eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
495 دنبال‌کننده
887 عکس
960 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنوا اصبِروا وصابِروا ورابِطوا واتَّقوا اللهَ لَعَلَّكُم تُفلِحون (200) سوره آل عمران دربردارنده اصول و بسياري از فروع دين است و فرمان خداوند سبحان به صبر، مصابره، مرابطه و تقوا در اين آيه، توصيه اي راجع به تحمّل فراگيري همه معارف و مسائل اين سوره است تا فلاح نهايي كه ثمر انديشه هاي صائب و انگيزه هاي صالح است، حاصل شود. صبر، پايداري در برابر سختي ها و ناملايمات زندگي و خويشتن داري از شكايت به غير خداست و صابر كسي است كه در صحنه هاي گوناگون آزمون، مانند انجام طاعت، پرهيز از معصيت و در تلخي مصيبت، بردباري و پايداري كند. در ميان اقسام معهود صبر، صبر بر طاعت صبغه تقدّم و سببيّت دارد و به انسان توان صبر در مصيبت و صبر از معصيت مي دهد. اطلاق امر (اصبِروا) شامل همه موارد صبر انفرادي مي شود، چنان كه فرمان (صابِروا) همه مصاديق صبر جمعي را دربر مي گيرد. امر (اصبِروا) ناظر به صبر فردي و به اين معناست كه هر كس موظف به صبر است؛ اما (صابِروا) ناظر به صبر جمعي و به معناي با هم صبر كردن است و به مؤمنان مي فرمايد: صبرهايتان را با هم تبادل كنيد؛ نه اينكه هر يك به تنهايي صبر كنيد، زيرا صبر هر انساني محدود است و برخي زود مي رنجند و خسته مي شوند، پس طبق فرمان (اصبِروا وصابِروا) انسان موظف است در كارهاي فردي صبر انفرادي پيشه كند و در كارهاي اجتماعي نيز با ساير همنوعان خويش صبر كرده و ضعف ديگران را با صبر خود جبران كند، چنان كه ضعف او نيز با صبر ديگران جبران خواهد شد. «مصابره» در برابر رقيب (مصابره خارجي) به معناي استقامت در قبال پايداري طرف مقابل است و در كار خير جمعي (مصابره داخلي) به معناي روي هم قراردادن صبرها و با هم صبر كردن و كمك كردن به صبر ديگران و ترميم ضعف هاي فردي با توان جمعي و ترميم ناشكيبايي يكديگر به حلم و بردباري خود است. صبر گروهي مرحله برتر صبر است كه اگر تحقق يابد سبب استواري و قوت نظام اجتماعي مي گردد. «مرابطه» نيز معنايي مشابه همين معنا دارد و طبق اين معنا اگر مصابره جايگزين صبر فردي شود و مرابطه جاي حراست و نگهباني انفرادي را بگيرد، نقص ناشي از رنجش و خستگي بعضي با توانمندي و پايداري افراد ديگر ترميم خواهد شد. اصل «ربط» به معناي بستن، و «رباط» به معناي ملازمت و مواظبت بر كاري است. مرابطه مصاديق فراوان نظامي، اجتماعي و... دارد، مانند انتظار بعد از نمازي براي فرارسيدن وقت نماز بعدي، آمادگي و پا به ركاب بودن در راه خدا، مرزداري و محافظت از مرزها و آمادگي دائم براي صيانت از حدود و ثغور اسلامي و ايجاد رابطه با آحاد و افراد جامعه. بارزترين و كامل ترين مصداق مرابطه، ارتباط با اولياي دين و امامان معصوم(عليهم‌السلام) است. خداوند سبحان به صبر، مصابره و مرابطه در سايه «تقوا» فرمان داده و فصل مقوّم آن ها تقواست كه ثمره آن فلاح است، بنابراين، فرمان هاي سه گانه مزبور تنها براي بهره دنيوي نيست؛ بلكه صبر و مصابره و مرابطه همراه تقوا سبب خير و سعادت دنيايي و آخرتي است كه از آن به «فلاح» تعبير مي شود. تسنيم ج 16 صص 769 تا 771 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام الله علیها جلوه کرده است یک زن معمولی نبوده است، یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان. مع الاسف زن در دو مرحله مظلوم بوده است: یکی در جاهلیت. در جاهلیت، زن مظلوم بود و اسلام منت گذاشت بر انسان، زن را از آن مظلومیتی که در جاهلیت داشت بیرون کشید... در یک موقع دیگر در ایران ما زن مظلوم شد و آن دوره شاه سابق بود و شاه لاحق بود، با اسم اینکه زن را می خواهند آزاد کنند... ظلم ها کردند به زن، زن را از آن مقام شرافت و عزت که داشت پائین کشیدند... به اسم آزادی،... آزادی را از زن و مرد سلب کردند. زن ها و جوانان ما را فاسد الاخلاق کردند. شاه برای زن این خاصیت را قائل بود که گفت، (زن باید فریبا باشد)... در صورتی که زن انسان است، آن هم یک انسان بزرگ... مربی انسان ها زن است... مع الاسف زن را بصورت یک لعبه در آوردند این پدر و پسر و خصوصاً این پسر، آنقدر جنایات که به زن کردند به مردان نکردند... ما دیدیم که زن در این نهضت چه کرد... چه زن هایی در این عصر اخیر قیام کردند و آنها که قیام کرده اند همین زن های محجوبه جنوب شهر، قم و سایر بلاد اسلامی بودند، آنها که به تربیت آریا مهری تربیت شدند ابداً در این امور دخالت نداشتند. صحیفه نور 185/6 و 186 با تلخیص https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
حق زبان اما حق زبانت بر تو آنست كه از فحشا و منكرات دورش نگهداري و به گفتـن كلمات خوب و نافع عادتش دهي و وادارش كني كه با ادب وخوب سخن گويد و از زياد گفتن و بيخود چرخيدن در دهان منعش نمائي تا سكوت را رعايت كند مگر در جائي كه نياز به تكلم باشد و نفعي براي دنيا و آخرت داشته باشد و نگزاری [کرامتی: املای درست، نگذاری است] سخني كه فائده و نفعي ندارد و جز ضرر و زيان حاصلي در آن متصور نيست؛ از دهان تو خارج شــود بعد از آنكه عقل و نقل بر مضر بودن و بد بودن آن دلالت دارد ؛ زيرا كه زينت عاقل به عقلش در خوبي گفتار و درست سخن گفتن است و حول و قوه اي نيست مگر به حول و قوه خداوند بزرگ . متن عربی: و اما حـق اللسان فاكـرامه عـن الخنى و تعويـده على الخيـر و حمله على الادب و اجمامه إلا لموضع الحاجة و المنفعة للدين و الدنيا و اعفائـه عـن الفضـول الشنعة القليلة الفائدة التى لا يؤمن ضررها مع قلة عائدتها و بعد شاهد العقل و الدليل عليه و تزين العاقل بعقله حسن سيرته فى لسانه و لا قوة الا بالله العلى العظيم . https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دو گاهی می‌گویند: «دو» منظورشان عدد بین یک و سه است. و گاهی «دو» گفته می‌گویند اما منظورشان، بیش از یک است. یعنی نه تنها «دو» را در برمی‌گیرد بلکه شامل سه، چهار، پنج و بالاتر هم می‌شود. محمدرضا کرامتی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
#احتمال‌های_مختلف دو گاهی می‌گویند: «دو» منظورشان عدد بین یک و سه است. و گاهی «دو» گفته می‌گویند
کرامتی: منظور از آوردن این متن صرفا اثبات کلام قبلی‌ام بود که گاهی مراد از دو، بیش از یک است (یعنی شامل بیش از دو هم می‌شود) نه نشر و توضیح یک متن فلسفی. متن این است: تبيين مقدمه دوم: مقدمه دوم، يك قاعده كلى فلسفى است كه آن را نخستين‌بار شيخ شهاب الدين سهروردى، معروف به شيخ اشراق، مطرح كرد و حكماى پس از وى آن را پذيرفتند. مضمون اين قاعده كه با عنوان «صرف الشى‌ء لا يتثنىّ و لا يتكرّر» بيان مى‌شود، آن است كه هر چيزى، خودش، درحالى‌كه فقط خودش است بدون اين‌كه چيز ديگرى به عنوان جزء و يا يك امر خارج از آن به آن ضميمه گردد، دو تا نمى‌شود و هرگز كثرت و تعدد نمى‌يابد. ترجمه و شرح بداية الحكمة، ج‌1، ص: 121 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
15.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹به مناسبت گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، روز زن و روز مادر🌹 🔹زنان تاریخ ساز 🌸بسیار شنیدنی🌸 🔰 روایت مادری که دو فرزندش را در مسیر مقاومت در راه خدا تقدیم کرد/ اسرائیل را نابودشده می‌بینم، به امید نماز در قدس... 🔹سخنان خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان، در ابتدای دیدار اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب. ۱۴۰۳/۹/۲۷ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سامی یوسف ✨ اثر بسیار محزون مادر🖤 حلالم کن مادر💔 شادی روح مادرانی که الان بین مون نیستن فاتحه ای قرائت بفرمایید🥀 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
سامی یوسف ✨ اثر بسیار محزون مادر🖤 حلالم کن مادر💔 شادی روح مادرانی که الان بین مون نیستن فاتحه ای قر
نام مرحوم پدر بزرگم (پدرِ مرحوم مادرم) يوسف سامی بود از بستگان دکتر حسین سامی راد (مؤسس دانشگاه فردوسی مشهد و اولین رئیس آن دانشگاه). https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🌷هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود 🌺 میلاد با سعادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و سلاله پاکش (ره) مبارک باد.
دکتر محمدرضا کرامتی
. ⭕️ یادی کنید از شهیدی بی آلایش و بی ریا
شهید مظلوم آية الله دکتر رئیسی فداکار. کسی که درد یتیمی را لمس کرده بود و امید محرومان بود.
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج (اندکی از بسیار) بسياري از احكام و حقوق زنان در سوره «نساء» آمده است، از اين رو آن را بدين نام خوانده اند. ابن مسعود هنگام نزول سوره «طلاق» گفت: سوره نساءِ كوتاه نازل شد، پس هر دو سوره در عنوان «سورة النساء» مشترك هستند؛ با اين تفاوت كه اين سوره را «سوره بلند نساء» و سوره «طلاق» را «سوره كوتاه نساء» خوانده اند. در برخي تفاسير نيز اين سوره را به نام «سوره بزرگ نساء» و سوره «طلاق» را «سوره كوچك نساء» ناميده اند. سوره «نساء» چهارمين سوره مصحف و در ترتيب نزول، نود و دومين سوره است[2] و نيز ششمين سوره مدنی، سومين سوره از سوره هاي هفت گانه «طوال» [کرامتی: منظور از سبع طِوال (جِ طويل)، بقره، آل عمران، نساء، مائده، أعراف، يونس و کهف است]، بعد از سوره «بقره» بزرگ ترين سوره قرآن و اولين سوره از سوره هاي يازده گانه «مخاطبات» [کرامتی: منظور از مخاطبات، سُوَری است که (بعد از بَسْمَلة) با حرف ندا آغاز شده‌اند مثل نساء، حجّ، أحزاب، حُجُرات، مُمتَحَنه، مُدَّثِّر، و مُزَّمِّل] است كه با خطاب عمومي «يا أيّها النّاس» آغاز می‌شود. =========== [2]ـ التمهيد في علوم القرآن، ج1، ص137. [کرامتی: نمردیم و دیدیم که در تفسیر تسنیم، اسمی از التمهيد هم به میان آمد] تسنيم ج 17 صص 23 و 24 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402