eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋 🏬 چرا بانک‌ها در املاک سرمایه‌گذاری می‌کنند؟! 🔹 سرمایه‌گذاری در املاک توسط بانک‌ها تنها یک روی سکه‌‌ی این داستان است و در واقع از سه روش انجام می‌شود. 🔹 در حقیقت نه‌تنها بانک‌ها با خرید مستغلات و املاک به سرمایه‌ی خود می‌افزایند بلکه با افزایش کاذب قیمت املاک تحت تملک خود نیز بر همان سرمایه‌ی قبلی می‌افزاید! ❗️ به این صورت که یکی از املاک خود را در بازار بین بانکی به بانک دیگر می‌فروشد و همان ملک یا یکی از املاک بانک دوم را به قیمتی که با آن کسری ترازنامه‌ی خود را پوشش دهد خریداری می‌کند! 💠 @Masaf_Eco
مصــــاف‌اقتصادی
🖋 #یادداشت 🏬 چرا بانک‌ها در املاک سرمایه‌گذاری می‌کنند؟! 🔹 سرمایه‌گذاری در املاک توسط بانک‌ها تنه
🖋 🏬 چرا بانک‌ها در املاک سرمایه‌گذاری می‌کنند؟! 🔹 براساس «قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» مصوب ۱۳۹۴ بانک‌ها از فعالیت در حوزه‌ی املاک و مستغلات منع شده‌اند. 🔹 با این حال اخبار زیادی از فعالیت بانک‌ها در بخش مسکن به گوش می‌رسد. به‌عنوان نمونه سرمایه‌گذاری بانک اقتصاد نوین در حوزه املاک طی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۸۴۷ درصد رشد داشته است! 🔹 سرمایه‌گذاری در املاک توسط بانک‌ها تنها یک روی سکه‌‌ی این داستان است و در واقع از سه روش انجام می‌شود. 🔹 در روش اول، بانک‌ها املاک و مستغلات موجود را خریداری می‌کنند و از افزایش قیمت املاک در اثر افزایش ارزش دارایی‌ها منتفع می‌شوند. 🔹 در روش دوم، بانک‌ها با خریداری زمین‌های با مرغوبیت مختلف، در فرآیند ساخت و ساز مجتمع‌های مسکونی، تفریحی یا تجاری به ایجاد ارزش‌افزوده دست زده و از افزایش چند برابری ارزش دارایی ایجاد شده نسبت به زمین خریداری شده نفع می‌برند. 🔹 در روش سوم، بانک‌ها در بازار بین بانکی به خرید و فروش املاک دست می‌زنند. هدف بانک در این نوع خرید و فروش فقط افزایش کاذب ارزش املاک تحت تملک و در نتیجه افزایش حساب دارایی‌های خود است نه الزاما انتقال دارایی به بانک دیگر! 🔹 در حقیقت نه‌تنها بانک‌ها با خرید مستغلات و املاک به سرمایه‌ی خود می‌افزایند بلکه با افزایش کاذب قیمت املاک تحت تملک خود نیز بر همان سرمایه‌ی قبلی می‌افزاید! ❓ اما چرا و چگونه؟ ⚠️ هنگامی که یک بانک در حسابرسی دوره‌ای با معوقات جاری مواجه باشد برای تراز شدن ترازنامه‌ی خود به افزایش کاذب دارایی‌ها دست می‌زند. 🔹 به این صورت که یکی از املاک خود را در بازار بین بانکی به بانک دیگر می‌فروشد و همان ملک یا یکی از املاک بانک دوم را به قیمتی که با آن کسری ترازنامه‌ی خود را پوشش دهد خریداری می‌کند! 🔹 به‌عنوان مثال هنگامی که یک فرد وامی به ارزش ۲ میلیارد از بانک دریافت می‌کند و در موعد سررسید بازپرداخت خود را انجام نمی‌هد، بانک برای جبران کسری به وجود آمده و جلوگیری از بدهکار شدن به بانک مرکزی، یکی از مستغلات خود را به‌صورت سوری به بانک دیگر می‌فروشد و همان ملک را با ۲ میلیارد بالاتر از قیمت فروش می‌خرد. 🔹 به همین سادگی هم مشکل ناترازی ترازنامه حل می‌شود و هم مقدار دارایی‌های بانک بالاتر می‌رود. 🔹 بنابراین افزایش چندصد درصدی سرمایه‌گذاری بانک‌ها در املاک نه فقط مربوط به خرید املاک، که ناشی از حجم بالای معوقات جاری و برای جلوگیری از ورشکستگی بانک است. ❗️ روی دیگر این سکه به‌صورت افزایش بی‌دلیل قیمت املاک و مستغلات در کشور رخ می‌نماید. 💠 @Masaf_Eco
🐓 هنوز مرغ دولت یک پا دارد! 📚 مراکز پژوهشی = مخالف 🏭 تشکل‌های تولیدی = مخالف 🏛 مجلس = مخالف ❗️اما هنوز دولت با درخواست غیرقانونی و غیر کارشناسی خود، بر تفکیک وزارت صمت و لغو قانون تمرکز پافشاری می‌کند. #وحدت_تولید_و_بازرگانی #وزارت_واردات 💠 @Masaf_Eco
🐓 هنوز مرغ دولت یک پا دارد! 📚 مراکز پژوهشی = مخالف 🏭 تشکل‌های تولیدی = مخالف 🏛 مجلس = مخالف ❗️اما هنوز دولت با درخواست غیرقانونی و غیر کارشناسی خود، بر تفکیک وزارت صمت و لغو قانون تمرکز پافشاری می‌کند. #وحدت_تولید_و_بازرگانی #وزارت_واردات 💠 @Masaf_Eco
#نرخ_رشد 📊 سهم هر بخش‌ در رشد اقتصاد ایران 🔹 طبق داده‌های بانک مرکزی، بخش‌های اقتصادی در سال ۹۷ رشد منفی یا ناچیزی داشته‌اند. 🔹 بخش صنعت و کشاورزی به‌ترتیب نرخ رشد ۹.۶- و ۱.۵- درصدی را تجربه کرده‌اند. در این بین کل تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران ۴.۹- درصد رشد داشته است. ⚠️ نرخ رشد منفی به این معنی است که اقتصاد مورد نظر، نسبت به سال قبل با کاهش تولید یا تعطیلی واحدهای تولیدی مواجه بوده و به اصطلاح، اقتصاد کوچک‌تر شده است. 🔹 تفاوت نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کل و نرخ رشد ناخالص داخلی بدون نفت، نرخ رشد بخش نفت را نشان می‌دهد. 🔹 بنابراین نرخ رشد بخش نفت ۲.۵- درصد و یعنی در سال ۹۷ درآمد نفت فروخته‌شده از سال ۹۶ کمتر بوده است. 🔹 در این بین بخش خدمات با ۰.۰۲ رشد در ایجاد کسب و کارهای جدید یا توسعه‌ی خدمات قبلی موفق بوده است. 🔹 تفاوت نرخ رشد منفی کشاورزی و صنعت در شرایط تحریم به‌نوعی نشان‌دهنده‌ی درجه‌ی وابستگی این بخش‌های اقتصادی به بیرون مرزها است. #تحلیل #کسب_و_کار #اقتصاد_کلان 💠 @Masaf_Eco
⚠️ یکی از کانال‌های خبری در یک تخریب رسانه‌ای به مقایسه‌ی دو فیلم تقطیع‌شده از سخنرانی‌های استاد در مورد پرداخت. ❗️ این کانال در مواجهه با اعتراض مخاطبان خود مجبور به حذف این پست شد. 💠 @Masaf_Eco
🖋 🏗 تشکیل وزارت بازرگانی؛ راهکار یا بی‌راهه؟ ❗️ در تبصره‌ی ۴ طرح «تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» که اسفند ۱۳۹۷ توسط برخی از نمایندگان مجلس اعلام وصول شد، آمده است: «هزینه‌های ناشی از اجرای این قانون، از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری و از بودجه وزارتخانه‌های یادشده تأمین خواهد شد.» ⚠️ طبق نظر کارشناسان، اقلام هزینه‌ای بالا در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. که باید از محل صرفه‌جویی و یا از محل بودجه‌ی وزارتین صمت و جهاد کشاورزی تامین شود. 🔹 بنابراین از شواهد برمی‌آید که دولت با بی‌برنامه‌گی و بی‌تدبیری کامل دست به این اقدام سیاسی زده و در صورت تشکیل این وزارتخانه چاه ویلی برای افزایش کسری بودجه و در نتیجه تحمیل تبعات آن به مردم و اقتصاد آینده‌ی کشور حفر می‌شود. 💠 @Masaf_Eco
مصــــاف‌اقتصادی
🖋 #یادداشت 🏗 تشکیل وزارت بازرگانی؛ راهکار یا بی‌راهه؟ ❗️ در تبصره‌ی ۴ طرح «تشکیل وزارت تجارت و خد
🖋 🏗 تشکیل وزارت بازرگانی؛ راهکار یا بی‌راهه؟ 🔹 یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که طرح تشکیل وزارت بازرگانی را با چالش روبه‌رو کرده، بحث هزینه‌های تفکیک دو وزارتخانه‌ی صمت و جهاد کشاورزی و بودجه لازم برای تشکیل این وزارتخانه است. ❗️ در تبصره‌ی ۴ طرح «تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» که اسفند ۱۳۹۷ توسط برخی از نمایندگان مجلس اعلام وصول شد، آمده است: «هزینه‌های ناشی از اجرای این قانون، از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری و از بودجه وزارتخانه‌های یادشده تأمین خواهد شد.» 🔹 در این بین اداره قوانین مجلس و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با استناد به مغایرت این طرح با اصل هفتاد و پنجم (۷۵) قانون اساسی و بند (۱۶) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر تحمیل بار مالی و افزایش هزینه‌های عمومی کشور با طرح مذکور مخالفت کرده است. 🔹 از دیدگاه ادبیات توسعه ساختار اداری، برای تشکیل یک ساختار جدید مانند یک وزارتخانه، هشت ردیف هزینه‌ی آشکار و ضمنی باید در نظر گرفته شود که شامل موارد زیر است: 1️⃣ باید در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها هر یک از دفاتر موجود وزارت صمت تبدیل به دو دفتر مجزا شود. 2️⃣ یک پست به‌عنوان بالاترین مقام دستگاه، به‌اضافه پست‌هایی برای معاونین مربوطه، مدیران، رؤسای اداره‌ها و گروه‌ها در واحد ستادی و به همین نسبت پست‌های مدیریتی برای واحدهای استانی و شهرستانی به مجموعه پست‌های سازمانی کشور اضافه خواهد شد. مسلماً به استخدام نیروی کار جدید برای قرارگیری در پست‌های سازمانی جدید بیان‌شده نیاز است. 3️⃣ به ۳ دسته از لوازم اداری شامل لوازم و تجهیزات اداری مصرف‌شدنی، لوازم و تجهیزات اداری ماندگار و لوازم و تجهیزات الکترونیکی متفرقه مورد نیاز است. 4️⃣ علیرغم حقوق و مزایا مواردی همچون فوق‌العاده‌ها، رفاهیات، پاداش‌ها و مأموریت‌های اداری نیز در زمره هزینه‌های پرداختی به کارمندان دستگاه است. 5️⃣ به ساختمان‌ها و مستغلات مورد نیاز برای توسعه تشکیلات و ساختار سازمانی نیاز است. ساختمان‌های اداری یا خریداری می‌شود و یا اجاره، که در هر دو حالت هزینه‌های ساخت یا ترهین و اجاره و نیز پس از آن هزینه‌های تعمیر و نگهداری برعهده دستگاه متبوع است. 6️⃣ هزینه خدمات جاری از جمله هزینه‌های آب، برق، گاز، مخابرات، استهلاک و … با تفکیک دو وزارتخانه و دو برابر شدن ساختمان‌ها و دفاتر اداری افزایش می‌یابد. 7️⃣ هزینه‌هایی نظیر قراردادهای مختلف پیمانکاری با بخش خصوصی، حق تألیف، حق ترجمه، ماشین‌آلات، خرید کتاب و نشریات، پیگیری مسائل حقوقی و هزینه‌هایی از این دست نیز با تشکیل یک وزارتخانه جدید افزایش خواهد یافت. 8️⃣ همچنین هزینه‌های ضمنی که برای مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های نظارتی و بازرسی در جهت نظارت بر عملکرد وزیر یا واحدهای آن وزارتخانه، برگزاری جلسات صحن علنی با هزینه‌های زیادی که در بر دارد و نیز هزینه‌های مأموریت بازرسان و صرف وقت و انرژی متناسب با آن نباید از نظر کارشناسان و تصمیم‌گیران دور بماند. ⚠️ طبق نظر کارشناسان، اقلام هزینه‌ای بالا در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. که باید از محل صرفه‌جویی و یا از محل بودجه‌ی وزارتین صمت و جهاد کشاورزی تامین شود. ❓ سوال اساسی اینجاست که دولتی که ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه‌هایش جزء هزینه‌‌های جاری (یعنی حقوق و دستمزد کارمندان و کارکنان دولت) است از کدام محل می‌خواهد برای تشکیل وزارت بازرگانی صرفه‌جویی ‌کند؟ ❓ سوال دیگر این‌که کدام‌یک از وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی حاضر به تخصیص ردیف بودجه‌های خود برای تشکیل وزارت بازرگانی هستند؟ 🔹 بنابراین از شواهد برمی‌آید که دولت با بی‌برنامه‌گی و بی‌تدبیری کامل دست به این اقدام سیاسی زده و در صورت تشکیل این وزارتخانه چاه ویلی برای افزایش کسری بودجه و در نتیجه تحمیل تبعات آن به مردم و اقتصاد آینده‌ی کشور حفر می‌شود. 💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_آموزش 📚 تورم ۱۱۸ درصدی سبد هزینه کیف مدرسه! 🔹 حداقل هزینه‌ی برآوردی یک کیف مدرسه و محتویات آن در سال ۹۸، ۱۷۵ هزار تومان است. درحالی که این رقم در سال ۹۷، ۸۰ هزار تومان بوده. #تورم #بازار 💠 @Masaf_Eco
⏰ در هر ۲۴ ساعت تقریبا... 🔹 ۸۱ میلیون دلار کالا به ایران وارد و ۶۹ میلیون دلار کالا از ایران صادر می‌شود. 🔹 ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید و ۹۴ لیتر بنزین مصرف می‌شود. 🔹 هر ایرانی ۱۵۵ لیتر آب مصرف می‌کند و ۵۱ هزار مگاوات برق در ساعات پیک مصرف می‌شود. 💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔 #زنگ_اقتصاد ♦️ "تعارض منافع" چگونه شکل می‌گیرد؟ ♦️ پدیده‌ی "درب‌های گردان" در اقتصاد به چه معنی است؟ ♦️ خصوصی‌سازی رانتی چیست؟ #تعارض_منافع #درب_گردان #خصوصی_سازی #رانت #فیلم 💠 @Masaf_Eco
#اینفوگرافیک ⚠️ عواقب تشکیل وزارت بازرگانی: 1️⃣ افزایش هزینه‌های عمومی 2️⃣ زمان‌بر بودن تفکیک 3️⃣ افزایش واردات و تضعیف تولید داخلی 4️⃣ عدم پاسخگویی دولت به مجلس ⛔️ مغایرت‌های قانونی تشکیل وزارت بازرگانی با: ❌ قانون برنامه ششم توسعه ❌ قانون اساسی ❌ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ❌ سیاست‌های کلی نظام جامع اداری کشور #وحدت_تولید_و_بازرگانی #وزارت_واردات 💠 @Masaf_Eco