eitaa logo
مُستَبین
1.2هزار دنبال‌کننده
122 عکس
32 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
💡آب و برق مجانی! 📖 تاریخ معاصر و حوادث دوران انقلاب می‌تواند راهی برای شناخت تاریخ کهن باشد. شهید مطهری می‌گوید با درگذشت آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی «تمام مشكلات من در باب خلافت حل شد، يعنى گذشته را در پرتو حال شناختم‏» مجموعه آثار، ج15، ص171. 📣 سخنی از رهبر فقید انقلاب بر سرِ زبان‌هاست که فهم منظور آن تنها با شناخت حواشی آن سخن امکان می‌یابد. زمان و موقعیت طرح آن سخن و اینکه ناظر به چه مطلبی بیان شده است، اهمیت دارد. 🇮🇷 سال‌هاست به نقل از امام خمینی(ره) گفته می‌شود که جمهوری اسلامی آب و برق را رایگان می‌کند. امّا دقت و بررسی نشان می‌دهد اصل این سخن از ایشان نبوده و آنچه در بیان او آمده، اصلاحیه‌ای بر سخن یکی از دولتمردان وقت است. فقط این کلمات در بیان ایشان تکرار شده تا موضع خود را اعلام نماید. 🗞 بنا به خبری که در 8 اسفند 57 در روزنامه رسمی کشور منتشر شد، سخنگوی دولت موقت چنین پیش‌بینی کرد که «برای کم درآمدها آب و برق مجانی می‌شود». چهار روز بعد، امام در سخنرانی خود به این سخن واکنش نشان داد و گفت: مهم زندگی معنوی مردم است. دلخوش نباشید که مسکن می‌سازیم و آب و برق را برای طبقه مستمند مجانی می‌کنیم یا اتوبوس را مجانی می‌کنیم. نظام اسلامی وظیفه دارد که مردم را به مقام انسانیت برساند. مستبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
🌹ولادت مولی الموحدین امیرالمؤمنین اسدالله الغالب علی بن ابی‌طالب علیه الصلاة و السلام بر همه محبان او مبارک باد.🌹 📖 حکمت 150 نهج البلاغه: عَاتِبْ أَخَاكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ ارْدُدْ شَرَّهُ بِالْإِنْعَامِ عَلَيْهِ 🔖 ترجمه و شرح فیض الاسلام: برادر (دوست) خود را با نيكى سرزنش كن (بجاى سرزنش به او نيكى نما که اثر شرمندگى از هر سرزنشی بيشتر است) و بدى او را با بخشش بر او برطرف گردان (زيرا بخشش موجب دوستى است و بدى در برابر بدى سبب زياده كردن دشمنى است. در قرآن كريم سوره 23 آیه 96 مى فرمايد: «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ» يعنى آزار و بدى امّت را به آنچه نيكوتر است دفع كن). مستبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
↩️ حضرت زینب(س) و داستان هنده 📣 دیروز به مناسب وفات حضرت (س) این روضه مکرر خوانده شد که: هنده همسر یزید به خرابه شام آمد و پس از گفتگویی مفصل، حضرت زینب را شناخت و گفت من خادم خانه پدرت بوده‌ام و حضرت واقعه کربلا را برای او شرح داد و زن غش کرد و پس از آن به شوهرش اعتراض کرد و... ❓صحت و سقم سخن چگونه است؟ ✅ پاسخ اینکه اصل داستان هند همسر درست است اما در کتب داستانی متأخر یا معاصر، مانند منتخب طریحی و معالی‌السبطین مطالبی بسیار به آن افزوده شده و شکل داستانی گرفته است. 📕بنا به آنچه در مقتل معتبر ابومخنف از ابوحمزه ثمالی روایت شده است، بعد از رسوایی یزید و ادعای پشیمانی و مقصر دانستن ابن‌زیاد، همسرش هند (نه هنده) سر مقدس امام (ع) را دید و درباره او پرس و جو کرد. یزید صاحب آن سر را معرفی کرد و فرزند (س) دانست و گفت بر او اشک بریز و زاری کن. 🏴 بنا به گزارش طبقات ابن‌سعد، این زن و دیگر زنان خانواده حکومتی نزد اسیران کربلا آمده و سه روز عزاداری کردند. 📌 هند دختر عبدالله بن عامر که در منابع با کنیه‌اش ام‌کلثوم شهرت دارد، عبشمى (از نسل عبدشمس) است نه هاشمى. مستبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 معرفی آثار 22 📅 در چنین روزی 23 رجب سال 1395ق (مرداد 1354) عالم لبنانی سید محمد جواد فضل‌الله در 38 سالگی درگذشت. 📗 وی کتابی درباره صلح امام (ع) نوشته و کتاب او درباره امام (ع) با عنوان تحلیلی از زندگانی امام رضا(ع) ترجمه شده است. 📘 کتاب دیگرش درباره امام (ع) به عربی منتشر شده و در آن شرح حال وی به قلم برادرش علامه محمدحسین فضل‌الله آمده است. همچنین ر.ک: متن شماره 12 مستبین. ✅ او از دوستان آیت‌الله خامنه‌ای در نجف بود و تصویر بالا، یادگار سفر وی به ایران در سال 1342 است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
روضه - کافی.mp3
334.4K
صوت کوتاهی از مرحوم کافی در رثای امام کاظم(ع)
🖋 مبعث 27 رجب یا ماه رمضان 📅 رویداد مهم بعثتِ اسلام روز 27 رجب رخ داده و نظر شیعیان به پیروی از روایات اهل‌بیت همین روز است. مانند دو روایت کتاب کافی (ج4، ص149) از امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام که روزه 27 رجب را بخاطر بعثت تأکید می‌کند. ❌ اما بیشتر اهل‌سنت مبعث را در ماه رمضان می‌دانند و می‌گویند بنا به آیات قرآن، نخستین نزول وحی در این ماه اتفاق افتاده است. ✅ پاسخ این نظریه چنین بیان شده که بعثت ملازمه‌ای با قرآن نداشته و اینها دو رویداد جداگانه است؛ ولی آنان دو موضوع را خلط کرده‌اند. 📌 یا گفته شده است ماه رمضان زمانِ نزول رسمی قرآن است ولی در غار حرا و روز بعثت فقط بسم‌الله و شروع برای خواندن به نام الله و ربّ بود. کسانی مانند علامه طباطبائی هم منظور از فرود آمدن قرآن در ماه را نزول دفعی و یکباره می‌دانند. برای اطلاع بیشتر رجوع شود به مقاله‌ای از استاد مهدوی‌راد در متن شماره 13 مستبین. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
🚩 السلام علی الحسین و علی اخیه العباس 📖 از میان هزاران روایت و حکایت تاریخی، برخی در منابع کهن آمده که اگرچه می‌تواند محل بحث و گفتگو باشد، اما اعتبار کتابی که آن را نقل می‌کند اظهارنظر و تحلیل درباره آن گزارش را سخت خواهد کرد. مانند آنچه در کافی (ج1، ص464) به سندی قابل اعتنا روایت شده که وقتی به علیهماسلام باردار شد و به او خبر دادند که گروهی این فرزندش را خواهند کشت، از این حملِ خود ناراحت شد و حتی تولد فرزندش از روی اکراه بود. 🔍 درباره چنین روایاتی اهل فن باید نظر دهند که آیا ممکن است خاندان وحی با اینگونه آگاهی‌ها که از جانب خداوند داده می‌شود چنین تعامل کنند؟ آیا اساساً چنین پیش‌گویی‌هایی که کلیّت آن قابل انکار نیست در بدو تولد امام حسین(ع) وجود داشته است؟ هر تحلیلی ارائه شود طبعاً رافع اختلاف نیست و تضارب آراء همچنان باقی خواهد بود. ❌ اما دسته‌ای از اخبار به آسانی مردود شناخته می‌شود. چه اینکه برخی در هیچ منبع معتبری نیامده مانند خطبه خواندن حضرت العباس بر بام کعبه! یا بوسه علی(ع) بر دستان او و خبر از بریده شدن آن در یاری حسین(ع)، و چه اینکه در کتب سده‌های شش و هفت آمده ولی با شواهد تاریخی قابل تطبیق و تصدیق نیست مانند حضور آن حضرت در جنگ و نقل رشادت‌های او که در کامل بهایی و مناقب خوارزمی آمده ولی منابع اصلی آن را ثبت نکرده‌اند. 📌به علاوه سردار کربلا در دوران پدر 10 تا 12 سال داشته و شرکت در جنگ با این سنّ و سال معمول و مجاز نبوده است. (ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 معرفی آثار: 23 مهدیان دروغین استاد رسول جعفریان 📗 این کتاب به معرفی مدعیان از صدر اسلام تا دوره‌های اخیر در مناطق مختلف جهان اسلام می‌پردازد. به گفته مؤلف، خط تألیف در این کتاب، استمرار همان حرکت علمی گذشته دانشمندان و مؤلفان شیعه مانند شیخ طوسی در کتاب الغیبه است. ❌ مسأله مهدیان دروغین منحصر به شیعیان نیست و سنیان نیز اگر نه بیشتر به همان مقدار گرفتار این چالش بوده‌ و هستند. جامعه تشیع، بویژه از قرن سیزدهم هجری به این سمت، در این زمینه، آسیب‌پذیرتر شده و لازم است تا جدیت بیشتری در زمینه آگاهی بخشی به توده‌های شیعه داشته باشد. 📌 چاپ جدید این کتاب به ضمیمه هفت رساله درباره مهدویت است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
🏴 پرچم‌های سیاه 📖 در یکی دو روایت ضعیف شیعی و اخبار فراوانی از اهل‌سنت، رایات سود (پرچم‌های سیاه) یکی از نشانه‌های ظهور دانسته شده است. ❌ این نشانه در طول تاریخ، مکرر مورد سوء استفاده قرار گرفته و آخرینِ آن پرچم‌های سیاه داعش بود. 📣 اما حقیقت این است که اگر این روایات را ساخته و پرداخته ندانیم، خوش‌بینانه خواهیم گفت پیشگویی پیامبر یا برخی صحابه برای ظهور دولت عباسی است که نماد خود را پرچم و لباس سیاه قرار داده بودند. ↩️ عباسیان خود را منجی و مهدی قلمداد کردند و وقتی حکومت را به دست گرفتند اعلام کردند که ما حکومت را به عیسی بن مریم تحویل خواهیم داد! ⚠️ آنچه درباره شرق و ظهور مهدی از خراسان هم گفته می‌شود تفسیری نزدیک به این دارد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
تصویر بخشی از مقاله «امام مهدی دوازدهمین پیشوای شیعه» درباره وظایف منتظر؛ چاپ شده در مجموعه مقالات معارف کلامی شیعه: آموزه‌های اختصاصی، سازمان سمت و دانشگاه ادیان، 1399. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
نوروز 🌸 آغازین سال سده پانزدهم هجرت رسول‌الله به اعتدال بهاری و خورشیدی بر همگان به سعادت قرین باد. 🗞 مقاله قدیمی «نوروز در فرهنگ شیعه» همچنان خواندنی است. ر.ک: متن شماره 14 مستبین. ↩️ در این مقاله می‌خوانیم: بحث از نوروز در فرهنگ شیعه، از قرن پنجم به بعد مطرح شد و تا آنجا که به منابع برجاى مانده مربوط می‌شود، نخستین بار در مختصر مصباح شیخ طوسى از آن یاد شد. پس از آن در منابع دیگر هم وارد گردید. در این مقاله سیر ورود آن در منابع شیعه و موضعگیرى فقهاى شیعه در باره آن را توضیح خواهیم داد. نکته جالب توجه آنکه در دوره صفوى، آثار فراوانى در زمینه عید نوروز نوشته شد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO