامٌ لاَ عُیُوبَ لَهُمْ فَتَکَلَّمُوا فِی عُیُوبِ النَّاسِ فَأَظْهَرَ اللَّهُ لَهُمْ عُیُوباً لَمْ یَزَالُوا یُعْرَفُونَ بِهَا إِلَى أَنْ مَاتُوا; در مدینه اقوامى داراى عیوبى بودند آنها از ذکر عیوب مردم سکوت کردند، خداوند هم مردم را از ذکر عیوب آنها ساکت کرد.
آنها از دنیا رفتند در حالى که مردم آنها را از هرگونه عیب پاک مى دانستند و (به عکس) در مدینه اقوام (دیگرى) بودند که عیبى نداشتند ولى درباره عیوب مردم سخن گفتند خداوند براى آنها عیوبى آشکار ساخت که پیوسته به آن شناخته مى شدند تا از دنیا رفتند».(2)
🔰در تواریخ داستان هاى بسیارى در این زمینه ذکر شده که بعضى از افراد جسور در مجلسى ابتدا به ساکن با فرد دیگرى شوخى اهانت آمیزى کردند و آنها پاسخ کوبنده اى دادند که آبروى او را برد و گاه نام زشتى از این رهگذر بر او ماند از جمله در تاریخ آمده است که «مغیرة بن اسود» (یکى از شعراى عرب) معروف به لقب «اقیشر» بود. او از این لقب سخت خشمگین مى شد.
(زیرا اقیشر به معناى کسى است که صورتش سرخ شده و پوست آن ریخته است) روزى یک نفر از قبیله «بنى عبس» او را صدا زد «یا اقیشر» او ناراحت شد و پس از چند لحظه سکوت، این شعر را درباره او انشا کرد:
أَتَدْعُونى الأَقیشَر ذاکَ اسْمى * وَأدْعُوکَ ابْنَ مُطْفِئَةِ السِّراجِ
تُناجى خِدْنَها بِاللَّیْلِ سِرّاً * وَربُّ النّاسِ یَعْلَمْ ما تُناجى
👈«تو به من اقیشر مى گویى آرى این اسم من است ولى من به تو مى گویم: «اِبْنِ مُطْفِئَةُ السِّراج» یعنى فرزند زنى که چراغ را نیمه شب خاموش کرد، زیرا با دوست فاسقش شبانه آهسته سخن مى گفت و خدا مى داند چه سخنانى مى گفت».(3)
♨️از آن به بعد این لقب زشت بر آن مرد و فرزندانش باقى ماند.
و نیز نقل شده مرد عربى نزد معاویه سخنى گفت که معاویه ناراحت شد. معاویه گفت: دروغ گفتى. مرد اعرابى گفت: به خدا سوگند دروغ گو کسى است که در لباس هاى توست. معاویه گفت: این جزاى کسى است که در قضاوتش عجله مى کند.
#ادامه_دارد...
📚آرشیو نهج البلاغه
به جمع عاشقان امیرالمومنین علی (ع) بپیوندید.👇
@MaeMaein3
☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️
⭕💠⭕💠⭕💠⭕
ೋღ❤ღೋ
✹﷽✹
ೋღ❤ღೋ
🔶🔸🔶💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠🔶🔸🔶
#نهج_البلاغه
#کلام_امیر🍁🍁
#شرح_حکمت 35
#ضرورت_موقعیت_شناسی
#اخلاقی #اجتماعی
☀️ امام علی عليه السّلام فرمودند:
📒 مَنْ أَسْرَعَ إِلَي النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ قَالُوا فِيهِ بِمَا لاَ يَعْلَمُونَ
📋 هر كه بي محابا به مردمان آن گويد كه نخواهند،
درباره اش آن گويند كه ندانند.
🖇 شرح: قسمت 2/2
🔰 ابن ابى الحدید از کامل مبرد نقل مى کند: هنگامى که «قتیبة بن مسلم» سمرقند را فتح کرد اثاث و وسایلى در کاخ هاى آنجا دید که امثال آن دیده نشده بود تصمیم گرفت بار عام دهد و مردم بیایند و موفقیت هایى را که نصیب او شده ببینند. مردم از هر سو به آنجا آمدند و به ترتیب مقاماتشان در آن مجلس نشستند.
👈 از جمله پیرمردى بود به نام «حُضَین».
هنگامى که وارد شد برادر قتیبه گفت به من اجازه بده سخن درشتى به او بگویم. قتیبه گفت: این کار را نکن او جواب هاى تند و بدى مى دهد.
برادر قتیبه اصرار کرد و رو به حضین کرد و گفت: اى ابو ساسان آیا از در وارد شدى یا از دیوار؟ حضین گفت: آرى (من از در وارد شدم زیرا) عمویت (اشاره به خودش کرد) سنش بیش از آن است که بتواند از دیوار وارد شود (و این اشاره به عمل زشتى بود که برادر قتیبه قبلا انجام داده بود و از دیوار خانه زنى بالا رفته بود و به او تجاوز کرده بود).(4)
✳️ امثال این داستان ها فراوان است و همه گواهى است بر آنچه امام(علیه السلام)بیان فرموده که هرگاه کسى به مردم چیزى بگوید که ناخوش دارند آنها نیز به او نسبت هاى ناروا مى دهند (یا اعمال زشت مخفیانه آنها را آشکار مى کنند).
پی نوشت:
(1). تمام نهج البلاغه، ص 150.
(2). بحارالانوار، ج 72، ص 213، ح 4.
(3). شرح نهج البلاغه علامه شوشترى، ج 13، ص 387.
(4). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 18، ص 152.
(5). سند گفتار حکیمانه: این جمله حکمت آمیز را آمدى در غررالحکم در حرف میم آورده است سپس مى افزاید: رشید الدین وطواط (متوفاى 573) در الغرر و العرر علاوه بر جمله اى که مرحوم سیّد رضى نقل کرده این جمله را نیز افزوده است: «وَمَنْ تَتَبَّعَ مَسَاوِئَ الْعِبَادِ فَقَدْ نَحَلَهُمْ عِرْضَهُ; کسى که از بدى ها و زشتى هاى مردم جستجو کند آبروى خود را به آنها بخشیده» همین مضمون با تفاوتى در کلمات امام زین العابدین(علیه السلام) آمده است آنجا که فرمود: «مَنْ رَمَى النَّاسَ بِمَا فِیهِمْ رَمَوْهُ بِمَا لَیْسَ فِیهِ; کسى که عیوبى را که در مردم است (براى تحقیر) به آنها نسبت دهد، امورى را به او نسبت مى دهند که در او نیست». (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 32).
در کتاب تمام نهج البلاغه این جمله حکمت آمیز به اضافه جملات دیگرى در ضمن خطبه «الوسیله» که از جمله خطب امیرالمؤمنین است که در نهج البلاغه نیامده ذکر شده است. (تمام نهج البلاغه، ص 150).
📚آرشیو نهج البلاغه
به جمع عاشقان امیرالمومنین علی (ع) بپیوندید.👇
@MaeMaein3
☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️
⭕💠⭕💠⭕💠⭕
ೋღ❤ღೋ
#ایهالارباب
گر در طلبت رنجی..
ما را برسد شاید!
چون عشق حرم باشد...
سهل است بیابان ها😍👌
همراهان گرامی🙏
ان شاءالله عازم کربلا هستم..
نایب الزیاره ی همه ی عزیزان🍃
👈 دسترسی به نت و وقت شاید ممکن نباشه ...صبوری بفرمایید..
ان شاء الله بعد اربعین در خدمتتون خواهم بود
در طول این مدت عزیزانی که فرصت دارند مروری برمطالب گذشته داشته باشند
ممنونم از همراهی سبزتان
التماس دعای فرج ❤️
یاعلی✋
@MaeMaein1
@MaeMaein2
@MaeMaein3
@MaeMaein5
@MaeMaein313
نهج البلاغه*کلام امیر (ع) *ماء معین
#ایهالارباب گر در طلبت رنجی.. ما را برسد شاید! چون عشق حرم باشد... سهل است بیابان ها😍👌 همراهان
#دلتنگییعنیحالمن
میدونی دلتنگی چیه؟؟
شماهایی که از دلتنگی و عشق و عاشقی و... میگید اصلا میدونید عشق یعنی چی؟!
عشق یعنی کربلا...
یعنی حسین ع!
بقیه همه میرن!
مطمئن باش
مطمئنِ مطمئن👌
دلتنگی یعنی چند روز پیش این موقع تو بین الحرمین بودی...
اما الان...!
الان زل زدی به عکس حرمو....
بغض..
اشک..
گریه😭
دلتنگی💔
هعی!
ما زائران کوی تو هستیم از قدیم...
با هر قدم به روی خطایی خط زدیم👌😭
سلام علیکم عزیزان همراه و دوستان خوبم 🌹
عزاداریهاتون قبول باشه ان شاء الله
نایب الزیاره شما خوبان در عتبات عالیات و اگه لایق باشم دعاگوتان بودم
آرزو داشته ودارم که روزی همیشگی شما عاشقان باشه
به نیابت از شما همراهان نماز و زیارت امین الله و زیارت عاشورا و زیارت اربعین قرائت شد
@MaeMaein3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اول ماه ربیع الاول است
عشق امشب باز مهمان دل است
ماه میلاد پیمبر می رسد
مژده ده بر هر دلی که غافل است
هلال ماه چون ابروی یار است
چه زیباو چه خوش نقش و نگار است
حلول ماه میلاد نبی اکرم
خاتم نبوت و رحمه للعالمین
مبارک و فرخنـده باد🍃🌷
@MaeMaein3
☀️التماس دعای فرج ☀️