شما هم شنیده اید که یک
#طلبه باید فرا جناحی باشد و
سیاسی کاری نکند؟؟
کلامی بسیار صحیح اما مصداق "کلمة حق يراد بها الباطل" شده است.
طلبه، فراى كدام جناح ها بايد باشد؟؟
آیا منظور این است که طلبه حق مدار و حق گو نباشد؟
چند نمونه که برای خودم به عنوان یک طلبه اتفاق افتاده است:👇
از یک طرف
🔸 از شاه و آن بابای خدا نشناسش حرف می زنیم؛ می گویند حاج آقا شأن شما و لباستان أجل از این سیاستِ آلوده هست...
از طرفی دیگر
🔸 از #فتنه88 و سران قدر نشناسش صحبت کنیم؛ می گویند حاج آقا فرا جناحی عمل کن...
🔸 نکته تاریخی مستند و مطالعه شده بنویسیم؛ می گویند سیاسی بازی نکن حاج آقا...
🔸 ملاک های #اصلح در انتخابات را بگوییم؛ می گویند طلبه نباید وارد مسائل جزئی سیاسی بشود...
(البته اگر به نوعی نامزد مورد نظرشان را تأیید کنیم کف و سوت تحویلمان می دهند و علامه دهر می شویم و لو اینکه دو کلاس سواد حوزوی هم نداشته باشیم، تازه خدا را چه دیدید؟ شاید بعدا منصب و پستی هم گیرمان آمد...)
🔸 اگر #سند2030 را به صورت علمی نقد کنیم؛ می شویم طلبه بی سواد بلندگو به دست...
از آن طرف دیگر
🔸 نظریه #آتش_بس_سیاسی نقد می کنیم، می شویم بی بصیرتی که سواد سیاسی ندارد...
🔸 برخی اشکالات قوه قضائیه را مطرح می کنیم؛ می شویم کم اطلاع سیاست زده...
🔸 از مجلسی که خیلی وقت ها موجب سر افکندگی است حرف می زنیم؛ می گویند "والسلام علی من اتبع الهدی"
🔸 بحث علمی در مورد وحدت سیاسی بین شیعه و سنی می کنیم؛ می شویم عامل و مزدور انگلیس...
جالب اینجاست که همه هم در نهایت #نصیحت می کنند که "حاج آقا فرا جناحی باش"!!
اما
👈 کافرم به آن فرا جناحی بودنی که به معنای خنثی بودن باشد...
👈 کافرم به آن فرا جناحی بودنی که بر اساس حق نباشد...
👈 کافرم به آن فراجناحی بودنی که به خاطر دنیای خودش بلکه به خاطر دنیای دیگری!(وا مصیبتاه) چشم بر حقایق می بندد...
👈 کافرم به آن فرا جناحی بودنی که نگاه و دهانش به اکثریت هست که مبادا دچار ناامنی بشود و فحش بشنود...
👈 و کافرم به آن فرا جناحی بودنی که #انقلاب و انقلابی بودن را هم یک جناح می پندارد...
یاعلی🌹
#نقد #سیاسی
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
حاکم شهری که مرغابی بُوَد...
ورود بانوان به ورزشگاه ها و چند نکته
🔸 به هر حال، چه دوست داشته باشیم و چه نه، متخصصین امور دینیِ این کشورِ اسلامی یعنی بیشتر حضرات #مراجع حسب وظیفه و تشخیصی که بر اساس قواعد #استنباط_احکام داشته اند، ورود #بانوان به #ورزشگاه ها را جایز ندانسته اند.
🔸 اینکه برخی حتی از میان متدینین! این #حکم_شرعی را استهزاء کرده و به آن بی اعتنایی می کنند محل تعجب و تأمل است.
درد آور تر آن که از خود(بدون داشتن اهلیت لازم) حکم شرعی صادر می کنند و از لحاظ شرعی این کار را بی اشکال می شمارند!(گرچه این دخالت های غیر کارشناسی در مسائل دینی، قوت روزانه ی برخی مردمِ ما بوده و هست)
🔸 اینکه کسانی دائما از خواست اکثریت حرف می زنند، باید دقت داشته باشند که خواست اکثریت در هیچ زمانی ملاک حکم شرعی نبوده و نخواهد بود. این چه منطق عجیبی است که از فقیه توقع دارند به خاطر اکثریت و یا خواست برخی از مردم حکم فقهی را عوض کند!؟ کیف تحکمون؟
🔸 شیوه اجرای این حکم شرعی توسط حکومت (به معنای عام) حقیقتا متناقض و مضحک است.
متولیان باید پاسخگو باشند:
👈 چرا با وجود این که نظر مراجع در این زمینه مطلق هست(و مربوط به بیشتر رشته های ورزشی هست) ولی این آقایان بین رشته های مختلف تفاوت قائل شده اند!؟ آیا این حق را به یک شهروند نمی دهند که برای او سؤال و تردید ایجاد شود؟
👈 با وجود این که از ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه ها ممانعت می شود پس چرا در همان زمان بانوان غیر ایرانی بدون ممانعت وارد ورزشگاه ها می شوند؟
👈 چرا در ورزشگاه های خارج از کشور، متولیان امرِ ج.ا.ا به برخی بانوان ایرانی، اجازه رفتن به ورزشگاه ها را می دهند؟ مگر حرام در این کشور در یک کشور دیگر حلال می شود!؟ (طبیعتا مواردی که هماهنگی امر به دست متولیان می باشد مورد نظر هست.)
👈 چرا به صورت شفاف این حکم شرعی گفته نمی شود و ما از زبان هر مسئول در هر زمان یک حرفی می شنویم؟
🔸 بی تعارف باید عرض شود که برخی سیاسیونِ ما باید کمی #خجالت بکشند!! مسائل دینی مردم را وارد این بازی های سیاسی خود نکنند (گرچه این قصه سرِ دراز دارد)
نمونه داشتیم در فصل اصلاحات موافق بوده، در فصل بهار مخالف بوده، در فصل اعتدال دوباره موافق می شود...!😏
آن یکی در فصل اصلاحات کفن به تن می کرده، در فصل بهار روشن فکر می شود و در فصل اعتدال دوباره تاریک الفکر می شود...!😢
آقایان!
با تغییر فصول!! در این مملکت، لطفا فقط لباس هایتان را کم و زیاد کنید و نه اعتقاداتتان را!!
🔸 آن دسته عزیزانی هم که به دنبال راه حل برای قضیه هستند؛ سعیهم مشکور؛ اما مراقب باشند صورت مسأله را پاک نفرمایند...
اگر دَم از واقع بینی می زنند متوجه این واقعیت باشند که این مسأله به نظر مراجع جایز نیست...
فلذا باید عوامل حرمت را از راه درست بر طرف نمایند _طبیعتا اگر امکان دارد_
🔸 فراموش نکنیم که اصل چنین منازعات و مطالباتی از طرف برخی بانوانِ ما، معلول کم کاری ها و یا بد کاری های متولیان امر، مخصوصا متولیان امور فرهنگی است.
که حاکم شهری(1) که مرغابی بود...
بر سر آن شهر رسوایی بود...
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
__________________
(1) منظور بنده از حاکم شهر در اینجا، برخی از متولیان امور فرهنگی در کشور هستند...
💎 @Moshfeghoun 💐
تأملی در وقایع مربوط به مباهله
از وقایع مربوط به #مباهله در موارد و موضوعات متعددی می توان استفاده کرد.
برخی از مواردی که به نظر می رسد در آن ها می توان به جریان مباهله استناد کرد:
🔸 حقانیت رسول خدا(ص) و در نتیجه حقانیت اسلام.
🔸 حقانیت امیرالمؤمنین(ع) و حسنین (ع) و در نتیجه حقانیت شیعه که آن روی سکه ی همان اسلام است.
🔸 ولایت مداری
🔸 ابطال کثرت گرایی دینی. (پلورالیزم در حقانیت)
🔸 ابطال نظریه ای که اسلام را تعمیم داده به نحوی که مسیحیان و ... (غیر مسلمانان) را هم مسلمان می پندارد.
🔸 مدارا و در عین حال قاطعیت با کسانی که هم عقیده ما نیستند.
🔸 مشخص شدن معنا و مصداق لفظ اهل بیت در قرآن.
🔸 لزوم ایستادگی بر حرف حق. (حق مداری، حق پذیری، حق گویی)
🔸 حضور صحیح بانوان در اجتماع.
🔸 لزوم تبلیغ دین.
🔸 کیفیت تبلیغ و مراحل آن برای غیر مسلمانان.
🔸 شیوه برخوردِ حکومت با اقلیت های دینی.
🔸 صحت و اولویت دعا کردن به صورت دسته جمعی.
🔸 لزوم کار جمعی.
🔸 لازمه ی کار دینی، لزوما زرق و برق داشتن نیست. گاهی سادگی، تأثیر بیشتری دارد.
و... .
✅ در آدرس زیر می توانید مختصرا با وقایع روز مباهله آشنا شوید:
mehrnews.com/news/2390893/
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
اندکی تأمل در سینه زنی
ماه #محرم نزدیک است...
یکی از موضوعات حساسی که خیلی با دقت باید در مورد آن صحبت کرد، مسأله ی عزاداری(به صورت کلی) برای آل الله علیهم السلام است.
در بیان عظمت مرثیه سرایی و ذکر مصیبت و گریه و برپایی مجالسِ سوگواری و #نوکری برای اهل بیت (ع) به ویژه حضرت سید الشهداء (ع)؛ انسان عاجز است
و اهل بیت (ع) چه #تجلیل با شکوهی کرده اند از ارادتمندانی که به این امور اهتمام دارند.
یکی از شیوه های #عزاداری که در مجالس و هیئات مذهبی انجام می شود "سینه زنی" است...
در اینکه صرف سینه زنی برای خاندان عصمت و طهارت (ع) به ویژه حضرت اباعبدالله (ع) از اعمال بسیار نیکو و شرعی است؛ هیچ شکی وجود ندارد و آرزوی همه ما این است که ان شاء الله با مُهر سینه زنِ اباعبدالله (ع) بر پیشانی، خدا را ملاقات نماییم.
اما
🔹 آیا تبدیل مجالس جشن #اهل_بیت (ع) به مجالس سینه زنی(آن هم به شکل سنگین و مفصل) صحیح است؟؟
🔹 آیا برپایی مجالس سینه زنی (به شکل سنگین و مفصل) به شکل مداوم (مثلا هر هفته) در طول سال ممدوح است؟
🔹 آیا برهنه شدن برای سینه زنی در هنگامی که در معرض دید بانوان است و فیلم برداری و عکس برداری می شود؛ جایز است؟؟
🔹 آیا مجلس عزاداری را فقط به معنای سینه زنی بدانیم و به بیان معارف و وعظ و سخنرانی اهمیت ندهیم؛ قابل قبول است؟؟
🔹 آیا اگر سینه زنی با ریتم های عجیب و غریب و غیر متعارف انجام شود؛ مطلوب است؟؟
🔹 آیا در حالی که مداح محترم در حال خواندن در مورد مطالبی مثل لعن آل سعود و آمریکا، کرامت و مهمان نوازی عراقی ها، یمن و فلسطین، مقام معظم رهبری و ... می باشد؛ #سینه_زنی صحیح است؟؟
⬅️ مثلا چرا در حالی که همه باهم می خوانند: "اهریمنِ زمانِ ما نفرین به تو ای آمریکا" باید سینه زد؟
⬅️ یا چرا وقتی مداح محترم خطاب به عراقی های بزرگوار می گوید "انتم الکرماء انتم الشرفاء" باید سینه زد؟ مگر زمانی که شما می خواهید از کسی تشکر کنید سینه می زنید؟؟
⬅️ آیا معنای انقلابی بودن هیئات و مادحین محترم این است که مثلا شعری در مورد حضرت آقا خوانده شود و سینه زده شود؟؟
آیا بهتر نیست اینگونه اشعار _که نوعا مضامین خوبی دارند_ به صورت عادی خوانده شود و یا حتی یک خواننده ی خوش صدا با یک موسیقیِ مناسب و حلال در غیر مجلس عزاداری بخواند؟؟
✅ به چند روایت شریف و یک نقل قول از مقام معظم رهبری دقت بفرمایید:
🔸 حضرت #امام_علی (ع):
"خداوند براى ما، شیعیانی برگزیده است که ما را یارى مى کنند، با خوشحالى ما خوشحال مى شوند و در اندوه و غم ما، محزون مى گردند." (1)
🔸 حضرت #امام_صادق (ع):
"هرگونه جزع و گریه کردن، مکروه است مگر جزع و گریه بر #امام_حسین علیه السلام." (2)
👈 جزع چیست؟
🔸 حضرت #امام_باقر (ع):
"شدیدترین و بالاترین مراحل جزع کردن عبارتند از:
فریاد بلند
و صیحه زدن
و لطمه زدن به صورت و سینه
و کندن مو." (3)
پس جزع(که سینه زنی یکی از مصادیق آن هست) برای امام حسین ع (و ملاکا و قاعدتا برای سایر ائمه ع) باید انجام شود.
#رهبریِ بزرگوار:
"مسألهی دیگر، مسألهی روضههاست. روضهخوانی و سینهزنی باید باشد؛ اما نه در هر عزایی. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن - آن سنت سنیه - مربوط به همهی ائمه نیست؛ متعلق به بعضی از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسی کسی روضهیی میخواند، عدهیی دلشان نرم میشود و گریه میکنند؛ این عیبی ندارد. اصلاً عزاداری کردن یک حرف است، روضهخوانی و سینهزنی راه انداختن یک حرف دیگر است. روضهخوانی و سینهزنی راه انداختن، مخصوص #امام_حسین است؛ حداکثر مربوط به بعضی از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیستویکم ماه رمضان، سینهزنی و عزاداری و برپایی جلسات خوب است؛ ... بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریهآور است." (4)
اندیشه کنیم🙏
یاعلی🌹
#نقد
#طلبه_ای_در_قم
__________________
(1) غررالحکم ، ج 1، ص 235.
(2) وسائل الشیعه، ج 3، ص 282.
(3) کافی، ج 3، ص 222.
(4) در تاریخ 13/12/1370.
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگویید پیر غلام و غلام امام حسین(ع)!
اسمِ فرزندتان را عبد الحسین نگذارید!
گریه بر #امام_حسین (ع) رشد نمی آورد!
⬅️ حرف هایی نامناسب... آن هم در شرایط فعلی...
🔸 آیة الله #سيدان
💎 @Moshfeghoun 💐
امامِ حرم یا امام #جماران؟
حکایتی از همراهی یک طلبه با برخی از ائمه جماعات یکی از کشور های عربی در تهران
(قسمت اول)
قرار بود یک گروه حدود 15 نفره از ائمه جماعات یک کشور عربی را که برای یک دوره ای به ایران(قم) آمده بودند را به تهران ببرند...
منِ حقیر را که عنوان استادی بارم کرده بودند و از آنجا که چند کلمه عربی از بَر بودم، همراه خود کردند...
من بودم و ائمه جماعات و 4 نفر از برخی متولیان امرِ هم وطنی که خود بعضا از اساتید بودند...
به حرم #امام_خمینی(ره) رفتیم.
به محض ورود، دستی به آب زدیم و صبحانه ای خوردیم و قرار شد مختصری در مورد امام برایشان بگوییم...
هنگام صبحانه دو نفر از همراهانِ هم وطن که یکیشان خیلی نگران بود، مشغول صحبت بودند:
_ "اینا بیان این وضع حرم رو ببینن چی میگن؟"
_ "نترس! اینا خودشون از این حرم ها زیاد دارن و آشنا هستن"
_ "حاجی فرق میکنه آخه"
_ "درستش میکنیم"
مشغول صحبت از امام شدیم...
روی چمن ها نشسته بودیم... تصور کنید حدود 17 نفر عمامه به سر روی چمن در مورد امام حرف می زدیم... یکی حرف میزد و دیگری ترجمه میکرد...
از امام گفتیم... انگار تا به حال نشنیده بودند... وسط صحبت دیدم از این طرف و آن طرف، برخی مردم(جوان و پیر) هم جمع شدند و گوش می دادند...
انگار تا به حال کسی برایشان از امام نگفته بود!
صحبت ها تمام شد... راه افتادیم سمت داخل حرم و ضریح...
هر چه چشم گرداندم یک صحبتی، متنی، جمله ای از امام به در و دیوار زده باشند؛ هیچ ندیدم! چه برسد به اینکه به چند زبان ترجمه کرده باشند!!
فقط دو عبارت عربی دیدم:
"السلام علیک یا روح الله"
"مغاسل"😔
خیلی به من برخورد...
چه خبره اینجا؟ قبلا چندین بار آمده بودم ولی تا به حال با این دید به دور و برم نگاه نکرده بودم... اینجا چه قدر از شخصیتِ امام خالی است!
در حالی که این جماعتِ عرب زبان به عکس امام و یادگارش که بر دیوار ورودی بود نگاه می کردند و حس تحسینی نسبت به امام پیدا کرده بودند و با هم می گفتند: "با این تعاریفی که از امام شنیدیم حتما از اولیاء الله بوده" من عصبانیتم از آشفته بازارِ حرم و اینکه گویا به یک پارک آمدم را پشت یک لبخندِ زوری مخفی می کردم.
صحبت از امنیت هم می کردند... خبر حمله تروریستی چند وقت پیش را شنیده بودند... ولی برایشان عجیب بود که تا الآن اصلا آن ها را نگشته اند... یکی از همراهان با یک ذوقی گفت "اینجا ایرانه" و شروع کرد از قضیه شش موشک گفتن... دیگر حس افتخار در چشم عرب زبان ها هم دیده می شد...
من هم با خودم گفتم یعنی واقعا یک بازرسی هم نگذاشتند؟ عجب جرأتی! که یک دفعه رسیدیم به یک بازرسی.
ولی خدا میداند که این بازرسی چه کرد که دوست داشتم زمین دهان باز کند و من را ببلعد...
ادامه دارد...
یاعلی
#خاطره #نقد
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
امامِ حرم یا امام #جماران؟
حکایتی از همراهی یک طلبه با برخی از ائمه جماعات یکی از کشور های عربی در تهران
(قسمت دوم)
به بازرسی رسیدیم...
یک دفعه سر و صدایی شنیدم و دیدم یک سرباز، با کمال بی ادبی در حال برخورد با این دوستان عرب است...
"از این وَر بیا"
"تو یک صف بایستید ببینم"
"این چیه؟ سیگار ممنوعه"
سربازِ خوش انصاف، هر چه ریسیدیم را پنبه کرد...
سربازِ حسابیِ عزیز! این ها فارسی بلد نیستند!
نوبتِ من شد... وقتی دید ایرانی هستم خیلی احترام کرد!
_ "حاج آقا ببخشید شما رو می گردم ها"
_ "خواهش میکنم، آقاجون! این رفقای ما فارسی بلد نیستن"
_ "باشه حاج آقا"
نفر پشت سری که دید من خیلی راحت رد شدم با یک تکلفی دست هایش را تو هم کرد و اشاره کرد به من و به سربازه گفت:
_ "با هم" (منظورش این بود که ما با هم هستیم ولی پاسخ شنید:)
_ "چی کار کنم که با همید، این چیه؟ فندک ممنوعه! ای بابا" !!
عصبانیتم دو چندان شد... سریع آمدم داخل، گفتم الآن سکته می کنم.
با خودم می گفتم:
"امامی که ما می شناسیم به فکر #حکومت_جهانی و نظم نوین جهانی بود... حالا دربون حرمش بلد نیست با خارجی ها چه جور صحبت کنه! مسئولین حرمش دو تا جمله از امام را به چند زبان نتوانستند بزنند به در و دیوار! ای کاش اینقدر که فکر ظاهر اینجا بودند یک مقدار فکر شخصیت امام و انتقال افکارش بودند... واقعا این انصافه که فرق حرم امام با پارک سر خیابان ما فقط یک گنبد باشه؟ این همه جمعیتی که می آیند در صحن حرم و چادر می زنند و می خوابند و غذا می خورند؛ نباید احساس کنند که اینجا با یک استراحتگاه بین شهری فرق می کند؟"
بگذریم...
تو ماشین بین هم وطن ها زمزمه ای بود که چون وقت نمی شود به جماران نرویم!
من تا به حال جماران نرفته بودم. از یک طرف دوست داشتم که برویم و از طرفی می ترسیدم.
یکی از هم وطنانِ همراه می گفت: "نه! برویم؛ تجربه کردیم که اگر خارجی هایی که می آوریم را از حرم ببریم جماران خیلی خوبه. چون خیابان های تهران را می بینند و برایشان جذاب است و پیشرفت ایران به چشمشان می آید!"
تو دلم گفتم "ای بابا! خود ما هم که انگار گرفتار ظواهریم!"
تو همین فکر ها بودم که یکی از دوستان عرب روی شانه ام زد و گفت: " نمیریم قصر شاه رو ببینیم؟ اونجا هم خیلی زیبا است"
ظاهرا از همان چیزی که می ترسیدیم بر سرمان آمده بود... ما رفته بودیم حرم امام و او از زیبایی قصر شاه گفت!
من هم جواب دادم که "بله، اونجا هم زیباست"
ادامه دارد...
یاعلی
#امام_خمینی
#خاطره #نقد
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
امامِ حرم یا امام #جماران؟
حکایتی از همراهی یک طلبه با برخی از ائمه جماعات یکی از کشور های عربی در تهران
(قسمت سوم)
در مسیر به سمت جماران بی تعارف و بی سانسور در مورد همه چیز با برادران عرب زبانمان گپ زدیم و بحث کردیم...
اختلافات مرحوم منتظری با امام و رهبری...
خانه نشینی برخی علما...
وضعیت حجابِ تهران...
اختلافات مرحوم هاشمی و رهبری...
جریان شیرازی ها...
جریان مقتدی صدر و ... .
اولش خیلی با احتیاط حرف می زدند و گاهی وقتی یکی از آن ها صریحا در مورد #رهبری سؤال می کرد، برخیشان او را ساکت می کردند... اما از اواسط بحث وقتی دیدند ما با صراحت و خیلی راحت و منطقی پاسخ می دهیم و تعصبِ بیجا نداریم؛ دیگر بی سانسور سؤال می کردند و پاسخ می شنیدند...
(البته بی تعارف خدا خدا میکردم از خانواده خود امام و برخی نوه هایشان سؤال نکنند که حقیقتا برای خودم هم هنوز جواب درست و درمونی پیدا نکردم که الحمدلله سؤالی نکردند و البته خیلی از مرحوم آقا مصطفی هم چیزی نمی دانستند و بیشتر احمد آقا را می شناختند)
در حین بحث، هر از گاهی یکی از همراهانِ هم وطن، آن ها را به دیدن خیابان ها و اتوبان ها تشویق می کرد...
وقتی رسیدیم جماران، موقع پیاده شدن، بابت بحث ها تشکر می کردند، فکر کنم تا به حال این قدر صریح و راحت در مورد ایران( از صدر تا ذیلش) سؤال نکرده بودند.
بار اول بود که می آمدم جماران. چند صلوات فرستادم که اینجا آبروی ما حفظ شود. رسیدیم درب جماران. بسته بود! گفتیم "یا خدا! چرا باید بسته باشه؟" که یک دفعه یک سربازی آمد و در را باز کرد و خیلی مؤدبانه با یک بازرسی ساده دوستان را عبور داد و وسایل ممنوعه را با احترام از ایشان گرفت.
یک مقدار که آمدم جلوتر عکسِ بزرگ یکی از تازه گذشتگانِ انقلاب به دیوار بود! تحت عنوان "امیر بی گزند" سؤال کردیم چرا عکس ایشان اینجاست؟ گفتند همسر مرحوم امر فرموده است که این عکس باید اینجا باشد!
به هر حال مشغول صحبت از جماران برای این دوستان خارجی شدیم... یکی دو نفر از مسئولین جماران هم ما را همراهی کردند... خیلی کار خوبی کردند... تو دلم گفتم "نه! مثل اینکه اینجا فرق داره" انصافا هم احساس می کردم امام هنوز آنجاست. شاید به این خاطر بود که بار اولم بود. ولی واقعا سادگی آن اتاقی که همیشه فقط تو تلوزیون دیده بودم مرا بهت زده کرده بود. دیدم دوستان عرب هم خشکشون زده بود... وقتی اتاق امام و آن مبل را دیدم و یاد برخی مسئولینِ بعد از امام افتادم فقط آه کشیدم!
بعد از اینکه نماز را خواندیم، از مسئولین آنجا آمدند و گفتند در زیر زمین تصاویری از امام هست، بیائید و ببینید.
خیلی خوشحال شدم. کنار هر عکس، توضیحی هم به سه زبان فارسی و عربی و انگلیسی نوشته بودند. فضای کوچکی بود اما خدا را هزاران بار شکر که بود!
البته تو یکی دو تا قفسه، عکس ها و لوح تقدیر هایی از یادگارِ یادگارِ امام بود که هر چه فکر کردم ربطش را به عکس های امام نفهمیدم! به قول ما طلبه ها لا یتچسبک بود...
بعد هم یک سری از کتاب های امام را به ما هدیه دادند. در کل نظرم خیلی برگشت و خدا را شکر کردم و یک فاتحه دیگر برای امام خواندم.
آخرِ سفر به یکی از هم وطنان که مسئول اصلی آوردن چنین گروه هایی به ایران بود گفتم که حتما گروه ها را بعد از حرم، جماران بیاورید... نه به خاطر خیابان ها... بلکه به این خاطر که به امام ظلم نکنید و حقیقت امام را معرفی کنید.
یاعلی
#امام_خمینی
#خاطره #نقد
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما ببینید
#نوکری یا کارمندی؟
حاج آقا #علم_الهدی
[امام جمعه ای که یکی در میان فحشش می دهند😔]
#امام_حسین (ع)
#محرم
💎 @Moshfeghoun 💐
خواب باشد برای بعد از شهادت...
معمولا کسانی که در عرصه های مختلف فضای مجازی، سعی در تولید محتوای دینی و مناسب دارند، در فضای حقیقی زندگی خود هم مشغله های بسیار زیادی دارند.
اما در شرایطی که مشاهده می شود از چند هفته قبل از محرم، دشمنان کیانِ تشیع با همراهی برخی دوستانِ نادان، فعالیت های خود را برای هجمه به دین و اسلام ناب چند برابر می کنند؛
آیا شایسته نیست که این عزیزان هم حتی از خواب خود کم کنند و تولید محتواهای ارزشی و مناسب را دوچندان نمایند؟
یاعلی🌹
#مشفقون
#آتش_به_اختیار
#طلبه_ای_در_قم
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
رونوشت به تمام عزیزانی که در جهت نشر محتواهای مناسب در تلاشند و بین مطالب سره و ناسره تفاوت می گذارند.
💎 @Moshfeghoun 💐
🔺 آیا در #انقلاب_پابرهنگان، باتوم سهم کارگران می شود و تبلت سهم نمایندگان!؟
🔺 مگر در اسلام نداریم که خدا از هر چه بگذرد از غصب حق کارگر نمی گذرد؟(1)
🔺 مگر در #اسلام نداریم که "اجرت کارگر را قبل از خشک شدن عرقش بپرداز" ؟(2)
🔺 و مگر #معمار این #انقلاب نگفت که "خدا نیاورد آن روزى را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از #محرومین و رو آوردن به حمایت از #سرمایه_دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان ازاعتبار و عنایت بیشترى برخوردار شوند. معاذالله که این با سیره و روش انبیا و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین- علیهم السلام- سازگار نیست" ؟(3)
👈 پس مشکل از کجاست؟
مشکل از اسلام ماست يا انقلاب ما و یا از مسلمانیِ ما؟؟
آیا انقلاب را به دست نااهلان و نامحرمان سپرده ایم؟؟
❌ مشکل از کجاست که کسی دلش به حال کارگر نمی سوزد؟؟
آن #اصول_گرا بهانه ای یافته تا دولتِ ناهمخوانش را بنوازد...!😔
آن #اصلاح_طلب و #معتدل سکوت کرده تا مبادا دولت همخوانش نوازش شود...!
آن به اصطلاح روشنفکر چنان ذوقی سراسر وجودش را گرفته که دوباره بهانه ای دارد تا حکومت اسلامی و آخوندی را تخطئه کند و از نظریه دین حداقلی و اندیویژوالیته اش بگوید...!
آن سبک مغز سلطنت طلب قرون وسطاییِ خوش خیال هم به امید اینکه فردا نظام کله پا می شود، می خوابد...
اما بیچاره #کارگر!
#نقد
#طلبه_ای_در_قم
_____________
(1) میزان الحکمة/ ج1/ ص25.
(2) میزان الحکمة/ ج1/ ص26.
(3) http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_45358/
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفر #رهبری به
#کردستان
سرزمین #فداکاری های بزرگ
سرزمین صفا و #وفاداری
⛔️ "سیاست خباثت آلودی" به دنبال "تلقینی شیطانی" است
💎 @Moshfeghoun 💐
عظّم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام، و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه #الامام_المهدي من آل محمد علیهم السلام.
التماس دعا
💎 @Moshfeghoun 💐
شیطنت برخی خواص و سادگی توده مردم
🔸 "اگر گفته شود بزرگ ترين عامل #انحراف_اسلام از مسير صحيح خود، #سادگى_توده مردم بوده است، سخن گزافى نيست.
🔸 البته نقش #شيطان هايى كه فتنه ها را طراحى مى كردند قابل انكار نيست چون آنها نقش اصلى را بازى مى كردند. اما اگر توده مردم از آنها #تبعيت نمى كردند، آنها هم كارى از پيش نمى بردند. اگر سادگى مردم نبود، شياطين نمى توانستند نقشه هاى خود را پياده كنند...
🔸 در مورد ساده لوحى مردم شام [هم] داستان هاى فراوانى در تاريخ نقل شده است..." (1)
#معرفت_حسینی
#محرم
یاعلی
#طلبه_ای_در_قم
_______________
(1) در پرتو آذرخش/ آیة الله مصباح/ بنی امیه در کمین خلافت/ ص21.
💎 @Moshfeghoun 💐
⚡️نقدی بر سخنان مرحوم #احمد_قابل پیرامون قیام #امام_حسین(ع)
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
کانال تلگرامی "نامه های حوزوی" درهفته گذشته، بخشی از سخنرانی مرحوم احمد قابل را منتشر کرد. مضمون سخنان مرحوم قابل چنین است:
"هدف امام حسین(ع) قیام برضد یزید و تشکیل حکومت نبود. ایشان فقط قصد امر به معروف و نهی ازمنکر داشتند؛ لکن تهدید حکومت باعث شد ایشان برای تأمین امنیت به مکه و سپس کوفه فرار کنند."
نقد کامل و داوری نهایی درباره این فرضیه نیازمند فرصتی مبسوط است. لکن با مراجعه به برخی منابع تاریخی نکات بسیار مهمی پیرامون سخنان مرحوم قابل به دست می آید:
🔷 پس از شهادت امام مجتبی(ع)، برخی افراد از امام حسین(ع) درباره قیام بر ضد معاویه کسب تکلیف می کنند. حضرت ضمن دعوت آنها به صبر تا زمان مرگ معاویه، می فرمایند:
"…إنّي لأرجو أن يكون رأي أخي _ رحمه الله _ في الموادعة و رأيي في جهاد الظلمة رشدا و سدادا…:…امیدوارم نظر برادرم _ خدایش رحمت کند _ در مورد صلح و نظر من در مورد جهاد با ستمگران، صحیح و بی نقص باشد…". (موسوعة الامام الحسين ع/ج۱/ص۲۷به نقل از:انساب الأشراف/بلاذری و…)
این نقل نشان می دهد حضرت از مدتها قبل تصمیم به جهاد پس از مرگ معاویه داشته اند.
🔷 سیدالشهداء(ع) در نامه ای به معاویه می نویسند:
"…و ماأردت لك محاربة ولا عليك خلافا و ماأظنّ لي عندالله عذرا في ترك جهادك…:…من قصد جنگ با تو و مخالفت با تو ندارم و [لکن] گمان نمی کنم نزد خداوند عذری برای ترک جهاد بر ضدتو داشته باشم…". (همان/ص۳۸ به نقل از:البدایه و النهایه/ابن کثیر و…)
این نقل نشان می دهد حضرت علاوه بر نهی از منکر، جهاد با معاویه را هم وظیفه الهی می دانسته اند.
🔷 امام حسین(ع) در زمان معاویه کاروانی از یمن که حامل بیت المال بود و از راه مدینه به دمشق می رفت را مصادره فرموده و در میان مستمندان تقسیم کردند. (سیره پیشوایان/ص۱۶۰ به نقل از:حياة الامام الحسين/باقر شريف القرشي به نقل از:شرح نهج البلاغه/ابن أبی الحدید)
این نقل نشان می دهد که حضرت حتی در زمان صلح با معاویه هم فقط نهی از منکر نمی کردند؛ بلکه گاهی با استفاده از قوه قهریه، اقدام عملی نیز انجام می دادند.
🔷 حضرت در وصیت به محمد حنفیه، علاوه بر امر به معروف و نهی از منکر، عمل به سیره پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را نیز به عنوان هدف بیان می دارند. توجه به اینکه "مبارزه با طاغوت" و "تشکیل حکومت" سیره قطعی این دو بزرگوار است؛ ممکن است ناقض فرضیه مرحوم قابل باشد.
🔷 اهل كوفه در نامه هایشان تصریح می کنند که:
۱.در نمازهای عید و نمازجمعه حاکم کوفه شرکت نمی کنند.
۲.حاضرند او را از کوفه اخراج کنند.
۳.حاضرند حکومت حضرت را بپذیرند. (موسوعة الامام الحسين ع/ج١/ص۳۷۵ به نقل از:الإمامه و السیاسه/ابن قتیبه)
🔷 اباعبدالله(ع) دعوت مردم کوفه را می پذیرند سپس شروطی برای حاکم ذکر می فرمایند که خودشان مصداق آن هستند:
"…ما الإمام إلّا الحاكم بالكتاب، القائم بالقسط، الدائن بدین الحق، الحابس نفسه علی ذات الله والسلام." (همان/ص۴۱۲ به نقل از:الإرشاد/مفید و…)
🔷 امام(ع) در نامه به اهالی بصره نه تنها سخنی از تأمین امنیت خودشان به میان نمی آورند؛ بلکه خود را سزاوارترین فرد برای جانشینی رسول الله(ص) معرفی می کنند و در نهایت آنها را به "اطاعت از خود" دعوت می کنند.(همان/ص۴۲۲ به نقل از:التاریخ/طبری و…)
🔷 برخی منابع نقل می کنند که حضرت از بزرگان بصره کمک خواستند و آنها را به "قیام" همراه خودشان دعوت نمودند.(همان/ص۴۲۳ به نقل از:فتوح/ابن اعثم)
🔶پی افزود
احمد قابل از روشنفکران دینی ضد انقلاب و از شاگردان برجسته و مورد توجه خاص آیت الله منتظری بود.
اطرافیان آقای منتظری پیشتر نیز ارائه تحلیل های عاشورایی مخالف مشهور و مجادله برانگیز در کارنامه داشته اند.
کتاب شهید جاوید به قلم شیخ نعمت الله صالحی نجف ابادی٬ یک نمونه از چنین آثاری است که با تایید مکتوب آقای منتظری چاپ شد و انتقادهای شدیدی به محوریت آیت الله العظمی گلپایگانی برانگیخت.
جالب آنکه چنین تحلیل های تحریف آمیزی توسط برخی کانالهای حوزوی بازنشر می شود.
مدیر کانال نامه های حوزوی عضو تحریریه نشریه خیمه و با دانشگاه مفید٬ و رسانه هایی چون مباحثات٬ تقریرات و... همکاری رسانه ای دارد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"دنبال این #راحتی_خیالی نرید..."
آیة الله #مصباح
#دشمن_شناسى
ای کاش گوش شنوایی بود...😔
و ای کاش حداقل درس بگیریم...😔
#برجام
💎 @Moshfeghoun 💐
#ژن_خوب، ژن محبوب/ کلامی بچگانه و از سر تفاخر یا مبنایی روان شناسانه و غیر قابل قبول؟
🔹 "با توجه به نظریات #روان_شناسان، به صورت خلاصه می توان گفت: عوامل مؤثر در شکل گیری #شخصیت انسان را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
1⃣ عوامل وراثتی و #ژنتیک.
2⃣ عوامل محیطی.
✅ [اما با توجه به شواهد نقض متعدد] این اشکال بر مبنای روان شناسان وارد می شود که نمی توان گفت تنها عامل تشکیل دهنده شخصیت افراد، #وراثت و #محیط است... بلکه عوامل دیگری در این زمینه دخالت دارند...
✅ [همچنین] اگر ما تأثیر وراثت و محیط را تأثیر کامل بدانیم، در این صورت باید به نوعی #جبر_گرایی قائل شویم. [چون نه عوامل وراثتی به دست اوست و نه محیط اطراف او و ساختارش در اختیار اوست] ...
🔹 [اما متأسفانه] چنین طرز تفکری که گرایشی جبر گرایانه است، امروزه در بسیاری از کشورهای غربی وجود دارد... یکی از عوامل رواج فرهنگ #تساهل و تسامح در مغرب زمین هم همین گرایش است.
🔹 به تعبیر دیگر، افراد چنین تصور می کنند که هرکس خوب است، عوامل غیر اختیاری ارثی یا محیطی او را خوب ساخته است. در مقابل نیز هرکس بد است، اجتماعی که او در آن زندگی می کند خراب بوده و در نتیجه او را فاسد کرده است و یا عوامل ارثی که در اختیار او نیست، در شخصیت او تأثیر گذاشته است. لذا چنین شخصی را نباید #مذمت کرد. باید به یکدیگر #احترام بگذاریم و برخوردی همراه با "#تولرانس" داشته باشیم! باید تحمل داشته باشیم و #خشونت به خرج ندهیم. نباید افراد را مذمت کنیم! بالأخره شرایط، افراد را اینگونه ساخته است...
✅ این روحیه بالطبع نوعی حالت بی تفاوتی و سهل انگاری نسبت به دیگران را ایجاب می کند... اما همچنان که می دانید برخورد #انبیاء با مردم این گونه نبوده است که خوب بودن یا بد بودن افراد را میراثی از پدر و یا در نتیجه ی تأثیر محیط دانسته و با سادگی از کنار آن بگذرند.
با مطالعه در بیانات #قرآن کریم در می یابیم که قرآن کریم مطلبی غیر از این را می فرماید.." (1)
#معرفت_حسینی
#محرم
یاعلی
#طلبه_ای_در_قم
_____________
(1) در پرتو آذرخش/ آیة الله مصباح/ وراثت و محیط، تنها عوامل صعود و سقوط انسان؟/ ص75_79.
💎 @Moshfeghoun 💐
به خود خدا قسم! این آیه ی قرآنه👇
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا.
ﻭ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﻠﻢ ﻧﺪﺍﺭی [ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﻫﺎ ، ﺳﺎﺩﻩ ﻧﮕﺮی ﻫﺎ ، ﺧﻴﺎﻟﺎﺕ ﻭ ﺍﻭﻫﺎم ﺍﺳﺖ ]ﭘﻴﺮﻭی ﻣﻜﻦ ; ﺯﻳﺮﺍ ﮔﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺩﻝ [ ﻛﻪ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭﺍﻗﻌی ﺍﻧﺪ ] ﻣﻮﺭﺩِ ﺑﺎﺯﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻧﺪ .(1)
پ.ن:
مگر ما #مسلمان نیستیم؟ مگر ما نیستیم که #قرآن رو می بوسیم!؟
خدا وکیلی تو این شبکه های مجازی، به این آیه عمل می کنیم!؟
اندیشه کنیم.
یاعلی🌹
#شایعه
#طلبه_ای_در_قم
________________
(1) سوره اسراء/ آیه 36/ ترجمه انصاریان.
💎 @Moshfeghoun 💐
آیا هر خبری را باور کنیم؟
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ.
ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید. (1)
اندیشه کنیم و عمل كنيم.
یاعلی🌹
#قرآن #شایعه
#طلبه_ای_در_قم
________________
(1) سوره حجرات/ آیه 6/ ترجمه آیة الله مكارم.
💎 @Moshfeghoun 💐
#برای_ارباب
https://t.me/irhesan/33
دو عروسک به نام زینب و محسن
🔸 #یادگاری_دلنشین
زینب و محسن دو زائر اربعین هستند که چندسالی است زائرین کودک امام حسین(ع) را در پیاده روی #اربعین همراهی می کنند.
🔸 #زائران_خردسال
هدف این طرح این است که برای زائرین کودک آقا نیز قدم هایی مناسب بردارد.
#زینب_و_محسن قرار است تبدیل به دو شخصیت محبوب و دوست داشتنی برای کودکان شوند. دو شخصیتی که زائر اربعین امام حسین (ع) هستند.
🔸 #اولین_قدم
عروسک های زینب و محسن اولین گام برای آشناییِ کودکان با این دو شخصیت بوده اند و از این پس با داستان، انیمیشن و انواعی از هدایا حضور خود را در ذهن و دل کودکان بیشتر خواهند کرد. تا هر کودکی با مراجعه به زینب و محسن به راحتی دلبسته پیاده روی اربعین شود و با فرهنگ این مراسم آشنا شود.
✅ توضیحاتی در خبرگزاری ایکنا:
http://iqna.ir/fa/news/3646177/
✅ جهت آشنایی بیشتر و #حمایت از این طرح به این کانال مراجعه بفرمایید:
➡️ @irhesan
✅ یک نمونه عکس العمل زیبای زائر کوچکِ حضرت را بعد از دریافت عروسک، مشاهده بفرمایید:
https://t.me/irhesan/28
پ.ن:
بارها تأثیر گذاری اهدای این عروسک ها به کودکان را در مسیر پیاده روی، از نزدیک تجربه کرده ام.
به این امید که اینگونه طرح ها حمایت بشوند.
یاعلی
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐