1_6270064074.mp3
9.88M
نوحهای جالب و قابل استماع
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
در ترجمهی آیهی 40 سورهی هود عليه السلام (حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ قُلْنَ
عین جواب حافظ محترم برادر ابراهيم تیمورزاده:
باسلام وادب احترام محضراستادبزرگواروعزیزدلم درجواب سئوال آیه۴۰ سوره هود،به معنی هلاکت وهلاک شدن اشتباه است،چون مضمون ترجمه خودآیه نجات دادن جفت هرچیزی یاحیوانات است وهمچنین خاندان خودش جزهمسرخیانت کاروپسرش که سابقاََ حکم هلاکت آنها صادرشده بودوبعدازسبق علیه القول،من آمَنَ کسانیکه ایمان آوردندهستندگرچه که بسیارکم هستند،ودرخلاصه تفاسیرالمیزان ونمونه هم به معنی اهل خانواده بیان شده نه بعنوان هلاکت،لذا ترجمه طبری بعنوان هلاکت نادرست است🙏🙏
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
انتخاب از بین مشهور و «أَدَقّ»
معنای مشهور و أدقّ حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» چیست؟
از تفسیر تسنیم جواب این سؤال رو دریافت میکنیم (اگه احساس کردید متن زیر، سخته، أوّلاً عذرخواهم ثانیاً إن شاء الله یا با تلاش فکری آسان خواهد شد یا با مطالعه کتاب مرتبط یا با استمداد از متخصص):
تقدم خداشناسی بر خودشناسی
قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم: من عرف نفسه فقد عرف ربّه.[2]
اشاره: أ. اگر کسی طبق براهین عقلی، درباره خود و شئونش چنین فکر کند که «من موجودِ ممکن هستم و هر ممکن به موجود واجب نیازمند است پس مبدأ واجب دارم؛ من موجود حادثم از این رو مبدأ قدیم دارم؛ من موجود فقیرم پس مبدأ غنی دارم؛ من موجود متحرکم بنابراین مبدأ محرک دارم؛ من از لحاظ روح موجود مجردم ازاین رو به عالم طبیعت وابسته نیستم»، همه این براهین حصولی، با تفاوتی که با هم دارند، صحیح هستند؛ اما در این نوع از استدلال ها و براهین از اثر به مؤثر پی برده شده است؛ یعنی همه آن ها به برهان «اِنّی» برمی گردند و حدّ وسطشان این است که «چون من هستم پس خداوند هست». در این برهان اِنّی از امکانِ ماهوی یا امکانِ فقری یا حدوث خود به خدا پی برده و در حقیقت از راه معرفت نفس، خداوند شناخته می شود. این
__________________________
[2] ـ مصباح الشریعه، ص 13؛ بحار الانوار، ج 2، ص 32.
راه را معمولاً حکیمان و متکلّمان بیان کرده و اهل سیر و سلوک و جز آن ها نیز همین را ادراک می کنند، چون مسئله ای علمی است و برای همه یکسان.
ب. استاد، علامه طباطبایی بر آن اند که حدیث یاد شده با آیه « نَسُوا اللهَ فَاَنسهُم اَنفُسَهُم » [1] ارتباط تام دارد و به تعبیر بعضی از بزرگان این دو در حکم عکس نقیض هم اند.[2] طبق بیان استاد، علامه(قدس سره) حدیث مزبور معنای لطیف تری دارد و آن این است که اگر کسی خود را شناخت، آن گونه که در آیه « یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا عَلَیکُم اَنفُسَکُم » آمده است، معلوم می شود که او خدای خود را قبلاً شناخته است: من عرف نفسه فقد عرف ربّه [3]، ازاین رو در روایتْ فعل ماضی آمده است نه مضارع (یعرف ربّه)[4] ، در نتیجه بیان استاد، علامه، کاری قرآنی است که با آنچه حکمت، فلسفه و کلام ارائه می دهند بسیار تفاوت و فاصله دارد: قرآن « یُعَلِّمُهُم » [5] را با « یُزَکّیهِم » [6] هماهنگ کرده است؛ اما حکمت و فلسفه و کلام فقط راه علمی اند.
توضیح سخن استاد، علامهِ که به برهان «لمّی» برمی گردد این است که اگر کسی به فکر هدف باشد، به فکر راه هم حتماً هست. گرچه وقت رفتن، راه مقدم است؛ اما هنگام عزم و تصمیم، هدف، ازاین رو هیچ انسان عاقلی بدون تعیین هدف راه نمی افتد، بلکه نخست هدف را نشان می کند و سپس می اندیشد از چه راهی برود که به آن هدف برسد؛ مثلاً کسی که هیچ علاقه و تصمیمی برای درس خواندن ندارد، هیچ گاه به فکر رفتن به حوزه یا دانشگاه
__________________________
[1] ـ سوره حشر، آیه 19.
[2] ـ المیزان، ج 6، ص 182.
[3] ـ مصباح الشریعه، ص 13؛ بحار الانوار، ج 2، ص 32.
[4] ـ ر.ک: المیزان، ج 6، ص 182.
[5] ـ سوره جمعه، آیه 2.
[6] ـ سوره جمعه، آیه 2.
نمی افتد؛ یا کسی که قصد تشرف به مکّه ندارد، هیچ به فکر استفاده از مسیر زمین یا هوا یا دریا نیست.
در سیر و سلوک، چون لقای خداوند هدف است، اگر کسی لقای خداوند را بپذیرد، فکر می کند که از چه راه صحیحی به آن هدف برسد.
در ضمن مطالب آیه مورد بحث دانسته شد که طریق اصلی برای رسیدن به هدف، همان راه نفس است، بدین جهت اگر کسی به فکر خویشتن خویش باشد، معلوم می شود که او پیش تر به فکر هدف یعنی لقاء الله بوده و آن را شناخته است: فقد عرف ربّه. کسی که به یاد هدف است، به یاد راه هم خواهد بود.
مؤیّد این سخن، آیه « نَسُوا اللهَ فَاَنسهُم اَنفُسَهُم » [1] است؛ یعنی کسی که هدف را فراموش کند، راه هم از یادش می رود. چون خداوند را که هدف است: « واَنَّ اِلی رَبِّکَ المُنتَهی » [2] فراموش کرد، خداوند هم او را از یاد خودش می برد (آن خود عقلی که حقیقت انسان را تأمین می کند و همه شئون نفسانی با او در مبارزه هستند). کسی که اراده ندارد درس بخواند، راه مدرسه هم از یادش می رود. راه همیشه وسیله است و هرگز هدف نیست.
حدیث من عرف نفسه فقد عرفه ربّه، عکس نقیض آن «من لم یعرف ربّه لم یعرف نفسه» است که به صورت آیه « نَسُوا اللهَ فَاَنسهُم اَنفُسَهُم » ظهور پیدا کرده است. خدا را فراموش کردند، خداوند آن ها را از یاد خودشان برد؛ آن گاه ذات اقدس الهی می فرماید که اینان دیگر به فکر خودشان نیستند.
__________________________
[1] ـ سوره حشر، آیه 19.
[2] ـ سوره نجم، آیه 42.
تسنيم ج 24 صص 139 تا 141
کرامتی: برهان إنّی، از معلول به علت رسیدن است و برهان لِمّی، بر عکس. مقام لمّی بالاتره
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[کرامتی: چون امروز نهم ربيع اول است این مطلب رو که برادر حافظ تيمورزاده برام ارسال کردن، ارائه میکنم که فایده دفع یا رفع دارد:]
🔥 آیا عید الزهرا سند تاریخی دارد؟؟
از زبان حجت السلام مهدوی ارفع✅
حقیقت ماجرای عیدالزهرا...
و ابولولو چیست ؟
لطفاً فیلم را با دقت ببینید💥
#نشر_فوری🚨🚨🚨
✍لطفاََ ّباعضویت خود دراین کانال جزو مبلغین معصومین علیهم السلام اجمعین باشید🙏🙏
👇👇👇👇
@#moballeghinvelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[کرامتی: آقا سید... حسینی برام فرستادهاند:]
🌹سرزمین نینوا یادش بخیر
کربلای جبهه ها یادش بخیر🌹
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57
دکتر محمدرضا کرامتی
[کرامتی: چون امروز نهم ربيع اول است این مطلب رو که برادر حافظ تيمورزاده برام ارسال کردن، ارائه میکن
آیتالله خامنهای در پاسخ به استفتای علمای شیعه منطقه احساء عربستان درباره اهانت به عایشه همسر پیامبر، در ۸ مهر ۱۳۸۹ش فتوا داد: «اهانت به نمادهای برادران اهل سنت، از جمله اتهامزنی به همسر پیامبر اسلام(ع)، عایشه حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و بهویژه سیدالانبیاء پیامبر اعظم حضرت محمد(ص) میشود.»
از هر رفتار و گفتار جاهلانه یا مغرضانهای که موجب شکستن اتحاد سنی و شیعه میگردد بریء (بيزار) هستیم.
یکی از اعضای محترم کانال اینو برام فرستادن. از ایشون و سایر بزرگوارانی که مطالب مفید و لازم برام میفرستن، بسیار متشکرم.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
#عقاید_امامیه
عقیدهی ما در مورد عدل الهی:
ما (شیعیان إثنا عشری) معتقدیم که خدا عادل غير ظالم است پس در قضا و حکمش ستم نمیکند. به اطاعت کنندگان پاداش میدهد و میتواند گنهکاران را کیفر دهد و به بندگانش چیزی را که طاقتش را ندارند تکلیف نمیدهد و بیش از استحقاقشان مجازات نمیکند کار قبیح انجام نمیدهد.
ترجمه و تلخیص از «عقائد الإمامية» شیخ محمدرضا مظفر، ص 40
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
به صورت تخصصی هم با عدل الهی از کتاب عدل الهی استاد شهید مطهری هم آشنا شویم:
مسأله عدل
بحث جبر و اختيار ، خود به خود بحث " عدل " را به ميان آورد . زيرا رابطه مستقيمي است ميان اختيار و عدل از يك طرف ، و جبر و نفي عدل از طرف ديگر ، يعني تنها در صورت اختيار است كه تكليف و پاداش و كيفر عادلانه ، مفهوم و معني پيدا ميكند . اگر انسان ، آزادي و اختيار نداشته باشد و در مقابل اراده الهي و يا عوامل طبيعي ، دست بسته و مجبور باشد ، ديگر تكليف و پاداش و كيفر ، مفهوم خود را از دست ميدهد .
متكلمين اسلامي دو دسته شدند : دستهاي كه از همان ابتدا " معتزله " ناميده شدند طرفدار عدل و اختيار ، و دسته ديگر يعني گروه اهل حديث كه بعدها " اشاعره " ناميده شدند طرفدار جبر و اضطرار گرديدند . البته منكران عدل ، صريحا نگفتند كه منكر عدل الهي هستيم زيرا قرآن كريم كه هر دو دسته ، خود را حامي آن میدانستند،
با شدت ، ظلم را از خداوند نفي ، و عدل را اثبات ميكند . آنها عدل الهي را به گونهاي خاص تفسير كردند ، گفتند : عدل ، خود حقيقتي نيست كه قبلا بتوان آن را تو صيف كرد و مقياس و معياري براي فعل پروردگار قرار داد .
اساسا معيار و مقياس براي فعل الهي قرار دادن نوعي تعيين و تكليف و وظيفه ، و تحديد و تقييد مشيت و اراده براي ذات حق محسوب ميشود . مگر ممكن است براي فعل حق ، قانوني فرض كرد و آن قانون را حاكم بر او و فعل او قرار داد ؟ همه قوانين ، مخلوق او و محكوم اوست و او حاكم مطلق است . هر نوع محكوميت و تبعيت ، بر ضد علوم و قاهريت مطلق ذات اقدس الهي است . معني عادل بودن ذات حق ، اين نيست كه او از قوانين قبلي به نام قوانين عدل پيروي ميكند ، بلكه اين است كه او سرمنشأ عدل است ، آنچه او ميكند عدل است نه اينكه آنچه عدل است او ميكند . عدل و ظلم ، متأخر و منتزع از فعل پروردگار است . عدل ، مقياس فعل پروردگار نيست ، فعل پروردگار ، مقياس عدل است . " آنچه آن خسرو كند شيرين بود " .
معتزله كه طرفدار عدل بودند گفتند : عدل ، خود حقيقتي است و پروردگار به حكم اينكه حكيم و عادل است كارهاي خود را با معيار و مقياس عدل انجام ميدهد . ما آنگاه كه به ذات افعال نظر ميافكنيم ، قطع نظر از اينكه آن فعل ، مورد تعلق اراده تكويني يا تشريعي ذات حق قرار دارد يا ندارد ، ميبينيم كه برخي از افعال در ذات خود با برخي ديگر متفاوت است ، برخي افعال در ذات خود عدل است ، مانند پاداش به نيكوكاران ، و برخي در ذات خود ، ظلم است مانند كيفر دادن به نيكوكاران ، و چون افعال در ذات خود با يكديگر متفاوتند و ذات مقدس باري تعالي خير مطلق و كامل مطلق و حكيم مطلق و عادل مطلق است كارهاي خود را با معيار و مقياس عدل انتخاب ميكند .
حسن و قبح ذاتي
اينجا قهرا مسأله ديگري پيش آمد كه نوعي توسعه و گسترش نسبت به مسأله عدل محسوب ميشود و آن مسأله " حسن و قبح ذاتي " افعال است .
آيا به طور كلي كارها داراي صفت ذاتي حسن و يا صفت ذاتي قبح ميباشند ؟ آيا مثلا راستي و امانت و احسان و امثال اينها در ذات خود ، نيكو و بايستي است ؟ و دروغ و خيانت و امساك و امثال اينها در ذات خود ، زشت و نبايستني است ؟ آيا صفاتي از قبيل خوبي ، شايستگي ، يك سلسله صفات واقعي و ذاتي هستند و هر فعلي قطع نظر از هر فاعل و از هر شرط خارجي ، به خودي خود برخي از اين صفات را واجد است و فاقد اضداد آنها است ، يا اين صفات همه قراردادي و اعتباري است ؟
مستقلات عقليه
و چون سخن از صفات ذاتي افعال به ميان آمد قهرا پاي عقل و استقلال عقل در اكتشاف اين صفات به ميان آمد . اين بحث به اين صورت طرح شد كه آيا عقل در ادراك حسن و قبح اشياء " استقلال " دارد و به تنهائي قادر به درك و تشخيص آنها است يا نيازمند به كمك و راهنمائي شرع است ؟ از اينرو حسن و قبح ذاتي به نام حسن و قبح عقلي خواندهشد .
معتزله بشدت طرفدار حسن و قبح ذاتي عقلي شدند و مسأله " مستقلات عقليه " را طرح كردند ، گفتند : بالبداهه ما درك ميكنيم كه افعال ذاتا متفاوتند ، و بالبداهه درك ميكنيم كه عقول ما بدون اينكه نيازي به ارشاد شرع داشته باشد اين حقايق مسلم را درك ميكند .
اشاعره ، همچنانكه عدل را به عنوان يك صفت قبلي و ذاتي منكر شدند ، حسن و قبح ذاتي قبلي عقلي را نيز مورد انكار قرار دادند . اشاعره اولا حسن و قبحها را اموري نسبي و تابع شرائط خاص محيطها و زمانها و تحت تأثير يك سلسله تقليدها و تلقينها دانستند ، و ثانيا عقل را در ادراك حسن و قبحها تابع راهنمائي شرع دانستند .
اشاعره ، چون به " عقل مستقل " و به عبارت ديگر به " مستقلات عقليه " اعتراف نداشتند ، و عقيده معتزله را مبني بر اينكه عقل بشر ، بدون نياز به ارشاد شرع ، حسن و قبح ، و بايستني و نبايستني را درك ميكند ، تخطئه ميكردند و مدعي بودند كه به طور كلي اينكه : عدل چيست ؟ ظلم چيست؟
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
نيكو چيست ؟ ناپسند چيست ؟ همه بايد از لسان شرع اخذ شود و بايد در اين مسائل تابع و تسليم " سنت اسلامي " بود و بس ، خود را " اهل سنت " يا " اهل حديث " خواندند . اشاعره ضمنا از اين نام و عنوان يك " پايگاه اجتماعي " محكم براي خود در ميان توده مردم ساختند . يعني اختلاف معتزله و اشاعره كه بر اساس قبول و عدم قبول " مستقلات عقليه " بود ، از نظر توده مردم به صورت قبول و عدم قبول " سنت " و " حديث " و يا به صورت تعارض عقل و سنت تلقي شد و همين جهت ، پايگاه اجتماعي اشاعره را در ميان توده مردم تقويت ، و پايگاه معتزله را تضعيف كرد .
معتزله هرگز به سنت بي اعتنا نبودند ، ولي اشاعره با انتخاب اين نام براي خود ، و قرار دادن معتزله در مقابل خود ، كلاه معتزله را در تاريكي برداشتند .
مسلما اين جهت ، در شكست معتزله در اوايل قرن سوم در ميان توده عوام ، تأثير بسزائي داشت . كار اين اشتباه عاميانه بدانجا رسيده كه پارهاي از مستشرقين ، دانسته و يا ندانسته ، معتزله را به عنوان " روشنفكران ضد سنت " معرفي كنند . ولي افراد وارد ميدانند كه اختلاف ديد و نگرش معتزله و اشاعره هيچگونه ربطي به ميزان پايبندي آنها به دين اسلام ندارد .
معتزله عملا از اشاعره نسبت به اسلام دلسوزتر و پايبندتر و فداكارتر بودند . معمولا نهضتهاي روشنفكري ، هر چند از يك خلوص كامل برخوردار باشد ، در مقابل متظاهران به تعبد و تسليم ، و لو اينكه از هر نوع صفا و خلوص نيت بي بهره باشند ، مورد چنين اتهاماتي در ميان عوام واقع ميشود .
اگر چه اختلاف معتزله و اشاعره در مورد حق عقل و استقلال و عدم استقلال عقل در مورد مسائل مربوط به " عدل " يعني حسن و قبح ذاتي افعال آغاز شد ولي دامنه اين بحث بعدها به مسائل " توحيد " نيز كشيده شد . در آن مسائل نيز معتزله براي عقل ، حق دخالت قائل بودند ولي اشاعره تعبد به ظواهر حديث را لازم ميشمردند .
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کدام طرف ایستادی؟
جبهه مشخصه ، انتخاب خودته که کدوم طرف میایستی
@BisimchiMedia
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا کار شهدا گرفته و مردم دوستشون دارن
ولی کار فرهنگی ما نمیگیره؟!
@Radar_enghelabe
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
جایگاه علمی ایران در جهان ۱۵ هست. الحمد لله علی هذه النعمة.
#خبر_روز
#khabar_ruz
🌷 @khabar_ruz
🌷 http://eitaa.com/khabar_ruz
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
zogh-o-shoge-neynava-karde-delam.mp3
11.48M
「🎙مداحی」
🔻انتشار به مناسبت هفته دفاع مقدس. . .
#اروند | #هفته_دفاع_مقدس
🌊| یادمانشهدایعملیاتوالفجر۸
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
اطلاعاتی در مورد سورهی نصر
مراد از نصر در این سوره، یاری خدا پیامدارش صلی الله علیه و آله را علیه قریش و مراد از فتح، فتح مکه است. و این سوره، بعد از صلح حدیبیه و قبل از سوره فتح و نیز قبل از فتح مکه نازل شده است.
راغب (اصفهانی) گفته: «فوج، جماعتِ عبورکنندهی با سرعت است. جمعِ فوج، أفواج است». پس معناى «فوج فوج داخل شدن مردم در دين خدا» داخل شدنشان در دین خدا به صورت جماعتی پس از جماعتی است. و مراد از «دين الله» إسلام است.
ترجمه و تلخیصِ «الميزان في تفسير القرآن، ج20، ص: 377»
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نطق طوفانی امام خامنهای در مجمع عمومی سازمان ملل سال ۶۶
حالا که بحث سخنرانی رئیسی در سازمان ملل داغه بهتره بدونیم چه کسی سردمدار این مدل از حماسه در ایرانه👌
┏━━ °•🖌•°━━┓
@jahad_tabein
┗━━ °•🖌•°━━┛
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
aviny-08.mp3
2.69M
#نوای_جان
این چند دقیقه در دل شب ،
میتواند حرکتی در شما ایجاد کند
که چیزی را بفهمید که بقیه
از فهمیدنش ناتوان اند...
📌به مناسبت هفتهی دفاع مقدس
#آوینیِ_من
#رها
#منِ_تو
ـ•------✾-🌿🌺🌿-✾------•ـ
کانال نوایِ جان♡ 👈عضو شوید
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
شعر منتشر نشده شهریار درباره رهبر انقلاب به همراه متن تقدیمی این شاعر به شرح زیر است:
بر آستان والای آیت الله خامنهای ریاست جمهوری اسلامی محبوب و امام جمعه بزرگوار تهران تقدیم و توفیق روزافروز ایشان و امام امت و رزمندگان اسلام را شب و روز به دعا مسئلت مینمایم.
رشگم آید كه تو حیدر بابا
بوسی آن دست كه خود دست خداست
راستان دست چپ از وی بوسند
كه خدا بوسد از او دست راست
در امامت به نماز جمعه
صد هزارش بخدا دست دعاست
من بیان هنرم، یك دل و بس
او عیان هنر از سر تا پاست
او شب و روز برای اسلام
پای پویا و زبان گویاست
او چه بازوی قوی و محكم
با امامی كه ره و رهبر ماست
شهریارا سری افراز به عرش
كو نگاهیش به (حیدربابا) ست
تبریز- دوازدهم ذیالحجه/ 1407 هجری قمری مطابق هفدهم امرداد /1366 شمسی
سیدمحمدحسین شهریار (در هشتاد و دو سالگی)
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
شعر منتشر نشده شهریار درباره رهبر انقلاب به همراه متن تقدیمی این شاعر به شرح زیر است: بر آستان وال
استاد شهریار تیزبین در زمانی (17 مرداد 1366) به «آقا» گفته «آية الله» که اون زمان گفتن این عبارت برای ایشون مرسوم نبود. سلام خدا بر تو ای مورد عنایت امام علی علیه السلام! (بر اساس رؤیای صادق مرجع تقلید، آية الله مرعشی نجفی).
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🔹جهاد ادامه دارد...
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا
@kayhannewspaper
🔻 معرفی و دانلود رایگان کتاب الصحیح من سیرة النبي الأعظم
🔸 اَلصَّحیح مِنْ سیرَةِ النّبیِّ الْاَعْظَم(ص) کتابی به زبان عربی در سیره پیامبر اکرم(ص) و تاریخ اسلام، اثر سید جعفر مرتضی عاملی عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع و سیرهنگار شیعی حوزه علمیه قم و لبنان است.
🔹این کتاب ابتدا در بخشهای مختلفی در دوره ۱۱ جلدی تا پایان جنگ احزاب تدوین شد و بعدها در دوره ۳۵ جلدی تا پایان رویداد سقیفه به چاپ رسید.
🔸الصحیح حدود یک هزار و هفتصد منبع دارد و در دو جلد به زبان فارسی نیز خلاصه شده است.
❇️ برای دانلود رایگان این کتاب می توانید از لینک های زیر استفاده کنید
جلد اول 👈 دانلود
جلد دوم 👈 دانلود
جلد سوم 👈 دانلود
جلد چهارم 👈 دانلود
جلد پنجم 👈 دانلود
جلد ششم 👈 دانلود
جلد هفتم 👈 دانلود
جلد هشتم 👈 دانلود
جلد نهم 👈 دانلود
جلد دهم 👈 دانلود
جلد یازدهم 👈 دانلود
جلد دوازدهم 👈 دانلود
جلد سیزدهم 👈 دانلود
جلد چهاردهم 👈 دانلود
جلد پانزدهم 👈 دانلود
جلد شانزدهم 👈 دانلود
جلد هفدهم 👈 دانلود
جلد هجدهم 👈 دانلود
جلد نوزدهم 👈 دانلود
جلد بیستم 👈 دانلود
جلد بیست و یک 👈 دانلود
جلد بیست و دو 👈 دانلود
جلد بیست و سه 👈 دانلود
جلد بیست و چهار 👈 دانلود
جلد بیست و پنج 👈 دانلود
جلد بیست و شش 👈 دانلود
جلد بیست و هفت 👈 دانلود
جلد بیست و هشت 👈 دانلود
جلد بیست و نه 👈 دانلود
جلد سی 👈 دانلود
جلد سی و یک 👈 دانلود
جلد سی و دو 👈 دانلود
جلد سی و سه 👈 دانلود
جلد سی و چهار 👈 دانلود
جلد سی و پنج 👈 دانلود
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
❇️ برای دیدن کتابهای بیشتر و دانلود رایگان 👈 عضو شوید
🆔 @tasnim_pdf
🔆 چند نکته درباره شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید
🔹 مؤلف این کتاب عبدالحمید بن هبة الله مشهور به ابن ابی الحدید، از علمای اهل سنت قرن هفتم است که در فقه شافعی و در اعتقادات معتزلی است.
🔸 مدت نوشتن این کتاب چهار سال و هشت ماه طول کشید که با دوران خلافت امام علی علیه السلام برابر است و نویسنده پس از پایان کتاب، آن را به ابن علقمی، وزیر شیعه عباسیان تقدیم کرد.
🔹 از ویژگی های این کتاب می توان به توضیح کلمات دشوار نهج البلاغه و استفاده از منایع شیعه و اهل سنت نام برد.
🔸 برخی از علمای شیعه در طول تاریخ ردیه هایی بر این کتاب نوشته اند، چرا که برخی مطالب آن خلاف عقاید شیعه است.
❇️ برای دانلود رایگان کتاب می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:
1. جلد اول و دوم 👈 دانلود
2. جلد سوم و چهارم 👈 دانلود
3. جلد پنجم و ششم 👈 دانلود
4. جلد هفتم و هشتم 👈 دانلود
5. جلد نهم و دهم 👈 دانلود
6. جلد یازدهم و دوازدهم 👈 دانلود
7. جلد سیزدهم و چهاردم 👈 دانلود
8. جلد پانزدهم و شانزدهم دانلود
9. جلد هفدهم و هجدهم 👈 دانلود
10. جلد نوزدهم و بیستم 👈 دانلود
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
برای دیدن کتابهای بیشتر و دانلود رایگان از کتابخانه ما 👈 عضو شوید
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اولین دختر بسیجی خلبان ""ماشاءالله""
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرود زیبای «مادر برام قصه بگو» این سرود جذاب رو بچههای شهر آباده خونده اند. این سرود رو برادر «مهدی» عزیز برام ارسال کردن.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402