فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
🔍 چه کسی از شفافیت حساب بانکیاش میترسد؟
👤 محمد #امینی_رعایا، اقتصاددان:
🔹 اگر دولت فعلی و قبلی در ۱۰ سال اخیر مثل همه دولتهای جهان، در حسابهای بانکی سرک میکشیدند، ثروتمندان بهراحتی شناسایی میشدند و از محل حذف یارانه آنها، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به جیب ملت میرفت.
🖋️ مسلما #شفافیت حسابهای بانکی با صدکهای بالای درآمدی در #تعارض_منافع کامل است. از طرفی دولتمردان و مجلسیان در روند انتخابات به حمایتهای مادی و معنوی برخی افراد قدرتمند (بخوانید ثروتمند) نیاز دارند.
نتیجهی این معادله به اخلاقمدارشدن دولتمردان نسبت به حسابهای بانکی افراد میانجامد.
#ثریا
💠 @Masaf_Eco
#بانک
⛽ سیاست بنزینی دولت چقدر به بانکها خسارت زد؟
🔹 آمار غیررسمی متعددی درباره میزان بانکهای آسیبدیده منتشر شده که از ۷۰۰ بانک تا بیش از یک هزار بانک را در برمیگیرد.
🔹در برخی از بانکها فقط شیشهها شکسته شده و به تابلوی آنها خسارت وارد شده است که کمترین میزان خسارت به شمار میرود.
🔹اما در برخی دیگر از بانکها، تجهیزات داخلی، کامپیوترها و مبلمان داخلی مانند صندلی و باجهها و فضای داخلی آسیب دیده است.
🔹شماری از بانکها نیز دچار آتشسوزی شده و علاوه بر نابودی همه اسناد و تجهیزات داخلی، به نمای بیرونی نیز آسیب جدی وارد شده و نیاز به بازسازی کامل دارند.
🔹با فرض خسارت دیدن ۷۳۱ شعبه بانکی و در نظر گرفتن یک میلیارد تومان برای بازسازی هر شعبه و همچنین جبران خسارت ۲ تا سه هزار خودپرداز آسیبدیده در مجموع برای بازسازی همه شعب بانکی و خودپردازهای آسیبدیده در جریان اعتراضات اخیر به ۸۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
🖋️ علیالقاعده دولت این خسارت را پرداخت خواهد کرد اما در اصل این خسارت از جیب مشتریان بانکها پرداخت خواهد شد.
#اقتصاد_انرژی
#بنزین
💠 @Masaf_Eco
#بانک
🏦 امالخبائث اقتصاد ایران!
👤 دکتر علی #سعدوندی, اقتصاددان:
🔹 ریشه همه این مشکلات از جمله گرانی بنزین و تورم در بانکهاست. رشد نقدینگی از ۹۲ به بعد دو دلیل داشته است:
1️⃣ تسهیلات بیبازگشت به نزدیکان بانکداران که به کوه معوقات منجر شده
2️⃣ سود سپرده موهومی به سپردههای کلان که تنها شکم سیری ناپذیر صدک صدم درآمدی را پر کرده است.
🖋 این دو عامل منجر به افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی، رشد پایهی پولی، خلق پول گسترده و در نتیجه تورم و نیز افزایش کاذب قیمت برخی کالاهای سرمایهای مانند املاک و مستغلات توسط بانکها برای پوشاندن بخشی از دیون و جلوگیری از ورشکستگی آنها است.
#تورم
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_انرژی
⛽️ افزایش قیمت بنزین حتما برای جبران کسری بودجه دولت است!
👤 مهدی #طغیانی، اقتصاددان وعضو هیات علمی دانشگاه اصفهان:
🔹 قطعا دولت درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین را برای کسری بودجه خود در نظر گرفته و آنچه توسط مقامات دولت اعلام میشود مربوط به تغییر و درآمد مستقیمی است که نصیب دولت میشود.
🔹 اگر قرار بود دولت قیمت بنزین را افزایش دهد و کل درآمد حاصل از آن را بین مردم توزیع کند، اقدام به این کار نمیکرد. کارشناسان از همان روز اول اعلام کردند که اقدام دولت در راستای کسری بودجه بوده اما شفاف به مردم اعلام نشد.
🔹 دولت یارانه کمتری نسبت به قبل برای بنزین پرداخت میکند اما اعلام میکنند که هزینه تمامشده بنزین ۵ هزار تومان یا بیشتر است در حالی که نفتی که به پالایشگاه تحویل داده میشود بر اساس قیمت روز نیست اما این قیمت در محاسبه نهایی میآید.
🖋 گویا دولت تدبیر و امید پس از بازی با ارز و سکه و تورم برای جبران نارساییهای اقتصاد دولتی از جمله پوشش معوقات نجومی بانکها، اینبار از بنزین و معیشت مردم برای کسری بودجه استفاده کرده است.
#بنزین
#کسری_بودجه
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_آموزش
📚 بالاخره رتبهبندی معلمان در هیئت دولت تصویب شد
👤 محسن #حاجی_میرزایی، وزیر آموزش و پرورش:
🔹رتبهبندی معلمان در هیئت وزیران به تصویب نهایی رسید و مقدمات اجرایی آن از هفته آینده آغاز میشود.
🔹در مجموع حدود 720 هزار نفر در سراسر کشور از امتیازات رتبهبندی بهرهمند میشوند.
🔹معلمان ابتدایی چون کار آنها دشوار است تا 10 درصد از سایر معلمان امتیاز و برخورداری مادی بیشتری خواهند داشت.
🔹به طور متوسط افزایش دریافتی معلمان با اجرای این طرح حدود 420 هزار تومان است.
💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
🧮 پرداخت جبرانی دولت به مردم باید ۹۱ هزار تومان باشد نه ۵۵ هزار تومان!
👤 صادق #خلیلیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس:
🔹 رقم کمک معیشتی دولت با گران کردن ۳ برابری نرخ بنزین باید بین ۷۱ تا ۹۱ هزار تومان باشد، نه حدود ۵۵ هزار تومان!
🔹 فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش قدرت خرید مردم با کمک معیشتی دولت در ازای افزایش ۲۰۰ درصدی بنزین جبران خواهد شد.
🖋 البته پرداخت یارانهی بنزین بهصورت نقدی بهدلیل ثبات در برابر افزایش عمومی قیمتها، در شرایط تورمی بسیار آسیب پذیر عمل میکند و در بلندمدت به سود مصرفکننده نخواهد بود.
#اقتصاد_انرژی
#بنزین
#یارانه
💠 @Masaf_Eco
#توییت
👤 مرتضی #ایمانی_راد، اقتصاددان و رئیس هیات مدیره موسسه بامداد:
رکود اقتصاد جهانی، کاهش قیمت نفت، افزایش تنشهای داخلی و خارجی، انتخاب مجدد ترامپ، استمرار فشارهای تحریمی، ایستایی نرخ رشد اقتصادی، کسر بودجه دولت، افزایش بیش از 25 درصدی نقدینگی بخشی از داستان اقتصاد ایران در سال 99 است.
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
⛽️ یک بام و دو هوای سیاستگذاری بنزینی در کشور
🔹 دقیقاً چهار سال پیش (آبان ماه ۱۳۹۴) بود که با گسترده شدن موج اجتماعی و مردمی علیه خودروسازان و کمپین داخلی برای نخریدن خودروی داخلی، دولت به میدان آمد و ۲۵۰۰ میلیارد تومان وام به خودروسازان داد تا در قالب وام ۲۵ میلیونی، خودروهای چندماه انبارشده خود را به مردم بفروشند.
🔹 بر این اساس و با توجه به اطلاعیه مشترک بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن وتجارت، که در آن ایام منتشر شد، بانک عامل اسناد تجاری ناشی از فروش خودرو و ماشینآلات کشاورزی را تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال و حداکثر تا ۸۰ درصد بهای فروش هر دستگاه در قالب عقد خرید دین با نرخ ۱۶ درصد خریداری میکند. همچنین منابع مورد نیاز این طرح توسط بانک مرکزی با نرخ سالانه ۱۴ درصد برای بانکهای عامل تامین میشود.
🔹 حال پس از گذشت دقیقا چهار سال، همین دولت در آبان ماه ۱۳۹۸ از افزایش میزان مصرف سوخت و استفاده از خودروهای شخصی شکایت و گله کرده و اعطای یارانه به دارندگان خودرو را ظلم به اقشار جامعه دانسته و مصرف بالای سوخت را بهانه و توجیهی برای افزایش شوک آمیز قیمت بنزین -آن هم بدون اطلاع قبلی و با یک روش کاملا بدوی- قرار داد و قیمت سوخت را شبانه افزایش داد.
🔹 در بین اصول متعدد سیاستگذاری، اصلی داریم که تأکید می کند "مسائل امروز ناشی از راه حل های ديروز هستند". بدون شک، نمیتوان انتظار داشت آثار و نتایج سیاستگذاری های غلط، همان لحظه و یا در همان سال برای مسوولان و مدیران و سیاستگذاران پدیدار و آشکار شود.
🔹 نمیتوان چهار سال قبل، چند هزار میلیارد تومان به مردم وام داد که خودروهای بی کیفیت و پرمصرف و مانده در پارکینگهای خودروسازان را خریداری کنند و علاوه بر مصرف سوخت، مشکل ترافیک و الایندگی کلان شهرها را دامن زد و در آن ایام از این اقدام بسیار خوشحال بود و مسوولان وقت و دولتمردان با دم خود گردو بشکنند که توانستیم با یک ترفند، خودروهای انبار شده در دو خودروساز داخلی را به مردم بفروشیم؛ اما چند سال بعد، از مصرف بالای سوخت و بویژه بنزین، آلودگی هوا و ترافیک سنگین در جامعه گله کنیم و حال تمام کاسه کوزه ها را بر سر مردم بشکنیم.
🔹 همین دو هفته پیش (۱۴ آبان ماه ۱۳۹۸) بود که رییس شورای شهر تهران علنی گله کرده بود که "تا کنون ۱ ریال یارانه بلیط مترو پرداخت نشده و طی ۶ سال قبل یک دستگاه اتوبوس از سوی دولت به تهران تحویل نشده."
🔹 مگر میشود دولت برای فروش خودروهای در انبارمانده خودروسازان حاضر به پرداخت تسهیلات ۲۵۰۰ میلیارد ریالی به خودروسازان و تأمین اعتبار آن باشد اما در طی شش سال، حتی یک دستگاه اتوبوس به شهر تهران تحویل نداده باشد!؟ بدون شک، با کنار هم قرار دادن این فاکتورها و واقعیتها هیچ گاه نمیتوان ادعاها و توجیهات دولتمردان مبنی بر نگرانی در خصوص افزایش مصرف سوخت، آلودگی کلان شهرها، ترافیک، و همچنین لزوم استفاده مردم از حمل و نقل عمومی را قبول کرد و یا حداقل تلاش کرد این ها را به جامعه قبولاند.
🔹 شاید بتوان ده ها و حتی صدها صفحه نقد در خصوص این اقدام و نحوه اجرای افزایش قیمت بنزین طبق مصوبه سران سه قوه نوشت. اما مسأله مهم آنست که سیاستگذاری و حصول به نتایج مطلوب یک فرآیند است. بدون شک، سیاستگذاری در خصوص مصرف سوخت یک مسأله ساده نبوده و یک مسأله درهم تنیده است که با توجه به اقدامات غلط و اشتباه دولتها به یک مسأله بدخیم تبدیل شده است و از اینرو، هر نوع سیاستگذاری در این حوزه به عوامل و فاکتورهای بسیار زیادی وابسته است.
🔹ساده انگاری و خطی دیدن سیاستگذاری در این حوزه ها توسط مدیران، دولتمردان و سیاستگذاران یکی از بزرگترین بلاهای سیاستگذاری در کشور است. بلایی که گویا دولتمردان یا از نبود مشاوران و متخصصان قوی در این حوزه ها رنج میبرند و یا اینکه تمایلی برای شنیدن نظرات متخصصان در این حوزه ها را ندارند. مسأله ای که در هر دو صورت دودش به چشم جامعه و کشور خواهد رفت.
🔹 سیاستگذاری میدان یک بام و دو هوا بازی و آزمون و خطا نیست. آنجا که به نفع مان باشد هر طور میخواهیم عمل کنیم و آنجا که نتایج سیاست های غلط گذشته مان پدیدار گشت، باز هم با توسل به روش های غلط تر شرایط را وخیم تر کنیم.
🔹 کمی تأمل و تعمق در سیاستگذاری های کشور بویژه در بخش آب و محیط زیست و سایر حوزهها نشان میدهد که این سبک از سیاستگذاری بنزینی در کشور در مسائل مختلف کاملا مشهود است.
✍🏻 #حجت_میان_آبادی
#اقتصاد_انرژی
#اقتصاد_محیط_زیست
#بنزین
💠 @Masaf_Eco
#فقر
⚠️ سیاستهای دولت نتیجهای جز توسعه فقر ندارد
👤حمید #حاج_اسماعیلی، فعال کارگری:
🔹 از دولت انتظار ميرفت که با توزيع عادلانه ثروت در کشور بر رشد طبقه متوسط صحه بگذارد، اما وقتي که دولت ميپذيرد که بايد به ۶۰ ميليون نفر يارانه نقدي بپردازد بدين معناست که بيش از ۷۵ درصد جامعه جزو قشر نيازمند جامعه قرار گرفتهاند.
🔹اين يعني از بين رفتن طبقه متوسط و شکلگيري يک طبقه بزرگ فقير. متاسفانه چنين سياستهايي نتيجهای جز توسعه فقر نخواهد داشت و بيشتر کارگران و کارمندان با مشکلات معيشتي جدي مواجه هستند.
🖋 این تحلیل جالب یک فعال کارگری از پیشفرضهای دولتمردان کشوری است که سرشار از منابع معطل ماندهی اقتصادی و ظرفیتهای وسیع تولید و درونزایی است.
وظیفه ی اصلی دولت پرداختن به علتها است نه بهکارگیری سیاستهایی برای پاک کردن صورت مسئله.
#اقتصاد_انرژی
#یارانه
💠 @Masaf_Eco
#بانک
🏦 ۱۷ هزار میلیارد تومان اموال بانکها، آماده واگذاری
👤 فرهاد #دژپسند، وزیر اقتصاد:
🔹 از ۱۸ بانکی که در این طرح قرار دارد، ۴ بانک ملی، ملت، کشاورزی و صادرات ۵۰ درصد مسئولیت واگذاری را برعهده دارند و بیشترین اموال مازاد با ۱۴ درصد مربوط به بانک ملی است.
🔹 در این مرحله ۱۷ هزار میلیارد تومان از این اموال در این سامانه برای واگذاری اطلاعرسانی شده که امکان حراج این اموال با همکاری بورس نیز وجود دارد.
🔹 مقدمات عرضه سهام ۶ پالایشگاه در بورس انجام شده و منتظر دریافت استعلام از دستگاههای مربوطه هستیم و این کار به زودی انجام میشود.
🖋 دیروز وزیر اقتصاد از سامانه فروش اموال مازاد بانکها (فام) رونمایی کرد. اقدام مثبتی که در مورد آن تحلیلی ارایه خواهیم کرد. آدرس این سامانه:
www.fam-bank.ir
#شفافیت
💠 @Masaf_Eco
#شفافیت
🔆 انگلیس اگر خواست به من پول بدهد، بیاورد نماز جمعه و جلوی مردم بدهد!
🔹یک روز دو نفر که یکی از آنها فرنگی بود، به دیدار آیتالله آمدند. مردی که مترجم بود، گفت: «ایشان یکی از مأموران عالیرتبه سفارت انگلیس هستند. چکی تقدیم میکنند، برای اینکه هرطور صلاح بدانید، مصرف کنید.» آقا گفتند: «چک چیست؟» مترجم گفت: «چک، براتی است که بانک میگیرد و مبلغی که در آن قید شده را میپردازد.»
⚠️ مدرس خندید و گفت: «به ایشان بگویید من پول و چک قبول ندارم. اگر خواست به من پول بدهد، باید تبدیل به طلا و بار شتر کند و ظهر روز جمعه و هنگام نماز به مدرسه سپهسالار بیاورد و آنجا اعلام کند که این محموله را مثلاً انگلستان یا هر جای دیگر برای مدرس فرستاده است تا آن وقت من قبول کنم.»
🔹 بعد از ترجمه این سخنان، مرد فرنگی چیزی گفت. مترجم رو به آقا کرد و گفت: «ایشان میگویند شما میخواهید حیثیت ما را در دنیا نابود کنید.» مدرس خندید و گفت: «به ایشان بگویید از نابودی چیزی که ندارید، نترسید.»
👈 مطالعه کامل متن (https://b2n.ir/558970)
🖋 شفاف بود و قتی شفافیت مد نبود!
آیتالله مدرس را میتوان از اولین مدافعان شفافیت در ایران دانست. اگر دولتمردان عزم مبارزه با پولهای کثیف با منشا داخلی و خارجی را دارند راهی کوتاهتر از شفافیت در شئون مختلف حکمرانی وجود ندارد.
#پول_کثیف
#مجلس
#دولت
💠 @Masaf_Eco
#اینفوگرافیک
📊 صورت حساب هدفمندی یارانهها
🔹 مرکز پژوهشهای مجلس صورت حساب یارانه نقدی را منتشر کرد. بررسی صورت گرفته توسط این مرکز، از آذر ۱۳۸۹ (زمان آغاز پرداخت یارانه نقدی) تا پایان سال ۱۳۹۷، نشان میدهد که مجموعاً ۳۴۸.۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است.
🔹 از این میزان، ۲۸۶ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حاملها (کالاها و خدمات مشمول قانون هدفمندسازی) تامین شده؛ اما حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان باقیمانده، از محلهای دیگر همچون منابع بودجه عمومی دولت و بانک مرکزی واریز شده است.
🔹 این گزارش نشان میدهد بانک مرکزی در سال ۸۹ در حدود ۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه به سازمان هدفمندی یارانهها قرض داد. اما از این مبلغ، در سالهای بعد ۲۳۰۰ میلیارد تومان بازگشت و ۵۷۰۰ میلیارد تومان تسویهنشده باقی ماند.
🔹 طی مدت مذکور، به استثنای یک سال، همواره مبلغ پرداختی یارانه نقدی از درآمد سازمان هدفمندی از محل افزایش قیمت حاملها بیشتر گزارش شده است. سال ۹۷، تنها سالی بوده که درآمد سازمان از محل هدفمندی، از یارانه نقدی سبقت گرفت.
🖋 اطلاعات صورت حساب روند هدفمندی یارانهها در کنار دادههای مربوط به نابرابری برخورداری دهکهای مختلف از عواید این هدفمندی، نشان از ضرورت بازنگری در نوع پرداختها و بازتعریف دهکهای مشمول یارانه است.
#یارانه
💠 @Masaf_Eco
#بودجه
🗂 بررسی لایحه بودجه ۹۹ در جلسه سران قوا / کاهش ۷ درصدی مالیات شرکتها
🔹 در جلسه دیروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، منابع درآمدی و مصارف هزینهای و تاثیرات اصلاحات ساختاری بودجه بررسی شد و برخی از کاهش ۷ درصدی مالیات شرکتهای خصوصی خبر دادند.
🔹 در این جلسه پس از گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه مختصات بودجه سال ۹۹، منابع درآمدی و مصارف هزینه ای و تاثیرات اصلاحات ساختاری بودجه بررسی شد .
🔹 طبق قسمتی از بخشنامه بودجه سال ۹۹ که مهرماه توسط رئیس جمهور به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده، اصلاح پایههای مالیاتی، کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکتها و افزایش مالیات بر کالا و خدمات و پوشش مالیاتی، کاهش معافیتهای گسترده مالیاتی و عوارض گمرکی، مورد توجه واقع شده و در میان برخی از کاهش مالیات شرکتها از ۲۵ به ۱۸ درصد و افزایش مالیات نهادهای عمومی و دولتی به ۳۰ درصد خبر دادهاند.
🖋 این تصمیم در صورت اجرا در سال آینده میتواند به فعال شدن شرکتها و بنگاههای اقتصادی خصوصی، رشد تولید داخلی و بهبود بهرهوری نهادهای دولتی و عمومی بینجامد. البته کاهش نرخ بهره شرط اساسی این رخداد است وگرنه دولت در اجرا با مشکل مواجه خواهد شد.
#تولید
#مالیات
💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
⛽️ چه کسی کارت سوخت را حذف کرد؟
🔹 لزوم ورود دادستان کل کشور به ماجرای حذف کارت سوخت توسط بیژن نامدار #زنگنه و تحمیل هزینهی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی به کشور در اثر نابودی سامانهی #شفافیت سهمیهبندی و توزیع سوخت کشور
#ثریا
#اقتصاد_انرژی
#بنزین
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_انرژی
⛽️ افزایش قیمت بنزین هیچ خیری برای فقرا نخواهد داشت
👤 فرشاد #مومنی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه:
🔹 در قلمروی اقتصاد هیچ عاملی به اندازه سیاستهای تورمزا و اشتغالزدا در گسترش نابرابری و فقر نقش ندارد. به طوری که در همین سیاست تغییر قیمت بنزین بیشتر استدلالها در محکومیت آن مربوط به تورمزایی و اشتغالزدایی آن است.
🔹بنابراین بنده بسیار متاسفم که آقای رئیسجمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و دیگر مسئولان اقتصادی، استراتژی تبلیغاتی خود را بر این موضوع تمرکز کردند که در این سیاست به هیچ وجه طمع مالی ندارند که البته بنده با ۱۰ دلیل میتوانم نشان دهم که از نظر کارشناسی قابل خط خدشه است، اگر واقعیت هم داشته باشد باز هم به هیچ وجه توجیه این سیاست نیست.
🔹البته آنچه که در این چند روز مردم با پوست و گوشت خود لمس کردند جدا از آمارهای شگفتانگیزی است که ارائه میشود. بنابراین اگر دولت محترم فکر میکند با اجرای سیاستهای تورمزا خیری به فقرا میرساند با ادله بیشمار میتوان نشان داد که اینگونه نخواهد بود.
🖋 اضافه میشود که حتی اگر دولت در اجرای این سیاست به فکر جیب خود هم بوده است، میتوانست با روشهای دیگر مدیریت مصرف سوخت، درآمد بسیار بیشتری را نصیب خود و مردم نماید و منفعت اجتماعی را افزایش دهد.
#بنزین
#فقر
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_هنر
👤 محمدباقر #نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه:
"نه تنها نباید این معافیت مالیاتی برای هنرمندان لغو شود که حتی ما باید به هنرمندان «یارانه» هم پرداخت کنیم! نباید از این بخش حساس و ارزشمند فرهنگ و هنر، مالیات بگیریم. به همین دلیل دولت مخالف حذف معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر است."
🔹 جدای از این سوال که مشارالیه چکارهی نظام مالیاتی کشور هستند باید پرسید که آیا این معافیت بیدلیل مالیاتی توسط یک فرد غیر مالیاتی، دستمزد تبلیغات رسانهای دو انتخابات قبلی است یا پیش پرداخت انتخابات بعدی؟
#تعارض_منافع
#فرار_مالیاتی
#مالیات
💠 @Masaf_Eco
مصــــافاقتصادی
🖋 #یادداشت
📲 فیشینگ از آنچه فکر میکنید به شما نزدیکتر است!
۱ از ۲
🔹 فیشینگ (Phishing) به معنی تلاش برای بدست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و مانند آنها از طریق جعل یک وبگاه، آدرس ایمیل و مانند آنها است.
🔹 فیشینگ گاهی از طریق تماس تلفنی سارق و کشاندن شما به پای عابربانک به بهانهی برنده شدن در قرعهکشی و یا خرید و انتقال پول توسط شما از درگاههای ناامن اینترنتی اتفاق میافتد.
🔹 در روش اول، سارق شما را به بهانهی جایزهی قرعهکشی به نزدیکترین عابربانک میکشاند. در آنجا شما کارت را فعال میکنید و او میتواند از اطلاعاتی که از قبل هک کرده و یا شما به او میدهید حساب شما را خالی کند.
🔹 بنابراین براساس تماس هیچ فرد ناشناس کارت خود را در عابربانک فعال نکنید و یا هیچ اطلاعاتی حتی «شماره پیگیری» رسید مانده حساب خود را به او ندهید.
🔹 در روش دوم، کار بسیار راحتتر و اخیرا بسیار متداولتر است. سارق با اطلاعاتی که از شبکهی بانکی یا پایگاه دادهای درگاههای پرداخت متفرقه هک کرده منتظر میماند تا شما خرید اینترنتی انجام دهید و رمز دوم خود را برای او آشکار کنید؛ همچنین ممکن است یک درگاه پرداخت اینترنتی مشابه آنچه شما با آن عملیات بانکی را انجام میدهید طراحی کرده و اطلاعات کارت شما را در اختیار گیرد.
🔹 اگر روزانه سری به دادسرای رسانه و یا پلیس فتا بزنید تعداد زیادی از مالباختگان را مشاهده میکنید که با یک پیامک بانکی متوجه خالی شدن حساب خود شدهاند؛ بدون اینکه هیچ خطا و بیاحتیاطی در عملیات بانکی اینترنتی انجام داده باشند.
🔹 بسیاری از این مالباختگان فقط با نرمافزارهایی مثل «پیامرسان بله» برای فرد دیگری کارت به کارت کردهاند، یا از سایت «دیوار» و «دیجیکالا» خرید کردهاند. برخی هم به واسطهی هک شدن حساب کاربریشان در شبکههای مجازی مانند «توییتر» و «اینستاگرام» و درخواست کمک مالی فوری سارق در صفحهی شخصی مالباخته، مورد سوءظن و اتهام کلاهبرداری قرار گرفتهاند.
🔹 ممکن است گفته شود که سواد اینترنتی ناکافی و عدم آشنایی با فضای مجازی به این اتفاق میانجامد. اما باید گفت که از بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ مالباختهای که روزانه در تهران مورد فیشینگ واقع میشوند از همهی اقشار و هر سطح اقتصادی و تحصیلاتی وجود دارد.
⚠️ علت اصلی این سرقتهای گستردهی مجازی، امن نبودن شبکهی اینترنتی بانکی در کشور و استفاده از روشهای قدیمی و ناامن مانند رمز دوم ایستا در مبادلات بانکی اینترنتی است.
🔹 یک راهکار بسیار ساده برای کاهش یا جلوگیری از فیشینگ، استفاده از رمز دوم پویا یا یک بار مصرف یا همان رمز ۶۰ ثانیهای (One Time Password) است. این رمزها فقط برای یک دقیقه معتبر است و با الگوریتم پیچیدهای تولید میشود که دسترسی به آن برای هکر بسیار مشکل یا حتی غیر ممکن میشود.
#بانک
#فیشینگ
💠 @Masaf_Eco
مصــــافاقتصادی
🖋 #یادداشت 📲 فیشینگ از آنچه فکر میکنید به شما نزدیکتر است! ۱ از ۲ 🔹 فیشینگ (Phishing) به معنی
🖋 #یادداشت
📲 فیشینگ از آنچه فکر میکنید به شما نزدیکتر است!
۲ از ۲
🚦اما متولی اصلاح کار کیست؟
🔹 رمزهای یک بار مصرف (OTP) از حدود ۱۰ سال پیش مطرح هستند و تقریبا از ۳ سال قبل در کشور بهصورت محدود اجرا شد. این رمز باید توسط هر بانک به زیرساخت خدمات بانکداری الکترونیک خود افزوده شود تا مشتری بتواند از امکانات ایمن مجازی برای تبادلات بانکی استفاده کند.
🆘 بانک مرکزی باهدف افزایش امنیت تراکنشهای بانکی "سند الزامات رمزهای یکبارمصرف " را در ابتدای شهریورماه سال ۱۳۹۷ به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
🔹 طبق این سند بانکها ملزم شدهاند که از ابتدای آذرماه سال ۱۳۹۷ تا انتهای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به ایجاد زیرساخت ارایهی رمز دوم پویا و ارایهی همزمان رمز ایستا و پویا به مشتریان خود اقدام نمایند. همچنین بانک مرکزی، ابتدای خردادماه ۱۳۹۸ را زمان انقضای رمز دوم ایستا در شبکهی بانکی و حذف این رمز از حساب مشتریان اعلام کرد.
اتفاقی که هیچگاه رخ نداد!
⚠️ همچنین طبق این سند از آذرماه سال ۱۳۹۷ مسئولیت جبران خسارت مالباختگان فیشینگ برعهدهی موسسهی اعتباری مبدا حساب است! که این اتفاق هم هیچگاه رخ نداد و هنوز مالباختگان در پلههای دادسرای جرایم رایانه و مرکز پلیس فتا باید به دنبال پول از دست رفتهی خود بدوند.
‼️ یعنی در حال حاضر خسارت کمکاری و تنبلی نظام بانکی در بهروز کردن زیرساخت فضای مجازی و بهکارگیری روشهای بهروز برای ارتقای امنیت و حفاظت از پول مردم را مردم، سیستم قضایی و پلیس میپردازد.
📇اگر دست کم روزانه ۲۰۰ نفر در تهران فیشینگ شوند و حداقل از هرکدام ۱ میلیون تومان سرقت شود؛ دست کم ماهانه ۶ میلیارد تومان فقط از تهرانیها فیشینگ میشود!
⁉️ آیا این رقم کلان تا به حال ارزش این را نداشته که بانکها با روشی کاملا الزامآور به اصلاح زیرساختهای فرسودهی خود ملزم شوند؟
⁉️ آیا بهتر نبود هزینهی کلان تبلیغات و آموزشهای مربوط به استفاده از رمز پویا در جامعه، صرف کدنویسی تولید رمز پویا برای بانکها و از این همه خسارت مادی و روحی به مردم و استهلاک خدمات پلیس و دادسرا جلوگیری میشد؟
⛔️ پبشنهاد:
♦️ سریعا به دریافت رمز دوم پویای کارت بانکی خود اقدام نمایید.
♦️ فعالیت بانکی اینترنتی خود با کارتهای بانکی که رمز دوم پویا ندارند را متوقف کنید.
♦️ اگر مجبور به استفاده از رمز دوم ایستا هستید نسبت به تغییر مداوم آن اقدام نمایید.
✳️ نحوهی دریافت رمز پویا:
1️⃣ بارگیری و نصب اپلیکیشنهای رمز ۶۰ ثانیهای بر روی گوشیهای هوشمند
2️⃣ دریافت رمز پویا از مسیر کد USSD تعریف شده توسط بانکها
#بانک
#فیشینگ
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
📊 بودجه سال ۹۹ و دغدغههای آن
🔹 گرچه بودجه سند یکساله بوده اما آثار و نتایج آن بر زندگی تک تک ما تاثیر خواهد داشت و چه بسا آثار آن به نسلهای آتی هم منتقل شود. از این رو ضرورت دارد از طرف متخصصان و کارشناسان مرتبط لایحه بودجه مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد. به نظر میرسد به چند نکته در زمان بررسی بودجه در مجلس بایستی توجه شود :
1. سند بودجه قرار است به کدام اهداف توسعه مرتبط با برنامه ششم دست یابد و امکان تحقق آن چقدر است؟ بودجهریزی بدون هدف مطابق با سند توسعه کشور، جز اتلاف منابع و دور شدن کشور از شاخصهای توسعه را به همراه نخواهد داشت.
2. سقف بودجه عمومی به رقم ۴۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است به عبارتی بودجه انبساطی است. آیا سیاست مناسب بودجهای در شرایط فعلی کشور برای دستیابی به اهداف توسعه برنامه ششم، سیاست انبساطی را میطلبد یا انقباضی؟ آیا نتایج و پیامدهای سیاست انبساطی بر متغیرهای اساسی اقتصاد همانند تولید، اشتغال، تورم و رفاه سنجیده شده است؟ اگر سنجش شده است قرار است برای کاهش آثار نامطلوب سیاست انبساطی، چه سیاستهای مکملی در نظر گرفته شود که آثار منفی را به حداقل برساند؟ این سیاستها کدامند؟
3. اینکه عنوان میشود بودجه غیرنفتی شده است، به نظر میرسد شعاری است به دو دلیل:
۱) انتخاب دولت نبوده است بلکه به اجبار شرایط موجود و کاهش درآمدهای نفتی اتفاق افتاده است اگر انتخاب بود لازم بود اصلاحات ساختاری بودجه از قبل تهیه و الزامات و بسترهای اجرایی آن عملیاتی میشد.
۲) لازم بود منابع جایگزین درآمد نفتی در بودجه پیشنهادی قابلیت دسترسی داشته باشد. به نظر نمیرسد در لایحه پیشنهادی منابع درآمدی جدیدی پیشنهاد شده باشد. از طرف دیگر افزایش درآمدهای مالیاتی به عنوان یکی از منابع جایگرین درآمد نفتی با توجه به شرایط تورم و رکود کشور تا چه اندازه و میزان خواهد توانست جایگزین درآمد نفتی شود؟ بخشی از کسب و کارها ورشکست شده و بخشی با مشکلات افزایش هزینه تمام شده و کاهش رقابت پذیری، کاهش تقاضای داخلی به دلیل تورم و کاهش قدرت خرید مردم، مشکل تامین نقدینگی و از این قبیل روبرو بوده است و افزایش مالیات بر کسب و کارها رکود را دامن می زند. در همین رابطه سوال این است که دولت قرار است کدام منبع درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد و چگونه؟ به چه میزان برآورد میشود درآمدهای مالیاتی پیشنهادی دولت تحقق یابد؟ آثار و پیامدهای افزایش مالیات بر تولید، رفاه ،اشتغال و تورم چیست(کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت)؟
4. تعیین نرخ ارز و تورم لایجه بودجه نیز از موضوعات مهمی است که ضرورت دارد واقعگرایانه به آن توجه شود. تخصیص ارز ۴۲۰۰ به واردات کالاهای اساسی آیا سیاست مناسبی برای حمایت از تولید و مصرف است؟ آیا شیوه و روش مناسب دیگری برای حمایت از تولید و مصرف وجود ندارد؟ همان طور که شاهد بودیم دو نرخی بودن ارز، رانت و فساد گستردهای را به همراه داشت و تجربه مناسبی نبود. دولت موظف است ریشههای فساد ورانت را کنترل و مدیریت نماید و ادامه روند گذشته چگونه بهترین گزینه خواهد بود؟ در خصوص تورم هم باید توجه داشت که چه نرخی دولت در نظر گرفته که ارقام بودجه همانند افزایش حقوق و دستمرد کارکنان دولتی، هزینههای دولت، حمایتهای دولت و غیره با آن محاسبه شده است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در دوازده ماه منتهی به آبان سال ۱۳۹۸ تورم کشور در حدود ۴۱ درصد و تورم تولیدی در تابستان ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود ۳۹٫۷ درصد است، دولت بر اساس چه نرخ تورم بودجه را بسته است؟ روش برآورد این نرخ تورم چه بوده است و با چه مفروضاتی؟ آیا این نرخ تورم دست یافتنی است؟
5. ادعا شده است که قرار است هزینههای جاری دولت کاهش یابد و خدمات دولتی با قیمت ارازانتر ارائه شود. اولین سوال پیش میآید اگر امکان کاهش هزینههای جاری و ارائه خدمات با قیمت کمتر میسر بود چرا تاکنون اجرایی نشده است؟ چه کسی مسوول عدم کارآمدی بودجه در خصوص کاهش هرینههای غیرضرور است؟ در هر کشوری مسوولین پاسخگوی ناکارآمدی بوده و هم هزینه مادی و هم هزینه اجتماعی پرداخت می کنند اما متاسفانه در کشور ما مسوولیت بدون پاسخگویی است. نکته بعدی اینکه عمده هزینه جاری دولت پرداخت حقوق و دستمزد است در شرایط موجود که به دلیل افزایش تورم، قدرت خرید مردم کم شده است چگونه دولت عدالت محوری را در بودجه پیاده سازی میکند؟ آیا نبایستی حقوق و دستمرد به اندازه تورم افزایش یابد که قدرت خرید مردم حفظ شود؟ ...
👈 مطالعه کامل یادداشت
✍️ #فاطمه_پاسبان
#بودجه
#تورم
#رکود
💠 @Masaf_Eco
هدایت شده از موسسه مصاف
👤 توییت استاد #رائفی_پور در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی :
این #رشتو را برای ثبت در تاریخ می نویسم تا نسل های آینده این سرزمین نگویند آن سالها همه لال شده بودند وقتی لابی وارداتچی ها در دولت و مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی ، اقتصاد کشور را به خاک سیاه نشاند آنهم دقیقا در اوج جنگ فراگیر اقتصادی علیه ملت بزرگ ایران
فردا طرح اعاده شده شورای نگهبان در کمیسیون اجتماعی بررسی میشود
طرحی که مجمع تشخیص آن را مغایر با اسناد بالادستی دانسته و
نمایندگان مجلس هم پیش از آن ۴ مرتبه با آن مخالفت کرده بودند ولی تحت فشار دولت بالاخره به آن تن دادند.
فردا روز تمییز وکیل الملهها از #وکیل_الدوله هاست
طرح تشکیل وزارت بازرگانی که به گفته برخی نمایندگان مجلس علاوه بر دولت، طرفداران دست به نقد دیگری نیز دارد
کسانی که برای رسیدن به منافع خود و انباشت سرمایه های کشور در جیب های سیری ناپذیرشان، فشار مضاعفی را به نمایندگان مردم تحمیل کرده اند !
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل وزارت بازرگانی را مغایر با اقتصاد مقاومتی خواند
و دری نجف آبادی عضو دیگر مجمع دلیل رد شدن آن در هیئت عالی نظارت را منافات با بند ۲ اصل ۱۱۰ نظام قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام و همچنین ایجاد سالی ۲ هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور دانست
مخالفت با این طرح در دولت مستوجب پرداخت هزینه سنگینی است و طبق اخبار منتشر شده در حالی که معاونت امور مجلس وزیر صمت ، از تجربه، تخصص و توانمندی لازم برای اداره امور محوله برخوردار بوده است، بهدلیل مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی و با دستور و تأکید رئیس جمهور برکنار می شود!!!
سیدمصطفی میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تشکیل وزارت بازرگانی را توطئه واردکنندگانی دانست که در چهل سال گذشته با فشارهای های خود تولید ملی را تضعیف کرده اند و حالا میخواهند با احیای مجدد این وزارت خانه به نوعى به استقلال تصمیم گیرى براى واردات بی منطق برسند
طرحی که با مخالفت قاطبه تشکلهای بخش کشاورزی روبرو شده و و متخصصان این عرصه ، تشکیل وزارت بازرگانی را به قیمت نابودی خودکفایی محصولات استراتژیک و به خطر افتادن امنیت غذایی کشور می دانند
آری، دشمنانی که دارو را تحریم کردند غذا را هم تحریم خواهند کرد
موافقان این طرح سخنان رهبر انقلاب مبنی بر گستردگی امور کلان وزارت صمت را مستمسک تشکیل وزارت بازرگانی قرار دادهاند
اما نامه وزیروقت صمت به رئیس جمهور این مستمسک را زیرسوال می برد
رهبر انقلاب در موضوع احیای وزارت بازرگانی بر توجه به نظرات کارشناسی و افراد خبره و امین تاکید دارند
توجه ویژه دولت بر اجرای این طرح از یک سو و تمرکز بر روی عملیاتی شدن #اینستکس در عرصه سیاست خارجی در دیگرسو
این شائبه را بوجود می آورد که این دو مکمل یکدیگر بوده و لازم و ملزوم هم هستند
تشکیل وزارت بازرگانی (بخوانید #وزارت_واردات) همین چند کارخانه باقی مانده را نیز تعطیل خواهد کرد
🌐 http://bit.ly/35q5QkT
✅ تنها کانال رسمی استاد رائفی پور و جنبش مصاف
@Masaf
🖋 #یادداشت
#تراژدی_برونزایی ۳:
⚠️ «مجلس همگام با دولت بهسوی نابودی اقتصاد درونزا و تولید ملی»
🔹 ماجرای طرح تشکیل وزارت بازرگانی و الغای قانون تمرکز وظایف و اختیارات جهاد کشاورزی که مدت مدیدی است وقت نظام اقتصادی کشور را به خود معطوف و عملا هدر کرده و توان اجرایی و کارشناسی دولتمردان، نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی را به اصطکاک کشانده؛ در روزهای اخیر وارد فاز جدیدی شده است.
🔹 پس از تصویب عجولانه و خلاف قانون «طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» با لابی سنگین دولت و خط دهی و همراهی کامل رییس مجلس شورای اسلامی، بحث مغایرتهای این طرح با قوانین و اسناد بالادستی کشور مطرح شد و در نهایت هیات عالی نظارت بر سیاستهای کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل مغایرت طرح تفکیک با سیاستهای کلی نظام از جمله سیاستهای اقتصاد مقاومتی با این طرح مخالفت کرد.
🔹 موضع و دلایل کارشناسی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت توسط اعضای این هیات یعنی سیدمصطفی میرسلیم (https://b2n.ir/885288)و قربانعلی دری نجف آبادی (https://www.farsnews.com/news/13980905000443/) در رسانهها مطرح و خط بطلانی بر تقاضای غیر قانونی دولت کشیده شد.
🔹 همچنین طرح تشکیل وزارت بازرگانی به دلیل مغایرت با اصول قانون اساسی توسط شورای نگهبان (https://b2n.ir/114496) رد شد و به مجلس بازگشت.
❗️ حال پس گذشت چند هفته #علی_لاریجانی، رییس مجلس طی نامهای به هیات عالی نظارت خواستار بازپسگیری رای مخالف این مجمع و اعلام رای موافق با طرح نامبرده شده است. عملی که به گفتهی افراد آگاه، با حربهی عرض دعوا در محضر رهبری و اعمال فشار از مقام بالاسر مجمع تشخیص مصلحت رخ داده. تا جایی که اعضای این هیات علنا از موضع خود کنارهگیری کرده و موافقت خود با طرح وزارت بازرگانی را رسانهای کردند (https://www.farsnews.com/news/13980925000622/).
🔹 از سوی دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس در تاریخ ۲۵ آذرماه طی جلسهای به اصلاح مغایرتهای قانونی و اشکالات وارده از سوی شورای نگهبان به طرح وزارت بازرگانی اقدام کرده است.
❗️ در این بین نقش فعال #عبدالرضا_عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی و نمایندهی مردم شیروان (خراسان شمالی)، در تسریع اصلاح اشکالات این طرح و در دستور کار قرار گرفتن مجدد آن در مجلس بسیار تعجب برانگیز است!
🔹عبدالرضا عزیزی که نه خود و نه کمیسیون متبوعش تخصص بررسی و اصلاح این طرح اقتصادی مبنایی را ندارند، به گفتهی ۳ تن از نمایندگان مجلس در تاریخ یاد شده این طرح را به صورت چراغ خاموش اصلاح کرده و احتمالا در روزهای آتی در دستور کار صحن قرار خواهند داد. گفتنی است فرد نامبرده در تماس خبرنگاران اقتصادی خبرگزاری ها برگزاری جلسهی اصلاح طرح وزارت بازرگانی را کتمان کرده است.
🔹جدای از تحلیل لزوم وجود ساختار ضدتولید وزارت بازرگانی در شرایط جنگ و تحریم همهجانبهی اقتصادی علیه ایران همزمان با برنامههای مکمل برونزا از جمله #اینستکس و #خط_اعتباری اروپا؛ ذکر این نکته لازم است که تلاشهای برخی از نمایندگان مجلس که به حق نمایندهی دولت هستند علامت سوال بزرگی است.
⁉️ آقای لاریجانی، رییس محترم مجلس؛ چه شده است که به یکباره در کمتر از یک سال اینچنین از مقام مخالفت علنی به مقام اشتیاق و دفاع از وزارت بازرگانی تغییر موضع دادهاید و حاضرید برای آن با دستگاههای نظارتی مکاتبه نمایید؟ در سابقهی طولانی نمایندگی خود برای چند طرح یا لایحه چنین پیگیری از خود نشان دادهاید؟
⁉️ آقای عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس؛ پیگیری مصرانهی رییس یک کمیسیون فرعی برای به ثمر نشستن یک طرح لایحهگونهی اقتصادی چه دلیل اجتماعی دارد؟ مفاد جلسهی اصلاح مغایرتهای واردهی شورای نگهبان به طرح تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی به تاریخ ۲۵ آذر ۹۸ چه بوده که مردم و رسانهها نباید از آن مطلع شوند؟
⚠️ متاسفانه بدعت رییس جمهور برای دور زدن قانون و نهاد قانونگذاری تحت لوای نام شورای هماهنگی اقتصادی قوا، در حال تسری به رییس مجلس است و ایشان هم راه دور زدن نهادهای نظارتی بر مجلس تحت ریاست خود را از مسیر چانهزنی از پایین و فشار از بالا پیگیری مینمایند. امید است مردم در انتخابهای آتی خود هوشمندانه عمل کرده و حداقل پایبندی به منافع ملی را ملاک انتخاب نمایندگان خود قرار دهند.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
#شفافیت
💠 @Masaf_Eco