eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
8.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓از مالیات بر عایدی سرمایه چه می‌دانید؟ 👤 پژوهش‌گر اقتصادی از مالیات بر عایدی سرمایه می‌گوید. قسمت اول 💠 @Masaf_Eco
#نشست_تخصصی 👤 دکتر #محمد_امینی_رعایا، اقتصاددان: ⚠️ سه ضلع «رانت»، «فساد» و «ناکارآمدی» سدی در برابر رشد اقتصادی در کشور و منجر به بی‌عدالتی شده است و مردم در آن زندانی شده‌اند. مردم باید نماینده‌ای انتخاب کنند که در این سه ضلع مثلث شوم نباشد. 🔹 پتروشیمی ممسنی که بعد از ۱۲ سال فقط ۵ درصد پیشرفت داشته است ماحصل وعده‌های یک نماینده‌ی مجلس به حوزه‌ی انتخابیه خود بوده است! #فرار_مالیاتی #اقتصاد_کلان #مجلس #فساد 💠 @Masaf_Eco
#نشست_تخصصی 👤 دکتر #میثم_پیله_فروش، اقتصاددان و استاد دانشگاه امام صادق (ع): ⚠️ مقدار مالیات فراریان مالیات در کشور با مقدار درآمد حاصل از نفت در بودجه برابری می‌کند. 🔹 نقش مجلس در اصلاح قوانین مالیاتی کلیدی است اما کانون‌های قدرت و ثروت مانع از آن شده‌اند. #فرار_مالیاتی #اقتصاد_کلان #مجلس 💠 @Masaf_Eco
#نشست_تخصصی 👤 دکتر #هادی_سلیمی_زاده، اقتصاددان: ⚠️ مشکلات سه دسته‌اند: مشکلات کلان مثل تحریم، مشکلات خرد معیشتی و پاسخگو نبودن و نظارت‌گریزی مسئولین. 🔹 مطالبه‌ی مردم و نظارت عمومی جامعه از مسئولین می‌تواند مشکل سوم و به تبع آن مشکل دوم را برطرف کند. در همین رابطه اتفاقات خوبی رخ داده است مثل قوانین چک، مالیات برعایدی سرمایه و شفافیت که اجرای کامل آن نیازمند تداوم مطالبه عمومی و نظارت مردمی بیشتری است. #مالیات #اقتصاد_کلان #مجلس #شفافیت 💠 @Masaf_Eco
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فیلم 👤 #حسین_حاجیلو، کارشناس اقتصاد و تحریم: ⚠️ در این سال‌ها ایران هیچگاه از لیست FATF خارج نشده بود که بخواهد دوباره به آن برگردد! 🖋 اعلام ورود ایران به لیست سیاه FATF در روز رای‌گیری مجلس شورای اسلامی بیشتر جنبه‌ی فضاسازی رسانه‌ای داشت تا اعمال سیاست اقتصادی بین‌المللی. #اقتصاد_سیاسی #اقتصاد_بین_الملل #تحریم #پولشویی 💠 @Masaf_Eco
🖋 ⁉️ کرونای بهداشتی یا کرونای اقتصادی؟! (https://masaf.ir/masafeco/post/34555) 🔹 پيش از اين و با شيوع کرونا ويروس در چين، در يادداشت «کرونا؛ محصول چين يا امريکا؟ (https://t.me/Masaf_Eco/413)» به بررسي برخي از ابعاد اقتصادي شيوع اين ويروس در کشور چين، ارتباط آن با جنگ اقتصادي امريکا و چين و نيز پروپاگانداي رسانه‌اي رسانه‌هاي غربي در اين باره پرداختيم. 🔹 با شيوع اين ويروس در ايران پيشنهادهايي براي کنترل و جلوگيري از شيوع سراسري آن در کشور مطرح شده است که جداي از مباحث تخصصي پزشکي، بررسي و تحليل جنبه‌‌هاي اقتصادي اين پيشنهادها ضروري است. 🔹 مدارک و شواهد علمي اثبات کرده‌اند که کروناويروس قدرت شيوع بالا اما قدرت تلفات کمتري نسبت به ساير ويروس‌ها دارد. به زبان ساده، افراد سريع‌تر از ساير ويروس‌ها به اين نوع از کرونا مبتلا مي‌شوند و اين ابتلا به‌صورت حاد و همراه با علايم شديد است، اما درصد مرگ و مير ناشي از اين ويروس نسبت به ساير ويروس‌ها خيلي پايين‌تر است. 🔹 اما رسانه‌هاي غربي با شيوع اين ويروس در چين از آن يک بحران بزرگ ساختند به‌طوري که در آستانه‌ي سال ۲۰۰۲ و تعطيلات سال نوي ميلادي اقتصاد چين با مشکل جدي روبه‌رو شد. کنترل و قرنطينه‌هاي بهداشتي در سراسر اين کشور منجر به لغو سفرهاي کريسمس و به تبع آن رکود در خدمات حمل و نقل هوايي، ريلي و زميني، کاهش شديد خريد و فروش در بازارهاي توريستي و محلي و به تبع آن کاهش مبادلات عمده‌فروشي و به دنبال آن کاهش توليدات کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، کاهش مبادلات و تجارت بين‌المللي و در نتيجه سقوط شاخص‌هاي بورس‌هايي مانند شانگهاي شد. ❗️ همانطور که در يادداشت قبل متذکر شديم، افت اقتصادي ناشي از کروناهراسي در حالي رخ داد که مقدار تلفات اين ويروس در چين فقط ۲ درصد مرگ و مير ناشي از آنفولانزا در ايالات متحده در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بوده است! 🔹 شيوع کروناويروس در ايران قبل از سال نوي شمسي و در آستانه‌ي تعطيلات نوروز اتفاق افتاده است. در اين بين برخي از افراد مسئول و غير مسئول در شبکه‌هاي اجتماعي پيشنهاد قرنطينه‌هاي گسترده و تعطيلي مجامع عمومي تا پايان تعطيلات عيد نوروز سال ۹۹ را بثيان کرده‌اند. 🔹 در پاسخ به اين اظهار نظرها ضمن تاکيد بر رعايت مسائل بهداشت فردي و اجتماعي براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري نه چندان خطرناک بيان چند نکته ضروري است: 🔺 اقتصاد ايران در حال حاضر تحت تحريم و جنگ اقتصادي گسترده قرار گرفته است. فروش نفت و دريافت پول آن به دليل برجا بودن تحريم بازگشت دلار با مشکل جدي مواجه است؛ در اين شش سال بخش توليد به دليل خودتحريمي‌هاي داخلي، مسايل پولي و بانکي و مسايل مربوط به دلار و نهاده‌هاي وارداتي با مشکلات جدي روبه‌رو و بسياري از بنگاه‌ها تعطيل يا با کاهش ظرفيت توليد روبه‌رو شد. در اين بين بخش خدمات کمابيش به کار خود ادامه داد و گردش اقتصادي ناچيز اين روزها در کشور مديون بخش خدمات است. 🔺 خدمات حمل و نقل، خدمات خرده فورشي و عمده فروشي، خدمات فرهنگي و تفريحي، گردشگري و ساير خدماتي که گردش اقتصاد در سطح خرد را بر عهده دارد سوساپ اطميناني براي اقتصاد نيمه جان ايران به حساب مي‌آيد. 🔺 در اين شرايط پيشنهادهاي تک بعدي و نسنجيده‌اي مانند قرنطينه و تعطيلي گسترده‌هاي بازارهاي خرد خدمات نه تنها مسئله‌ي بهداشتي جامعه را حل نخواهد کرد بلکه منجر به بروز مشکلات و بحران‌هاي اقتصادي در رشته‌فعاليت‌هاي مختلف بخش خدمات در آينده‌ي نزديک اقتصاد ايران خواهد شد. ⚠️ بنابراين نبايد به پيروي از موج بزرگ رسانه‌اي جهاني، از يک مسئله‌ي بهداشتي نه چندان وخيم، يک بحران اقتصادي غيرقابل جبران براي کشور بسازيم. تصميم‌گيران به ياد داشته باشند که در اوضاع اقتصادي کنوني کشور، بازار شب عيد نقطه‌ي مثبتي در حفظ حداقل پويايي اقتصاد است. 💠 @Masaf_Eco
🖋 ♻️ ۲ اقدام جایگزین ایران به جای همکاری با FATF 🔹 هفته گذشته اجلاس «گروه ویژه اقدام مالی» موسوم به FATF برگزار شد و این نهاد بار دیگر ایران را در لیست سیاه قرار داد. بر این اساس در بیانیه FATF از دیگر کشورها درخواست شده است در تعاملات بانکی با ایران تدابیر ویژه‌تری را به منظور اطمینان از مبارزه با پولشویی در دستورکار قرار دهند. 🔹 ایران از سال ۲۰۰۷ میلادی در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار گرفت و از سال ۲۰۰۹ میلادی این نهاد به طور رسمی خواستار اقدامات متقابل کشورها در تعاملات مالی با ایران شده بود. در ادامه از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ میلادی و به مدت ۷ سال ایران در لیست سیاه FATF قرار داشت. 🔹 اما مصادف بودن این مدت با تحریم‌های مالی آمریکا و کشورهای اروپایی علیه ایران، موجب شده بود عملا ایران هیچ ارتباط مستقیمی با نظام دلاری و همچنین بانک های بزرگ غربی نداشته باشد و بنابراین در آن زمان نیز بودن یا نبودن در لیست سیاه FATF در عمل تفاوتی برای ایران نداشت. 🔹 اما در این زمینه توجه به چند نکته حائز اهمیت است: 🔺 اول اینکه اساسا ایران درحال حاضر هیچ روابط بانکی مستقیمی با دیگر کشورها ندارد و تمامی تعاملات مالی خارجی ایران از روش‌های غیر رسمی همچون استفاده از شبکه صرافی‌ها انجام می‌شود. بنابراین در این شرایط عملا توصیه به دیگر کشورها به اتخاذ تدابیر ویژه در روابط بانکی با ایران بلاوجه است. 🔺 نکته دوم اینکه محدودیت‌هایی به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر از آنچه FATF اتخاذ آن‌ها را از دیگر کشورها در روابط بانکی با ایران درخواست کرده، از ماه‌ها قبل و با شروع تحریم‌های آمریکا علیه ایران برقرار شده است. 🔹 دو نکته فوق به خوبی نشان می‌دهد تا زمانی که ایران تحت تحریم‌های مالی آمریکا قرار داشته باشد، عملا هرگونه همکاری با FATF نمی تواند هیچ کمکی به بهبود روابط بانکی خارجی ایران نماید. در این شرایط ورود ایران به لیست سیاه از سوی این نهاد نیز در عمل یک اقدام نمایشی است و اثر واقعی ندارد. حتی رئیس کل بانک مرکزی نیز بعد از انتشار بیانیه FATF به سرعت بر این مهم تأکید کرد. ⚠️ به طور خاص ورود ایران به لیست سیاه FATF عملا به هرگونه مزیت تلاش برای همکاری با این نهاد پایان داد و اکنون ایران باید تا زمانی که شرایط برای استفاده از مزیت‌های خروج از لیست سیاه FATF را ندارد، تمامی همکاری‌های خود با این سازمان را متوقف نماید. ✅ تمامی کارشناسان داخلی بر لزوم اقدام در راستای مبارزه با پولشویی در داخل کشور از طریق کنترل جریان ریال تأکید دارند؛ اما آنچه مسلم است اینکه در تحقق این مهم هیچ نیازی به همکاری با یک نهاد بین‌المللی همچون FATF نیست. عملکرد مطلوب بانک مرکزی در این زمینه در طول چند ماه اخیر به خوبی این مسئله را نشان می‌دهد. ✅ از طرف دیگر درصورتی که ایران بتواند شرایط راهکارهای جایگزین و به طور خاص استفاده از ارزهای ملی را در تجارت با کشورهای همسایه و کشورهایی همچون چین و روسیه را فراهم کند، نه تحریم های آمریکا و نه هشدارهای FATF، هیچکدام نمی تواند مانعی برای تجارت خارجی ایران باشد. 🔹 بنابراین در کنار توقف کامل همکاری‌ها با FATF، ایران می‌تواند از طرفی با کنترل جریان ریال به مبارزه داخلی با پولشویی بپردازد و از طرف دیگر با توسعه سازوکارهای مالی مستقل از دلار، روابط مالی خارجی خود را حفظ و تقویت نماید؛ بدین ترتیب عملا بدون نیاز به همکاری با FATF، ایران از مزیت‌های خروج از لیست سیاه این نهاد نیز بهره‌مند می‌گردد. 👈 مطالعه یادداشت کامل (https://masaf.ir/masafeco/post/34671) ✍🏻 💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_سلامت 🦠 تست مجازی کرونا 🔹 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اقدام به اجرای تست آنلاین #کرونا برای تعیین وضعیت اولیه‌ی افراد کرده است. در این تست شما به ۹ پرسش اولیه پاسخ می‌دهید و احتمال ابتلا به بیماری و توصیه‌ی رفتاری متناظر با آن را دریافت می‌نمایید. 🔹 این اقدام در کاهش هزینه‌های آشکار و ضمنی بیماری و بالا بردن بهره‌وری خدمات نظام بهداشت و درمان کشور موثر است. ✅ برای انجام تست مجازی و آگاهی از وضعیت اولیه‌ی خود به آدرس زیر مراجعه نمایید: www.coronaisfahan.ir 💠 @Masaf_Eco
🚦راه بورس تنگ‌تر شد 🔹 در چند روز گذشته مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به بازتعریف فرایند صدور کد معاملاتی برای مشتریان جدید بازار سرمایه نموده است. ⚠️ براساس این ابلاغیه افرادی که می‌خواهند از این پس برای اولین بار در بورس سرمایه‌گذاری کنند برای دریافت کد معاملاتی باید ضمن گذراندن آزمون کانون بورس اوراق بهادار و موفقیت در آن، برای خرید و فروش سهام در بورس یک ماه صبر کنند! 🔹 رکود تولید، بالا بودن ریسک بازدهی دیگر بازارهای مالی و عدم پوشش تورم توسط نرخ سود بانکی در کنار رشد قابل توجه بورس، منجر به سرازیر شدن سرمایه‌های خرد به این بازار در ماه‌های اخیر شده است. 🔹 این تصمیم جدید که شاید برای مدیریت ورود افراد به بورس موثر باشد، زمینه‌ساز انحصار ورود و انحراف سرمایه‌ها به سمت دیگر بازارهای مالی یا سوداگری در بخش‌های دیگر خواهد شد. #بورس #بازار_سرمایه #رکود 💠 @Masaf_Eco
🖋 ‼️ رای‌گیری تلفنی! برگ زرین دیگر در سابقه‌ی مجلس دهم 🔹 بودجه‌ی سال 1399 که تا پیش از این در محافل کارشناسی و علمی نقد و نظرهای متعددی متوجه خود کرده بود در روزهای اخیر و با شیوع کروناویروس و به تبع آن تعطیلی مجلس شورای اسلامی وارد چالش جدیدی شد. 🔹 کلیات این لایحه که به دلیل تهیه و تنظیم غیر کارشناسی دولت واقعیت‌های اقتصاد ایران را نادیده گرفته و با رویکردی انقباضی زمینه‌ساز فشار بیشتر به بخش مولد اقتصاد و گسترش نابرابری در سال آتی می‌شود، در کمیسیون تلفیق رای مثبت گرفت؛ اما هفت روز پیش صحن علنی مجلس به این لایحه رای منفی داد. 🔹 بنابراین لایحه بودجه برای بررسی و اصلاح به کمیسیون تلفیق بازگشت تا پس از یک هفته دوباره به صحن مجلس برگردد. اما با تعطیل شدن مجلس به دلیل شیوع کروناویروس در هفته‌ی گذشته تعیین تکلیف این لایحه در حاله‌ای از ابهام قرار گرفت. تا اینکه امروز در حرکتی منحصر به فرد هیات رئیسه‌ی مجلس تصمیم به ارسال این لایحه طبق اصل 85 قانون اساسی به شورای نگهبان کرده است. 🔹 امروز در جلسه‌ای با حضور برخی از اعضای دولت و برخی از اعضای کمیسیون تلفیق و اداره قوانین مجلس که به ریاست رئیس کمیسیون تلفیق انجام شده است، مقرر می‌شود مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه سال 99 طبق اصل 85 قانونی اساسی به شورای نگهبان ارسال شود و مجلس جلساتی برای بررسی لایحه بودجه در سال آینده نداشته باشد. ❗️ این در حالی است که برخی اخبار از تصمیم شخصی و خارج از آیین‌نامه‌ی رئیس مجلس در ارجاع دوباره‌ی این لایحه به کمیسیون تلفیق و بردن این لایحه ذیل اصل 85 برای ارسال آن به شواری نگهبان خبر می‌دهند؛ در حالی که برخی اخبار دیگر از رای‌گیری تلفنی و خارج از آیین‌‌نامه‌ی برای تصویب این موضوع خبر می‌دهند! ⚠️ این مسئله به قدری شگفت انگیز و منحصر به فرد است که نهاد قانون‌گذاری کشور را به نهادی سمبلیک و معارض قانون تبدیل کرده، زیرا نه تصمیم رئیس مجلس برای ارجاع لایحه به کمیسیون تلفیق و رای‌گیری تلفنی از نمایندگان طبق آیین‌نامه بوده نه اجرای لایحه بودجه ذیل اصل 85 سابقه داشته است. پیش از این هم رئیس مجلس، با تصمیم شخصی و خلاق قانون، طرح تشکیل را بدون موافقت صحن علنی برای اصلاح به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده بود. 👈 مطالعه یادداشت کامل (https://masaf.ir/masafeco/post/34925) 💠 @Masaf_Eco
🤝 اقدامات حمایتی شورای پول و اعتبار از اقتصاد و کسب و کارهای خرد 👤 ، رییس کل بانک مرکزی: 🔹 در جلسه عصر امروز، شورای پول و اعتبار تصمیمات مهمی برای حمایت از کسب و کارها، خصوصا فعالیت‌های خرد که به دلیل شرایط ناشی از کرونا دچار مشکل مالی شده‌اند اتخاذ کرد. ✅ اقساط تسهیلات کسب و کارها و اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه کلیه اشخاص، طی ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ بدون وضع جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط منتقل شد. 🔹 کلیه بانک‌ها موظف هستند براساس مصادیق اعلامی دولت و درخواست مشتری مساعدت لازم را به عمل آوردند. 🖋 در صورت اجرای این تصمیم بسیار خوب شورای پول و اعتبار توسط بانک‌های تجاری، امید است که بخش خدمات و تولیدی‌های خرد، آسیب کمتری در این کرونای اقتصادی ببینند. 💠 @Masaf_Eco
🖋 🗺 نقشه‌ی آمایش سرزمینی برای کنترل کروناویروس 🔹 کنترل و مدیریت تاثیر مخاطرات طبیعی، بلایای زیستی و حوادث غیر مترقبه بر جامعه با هدف کاهش هزینه‌های آشکار و ضمنی آن‌ها از شئون مهم حکمرانی حاکمیت در هر دورانی است. 🔹 در عصر حاضر که فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عقیدتی بر بستر فضای مجازی و شبکه‌های برخط گسترده شده و روز به روز بر گستردگی آن افزوده می‌شود؛ مدیریت رخدادهای طبیعی و انسانی نیز بر بستر این شبکه هزینه‌ی به مراتب کمتری نسبت به سایر راهکارهای مدیریت سنتی دارد. 🔹 شیوع کروناویروس در شرق آسیا و خلق موج رسانه‌ای سنگین در واکنش به این بیماری کنترل و مدیریت افکار و به دنبال آن رفتار جوامع آسیایی و دیگر جوامع را با دشواری‌هایی مواجه کرده؛ زیرا سرعت پیشروی موج اخبار و اطلاعات خام مخابره شده از این ویروس بیش از سرعت شیوع آن است. 🔹 از این رو ضروری و منطقی است که برای کاهش هزینه‌های مدیریت این بیماری از ابزارهای برخط و تحت شبکه بهره برده شود. این کار با جمع‌آوری و صحت‌سنجی داده‌ها و تبدیل آن به اطلاعات متقن منجر به مدیریت کارای حکمرانان می‌شود و هم از گسترش اخبار غیر موثق و هزینه‌زا جلوگیری می‌کند. 🔹 تهیه‌ی نقشه‌ی آمایش سرزمینی کروناویروس یکی از این راهکارها است. این نقشه به حکمرانان کمک می‌کند که در هر لحظه از وضعیت واقعی پراکندگی مبتلایان، افراد مشکوک و مبتلایان تحت درمان در نقاط مختلف کشور و نیز کمیت و کیفیت و پراکنش مراکز خدمات درمانی مجهز برای اقدامات عملیاتی، مقدار تجهیزات موجود و مورد نیاز و دیگر داده‌های مورد نیاز آگاهی یابند. 🔹 نقشه‌ی آمایش کرونا ویروس ضمن کمک در مدیریت مسئولین، می‌تواند در آگاهی بخشی شفاف و بدون واسطه به مردم کشور نیز به کار آید. آحاد جامعه با اطلاع از بخش عمومی این نقشه می‌توانند از نقاط پرخطر آگاهی یابند و مراقبت‌های لازم را انجام دهند. این شفافیت در ارایه‌ی اطلاعات به مردم ضمن تزریق حس امنیت و آرامش در جامعه موجب کاهش بسیاری از هزینه‌های ناشی از ناآگاهی و رفتارهای مدیریت نشده‌ی جامعه شود. 🇨🇳 کشور چین به‌عنوان کشوری دارای بیشترین مبتلا و تلفات انسانی کروناویروس اقدام به نقشه‌ی جامع اطلاعاتی برای آگاهی برخط و شفاف عموم مردم از مختصات کمی و کیفی انتشار این ویروس در تارنمای زیر نموده است. https://ncov.dxy.cn/ncovh5/view/pneumonia 🇰🇷 همچنین در کره‌ی جنوبی به‌عنوان کشور رتبه‌ی دوم در تعداد مبتلایان و تلفات انسانی این ویروس، برنامه‌نویسان با استفاده از داده‌های دولتی مربوط به افراد مبتلا به کروناویروس نرم‌افزاهایی برای تلفن همراه طراحی، اجرا و منتشر کرده‌اند که داده‌هایی مانند سن، جنس، مدت ابتلا و مکان‌های تردد مبتلایان به کروناویروس را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد تا رفتارهای مراقبتی خود را مدیریت نمایند. https://edition.cnn.com/2020/02/28/tech/korea-coronavirus-tracking-apps/index.html 🇸🇬 پیش از این نیز کشور سنگاپور در سال ۲۰۰۵ برای مبارزه با تب دانگ از فناوری شبکه و داده‌باز برای اشتراک‌گذاری اطلاعات محل مبتلایان به دانگ و اطلاعات بیماری و اقدامات پیشگیرانه استفاده کرد و منجر به تجربه‌ی موفق «وبسایت دانگ» شد. https://tp4.ir/517 🔹 لذا نه تنها مسئولین دولتی برای کاهش هزینه‌های مدیریت این ویروس باید به تهیه‌ی نقشه‌ی جامع یا آمایش سرزمینی آن در کشور اقدام نموده و اطلاعات عمومی آن را در محیطی شفاف در اختیار مردم قرار دهند، بلکه باید با ایجاد زیرساخت و اشتراک‌گذاری داده‌های لازم مشارکت متخصصان فناوری اطلاعات و تیم‌های برنامه‌نویسی برای تهیه‌ی نرم‌افزاهای اطلاع‌رسانی عمومی را ایجاد نماید. ✍ 💠 @Masaf_Eco