برپا-.jpg
236.6K
🔻روایتی از زندگی یک معلم، هنرمند و مربی پرورشی دهه ۶۰
🔹کتاب «برپا»؛ روایت زندگی اصغر بمانی معلم، هنرمند و مربی پرورشی دهۀ شصت یزد به قلم سیدمرتضی میرعزآبادی و توسط #انتشارات_راه_یار چاپ و روانه بازار نشر شد.
🔹در بخشی از این کتاب که که هشتمین عنوان از کتابهای ناشر در زمینه تاریخ شفاهی مدارس و مربیان پرورشی دهه شصت است، میخوانیم: «پانزده روز که از تدریسم گذشت، خبردار شدم دوستانم برای اعزام به جبهه اقدام کردهاند. تصمیم گرفتم همراهشان بروم. روز آخر، آقای پارساییان و بچهها برایم جشن گرفتند. قرآنی به من هدیه دادند و من را از زیر آینهقرآن رد کردند. همۀ بچهها گریه میکردند. با اینکه پانزده روز بیشتر با هم نبودیم، عجیب به من وابسته شده بودند. یکییکی از من قول گرفتند که وقتی از جبهه برگشتم، به کلاسشان برگردم و دوباره معلمشان شوم... وقتی از جبهه برگشتم، دوچرخهام را برداشتم و مستقیم به مدرسه رفتم.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻«عشق اگر سایه خواست من هستم»؛ داستانی از امام کاظم (ع) برای نوجوانان
🔹داستان کتاب «عشق اگر سایه خواست من هستم» از حیث تاریخی نیز در زمان حکومت عباسیان و وزارت برمکیان رخ میدهد. زمانهای که در آن برمکیان در اوج قدرت در دستگاه خلافت عباسی هستند و تمامی امور حکومتی را در ید خود دارند و در این میان انتخاب والی شیفته امام شیعه از سوی مأموران عباسی نیز در نوع خود اتفاقی است بسیار جذاب و هیجانانگیز که سرنوشتی عجیب را نیز برای وی رقم میزند.
🔹داستان «عشق اگر سایه خواست من هستم» متنی شاعرانه دارد. توصیفات زیبا در وصف ناامیدی و امید و شرحی شاعرانه از عشق و شوق در برابر امر امام زمان.
🔹«عشق اگر سایه خواست من هستم»، تازهترین کتاب سیدمهدی شجاعی در ۲۸ صفحه و به قیمت ۱۱۹ هزار تومان است که توسط #انتشارات_نیستان برای گروه سنی نوجوان منتشر و روانه بازار نشر شده است.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻معرفی کتاب سرانجام انسان طراز نوین؛ فروریختن توهمات/ سوتلانا الکسویچ/ انتشارات مینوی خرد
🔹کتاب سرانجام انسان طراز نوین؛ فروریختن توهمات، نوشتهٔ خانم سوتلانا الکسویچ، مستندی است از رخدادهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگیاجتماعیِ شوروی سابق و حوادثی که پس از استقلال کشورهایِ عضو اتحادیۀ جماهیر شوروی رخ داد. کتاب به ماجرای جنگ جهانی دوم و نبرد شوروی با آلمان نازی در خلال زندگی روزمرهٔ مردم پرداخته است. ضمناً کتاب به انقلابهای رنگی در بلاروس و گرجستان و همینطور انقلاب برفیِ ضدپوتین نیز اشارههایی دارد. نویسنده معتقد است که پوتین کنترل تمام صنایع بزرگ روسیه را به حزب روسیۀ متحد انتقال داده است که لازمهٔ چنین کنترلی، فساد وسیع و خاموشکردن صدای مخالفان است.
🔹تصویری که از جامعۀ دوران شوروی ارائه میشود، نشاندهندۀ مردمانی آرمانگراست که بهدنبال ساختن کشوری بزرگ هستند. اما مردمانِ همین کشورِ بزرگ برای تهیهٔ کاغذ توالت صف میبندند و حرفهای سیاسی خود را در آشپزخانهها میزنند. اموالِ کولاک، دهقانان ثروتمند، تصاحب شده و کوچکترین مخالفتی با حزب کمونیست موجب تبعید افراد به گولاگ، اردوگاههای کار اجباری، میشود. اما این آرمانها کمکم استحاله مییابد؛ «ما» به «من» تبدیل میشود و مردمِ کتابخوانِ شوروی به مردمی تبدیل میشوند که دوست دارند کالاهای لوکس بخرند، پول درآورند و سرگرم زندگی روزمره باشند.
🔹این حالت گذار با رویکارآمدن گورباچف آغاز میشود و مردم در سال ۱۹۹۱ که سرخها (مقامات حزب) علیه گورباچف کودتا میکنند، میایستند و از یلتسین و اصلاحات او پشتیبانی میکنند. البته بعدها مردم از این حمایت خود رضایت چندانی به دست نمیآورند؛ چون آنچه میخواستند، محقق نمیشود. آزادسازی قیمتها، تورم ۲۰۰درصدی و سپس ۲۶۰۰درصدی را موجب میشود و همچنین در اثر خصوصیسازی، کارخانهها و مراکز تولید بین عدهٔ خاصی تقسیم میشود.
🔹مسئلهٔ دیگری که بعد از فروپاشی شوروی ایجاد میشود، درگیریهای نژادپرستانه بین ملیتهای مختلف است. تا قبل از فروپاشی شوروی، روسها، آذریها، ارمنیها، ازبکها، تاجیکها و چچنیها (قفقاز) با یکدیگر بهصورت برابر برخورد میکردند؛ اما بعد از فروپاشی شوروی بین این قومیتها درگیری و نسلکشی آغاز میشود. ضمن اینکه دومیلیون کارگر مهاجر در مسکو وجود دارد که با حقوق بسیار کم و وضعیت غیرانسانی زندگی میکنند؛ چراکه روسها دیگر آنها را برادر و دوست نمیدانند.
🔹کتاب سرانجام انسان طراز نوین؛ فروریختن توهمات، با نگاهی لیبرالیستی نگاشته شده است و در آن هرگونه آرمانگرایی و جمعگرایی و نگاه ایدئولوژیک به چالش کشیده میشود. مواردی چون رفاه و تجمل و سرمایهسالاری ارزش تلقی میشود و از سوژۀ لیبرال دفاع به عمل میآید؛ لذا این کتاب از این لحاظ با اهداف انقلاب اسلامی و تصویری که اسلام از انسان ارائه میدهد، زاویه دارد. اما از جهتی دیگر این کتاب از تبعات بهرسمیتنشناختن آزادیهای سیاسی و اجتماعیِ مشروع سخن میگوید که میتواند باعث نابودی یک نظام ایدئولوژیک شود و علاوه بر آن، به ما نشان میدهد که چگونه ممکن است چنین نظامی از درون و بهوسیلۀ نیروهای خودی استحاله شود. بنابراین مطالعهٔ نظام شوروی و نحوهٔ استحالهٔ آن میتواند برای پایایی جمهوری اسلامی مفید باشد.
#گاه_نقد
#انتشارات_مینوی_خرد
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻کتاب "آب هرگز نمیمیرد" به روسی ترجمه شد/ یکی از بهترینهای خاطرات جنگ از نظر رهبر انقلاب
🔹کتاب «آب هرگز نمیمیرد»، نوشته حمید حسام، در راستای معرفی ادبیات دفاع مقدس به مخاطبان دیگر کشورها و شکلگیری نهضت ترجمه در این زمینه، به زبان روسی ترجمه و منتشر شد.
🔹کتاب «آب هرگز نمیمیرد» دربردارنده خاطرات جانباز شهید میرزامحمد سلگی، از فرماندهان لشکر 32 انصارالحسین(ع) است که پیش از این در جایزه جلال نیز بهعنوان اثر برگزیده تجلیل شد. حمید حسام روایت خود را در این اثر، از بدو تولد میرزامحمد سلگی آغاز میکند تا مخاطب را بیشتر با شرایط زندگی او، خانواده و اندیشههایش آشنا کند.
🔹کتاب «آب هرگز نمیمیرد»، تنها روایت زندگی یک فرد نیست؛ بلکه مرور مشاهدات این فرد از جنگها، استراتژیهای جنگی و سرنوشت سایر همرزمان میرزامحمد سلگی است که در فصلهای گوناگون کتاب با آنها آشنا میشویم.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻سعی میکنم یک شاهکار بنویسم
📌گفتوگوی مجلۀ شیرازه کتاب با مصطفی رضایی، نویسندۀ کتاب «ایذا»:
🔹به نظر شما توجه به رمان فانتزی و استفاده از تخیل برای مخاطب نوجوان چقدر اهمیت دارد؟
نوجوانان از قدرت تخیل بالا و ذهن بازتری نسبت به بزرگسالان برخوردارند. از این منظر اگر نگاه کنیم، آنان میتوانند از قدرت تصویرسازی و درک موقعیتهای داستانی بهرۀ بیشتری ببرند. از این جهت، ژانر علمیتخیلی جدید که بر اساس واقعیتها و سوژههای روز و همچنین بر واقعنمایی سوژههای آینده استوار است، میتواند برای این مخاطب جذابیت بیشتری داشته باشد.
🔹ما در ژانری که شما وارد پیدا شدهاید، بسیار نوپا هستیم. برخی معتقدند اساساً فرم استانداردی برای این ژانر تعریف نشده است. نظر شما چیست؟
برای یک لیوان گلاب خالص نیاز به چه حجمی از گل محمدی داریم؟ رسیدن به یک فرم و ساختار در هنر، نیازمند حجم زیادی از آثار و کارکردن است. البته که ملاک آثار باکیفیت و شاخص است؛ آثاری که در مواجهه با سنجههای مخاطب، پیروز باشد. این مشمول کارکردن و تولید بسیار است. در همان فرایند تولید، ممکن است اثر ضعیف یک نویسنده موجب تجربه و قوت اثر نویسندۀ دیگری شود و آثار مختلف از یکدیگر تغذیه کنند.
🔹مهمترین ویژگی کتاب ایذا از نظر شما که نویسندۀ این اثر هستید، چیست؟
این را مخاطبان باید بگویند. سعی من بر این بوده که سوژۀ شگفتانگیز و جدیدی را در ژانر پرمخاطب آیندهنگاری مطرح کنم و بنویسم؛ سوژهای که بر مبنای واقعیت باشد و همذاتپنداری مخاطب را برانگیزد؛ اما در جهانی علمیتخیلی. بهطور کلی، اگر رمانی جذابیت نداشته باشد و کششی برای مخاطب ایجاد نکند، یا با پیرنگهای پیچیده مخاطب را سردرگم کند، در نهایت منجر میشود تا رغبت و شوق مخاطب به آن کم شود و کتاب را کنار بگذارد. این با هنر فاصله دارد. اصل این است که نوشتۀ شما بتواند مخاطب را پای کتاب نگه دارد و حتی تا مدتها بعد، ذهنش درگیر داستان باشد. سعی من این است که داستانی بنویسم که برای مخاطب کشش و جذابیت داشته باشد. ایجاد تعلیق و عنصر جذابیت مهم است. اینکه یک داستان جذابیت و تعلیق و کشش زیادی داشته باشد، به نظرم از اولویتهای داستاننویسی در این روزگار است. امیدوارم توانسته باشم در ایذا جذابیت ایجاد کنم و مخاطب از خواندن کتاب لذت ببرد.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻رونمایی از ترجمه پنج کتاب کودک انتشارات جمال به زبان عربی
🔹پنج کتاب از جمله آثار کودک #انتشارات_جمال که به زبان عربی ترجمه شده برای نخستینبار در «بیستوششمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب مسقط» رونمایی شدند.
🔹در «بیستوششمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب مسقط» انتشارات جمال با ۳۰ عنوان کتاب به زبان عربی برای کودکان در این رویداد فرهنگی شرکت کرده و یکی از ناشران حاضر در غرفه خانه کتاب و ادبیات ایران است.
🔹علیرضا سبحانینسب (مدیر انتشارات جمال) بیان داشت: تاکنون آثار انتشارات جمال به بیش از ۱۵ زبان منتشر شده است و تا پایان تابستان ۱۴۰۱ کتابهای منتشر شده به زبان عربی به ۱۰۰ عنوان خواهد رسید و این امید وجود دارد که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ انتشار کتاب به زبان انگلیسی نیز به مجموعه کتابهای بینالمللی انتشارات جمال اضافه شود.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻«شروهای برای حبیب» منتشر شد/ خاطرات بوشهریها از فراق حاج قاسم
🔹برگبرگ این کتاب میکوشد با روایت عزاداری بوشهریها در ماتم سردار دلها از حتی دورافتادهترین روستاهای جنوب کشور، اشکها و مویههای اهالی را در این غم بزرگ و نفرت و کینهشان از دشمن را برای خوانندگان در زمانها و البته مکانهای دیگر ثبت و ضبط کند.
🔹«شروهای برای حبیب» خاطرات مردم بوشهر از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی که تحقیق آن برعهده هاجر عابدینینژاد بوده و تدوین آن توسط فریده الیاسیفرد صورت گرفته است در ۱۴۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است .
🔹علاقمندان جهت تهیه این کتاب، علاوه بر کتابفروشیها، میتوانند از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند.
🔹پیشتر شش کتاب «بر شانههای کارون»، «سردار سربدار»، «حافظ دلها»، «یزله بر دجله»، «سلیمانیها» و «ابرقدرت خداست» درباره روایتها و خاطرات مردمی شهرهای مختلف از ایام شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده بود.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
📝مرتضی شمسآبادی
📕تنها گریه کن
✍️ اکرم اسلامی
📚 حماسۀ یاران
🔹 زندگی و داستان قهرمانها نوشته میشود، ساخته میشود، دیده و خوانده میشود و در قلۀ توجه قرار میگیرد. طبیعی است. اما این قهرمانها از کجا آمدهاند؟ کجا پرورش پیدا کردند؟ کجا رشد کردند؟ کجا شکل گرفتند؟ کجا فهمیده و ساخته شدند برای قهرمانبودن؟ در کتابهای ما این «کجایی» کمرنگترین مسئلهای است که به آن پرداخته میشود و این نهتنها طبیعی نیست، که آسیبی بزرگ است.
اگر بخواهیم با یک قهرمان آشنا شویم و از او بدانیم و بشناسیمش، شاید خواندن داستان او و صرفاً توجه به خودش کفایت کند؛ اما اگر بخواهیم مثل او شویم، مثل او را در شهر و جامعهمان ببینیم، مثل او را تربیت کنیم و مثل او را در زندگی خود داشته باشیم و او تبدیل به آخرین قهرمان زندگی و کشورمان نشود، باید ببینیم این قهرمان از کجا آمده، چگونه رشد کرده و چه عواملی سبب خلق و شکلگیری چنین انسانی شده است.
به نظرم مخصوصاً در این روزها که روحیههایمان به بهانههای مختلف تضعیف میشود، خود را میبازیم، کناره میگیریم، میبُریم و خسته میشویم، خواندن خاطرات مادری که در هر برهه، بهشکلی خستگیناپذیر برای کشورش تلاش کرده، میتواند پنجرهای به رویمان باز کند و امیدوار شویم به اینکه احتمالاً هنوز هم میشود مثل مادر شهید معماریان بود، مثل مادر شهید معماریان را یافت و فرزندانمان را مثل ایشان تربیت کرد؛ چراکه پیشرفت و رشد و بالندگی یک کشور از قضا به همین انسانها وابسته است.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻مسعود دیانی «معاون شعر و ادبیات داستانی» خانهکتاب و ادبیات ایران شد
🔹حجت الاسلام والمسلمین مسعود دیانی طی حکمی از سوی علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، بهعنوان معاون شعر و ادبیات داستانی این موسسه منصوب شد.
🔹در حکم انتصاب دیانی آمده است:
«با استعانت از خداوند متعال؛ نظر به مراتب شایستگیها، تعهد انقلابی، سوابق ادبی و مدیریتی جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «معاون شعر و ادبیات داستانی» مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منصوب میشوید.
🔹از آنجا که با عنایت خاص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه شعر و ادبیات داستانی و تصویب اعضای هیات محترم امنای مؤسسه، از این پس سطح تشکیلاتی آن واحد سازمانی از دفتر به معاونت ارتقاء مییابد؛ شایسته است تدابیر لازم را برای سیاستگذاری و راهبردپردازی، همچنین ارتقاء کیفی و کمی فعالیتها، با نظرداشت اولویت اصلیِ حمایت و تقویت جریانهای فعال و متعهد به ارزشهای انقلاب اسلامی اتخاذ نمایید.»
در کارنامه مسعود دیانی که دانشآموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری دینپژوهی است فعالیتهایی همچون سردبیری برنامهی ادبی شب روایت و برنامه شبهای هنر، سردبیری برنامه سوره، سردبیری مجلهی ادبی الفیا و عضویت در تحریریهی ویکیشیعه دیده می شود.
🔹پیش از این غلامرضا طریقی سرپرست دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی بود که طی حکمی به عنوان مشاور مدیرعامل در امور فعالیتهای فرهنگی منصوب شد.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
📝مهدی فراشی
📕تنها گریه کن
✍️ اکرم اسلامی
📚 حماسۀ یاران
🔹اعتراف میکنم کتاب را با بیمیلی شروع کردم! آنچه بیش از همه موجب بیمیلیام شد، طرح جلد نهچندان جذابش بود؛ اما با خواندن چند صفحه، متوجه شدم داستان زندگی این مادر شهید بهگونهای آدمی را به خود فرامیخواند. داستان بکر، قلم روان نویسنده، کلمات ساده، اما ادبی با تعلیقهای بجا و درست، کتاب را بسیار خواندنی کرده است. روایت صمیمانه و بیپیرایۀ داستان سبب حفظ محتوای غنی آن شده و به نظرم آن را در ردیف آثار فاخر دفاع مقدس قرار میدهد و در صورت معرفی خوب، بهزودی جزو کتب پرفروش روز خواهد شد.
تنها گریه کن روایت مادری دلسوز و صبور و زنی مجاهد و چریک است که شما را قدمبهقدم با خودش به دل داستان زندگی این زن میبرد؛ مادری که با مجاهدتهای فراوان در لحظهلحظۀ عمرش، به اسوهای از مجاهدت و استقامت بدل گشته است. ثمرۀ همین مجاهدتها تقدیم پسری به سیدالشهدا بهتعبیر اشرفالسادات است.
کتاب از شیطنتهای کودکی و دخترانهٔ اشرفالسادات شروع میشود و گریزی هم به عشقی شیرین و شورانگیز میزند؛ عشقی که ذرهذره جاری و زلال و زلالتر میشود. سپس، پا به دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میگذارد و نمایشی از یک زن چریک مسلمان ارائه میدهد که برای کاشتن نهال انقلاب همپای مردم این سرزمین، روز و شب نمیشناسد. دست آخر، وارد عرصۀ دفاع مقدس میشود و رشادتهای این بانو و خانوادهاش را روایت میکند. در متن داستان، زحمات مادرانه برای تربیت فرزندانی نیکو به خوبی جان گرفته است.
تنها گریه کن الگویی از یک زن مسلمان را به ما ارائه کرده است؛ زنی که توکل و توسل و در یک کلمه، ایمان به خدا، همچون خون در رگ، در شریانهای زندگیاش جریان دارد و با همین سرمایه در برابر سختیها و مشکلات مؤمنانه صبوری میکند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻 معرفی کتاب گفتارهایی در روششناسی اقتصاد/ موسی غنینژاد/ انتشارات مینوی خرد
🔹 کنکاش در ماهیت علوم بهدلیل وجود سؤالاتی دربارۀ اعتبار و حجیت گزارههای علمی با فلسفۀ علم، بهخصوص معرفتشناسی و روششناسی، پیوند تنگاتنگی دارد. سؤال از اینکه کدام نظریه و مدل در اقتصاد درست است، و آیا کارایی ملاک است یا صدق و کذب، همگی در فلسفۀ علم پاسخ داده میشود. طیف وسیع روششناسی در اقتصاد را این اقتصاددانان تشکیل میدهند: اقتصاددانان متکی بر روش استنتاجی، پوزیتیویستی، مکتب اتریش، مکتب تاریخی آلمان، سوسیالیسم، مارکسیسم، روش فریدمن، لاکاتوش و ابزارگرایی. اینکه هرکدام چطور به وجود آمد، چگونه رشد یافت، چگونه نقد و اصلاح شد، داستانی دارد که نویسنده در کتاب روایت میکند.
🔹 روششناسی اقتصاد در زمان حاضر دچار افت بسیاری شده که آشفتگی و ابهامات زیادی را در اقتصاد به وجود آورده است. کار بهجایی رسیده است که منکیو (استاد اقتصاد) بدون اتکا به روش خاصی ده اصل اقتصادی را بهصورت قطعی برای اقتصاد مطرح میکند. فریدمن بحث فلسفه در علم را به انحراف میکشد؛ چراکه خود وی گفته است: «به یاد نمیآورم چندان فلسفهای خوانده باشم. البته دربارۀ متدولوژی فلسفه، پوپر را خواندهام.» اینچنین ضعفهای روششناختی، اقتصاد را ریاضیزده و دور از نظریات علمی کرده است. برای بازسازی علم اقتصاد میتوان از بحثهای میزس و مکتب اتریش کمک گرفت که در کتاب مروری بر آنها خواهیم داشت. این کتاب میتواند برای آشنایی مقدماتی با روششناسی اقتصاد بهعنوان اولین کتاب مناسب علاقهمندان باشد تا با زبانی ساده و سیری تاریخی نظریات و تاریخچۀ روش در اقتصاد را بدانند.
🔹 مشکلات بهوجودآمده در اقتصاد، مثل تأکید بیشازحد اقتصاددانان بر ریاضیات و مدلسازی، نشان از ضعف بحثهای روششناسی در اقتصاد دارد. کتاب، منتقد جریان روششناسی کلاسیک در اقتصاد است که فریاد رومر بر سر این روش ریاضیمحوری را گواهی آشکار بر انحراف اقتصاد میگیرد. بهنظر نویسنده نقدهایی نیز شکل گرفته؛ ولی چون بهشکل روش درنیامده است، قدرت رویارویی با جریان اصلی را ندارد. این انگیزۀ نویسندۀ از نوشتن کتاب است که بهخوبی با سیری تاریخی، روششناسی اقتصاد را از زبان اقتصاددانان و گفتوگوی بین آنها بررسی کرده است.
🔹 پرداختن به روششناسی جریان اصلی اقتصاد، در کنار نقدهای مکتب اتریش و افرادی همچون میزس، به خواننده در نقد روششناسی اقتصاد متعارف کمک میکند. نویسنده طرفدار مکتب اقتصاد آزاد است؛ ولی اینگونه نیست که آن را تماماً بپذیرد، حتی در کتاب به کسانی که دخالت دولت را در اقتصاد انکار میکنند، نقدهایی وارد میسازد. جمع بین این دو گزارۀ بهظاهر متناقض اولین سؤال از نویسنده است. باور به اقتصاد بازار (اقتصاد آزاد) در کنار مخالفت با پوزیتیویسم و طرح اشکالهای مباحث روششناسی در اقتصاد، ریاضیزدگی و فروپاشی علم اقتصاد، در کنار هم کمی پارادوکسیکال به نظر میرسد.
🔹 یافتن سازگاری در نظریات نویسنده به مطالعۀ دقیقتر دیگر آثار او نیاز دارد تا بتوان جمعبندی مناسبی ارائه کرد. پوششندادن برخی روشهای دیگر در اقتصاد، مثل رفتارگرایی و روشهای اسلامی، از نقیصههای کتاب است. تعلقخاطر نویسنده به مکتب اتریش و بازسازی اقتصاد بهکمک کنشهای انسانی در کتاب احساس میشود. او این دو رویکرد را منطقیتر و دقیقتر میداند.
#گاه_نقد
#انتشارات_مینوی_خرد
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻همۀ نقاط عطف یک مادر
📌گفتوگوی مجلۀ شیرازه کتاب با اکرم اسلامی، نویسندۀ کتاب «تنها گریه کن»:
🔹شما در این کتاب بیشتر مادر شهید را روایت کردهاید، یا خود شهید را؟
این کتاب حول محور مادر شهید معماریان است. ما زندگی اشرفسادات منتظری را از کودکی مرور میکنیم و همراه خط سیر داستانی جلو میآییم تا زمانی که به بعد از شهادت محمد میرسد. البته بهدلیل محدودیتهایی که داشتیم، در آن برهه کار را متوقف کردیم؛ وگرنه زندگی این زن پتانسیل این را دارد که به بعد از شهادت فرزندش هم پرداخته شود. میتوان ابعاد مختلف وجودی این زن را در بعد از شهادت فرزندش و تمام بزنگاههایی که در زندگی برای هر فردی پیش میآید، در کتاب به دیگران نشان داد. این کتاب حول محور شهید محمد معماریان نیست؛ بلکه حول محور شخصیت اشرفسادات منتظری، مادر شهید است.
🔹چرا اسم کتاب را تنها گریه کن گذاشتید؟
اینکه چرا اسم کتاب تنها گریه کن است، مربوط به ماجرایی است که در کتاب هم به آن پرداختهایم. شب آخری که محمد برای مرخصی قم بوده و فردای آن روز به جبهه اعزام میشده، با حاجخانم خلوتی مادروپسری داشته است. آنجا به مادرش چند توصیه میکند. اول سعی میکند به مادرش قوتقلب و آرامش دهد و میگوید که بهاحتمال خیلی زیاد شهید میشوم و این آخرین دیدار و ملاقات ما است و میخواهم یک سری از حرفها را به خودت بزنم. در بین این حرفها، به مادرش توصیه میکند که شما مادر هستی و حتما محبت مادری مانع این خواهد شد که اگر از من جنازهای برگشت، کنار بدن من بیتابی و گریه نکنی و من هم چنین چیزی را از تو نمیخواهم؛ ولی خواستهای دارم و آن این است که اگر من به شهادت رسیدم و بدنم برگشت و تشییع شد، هیچوقت بین مردم و بهصورت آشکار بیقراری و گریه نکنی. حتی اگر خواستی برای من گریه کنی، از تو میخواهم تنها گریه کنی. این اسم وامگرفتهشده از توصیه و خواستۀ محمد از مادرش است.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻گنجینۀ سینمای جنگی ما
📝حاتم ابتسام
🔹باعث بسی مباهات است که در کنار ژانر جنگی در سینمای جهان، ما ایرانیها برای خودمان یک ژانر اختصاصی داریم به نام دفاع مقدس که گرچه زیرژانر جنگی به حساب میآید، ویژگیهایی دارد که آن را در سینمای دنیا شاخص کرده است. این شاخصهها از دل فرهنگ حاکم بر دفاع مقدس بیرون آمده است و وامدار ادبیاتی است که از زیستهها و خاطرات رزمندگان به جا مانده. مفاهیمی همچون شهادتطلبی، حماسۀ شکست، تأسی از شهدای کربلا، ایثارگری جوانان و نوجوانان، کمبود امکانات نظامی، مردمیبودن نیروهای حاضر در جبهه و ارتباط عاطفی رزمندگان و مردم جزء این شاخصههاست.
هرچند در نگاهی کلی، این ژانر ایرانی با این مفاهیم از رویکردی جهانی متمایز شده و حاصل کار سینماگران در این حوزۀ سینمای دفاع مقدس را شکل داده، نباید غافل بود که بخش عمدهای از فیلمهای ساختهشده تحت عنوان دفاع مقدس، با آنچه در هشت سال دفاع مقدس در جبههها میگذشت، فاصله دارد. البته این فاصله نیز برمیگردد به همان نگاه حاکم سینماگران جهان به جنگ که نگاهی ضدجنگ و انتقادی است.
سینمای جنگی در جهان بیشتر بهعنوان ضدجنگ شناخته میشود و مؤلفان این حوزه بیشتر بر نقد جنگ متمرکز هستند و آثار مخرب آن را بر ساحت فردی و اجتماعی زیر ذرهبین نگاه هنری قرار میدهند و از این دریچه فیلمهایشان را روایت میکنند. معمولاً فیلمهایی که دربارۀ جنگ ساخته شده، بدون اشاره به ریشههای ایدئولوژیک آن، نفس جنگیدن را محکوم میکند و از اینکه چه شد جنگی درگرفت و چرا اصلاً باید جنگید، حرفی به میان نمیآورد. فیلمهای جنگی طوری تصویر میشوند که گویی ناگهان چند کشور از قیافۀ هم خوششان نیامده و به هم آویختهاند و ملتهایشان را بیچاره کردهاند. در این نگاه، صلح و همزیستی ملتها بهعنوان هدفی غایی و مدینۀ فاضله معرفی و به مفهوم دفاع از کیان و ارزشها کمتر پرداخته میشود.
آنچه در سینمای دفاع مقدس ایران اسلامی شاهد آن هستیم، مفهوم دفاع از آرمانها و ارزشهاست که اتفاقاً در روایت آن، بحث بر سر مرز و حفظ تمامیت ارضی نقش کمرنگتری نسبت به حفظ ارزشها دارد. نه اینکه جغرافیا اهمیتی نداشته باشد، ولی تمام آن چیزی نیست که رزمندگان برایش از جان گذشتند. ارزشهایی که در بالا به آن اشاره شد و قوامدهندۀ ژانر دفاع مقدس هستند، در لحظهلحظۀ هشت سال دفاع مقدس عیان و پیش چشم بودند. رد این ارزشها را بیشتر از سینما میتوان در کتابهایی یافت که در این حوزه منتشر شدهاند.
سینماگران البته با کملطفی به این مفاهیم، بیشتر به سراغ داستانها و سوژههایی میروند که یا حادثهای و هیجانانگیز هستند، یا پیچیدگیهای دراماتیک داستانی دارند، یا اینکه جنگ را زیر سؤال میبرند و بدون توجه به خاستگاه فکری رزمندگان که دل در گرو ارزشهای انقلاب اسلامی و تصویری داشتهاند که امامخمینی، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، برایشان ترسیم کرده بود، قصههایشان را بنا میکنند. نتیجه این میشود که به خیال خودشان فیلمی با زبان جهانی میسازند؛ غافل از اینکه سینمای جنگی ایران وقتی ارزشمند و محترم است که بر اساس همان ارزشهای خودش ساخته و پرداخته شود، نه ارزشهای پروپاگاندای حاکم بر سینمای جهان که اهداف خاص حکومتهای خودکامه را پیگیری میکند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻اهمیت حقالناس از زبان کسانی که تا یک قدمی مرگ پیش رفتند
🔹کتاب «تقاص» با موضوع تأثیر حقالناس بر سرنوشت انسان در جهان آخرت توسط #انتشارات_شهید_ابراهیم_هادی منتشر و وارد کتابفروشیها شد.
🔹انتشارات شهید ابراهیم هادی بهتازگی کتاب «تقاص» را بهقلم گروهی از نویسندگان منتشر کرد و در دسترس علاقهمندان قرار داد. این اثر با موضوع بازگشت از مرگ و اهمیت حقالناس در سنجش اعمال انسان و تأثیر آن بر سرنوشت او در برزخ تدوین شده است.
🔹کتاب حاضر دربردارنده ۲۴ تجربه نزدیک به مرگ از زبان آدمهای مختلف است که همگی در یک موضوع، مشترکاند: اهمیت حقالناس.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻تجلیل از مؤسسه بوستان کتاب به عنوان «ناشر شایسته تقدیر»
🔹مؤسسه بوستان کتاب با چهار اثر در بیست و سومین دوره همایش «کتاب سال حوزه» به عنوان «ناشر شایسته تقدیر» تجلیل شد.
🔹در میان ۱۵۸۶ اثر ارسال شده به بیست و سومین دوره همایش «کتاب سال حوزه»، ۷۶ اثر به عنوان برگزیده، شایسته تقدیر و شایسته تحسین شناخته شدند که در این میان، #موسسه_بوستان_کتاب با چهار اثر به عنوان «ناشر شایسته تقدیر» تجلیل شد.
🔹مؤسسه بوستان کتاب با داشتن بیش از ۳۵۰ عنوان کتاب برگزیده در جشنوارههای مختلف، ۳۰ نوبت به عنوان «ناشر برگزیده» معرفی شده که این ویژگی در میان تمام ناشران کشور کسب این تعداد کتاب برگزیده و همزمان ناشر سال کشوری، حوزه، دانشجویی و… منحصر به فرد است.
🔹از جمله این افتخارات میتوان به ۸ نوبت ناشر سال کشوری، ۹ نوبت ناشر سال حوزه، ۴ نوبت ناشر سال دانشجویی، ۲ نوبت ناشر برگزیده نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، ۲ نوبت ناشر تقدیری جشنواره کتاب سال کودک و نوجوان استان قم، ۱ نوبت ناشر سی سال پژوهش در انقلاب اسلامی، یک نوبت ناشر برگزیده کتاب سال قرآن کریم، ۱ نوبت ناشر سال جشنواره کتاب خانواده و… اشاره کرد.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻 معرفینامۀ انتشارات «کتاب پارسه» (۲)
🔹 اگر در دوران دولت آپارتاید مازاد سرمایه و ثروتهای طبیعی آفریقای جنوبی را اقلیت سفیدپوست تصاحب کرده و به خارج از کشور منتقل میکردند، در دوران حکومت کنگرۀ آفریقا و حتی شخص ماندلا آفریقای جنوبی بهسراغ وامگیری از نهادهای مالی بینالمللی با بهرههای سنگین رفت و در این بین در دامی افتاد که در دوران آپارتاید نیز به آن دام افتاده بود. خوشبینی افراطی به قدرتهای خارجی و حمایتهای تصنعی ایشان از آفریقای جنوبی، بر مبنای نظریۀ بازتولیدِ سرمایهداری از طریق پذیرش مخالفت غیرریشهای خودش و حمایت از آن است.
اندیشمندانی مانند لوفور بر این باورند که نظام سرمایهداری از پذیرش اکثریت مخالفان خویش و حمایت از آنها هراسی ندارد و در واقع انتقادات ایشان چون سبب بهبودی و رفع موانع پیشبرد سرمایهداری میشود، با روی باز پذیرفته میشود. در برهۀ تاریخی خاصی که مبارزۀ مردم آفریقای جنوبی علیه آپارتاید در جریان بود، افکار عمومی جهان شروع به حمایت از مردم تحتستم دولت آپارتاید کرد و خواستار برچیدهشدن این دولت شد. منافع سرمایهداری نیز اقتضا میکرد از مبارزهای حمایت شود که علیه ریشههای سرمایهداری مدرن نباشد و صورتبندی وابستگی آفریقای جنوبی را تغییر ندهد؛ بهبیان روشنتر، چنین اصلاحی سبب عبور سرمایهداری از بحران شد.
🔹 نقد حکومتهای استبدادی از دیگر موضوعات محبوب نشر کتاب پارسه است که در این زمینه باید به چاپ آثار تیموتی اسنایدر، مورخ و نویسندۀ آمریکایی، همانند خودکامگی: بیست درس از قرن بیستم، و در مسیر ناآزادی اشاره کرد.
🔹 حوزههای جدید فناوری اطلاعات و اینترنت موضوعاتی است که در آثاری همچون دیپلماسی دیجیتال، اَبَرسینما، بایگانی همیشگی و اَبَرقدرتهای هوش مصنوعی سعی شده است تا از جنبههای گوناگون به آن پرداخته شود. در چاپ چنین آثاری اعتقاد بر این است که اقتصاد، سیاست، جامعه و... تحتتأثیر تحولات حوزۀ تکنولوژی وارد عرصۀ جدیدی شده که مفاهیمی مانند «انقلاب اطلاعاتی» و «اقتصاد دانشمحور» برای توصیف آنها ابداع شده است.
🔹در کتاب دموکراسیها چگونه میمیرند؟ اثر استیون لویتسکی و دانیل زیبلات، از دانشمندان علومسیاسی آمریکایی، با پیشفرضگرفتن حکومت لیبرالدموکراسی بهمثابۀ بهترین نظام سیاسی موجود، به تحولات بینالمللی و داخلی ایالات متحده پرداخته میشود. این دو نویسنده روند بهقدرترسیدن دونالد ترامپ در انتخابات ریاستجمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ را با پیشکشیدن مفاهیمی همچون خروج از روال سنتهای معمول و نانوشتۀ ساختار قدرت تحلیل میکنند.
در مجموع میتوان دیدگاه حاکم بر نشر کتاب پارسه را دنبالکردن نوعی از لیبرالدموکراسی معمول جوامع غربی دانست که کژکارکرد در آن اتفاقی استثنایی است، مانند بهقدرترسیدن دونالد ترامپ. چنین دیدگاهی از ارزشهای جریان اصلاحات در کشور متأثر است و تلاش شده چه در آثار تألیفی و چه در آثار ترجمهای، دغدغههای این جریان دنبال شود.
🔹 از مسائلی که در این انتشارات به آنها پرداخته شده است، میتوان این موضوعات را برشمرد: تأکید بر دموکراسی از منظری آسیبشناسانه، حقوق زنان، مسائل جامعۀ ایرانی، نقد رویکرد اقتصادی مبتنی بر صندوقهای اعتباری. در این رویکرد بر پیوستن ایران به نظم نوین جهانی تأکید شده و اعتقاد عمومی در آن این است که ناگزیر پیشرفت تکنولوژی کشورها را به این سمت خواهد برد و کشوری برنده است که بتواند در این فضا به کشنگری فعال و تأثیرگذاری بر دیگر کشورها دست بزند؛ البته با رعایت نظم جهانی و مقتضیات قدرتهای بزرگ همچون ایالات متحده.
🔹 باید اذعان کرد که روند تحولات بینالمللی مبین این نکته است که این نظام ترویجشده، با مشکلات و مسائل مختلفی دستوپنجه نرم میکند و کم نیستند اندیشمندان و متفکرانی که از راهکارهایی برای اصلاح اساسی یا پیریزی یک نظام جدید سخن میگویند: الکس کالینیکوس، ریچارد وولف، جان بلامی فاستر، پل کروگمن، جوزف استیگلیتز، ها جون چنگ، نائومی کلاین و... . این موضوع حلقۀ مفقودۀ آثار این ناشر است.
#گاه_نقد
#کتاب_پارسه
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻دو نسل؛ دو کشور
📝میثم رشیدی مهرآبادی
🔹 ۱. بیستوچند سال پیش که آمریکاییها به افغانستان آمدند تا به ادعای خودشان، زندگی را برای مردم این سامان راحتتر کنند و امنیت را به کوهها و درههای این کشور برگردانند، هیچکس فکر نمیکرد موریانۀ آمریکایی که به جان تنۀ درخت حکومت این کشور افتاده، بیست سال بعد، چنین فاجعهای را رقم بزند. درختِ بهظاهر تنومند این کشور چنان از داخل پوسیده بود که در کمتر از یک روز، فروریخت و خیلیها را زیر باز تنهاش لِه کرد. در همان روزها بود که دلدادگان آمریکا گمان کردند افغانستان به بهترین روزهای تاریخ این کشور میرسد و جایگاهی را کسب میکند که همۀ همسایگان به حالش غبطه میخورند. حالا، با گذشت حدود 25 سال که فاصلۀ تغییر یک نسل است، پردهها کنار رفت و واقعیتها هویدا شد.
۲. وقتی قطعنامۀ ۵۹۸ پذیرفته شد و شیپور جنگ آرام گرفت، کسانی که در سالهای جنگ فکر میکردند سرشان بیکلاه مانده، طبل سازندگی را دست گرفتند تا از کنار آن به نان و نوایی برسند. نه اینکه سازندگی بد باشد؛ اما سازندگ» هم میتوانست طبق اصول انقلابی و مثل سالهای جنگ پیش برود! هنوز یک دهه از آن سالها نگذشته بود که با استقرار دولت دوم خرداد، بسیاری از ارزشهای سوم خرداد رو به فراموشی گذاشت. دشمن تادندانمسلح که در نبرد رودررو نتوانسته بود به پیروزی برسد، از کانال تلویزیونها و سایتهای اینترنتی، راه جدیدی را برای نفوذ و ضربه پیدا کرده بود؛ اما رهبر حکیم انقلاب گوشی را خیلی زود به دست جوانهایی داد که هنوز گول ظواهر را نخورده بودند. هشدار تهاجم فرهنگی اگرچه به مذاق برخی خوش نیامد، جوانهای پاکطینت را هوشیار کرد که حواسشان به اطراف و تحرکهای دشمن باشد.
۳. بیستوپنج سال از پایان جنگ هشتساله گذشته بود که ناقوس جنگ در جای دیگری از دنیا بلند شد. این بار، دشمنان به حرم امن اهلبیت در سرزمین سوریه حمله کرده بودند. مدافعان حرمِ عراقی در گروههای خودجوش، خودشان را به دمشق رساندند و مستشاران نظامی هم از ایران، روانۀ پایتخت سوریه شدند؛ مستشارانی که همهشان جوان بودند و بدون اینکه سابقۀ حضور در جنگ هشتساله را داشته باشند، افتخارات آن سالها را بهخوبی به خاطر داشتند. گروههای اول با نیت آموزش و ارائۀ مشاورۀ نظامی عازم سوریه شدند و از بینشان، تعداد انگشتشماری باقی ماندند و بقیه به شهادت رسیدند؛ اما دیری نپایید که سیل داوطلبان دفاع از حرم، پاشنۀ در اتاقهای فرماندهی سپاههای استانی را درآوردند و مقاومتهای دیپلماتیک شکست! ایران مجبور بود تعدادی از این عاشقان شهادت را به سوریه بفرستد تا از یأس و ناامیدی در بین آنها جلوگیری کند؛ جوانان پرشوری که متولدین دهۀ هفتاد هم بینشان دیده میشد و حالا با رضایتنامۀ والدین و بدون اینکه در رقم تاریخ تولدشان در شناسنامه دستی ببرند، خودشان را به فرودگاه امام خمینی تهران میرساندند. در بین این مدافعان، جوانان پرشوری بودند که یگان موفق فاطمیون را تشکیل دادند و در نبرد سوریه، حماسههای بینظیری آفریدند؛ جوانان افغان که اکثراً وضع مالی خوبی داشتند و کار و بارشان را گذاشتند تا به دفاع از حرم بپردازند. برخی از آنها با این احتمال که دیگر امکان حضور در کشورشان را نخواهند داشت، از طریق قاچاقچیها خودشان را به تهران یا مشهد میرساندند تا برای دفاع از حرم ثبتنام کنند.
۴. هر ۲۵ سال، یک نسل عوض میشود و حالا میشود دو ۲۵ سال و دو نسل از دو کشور را در مقابل هم قرار داد و بهخوبی بینشان مقایسه کرد. ۲۵ سالی که نظامیان ناتو و آمریکا برای افغانستان رقم زدند و 25 سالی که جوانان ایرانی روی پای خودشان آن را ساختند. فعالان حوزۀ کتاب چقدر توانستهاند برای این نسل و نسلهای بعد از آن، خوراک و محتوای فرهنگی تولید کنند؟
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت برگزار خواهد شد
🔹مؤسسه پژوهشی - فرهنگی انقلاب اسلامی «دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» را همراه با انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «حوض خون» برگزار خواهد کرد.
🔹این مراسم روز یکشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۰، از ساعت ۱۶ در محل بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک برگزار میشود.
🔹کتاب «حوض خون» روایتی از مجاهدت بانوان اندیمشکی از رختشویی در دوران دفاعمقدس است که در ۵۰۴ صفحه، به قلم سرکار خانم فاطمهسادات میرعالی نوشته و توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (#انتشارات_راه_یار) چاپ شده است.
🔹این مراسم بصورت زنده از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR و همچنین شبکههای سیما پخش خواهد شد.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻تصویری بدون توصیف
📝زینب آزاد
🔹همۀ ما شنیدهایم که رخدادهای قرن بیستم، جزو رخدادهای نادر تاریخ است؛ چراکه همۀ حوزهها و همۀ اقشار جامعه را در هر سن و هر صنفی، درگیر خود کرده است. اگر اتفاقات این دوره را مرور کنید، به یک سرمنشأ و سرچشمۀ واحد میرسید؛ اما حرف من در این یادداشت، بررسی علل و عوامل رخدادهای قرن بیستم نیست. حرف من روایتگری وقایعی است که میتواند از کاه کوه بسازد.
اگر دربارۀ وقایع قرن بیستم، چند کتاب از چند حوزۀ مختلف خوانده باشید که با استناد به اتفاقات تاریخنگاری شده است، حرف من را تأیید میکنید. روایتهای مختلفی از این دوره وجود دارد که گاه، تصویر روشن و تلخی را به مخاطب نشان میدهد و گاهی در میان توصیفات ناشیانه، راه اصلی را گم میکند و به حاشیه میرود. برخی گزارهها یک تصویر از یک رخداد را ارائه میدهند که میتواند افراد مختلفی را درگیر و ماندگار کند؛ اما از طرفی برخی از گزارهها، حتی بدون غرض و منظور خاصی، مخاطب را به بیراهه میبرد و چیزی را خلاف واقعیت نشان میدهند. علت هم این است که در توصیف، بهدلیل بازبودن دست نویسنده و محدودنبودن کلمات، رشتۀ کلام از دست خارج شده و مطلب اصلی گم میشود.
دفاع مقدس ما هم نیاز به چنین تصویرسازیهایی دارد؛ تصویرهایی واقعی و بهدور از توصیف. نویسندگان ما میتوانند با تکیه بر تواناییهای خود و بررسی مستندات موجود، تصویری از دفاع مقدس ارئه کنند که نتیجهاش چیزی جز تقویت روحیه و انگیزۀ وطنپرستی نباشد. برای تحقق این هدف باید از شعارزدگی دوری کنند؛ چراکه دفاع مقدس پتانسيل بسيار بالايی را ايجاد کرده و زمينۀ فعاليت گستردۀ آنان را در پرداختن به موضوعات مختلف فراهم كرده است. خلق آثار ادبی و هنری ارزشمند از دوران دفاع مقدس و ثبت و ضبط افتخارات اين دوران و انتقال آن به نسلهای بعدی از طريق هنر و ادبيات، از جمله پنجرههایی بود كه جنگ و دفاع مقدس به روی هنر و ادبيات باز كرد.
با توجه به اینکه ژانر جنگ در جهان مخاطبان زیادی دارد و بسیاری از بزرگان ادبیات دربارۀ جنگ حداقل یک اثر دارند، باید با دقت نظر بیشتری به این موضوع پرداخته شود. درست است که بیان روایتی از جنگ تخصص خاصی نمیخواهد، اما بیان آن به زبان مخاطب، نیازمند یک مهارت است؛ مهارتی که میتواند مخاطب را راغب و حتی معاند اصل ماجرا کند. به همین دلیل، حرفزدن از ادبیات جنگ برای نسلی که آن را نچشیدهاند و میان هجمهای بزرگ از تحریفها و زخارف گوناگون قرار دارند، مهارت میخواهد و برای این مدعا باید از توصیفات اضافه چشمپوشی کرد.
آنچه در تصویرسازی از جنگ حائز اهمیت است، این است که میتواند بدون درنظرگرفتن شغل و تحصیلات و جایگاه اجتماعی مخاطبان، روحیه و انگیزۀ وطنپرستی را تقویت کرده و مفاهیمی همچون قهرمان، مرگ با عزت، دفاع مقدس و امثال اینها را بهخوبی تبیین کند.
در این مبحث، جایی برای شعار و عرضاندام و بهرخکشیدن استعداد نیست، اینجا حرف از تصویر است، حرف از واقعیت است. جنگ هشتساله هم صرفاً یک روایت نیست؛ یک دنیا روایت است که میتوان از لحظهبهلحظهاش نکات ارزشمندی را بدون اغراق بیان کرد و مخاطب را تحتتأثیر قرار داد. دفاع مقدس ما هنوز هم تصاویر زیبایی دارد که هیچ نویسندهای به سراغ آنها نرفته است. جوانان و نوجوان این دوره را هم نمیتوان نادیده گرفت.
نمیتوان از بیان اتفاقاتی صرفنظر کرد که در کمتر از نیمقرن گذشتهشان رخ داده است. هیچکس نمیتواند منکر ضرورت آشنایی نوجوانان و جوانان امروزی با موضوعات دفاع مقدس شود. این آشنایی سبب میشود نوجوان امروزی در آینده، رویدادهایی را که در کشورش اتفاق میافتد، آگاهانهتر دنبال کند و تصویر خوبی از چگونگی پشتیبانی برادران و پدران و مادران از جنگ داشته باشد؛ همان طور که تصویر تاریخی از قرن بیستم، به تحلیل و بررسی رخدادهای بعدی و پیشگیری از آن کمک میکند.
با توجه به گذشت چند دهه از جنگ هشتساله، متولیان این حوزه به بلوغ فکری واحدی رسیدهاند و میتوانند در این حوزه سرمایهگذاریهای ارزشمندی کرده و نتیجۀ مطلوبی هم دریافت کنند. نویسندگان ما هم میتوانند از مستندات معتبر و حتی شاهدان زندهای که جنگ را بهعینه دیدهاند، استفاده کنند و با دانش و توانایی خود، تصویری واقعی را ارائه دهند که اگر این کار را نکنند، جنگ به روایت غربیها نهتنها به نفع ما نیست، که تیشه به ریشۀ تمام تاریخچۀ ما میزند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
(https://attach.fahares.com/5aaLH6czX7/uz469j/znAg==) 🔻ایران و لبنان در حوزه ترجمه و تبادل آثار ظرفیتهای خوبی دارند
🔹علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به همراه محمدعلی مرادیان مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در شصتوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت با محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان دیدار کرد.
🔹محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان بیان داشت: لبنان در چند دهه اخیر تحولات زیادی داشت و با بسیاری از کشورها روابط حسنه و غیرحسنه برقرار کرد اما اعتقاد داریم تاکنون با جمهوری اسلامی ایران بهترین رابطه را داشتهایم. فلسطین از نظر اخلاقی، انسانی و دینی در وجدان ما است و این نگاه، فرهنگ و سیاست لبنانیها بوده و در بسیاری از مناسبات، تمرکز اصلی روی محور فلسطین و مقاومت مردم فلسطین است.
🔹وی در پایان سخنان خود گفت: فرهنگ را فقط برای فرهنگ نمیخواهیم؛ بلکه فرهنگ باید موجب بیداری و آگاهی ملتها باشد. هر فعالیت فرهنگی در حوزه فلسطین باید در رابطه با بیداری، آگاهیدهی و اطلاعرسانی در حوزه فلسطین باشد؛ ماجرای فلسطین به این مرز جغرافیایی محدود نیست چرا که تاریخ آن را ثابت کرده و ممکن است این اتفاقات برای هر کشوری رخ دهد. بنابراین باید بتوانیم در سیاست، فرهنگ، دین، منافع و مصلحت جامعه و… نگاه منطقی و جامع داشته باشیم و جامعه را از طریق فرهنگ به بهترین راه هدایت کنیم؛ در این صورت شاهد سعادت و عاقبت به خیری یک جامعه خواهیم بود.
🔹محمدعلی مرادیان با اشاره به شکلگیری «جایزه جهانی فلسطین» گفت: این جایزه از موضوعات راهبردی است که در ایران به آن پرداخته میشود. جایزه جهانی فلسطین دیپلماسی فرهنگی، مناسبات فرهنگی و روابط ناشران و نویسندگان دو کشور را تقویت میکند. پیشنهاد میکنم کتابهای برگزیده لبنان را در ایران و آثار برگزیده ایران را در لبنان منتشر شود.
🔹وی افزود: با گسترش روابط و مناسبات بین دو کشور، شاهد آثار شاخص ادبی در حوزههای مختلف ترجمه خواهیم بود. جایزه جهانی فلسطین مربوط به ادبیاتی است که درباره فلسطین و مظلومیت فلسطین در قالب ادبیات ثبت شده باشد؛ ادبیات بهترین شیوه برای انعکاس مظلومیت مردم فلسطین است.
🔹محمدعلی مرادیان در پایان به شکلگیری دبیرخانه جایزه جهانی فلسطین اشاره کرد و گفت: یکی از کشورهایی که میتوان از آثار نویسندگان و ادیبان آن برای جایزه جهانی استفاده کرد لبنان است. وزارت فرهنگ لبنان برای دست به قلم شدن نویسندگان تلاشکند تا در این فراخوان جهانی حضور پیدا کنند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
(https://attach.fahares.com/y9V072K0W9EQoPgy+BTCgQ==) 🔻۶ اثر ترجمه عربی نشر ۲۷ در نمایشگاه کتاب بیروت رونمایی شد
🔹شصتوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب «بیروت»، پنجشنبه دوازدهم اسفندماه با حضور «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان، جمعی از مقامات و شخصیتهای سیاسی، دانشگاهی، دینی و فرهنگی لبنان و نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد. این دوره از نمایشگاه کتاب بیروت، پس از وقفه سهساله به دلیل ناآرامیهای داخلی، شیوع ویروس کرونا و انفجار بندر بیروت که باعث تخریب مکان برگزاری نمایشگاه شد، پس از بازسازی یکی از سالنهای نمایشگاهی، به مدت ۱۰ روز در حال برگزاری است.
🔹خانه کتاب و ادبیات ایران برای اولینبار در قالب غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران با عرضه بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب از ناشران ایرانی در حوزههای مختلف دین، ادبیات، ادبیات دفاع مقدس و پایداری، شعر، تاریخ، هنر، کودک و نوجوان و ... در این دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب «بیروت» حضور دارد.
🔹در جریان برپایی این نمایشگاه، مراسم رونمایی از شش اثر ترجمه عربی نشر ۲۷ بعثت، ۱۶ اسفندماه در نمایشگاه کتاب بیروت برگزار شد. در این مراسم از گلعلی بابایی، نویسنده کتابهای «پیغام ماهیها» و «در هالهایی از غبار» تقدیر شد. در پایان مراسم نیز، فوم برد ۶ کتب رونمایی و امضاء شد.
🔹مازیار حاتمی؛ مدیر نشر ۲۷ بعثت، درباره حضور این انتشارات در نمایشگاه کتاب بیروت گفت: نشر ۲۷ بعثت با ۱۴ کتاب ترجمهشده در این نمایشگاه شرکت کرده و این دومین بار است که در این نمایشگاه حضور مییابیم. نماینده نشر ۲۷ بعثت از روز نخست برپایی این نمایشگاه، آنجا حضور داشته است.
🔹وی با بیان اینکه امسال ۶ اثر برای رونمایی داشتیم که هفدهم اسفندماه با حضور گلعلی بابایی که صاحب دو تا از این آثار بود، رونمایی شد، افزود: در این مراسم، کتابهای «در هالهای از غبار» و «پیغام ماهیها»، تألیف گلعلی بابایی، «عزیزتر از جان»، اثر کبری خدابخش و «در هیاهوی سکوت» تألیف جواد کلاته عربی که از سوی دارالمعارف ترجمه شده، رونمایی شد.
🔹حاتمی با اشاره به حضور بهترین ناشران منطقه در نمایشگاه کتاب بیروت در رابطه با سطح کیفی این نمایشگاه، اظهار کرد: شرکتکنندگان در این نمایشگاه بیشتر از کشور لبنان هستند. شصت و سومین دوره نمایشگاه کتاب بیروت بعد از وقفه سهساله برگزار شد و شیوع بیماری کرونا و انفجار، نمایشگاه را از نظر اقتصادی، حضور ناشران و استقبالکنندهها تحتالشعاع قرار داده، اما درکل اقدام مبارکی است.
🔹وی گفت: برپایی این نمایشگاه را به فال نیک میگیرم، چون این اقدامات، سلسلهوار است؛ یعنی بعد از نمایشگاه بیروت، نمایشگاه دمشق و عراق که برگزار شود، در نهایت میتوانیم معدل بگیریم که نمایشگاه چه دستاوردی داشته است.
🔹مدیر نشر ۲۷ بعثت بیان کرد: بهترین روش برای حضور در نمایشگاههای خارج از کشور این است که هر ناشری که میتواند در کار ترجمه وارد شود، به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نمایشگاهها حضور یابند. جلسات بحث و بررسی بین آنها برگزار شود و با هم تعامل و مشارکت کنند و به دنبال آن آثار فاخر نویسندگان خارجی در کشور ما توزیع شود و آثار نویسندگان ایرانی در سایر کشورها در دسترس علاقهمندان قرار گیرد.
🔹وی افزود: علاوه بر انتشارات ۲۷ بعثت، ناشرانی ازجمله جامعةالمصطفی، انتشارات جمال، انتشارات فاتحان، انتشارات ستارگان درخشان، انتشارات کتاب جمکران و انتشارات سوره مهر در نمایشگاه حضور مستقیم دارند. ما اگر در این نمایشگاه خوب حضور پیدا کنیم و ناشران ارتباط خوبی با یکدیگر برقرار کنند و با هر کشور، یک کتاب مشارکت بگیریم، برگ برنده و کارنامه خوبی برای ناشران خواهد بود.
🔹حاتمی اظهار کرد: کتابهای انتشارات شهید کاظمی و روایت فتح نیز در این نمایشگاه ارائه میشود و ناشرانی مانند دارالمودة و دارالمعارف که لبنانی هستند چون در سالهای قبل با ما مشارکت کردهاند، کتابهای انتشارات ۲۷ بعثت در غرفههای آنها وجود دارد و اگر هرسال چند مشارکت با ناشران لبنانی بگیریم، کتابهای ما در کشورهای عربی توزیع میشود.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
(https://attach.fahares.com/trTGXAsc1SAtVeC4dSpHKg==) 🔻۶ عنوان از آثار انتشارات کتاب جمکران راهی لبنان میشود
🔹قرارداد انتشار ۶ عنوان کتاب از #انتشارات_جمکران ، در حاشیه برگزاری شصتوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت، با ناشران لبنانی منعقد شد.
🔹اصغر بخشایش، نماینده انتشارات کتاب جمکران در شصتوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت، ضمن طرح این نکته که انتشارات کتاب جمکران طی سالیان گذشته ارتباط خوب و مستمری با ناشران لبنانی برقرار کرده است، اظهار کرد: تاکنون بیش از بیست کتاب این انتشارات توسط ناشران لبنانی چاپ و روانه بازار نشر این کشور و سایر کشورهای عربی شده است.
🔹وی با اشاره به حضور مستقیم این انتشارات در شصتوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت عنوان کرد: چهل عنوان کتاب از انتشارات کتاب جمکران در این نمایشگاه در معرض دید علاقهمندان قرار گرفته است؛ همچنین در این دوره از نمایشگاه کتاب بیروت، ترجمه کتابهای «اربعین طوبی»، «ثارالله»، «حاج قاسم و طیران اللوحات» نیز رونمایی شدند.
🔹اصغر بخشایش در ادامه بیان کرد: در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب بیروت قرارداد شش اثر انتشارات کتاب جمکران شامل «نخل و نارنج» نوشته وحید یامینپور، «دخیل عشق» نوشته مریم بصیری، «صدای بال جبرئیل»، «کریم آل عبا»، «ریحانه پیامبر» و «فرزندکعبه» نوشته محسن نعما برای انتشار و چاپ در کشور لبنان امضا شد؛ این آثار از سوی انتشارات «دارالمعارف حکمیه» و «دارالحضاره الاسلامیه» به چاپ خواهند رسید.
🔹نماینده انتشارات کتاب جمکران در پایان از خانه کتاب و ادبیات ایران برای فراهم کردن زمینه شرکت در شصتوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت تشکر کرد و گفت: حضور در نمایشگاههای بینالمللی کتاب، فرصتی برای تعامل و رایزنی فرهنگی و کمک به صنعت نشر داخلی است؛ امیدوارم با ایجاد زیرساختها، رفع موانع و ارتباط مستمر خانه کتاب و ادبیات ایران با ناشران، زمینه تحول برای حضور بینالمللی ناشران فراهم شود.
🔹شصتوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت از دوازدهم اسفندماه آغاز شده و به مدت ۱۰ روز با حضور ناشران لبنانی و ناشرانی از کشورهای عراق، مصر، عربستان، ایران و... در حال برگزاری است.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻کتاب فروپاشی؛ نگاهی به درون رژیم شاه: بحرانها، تضادها و ناکامیهایش/ هدی صابر/ انتشارات #کتاب_پارسه
🔹کتاب حاضر که برای نخستین بار و بهکوشش سعید مدنی در سال ۱۳۹۷ چاپ شده، نتیجۀ مطالعاتی است که هدی صابر در بازۀ سالهای ۱۳۶۰ و ۱۳۶۱ انجام داده است. این اثرِ بدعتگذار ۲۶۰صفحهای در دو بخش کلی به تشریح چندوچون تحولات پیشاانقلابی در ایران میپردازد و سرنگونی رژیم را به تصمیمات سیاسی و اقتصادی شاه در داخل و تحولات بینالمللی، بهخصوص رفتوآمد جمهوریخواهان و دموکراتها در ایالات متحده مرتبط میسازد.
🔹 از توفیقات کتاب حاضر میتوان به وجه تاریخی تحلیلها، اتخاذ رویکرد نسبتاً بیطرفانه و مستند در ارجاعات و همچنین تلفیق نظریات کلان جامعهشناختی و سیاسی با بیانی رسا و گیرا اشاره کرد. این توفیقات هرکدام بهنحوی بر ارزش علمی و تاریخی اثر حاضر افزوده است و آن را در زمرۀ یکی از متمایزترین تحلیلهای انقلاب اسلامی قرار میدهد. این تحلیل، اقتصاد و نقش آن را در فروپاشی رژیم شاه موردعنایت قرار داده؛ اما همچون یک مارکسیست در بند الگوهای تحلیلی چپ و مبانی نظری آن گرفتار نشده است. تأثیر تحولات جهانی را مطمح نظر قرار داده است، بدون آنکه از تصمیمات اشتباه شاه و دولتهای عصر پهلوی دوم غفلت ورزد.
🔹اما در کنار توفیقاتی که اشاره شد، به کتاب حاضر از ابعاد مختلف نقد وارد است که در سطرهای پیشِ رو به برخی از مهمترین آنها اشاره میکنیم:1. روش مورداستفادۀ هدی صابر در تحلیلها یک روش تاریخی است که با مسامحه میتوان آن را شیوهای از جامعهشناسی تاریخی خواند؛ اما وی بدون توجه به مبانی نظری کاربست چنین روششناختی و روشی، در برخی مواقع از چارچوب یک تحلیلگر تاریخی خارج شده و به دغدغههای سیاسی و همچنین کلیشههای زمانۀ خویش (دهۀ شصت) مجال داده است. نمونۀ این خروجهای روشی، بیتوجهی به زمینههای فرهنگی و اجتماعی جامعۀ ایرانی در صد سال گذشته است؛ بهعبارت دیگر، تاریخ ایران انقطاعی از گذشتۀ خود نداشته است؛ لذا جداکردن بازهای از تاریخ برحسب ضرورت موضوعی یا محدودیت تحقیقاتی، بدون نظرافکندن بر پیشینۀ آن ممکن است رهزن باشد.
🔹همچنین در مطالعۀ تاریخی نمیتوان از سایر زمینههایی غفلت کرد که اگر تأثیرشان از تصمیمات شاه دربارۀ توسعه بیشتر نباشد، کمتر از آن نیست؛ بهتعبیر دیگر، تأثیر و تأثرات اقتصادی و سیاسی و فرهنگیاجتماعی بین رژیم و مردم، در طول تاریخ انقلاب چنان درهمتنیده بوده که تحلیل یکی بدون توجه به دیگری، از کفایت نظری و تحلیلی هر اثری در این باره خواهد کاست. صرفاً با بیان اینکه جامعۀ ایران یک جامعۀ سنتی بوده یا گرایشات انقلابی شیعی داشته، از این امر عبور شده و آنچنان که شایسته بوده، در متن و بطن تحلیلها به آن توجه نشده است؛ همچنین سازوکارها و فعلوانفعالات برآمده از ساختار سلطنتی، برآمدن حزب رستاخیز و تعاملات دولت و شاه از موضوعاتی است که در این کتاب مغفول مانده است.
🔹استنادات و ارجاعات کتاب بهشیوهای فراگیر در هر دو بخش و همۀ زیرفصلها آمده است؛ بهنحوی که نویسنده به روایتگری از این استنادات تبدیل شده است و تلاش میکند تا هرطور که شده، میان استنادات و وقایع و اسناد توسعه و مصاحبهها و... ربطوبست برقرار سازد. به این شیوۀ گزارش تاریخ نمیتوان اشکال چندانی وارد کرد؛ اما محدودکردن مصادر گزارش کلی در چند منبع محدود و معدود برای ارجاعات تاریخی، پذیرفته نیست. چراکه احتمال سوگیری در گردآوری دادهها، بیتوجهی به مبطلات تحلیلی و سرآخر انحراف تحلیلها از واقعیات را بههمراه خواهد داشت؛ برای نمونه میتوان به مجموعۀ نقش آمریکا در ایران اثر سایروس ونس، غرور و سقوط اثر سفیر اسبق بریتانیا در تهران و مأموریت در ایران نوشتۀ سالیوان سفیر سابق ایالات متحده در تهران بهعنوان منابعی اشاره کرد که کلیت مباحث کتاب را در بر گرفته و اینگونه مسیر کلی اثر را تعیین میکند.
🔹تحلیلهای کتاب بر این سه رکن اصلی استوار است: سیاستهای رژیم دربارۀ توسعه ؛ تحولات غرب و علیالخصوص آمریکا؛ اوضاع اقتصادی و اجتماعی داخلی و خارجی. همچنین بهجای پررنگکردن نقش انقلابیون، فروپاشی از درون اینگونه تبیین میشود؛ به همین علت کتاب از یک چارچوب نظری و مفهومی متقن بیبهره است که بتواند این نارساییهای داخلی در تصمیمات شاه و رژیم را نه با جستوجوی ادلۀ روانشناختی بلکه با تکیه بر شاخصهای جامعهشناختی پیجویی کند. بهتعبیر دیگر، کتاب گرچه در روایتگری توفیقاتی داشته، در چفتوبست نظری و تحلیلی این دادهها با اختلالاتی مواجه بوده و نتوانسته میان دادههای ارائهشده و نظریه یا الگویی خاص از فروپاشی، ارتباط معناداری برقرار سازد. به الگوهای خاص برای تبیین بهشکلی کاملاً گذرا در یکیدو خط از کتاب اشاره شده است؛ اما این امر نیز نمیتواند فقدان نظری اثر را جبران کند.
#گاه_نقد
🔻اختتامیه جایزه کتاب سال برگزار میشود
🔹آیین پایانی «سیونهمین جایزه کتاب سال و بیستونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» با رعایت شیوهنامههای بهداشتی و به صورت محدود صبح روز سه شنبه بیستوچهارم اسفند در تالار وحدت برگزار می شود.
🔹در این آیین حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا دبیر علمی سیونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، احمدعلی حیدری دبیر علمی بیستونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، اعضای هیئت علمی، داوران، برگزیدگان و ناشران آثار برگزیده این دوره از جایزه کتاب سال، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور، اندیشمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه حضور دارند.
🔹آیین پایانی «سیونهمین جایزه کتاب سال و بیستونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» روز سه شنبه بیستوچهارم اسفند از ساعت ۸ صبح با رعایت شیوهنامههای بهداشتی در تالار وحدت برگزار می شود.
🔹علاقهمندان میتوانند این آیین را از طریق آپارات خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی khaneketab@ یا پلتفرم اسکای روم به نشانی https://www.skyroom.online/ch/khaneketab/khaneketab۲۰۱ تماشا کنند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻«سفر بیستم» در آستانۀ میلاد حضرت حجت(عج)
🔹در آستانه نیمه شعبان و میلاد ذخیره عظیم الهی، حضرت صاحب الزمان(عج)، کتاب «سفر بیستم» منتشر شد.
🔹«سفر بیستم» روایت شیدایی علی بنمهزیاری اهوازی است که در تلاش برای رسیدن به امام زمان(عج) بیش از بیستبار تن به سفر زد و از اهواز تا مکه بیابانها و راههای پرخطر را سپری کرد. علی بنمهزیار از امامان پیشین روایت شنیده بود که حج بی امام و بی معرفت امام ناتمام است.
🔹او برای رسیدن به امام، خود را شبیه امام کرد: همه آنچه از امام به او رسیده بود، خواند و فهمید و در نهایت، در بیستمین سفر خود به وصال رسید و تازه آنجا فهمید چقدر دیر کرده و فهمید که منتظر واقعی، خود اماماند و دیگران به خیال انتظار هستند.
🔹شیدایی علیبنمهزیار و داستان وصالش، الگویی است برای خوب زیستن و خوب رفتن. این ماجرا را نرجس شکوریانفرد روایت کرده و #انتشارات_عهد_مانا آن را در ۱۰۸ صفحه پالتویی و با قیمت ۲۸هزار تومان منتشر کرده است. این کتاب را میتوانید از سایت عهدمانا و دیگر کتابفروشیهای سراسر کشور تهیه کنید.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr