فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفر #رهبری به
#کردستان
سرزمین #فداکاری های بزرگ
سرزمین صفا و #وفاداری
⛔️ "سیاست خباثت آلودی" به دنبال "تلقینی شیطانی" است
💎 @Moshfeghoun 💐
عظّم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام، و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه #الامام_المهدي من آل محمد علیهم السلام.
التماس دعا
💎 @Moshfeghoun 💐
شیطنت برخی خواص و سادگی توده مردم
🔸 "اگر گفته شود بزرگ ترين عامل #انحراف_اسلام از مسير صحيح خود، #سادگى_توده مردم بوده است، سخن گزافى نيست.
🔸 البته نقش #شيطان هايى كه فتنه ها را طراحى مى كردند قابل انكار نيست چون آنها نقش اصلى را بازى مى كردند. اما اگر توده مردم از آنها #تبعيت نمى كردند، آنها هم كارى از پيش نمى بردند. اگر سادگى مردم نبود، شياطين نمى توانستند نقشه هاى خود را پياده كنند...
🔸 در مورد ساده لوحى مردم شام [هم] داستان هاى فراوانى در تاريخ نقل شده است..." (1)
#معرفت_حسینی
#محرم
یاعلی
#طلبه_ای_در_قم
_______________
(1) در پرتو آذرخش/ آیة الله مصباح/ بنی امیه در کمین خلافت/ ص21.
💎 @Moshfeghoun 💐
⚡️نقدی بر سخنان مرحوم #احمد_قابل پیرامون قیام #امام_حسین(ع)
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
کانال تلگرامی "نامه های حوزوی" درهفته گذشته، بخشی از سخنرانی مرحوم احمد قابل را منتشر کرد. مضمون سخنان مرحوم قابل چنین است:
"هدف امام حسین(ع) قیام برضد یزید و تشکیل حکومت نبود. ایشان فقط قصد امر به معروف و نهی ازمنکر داشتند؛ لکن تهدید حکومت باعث شد ایشان برای تأمین امنیت به مکه و سپس کوفه فرار کنند."
نقد کامل و داوری نهایی درباره این فرضیه نیازمند فرصتی مبسوط است. لکن با مراجعه به برخی منابع تاریخی نکات بسیار مهمی پیرامون سخنان مرحوم قابل به دست می آید:
🔷 پس از شهادت امام مجتبی(ع)، برخی افراد از امام حسین(ع) درباره قیام بر ضد معاویه کسب تکلیف می کنند. حضرت ضمن دعوت آنها به صبر تا زمان مرگ معاویه، می فرمایند:
"…إنّي لأرجو أن يكون رأي أخي _ رحمه الله _ في الموادعة و رأيي في جهاد الظلمة رشدا و سدادا…:…امیدوارم نظر برادرم _ خدایش رحمت کند _ در مورد صلح و نظر من در مورد جهاد با ستمگران، صحیح و بی نقص باشد…". (موسوعة الامام الحسين ع/ج۱/ص۲۷به نقل از:انساب الأشراف/بلاذری و…)
این نقل نشان می دهد حضرت از مدتها قبل تصمیم به جهاد پس از مرگ معاویه داشته اند.
🔷 سیدالشهداء(ع) در نامه ای به معاویه می نویسند:
"…و ماأردت لك محاربة ولا عليك خلافا و ماأظنّ لي عندالله عذرا في ترك جهادك…:…من قصد جنگ با تو و مخالفت با تو ندارم و [لکن] گمان نمی کنم نزد خداوند عذری برای ترک جهاد بر ضدتو داشته باشم…". (همان/ص۳۸ به نقل از:البدایه و النهایه/ابن کثیر و…)
این نقل نشان می دهد حضرت علاوه بر نهی از منکر، جهاد با معاویه را هم وظیفه الهی می دانسته اند.
🔷 امام حسین(ع) در زمان معاویه کاروانی از یمن که حامل بیت المال بود و از راه مدینه به دمشق می رفت را مصادره فرموده و در میان مستمندان تقسیم کردند. (سیره پیشوایان/ص۱۶۰ به نقل از:حياة الامام الحسين/باقر شريف القرشي به نقل از:شرح نهج البلاغه/ابن أبی الحدید)
این نقل نشان می دهد که حضرت حتی در زمان صلح با معاویه هم فقط نهی از منکر نمی کردند؛ بلکه گاهی با استفاده از قوه قهریه، اقدام عملی نیز انجام می دادند.
🔷 حضرت در وصیت به محمد حنفیه، علاوه بر امر به معروف و نهی از منکر، عمل به سیره پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را نیز به عنوان هدف بیان می دارند. توجه به اینکه "مبارزه با طاغوت" و "تشکیل حکومت" سیره قطعی این دو بزرگوار است؛ ممکن است ناقض فرضیه مرحوم قابل باشد.
🔷 اهل كوفه در نامه هایشان تصریح می کنند که:
۱.در نمازهای عید و نمازجمعه حاکم کوفه شرکت نمی کنند.
۲.حاضرند او را از کوفه اخراج کنند.
۳.حاضرند حکومت حضرت را بپذیرند. (موسوعة الامام الحسين ع/ج١/ص۳۷۵ به نقل از:الإمامه و السیاسه/ابن قتیبه)
🔷 اباعبدالله(ع) دعوت مردم کوفه را می پذیرند سپس شروطی برای حاکم ذکر می فرمایند که خودشان مصداق آن هستند:
"…ما الإمام إلّا الحاكم بالكتاب، القائم بالقسط، الدائن بدین الحق، الحابس نفسه علی ذات الله والسلام." (همان/ص۴۱۲ به نقل از:الإرشاد/مفید و…)
🔷 امام(ع) در نامه به اهالی بصره نه تنها سخنی از تأمین امنیت خودشان به میان نمی آورند؛ بلکه خود را سزاوارترین فرد برای جانشینی رسول الله(ص) معرفی می کنند و در نهایت آنها را به "اطاعت از خود" دعوت می کنند.(همان/ص۴۲۲ به نقل از:التاریخ/طبری و…)
🔷 برخی منابع نقل می کنند که حضرت از بزرگان بصره کمک خواستند و آنها را به "قیام" همراه خودشان دعوت نمودند.(همان/ص۴۲۳ به نقل از:فتوح/ابن اعثم)
🔶پی افزود
احمد قابل از روشنفکران دینی ضد انقلاب و از شاگردان برجسته و مورد توجه خاص آیت الله منتظری بود.
اطرافیان آقای منتظری پیشتر نیز ارائه تحلیل های عاشورایی مخالف مشهور و مجادله برانگیز در کارنامه داشته اند.
کتاب شهید جاوید به قلم شیخ نعمت الله صالحی نجف ابادی٬ یک نمونه از چنین آثاری است که با تایید مکتوب آقای منتظری چاپ شد و انتقادهای شدیدی به محوریت آیت الله العظمی گلپایگانی برانگیخت.
جالب آنکه چنین تحلیل های تحریف آمیزی توسط برخی کانالهای حوزوی بازنشر می شود.
مدیر کانال نامه های حوزوی عضو تحریریه نشریه خیمه و با دانشگاه مفید٬ و رسانه هایی چون مباحثات٬ تقریرات و... همکاری رسانه ای دارد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"دنبال این #راحتی_خیالی نرید..."
آیة الله #مصباح
#دشمن_شناسى
ای کاش گوش شنوایی بود...😔
و ای کاش حداقل درس بگیریم...😔
#برجام
💎 @Moshfeghoun 💐
#ژن_خوب، ژن محبوب/ کلامی بچگانه و از سر تفاخر یا مبنایی روان شناسانه و غیر قابل قبول؟
🔹 "با توجه به نظریات #روان_شناسان، به صورت خلاصه می توان گفت: عوامل مؤثر در شکل گیری #شخصیت انسان را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
1⃣ عوامل وراثتی و #ژنتیک.
2⃣ عوامل محیطی.
✅ [اما با توجه به شواهد نقض متعدد] این اشکال بر مبنای روان شناسان وارد می شود که نمی توان گفت تنها عامل تشکیل دهنده شخصیت افراد، #وراثت و #محیط است... بلکه عوامل دیگری در این زمینه دخالت دارند...
✅ [همچنین] اگر ما تأثیر وراثت و محیط را تأثیر کامل بدانیم، در این صورت باید به نوعی #جبر_گرایی قائل شویم. [چون نه عوامل وراثتی به دست اوست و نه محیط اطراف او و ساختارش در اختیار اوست] ...
🔹 [اما متأسفانه] چنین طرز تفکری که گرایشی جبر گرایانه است، امروزه در بسیاری از کشورهای غربی وجود دارد... یکی از عوامل رواج فرهنگ #تساهل و تسامح در مغرب زمین هم همین گرایش است.
🔹 به تعبیر دیگر، افراد چنین تصور می کنند که هرکس خوب است، عوامل غیر اختیاری ارثی یا محیطی او را خوب ساخته است. در مقابل نیز هرکس بد است، اجتماعی که او در آن زندگی می کند خراب بوده و در نتیجه او را فاسد کرده است و یا عوامل ارثی که در اختیار او نیست، در شخصیت او تأثیر گذاشته است. لذا چنین شخصی را نباید #مذمت کرد. باید به یکدیگر #احترام بگذاریم و برخوردی همراه با "#تولرانس" داشته باشیم! باید تحمل داشته باشیم و #خشونت به خرج ندهیم. نباید افراد را مذمت کنیم! بالأخره شرایط، افراد را اینگونه ساخته است...
✅ این روحیه بالطبع نوعی حالت بی تفاوتی و سهل انگاری نسبت به دیگران را ایجاب می کند... اما همچنان که می دانید برخورد #انبیاء با مردم این گونه نبوده است که خوب بودن یا بد بودن افراد را میراثی از پدر و یا در نتیجه ی تأثیر محیط دانسته و با سادگی از کنار آن بگذرند.
با مطالعه در بیانات #قرآن کریم در می یابیم که قرآن کریم مطلبی غیر از این را می فرماید.." (1)
#معرفت_حسینی
#محرم
یاعلی
#طلبه_ای_در_قم
_____________
(1) در پرتو آذرخش/ آیة الله مصباح/ وراثت و محیط، تنها عوامل صعود و سقوط انسان؟/ ص75_79.
💎 @Moshfeghoun 💐
به خود خدا قسم! این آیه ی قرآنه👇
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا.
ﻭ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﻠﻢ ﻧﺪﺍﺭی [ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﻫﺎ ، ﺳﺎﺩﻩ ﻧﮕﺮی ﻫﺎ ، ﺧﻴﺎﻟﺎﺕ ﻭ ﺍﻭﻫﺎم ﺍﺳﺖ ]ﭘﻴﺮﻭی ﻣﻜﻦ ; ﺯﻳﺮﺍ ﮔﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺩﻝ [ ﻛﻪ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭﺍﻗﻌی ﺍﻧﺪ ] ﻣﻮﺭﺩِ ﺑﺎﺯﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻧﺪ .(1)
پ.ن:
مگر ما #مسلمان نیستیم؟ مگر ما نیستیم که #قرآن رو می بوسیم!؟
خدا وکیلی تو این شبکه های مجازی، به این آیه عمل می کنیم!؟
اندیشه کنیم.
یاعلی🌹
#شایعه
#طلبه_ای_در_قم
________________
(1) سوره اسراء/ آیه 36/ ترجمه انصاریان.
💎 @Moshfeghoun 💐
آیا هر خبری را باور کنیم؟
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ.
ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید. (1)
اندیشه کنیم و عمل كنيم.
یاعلی🌹
#قرآن #شایعه
#طلبه_ای_در_قم
________________
(1) سوره حجرات/ آیه 6/ ترجمه آیة الله مكارم.
💎 @Moshfeghoun 💐
#برای_ارباب
https://t.me/irhesan/33
دو عروسک به نام زینب و محسن
🔸 #یادگاری_دلنشین
زینب و محسن دو زائر اربعین هستند که چندسالی است زائرین کودک امام حسین(ع) را در پیاده روی #اربعین همراهی می کنند.
🔸 #زائران_خردسال
هدف این طرح این است که برای زائرین کودک آقا نیز قدم هایی مناسب بردارد.
#زینب_و_محسن قرار است تبدیل به دو شخصیت محبوب و دوست داشتنی برای کودکان شوند. دو شخصیتی که زائر اربعین امام حسین (ع) هستند.
🔸 #اولین_قدم
عروسک های زینب و محسن اولین گام برای آشناییِ کودکان با این دو شخصیت بوده اند و از این پس با داستان، انیمیشن و انواعی از هدایا حضور خود را در ذهن و دل کودکان بیشتر خواهند کرد. تا هر کودکی با مراجعه به زینب و محسن به راحتی دلبسته پیاده روی اربعین شود و با فرهنگ این مراسم آشنا شود.
✅ توضیحاتی در خبرگزاری ایکنا:
http://iqna.ir/fa/news/3646177/
✅ جهت آشنایی بیشتر و #حمایت از این طرح به این کانال مراجعه بفرمایید:
➡️ @irhesan
✅ یک نمونه عکس العمل زیبای زائر کوچکِ حضرت را بعد از دریافت عروسک، مشاهده بفرمایید:
https://t.me/irhesan/28
پ.ن:
بارها تأثیر گذاری اهدای این عروسک ها به کودکان را در مسیر پیاده روی، از نزدیک تجربه کرده ام.
به این امید که اینگونه طرح ها حمایت بشوند.
یاعلی
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
#اخلاق_دین
رابطه دین و اخلاق و چند نکته:
🔸 در زمینه رابطه اخلاق و دین، مباحث متعدد و تخصصیِ مفصلی مطرح است که قطعا با یک یا دو پست قابل ارائه نمی باشد.
🔸 علاقه مندان به این مباحث می توانند به کتاب " #فلسفه_اخلاق" آیة الله #مصباح مراجعه و آن را مطالعه نمایند. این کتاب متن نسبتا روانی دارد.
🔸 پیشینه این بحث به قبل از اسلام (زمان #سقراط) باز می گردد و اتفاقا در مباحث علمای اسلام به صورت مستقل، در این باب و تحت این عنوان صحبتِ چندانی نشده است. (شاید احساس نیاز نبوده است)
🔸 نظریات و آراء متعددی در این زمینه وجود دارد، گرچه نظر اکثر متکلمان شیعی تقریبا مشخص است.
🔸 اگر این آراء و نظریه ها را در یک دامنه در نظر بگیریم، یک سر دامنه مبتلا به #افراط است که اخلاق و دین را کاملا #متباین و حتی گاهی متعارض! می دانند.(مانند برخی فلاسفه غربی)
در سرِ دیگر دامنه شاهد #تفریطی هستیم که اساسا قائل به هیچ گزاره اخلاقی (و حسن و قبح افعال) مستقلا از دین و آنچه خدا بیان کند، نیستند!! یعنی می گویند: "هرچه که خداوند بگوید خوب است، پس خوب است و هرچه که بگوید بد است، پس بد است" و افعال به خودیِ خود متصف به خوبی یا بدی نمی شوند. (مانند اشاعره از متکلمین اهل سنت)
🔸 آنچه در ایران توسط برخی افراد مسمّی به #روشنفکر مطرح می شود(چه بسا به خاطر تأثر از اندیشه های غربی و ترجمه کتب آنان) بیشتر مایل به جانب افراطیِ مسأله هست. (استقلال و اصالت اخلاق)
🔸 آنچه از آراء علمای #شیعه به دست می آید(مخصوصا با توجه به بحث های عمیق آنان در باب #حسن_و_قبح عقلی) این است که آنان گرچه می پذیرند که افعال به خودیِ خود متصف به حسن و قبح می شوند(پذیرش حسن و قبح در #مقام_ثبوت) اما برای فهم حسن و قبحِ بسیاری از همان افعال، عقل نیازمند وحی است و به تنهایی به شناخت نمی رسد.(عدم پذیرش حسن و قبحِ بسیاری از افعال در #مقام_اثبات)
🔸 طبیعتا در این موضوع، #تعریف ما از اخلاق و دین بسیار مهم است.
منظور ما از اخلاق، آنچه که فقط روابط انسانی و اجتماعی را بیان کند، نیست.
و منظور ما از دین، آنچه که فقط روابط انسان و خداوند را بیان کند، نیست.
همچنین این مسأله بدون در نظر گرفتن غایت و #کمال_انسان در این نوشته مد نظر نیست.
🔸 بنابراین اکثر قریب به اتفاق علمای شیعی، دین را مجموعه ای از #عقاید، اخلاق و احکام می دانند و قائل به #اتحاد بین اخلاق و دین هستند به این ترتیب که اخلاق جزئی از دین هست.
🔸 گاهی در برخی نوشته ها ادعا می شود که تقسیم دین به این سه بخش(عقاید و احکام و اخلاق) بی مبناست حال آن که این ادعا دقیق به نظر نمی رسد. علاقه مندان به عنوان نمونه مراجعه نمایند به شرح اصول کافی از صدر المتألهین/ ج2/ص37.
🔸 طبیعتا برخی از همان روشنفکرها که آراء نزدیک به افراط دارند و #اخلاق را کاملا(ثبوتا و اثباتا) مقدم بر #دین می دانند در کلام خود استناداتی به برخی آیات قرآن و روایات هم دارند؛ اما به صورت کلی باید بیان کنم که اثبات چنین نظریه ی تقلیدی(دانسته یا ندانسته)، با #قرآن و روایات اگر محال نباشد بسیار دشوار و تکلف آفرین است.
🔸 در این موضوعِ اخیر، کلامی از حضرت امیر(ع) در خطبه قاصعه از نهج البلاغه ذکر می کنم که البته روایاتی از سایر معصومین(ع) هم به چنین مضمونی وجود دارد که مؤید نظر اکثر علما است(یعنی عدم پذیرش حسن و قبح در مقام اثبات و عدم کفایت اخلاق بدون دین و استقلالِ تام آن از دین) که استناد به آن در مقالات و کتب مختلف، به چشم این حقیر نخورده است:
"خداوند از همان لحظه که پیامبر(ص) را از شیر گرفتند(دوران کودکی)، بزرگترین فرشته خود را همراه او ساخت تا او را شبانه روز به سوی مکارم اخلاق و نیکی ها راهنمایی کند."
⬅️ پیامبر بزرگوار #اسلام که اعقل عقلاء بودند، چه نیازی به این فرشته داشته اند؟
⬅️ در مورد سایر مردم با درجه عقلی به مراتب پایین تر از حضرت رسول(ص) چگونه حکم می کنیم؟
🔸 طبیعتا راه تحقیق و تأمل بیشتر در این مسأله باز است و بلکه این مسأله محتاج تحقیق و تأمل بیشتر هست.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
#محمد_صالح_مشفقی_پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بی_تعارف
🔸 در تحیر و تشتت و در جا زدنِ #جبهه_انقلاب (1) همین بس که افرادش چشم به دهانِ کسانی بسته اند که هر از گاهی می بینیم همان کسان، در مبانی اولیه انقلاب دچار مشکل هستند و خودشان در حال آزمون و خطا هستند.
🔸 قرار بر ادامه ی همین روند باشد این انقلاب قدمی در جهت اهداف اسلامی اش حرکت نخواهد کرد...
🔸 کسانی عمامه به سر و بی عمامه که گرچه همه محترمند، اما همه یا با #صدای_خوششان تریبون دار شده اند یا با #روش_بیانشان و یا با اصل "خالف تُعرف" یعنی نقد کردن برخی از چیزها مثل #حجاب و حوزه و ... .
🔸 منظور این نیست که آن کسان دلسوز و دغدغه مند نیستند...
اما نباید فردی را در جایی که جایگاه حقیقی اش نیست بنشانیم...
❓بی تعارف یک سؤال:
جوانان انقلابی که اندیشه های امثال #امام و #رهبری و #شهید_مطهری و حاج آقا #مصباح را روزانه در فضای مجازی و حقیقی به نقد و نظر و چالش می کشند، عاقبت خوش تری دارند یا جوانانی که به نقد و نظر بزرگوارانی چون حاج آقا #پناهیان و حاج آقا #زائری و آقای #رائفی_پور و آقای #یامین_پور و فلان #مداح و بهمان رجل _ با عرض احترام خدمت ایشان و امثالشان_ (که خودشان هر از گاهی اندر خم یک کوچه اند) می پردازند...؟؟
کدام دسته شایسته تئوریسین بودن و #تئوری_پردازی اند؟؟ (2)
✅ این درد را کجا ببریم که در سطح جامعه، تریبون درستی نیست که اندیشه های دسته اول را بیان و تبیین کند؟
اما الی ما شاء الله تریبون های دیگر با اندیشه هایی بعضا ناتمام و روش هایی بعضا نادرست، مشغول به کارند...
✅ ای کاش به فکر ارتقای هرچه بیشتر سطح بحث ها و اندیشه هایمان باشیم...
یاعلی🌹
#نقد
#طلبه_ای_در_قم
________________
(1) ابدا منظورِ این حقیر از جبهه انقلاب، حزب اصول گرایی نیست.
(2) بحث در اینجاست که "ما" نباید امثال آن دسته دوم را به عنوان تئوری پرداز ببینیم والا فکر نمی کنم خود آن بزرگواران برای خودشان چنین جایگاهی قائل باشند یا به دنبالش باشند.
💎 @Moshfeghoun 💐
#جهان_سوم یعنی یک کشور درحالی که دشمنِ غدار و سابقه دارش، با همراهی چند کوتوله دیگر(سعود و صهیون) تمام قد، در مقابل هویت و تاریخ و ملیت و استقلالش ایستاده اند، منتها الیه افق فکری برخی مردمانش:
روز تولد و رفع محدودیت از فلان عمامه به سری است که در مقابل بسیاری از عملکردهای گذشته اش باید یک لنگه پا بایستد؛
و یا اهمیت بخشیِ بیش از حد به موضوعِ فرعی فلان عضو زرتشتیِ به مشکل بر خورده در شورای اسلامی یزد است؛
جهان سوم همینجاست...
چشم نچرخانید!
#نقد
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
یاد باد آن روزگاران یاد باد!
رئیس جمهور محترم #دکتر_روحانی:
1⃣ " #مذاکره با آمریکا امکان پذیر و شدنی است اما سخت است هرچند بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند. از این رو دولت آینده باید بتواند رابطه ایران و آمریکا را از حالت #تخاصم به مرحله تنش که یک مرحله پایین تر است برساند."
(۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ در جمع دانشجویان دانشگاه شریف)
2⃣ " من اگر اشتباه کردم، با صراحت در برابر ملت #عذرخواهی میکنم. همچنین من از ملت بزرگم درخواست کمک خواهم کرد. من با نام معصومین مدیریت ناتمام خود را توجیه نمیکنم."
(۱۸ خرداد ۹۲، در همایش «تدبیر و امید» در ورزشگاه شیرودی)
✅ نتیجه گیری با شما...
#نقد #برجام #مذاکره
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
ترامپ یا آمریکا؟
آیا این که برخی فقط از #ترامپ حرف می زنند و طوری القا می کنند که حسابِ سایر دولت مردانِ #آمریکا از ترامپ جداست، عین بی انصافی و جهالت نیست؟
شاید هم قصدشان این است که این راهِ چندین بار تجربه شده ی #مذاکره، مسدود نشود!
عاقل باشیم!
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
ظاهرا نونِ بعضی ها تو #تفرقه است/ رسانه ها دقیقا کجایند/ نصیحت کننده ها کجایند/
امروز آیة الله آملى #لاريجانى، صحبت های دكتر #روحانی در واکنش به اظهارات ترامپ را #شجاعانه،
#قاطعانه و
#به_هنگام دانستند.
نمی دانم چرا اینگونه صحبت ها، آن طور که باید و در مقایسه با خبرهای تفرقه افکن، رسانه ای نمی شود.
به عنوان یک #جوان معتقد به #انقلاب، با شنیدن این جملات از ایشان خوشحال شدم و ای کاش هر چه زود تر شاهد برداشته شدن یک قدم هم توسط رئیس جمهور محترم باشیم.
✅ در اختلاف سلایق، دیدگاه ها و حتی مبانی و همچنین بیان اشکالات، به هیچ وجه نباید طوری عمل کنیم که #دشمن_شاد شویم؛ یا دوستان را #نا_امید کنیم؛ البته اگر به این کشور و این انقلاب پایبندیم!
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
قرار نبود آقای قرائتی معصوم باشد/ ما هم قرار نبود بی انصاف باشیم.
یک #خاطره
مدت ها قبل بنده به همراه جمعی سر سفره ناهار بودیم و اخبار سراسری شبکه یک را هم می دیدیم.
یک دفعه در خلال یکی از خبر ها چهره #آقای_دوربینی هم به نمایش در آمد!
هر کسی یک چیزی گفت:
_ اِ آقای دوربینی...!
_ آره بابا، این بنده خدا انگار کَم داره! عقده دیده شدن داره.
_ بابا چند وقت پیش باهاش مصاحبه کردند و رسما نشونش دادن ولی این دست بردار نیست.
_ این کار و زندگی نداره؟
_گفتم که بابا دیوونه است!
_نه بابا! من یک بار تو نماز جمعه دیدمش، عادی به نظر می رسید.
_ ولی به گمونم از یک کارگردان تو چینش دوربین ها وارد تره ...!
و ... . (1)
این جملات پراکنده تا هفت و هشت دقیقه ای ادامه داشت و این یعنی هفت هشت دقیقه از اخبار را گوش ندادیم!
لذا اصل کار آقای قرائتی قابل توجیه هست؛ کدام معلمی است که هر از گاهی تَشَر نزند؟ آن هم معلمی که سن و سالی از او گذشته باشد؟ گرچه توقع انتخاب روش بهتری توسط ایشان بود. چراکه همانطور که خود ایشان بهتر از امثال من می دانند و متواضعانه و صادقانه عذرخواهی هم کردند، #حلم برای هر کسی زیباست و برای #عالم زیباتر!
ولی ای کاش ما #انصاف داشته باشیم!
طرف با هزار تا فحش و توهین که کمترینش "تاریخ مصرف گذشته" هست، از رفتار غیر اخلاقی آقای #قرائتی می نالد! یکی نیست بگوید آخر مؤمن! اگر رفتار ایشان بی اخلاقی است، این جور حرف زدنِ شما اسمش چیست؟
بعضی ها منتظرند یک اتفاقی بیفتد و از آن برای هر چیزی استفاده کنند.
یکی حکومت را می زند، یک قوه قضائیه را، یکی صدا و سیما را، یکی مدیران را، دیگری آخوند ها را و یکی پیشینه سیاسی ایشان را یاد آوری میکند!!
مرز #تذکر و موعظه با تعییر و #عیب_جویی را رعایت کنیم.
#نقد #اخلاقی
#طلبه_ای_در_قم
________________
(1) بنده شناختی از آقای دوربینی ندارم. بیان این خاطره صرفا به این جهت بود که واقعا در مواردی حضور ایشان موجب حواس پرتی گوینده، حضار و حتی بینندگان می شود. والا اگر قرار باشد آقا دوربینی ها را بگیرند، باید از مجلس شورای اسلامی شروع کنند!!!
💎 @Moshfeghoun 💐
#امامت
چه کسی گفته است دو به علاوه دو می شود چهار!؟
با خواندن این مطلب خواهید فهمید که گاهی دو به علاوه دو نمی شود چهار!!
یعنی گاهی #بدیهی_ترین_مطالب و نتیجه ها، نادیده و انکار می شود.
هر دو مطلبِ ذیل، برگرفته از منابع معتبر #اهل_سنت است، نتیجه ای را که می گیرید مقایسه کنید با آنچه که در عمل واقع شده است:
1⃣ حضرت رسول (ص) در روایتی ضمن تأکید بر حجت بودنِ #سنت خویش به اصحابش هشدار داد که بدانید به زودی مردی قدرت را به دست خواهد آورد و به شما خواهد گفت: #قرآن شما را بس است و به سنت و احادیث نبوی نیازی ندارید!!
اما بدانید هر آنچه #رسول_خدا حرام دانسته مثل آن است که خداوند حرام کرده باشد. (1)
2⃣ خلیفه اول بعد از اینکه حاکم شد به بهانه جلوگیری از اختلاف مردم، به آنان گفت: سخنی از رسول خدا نقل نکنید و حلال و حرام در قرآن، شما را بس است." (2)
✅ قضاوت و نتیجه گیری با شما...
پ.ن:
در منابع اهل سنت موارد زیادی دیده می شود که حقایقی بدیهی و واضح، نادیده گرفته می شود.
#جایگاه_سنت #حدیث
#شیعه
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
_____________
(1) سنن أبی داوود/ج2/ص392
(2) مسند احمد/ ج1/ 336
💎 @Moshfeghoun 💐
مجوزی به اسم آقازادگی!!
با خبر شدم آن شخص هتاک و بی ادب که در ایام انتخاباتِ گذشته نسبت به #امام_رضا (ع) #جسارت کرده بود، به پنج سال حبس #محکوم شده است. خیلی هم خوب👏 (1)
اما ای کاش یک نفر راهنمایی می کرد که چگونه می توان یک #آقازاده ی #عالم_زاده ی #نماینده_مجلس را هم به خاطر جسارتی که به همان امام رضا (ع) کرد، محکوم کرد؟؟
👈 امام رضا (ع) که همان امام رضا (ع) است...
👈 هر دو هم که جسارت کرده اند...
👈 اتفاقا جسارتِ این آقازاده به علت عالم زادگی و نماینده مجلس بودنش قبیح تر است.
اما آن مجری که آقازاده نیست را پنج سال حبسش می بُرَند...
در حالی که این یکی از آنجا که پشتش گرم است، راست راست می چرخد و هر از گاهی به افاضاتِ خودش ادامه می دهد.
پ.ن:
خدا رحمت کند #شهید_مطهری را...
#طلبه_ای_در_قم
__________________
(1) https://t.me/www_tabnak_ir/62427
💎 @Moshfeghoun 💐
خودکشی دو نوجوان و خفقان گرفتنِ #روشنفکر نمایان!
🔸 دو دختر نوجوان به جهت آثار مخرب فضای مجازی و تاثر از یک بازیِ آنلاین، خودکشی کردند.😔
⬅️ آیا دقت کرده اید از حلقومِ
آن کسانی که از قضا در فضای مجازی و بعضا حقیقی تریبون دار حساب می شوند و به خاطر کوچک ترین چیزی آسمان و ریسمان می بافند، هیچ چیزی بیرون نمی آید؟
اما حق دارند...!
چه کنند؟ چه بگویند؟
عُمری است با حرف ها و مطلق گویی هایی مثل #آزادی_عقیده، #آزادی_بیان، #فیلتر_نکردن فضای مجازی، باز کردن درها، تمام شدن عصر بگیر و ببند و ... توانسته اند شهرتی برای خود دست و پا کنند...
👈 آیا حاضرند بگویند نتیجه حرف هایشان علاوه بر کف و سوت برخی مردم، چنین چیزهایی هم هست؟؟
حاشا و کلا...
✅ متأسفم برای آن کسانی که از دست رفتن #دین و #عقاید صحیح و ارتباطات نامشروع در فضای مجازی(که گاهی به فضای حقیقی هم می کشد) را کمتر از #خودکشی می بینند...
#نقد
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
#احترام_به_عقاید دیگران گفتمانی نادرست ولی رایج...
🔸 یکی از شگرد های تبلیغی این است که یک مطلب _ ولو نادرست و ناقص_ به قدری از تریبون های مختلف به مردم القاء می شود که تبدیل به گفتمان رایج و جزء مسلمات قرار می گیرد. مقوله احترام به عقاید دیگران ( #زاویه_دید دیگران) هم به همین شکل است.
🔸 این مطلبِ ناتمام را، مطلق وار، به حدی به اذهان ما خوانده اند که اگر کسی با آن مخالفت کند، برچسب هایی می خورد که کمترینش #متحجر و صاحب #اندیشه_خطرناک است!
✅ اما آیا واقعا هر عقیده ای محترم است؟
🔸 هر منصفی، اگر مختصری در این موضوع بیندیشد بالوجدان خواهد فهمید که نمی توان هر عقیده ای را محترم دانست.
به عنوان مثال دقایقی در برخی عقیده ها که از گوشه و کنار شنیده اید تأمل کنید، آیا حاضرید به همه آن ها احترام بگذارید؟ مثلا آیا زاویه دید ترامپ یا نتانیاهو نسبت به ایران را محترم می دانید؟ زاویه دید آن خانمی که خودش را همسر حضرت حجت(عج) می داند چه طور؟ یا آن فردی که خودش را خدا می داند؟
چند نمونه از #سیره_معصومین(ع):
🔸 آیا بت شکنی #حضرت_ابراهیم(ع) که در قرآن ذکر شده است(1) دلیل روشنی برای خط بطلان کشیدن بر چنین تفکری نیست؟
چرا ایشان، عقاید بت پرستان را محترم ندانست و بت های آنان را خرد کرد!؟
🔸آیا بت شکنی پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) را فراموش کرده ایم؟ مگر ایشان و حضرت امیرالمؤمنین (ع) بعد از فتح مکه بت های کعبه را نشکستند؟
🔸 آیا حضرت امیر (ع) که به فرمان رسول خدا(ص) در سال نهم هجری، آن فرمان چهار ماده ای را در مراسم حج خواندند و به مشرکین فرصتی چهار ماهه دادند، احترام به عقاید مشرکان گذاشتند؟(2)
و موارد بیشمار دیگری که می توان در این زمینه به آن ها استناد کرد.
⬅️ چند نکته:
1⃣ اینکه هر عقیده ای محترم نیست، ابدا به معنای #تحمیل_عقاید به دیگران نیست.
2⃣ اینکه هر عقیده ای محترم نیست، به معنای #توهین، تحقیر و فحاشی کردن نسبت به صاحبان آن عقاید نیست.
3⃣ اینکه هر عقیده ای محترم نیست، ابدا به معنای گفتگو های علمی نداشتن، سؤال نکردن و تفکر نکردن نیست.
4⃣ اینکه هر عقیده ای محترم نیست، به معنای محدود کردن افراد در تفکر و اندیشیدن نیست و پر واضح است که لزوما حاصل اندیشیدنِ افراد، عقاید صحیح و حق نیست.
یاعلی
#طلبه_ای_در_قم
#محمد_صالح_مشفقی_پور
_____________
(1) سوره انبیاء/ آیه 52 به بعد
(2) مراجعه شود به کتب تفسیر ذیل آیات ابتدایی سوره توبه.
💎 @Moshfeghoun 💐
مشفقون
#احترام_به_عقاید دیگران گفتمانی نادرست ولی رایج... 🔸 یکی از شگرد های تبلیغی این است که یک مطلب _ و
دقت کنیم! #احترام_به_عقاید یا احترام به صاحبان عقاید؟
🔸 به نظر می رسد در برخی نوشتارها و گفتارها در موضوع احترام به عقاید دیگران ( #زاویه_دید)، یک خلطی بین احترام به عقیده و احترام به صاحب آن عقیده صورت گرفته است.
🔸 در حالی که با کمی تأمل و دقت، باید بین این دو تفکیک قائل شد و خواهیم فهمید که تلازمی بین این دو وجود ندارد.
🔸 به نظر می رسد مناسب است این دوستان، عنوان کلامشان را از "احترام به عقاید دیگران"، به "احترام به دیگران با عقایدِ مختلف" تغییر دهند.
🔸 عقیده محترم و غیر محترم:
یک عقیده اگر #حق باشد، ارزش دارد و در نتیجه محترم است.
ولی اگر حق و صحیح نباشد، باطل است و هیچ ارزشی ندارد و در نتیجه محترم هم نمی باشد.
اینجا اگر آن عقیده باطل را محترم بشماریم به تعبیر #شهید_مطهری(ره) در واقع به حیثیت انسانی او بی احترامی کرده ایم.(1) و بنده اضافه می کنم حتی به حیثیت انسانی خود هم بی احترامی کرده ایم!
(این که معیار شناخت حق و باطل چیست، خود مقوله ای جدا است و نیازمند نوشتاری دیگر)
🔸 صاحب عقیده محترم و غیر محترم:
اما آیا صاحب یک عقیده ی باطل هم غیر محترم است؟
در اینجا با توجه به مواردی مثل اینکه آیا آن فرد لجوج است و یا با تفکر آزاد به این نتیجه رسیده؛ قاصر است یا مقصر؛ عملا با ما ستیز می کند یا خیر و ... می توان به پاسخ صحیح رسید.
✅ به این ترتیب کسی که تمام تلاش خود را برای یافتن حقیقت انجام داده است ولی با این حال به حقیقت نرسیده، گرچه خودش کاملا محترم است اما عقیده ی باطلش، ابدا محترم نیست و چه بسا در مواردی باید با آن اندیشه باطلش مقابله کرد.
این کاری است که همه #انبیاء(ع) آن را انجام می داده اند و همانطور که در نوشتار قبل (2) اشاره شد، این مقوله به معنای تعطیل کردن #تفکر و بستنِ باب #گفتگو نیست.
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
#رونوشت با احترام
به حجج اسلام آقایان سید حمید #حسینی و محمد رضا #زائری حفظهما الله.
#طلبه_ای_در_قم
#محمد_صالح_مشفقی_پور
__________________
(1) پیرامون جمهوری اسلامی/ ص100
(2) https://t.me/Moshfeghoun/426
💎 @Moshfeghoun 💐
#واسپنتا!!!
هرگونه خواستید برداشت کنید و با ظن خود یار این متن شوید...
(با اوضاع این روزها فقط یاد این👇 ماجرا افتادم؛ همین!)
خلیفه دوم در زمان حکومتش، #بدعت هایی را ایجاد کرد.
یکی از آن ها نماز #تراویح بود.(جماعت خواندن نماز های مستحبی!)
وقتی #امیرالمؤمنین (ع) به کوفه آمدند به #امام_حسن (ع) فرمودند که به مردم بگوید دیگر نماز نافله را به جماعت نخوانند.
مردم وقتی پیغام را شنیدند، داد و بیداد کردند که "واعمراه! سنت عمر از دست رفت!!"
وقتی امام حسن(ع) بازگشت، امام علی(ع) پرسیدند این صداها چیست؟
پاسخ داده شد که مردم اعتراض دارند و واعمراه می گویند.
حضرت امیر(ع) فرمودند بگو [هر گونه دلشان می خواهد] بخوانند😔
یکی از سندهای #مظلومیت حضرت امیر(ع) همین بود و در این موردِ نماز، دهان های واعمرا گو را اینگونه بستند...
حضرت در جایی دیگر از این اتفاق یاد می کنند و زبان به شکوه می گشایند:
"مگر ندیدید که وقتی آنان را از نماز تراویح باز داشتم؛ از کسانی که در لشگرم، همرزم من بودند؛ فریاد زدند: ای مسلمانان! سنت عمر از بین رفت! پس میرفت که لشگر از هم پاشیده شده و به امامت ائمه ضلالت و گمراهی درآید" (1)
✅ بلا تشبیه در همه اطراف این مشابهت😉 و امکان اشتباه در حکم #شورای_نگهبان و ....، اما آیا شما هم صداها را می شنوید؟
" واسپنتا! واسپنتا! "
#سپنتا_نیکنام
#نقد
#طلبه_ای_در_قم
__________________
(1) کافی/ ج8/ ص58.
💎 @Moshfeghoun 💐