امام مهدي(عج) از ديدگاه امام هادي(ع)
🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔹️علي بن مهزيار مي گويد: به خدمت امام هادي (ع) نامه نوشتم و از «فرج» پرسيدم، در جواب نوشت:
🔸️«هنگامي که صاحب شما از جايگاه ستمگران ناپديد شود، منتظر فرج باشيد».
🌼حدیث مهدویت🌼
#امام_زمان_از_منظر_روایات
#حدیث_مهدویت
@Montazeranezohour
یکشنبه ی هرهفته همراه با مطالب اهمیت و چرایی دعا برای ظهور
#آموزش_مهدوی
#اهمیت_و_چرایی_دعا_برای_ظهور
@Montazeranezohour
مهارتهای زندگی💪
روابط همسران💞
💕وجود معاد باوری در زندگی نقطه عطفی است که سبک زندگی ایرانی اسلامی را با سبک زندگی غربی متمایز می کند.
💕وجود سرای آخرت و اینکه انسان از این دنیا ره توشه ای برای آخرتش بر می دارد باعث می شود نگاهمان به زندگی عوض شود.
💕با وجود معاد و اینکه خدا ناظر و حاضر بر اعمال ماست اگر جایی کمبود مادی داریم زود شکایت و گله نمی کنیم و یا اگر مشکلات دیگری داریم تحمل آن برای ما ساده تر می شود.
وجود معاد باعث رشد معنوی خانواده می شود و زندگی در بن بست قرار نمی گیرد.
#روابط_همسران
@Montazeranezohour
💎نكات مهدوی💎
🌀«سامرا»؛ تنها شاهد ولادت امام مهدی(عج)
یکی از مباحث جالب درباره امام عصر(عج)، اماکن منتسب به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است .
چون اگرچه بنابر روایات و اقوال بزرگان همه عالم امکان در اختیار و ملازم حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه است اما برخی مکان ها به طور خاص به موضوعات مهدوی و حیات، غیبت، ظهور و دولت کریمه ایشان اختصاص دارد.
ازجمله این مکان ها شهر سامرا است.
سامرا، از شهرهای زیارتی شیعیان در عراق است که حرم عسکریین(ع) در آن قرار دارد. سامرا در بین تکریت و بغداد واقع است.
✨ شهرت این شهر به دلیل وجود بارگاه امامین عسکریین و محل تولد امام مهدی (عج) است.
سامرا شهر امام زمان، جایگاه ضریح مقدس عسکریین و آرامگاه امام هادی و امام حسن عسکری(ع). مدفن سیده حکیمه خاتون دختر امام جواد(ع) و تنها شاهد ولادت امام مهدی(عج) و مدفن نرجس خاتون(س) همسر امام حسن عسکری(ع) و مادر بزرگوار حضرت مهدی(عج).
▫️علت نامگذاری:
یاقوت حموی آورده است که سامرا را «سام بن نوح» ساخته و نام آن برگرفته از «سام راه» یعنی راه عبور و مرور سام فرزند نوح(ع) است.[1]
ابن بطوطه این نام را برگرفته از «سام راه» یعنی راه شام نقل کرده است.[2] براساس متون تاریخی، این شهر در عصر ساسانی، زیر سلطه ایران بود و مردم آن به پرداخت مالیات به پادشاهان ایرانی ناچار بودند.
مورخان یکی از دلایل وجه تسمیه آن به ساءمره (محل حساب) را همین موضوع دانستهاند.[3]
برخی نیز گفتهاند که سامرا قبل از اسلام و در دوران ساسانیان و به دست شاپور «ذوالاکتاف» بنیان نهاده شده است.[4]
از دیگر نامهای سامرا میتوان به سامراه، سامره، سراء، سُرَّ من رأی، سرور من رأی، ساء من رأی، عسکر و تیرهان اشاره کرد.[5]
▫️حضور دو امام شیعه علیهماالسلام:
متوکل در سال ۲۳۳ق مصمم شد تا امام هادی (ع) را از مدینه به سامرا بیاورد. علت این امر را رسیدن گزارشهایی حاکی از میل مردم به امام هادی(ع) ذکر کردهاند. [6]
متوکل امام هادی (ع) را از مدینه به بغداد و سپس به سامرا آورد و ۲۰ سال و ۹ ماه در آنجا ساکن بود تا اینکه همانجا در زمان حکومت معتز مسموم شده و شهید شد و در همانجا مدفون شد.[7] امام حسن عسکری(ع) نیز به همراه پدرش در سال ۲۳۳ق/۸۴۷م به سامرا آورده شد و تا پایان عمرشان در همان جا بودند.[8]
امام عسکری(ع) در ۱ ربیعالاول سال ۲۶۰ق بیمار شد و در هشتم همان ماه، در سن ۲۸ سالگی در (سامرا) درگذشت و در خانهای که پدرش دفن شده بود، مدفون شد.[9]
طبرسی (متوفای ۵۴۸ق) می نویسد:
بیشتر اصحاب ما (یعنی علمای شیعه) بر این باورند که علت درگذشت امام عسکری(ع)، مسمومیت بوده است.[10]
▫️حرمین عسکریین(ع):
مدفن امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) مهمترین مکان زیارتی شهر سامرا است. علاوه بر این، نرجس خاتون، مادر امام زمان(عج) و حکمیه خاتون، عمه امام عسکری(ع) نیز در سامرا دفن شده اند.
حرم امامین عسکریین (ع) دو بار به دست ترویستها تخریب شد. اولین حمله در ۳ اسفند ۱۳۸۴ش. و دومین حمله پس از گذشت شانزده ماه در ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ش. رخ داد. در نخستین تخریب، بمبگذاران با به کارگیری بیش از دویست کیلوگرم تیانتی، گنبد و بخشی از گلدستههای طلایی حرم را فروریختند. در حمله دوم نیز گلدستههای طلایی تخریب شد.
پس از این حملات تروریستی، بارگاه دو امام، در دست بازسازی و نوسازی قرار گرفت.
ادامه دارد...
◾️پی نوشت:
1-یاقوت حموی، معجم البلدان، ۱۹۹۵م، ج۳، ص۱۷۴.
2-ابن بطوطه، الرحلة، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص۷۸.
3-یاقوت حموی، معجم البلدان، ۱۹۹۵م، ج۳، ص۱۷۳.
4-خلیلی، موسوعة العتبات المقدسه، ج۹، ص۱۹.
5-یاقوت حموی، معجم البلدان، ۱۹۹۵م، ج۳، ص۱۷۳.
6-ابن جوزی، تذکرة الخواص، ۱۴۱۸ق، ج۲، ص۳۲۲.
7-خطیب البغدادی، تاریخ بغداد، ۱۴۱۷ق، ج۱۲، ص۵۶.
8-جعفریان، حیات فکری سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۵۰۰.
9-شیخ مفید، الارشاد، ص۵۱۰.
10-طبرسی، اعلام الوری باعلام الهدی، ج۲، ص۱۳۱ـ۱۳۲.
#نكات_مهدوی
#آموزش_مهدوی
@Montazeranezohour
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
قرار شبانه ما قرائت دعای فرج جهت تعجیل در ظهور حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
باهم زمزمه می کنیم...
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
#دعای_فرج
@Montazeranezohour
«بِسم الله الرحمن الرحیم»
❤️ سلام امام مهربان زمانم
صبحتان بخیر ❤️
به رسم شروع روزهای انتظارمان می خوانیم:
💠يا اللّٰهُ یا رَحْمَانُ یا رَحیم،يَا مُقَلِّبَ القُلُوب ثَبِّتْ قَلبی عَلی دینِک
💠دعای زمان غیبت؛
▫️اللَّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّك
▫️اللَّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَك
▫️اللَّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی
💠توسل به امام زمان(عج)؛
يا وَصِيَّ الْحَسَن وَ الْخَلَفَ الْحُجَّهَ أَيُّهَا الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ الْمَهْدِيُّ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّه، يَا حُجَّهَ اللَّهِ عَلَي خَلْقِه يَا سَيِّدَنا وَمَولانا،
إِنَّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِكَ إلَي اللَّه و قَدَّمْنَاكَ بَيْنَ يَدَیْ حَاجَاتِنا،یا وَجِيهاً عِنْدَاللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَاللَّه
🌀به امید آنکه امروز را آنگونه بگذرانیم که شایسته ی نام "منتظر مهدی(عج)" باشیم🌀
#شروع_منتظرانه
@Montazeranezohour
🌹قرار دوشنبه های انتظارمان🌹
قرائت زیارت آل یس
باهم زمزمه می کنیم....
#زیارت_آل_یاسین
@Montazeranezohour
🔻شرح زیارت آل یاسین✨18✨
💢﴿السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ﴾
سلام برتو آن هنگام که به طور کلّی در حال نمازخواندن و قنوت و نیایش هستی!
راستی؛ اگر توجه من و تو به صورت آرمانی عباداتمان نیفتد، چیزی جز پوسته ای تهی از آن ها باقی خواهد ماند؟ و آیا وقتی عبادات از حقیقت تهی شد، شخصیت عبادت کننده جز پوسته ای تهی از انسانیت چیز دیگری است؟!
با سلام به آن حضرت در هنگام نماز، به عین نماز و نیایش، سلام کرده ای، آری به عین نماز سلام کرده ای.
قرآن در راستای مقام امام و عینیت آن مقام با احکام الهی می فرماید: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاهِ وَإِیتَاء الزَّکَاهِ وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ»
یعنی؛ ما آن ها را امام قرار دادیم که به «امر» ما هدایت می کنند و «فعل خیر» و «اقامه نماز» و «ایتاء زکات» را به آن ها وَحی کردیم، چراکه آن ها بندگان عبادت گر ما بودند.
مفسرین در تفسیر این آیه نکات دقیقی دارند، صاحب تفسیر قیّم المیزان می فرماید:
فعل خیر و اقامه نماز و ایتاء زکات را به آن ها وَحی کرد، نفرمود نماز بخوانید، بلکه نماز خواندن را به آن ها وَحی فرمود و لذا نماز آن ها همان وَحی الهی است، و این است که می گوییم امامان عین نماز اند و هر نمازی با اتصال به عین نماز، معنی حقیقی خود را پیدا می کند و سلام بر آن حضرت در رابطه با این مقام خاص، یعنی مقام نماز و مقام نیایش آن حضرت با خدای خود؛
ما با سلام به آن حضرت و با نظر به نماز آن حضرت، امید لبیکی مناسب آن را إن شاء الله داریم و در آن حالت است که معنی زندگی را خواهیم فهمید.
چون معنی نماز را در آینه وجود مقدس آن حضرت فهمیده ایم.
#شرح_زیارت_آل_یاسین
@Montazeranezohour
منتظران ظهور
⏱چله های انتظار⏱
💚به عشق امام حسين(ع)
شماره 33
🔹🔵🔹🔵🔹🔵🔹🔵🔹
تعدیل غریزه جنسی به نحو اجمال با دو مشکل اساسی روبه روست:
نخست آنکه، طبیعت بشری باتوجه به بعد مادی و حیوانی اش، میل به ارضای به قید و شرط تمایلات نفسانی دارد و بدیهی است که تعدیل غریزه جنسی، به معنای مهار و کنترل آن و مقابله با زیاده خواهی جنسی است.
و سختی این کار بر کسی پوشیده نیست.
علاوه بر این که اگر کسی مدتی از عمر خویش را با بعضی از انحراف های جنسی گذرانده باشد، برای او طبیعت ثانوی ایجاد کرده و مبارزه با آن عادت و نهادینه کردن عادت های پسندیده درنهایت دشواری و صعوبت است.
با توجه به این دو چالش مذکور، آدمی گذشته از همت و الا به محرکهایی نیازمند است، تا نفس مایل به تنبلی و رکود را به حرکت و تلاش وادارد و در طریق مجاهدت با نفس ثابت قدم و مقاوم گرداند.
در این میان، مهم ترین محرک، تنبیه و مجازات و به تعبیر علمای اخلاق، معاتبه و معاقبه نفس است.
مجازات خویشتن در برابر زیاده خواهی جنسی از ملامت شروع میشود و سپس به مراحل شدیدتر مانند محروم کردن خویشتن از بعضی لذائذ زندگی در یک مدت معین منتهی میگردد.
بنابراین برای مقابله با طغیان غریزه جنسی گاهی لازم است عقوبتهایی در نظر گرفته شود تا نفس سرکش تادیب گردد.
امام علی(ع): در شرح یکی از اوصاف پرهیزگاران میفرماید:
«هرگاه نفس، او را در انجام دادن وظایفی که خوش ندارد سرکشی کند، او هم از آنچه دوست دارد و محرومش میسازد و از این طریق نفس سرکش را مجازات میکند.» (نهج البلاغه، خطبه 193) در جای دیگر آن حضرت میفرماید:
«هنگامی که نفس بر تو سخت گیرد، تو هم بر او سخت گیر تا در برابر تو تسلیم گردد.» (غررالحکم و دررالکلم، ج 1، ص 319) در حالات فقیه بزرگ آیت الله بروجردی نقل شده که هرگاه عصبانی میشد، بلافاصله از همین پرخاش مختصر پشیمان شده و در مقام عذرخواهی و جبران برمی آمد و طبق نذری که داشت، فردای آن روز را برای جبران این کار روزه میگرفت و به این ترتیب خود را در برابر این کار کوچک معاقبه میفرمود. (اخلاق در قرآن، مکارم شیرازی، ج 1، ص 264)
آری مراقبه و محاسبه، در صورتی تاثیر دارد که معاقبه و کیفرهای مناسب برای هوا و هوسهای سرکش در نظر گرفته شود و گرنه اثر آن بسیار ضعیف خواهد بود.
🔹🔵🔹🔵🔹🔵🔹🔵🔹
✅ما منتظران ظهور از چهل روز مانده به محرم ؛
بيش از قبل چشم ،قلب و غرايز خود را كنترل كرده و از تمامي گناهان دوری خواهيم كرد.
#چله_های_انتظار
#به_عشق_حسین
@Montazeranezohour
33.mp3
985.4K
🎙صوت را ازدست ندهید⚡️
«راههای کنترل شهوات انسانی»
👤 «حجت الاسلام والمسلمین رنجبر»
#چله_های_انتظار
#به_عشق_حسین
@Montazeranezohour
منتظران ظهور
ﻭ ﻧﻴﺰ ﺷﻴﺦ ﺻﺪﻭﻕ ﺩﺭ ﻛﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻭ ﻋﻴﻮﻥ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺍﻟﺮﺿﺎ ﺍﺯ ﺩﻋﺒﻞ ﺧﺰﺍﻋﻰ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ:
ﭼﻮﻥ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﻦ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﻴﺸﺪ:
* ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﻠﺖ ﻣﻦ ﺗﻠﺎﻭﺓ ﻭ ﻣﻨﺰﻝ ﻭﺣﻰ ﻣﻘﻔﺮ ﺍﻟﻌﺮﺻﺎﺕ
ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺧﻮﺍﻧﺪﻡ
ﻣﻮﻗﻌﻰ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﻦ ﺷﻌﺮ ﺭﺳﻴﺪﻡ:
* ﺧﺮﻭﺝ ﺍﻣﺎﻡ ﻟﺎ ﻣﺤﺎﻟﺔ ﺧﺎﺭﺝ ﻳﻘﻮﻡ ...
(ﻇﻬﻮﺭ ﺍﻣﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻧﺎﭼﺎﺭ ﻣﻴﺒﺎﻳﺪ ﺑﻴﺎﻳﺪ، ﺣﺘﻤﻰ ﺍﺳﺖ ﺍﻭ ﺑﻨﺎﻡ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﺍﻭ ﻗﻴﺎﻡ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﻫﺮ ﺣﻘﻰ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺗﻤﻴﺰ ﺩﻫﺪ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻫﺮ ﻧﻌﻤﺖ ﻭ ﻧﻘﻤﺘﻰ ﺭﺍ ﻋﻄﺎ ﻧﻤﺎﻳﺪ)
ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺳﺨﺖ ﺑﮕﺮﻳﺴﺖ،
ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺭﻭ ﺑﻤﻦ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
ﺍﻯ ﺧﺰﺍعی! ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻘﺪﺱ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﻮ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺑﻴﺖ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻥ! ﻣﻴﺪﺍﻧﻰ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﻛﻴﺴﺖ ﻭ ﻛﻰ ﻗﻴﺎﻡ ﻣﻴﻜﻨﺪ؟
ﻋﺮﺿﻜﺮﺩﻡ:
ﺁقا! نه! ﺍﻳﻦ ﻗﺪﺭ ﺷﻨﻴﺪﻩﺍﻡ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻣﻰ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻗﻴﺎﻡ ﻣﻴﻜﻨﺪ، ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻟﻮﺙ ﻓﺴﺎﺩ ﭘﺎﻙ ﻣﻴﮕﺮﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻋﺪﻝ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻇﻠﻢ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
ﺍﻯ ﺩﻋبل! ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﭘﺴﺮ ﻣﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻋﻠﻰ ﭘﺴﺮ ﺍﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺴﺮﺵ ﺣﺴﻦ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﺴﻦ ﭘﺴﺮﺵ، ﺣﺠﺖ ﻗﺎﺋﻢ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ (ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ) ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻏﻴﺒﺘﺶ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻴﻜﺸﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭﺵ ﺍﺯ ﻭﻯ ﻓﺮﻣﺎﻥ- ﺑﺮﺩﺍﺭﻯ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ.
ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﻋﻤﺮ ﺩﻧﻴﺎ ﺟﺰ ﻳﻚ ﺭﻭﺯ ﻧﻤﺎﻧﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻃﻮﻟﺎﻧﻰ ﻣﻴﮕﺮﺩﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺑﻴﺎﻳﺪ ﻭ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻋﺪﻝ ﻛﻨﺪ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻇﻠﻢ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺍﻣﺎ ﭼﻪ ﻭﻗﺖ ﻇﻬﻮﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ؟
ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻤﻮﺩ. ﭼﻪ ﭘﺪﺭﻡ (ﻣﻮﺳﻰ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ) ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺵ ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺍﻧﺶ ﺍﺯ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ (ﺹ) ﺳﺆﺍﻝ ﺷﺪ:
ﻗﺎﺋﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﻛﻰ ﻇﻬﻮﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ؟
ﻓﺮﻣﻮﺩ:
ﺁﻣﺪﻥ ﻭﻯ ﻣﺜﻞ ﺁﻣﺪﻥ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺨﻴﺰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻴﻔﺮﻣﺎﻳﺪ:
ﻟﺎ ﻳُﺠَﻠﻴﻬﺎ ﻟِﻮَﻗْﺘِﻬﺎ ﺇِﻟﺎ ﻫُﻮَ ﺛَﻘُﻠَﺖْ ﻓِﻲ ﺍﻟﺴﻤﺎﻭﺍﺕِ ﻭَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻟﺎ ﺗَﺄْﺗِﻴﻜُﻢْ ﺇِﻟﺎ ﺑَﻐْﺘَﺔً
ﻳﻌﻨﻰ:
ﻛﺴﻰ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻧﻤﻴﻜﻨﺪ، ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﺮﺍﻥ ﺁﻣﺪﻩ، ﺑﻄﻮﺭ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻰ ﺑﺴﻮﻯ ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ .
ﺩﺭ ﻛﻔﺎﻳﺔ ﺍﻟﺎﺛﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺑﺴﻨﺪ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺍﺑﻮ ﺻﻠﺖ ﻫﺮﻭﻯ ﻧﻴﺰ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
🕋مهدی موعود ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) - ترجمه جلد سیزدهم از بحارالانوار-۲۹۳
#مهدی_موعود_بحارالانوار
@Montazeranezohour
💚قرار ظهر روزهای انتظارمان؛قرائت دعای سلامتی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)💚
#دعای_سلامتی_امام_زمان_عج
@Montazeranezohour
⚡️حکایات و حکمتها
⭕️ نمونه هایی از تقوا و ورع
✍️مرحوم آیة الله محسن امین در شرح احوال مرحوم میرزای شیرازی صاحب فتوای تنباکو آورده است:
حواله هائی را که برای کمک رساندن به نیازمندان می نوشت در کاغذی که از کف دست تجاوز نمی کرد. با خط زیبای خود می نوشت، آن را مهر می کرد، جای خالی برای اضافه کردن چیزی نمی گذاشت.
درباره این روش از او سوال شد. در جواب فرمود:
مصرف کاغذ بیشتر از این اسراف است. و از طرف دیگر وقتی کاغذ پر شود، جائی برای اینکه کسی در آن چیزی اضافه کند نمی ماند.
مرحوم میرزا، فروتن و در لباس و معاش و دیگر امور خود قانع بود. و برای خود و خانواده اش از املاک موروثی خود خرج می کرد. جز در مورد اضطرار از اموالی که برایش آورده می شد مصرف نمی کرد، بلکه همه آن اموال را بین فقرا و طلاب تقسیم و در امور خیریه مصرف می نمود.
یکی از کسانی که حالات او را می شناخت برای من گفت که میرزا چوب کبریتهائی را که با آن در روز چیق خود را روشن می کرد جمع می کرد. برای اینکه در شب کبریت دیگری مصرف نکند، آن چوبها را با شعله چراغ می گیراند و استفاده می کرد.
موقعی که درباره یکی از اهل علم مطلبی که خلاف عدالت بود می شنید؛ تنها عکس العمل او این بود که از واردین حال او را نمی پرسید، همین.
از او خواسته شد برای یکی از معروفین به فضل گواهی اجتهاد بنویسد و او خودداری کرد.
گفته شد: مگر در اجتهاد او شک دارید؟
فرمود: نه، ولی نه به هر مجتهدی اجازه داده می شود و نه هر مجتهدی اجازه می دهد. (گویا آن شخص ضعیف العقل و بی تدبیر بوده است)
نیز یکی از پسر عموهای ما از او گواهی اجتهاد خواست ایشان به او فرمود: «گواهی را بنویس ولی زیاده از واقع ننویس که زیاده از واقع، واقع را هم ضایع می کند».
او به من گفت من همانطور که گفته بود گواهی را نوشتم و او آن را امضاء کرد. (اعیان الشیعه، ج5،ص307)
📚مردان علم در میدان عمل، سید نعمت الله حسینی، دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، جلد 1.
#حکایات_و_حکمتها
@Montazeranezohour
💢میثم تمار یکی از بهترین اسوه ها در تبلیغ ولایت
⭕️به مناسبت شهادت میثم تمار 👇
یکی از کسانی که جان خود را را بر سر محبت و ولایت امیر المومنین علی(ع) از دست داد میثم تمار است که بر روی دار افشای اسرار کرد. میثم تمار بر روی دار آنچه که امیرالمومنین علی (ع) از قول رسول گرامی اسلام در مورد بنی امیه فرموده بود و ظلمها و انحرافاتی که آنها در جامعه اسلامی ایجاد میکردند را افشا کرد و و ولایت امیر المومنین (ع) را بر سردار فریاد زد.
او را به عنوان یک اسطوره تاریخی میتوان نام برد.میثم تمار به عنوان کسی که عاشق و شیدای امیرالمومنین (ع) بود و به خاطر همین محبت و ولایت جان خود را از دست داد.
اطلاعات چندانی از نسب و زندگی میثم تمار در دست نداریم، ولی چون او و خاندانش در کوفه میزیستند او را کوفی نسبت دادند. و در برخی روایات او را نهروانی دانستند.
میثم بن یحیی تمار، غلام زنی از بنی اسد بود که امیرالمومنین (ع) او را از آن زن خرید و آزاد ساخت و به تعلیم و تربیت او پرداخت. میثم تأویل قرآن را از زبان امیرالمومنین (ع) آموخت و مکتوب کرد. در روایتی، میثم، خطاب به عبدالله بن عباس گفته است که امام علی (ع) تأویل قرآن را به وی آموخته است. زمانی که میثم به عمره رفت، به ابن عباس گفت هر مطلبی دربارهٔ تفسیر قرآن میخواهد، از وی بپرسد. ابنعباس از این پیشنهاد استقبال کرد و کاغذ و دواتی خواست و آنچه را که میثم املا کرد، نوشت.
ادامه👇👇
...چون میثم او را از شهادت خود به دستور ابنزیاد خبر داد، ابنعباس که گمان میکرد میثم این خبر را از روی غیب گویی به او داده است، به وی بیاعتماد شد و درصدد برآمد مطالبی را که از او نوشته بود، پاره کند.
میثم او را از این کار باز داشت و از او خواست این تفسیر را حفظ کند و اگر آنچه وی از آن خبر داده است، به وقوع نپیوست، آن را از بین ببرد. ابنعباس پذیرفت و پس از مدتی همهٔ اخباری که میثم از آینده داده بود، محقق شد.
میثم، کتابی هم در حدیث داشته است که در منابع روایی شیعه فرزندانش از آن، روایاتی نقل کردهاند که مشتمل بر موضوعاتی، چون حبّ و بغض به اهل بیت (ع)، برتری مسجد کوفه بر بیت المقدس و ... است.
یکی از برجستهترین موضوعات مرتبط با جناب میثم تمار آگاهی دادن امیرالمومنین (ع) به وی از چگونگی شهادتش، قاتلش و آویختهشدنش به درخت نخلی است که حضرت آن درخت را هم به او نشان داده و به او بشارت داده بودند که پاداش مقاومت او در برابر خواست ابن زیاد آن است که در آخرت، کنار امام در درجهای شایسته خواهد بود. روایت شده است که میثم کنار آن درخت نماز میخواند و با آن سخن میگفت. میثم خبر شهادتش را که از زبان امام علی (ع) شنیده بود، برای دیگران نقل میکرد. بنا بر روایتی، میثم و حبیب بن مظاهر در میان گروهی از شیعیان، خبر شهادتشان را بیان کردند، اما حاضران، آنان را تکذیب و تمسخر کردند.
🏴چگونگی شهادت میثم تمار:
در مورد نحوه شهادت جناب میثم تمار دو روایت موجود است
➖ در روایت نخست ابن زیاد به دستور یزید بن معاویه میثم را که از دوستداران و مولیان امیرالمومنین بود دستگیر و به زندان افکند و او در زندان با مختار بن ابی عبید ثقفی که بعدها به خونخواهی امام حسین (ع) قیام کرد، دیدار و خبر آزادی زودهنگام مختار را پیشگویی کرد و سرانجام به دستور ابن زیاد به دار آویخته و به شهادت رسید. در این روایت ابنزیاد از عریفِ (سرکردۀ) قومِ میثم خواسته بود که او را تحویل داده و در غیر اینصورت خود او را خواهد کشت. ابنزیاد عریف را همراه صد سوار از سپاهش فرستاد و آنان میثم را در قادسیه (در پانزده فرسخی کوفه)، دستگیر کردند و به کوفه برده و زندانی کردند و پس از چندی به دستور ابنزیاد به دار آویختند.
➖ در روایت دوم میثم بنا به درخواست عدهای از بازاریان کوفه که نسبت به رفتار عامل بازار کوفه برای شکایت نزد ابن زیاد رفته بودند، سخنانی بلیغ ایراد کرد. در آن مجلس عمروبن حریث امیر کوفه که از طرفداران عثمان و دشمن امیرمومنان و دوستداران آنحضرت بود، میثم را دروغگو و دوستدار دروغگو (یعنی امیرمومنان علی بن ابی طالب) خواند. میثم خود را راستگو و دوستدار راستگو خواند. ابن زیاد به وی دستور داد تا از علی بن ابی طالب تبری جسته و به وی دشنام دهد. میثم که شیدا و واله و غرق در عشق و ولایت امیرمؤمنان بود از این کار امتناع کرد و در برابر تهدید ابن زیاد که گفت دستها و پاهایت را قطع و به دار خواهم آویخت گفت که امیرمومنان علی وی را از شهادتش به دست ابن زیاد آگاه کرده و او نه تنها دستها و پاهایش را قطع بلکه زبانش را نیز خواهد برید. ابن زیاد برای دروغ جلوه دادن خبر میثم دستور داد فقط دست و پاهای میثم بریده و زبانش را قطع نکنند.
سرانجام میثم را بر در خانه عمرو بن حریث به دار آویختند. میثم بر سر دار فریاد میزد تا مردم برای شنیدن اخبار شگفت آور او نزد او بیایند. میثم بر سر دار روایاتی را که از فتنههای بنی امیه و فضایل اهل بیت شنیده بود روایت میکرد. عمروبن حریث که از افشاگریهای میثم و تجمع مردم مضطرب و هراسان شده بود شتابان نزد ابن زیاد رفت و موضوع را به وی اطلاع داد؛ لذا ابن زیاد دستور داد تا زبان وی را نیز قطع کنند. میثم بر روی دار با اعلام و یادآوری این مطلب که ابن زیاد نتوانست سخن مولایش علی را عملی نکند، زبانش بریده و پس از چندی به شهادت رسید.
🔻میثَم تمّار اَسَدی کوفی، از یاران امام علی (ع)، امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع)، که شهادت او پیش از واقعه کربلا در کوفه بود و مرقد وی نیز در نزدیکی مسجد کوفه قرار دارد.
#مناسبتی
@Montazeranezohour
4_5868288540365818426.mp3
1.87M
🔉داستان صوتی مباهله
🔻قسمت سوم
(ادامه ی داستان صوتی مباهله، فردا حوالی همین ساعت)
#مباهله
@Montazeranezohour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞مضطر
👥مهدي نجفي و مرحوم کافي
❤️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج❤️#ویدئوهای_مهدوی
@Montazeranezohour