eitaa logo
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
2هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
الگوی تربیت اخلاقی اسلامی با محوریت کرامت نفس نویسندگان محمد شهریاری 1 محمدرضا شرفی 2 1 علامه طباطبایی 2 تهران چکیده «کرامت نفس» ازجملۀ مهمترین مبانی انسان‌شناختی تربیت اسلامی است. این مفهوم در اخلاق و تربیت اخلاقی اسلامی نقطه کانونی ایجاد تحول اخلاقی است. در این پژوهش با بررسی متون اسلامی، مفاهیم مرتبط با کرامت نفس شناسایی، و روشن شد این مفاهیم در ارتباطی منطقی باهم است و می‌توان الگویی از تربیت اخلاقی را با محوریت مفهوم کرامت نفس ارائه کرد. در آموزه‌های اسلامی، کرامت از وجهی ذاتی وجود انسان تلقی شده است که به این دلیل به‌عنوان مبنای تربیت اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد. مایه این نوع از کرامت، عقل و فطرت انسان یا به‌طورکلی روح الهی انسان است. از وجهی دیگر کرامت، اکتسابی نامیده شده است که به این دلیل هدف تربیت اسلامی تلقی می‌شود. علاوه بر این، مفاهیم دیگری چون «خودشناسی»، «احساس کرامت‌نفس» و «تقوا» در قرآن و روایات در ارتباط با مفهوم کرامت مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با بررسی آیات و روایات مشتمل بر مفهوم کرامت انسان، به روش فقه‌الحدیث، تحلیل و استنتاج در پی شناسایی کارکرد این مفهوم در تربیت اخلاقی برآمده و بر این اساس الگویی از تربیت اخلاقی را با محوریت کرامت آدمی شامل پنج مبنا، یک هدف نهایی (کرامت اکتسابی)، سه هدف واسطی (خودشناسی، احساس کرامت نفس و تقوا) پنج اصل و پنج روش کلی ارائه کرده است. کلیدواژه‌ها تربیت اخلاقی کرامت ذاتی خودشناسی احساس کرامت نفس تقوا کرامت اکتسابی https://iej.ihu.ac.ir/article_200871.html
نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد.pdf
395.4K
نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان حسین باغگلی 1 امیر غنوی 2 1 نویسنده مسئول: استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی؛ دانشگاه فردوسی مشهد 2 استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چکیده هدف مقاله حاضر، نقد و بررسی کتاب «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول» اثر آقای دکتر خسرو باقری است. روش مورد استفاده در نقد کتاب، نقد درونی بود و در این زمینه، کتاب در سه حوزه روش­شناختی، ساختاری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. در نقد روش­شناختی، سه محور: عدم توجه قابل‌قبول به ارکان دینی در فهم رویکرد دین به «تربیت»؛ تأکید بر مبانی انسان­شناختی و غفلت از سایر مبانی موردتوجه در جریان «تربیت اسلامی» و تفکیک «تعلیم» و «تربیت» و پذیرش اصالت برای هریک از آنها، مورد بررسی قرار گرفت. در نقد ساختاری، سه محور: بررسی ربط منطقی فصول، اصرار به مرحله­بندی سنی در تربیت و تحلیل و ترکیب نامناسب ویژگی­های انسان بررسی شد و در بخش محتوایی دو محور، تحدید تعریف «تربیت» و انحراف از معنای توافقی تربیت و خَلط میان «تربیت» و «اخلاق» مورد تحلیل و نقد قرار گرفت. یافته­های مطالعه انتقادی کتاب نشان داد، به‌رغم اینکه ظاهراً الگوی جدید و بدیعی در پرداختن به تربیت، مطرح شده است، اما محدودیت­های موجود در حوزه روش­شناختی و الگوی مورداستفاده مؤلف در کشف تعریف تربیت و صورت­بندی آن، نشان‌دهنده آن است که نه­تنها نوآوریِ کارآمدی صورت نگرفته است، بلکه با نگاه محدود به عناصر مؤثر در تربیت و خَلط میان دو حوزه «تربیت» و «اخلاق»؛ و...
✨نشست علمی «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی برگزار شد پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): نهمین نشست از سلسله نشست‌های معنویت‌پژوهی با عنوان «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود نوذری از سوی مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. دانلود صوت نشست: 👇با تشکر از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که صوت را در اختیار قرار دادند با عرض پوزش کیفیت صوت مناسب نیست. نرم افزار صوت مناسب نصب بفرمایید مانند VLC media player باز میشود. فرمت دیگری موجود نیست.
nozary94.3.23.VYF
14.18M
نشست نظریه ها و مدلهای رشد معنوی 1394.3.23 استاد نوذری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کلیپ تصویری ♨️ 🔸جشن دهۀ فجر را به زندگی بچه ها بیاورید🔸 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
📗کتاب حلقه کندوکاو اخلاقی تربیت اخلاقی در برنامه فلسفه برای کودکان اثر روح الله کریمی انتشارات پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات ‌فرهنگی این انتشارات مجموعه کتابهای خوبی در باب فبک چاپ کرده است. 🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ به نظر شما تنگه احد تربیت دینی چیست؟ 📌 پاسخ استاد عباسی ولدی را به این سوال ببینیم و فکر کنیم که ما برای حفظ این تنگه چه کرده‌ایم. 🌐 منبع در اینستاگرام: abbasivaladi.ir 🆔 @yadgirandeh
هدایت شده از نو+جوانان انقلابی
💢 تقید رهبرانقلاب به اعمال ماه رجب از زمان کودکی 🔹 پس از سن تکلیف اعمال ام‌داوود را به جا می‌آوردند؛ غیر از روزه‌هایش: «من از روز اول نمی‌توانستم [روزه مستحبی] بگیرم؛ به خاطر مزاجم و چشمم، نمی‌توانستم. برایم ضرر دارد. مادرم هم همین‌طور بود... هر دومان عاجز بودیم.» 🔹 مقید بودند لیلة‌الرغائب را از دست ندهند. «دعای ‌ايام را من از بچگی حفظ بودم.» 📚 منبع: کتاب شرح اسم‌ 💫نو+جوانان انقلابی؛عاشق دعا @nojawnanglabe🇮🇷
کتاب من نوجوانم. دکتر علی اصغر احمدی.pdf
435.4K
📚📚📚📚📚📚📚 : پدر، مادر؛ معلم من نوجوانم نوشته: دکتر علي اصغر احمدي انتشارات پركاس 1393 ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
3061-fa-nojavani-fasel-shekoftanدکتر شرفی.pdf
1.63M
📚📚📚📚📚📚📚 " نوجوانی فصل شکفتن " نویسنده: محمدرضا شرفی ناشر چاپی : جهان اسلام دریکصدصفحه بصورت دیجیتال توسط مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان چاپ شده است. ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
کتاب دکتر آسیه اناری نوجوان بهزیستی.pdf
657.3K
📚📚📚📚📚📚📚 : آموزش والدین و توانمندی سازی خانواده در و PMT نوجوان راهنمای مدرسین نوشته: دکتر چاپ سازمان بهزیستی کشور سال ۱۳۹۶ ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
✨👌نشست «اندیشه‌پروری (عقلانیت) و جان‌پروری (معنویت) در تربیت عقلانی بصیرت‌گرا» با حضور علیرضا رحیمی روز 17 مهر 1400 به مناسبت هفته ملی کودک برگزار شد. https://www.aparat.com/v/9HLhy محور نظریه: آموزی فعال از محیط پیرامون
گفتگو با محبوبه اسپیدکار روانشناس در ویژه برنامه‌ی هفته پژوهش در برنامه صبحگاهی طلوع به مووضوع «کاوشگری و تفکرپژوهشی در حوزه کودک و نوجوان» پرداخت. https://www.aparat.com/v/D6cor ✨👌هشت سال پژوهش برای طرح درس کتاب تفکر و پژوهش مدارس و موانع تحقق اهداف آن! در زندگی روزمره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بچه‌ی شما در آغوش شما، در مدرسه‌ی شما، در کتابخانه‌ی کانون و جلوِ روی شماست و شما برای او فکرهایی، آینده‌ای و امیدواری‌ای دارید. ناگهان مشاهده می‌کنید دسترسی یک نفر که حداقل بیگانه است - شما با این بچه خویشاوندید، شما معلّمش، پدرش، یا مربّیش هستید؛ لیکن او بیگانه و بی‌علاقه به سرنوشت این بچه است - به این بچه، از راه همین کالاهای فرهنگیِ متداول و رسانه‌های گوناگون خبری و فرهنگی، بیشتر از شماست! این، جای نگرانی است و امروز این وجود دارد؛ چه من و شما بخواهیم، چه نخواهیم! نتیجه چیست؟ این است که ما باید گردشِ کار را تُندتر کنیم. ما باید بیشتر تلاش کنیم و می‌توانیم. من اعتقاد دارم ما می‌توانیم بهتر، عینی‌تر، دقیقتر و سریعتر کار کنیم و نگذاریم. ما جوانان خودمان را تربیت کنیم. سعی کنید بچه‌ها را با ایمان کنید؛ ایمان به خدا، ایمان به حقیقتِ مطلق و ایمان به اسلام. اگر این بچه‌ها باایمان پرورش پیدا کردند و شما توانستید بذر ایمان را در دلشان بکارید، در آینده می‌شود از آنها هر شخصیت عظیمی ساخت و برای هر کاری مناسبند. جمله‌ای راجع به مسأله‌ی کودکان و نوجوانان عرض کنم: حقیقتاً باید بگویم که اگر مسؤولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسأله‌ی کودک و نوجوان را آن‌چنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال می‌کنم خیلی از آنهایی که مسؤولند، از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مسأله بپردازند. ✨بیانات در دیدار مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۱۳۷۷/۰۲/۲۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاری زیبا از بچه‌های لبنان تقدیم به ملت ایران - به مناسبت دهه فجر
مسجدی که خودش ۲۱ گروه سرود داره!!! و هر ساله جشنواره سرود داخلی برگزار می‌کنه! اینجا رو بارها حضوری رفتم و دیدم. هر بار نماز مغرب رفتم بیش از ۴۰۰ «نوجوان» تو نماز جماعت بودند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمد انصاری فوتبالیست کاردرست کشورمون علاوه بر این که توی مدرسه فوتبالش کلی از شهدا یاد میکنه ، این کار قشنگ فرهنگی رو هم راه انداخته 👏