🌹قرار دوشنبه های انتظارمان🌹
قرائت زیارت آل یس
باهم زمزمه می کنیم....
#زیارت_آل_یاسین
@Montazeranezohour
🔻شرح زیارت آل یاسین✨18✨
💢﴿السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ﴾
سلام برتو آن هنگام که به طور کلّی در حال نمازخواندن و قنوت و نیایش هستی!
راستی؛ اگر توجه من و تو به صورت آرمانی عباداتمان نیفتد، چیزی جز پوسته ای تهی از آن ها باقی خواهد ماند؟ و آیا وقتی عبادات از حقیقت تهی شد، شخصیت عبادت کننده جز پوسته ای تهی از انسانیت چیز دیگری است؟!
با سلام به آن حضرت در هنگام نماز، به عین نماز و نیایش، سلام کرده ای، آری به عین نماز سلام کرده ای.
قرآن در راستای مقام امام و عینیت آن مقام با احکام الهی می فرماید: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاهِ وَإِیتَاء الزَّکَاهِ وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ»
یعنی؛ ما آن ها را امام قرار دادیم که به «امر» ما هدایت می کنند و «فعل خیر» و «اقامه نماز» و «ایتاء زکات» را به آن ها وَحی کردیم، چراکه آن ها بندگان عبادت گر ما بودند.
مفسرین در تفسیر این آیه نکات دقیقی دارند، صاحب تفسیر قیّم المیزان می فرماید:
فعل خیر و اقامه نماز و ایتاء زکات را به آن ها وَحی کرد، نفرمود نماز بخوانید، بلکه نماز خواندن را به آن ها وَحی فرمود و لذا نماز آن ها همان وَحی الهی است، و این است که می گوییم امامان عین نماز اند و هر نمازی با اتصال به عین نماز، معنی حقیقی خود را پیدا می کند و سلام بر آن حضرت در رابطه با این مقام خاص، یعنی مقام نماز و مقام نیایش آن حضرت با خدای خود؛
ما با سلام به آن حضرت و با نظر به نماز آن حضرت، امید لبیکی مناسب آن را إن شاء الله داریم و در آن حالت است که معنی زندگی را خواهیم فهمید.
چون معنی نماز را در آینه وجود مقدس آن حضرت فهمیده ایم.
#شرح_زیارت_آل_یاسین
@Montazeranezohour
منتظران ظهور
⏱چله های انتظار⏱
💚به عشق امام حسين(ع)
شماره 33
🔹🔵🔹🔵🔹🔵🔹🔵🔹
تعدیل غریزه جنسی به نحو اجمال با دو مشکل اساسی روبه روست:
نخست آنکه، طبیعت بشری باتوجه به بعد مادی و حیوانی اش، میل به ارضای به قید و شرط تمایلات نفسانی دارد و بدیهی است که تعدیل غریزه جنسی، به معنای مهار و کنترل آن و مقابله با زیاده خواهی جنسی است.
و سختی این کار بر کسی پوشیده نیست.
علاوه بر این که اگر کسی مدتی از عمر خویش را با بعضی از انحراف های جنسی گذرانده باشد، برای او طبیعت ثانوی ایجاد کرده و مبارزه با آن عادت و نهادینه کردن عادت های پسندیده درنهایت دشواری و صعوبت است.
با توجه به این دو چالش مذکور، آدمی گذشته از همت و الا به محرکهایی نیازمند است، تا نفس مایل به تنبلی و رکود را به حرکت و تلاش وادارد و در طریق مجاهدت با نفس ثابت قدم و مقاوم گرداند.
در این میان، مهم ترین محرک، تنبیه و مجازات و به تعبیر علمای اخلاق، معاتبه و معاقبه نفس است.
مجازات خویشتن در برابر زیاده خواهی جنسی از ملامت شروع میشود و سپس به مراحل شدیدتر مانند محروم کردن خویشتن از بعضی لذائذ زندگی در یک مدت معین منتهی میگردد.
بنابراین برای مقابله با طغیان غریزه جنسی گاهی لازم است عقوبتهایی در نظر گرفته شود تا نفس سرکش تادیب گردد.
امام علی(ع): در شرح یکی از اوصاف پرهیزگاران میفرماید:
«هرگاه نفس، او را در انجام دادن وظایفی که خوش ندارد سرکشی کند، او هم از آنچه دوست دارد و محرومش میسازد و از این طریق نفس سرکش را مجازات میکند.» (نهج البلاغه، خطبه 193) در جای دیگر آن حضرت میفرماید:
«هنگامی که نفس بر تو سخت گیرد، تو هم بر او سخت گیر تا در برابر تو تسلیم گردد.» (غررالحکم و دررالکلم، ج 1، ص 319) در حالات فقیه بزرگ آیت الله بروجردی نقل شده که هرگاه عصبانی میشد، بلافاصله از همین پرخاش مختصر پشیمان شده و در مقام عذرخواهی و جبران برمی آمد و طبق نذری که داشت، فردای آن روز را برای جبران این کار روزه میگرفت و به این ترتیب خود را در برابر این کار کوچک معاقبه میفرمود. (اخلاق در قرآن، مکارم شیرازی، ج 1، ص 264)
آری مراقبه و محاسبه، در صورتی تاثیر دارد که معاقبه و کیفرهای مناسب برای هوا و هوسهای سرکش در نظر گرفته شود و گرنه اثر آن بسیار ضعیف خواهد بود.
🔹🔵🔹🔵🔹🔵🔹🔵🔹
✅ما منتظران ظهور از چهل روز مانده به محرم ؛
بيش از قبل چشم ،قلب و غرايز خود را كنترل كرده و از تمامي گناهان دوری خواهيم كرد.
#چله_های_انتظار
#به_عشق_حسین
@Montazeranezohour
33.mp3
985.4K
🎙صوت را ازدست ندهید⚡️
«راههای کنترل شهوات انسانی»
👤 «حجت الاسلام والمسلمین رنجبر»
#چله_های_انتظار
#به_عشق_حسین
@Montazeranezohour
منتظران ظهور
ﻭ ﻧﻴﺰ ﺷﻴﺦ ﺻﺪﻭﻕ ﺩﺭ ﻛﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻭ ﻋﻴﻮﻥ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺍﻟﺮﺿﺎ ﺍﺯ ﺩﻋﺒﻞ ﺧﺰﺍﻋﻰ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ:
ﭼﻮﻥ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﻦ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﻴﺸﺪ:
* ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﻠﺖ ﻣﻦ ﺗﻠﺎﻭﺓ ﻭ ﻣﻨﺰﻝ ﻭﺣﻰ ﻣﻘﻔﺮ ﺍﻟﻌﺮﺻﺎﺕ
ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺧﻮﺍﻧﺪﻡ
ﻣﻮﻗﻌﻰ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﻦ ﺷﻌﺮ ﺭﺳﻴﺪﻡ:
* ﺧﺮﻭﺝ ﺍﻣﺎﻡ ﻟﺎ ﻣﺤﺎﻟﺔ ﺧﺎﺭﺝ ﻳﻘﻮﻡ ...
(ﻇﻬﻮﺭ ﺍﻣﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻧﺎﭼﺎﺭ ﻣﻴﺒﺎﻳﺪ ﺑﻴﺎﻳﺪ، ﺣﺘﻤﻰ ﺍﺳﺖ ﺍﻭ ﺑﻨﺎﻡ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﺍﻭ ﻗﻴﺎﻡ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﻫﺮ ﺣﻘﻰ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺗﻤﻴﺰ ﺩﻫﺪ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻫﺮ ﻧﻌﻤﺖ ﻭ ﻧﻘﻤﺘﻰ ﺭﺍ ﻋﻄﺎ ﻧﻤﺎﻳﺪ)
ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺳﺨﺖ ﺑﮕﺮﻳﺴﺖ،
ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺭﻭ ﺑﻤﻦ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
ﺍﻯ ﺧﺰﺍعی! ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻘﺪﺱ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﻮ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺑﻴﺖ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻥ! ﻣﻴﺪﺍﻧﻰ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﻛﻴﺴﺖ ﻭ ﻛﻰ ﻗﻴﺎﻡ ﻣﻴﻜﻨﺪ؟
ﻋﺮﺿﻜﺮﺩﻡ:
ﺁقا! نه! ﺍﻳﻦ ﻗﺪﺭ ﺷﻨﻴﺪﻩﺍﻡ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻣﻰ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻗﻴﺎﻡ ﻣﻴﻜﻨﺪ، ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻟﻮﺙ ﻓﺴﺎﺩ ﭘﺎﻙ ﻣﻴﮕﺮﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻋﺪﻝ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻇﻠﻢ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
ﺍﻯ ﺩﻋبل! ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﭘﺴﺮ ﻣﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻋﻠﻰ ﭘﺴﺮ ﺍﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺴﺮﺵ ﺣﺴﻦ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﺴﻦ ﭘﺴﺮﺵ، ﺣﺠﺖ ﻗﺎﺋﻢ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ (ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ) ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻏﻴﺒﺘﺶ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻴﻜﺸﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭﺵ ﺍﺯ ﻭﻯ ﻓﺮﻣﺎﻥ- ﺑﺮﺩﺍﺭﻯ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ.
ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﻋﻤﺮ ﺩﻧﻴﺎ ﺟﺰ ﻳﻚ ﺭﻭﺯ ﻧﻤﺎﻧﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻃﻮﻟﺎﻧﻰ ﻣﻴﮕﺮﺩﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺑﻴﺎﻳﺪ ﻭ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻋﺪﻝ ﻛﻨﺪ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻇﻠﻢ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺍﻣﺎ ﭼﻪ ﻭﻗﺖ ﻇﻬﻮﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ؟
ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻤﻮﺩ. ﭼﻪ ﭘﺪﺭﻡ (ﻣﻮﺳﻰ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ) ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺵ ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺍﻧﺶ ﺍﺯ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ (ﺹ) ﺳﺆﺍﻝ ﺷﺪ:
ﻗﺎﺋﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﻛﻰ ﻇﻬﻮﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ؟
ﻓﺮﻣﻮﺩ:
ﺁﻣﺪﻥ ﻭﻯ ﻣﺜﻞ ﺁﻣﺪﻥ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺨﻴﺰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻴﻔﺮﻣﺎﻳﺪ:
ﻟﺎ ﻳُﺠَﻠﻴﻬﺎ ﻟِﻮَﻗْﺘِﻬﺎ ﺇِﻟﺎ ﻫُﻮَ ﺛَﻘُﻠَﺖْ ﻓِﻲ ﺍﻟﺴﻤﺎﻭﺍﺕِ ﻭَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻟﺎ ﺗَﺄْﺗِﻴﻜُﻢْ ﺇِﻟﺎ ﺑَﻐْﺘَﺔً
ﻳﻌﻨﻰ:
ﻛﺴﻰ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻧﻤﻴﻜﻨﺪ، ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﺮﺍﻥ ﺁﻣﺪﻩ، ﺑﻄﻮﺭ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻰ ﺑﺴﻮﻯ ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ .
ﺩﺭ ﻛﻔﺎﻳﺔ ﺍﻟﺎﺛﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺑﺴﻨﺪ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺍﺑﻮ ﺻﻠﺖ ﻫﺮﻭﻯ ﻧﻴﺰ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
🕋مهدی موعود ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) - ترجمه جلد سیزدهم از بحارالانوار-۲۹۳
#مهدی_موعود_بحارالانوار
@Montazeranezohour
💚قرار ظهر روزهای انتظارمان؛قرائت دعای سلامتی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)💚
#دعای_سلامتی_امام_زمان_عج
@Montazeranezohour
⚡️حکایات و حکمتها
⭕️ نمونه هایی از تقوا و ورع
✍️مرحوم آیة الله محسن امین در شرح احوال مرحوم میرزای شیرازی صاحب فتوای تنباکو آورده است:
حواله هائی را که برای کمک رساندن به نیازمندان می نوشت در کاغذی که از کف دست تجاوز نمی کرد. با خط زیبای خود می نوشت، آن را مهر می کرد، جای خالی برای اضافه کردن چیزی نمی گذاشت.
درباره این روش از او سوال شد. در جواب فرمود:
مصرف کاغذ بیشتر از این اسراف است. و از طرف دیگر وقتی کاغذ پر شود، جائی برای اینکه کسی در آن چیزی اضافه کند نمی ماند.
مرحوم میرزا، فروتن و در لباس و معاش و دیگر امور خود قانع بود. و برای خود و خانواده اش از املاک موروثی خود خرج می کرد. جز در مورد اضطرار از اموالی که برایش آورده می شد مصرف نمی کرد، بلکه همه آن اموال را بین فقرا و طلاب تقسیم و در امور خیریه مصرف می نمود.
یکی از کسانی که حالات او را می شناخت برای من گفت که میرزا چوب کبریتهائی را که با آن در روز چیق خود را روشن می کرد جمع می کرد. برای اینکه در شب کبریت دیگری مصرف نکند، آن چوبها را با شعله چراغ می گیراند و استفاده می کرد.
موقعی که درباره یکی از اهل علم مطلبی که خلاف عدالت بود می شنید؛ تنها عکس العمل او این بود که از واردین حال او را نمی پرسید، همین.
از او خواسته شد برای یکی از معروفین به فضل گواهی اجتهاد بنویسد و او خودداری کرد.
گفته شد: مگر در اجتهاد او شک دارید؟
فرمود: نه، ولی نه به هر مجتهدی اجازه داده می شود و نه هر مجتهدی اجازه می دهد. (گویا آن شخص ضعیف العقل و بی تدبیر بوده است)
نیز یکی از پسر عموهای ما از او گواهی اجتهاد خواست ایشان به او فرمود: «گواهی را بنویس ولی زیاده از واقع ننویس که زیاده از واقع، واقع را هم ضایع می کند».
او به من گفت من همانطور که گفته بود گواهی را نوشتم و او آن را امضاء کرد. (اعیان الشیعه، ج5،ص307)
📚مردان علم در میدان عمل، سید نعمت الله حسینی، دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، جلد 1.
#حکایات_و_حکمتها
@Montazeranezohour
💢میثم تمار یکی از بهترین اسوه ها در تبلیغ ولایت
⭕️به مناسبت شهادت میثم تمار 👇
یکی از کسانی که جان خود را را بر سر محبت و ولایت امیر المومنین علی(ع) از دست داد میثم تمار است که بر روی دار افشای اسرار کرد. میثم تمار بر روی دار آنچه که امیرالمومنین علی (ع) از قول رسول گرامی اسلام در مورد بنی امیه فرموده بود و ظلمها و انحرافاتی که آنها در جامعه اسلامی ایجاد میکردند را افشا کرد و و ولایت امیر المومنین (ع) را بر سردار فریاد زد.
او را به عنوان یک اسطوره تاریخی میتوان نام برد.میثم تمار به عنوان کسی که عاشق و شیدای امیرالمومنین (ع) بود و به خاطر همین محبت و ولایت جان خود را از دست داد.
اطلاعات چندانی از نسب و زندگی میثم تمار در دست نداریم، ولی چون او و خاندانش در کوفه میزیستند او را کوفی نسبت دادند. و در برخی روایات او را نهروانی دانستند.
میثم بن یحیی تمار، غلام زنی از بنی اسد بود که امیرالمومنین (ع) او را از آن زن خرید و آزاد ساخت و به تعلیم و تربیت او پرداخت. میثم تأویل قرآن را از زبان امیرالمومنین (ع) آموخت و مکتوب کرد. در روایتی، میثم، خطاب به عبدالله بن عباس گفته است که امام علی (ع) تأویل قرآن را به وی آموخته است. زمانی که میثم به عمره رفت، به ابن عباس گفت هر مطلبی دربارهٔ تفسیر قرآن میخواهد، از وی بپرسد. ابنعباس از این پیشنهاد استقبال کرد و کاغذ و دواتی خواست و آنچه را که میثم املا کرد، نوشت.
ادامه👇👇