eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋 💵 حذف ارز ترجیحی تنها راه ساماندهی به بازار 🔹 تجربیات ماه‌های گذشته نشان داده اختصاص ارز 4200 به هر کالایی نه‌تنها موجب ثبات قیمت‌ها نشده بلکه به دلیل رانت حاصل از آن منجر به ورود نقدینگی سرگردان به آن بازار و ایجاد تقاضای کاذب درنتیجه بالا رفتن دوچندان قیمت‌ها شده است. 🔹 قیمت گوشت گرم در کشور‌های همسایه حدود 4 دلار بود که در صورت واردات با نرخ ارز آزاد و همچنین احتساب هزینه‌های واردات و سود بازرگانی انتظار می‌رفت قیمت این کالای اساسی حدود 60 تا 70 هزار تومان در بازار آزاد عرضه شود. اما قیمت گوشت از رقم 100 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم هم عبور کرد. 🔹 سیاست نرخ ترجیحی ارز منجر به بروز فساد و رانت در کل زنجیره واردات (از واردات تا توزیع و فروش) می‌شود. مصادیق فعلی این فسادها شامل عدم واردات، بيش اظهاري و یا ديگر اظهاري کالای وارداتی، قاچاق نهاده توليد يا كالاي نهايي، احتكار کالا توسط واردكننده یا فروشنده، گران‌فروشی کالاهای یارانه‌ای در شبکه توزیع و غیره است. 🔹 در صورت جلوگیری از فساد‌های ناشی از رانت ارز هم باید گفت که در مدل فعلی این یارانه به دهک‌های کم‌درآمد کشور اختصاص نمی‌یابد و درنهایت دهک‌های متوسط و بالا بیش از دهک‌های پائین از این یارانه‌ها بهره می‌برند. ⚠️ علی‌رغم مشکلات موجود در حوزه سیاست‌های کلان دولت در تخصیص ارز، برخی مسئولین تنها راهکار پایان دادن به تلاطمات اخیر بازار را مساعدت مجلس و ساختارهای نظارتی ذیربط برای تشکیل وزارت بازرگانی و نقض قانون «تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی» عنوان می‌کنند. 🔹 این در حالی است که مشخصاً ریشه بروز تلاطمات اخیر بازار به سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی برمی‌گردد و ارتباطی به ساختار اجرایی کشور ندارد. 🔹 لذا برای ساماندهی به بازار و کنترل توزیع محصولات اساسی پیشنهاد می‌شود تخصیص ارز ترجیحی از دستور کار دولت‌ و لایحه بودجه سال‌های بعد حذف شده و یارانه مدنظر دولت به‌صورت بسته حمایتی کالاهای اساسی به حساب سرپرستان خانوار پرداخت شود. 💠 @Masaf_Eco
🖋 💸 برباد رفته! 🔹امروز حسن ، رییس جمهور کشورمان در پاسخ به شعارهای اقتصادی مردم یزد سخنانی را برای بار چندم مطرح کرد که نشان از دو چیز دارد: ناآگاهی او و یا فرار رو به جلو! 🔹ایشان گفته است: «گفتند ۱۸ میلیارد دلار بر باد رفته‌است، من به رییس بانک مرکزی دستور دادم تا جزئیات این مبالغ را در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار دهد. ⚠️فسادهای میلیارد دلاری برای دولت‌های پیشین است. در ۶ ماه نخست سال ۹۷، ۷.۲ میلیارد دلار صرف واردات کالاهای اساسی و ۱۲ میلیارد دلار نیز برای واردات دیگر کالاها اختصاص داده شده است. مجموع این مقدار بیش از ۱۹ میلیارد دلار می‌شود که تمام آن وصول شده و جزئیات آن توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد. حدود ۱ میلیارد دلار نیز اختلاف حساب وجود دارد که به دستگاه‌های مربوطه دستور رسیدگی داده‌شده‌است.» ❗️ آقای رییس جمهور، لطفا مغالطه و خلط مبحث نفرمایید. شما دو موضوع مجزا را به هم ربط می‌دهید و از پاسخ فرار می‌کنید. لطفا صادقانه در مورد آن چه برسر ذخایر ارزی کشور در سال ۹۶ و ۹۷ آمده است صحبت بفرمایید. 1️⃣اولا در سال ۹۶ بانک مرکزی رقمی در حدود ۱۸ الی ۱۹ میلیارد دلار ارز (https://b2n.ir/524814)مداخله‌ای برای کنترل نرخ ارز به بازار آزاد تزریق کرد. این مداخله در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری برای کنترل دستوری نرخ ارز در رقم ۳۸۰۰ تومان و با دستور کتبی رییس جمهور انجام شد. 🔹بنابراین این رقم اصلا قرار نبوده به واردات کالا اختصاص یابد که رییس جمهور آن را به واردات ربط می‌دهد و نتیجه‌ی این طرح مداخله‌ی ارزی و یا پیش فروش سکه مصداق کامل و بارز بر باد دادن ذخایر ارزی و طلای کشور است. 2️⃣دوما در سال ۹۷ نیز اختصاص ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی به اسم واردات مایحتاج مردم و تنظیم بازار کالاهای اساسی نتیجه‌ی مشابهی برجای گذاشت. 🔹با ایجاد نابسامانی در تنظیم بازار کالاهای اساسی، دولت تصمیم گرفت ارزی به مبلغ ۴۲۰۰ تومان را به هر کس، هرمقدار و هرکجا اختصاص دهد. 🔹اما پس از گذشت یک سال و اندی از تخصیص این ارز دولتی ارقام متفاوتی از هزینه‌کرد آن گزارش می‌شود: 🔺وزارت صمت تخصیص ارز ۴۲۰۰ به کالاهای اساسی (به جز دارو) در سال ۹۷ را ۱۰ میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار (https://b2n.ir/978143) گزارش داده است. 🔺محمدباقر مقدار ارز ۴۲۰۰ تخصیص یافته برای واردات کالاهای اساسی در سال ۹۷ را ۱۲ میلیارد دلار (https://b2n.ir/799247) بیان کرد. 🔺و سیده فاطمه عضور کمیسیون اقتصادی مجلس، مقدار ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع شده را رقمی در حدود ۳۰ میلیارد دلار (https://b2n.ir/233762) بیان کرد. 🔹نتیجه‌ی این دست و دل بازی بی‌حساب ارزی از جیب مردم، نه تنها به کنترل قیمت کالاهای اساسی و کنترل بازار منجر نشد که اوضاع را برای چپاول ذخایر ارزی کشور توسط رانت‌خواران اختاپوس صفت و بدنه‌ی سوداگر و غیرمولد اقتصادی کشور فراهم کرد. 🔹بنابراین بسیار به‌جا و ضروری است که رییس محترم جمهور به‌جای خلط مبحث، نه تنها به ارایه‌ی آمار و ارقام دقیق و مجزا از مبالغ هزینه‌کرد ارز مداخله‌ای توسط بانک مرکزی در سال ۹۶ و ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت دوازدهم در سال ۹۷ اقدام نمایند بلکه با استعانت از برکت پروردگار در محضر ملت شریف ایران از مقصد دلارهای بربادرفته در زمان سکان‌داری خود بر امور اجرایی کشور نیز پرده بردارند. 💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم ⛽️ این ماه منتظر یارانه بنزین نباشید! 👤 محمدباقر #نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه: 🔹 قرار است که هر ماه منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها به مردم برگردد؛ پایان ماهی که درآمد حاصله از اصلاح قیمت‌ها بدست می‌آید ۲۴ آذر است. 🔹 ما یارانه معیشتی را زودتر از موعد از محل تنخواه در ۲۴ آبان پرداخت کردیم. بنابراین یارانه بعدی یکماه بعد از ۲۴ آذر (۲۴ دیماه) پرداخت می‌شود! #اقتصاد_انرژی #بنزین 💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥇 استندآپ کمدی یک رئیس جمهور در مورد سیاست اجرایی دولت متبوعش 🔹سال ۹۵ اعضای دولت با گرانی بنزین مخالفت کردند. 🔹در سال ۹۶ هم رئیس مجلس و کمیسیون تلفیق مانع گرانی بنزین شدند. 🔹در اوایل سال ۹۷ هم تحریم ها مانع از افزایش قیمت بنزین شد. 🔹در اواسط سال ۹۸ قرار بود قیمت بنزین تغییر کند که یک خبرگزاری چند روز قبلش این خبر را اعلام کرد، به همین دلیل آن را به بعد موکول کردیم. 🔹 بنده خودم روز جمعه فهمیدم که بنزین سهمیه‌بندی شده است. 🔹 مسئولیت این کار را به وزیر کشور داده و گفته بودم زمان آن را حتی به من هم نگو. 🔹 ما در سران قوا قیمت را مصوب کردیم و به شورای امنیت کشور دادیم و گفتیم خودت برو اجرا کن! 🖋 همین‌قدر مضحک! مردم شریف ایران لطفا در انتخابات آتی بیشتر دقت کنید! 💠 @Masaf_Eco
#مسکن 🏠 مسکن فرهنگیان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ 👤گودرز کریمی‌فر، مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش: 🔹متقاضیان باید فاقد زمین و واحد مسکونی باشند، تاکنون از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانه‌ای خرید یا احداث مسکن استفاده نکرده باشند و فرم "ج" آنان در استعلام، سبز باشد نه قرمز. 🔹افراد متقاضی باید متاهل، سرپرست خانوار یا زنان خودسرپرست بوده و مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن یا حداقل دارای ۵ سال سابقه سکونت متوالی در شهر مورد تقاضا باشد. 🔹تاکید ما بر رعایت اولویت گروه‌های هدف، بانوان سرپرست خانوار و کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی با بالای ۲۰ سال سابقه، زوجین فرهنگی و بازنشستگان است. بعد از اولویت این ۴ گروه به سراغ افراد جدید‌الاستخدام می‌رویم. #اقتصاد_آموزش 💠 @Masaf_Eco
🖋 ⛽️ جای خالی علم اقتصاد در سیاست بنزینی دولت / حاشیه‌هایی چون بنزین روی آتش! ۱ از ۲ 🔹 افزایش بی‌برنامه‌ی قیمت بنزین که حواشی داغ و ناگواری برای کشور رقم زد در این روزها به سرتیتر اخبار و تحلیل‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بدل شده است. 🔹 دولتمردان فعلی که مثل همیشه شان خود را اجل از پاسخگویی به مردم ایران تصور می‌کنند و یا با لحن مطالبه‌گرانه و در جایگاه مدعی‌العموم درخواست ملت را از سوم شخص فرضی طلب دارند این بار نیز رفتار مشابهی از خود نشان می‌دهند. 🔹 و در این روزها که شعله‌ی ناآرامی در کشور فروکش کرده، به‌جای ارایه‌ی برنامه‌ی سیاستی، پذیرفتن اشتباه مدیریتی و اقناع‌سازی افکار عمومی برای همراهی؛ باز هم با حاشیه‌سازی بنزین روی آتش می‌ریزند! 🔹 در روزهای گذشته وزیر کشور، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس جمهور محترم اولین اظهار نظرهای خود در رابطه با اجرای ناگهانی این سیاست را در رسانه‌ها مطرح کردند. 🔹 رییس سازمان برنامه و بودجه که از پرداخت نشدن یارانه معیشتی در آذرماه خبرداد، گفت چون مردم ایران باید صبر کنند تا درآمد سهمیه‌بندی در پایان ماه جمع‌آوری و به ایشان پرداخت شود، بنابراین این ماه از یارانه معیشتی خبری نیست و یارانه‌ی بعدی ۲۴ دی پرداخت می‌شود. ❗️ منظور محمدباقر این بود که بنزین را ۲۴ آبانماه سهمیه‌بندی کردیم بنابراین درآمد سهمیه‌بندی در ۲۴ آذر به دست ما می‌رسد اما چون از محل تنخواه، یارانه‌ی آبان را پرداخت کرده‌ایم بنابراین آذرماه یارانه‌ای پرداخت نمی‌کنیم تا طلب دولت از ملت صاف شود. ⚠️ این اظهار نظر به معنی بی‌برنامگی کامل دولت در اجرای این سیاست به‌ویژه در تامین منابع مالی لازم برای آزادسازی قیمت بنزین و نیز ناآگاهی از ابتداییات علم اقتصاد است! زیرا هدف از اجرای سیاست پرداخت جبرانی (پرداخت یارانه) ناشی از آزادسازی قیمت‌ کالاها، حفظ قدرت خرید مصرف‌کننده برای جلوگیری از کاهش درآمد و مصرف حقیقی او است. حال آن‌که جناب نوبخت و دولت محترم معتقدند مردم باید در طول ماه افزایش قیمت بنزین که به معنی کاهش درآمد حقیقی (قدرت خرید) و در نتیجه کاهش تقاضا است را تحمل کنند و یا آن را با استقراض جبران کنند تا در پایان ماه دولت با ایشان تسویه کند. 🔹 گویا رییس سازمان برنامه و بودجه که از قضا اقتصاددان و مشاور اقتصادی دولت نیز هست، معتقد است مردم وامدار دولتند نه دولت وامدار مردم! و این مردم هستند که باید هزینه‌ی اجرای اشتباه و بی‌برنامگی سیاست دولت را بپردازند. 🔹 حال آن‌که دولت باید برای جلوگیری از آسیب به اقتصاد خانوار و حفظ قدرت خرید وی در مقابل سیاست‌های قیمتی، ضمن تامین منابع لازم برای اجرای سیاست به‌ویژه در ماه‌های ابتدایی، پرداخت جبرانی را پیش از اجرای سیاست در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد. همانطور که پیش از این در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها این اتفاق افتاد. 🔹این بی‌نظمی اقتصادی همراه با خلا آگاهی اجتماعی عمدی ناشی از نامحرم دانستن مردم نسبت به اطلاع‌رسانی زمان‌بندی، شیوه و جزئیات اجرای این سیاست؛ منتج به افروختن شعله‌های اعتراض مردمی و سوء استفاده‌ی دیگران از این موج شد. 🔹 همچنین رییس جمهور محترم نیز در گفت و گویی رسانه‌ای به بیان چگونگی اجرای این سیاست همراه با لطیفه‌گویی و خنده اقدام کرد. در صحبت‌های رییس جمهور چند نکته‌ی مهم به چشم می‌خورد: 🔺 بی‌برنامگی کامل دولت در این سال‌ها و نداشتن عزم جدی برای اجرای قانون مصوب در جمهوری اسلامی ایران با دلیل‌های ناموجه و به‌کارگیری سیاست‌های خلاف قانون 🔺 نپذیرفتن مسئولیت این سیاست اقتصادی و هزینه کردن از قوای دیگر و شخص رهبر انقلاب برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت 🔺 علم به وقوع اعتراض اجتماعی و حتی ناآرامی و آشوب سراسری در صورت اجرای این سیاست 👈 بخش دوم یادداشت ✍️ پیمان_احمدپور 💠 @Masaf_Eco
🖋 ⛽️ جای خالی علم اقتصاد در سیاست بنزینی دولت / حاشیه‌هایی چون بنزین روی آتش! ۲ از ۲ 👈 بخش اول یادداشت 🔹 آقای در این گفت و گو با ارایه‌ی دلایلی سعی کرد توقف افزایش قیمت بنزین در دولت خود را توجیه کند. وی گفت: «در سال ۹۵ من مصمم بودم برای تغییر کوچکی [در قیمت بنزین] رفتم در دولت مطرح کردم، دولت مخالفت کرد.» و برای سال ۹۶ هم کمیسیون تلفیق را عامل بازدارنده دانست و برای سال‌های بعد هم دلایل غیر موجه دیگری را بیان کرد. ⚠️ در پاسخ به این اظهار نظر باید گفت طبق نص صریح قانون هدفمندی یارانه‌ها و ماده ۳۶ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است هر ساله ۲۰ درصد قیمت سوخت را افزایش دهد. بنابراین آقای روحانی به عنوان مجری قوانین مصوب کشور طبق چه اختیاری تصمیم می‌گیرد تغییر کوچکی در قیمت بنزین ایجاد کند؟! حال آن‌که قانون دوره‌ی زمانی و مقدار تغییر قیمت را مشخص کرده و دولت‌ها موظف به اجرای آن هستند مگر قانون جدیدی وضع شود. همچنین دولت ایشان بر اساس کدام قانون اصلاحی به این نتیجه رسیده که سال ۹۵ نباید قیمت سوخت افزایش یابد و ایشان نیز مجاب شده است؟! 🔹 همچنین در ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه بر حذف نشدن کارت سوخت تاکید شده است که دولت آقای روحانی به این قانون نیز پایبند نبود و با حذف کارت سوخت و حذف سهمیه‌بندی بنزین در این سه سال هزینه‌ ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی را به کشور تحمیل کرد. 🔹 دولت نه تنها قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا نکرد، بلکه سهمیه‌بندی بنزین و بخش مهمی از زیرساخت کارت سوخت در کشور را نابود کرد. حال آنکه اگر روش قبلی مدیریت سوخت در کشور را مناسب نمی‌دانست و منتقد آن بود، باید روش کارشناسی دیگری را به کار می‌بست، نه اینکه دوباره به خانه‌ی اول بازگردد و همه‌چیز را انکار کند. 🔹 روحانی در ادامه‌ی صحبت خود بر تصمیم‌گیری جمعی سران قوا و تایید نهایی رهبر انقلاب تاکید زیادی دارد و در نهایت مسئولیت اجرای این قانون را به گردن وزیر کشور و شورای امنیت کشور می‌اندازد. بدون اینکه صحبتی از کار کارشناسی و نقش کارشناسان اقتصاد و انرژی در این تصمیم به میان بیاورد. 🔹 جدای از اینکه مشخص نیست تصمیم اجرای این سیاست در کدام مجمع کارشناسی گرفته شده؛ باز هم رییس جمهور از اسم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و مهر تایید رهبر انقلاب بر مصوبات این شورا برای دور زدن مجلس و انجام آنچه دلخواه خود است استفاده کرده است. مشابه این کار قبلا در موضوع انتقال شرکت بازرگانی دولتی به وزارت صمت نیز انجام شده بود. 🔹 باید متذکر شویم که در مورد سیاست‌های اجرایی و اقتصادی در کشور ممکن است چند نهاد یا رییس قوه، اجرای آن را تایید یا تصویب کنند اما این تایید به معنی سلب مسئولیت اجرا از رییس قوه‌ی مجریه نیست! با این استتدلال رییس جمهور، پس نتایج قوانین مصوب مجلس که توسط قوه‌ی مجریه در کشور اعمال می‌شود هم متوجه نمایندگان مجلس است نه هیات دولت! 🔹 روحانی پا را از این هم فراتر می‌گذارد و می‌گوید مسئولیت اجرای این سیاست را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور سپرده و از همه‌چیز اعلان بی‌خبری و به نوعی دیگران را فدای خود می‌کند. 🔹 رییس جمهور در ادامه بر اسم شورای امنیت کشور تاکید می‌کند. باید گفت اولا این شورا که یک شورای مشورتی و هماهنگی امنیتی است اصلا ابزار اجرایی در اختیار ندارد که برخلاف گفته‌ی روحانی بخواهد سیاست قیمتی بنزین را اجرا کند! دوما رییس جمهور تلویحا تایید می‌کند که کاملا انتظار داشته با اجرای این سیاست اعتراض عمومی و بعضا آشوب و ناآرامی در سطح کشور اتفاق بیفتد. موردی که در صحبت‌های وزیر کشور هم نمایان است. ⁉️ سوال اینجاست که رییس جمهوری که طبق گفته‌ی خود می‌داند اجرای سیاستی با این اهمیت ممکن است چه تبعات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برجای بگذارد چرا مانند یک مدیر با تدبیر از اول مسئولیت تصمیم‌گیری و در ادامه مسئولیت اجرای سیاست را بر عهده نمی‌گیرد و در این وضعیت اقتصادی پشت ملت را خالی می‌کند؟! 🔹نمونه‌ی این تصمیم‌گیری‌های اقتصادی با کارشناسی ضعیف و فشل را پیش از این هم در دولت آقای روحانی مشاهده کرده‌ایم. در یک جمله باید بگوییم دولت تدبیر و امید در اجرای بهترین طرح‌ها به بدترین شکل تبحر خاصی دارد. ✍️ 💠 @Masaf_Eco
⁦🏘️⁩ گزارش بانک مرکزی از وضع مسکن / معامله‌ی مسکن در یک سال گذشته ۴۱ درصد کم و قیمت مسکن ۳۶ درصد گران شده است. 🔹 بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان‌ماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی این شهر در این ماه به ۴۱۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه گذشته ۱۹.۵ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد کاهش داشته است. 🔹 در ماه مورد گزارش متوسط قیمت خرید فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲ درصد کاهش و ۳۵.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. 🔹 بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبان‌ماه سال جاری حاکی از آن است که از مجموع ۴۰۶۴ واحد مسکونی معامله شده واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند که سهم این واحدها در مقایسه با آبان‌ماه سال گذشته حدود ۲ واحد درصد کاهش یافته است. 🔹 همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق شهر تهران در آبان‌ماه حاکی از آن است که منطقه ۵ با سهم ۱۷.۲ درصدی از کل معاملات دارای بیشترین تعداد معاملات در این ماه بوده است. 🔹 این در حالی است که بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۲۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان مربوط به منطقه ۱ و کمترین آن ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است که این ارقام نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۹.۶ و ۴۶.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. 🔹 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در هشت ماهه نخست سال جاری به حدود ۳۹ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۶.۲ درصد کاهش داشته همچنین در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی در شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۸۰ تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۴.۱ درصد افزایش داشته است. 🔹 توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در آبان‌ماه سال جاری حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۷.۵ تا ۹ میلیون تومان با سهم ۱۲ درصد بیشترین سهم را از تعداد معاملات شهر تهران به خود اختصاص داده است و پس از آن دامنه قیمتی ۹ تا ۱۰.۵ و ۶ تا ۷.۵ میلیون تومان به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۱.۵ و ۱۰.۱ در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. به این ترتیب ۵۵.۴ درصد از واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده است. 🔹 همچنین عمده معاملات انجام شده برای واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر و ۶۰ تا ۷۰ متر با سهم یکسان ۱۴.۹ درصد بوده است از سوی دیگر این گزارش نشان می‌دهد که در آبان‌ماه سال جاری واحدهای مسکونی با ارزش ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان بیشترین سهم را از معاملات شهر تهران با سهم ۱۴.۹ درصد داشته است و در مجموع حدود ۵۳.۵ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان اختصاص داشته است. ⁦🖋️⁩ گزارش بانک مرکزی نشان دهنده‌ی رکود ۴۰ درصدی همراه با تورم ۳۵ درصدی بازار مسکن نسبت به سال گذشته و نیز کاهش معنی‌دار قدرت خرید تقاضاکننده‌ی مسکن است. افزایش سهم معاملات خانه‌های با متراژ پایین‌تر و دارای حداقل قیمت در واحد سطح در کل معاملات موید وجود رکودتورمی مسکن در کشور است. 💠 @Masaf_Eco
هدایت شده از موسسه مصاف
طرح کارشناسی برای نرخ بنزین.mp3
2.36M
🎵 🔺 طرح کارشناسی استاد برای نرخ بنزین 📣 برشی از سخنرانی « ماجرای بنزین » 👇 masaf.ir/Raefipour/post/31206 ✅ تنها کانال رسمی استاد رائفی پور و جنبش مصاف @Masaf
🖋 ⛽️ دیوار کوتاه مردم در اصلاح اقتصادی! 🔹 در شرایط جنگ اقتصادی و فشار تحریمی دشمن، کشور حتما به اصلاحات و جراحی‌های جدی اقتصادی نیاز دارد تا بتواند خود را در برابر فشارهای بیرونی و کاهش درآمد کشور از فروش نفت مقاوم کند و خود را با این وضعیت هماهنگ و تطبیق دهد. نقطه کانون راهبرد فشارحداکثری آمریکا علیه ایران فشار به مردم و به تعبیر ریچارد نفیو معمار تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مرد مورد هدف تحریم باید احساس درد را در زندگی خود مشاهده کنند و اثرات روانی و اجتماعی قابل لمسی داشته باشد. 🔹 در این میان راهبرد دولت دقیقا باید بر مبنای تقابل و خنثی‌سازی هدف تحریم‌ها یعنی فشار بر مردم و ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی، افزایش شکاف اجتماعی و نهایتا اعتراضات و شورش‌های شهری باشد. لذا طرح‌ها و اصلاحات اقتصادی دولت ضمن اینکه باید همراه با پیوست‌های رسانه‌ای و اجتماعی هوشمندانه جهت جلب رضایت مردم باشد، آن طرح‌ها نیز دقیقا باید در جهت کاهش فشار معیشتی روی مردم و بطور خاص قشر ضعیف جامعه طراحی گردد. 🔹 حال با این شرایط اولویت‌های اصلاح اقتصادی و توزیع درآمدی دولت باید در حمایت و تقویت مردم باشد، اما دولت با اقدام ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی در افزایش قیمت بنزین به مردم شوک ناگهانی وارد کرد و موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرد. اکنون با اجرایی شدن طرح مذکور می‌طلبد دولت ضمن اصلاحاتی در آن و توزیع کامل درآمد حاصل از صرفه‌جویی در مصرف بنزین و صادرات بنزین به مردم و راهکارهای جبرانی و حمایتی تا آنجا که می‌شود از فشار به مردم کاسته شود. 🔹 اما آنچه قابل تامل و نقد و بررسی است، این است که آیا در اصلاح ساختار اقتصادی کشور سهمیه بندی بنزین در این شرایط جزو اولویت‌های کشور بود یا اقدامات ساده‌تر، کم هزینه‌تر که موجب فشارهای اقتصادی به مردم هم نشود وجود نداشت؟ موارد متعددی از اصلاح نظام بانکی به عنوان یکی از ریشه‌های مشکلات اقتصادی تا ایجاد پتروپالایشگاه‌ها و تبدیل نفت خام به فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از خام فروشی و دور زدن تحریم‌ها، اصلاح سازوکارهای خصوصی سازی، حذف یارانه سوخت خودروهای لوکس و لیست بلندی از اقدامات اولویت‌دار در اصلاح اقتصادی کشور وجود دارد که دولت به آنها بی‌توجه بوده است. 🔹 اما فقط در یک مورد یعنی با اصلاح سازوکارهای مالیاتی کشور می‌توان حجم قابل توجهی از مسائل درآمدی کشور را جبران کرد، بدون اینکه به مردم مستضعف فشار بیاید و به تحقق عدالت و کاهش فاصله طبقاتی و نتیجتا افزایش اعتبار اجتماعی در کشور کمک کند. 🔹 براساس بعضی آمار اکنون نزدیک به ۱۴۰ هزار میلیاردتومان فرارمالیاتی در کشور داریم، که اگر همین یک مورد بطور کامل اصلاح و اعمال شود می‌توان به آرزوی دیرینه کشور یعنی قطع وابستگی نفت رسید و تحریم‌ها را نه تنها دور زد، بلکه تحریم‌ها را خنثی و بی اثر کرد. چرا که در بودجه سال ۹۸ درآمد پیش بینی شده حاصل از فروش نفت ۱۴۸ هزار میلیاردتومان است، یعنی بیش از فروش نفت می‌توان برای کشور درآمد حاصل کرد. 🔹از طرفی کارمندان بخش دولتی و بخش خصوصی که همگی از طبقه متوسط یا پایین هستند و اقشار ضعیف جامعه که مالیات‌های خود از جمله مالیات بر حقوق خود را کامل پرداخت می‌کنند، اما جمعیتی اندک که ثروتمند و مرفه نیز هستند در این سالها با رانت‌های ایجاد شده از پرداخت مالیات فرار کرده‌اند. 🔹 رئیس سازمان مالیات کشور می‌گوید ۳۰۰ هزار میلیاردر در ایران داریم که نیمی از آنها هیچ مالیات نمی‌دهند و نیمی هم مالیات غیر واقعی می‌دهند که نسبتی با درآمدشان ندارد و حتی بسیاری از آنها یارانه هم می‌گیرند. 🔹 مقدار واقعی مالیات پزشکان به عنوان یک قشر پردرآمد طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در سال حدود ۷ هزار میلیارد تومان است، که در سال گذشته میزان پرداختی مالیات پزشکان تنها ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است. یعنی ۹۸ درصد فرار مالیاتی در پزشکان وجود دارد. 🔹 طبق آمار اعلام شده بازرگانان نیز بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان زیر سایه کارت بازرگانی فرار مالیاتی دارند که با لابی اتاق بازرگانی در مجلس طرح اصلاح آن لغو می‌شود یا وکلا به عنوان کسانی که درآمدهای بالا دارند و جزو دهک‌های بالای معیشتی کشور هستند حدود ۱۲ هزار میلیاردتومان فرار مالیاتی دارند. 🔹 از طرفی تصویب و پیگیری اجرایی شدن کامل قانون مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) موجبات هدایت نقدینگی به سمت تولید و کاهش جذابیت‌های بازارهای غیرمولد خواهد شد یا تصویب مالیات بر خانه‌های خالی که با لابی جناب آخوندی و علی لاریجانی از دستور کار مجلس خارج شد، می‌تواند هم نقش مهمی در کاهش قیمت مسکن داشته باشد و هم درآمدی قابل توجه حاصل شود. 🔹 لذا فقط پیگیری و اصلاح ساختارهای مالیاتی می‌تواند درآمد فراوانی نصیب دولت و مردم کند، بدون آنکه به اقشار ضعیف و متوسط جامعه فشاری وارد نماید. ⁦✍️⁩ 💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم 🔍 چه کسی از شفافیت حساب بانکی‌اش می‌ترسد؟ 👤 محمد #امینی_رعایا، اقتصاددان: 🔹 اگر دولت فعلی و قبلی در ۱۰ سال اخیر مثل همه دولت‌های جهان، در حساب‌های بانکی سرک می‌کشیدند، ثروتمندان به‌راحتی شناسایی می‌شدند و از محل حذف یارانه آن‌ها، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به جیب ملت می‌رفت. ⁦🖋️⁩ مسلما #شفافیت حساب‌های بانکی با صدک‌های بالای درآمدی در #تعارض_منافع کامل است. از طرفی دولت‌مردان و مجلسیان در روند انتخابات به حمایت‌های مادی و معنوی برخی افراد قدرتمند (بخوانید ثروتمند) نیاز دارند. نتیجه‌ی این معادله به اخلاق‌مدارشدن دولتمردان نسبت به حساب‌های بانکی افراد می‌انجامد. #ثریا 💠 @Masaf_Eco
#بانک ⛽ سیاست بنزینی دولت چقدر به بانک‌ها خسارت زد؟ 🔹 آمار غیررسمی متعددی درباره میزان بانک‌های آسیب‌دیده منتشر شده که از ۷۰۰ بانک تا بیش از یک هزار بانک را در برمی‌گیرد. 🔹در برخی از بانک‌ها فقط شیشه‌ها شکسته شده و به تابلوی آنها خسارت وارد شده است که کمترین میزان خسارت به شمار می‌رود. 🔹اما در برخی دیگر از بانک‌ها، تجهیزات داخلی، کامپیوترها و مبلمان داخلی مانند صندلی و باجه‌ها و فضای داخلی آسیب ‌دیده است. 🔹شماری از بانک‌ها نیز دچار آتش‌سوزی شده و علاوه بر نابودی همه اسناد و تجهیزات داخلی، به نمای بیرونی نیز آسیب جدی وارد شده و نیاز به بازسازی کامل دارند. 🔹با فرض خسارت دیدن ۷۳۱ شعبه بانکی و در نظر گرفتن یک میلیارد تومان برای بازسازی هر شعبه و همچنین جبران خسارت ۲ تا سه هزار خودپرداز آسیب‌دیده در مجموع برای بازسازی همه شعب بانکی و خودپردازهای آسیب‌دیده در جریان اعتراضات اخیر به ۸۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 🖋️ علی‌القاعده دولت این خسارت را پرداخت خواهد کرد اما در اصل⁩ این خسارت از جیب مشتریان بانک‌ها پرداخت خواهد شد. #اقتصاد_انرژی #بنزین 💠 @Masaf_Eco
#بانک 🏦 ام‌الخبائث اقتصاد ایران! 👤 دکتر علی #سعدوندی, اقتصاددان: 🔹 ریشه همه این مشکلات از جمله گرانی بنزین و تورم در بانک‌هاست. رشد نقدینگی از ۹۲ به بعد دو دلیل داشته است: ⁦1️⃣⁩ تسهیلات بی‌بازگشت به نزدیکان بانکداران که به کوه معوقات منجر شده 2️⃣ ⁩سود سپرده موهومی به سپرده‌های کلان که تنها شکم سیری ناپذیر صدک صدم درآمدی را پر کرده است. 🖋 این دو عامل منجر به افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، رشد پایه‌ی پولی، خلق پول گسترده و در نتیجه تورم و نیز افزایش کاذب قیمت برخی کالاهای سرمایه‌ای مانند املاک و مستغلات توسط بانک‌ها برای پوشاندن بخشی از دیون و جلوگیری از ورشکستگی آن‌ها است. #تورم 💠 @Masaf_Eco
⛽️ افزایش قیمت بنزین حتما برای جبران کسری بودجه دولت است! 👤 مهدی ، اقتصاددان وعضو هیات علمی دانشگاه اصفهان: 🔹 قطعا دولت درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین را برای کسری بودجه خود در نظر گرفته و آنچه توسط مقامات دولت اعلام می‌شود مربوط به تغییر و درآمد مستقیمی است که نصیب دولت می‌شود. 🔹 اگر قرار بود دولت قیمت بنزین را افزایش دهد و کل درآمد حاصل از آن را بین مردم توزیع کند، اقدام به این کار نمی‌کرد. کارشناسان از همان روز اول اعلام کردند که اقدام دولت در راستای کسری بودجه بوده اما شفاف به مردم اعلام نشد. 🔹 دولت یارانه کمتری نسبت به قبل برای بنزین پرداخت می‌کند اما اعلام می‌کنند که هزینه تمام‌شده بنزین ۵ هزار تومان یا بیشتر است در حالی که نفتی که به پالایشگاه تحویل داده می‌شود بر اساس قیمت روز نیست اما این قیمت در محاسبه نهایی می‌آید. 🖋 گویا دولت تدبیر و امید پس از بازی با ارز و سکه و تورم برای جبران نارسایی‌های اقتصاد دولتی از جمله پوشش معوقات نجومی بانک‌ها، این‌بار از بنزین و معیشت مردم برای کسری بودجه استفاده کرده است. 💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_آموزش 📚 بالاخره رتبه‌بندی معلمان در هیئت دولت تصویب شد 👤 محسن #حاجی_میرزایی، وزیر آموزش و پرورش: 🔹رتبه‌بندی معلمان در هیئت وزیران به تصویب نهایی رسید و مقدمات اجرایی آن از هفته آینده آغاز می‌شود. 🔹در مجموع حدود 720 هزار نفر در سراسر کشور از امتیازات رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند. 🔹معلمان ابتدایی چون کار آنها دشوار است تا 10 درصد از سایر معلمان امتیاز و برخورداری مادی بیشتری خواهند داشت. 🔹به طور متوسط افزایش دریافتی معلمان با اجرای این طرح حدود 420 هزار تومان است. 💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم 🧮 پرداخت جبرانی دولت به مردم باید ۹۱ هزار تومان باشد نه ۵۵ هزار تومان! 👤 صادق #خلیلیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس: 🔹 رقم کمک معیشتی دولت با گران کردن ۳ برابری نرخ بنزین باید بین ۷۱ تا ۹۱ هزار تومان باشد، نه حدود ۵۵ هزار تومان! 🔹 فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش قدرت خرید مردم با کمک معیشتی دولت در ازای افزایش ۲۰۰ درصدی بنزین جبران خواهد شد. 🖋 البته پرداخت یارانه‌ی بنزین به‌صورت نقدی به‌دلیل ثبات در برابر افزایش عمومی قیمت‌ها، در شرایط تورمی بسیار آسیب پذیر عمل می‌کند و در بلندمدت به سود مصرف‌کننده نخواهد بود. #اقتصاد_انرژی #بنزین #یارانه 💠 @Masaf_Eco
#توییت 👤 مرتضی #ایمانی_راد، اقتصاددان و رئیس هیات مدیره موسسه بامداد: رکود اقتصاد جهانی، کاهش قیمت نفت، افزایش تنش‌های داخلی و خارجی، انتخاب مجدد ترامپ، استمرار فشارهای تحریمی، ایستایی نرخ رشد اقتصادی، کسر بودجه دولت، افزایش بیش از 25 درصدی نقدینگی بخشی از داستان اقتصاد ایران در سال 99 است. 💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_انرژی 📢 ضرورت آینده‌پژوهی در فرایند تولید نفت و گاز کشور 👤 با حضور: دکتر مسعود #درخشان 📅 دوشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۸ 🗺 دانشگاه علم و صنعت، سالن شهید شهبازی 💠 @Masaf_Eco
🖋 ⛽️ یک بام و دو هوای سیاستگذاری بنزینی در کشور 🔹 دقیقاً چهار سال پیش (آبان ماه ۱۳۹۴) بود که با گسترده شدن موج اجتماعی و مردمی علیه خودروسازان و کمپین داخلی برای نخریدن خودروی داخلی، دولت به میدان آمد و ۲۵۰۰ میلیارد تومان وام به خودروسازان داد تا در قالب وام ۲۵ میلیونی، خودروهای چندماه انبارشده خود را به مردم بفروشند. 🔹 بر این اساس و با توجه به اطلاعیه مشترک بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن وتجارت، که در آن ایام منتشر شد، بانک عامل اسناد تجاری ناشی از فروش خودرو و ماشین‌آلات کشاورزی را تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال و حداکثر تا ۸۰ درصد بهای فروش هر دستگاه در قالب عقد خرید دین با نرخ ۱۶ درصد خریداری می‌کند. همچنین منابع مورد نیاز این طرح توسط بانک ‌مرکزی با نرخ سالانه ۱۴ درصد برای بانک‌های عامل تامین می‌شود. 🔹 حال پس از گذشت دقیقا چهار سال، همین دولت در آبان ماه ۱۳۹۸ از افزایش میزان مصرف سوخت و استفاده از خودروهای شخصی شکایت و گله کرده و اعطای یارانه به دارندگان خودرو را ظلم به اقشار جامعه دانسته و مصرف بالای سوخت را بهانه و توجیهی برای افزایش شوک آمیز قیمت بنزین -آن هم بدون اطلاع قبلی و با یک روش کاملا بدوی- قرار داد و قیمت سوخت را شبانه افزایش داد. 🔹 در بین اصول متعدد سیاستگذاری، اصلی داریم که تأکید می کند "مسائل امروز ناشی از راه حل های ديروز هستند". بدون شک، نمی‌توان انتظار داشت آثار و نتایج سیاستگذاری های غلط، همان لحظه و یا در همان سال برای مسوولان و مدیران و سیاستگذاران پدیدار و آشکار شود. 🔹 نمی‌توان چهار سال قبل، چند هزار میلیارد تومان به مردم وام داد که خودروهای بی کیفیت و پرمصرف و مانده در پارکینگ‌های خودروسازان را خریداری کنند و علاوه بر مصرف سوخت، مشکل ترافیک و الایندگی کلان شهرها را دامن زد و در آن ایام از این اقدام بسیار خوشحال بود و مسوولان وقت و دولتمردان با دم خود گردو بشکنند که توانستیم با یک ترفند، خودروهای انبار شده در دو خودروساز داخلی را به مردم بفروشیم؛ اما چند سال بعد، از مصرف بالای سوخت و بویژه بنزین، آلودگی هوا و ترافیک سنگین در جامعه گله کنیم و حال تمام کاسه کوزه ها را بر سر مردم بشکنیم. 🔹 همین دو هفته پیش (۱۴ آبان ماه ۱۳۹۸) بود که رییس شورای شهر تهران علنی گله کرده بود که "تا کنون ۱ ریال یارانه بلیط مترو پرداخت نشده و طی ۶ سال قبل یک دستگاه اتوبوس از سوی دولت به تهران تحویل نشده." 🔹 مگر می‌شود دولت برای فروش خودروهای در انبارمانده خودروسازان حاضر به پرداخت تسهیلات ۲۵۰۰ میلیارد ریالی به خودروسازان و تأمین اعتبار آن باشد اما در طی شش سال، حتی یک دستگاه اتوبوس به شهر تهران تحویل نداده باشد!؟ بدون شک، با کنار هم قرار دادن این فاکتورها و واقعیت‌ها هیچ گاه نمی‌توان ادعاها و توجیهات دولتمردان مبنی بر نگرانی در خصوص افزایش مصرف سوخت، آلودگی کلان شهرها، ترافیک، و همچنین لزوم استفاده مردم از حمل و نقل عمومی را قبول کرد و یا حداقل تلاش کرد این ها را به جامعه قبولاند. 🔹 شاید بتوان ده ها و حتی صدها صفحه نقد در خصوص این اقدام و نحوه اجرای افزایش قیمت بنزین طبق مصوبه سران سه قوه نوشت. اما مسأله مهم آنست که سیاستگذاری و حصول به نتایج مطلوب یک فرآیند است. بدون شک، سیاستگذاری در خصوص مصرف سوخت یک مسأله ساده نبوده و یک مسأله درهم تنیده است که با توجه به اقدامات غلط و اشتباه دولت‌ها به یک مسأله بدخیم تبدیل شده است و از اینرو، هر نوع سیاستگذاری در این حوزه به عوامل و فاکتورهای بسیار زیادی وابسته است. 🔹ساده انگاری و خطی دیدن سیاستگذاری در این حوزه ها توسط مدیران، دولتمردان و سیاستگذاران یکی از بزرگترین بلاهای سیاستگذاری در کشور است. بلایی که گویا دولتمردان یا از نبود مشاوران و متخصصان قوی در این حوزه ها رنج میبرند و یا اینکه تمایلی برای شنیدن نظرات متخصصان در این حوزه ها را ندارند. مسأله ای که در هر دو صورت دودش به چشم جامعه و کشور خواهد رفت. 🔹 سیاستگذاری میدان یک بام و دو هوا بازی و آزمون و خطا نیست. آنجا که به نفع مان باشد هر طور میخواهیم عمل کنیم و آنجا که نتایج سیاست های غلط گذشته مان پدیدار گشت، باز هم با توسل به روش های غلط تر شرایط را وخیم تر کنیم. 🔹 کمی تأمل و تعمق در سیاستگذاری های کشور بویژه در بخش آب و محیط زیست و سایر حوزه‌ها نشان می‌دهد که این سبک از سیاستگذاری بنزینی در کشور در مسائل مختلف کاملا مشهود است. ✍🏻 💠 @Masaf_Eco
#فقر ⚠️ سیاست‌های دولت نتیجه‌ای جز توسعه فقر ندارد 👤حمید #حاج_اسماعیلی، فعال کارگری: 🔹 از دولت انتظار مي‌رفت که با توزيع عادلانه ثروت در کشور بر رشد طبقه متوسط صحه بگذارد، اما وقتي که دولت مي‌پذيرد که بايد به ۶۰ ميليون نفر يارانه نقدي بپردازد بدين معناست که بيش از ۷۵ درصد جامعه جزو قشر نيازمند جامعه قرار گرفته‌اند. 🔹اين يعني از بين رفتن طبقه متوسط و شکل‌گيري يک طبقه بزرگ فقير. متاسفانه چنين سياست‌هايي نتيجه‌ای جز توسعه فقر نخواهد داشت و بيشتر کارگران و کارمندان با مشکلات معيشتي جدي مواجه هستند. 🖋 این تحلیل جالب یک فعال کارگری از پیش‌فرض‌های دولتمردان کشوری است که سرشار از منابع معطل مانده‌ی اقتصادی و ظرفیت‌های وسیع تولید و درون‌زایی است. وظیفه ی اصلی دولت پرداختن به علت‌ها است نه به‌کارگیری سیاست‌هایی برای پاک کردن صورت مسئله. #اقتصاد_انرژی #یارانه 💠 @Masaf_Eco
#بانک 🏦 ۱۷ هزار میلیارد تومان اموال بانک‌ها، آماده واگذاری 👤 فرهاد #دژپسند، وزیر اقتصاد: 🔹 از ۱۸ بانکی که در این طرح قرار دارد، ۴ بانک ملی، ملت، کشاورزی و صادرات ۵۰ درصد مسئولیت واگذاری را برعهده دارند و بیشترین اموال مازاد با ۱۴ درصد مربوط به بانک ملی است. 🔹 در این مرحله ۱۷ هزار میلیارد تومان از این اموال در این سامانه برای واگذاری اطلاع‌رسانی شده که امکان حراج این اموال با همکاری بورس نیز وجود دارد. 🔹 مقدمات عرضه سهام ۶ پالایشگاه در بورس انجام شده و منتظر دریافت استعلام از دستگاه‌های مربوطه هستیم و این کار به زودی انجام می‌شود. 🖋 دیروز وزیر اقتصاد از سامانه فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) رونمایی کرد. اقدام مثبتی که در مورد آن تحلیلی ارایه خواهیم کرد. آدرس این سامانه: www.fam-bank.ir #شفافیت 💠 @Masaf_Eco
🔆 انگلیس اگر خواست به من پول بدهد، بیاورد نماز جمعه و جلوی مردم بدهد! 🔹یک روز دو نفر که یکی از آن‌ها فرنگی بود، به دیدار آیت‌الله آمدند. مردی که مترجم بود، گفت: «ایشان یکی از مأموران عالی‌رتبه سفارت انگلیس هستند. چکی تقدیم می‌کنند، برای اینکه هرطور صلاح بدانید، مصرف کنید.» آقا گفتند: «چک چیست؟» مترجم گفت: «چک، براتی است که بانک می‌گیرد و مبلغی که در آن قید شده را می‌پردازد.» ⚠️ مدرس خندید و گفت: «به ایشان بگویید من پول و چک قبول ندارم. اگر خواست به من پول بدهد، باید تبدیل به طلا و بار شتر کند و ظهر روز جمعه و هنگام نماز به مدرسه سپهسالار بیاورد و آنجا اعلام کند که این محموله را مثلاً انگلستان یا هر جای دیگر برای مدرس فرستاده است تا آن وقت من قبول کنم.» 🔹 بعد از ترجمه این سخنان، مرد فرنگی چیزی گفت. مترجم رو به آقا کرد و گفت: «ایشان می‌گویند شما می‌خواهید حیثیت ما را در دنیا نابود کنید.» مدرس خندید و گفت: «به ایشان بگویید از نابودی چیزی که ندارید، نترسید.» 👈 مطالعه کامل متن (https://b2n.ir/558970) 🖋 شفاف بود و قتی شفافیت مد نبود! آیت‌الله مدرس را می‌توان از اولین مدافعان شفافیت در ایران دانست. اگر دولتمردان عزم مبارزه با پول‌های کثیف با منشا داخلی و خارجی را دارند راهی کوتاه‌تر از شفافیت در شئون مختلف حکمرانی وجود ندارد. 💠 @Masaf_Eco
📊 صورت حساب هدفمندی یارانه‌ها 🔹 مرکز پژوهش‌های مجلس صورت حساب یارانه نقدی را منتشر کرد. بررسی صورت گرفته توسط این مرکز، از آذر ۱۳۸۹ (زمان آغاز پرداخت یارانه نقدی) تا پایان سال ۱۳۹۷، نشان می‌دهد که مجموعاً ۳۴۸.۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است. 🔹 از این میزان، ۲۸۶ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل‌ها (کالاها و خدمات مشمول قانون هدفمندسازی) تامین شده؛ اما حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان باقیمانده، از محل‌های دیگر همچون منابع بودجه عمومی دولت و بانک مرکزی واریز شده است. 🔹 این گزارش نشان می‌دهد بانک مرکزی در سال ۸۹ در حدود ۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرض داد. اما از این مبلغ، در سال‌های بعد ۲۳۰۰ میلیارد تومان بازگشت و ۵۷۰۰ میلیارد تومان تسویه‌نشده باقی ماند. 🔹 طی مدت مذکور، به استثنای یک سال، همواره مبلغ پرداختی یارانه نقدی از درآمد سازمان هدفمندی از محل افزایش قیمت حامل‌ها بیشتر گزارش شده است. سال ۹۷، تنها سالی بوده که درآمد سازمان از محل هدفمندی، از یارانه نقدی سبقت گرفت. 🖋 اطلاعات صورت حساب روند هدفمندی یارانه‌ها در کنار داده‌های مربوط به نابرابری برخورداری دهک‌های مختلف از عواید این هدفمندی، نشان از ضرورت بازنگری در نوع پرداخت‌ها و بازتعریف دهک‌های مشمول یارانه است. 💠 @Masaf_Eco
🗂 بررسی لایحه بودجه ۹۹ در جلسه سران قوا / کاهش ۷ درصدی مالیات شرکت‌ها 🔹 در جلسه دیروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، منابع درآمدی و مصارف هزینه‌ای و تاثیرات اصلاحات ساختاری بودجه بررسی شد و برخی از کاهش ۷ درصدی مالیات شرکت‌های خصوصی خبر دادند. 🔹 در این جلسه پس از گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه مختصات بودجه سال ۹۹، منابع درآمدی و مصارف هزینه ای و تاثیرات اصلاحات ساختاری بودجه بررسی شد . 🔹 طبق قسمتی از بخشنامه بودجه سال ۹۹ که مهرماه توسط رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده، اصلاح پایه‌های مالیاتی، کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها و افزایش مالیات بر کالا و خدمات و پوشش مالیاتی، کاهش معافیت‌های گسترده مالیاتی و عوارض گمرکی، مورد توجه واقع شده و در میان برخی از کاهش مالیات شرکت‌ها از ۲۵ به ۱۸ درصد و افزایش مالیات نهادهای عمومی و دولتی به ۳۰ درصد خبر داده‌اند. 🖋 این تصمیم در صورت اجرا در سال آینده می‌تواند به فعال شدن شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خصوصی، رشد تولید داخلی و بهبود بهره‌وری نهادهای دولتی و عمومی بینجامد. البته کاهش نرخ بهره شرط اساسی این رخداد است وگرنه دولت در اجرا با مشکل مواجه خواهد شد. 💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم ⛽️ چه کسی کارت سوخت را حذف کرد؟ 🔹 لزوم ورود دادستان کل کشور به ماجرای حذف کارت سوخت توسط بیژن نامدار #زنگنه و تحمیل هزینه‌ی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی به کشور در اثر نابودی سامانه‌ی #شفافیت سهمیه‌بندی و توزیع سوخت کشور #ثریا #اقتصاد_انرژی #بنزین 💠 @Masaf_Eco