هدایت شده از روشنا
📣نشست های مجازی آشنایی با مکاتب
تعلیم و تربیت
🔆فرصتی ویژه برای آشنایی با مکاتب
شاخص تربیتی
💡معرفی مکاتب تربیتی در ۶ نشست:
1⃣ تربیت علیه تربیت
تبیین رویکرد تربیت طبیعی
با حضور دکتر عبدالعطیم کریمی
2⃣ تربیت در دو فصل
معرفی اندیشه تربیتی مرحوم آیت
الله علی صفائی حائری
با حضور حجت الاسلام و المسلمین
علاءالدین اسکندری
3⃣ تربیت و شبه تربیت
تبیین نظریه انسان عامل
با حضور دکتر خسرو باقری
4⃣ قیام برای تربیت
انسان سازی در نظر و عمل استاد
علامه کرباسچیان
با حضور حجت الاسلام محمدحسن
کرباسچیان
5⃣ تربیت فطرت مدار
تربیت از دیدگاه استاد شهیدمطهری
با حضور دکتر محمدمهدی
اعتصامی
6⃣ تربیت شایسته
معرفی فلسفه تربیت در جمهوری
اسلامی مبتنی بر اسناد بالادستی
با حضور حجت الاسلام و المسلمین
دکتر علیرضا صادق زاده
🗒جهت ثبت نام مراجعه به آدرس
www.chashmentezar.ir
⏱مهلت ثبت نام بسته جامع دوره تا
۸ تیرماه
مهلت ثبت نام تک نشست ۷ روز قبل
از برگزاری هر نشست
🎁فرصت بهره مندی از تخفیف ویژه
برای ثبت نام زود هنگام تا ۴ تیرماه
📂جهت تشکیل پرونده گروهی و
استفاده از تخفیف ثبت نام گروهی
مراجعه به آیدی زیر👇در ایتا، بله و
جبهه
@mehrestan_edu
#توانمندسازی_و_اعتلای_نیروهای_انقلاب
#فعالان_جبهه_فرهنگی_انقلاب_اصفهان
#فتح_الفتوح
#توانا
➖➖➖➖➖➖➖
🆔@tavana_center
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فکرش هم سخت است در نهایت محرومیت در چنین جایی از جهان برای اقا امام زماندعا خوانده شود.
آن هم قبل از خوردن آب...کار و مسئولیت ما در تشکیل حکومت جهانی مستضعفین و ارائه یک الگوی تمدن اسلامی ایرانی ، تازه شروع شده است......یاعلی
👬اجازه بدهید "طبیعت" نقش مادرانه
را در افزایش خلاقیت کودک ایفا کند.
#تربیت_صحیح
هدایت شده از هادیانه ها
#تربیت_در_صحنه ۳
🧐 سوال کردیم:
چطور میشه یک نوجوون به قدری #رشد کنه که نه تنها گیر مسائل کوچک نباشه، که مشکلات بزرگ رو از جلوی پای خودش و دیگران برداره🧐
✍ چطور میشه مسأله های یه نوجوون از گیم و اوقات فراغت و ... عبور کنه و برداشتن بار یک امتی دغدغه شب و روزش بشه❓
♦️
♦️♦️
♦️♦️♦️
⭕️ ارائه چند راهکار 👇
1⃣ باید برای نوجوون از صحنه مبارزه تاریخی #جبهه_حق و #جبهه_باطل گفت، از امام حسین و یزید تا امام خمینی و آمریکا تا من و نفس خودم🤔
2⃣ باید صحنه جنگ رو تو زندگی خودش و اطرافیانش ترسیم کرد و از #نقش_او_در_میدان گفت، از نقش او نسبت به خواهر و برادرش تا رفقای مدرسه و محله ...
3⃣ اصلا آیا باید گفت⁉️ یا با صحنه های ساختگی او را به مبارزه کشاند، با طراحی فضاهایی و اردوهایی، او را با مسأله ها مواجه کرد
4⃣ یا بالاتر او را به صحنه جنگ برد، به مرز اسرائیل، به اردوی جهادی و به مناطق محروم برد، میدان مبارزه اقتصادی و امنیتی و فرهنگی را به او نشان داد
5⃣ باید در خود #مربی تحولی را رقم زد؛ کسی که خودش در متن زندگی اش اثری از مبارزه و جنگیدن نیست، چطور می تواند تحول آفرین باشد⁉️
💫 به قول شاعر
ذات نایافته از هستی، بخش
کی تواند که شود هستی بخش
⭕️ نقد و نظر👇
هریک از راهکارهای مذکور می تواند در برخی از افراد تاثیرگذار باشد و در بعض دیگر نه❗️ ولی ترکیبشان در حد شرایط و امکانات می تواند تاثیر حداکثری داشته باشد
انتظار تغییر همه با هر روحیه و شرایطی هم با اصل #آزادی_انسان ناهمخوان است
پ ن:
عکس نوجوانی که حس مبارزه گرفته در کنار نوجوانی که بازی می کند🤔
@hadianeha
هدایت شده از ضرورت تربیت
حضرت آقا میفرمایند:
«همه نوجوانان و کودکان ما، #به_قاعده استعداد امام خمینی شدن را دارند!!؟»
هدایت شده از فارس پلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️مومن خودش را پای ثروتش نمیگذارد، ثروت را پای خودش میگذارد!
حرفهای دلنشین استاد صفایی حائری❤️
@Fars_Plus
هدایت شده از جوانه نور/🇵🇸Javaneh-noor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢از خودت بپرس
🔻خدا را چگونه یافتی⁉️
🔻آیا خدایی هست⁉️
┄┅❀🍃🌹🍃❀┅┄
🌟جوانهی نور، ویژه نوجوانان🌟:
🌐 ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3760259165C2282c85aac
🌐 واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/D8J3G18HEjULGhyDOq33yX
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨مرحوم حضرت امام در وصیتنامه خود میفرمایند:
اگر دانشگاهها و مراکز تعلیم و تربیت دیگر با برنامههای اسلامی و ملی در راه منافع کشور، به تعلیم و تهذیب و تربیت کودکان و نوجوانان جریان داشتند هرگز ملت ما در حلقوم انگلستان و پس از آن آمریکا و شوروی فرو نمی رفت...
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از زنگ اول
گام ها واقدامات.pdf
28.71M
۳۶ اقدام در آموزش و پرورش دولت سیزدهم
گامی در مسیر تحول بنیادین آموزش و پرورش.
کاری از : جبهه تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹
🔹 اعتماد به پدر در کودکی، اعتماد به خدا در بزرگسالی🔹
پدر، مجری و واسطۀ امر الهی در خانواده است و از جانب خدای متعال به کودکش نان میدهد. او از باب اینکه واسطه بین خدا و فرزندش است، باید مواظب باشد که کودک به رازق کنونیاش یعنی پدر جسور نشود؛ زیرا در صورت جسارت، این خطر در آینده بهوجود میآید که به رازق اصلیاش یعنی خدا جسور شود.
در طفولیت، پدر باید چنان با کودک رفتار کند که دوست دارد فرزندش در آینده با خدا چنین کند. روایتی نقل شده است که این مطلب را با ظرافت بیان میکند: «وقتی به بچه وعدهای دادید، به آن وفا کنید.»کافی، ج ۶، ص ۵۰
چون طفل در زمان طفولیت در حد فکر و درک خودش، بهجای خدا پدر را رازق میداند. پدر اگر بتواند اعتماد فرزند را جلب کند، فرزندش را برای اعتماد به خدا آماده کرده است.
@haerishirazi
هدایت شده از نظام فکری معرفتی و تربیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدیوی جديد ناسا در مورد عظمت جهان!
♦️در شرح آن چنين آمده:
"اگر در مشاهده این ویدیو دچار #بحران_وجودی نشدید، از #عناصر_قویتری ساخته شده اید."
بگرد #خودتو پیدا کن!
تمام هستی برای تو آفریده شده!
تو برای چی؟
#خلق_لکم
#عظمت_هستی
#عظمت_خالق_هستی
#تدبر
@Fars_Plus
هدایت شده از آنها که باید اما نمیشناسم!
📃#وصیت_شهید_چمران خطاب به #امام_موسی_صدر در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۵۵:
🔻وصیت میکنم به کسی که او را بیش از حد دوست میدارم! به ... من! به معشوق من! به امام موسی صدر! کسی که او را مظهر #علی میدانم! او را وارث #حسین میخوانم! کسی که رمز طایفه شیعه، و #افتخار آن، و نماینده هزار و چهار صد سال #درد، #غم، #حرمان، #مبارزه، #سرسختی، #حق طلبی و بالأخره #شهادت است! آری به امام موسی وصیت میکنم ...
🔻#عشق #هدف حیات و #محرک زندگی من است. زیباتر از عشق چیزی ندیدهام و بالاتر از عشق چیزی نخواستهام. عشق است که روح مرا به تموج وا میدارد، قلب مرا به جوش میآورد، #استعدادهای_نهفته مرا ظاهر میکند، مرا از #خودخواهی و #خودبینی میرهاند، دنیای دیگری حس میکنم، در عالم وجود محو میشوم، #احساسی_لطیف و #قلبی_حساس و #دیدهای_زیبابین پیدا میکنم. #لرزش_یک_برگ، #نور_یک_ستاره دور، #موریانه_کوچک، #نسیم_ملایم سحر، #موج_دریا، #غروب_آفتاب، احساس و #روح مرا میربایند و از این عالم به دنیای دیگری میبرند ... اینها همه و همه از تجلیات عشق است ...
#رابطه #استاد یا #مربی و #متربی
#ویژگیهای_مربی #عشقآفرین
#عشق
#ایمان
#معنابخشی به هستی
#تدبر
#دقت
#ظرافت
#لطافت
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از احساس مسؤلیت
🔴معضل آینده نظام آب و #برق و نیست.
معضل اصلی #نسل_پرورشیافته در فضای مجازی رهاشده توسط تتلو و شاهین نجفی و دنیا جهانبخت و جوکر است.
نسلی که در مقابل کوچکترین #محدودیت و مشکلی دست به واکنش #خشونت آمیز خواهد زد. این نسل اعتقادی به حاکمیت #قانون و #اصول و #ارزشها ندارد و انارشیسم و وندالیسم و لیبرالیسم حرف اول را میزند.
✅ وَلْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعَافًا خَافُوا عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللَّهَ وَلْيَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا.
سوره نساء آیه ۹
.
@bidariymelat
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)🔹
🔸کودک و نحوه مواجههاش با دنیا🔸
در ذهن کودک، دنیا و آخرت نباید بهعکس هم ترسیم شوند. او باید آخرت را در گرماگرم دنیا درک کند بداند که خطِّ آخرتیِ هر فرد، در مسیر دنیاییاش رقم میخورد و آخرت، جدای از دنیا نیست. کفر، از تمکن در دنیا آغاز میشود. فرزند باید به قصد مطالعه و درک، به دنیا روی آورد نه اینکه به قصد عضویت و تمکن و آرامش باشد. با دنیا باشد، به شرطی که دنیا وسیله بصیرت او شود. انسان وقتی در جایی قصد تمکن و ماندن میکند، نماز خود را تمام میخواند؛ اما اگر عبور کند و در شهر دیگر سکونت گزیند نمازش شکسته میشود.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹
🔹 اعتماد به پدر در کودکی، اعتماد به خدا در بزرگسالی🔹
پدر، مجری و واسطۀ امر الهی در خانواده است و از جانب خدای متعال به کودکش نان میدهد. او از باب اینکه واسطه بین خدا و فرزندش است، باید مواظب باشد که کودک به رازق کنونیاش یعنی پدر جسور نشود؛ زیرا در صورت جسارت، این خطر در آینده بهوجود میآید که به رازق اصلیاش یعنی خدا جسور شود.
در طفولیت، پدر باید چنان با کودک رفتار کند که دوست دارد فرزندش در آینده با خدا چنین کند. روایتی نقل شده است که این مطلب را با ظرافت بیان میکند: «وقتی به بچه وعدهای دادید، به آن وفا کنید.»کافی، ج ۶، ص ۵۰
چون طفل در زمان طفولیت در حد فکر و درک خودش، بهجای خدا پدر را رازق میداند. پدر اگر بتواند اعتماد فرزند را جلب کند، فرزندش را برای اعتماد به خدا آماده کرده است.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
پرسش و پاسخ تربیتی با مرحوم آیتالله حائری شیرازی (۱)
پرسش: مقصود از روایاتی که میگویند کودک تا هفت سال سرور و آقاست، چیست؟
پاسخ: بچه وقتی به دنیا میآید، این عالم برایش تازگی دارد، دوست و دشمنش را تشخیص نمیدهد و افرادی را میبیند که همه چیز دارند، اما خودش چیزی ندارد! به کمترین مسئلهای ممکن است بدبین شود یا بترسد و وحشت کند.
بچه خیال میکند دیگران میخواهند با او دیکتاتوری کنند! بزرگترها باید به او بفهمانند که دوست و خیرخواهش هستند و امر و نهیی که به بچههای هشت، نه ساله میکنند، با او نکنند و یا در صورت امر و نهی، رفتارشان بهگونهای نباشد که به او بربخورد.
توجه به جنبه فطرت و طبیعت
بچهها در این سنین، دو جنبه دارند: جنبه فطرت و طبیعت، جنبه طبیعت اهل معامله است، زیرا بچه تا جو وحشت میبیند، طبیعتش را مأمور مقابله میکند و فطرتش مستتر میشود.
وقتی طبیعت همهکاره شود، منافق و زورگو میشود. این طبیعت همان جهل انسان است و ۷۰ صفت جهل فرصت پیدا کرده و زمام داری میکنند.
در این شرایط، بچه آتشی به پا میکند، چون فطرتش اهل خواهش نیست و از بزرگمنشی خاصی برخوردار است؛ هر جا ببیند رعایت حالش نمیشود، قهر میکند!
اینکه پدر و مادر بچه را سرور خودشان بدانند، (الولد امیر سبع سنین)، به این دلیل است که فطرت ناز نکند، چون اگر قهر کند، طبیعت فرصت پیدا میکند، اما وقتی با احترام، شخصیت دادن و محبت کردن پیش بروند، اعتمادش جلب میشود.
جمعبندی
وقتی بچه احساس عزت و اقتدارکند، اعتماد میکند و زمانی که اعتماد کند، فطرت حاکم میشود و طبیعت به سایه میرود. اگر در هفت سال ابتدایی فطرت بستر مناسبی برای مدیریت پیدا کند، در هفت سال دوم، به دلیل اعتمادی که به محیطش دارد، هیچ کاری پیش خود انجام نمیدهد و برای همه کارها حس پرسش گری دارد.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
پرسش و پاسخ تربیتی با مرحوم آیتالله حائری شیرازی
سؤال: نحوه تعامل با فرزندانی که با داد و فریاد میخواهند به مقصود خود برسند، چگونه باید باشد؟
جواب: وقتی بچه با داد و فریاد درخواستی داشته باشد، پدر و مادر با او همکاری نکنند چون اگر به این نتیجه برسد که کلید درِ بسته شده، داد و بیداد است، شیوهای غلط در او نهادینه خواهد شد.
پدر و مادر زمانی به درخواست کودک ترتیب اثر دهند که با حرف منطقی پیش بیاد تا بفهمد آنچیزی که میتواند این قفل را بازکند، منطق است نه احساسات!
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی:
تشویق و محبت بیش از حد، مثل کود زیاد است که به گُل داده میشود.
همان طور که کود زیاد عامل فساد گل میشود
محبت و تشویق زیاد نیز در تخریب اخلاق کودک تأثیری عمیق دارد.
باید هنگامی کودک را تشویق نمود که تشنۀ تشویق باشد
و به تعبیر دیگر: کودک منتظر تشویق از سوی شما باشد
در این صورت این تشویق در بالندگی کودک نقش بسزایی خواهد داشت.
اگر میخواهید کودکتان را نصیحت کنید
آنجا نیز طوری رفتار کنید که کودک شما برای نصیحت آماده باشد.
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
شیوه برخورد با رفتارهای ناپسند کودک
فرض کنید شما ظرفی پر از شیر، از مغازه ای گرفته و می خواهید به منزل ببرید. چون این ظرف پر می باشد، بسیار آهسته و با احتیاط کامل حرکت می کنید، تا چیزی از شیر بر زمین نریزد. اما اگر در این حال کسی آمد و به شما تنه زد، و نصف ظرف شیر بر زمین ریخت، در این هنگام، دیگر شما در حرکت، احتیاط نمی کنید و آهسته نمی روید؛ بلکه بدون هیچ هراسی، می توانید به سرعت حرکت کنید؛ چون دیگر خوف ریختن شیر وجود ندارد.
دربارۀ کودکانِ خود نیز سعی کنید کودک شما خیال کند که ظرف حیثیت و حرمت او پر می باشد و باید با احتیاط کامل رفتار کند، و تلاش کند کسی به او تنه نزند؛ امّا اگر شما آمدید و به او تنه زدید، دیگر ظرف حرمت و شخصیت او تقلیل خواهد یافت، و طبعاً دیگر نباید توقع داشته باشید که این کودک رفتارش با شما مثل سابق باشد.
پس، این نکتۀ مهم را فراموش نکنید که گاهی «تغافل» لازم است، به این معنا که شما از عیوب فرزندانتان آگاه باشید، اما کودک شما اطلاع نداشته باشد که شما از عیوب او آگاه هستید.
آگاه بودن شما از عیوب فرزندانتان خوب است، اما آگاه بودن ایشان از این که شما عیوب وی را می دانید، خوب و به صلاح نیست.
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸روش صحیح تنبیه در تربیت کودک🔸
خدا رحمت کند مادرم را.
یکی از راههای تربیتی وی این بود که هرگاه از ما خلافی میدید، دیگر کار به ما نمیداد و نمیگذاشت در خانه کار کنیم؛ یعنی ظرف شستن و دوخت و دوز و مانند آنها را از ما سلب میکرد و از این طریق کار را پیش ما ارزشمند میساخت.
امروزه بسیاری از ما دقیقاً بالعکس عمل میکنیم؛ یعنی وقتی بچه خلافی کرد او را به کار وا میداریم یا اگر اذیت کرد، کار او را دو برابر میکنیم.
در نتیجه، چنین بچه ای کار را تنبیه تلقی میکند، در حالیکه ما بیکاری را به عنوان تنبیه تلقی میکردیم!
@haerishirazi