eitaa logo
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
2هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
امشب مستند غیر رسمی ۶ رو از شبکه افق از دست ندید. ساعت ۲۲:۴۵ 😊
💥کرسی آزاداندیشی💥 با موضوع ✍رابطه اخلاق و هنرهای مدرن در نقد جریان رسمی آموزش اخلاق در کشور با تاکید بر هنر هفتم مکان: موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت زمان: شنبه ۲۸ بهمن ماه ساعت ۱۶ برای شرکت کنندگان گواهی صادر می شود.
هدایت شده از خانه طلاب جوان
⚡️هنوز واسه افزایش مشارکت کاری نکردی؟!! 📣رویداد "وقت مأموریت" 🔹دورهمی گروه های فعال در انتخابات ارائه تجربیات گروه‌های فعال، محتوای تبلیغی، ایده های تبلیغی، سازماندهی طلاب و... 🗓یکشنبه٫ساعت۱۶ 📌سالن کوثر٫سازمان تبلیغات 🔹.............🔹............🔹 💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید: 🌐 @khanetolab
هدایت شده از باور
✍آیت الله حائری شیرازی 🪴 و ، دو بالی هستند که با آن می‌کند. 🪴 انسان در زندگی‌اش هم به محبت نیاز دارد و هم به احترام. محبت برای بچه مثل آب است برای چیزی که می‌خواهیم از آن، چیزِ سخت درست کنیم. چطور شکر را تبدیل به نبات می‌کنیم؟ اگر بخواهید شکر یا خاک قند را که گَرد است، به نباتی که صُلب است تبدیل کنید، چکار می‌کنید؟ اوّل شکر را در آب حل می‌کنید و شیرۀ شکر غلیظ درست می‌کنید. بعد این شیره را می‌ریزید توی ظرفی که نخی در وسطش هست. این شیره دور نخ جمع می‌شود و می‌شود دانه‌های نبات. پس صُلب شدن نبات در نتیجۀ آبی است که به شکر تزریق می‌کنیم. 🪴 در سنگ‌ها هم همین‌طور است. سنگ‌ها وقتی که آب می‌خورند، بلور سختی پیدا می‌کنند. محبت هم برای انسان مثل آب دادن به شکر برای درست کردن نبات است. و که به بچه‌هایشان محبت نمی‌کنند، بچه‌هایشان چیز خوبی نمی‌شوند، صُلب نمی‌شوند، نمی‌شوند. 🪴احترام و محبت، می‌دهد؛ اما تحقیر، موجب بخار شدن آب‌ها می‌شود. آب را که از سنگ گچ بگیری، پودر می‌شود. ┄┄┅┅┅🍃🌸🍃┅┅┅┄┄ 🌱 برای ارتباط با ما، اینجا هستیم: 🤝 : @adminbavar 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔@Bavar_tarbiat 📌 📚| جلد سوم صفحه ۲۳۵
بسم الله الرحمن الرحیم . 🗳 گروه محتوای انتخابات و حضور حداکثری 🗳 . گروه اشتراک گذاری محتوای انتخابات و حضور حداکثری می باشد. . 📌شما هم میتوانید محتوای متناسب با موضع گروه به اشتراک بگذارید . 💡قابل استفاده برای: 🔹فعالین فرهنگی 🔹گروه های تبلیغی انتخابات 🔹مدیران مدارس 🔹معلمان 🔹مربیان تربیتی 🔹کانون های فرهنگی 🔹بسیج مساجد و اقشار 🔹طلاب و مبلغین . 🚫تبلیغ اشخاص و نامزد ها در این گروه مجاز نیست و در صورت ارسال بلافاصله حذف خواهد شد.💯 ✅انتشار عمومی لینگ گروه بلامانع است. 🔆 لطفاً این پیام را برای سایر گروه ها و مجموعه های مرتبط بفرستید. https://eitaa.com/joinchat/259982029C1fa935c059 . همچنین میتوانید با عضویت در گروه «محتوای دهه فجر و کارآمدی انقلاب اسلامی» از آرشیو 📚 این گروه استفاده نمایید. https://eitaa.com/joinchat/12452546C9db2e58195
هدایت شده از ایران استخدام 🇮🇷
29.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔈 حجه الاسلام و المسلمین استاد 📖 تربیت فرزندان ⏱ پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ برنامه تلویزیونی تا آسمان در کانال آپارات👇 https://aparat.com/v/VfSEu 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از 
شیوه نامه مدیران نوجوان - زمستان 1402.pdf
596.7K
🏷 شیوه نامه رویداد «مدیران نوجوان» 🟢 بستری برای فعالیت سیاسی نوجوانان پر شور ایران زمین 🔴 قابل اجرا در مدارس، مساجد، کانون های فرهنگی، تشکل های نوجوانانه و ... 💢بنیاد ملی نوجوان💢 .
هدایت شده از خانه طلاب جوان
وقت مقاومت.mp3
3.05M
⚡️توضیحاتی در مورد: ⛔️رویداد "وقت مأموریت"⛔️ جلسه ای عملیاتی برای افراد و گروه های دغدغه مند برای تبلیغ مشارکت در انتخابات 📌ارائه: 📣ایده های موفق تجربه شده 📣گزارش گروه های فعال از کف اجتماع و نیاز جامعه 📣بستر های آماده برای اعزام 🗓یکشنبه 29 ام بهمن ساعت۱۶ 📌خیابان جمهوری/سالن کوثر٫سازمان تبلیغات 🔹.............🔹............🔹 💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید: 🌐 @khanetolab
هدایت شده از 
پوستر مدیران نوجوان.jpg
1.15M
🎙 فیلم جلسه هماهنگی و توضیحی رویداد ملی «مدیران نوجوان» ⭕️ چرا حضور و کنشگری نوجوانان در ساحت سیاسی اجتماعی مهم است؟ ⭕️ نوجوانان چطور می توانند در رویداد شرکت کنند؟ مراحل و مأموریت های نوجوانان چیست؟ ⭕️ نقش راهبران عرصه نوجوانی (مدیران و مبلغین مدارس، مسوولین فرهنگی مساجد، مدیران تشکل ها و قرارگاه های نوجوانی و ...) در این رویداد چگونه است؟ ⏰ 40 دقیقه تصویری همراه با ارائه تصویر «شیوه نامه» 💎 جهت مشاهده فیلم به نشانی زیر مراجعه نمایید 👇👇 https://online.omid.center/playback/presentation/2.3/17d79361f8118bf20ea73fe10ad5c5b444c8b759-1708172400146 💢بنیاد ملی نوجوان💢 .
هدایت شده از دقایق الحقایق!
🔸مهم‌ترین و مطلوب در تربیت ؛ 🔸مهم‌ترین تربیتی؛ به استناد بسیاری معارف اسلامی، مهمترین شاخص « صحیح» است، جهت‌گیری از عملکرد هم مهم‌تر است، (حتی از اوصاف مهمی نظیر صداقت و امانت و ...) در عالم، دو جهت خدا و دنیا (نور و ظلمت) بیشتر وجود ندارد، استمرار جهت‌گیری جریان شیعه تا عصر ظهور است، بنابراین مهم‌ترین شاخص؛ و ولایی است و مهم‌ترین هدف، تربیت عالم مجاهد انقلابی ولایی. اگر این جهت‌گیری انقلابی وجود نداشته باشد، علم و حتی تقوی هم به‌درد نمی‌خورد (مضمون فرمایش مقام معظم رهبری) مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند: ما اگر طرفدار هستیم، باید همین را تقویت کنیم، اخلاق را هم به برکت روحیه دینی و انقلابی می‌شود تأمین کرد. اخلاق بدون دین، اخلاق بدون تقوا، اخلاق بدون روحیه انقلابی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، نه پدید می‌آید و نه منعقد می‌شود، اگر هم منعقد شود عمقی ندارد. (دیدار با مسئولان و فعالان فرهنگی 1396/5/30) بنابراین مهم‌ترین ، ایجاد و هدایت جریان و فضای و است که بر و طلاب و روحانیون استوار است و در ضمن این جریانات جهت‌دهنده و هویت‌ساز اهداف تربیتی تأمین می‌شود... توضیح اینکه؛ جهت‌گیری انسان‌ها عمدتاً تابع جریانات حاکم بر جامعه است، مانند حرکت در بستر رودخانه‌ای که حرکت در خلاف جریان رودخانه بسیار دشوار و گاهی ناممکن است... ریشه همه مشکلات اخلاقی و تربیتی، تعلق و حب دنیا (جهت‌گیری دنیایی) است (حب الدنیا رأس کل خطیئه و مفتاح کل سیئه و احباط کل حسنه، آفت امتی حب الدنیا...) مهم‌ترین عامل در این جهت‌گیری الهی یا دنیایی، فضای حاکم بر جامعه است، اساساً فلسفه حکومت اسلامی، اولاً حاکمیت جهت‌گیری الهی (جهت‌دهی نظام تمایلات اجتماعی) و هدایت جامعه جهت خروج از ظلمات به سوی نور است (الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور)، مدیریت تربیتی در هر مجموعه‌ای به عنوان حاکمیت آن مجموعه، مهم‌ترین رسالتش، ایجاد و تقویت جریانات جهت‌دهنده به سوی اهداف انقلاب اسلامی هویت‌سازی نسبت به این جریانات است، اهداف انقلاب اسلامی که امتداد اهداف اسلام ناب محمدی است، در فرمایش مقام معظم رهبری دارای پنج مرحله و نهایتاً تحقق «تمدن اسلامی» است. در حوزه‌های علمیه نیز ایجاد و تقویت جریانات انقلابی و تمدنی، به حرکت و فعالیت طلاب و روحانیون جهت می‌دهد و این جهت‌گیری مهم‌ترین عامل انقطاع ایشان از تعلقات دنیایی و تربیت و تعالی ایشان است و در پرتوی این جهت‌گیری ایمانی و الهی، دیگر شاخص‌ها اصلاح می‌شود. (من قصد الحق یدرکه ولو کثیر اللبس؛ کسی که جهت‌گیری صحیحی به سوی مقصد حق داشته باشد، به مقصد می‌رسد ولو در عمل اشتباه زیادی داشته باشد...، روایاتی که جهت گیری را مهم‌تر از عملکرد می‌دانند و عمل نادرست را در پرتوی جهت‌گیری درست، قابل عفو و جبران می‌دانند زیاد است...) این جهت‌گیری ایمانی و آرمانی را مهم‌ترین رکن «هویت‌سازی» و ایجاد هویت جمعی می‌دانیم که در تبیین آن نگاشته‌هایی وجود دارد ... بنابراین ایجاد یا تقویت خرده جریان‌های و هدایت‌کننده و جهت‌دهنده به‌سوی اهداف اسلام و انقلاب مطابق با گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه امامین انقلاب را ذیل جریان حاکمیت اسلامی در فضای عمومی حوزه‌های علمیه یکی از مهم‌ترین راهبردهای تربیتی می‌دانیم که اولاً احیا کننده سنت حسنه «استاد محوری و شاگردپروری» به عنوان میراث اساتید و علمای حوزه‌های علمیه است و ثانیاً دغدغه و مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر «حوزه انقلابی» را نیز تأمین می‌کند و از همه مهم‌تر بهترین بستر و زمینه‌ساز تربیت انقلابی است... باید توجه داشت که یک جریان هدایت‌کننده دو رکن لازم دارد؛ شخصیتِ محوری، اندیشۀ محوری. (همان دو رکن تمدن در نظر رهبری)، اندیشه محوری حول اندیشه امامین انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی قابل تأمین است، اما شخصیت محوری چه ضرورتی دارد ؟ اولاً در ضرورت و اهمیت حرکت جمعی هیچ شک و شبهه‌ای نیست، ثانیاً هیچ جمعی بدون محور نمی‌تواند حرکت کند، اساساً عامل اصلی در تشکیل، همانگی و راهبری یک جمع، شخصیت محوری آن است، هم‌اکنون در حوزه، خرده جریانات اثرگذار انقلابی حول محور شخصیتی موجه که جمعی از طلاب و روحانیون را انگیزه و شور و روحیه انقلابی و اقدام و عمل جهادی داده است، وجود دارند و اغلب ایشان الگوهای برجسته و موفق یک طلبه عالم مجاهد انقلابی ولایی هستند. تقویت ایشان و ایجاد جریانات دیگر مانند آن می‌تواند به تحقق اهداف تربیتی و تربیت طلاب مجاهد انقلابی ولایت‌مدار منجر شود ... البته به طور طبیعی و نیز در یک روابط شبکه‌ای مهندسی شده، خرده جریانات در یک جریان شامل و عظیم، جهت‌دهی و راهبری می‌شوند ... و من الله التوفیق @abdollahimahdi
هدایت شده از همراه مربی _ نوجهان
🌱 نشست تربیتی مجازی با موضوع تربیت سیاسی نوجوانان کارشناس: استاد محمدصادق شهبازی ✨قائم مقام جشنواره عمار پژوهشگر انقلاب اسلامی و فعال سیاسی ⏳زمان: دوشنبه سی‌ام بهمن‌ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۰ لینک ورود: B2n.ir/taouj عضویت در کانال همراه مربی👇 (نشست‌های منظم تربیتی) ➖ @hamrah_morabbi
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معلمی که ثروتمندترین فرد ایران شد! 👌 ارزش چندبار دیدنو داره. شک نکن! خواستن توانستن است. چرا نخواهیم؟ میتوانی بهترین بهترینها بشوی 💪 باید به هدفم برسم هم داشتیم هم داریم! کشف تنها فرمول داروی ..... در این دنیا فرصت دادن به هرچی میخوای برسی! نترس قدرتمندانه بخواه 🌷🇮🇷🌷
💠 حدیث روز | ۱۴۰۰/۴/۱۰ 🔸امام علی(ع): قِلَّةُ الْغِذاءِ اَكْرَمُ لِلنَّفسِ وَ أدْوَمُ لِلصَحَّةِ؛ 🔹 كم خورى، كرامت انسان را بيشتر و تندرستى‏ اش را طولانى ‏تر مى‏ سازد. 📚 مستدرك، ج ۱۶، ص ۲۱۴، ح ۱۹ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
عدم رشد اجتماعی کودکان، مهم‌ترین پیامد تک‌فرزندی است؛ زیرا کودک به هم‌بازی نیاز دارد تا با او رقابت یا بازی و دعوا کنند.
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدیوی جديد ناسا در مورد عظمت جهان! ♦️در شرح آن چنين آمده: "اگر در مشاهده این ویدیو دچار نشدید، از ساخته شده اید." بگرد پیدا کن! تمام هستی برای تو آفریده شده! تو برای چی؟ @Fars_Plus
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸پسر را جسور بار بیاورید🔸 پسر باید جسور بشود، باید پرجرأت بشود. مرحوم آقای آمیرزا نور الدین [حسینی الهاشمی]*، بچه هایش را اینطوری تربیت می کرد. باغ داشت، در باغ زندگی می کرد. می گفت: «یک شیربچه می خواهم که برود فلان جا، آن قوطی سیگار من یا دفتر من را بیاورد». دفتر را گذاشته بود گوشه باغ و بچه شب تاریک باید برود بیارورد! پسر است؛ باید خطر کند. باید در تاریکی برود. باید به این امور عادت بکند. پسر اگر سوسک می بیند بترسد، چه فایده دارد؟ خود آقای آمیرزا نورالدین مار را با دمش می گرفت؛ مارهای بزرگ و کوهستانی! بعد به بچه ها می گفت بیایند با این مار بازی کنید. بچه ها باید دست بزنند به مار تا جرأت پیدا کنند. —————————————————— *مرحوم آیت الله العظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی، پدر همسر آیت الله حائری شیرازی و از علمای بزرگ فارس بودند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 شیوه برخورد با رفتارهای ناپسند کودک 🔸 فرض کنید شما ظرفی پر از شیر، از مغازه ای گرفته و می خواهید به منزل ببرید. چون این ظرف پر می باشد، بسیار آهسته و با احتیاط کامل حرکت می کنید، تا چیزی از شیر بر زمین نریزد. اما اگر در این حال کسی آمد و به شما تنه زد، و نصف ظرف شیر بر زمین ریخت، در این هنگام، دیگر شما در حرکت، احتیاط نمی کنید و آهسته نمی روید؛ بلکه بدون هیچ هراسی، می توانید به سرعت حرکت کنید؛ چون دیگر خوف ریختن شیر وجود ندارد. دربارۀ کودکانِ خود نیز سعی کنید کودک شما خیال کند که ظرف حیثیت و حرمت او پر می باشد و باید با احتیاط کامل رفتار کند، و تلاش کند کسی به او تنه نزند؛ امّا اگر شما آمدید و به او تنه زدید، دیگر ظرف حرمت و شخصیت او تقلیل خواهد یافت، و طبعاً دیگر نباید توقع داشته باشید که این کودک رفتارش با شما مثل سابق باشد. پس، این نکتۀ مهم را فراموش نکنید که گاهی «تغافل» لازم است، به این معنا که شما از عیوب فرزندانتان آگاه باشید، اما کودک شما اطلاع نداشته باشد که شما از عیوب او آگاه هستید. آگاه بودن شما از عیوب فرزندانتان خوب است، اما آگاه بودن ایشان از این که شما عیوب وی را می دانید، خوب و به صلاح نیست. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حوصله پدر، بچه را با شخصیت می کند🔸 پدر وقتی خوش‌اخلاق و با تحمل و با حوصله باشد، بچه باشخصیت می‌شود. ، حوضی است که بچه در آن رشد می‌کند. بچه، مثل «» است و «حوصلۀ پدر» مثل . آن پدری که حوصله‌اش زیاد است، مثل دریاچه است و بچه تا حدّ ماهی‌های دریاچه رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. پدری که از این هم باحوصله‌تر است، مثل یک دریاست، بچه مثل ماهی در دریا، به اندازۀ نهنگ قدرت و جرأت پیدا می‌کند. شما ببینید حسین بن علی (علیه‌السلام) فرزند دریاست، در دریای حوصله پدرش و جدّش رشد کرده است، از این جهت است که یک شخصیت زنده و بزرگ است. @haerishirazi
🔹 آیت‌الله حائری شیرازی رضوان‌الله‌علیه🔹 🔸 دوره سیادت کودک (قسمت چهارم)🔸 رفتارهای مربی و یا پدر و مادر؛ فضای تحرک و زمینه مانور متربّی و یا طفل را کم و زیاد می کند. هر کدام تند تر و تحقیرآمیزتر باشد، فضای تنگ تر و استخفاف آمیزتری به او می دهد و هر کدام فرصت تحرک و تجربه بیشتری به طفل بدهد، زمینه ورزش فکری و بدنی بیشتری به طفل داده است. این طور نیست که طفل، محاسبه و واکنش نداشته باشد. اطفال حسابگران ماهری هستند! جاذبه و دافعه و حسن ظن و بدگمانی دارند! آن مربی که جلوی بازی طفل را بگیرد، در نظر طفل، مزاحم تلقی می شود و آن که امکانات تجربه و آزمایش را برایش فراهم کند، مورد اعتماد طفل واقع می شود. وقتی مربی اجازه بازی با آب را به طفل ندهد، در واقع به او می گوید که تو کوچک تر از این کار هستی! این کار برای بچه های بزرگ تر از توست! اما آن مربی که لیوان خالی را کنار لیوان آب بگذارد، به طفل می گوید تو حق بازی کردن داری و می توانی با آب بازی کنی و توانا هستی! وقتی در عمل به طفل گفته شود که تو توانا هستی، بندی از دست و پای او برداشته می شود؛ در مقابل، وقتی در عمل به طفل گفته شود تو هنوز نمی توانی، بر دست و پای او بندی نهاده ایم. معنی لفظی «الوَلَدُ سَیدٌ سَبعَ سِنینَ» را همه می فهمند؛ اما معنی کاربردی «سید» را، نور عقل که با نور تجربه پرورش یافته باشد، می فهمد. چه بسا انسانی غیر مسلمان، با احساس مسئولیت و تجربه اندوزی و آزمایش، بدون آنکه روایت را شنیده باشد، مفید بودن آن را فهمیده باشد و در عمل آن را به کار گیرد؛ اما هستند مسلمانانی که روایت را بارها شنیده یا تدریس کرده اند، ولی در جریان به کارگیری آن، از نور احساس مسئولیت استفاده نکرده و رمز کار را متوجه نشده اند. در هر حال، حجّت باطنی با انسان است و آن احساس مسئولیت است. هر کس از آن بهره گیرد، در تجربه، بر رمز و راز تربیت دست می یابد؛ هر چند مسلمان نباشد و از حجّت ظاهری، یعنی امام معصوم علیه السلام محروم باشد. @haerishirazi
🔹 آیت‌الله حائری شیرازی رضوان‌الله‌علیه🔹 🔸 دوره سیادت کودک (قسمت سوم)🔸 به متربّی یا طفل اجازۀ پرواز بدهیم. برداشتن لیوان آب از جلوی بچه، چندین معنی دربر دارد: 1. نمی‌دانی 2. نمی‌فهمی 3. نمی‌توانی بفهی 4. نمی‌توانی بدانی 5. هنوز کوچکتر از آن هستی که بتوانی 6. توانایی تو عین ناتوانی است 7. دانایی تو عین نادانی است 8. تو لایق این کار نیستی 9. تو مهارت این کار را نداری و...؛ اما اگر طبق سخن رسول خدا «صلی الله علیه و آله» عمل کنیم، کودک به یک بت شکن تمام عیار تبدیل می‌شود. در یک کشور غیرمسلمان استعمارگر، اگر به یک پیام کودک پاسخ دهند، او یک استعمارگر کامل می‌شود، اما ما فرزاندانمان را به حالت مغلوب بار می‌آوریم. برژینسکی می‌گوید: «نفت بزرگ‌تر از آن است که کشورهای اسلامی مسئولیت آن را به عهده گیرند. اسرائیل و کشورهای یهودی باید نفت را اداره کنند» این صحبت‌های آقای برژینسکی، به دلیل اشتباه‌های مسلمانان در تربیت کودکانشان است که آن‌ها را مغلوب بار آورده‌اند. بعضی‌ها هم برای این که طفل از دست زدن به لیوان منصرف شود، او را در آغوش می‌گیرند یا به چیز دیگری مشغول می‌کنند. در این حالت طفل تحقیر نشده، اما رشد هم نکرده است. عالی‌ترین برخورد را آن مربی می‌کند که یک لیوان خالی کنار لیوان نیمه پر او می‌گذارد تا طفل با این دو لیوان آب بازی کند و بعد از ارضا شدن حس کنجکاوی‌اش، جهت کار دیگری حرکت کند. «این بحث ادامه دارد» @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ذاکر و غافل🔸 در تربیت، باید اول مسأله پدر حل شود. همیشه بحث ما در مسائل تربیتی این بوده است كه پدر با فرزند برخورد نفسانی می‌كند و برای سبك شدن و رفع خستگی كنار طفل می‌نشیند و بازی می‌كند! بازی با بچه‌ها به آنها شخصیت می‌دهد؛ بازی‌ كه درآن نشاط باشد، اما لغو نباشد، جمع بین دو ظریف است. گاهی ما بازی می‌كنیم ولی افسار گسیختگی است. تفریح رسول اكرم صلی الله با بچه‌ها، منتهای شخصیت و روح دادن به آنها است؛ می‌رود توی بچه‌ها و بچه‌ها را با خود به عالم بالا می‌آورد. ولی وقتی ما با بچه ها بازی و تفریح می‌كنیم، بازی و تفریح ما، بازی و تفریح غافل است. در‌ حالیكه بازی و تفریح رسول صلی الله بازی و تفریح ذاكر است. پدر اگر بداند چه مأموریتی دارد، با تفریح و بازی با فرزند خود، نه تنها پایین نمی‌رود، بلكه طفل هم بالا می‌آید.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بچه را آزاد بگذارید؛ روحیه و ارادۀ او را خرد نکنید!🔸 ▫️انبیاء، فرزندانشان را بیشتر از ما آزاد می‌گذاشتند! روزی خلیفۀ اول بالای منبر بود. امام مجتبی (ع) نیز کودک بود. از منبر بالا رفت تا دست او را بکشد و پایین بیاورد. به او گفته بود: «از منبر جدم بیا پایین». این را به حضرت گفتند. حضرت فرمود: والله من یادش ندادم، این خودش این‌گونه است! سپس شاهد آوردند و فرمودند: شما می‌دانید وقتی پیغمبر در حال نماز بود، حسن از وسط صف‌ها رد می‌شد و خودش را به پیغمبر می‌رساند. سوار گردنِ پیغمبر می‌شد، درحالی‌که ایشان در سجده بود. پیامبر سر از سجده برنمی‌داشت تا او پایین بیاید. همچنین وقتی حضرت می‌خواست بایستد، یک دستش روی زانویش بود و یک دستش بر شانۀ حسن. پیامبر نمی‌گفت این بچه مشغولم می‌کند. نمی‌گفت این است. ▫️چرا حضرت، اینطور می کرد؟ زیرا دورۀ طبیعت فرزندش است. می‌خواهد او کند، نمی‌خواهد بچه . می‌خواهد واهمۀ بچه از مردم، از بین برود. می‌خواهد این بچه در بزرگسالی مشرک نشود، عابد و مقلد مردم نباشد. بر اثر همین رفتارها است که وقتی امام حسن (ع) می‌بیند مصلحت اسلام در صلح با معاویه است، دریغ نمی‌کند؛ درحالیکه مخالف‌ها که هیچ، دوستانش هم به او معترض بودند. چه‌کسی می‌تواند جلوی این موج بایستد؟ آن‌که در بچگی اینچنین رشدش داده باشند. ▫️ما بچه‌های خود را می‌کنیم. او چگونه جلوی استعمار بایستند؟! ما فکر می‌کنیم او بی‌ادب و بی‌تربیت است؛ لذا با خشونت‌هایمان، تمام و عصارۀ را در بچه می‌شکنیم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 بهای عزت و استقلال 🔸 کودک یتیمی را فرض کنید که مادرش او را با رخت‌شویی بزرگ می‌کند. بچه پایش برهنه است، اما نان رخت‌شویی مادرش را می‌خورد. زنی بدکاره‌ای را هم فرض کنید که آپارتمان، اتومبیل، نوکر، قالی‌های گران‌قیمت و تزیینات و تجملات فراوان دارد و بچه‌اش را هم با اتومبیل این‌طرف و آن‌طرف می‌برد. بچۀ زنی که رخت‌شویی می‌کند به خانۀ آن زن بدکاره می‌رود و می‌بیند که آنجا نان و غذا و همه‌چیز دارند. به مادرش می‌گوید: «آنها همه‌چیز دارند و تو هیچ نداری. بچۀ آنها با اتومبیل بیرون می‌رود؛ من کفش هم ندارم!» مادر چه می‌گوید؟ می‌گوید: «همینی را هم که دارم خوب است؛ این نانِ حلال برای توست؛ نان عزت و پاکی است. آن بچه‌ای که دیدی، مادرش بدکاره است و خودش را می‌فروشد و درآمدش را به بچه‌ها می‌دهد». وقتی به مکه می‌روید و برمی‌گردید، می‌گویید: «بازارش آن‌طور بود؛ آب‌ونان و غذایش آن‌طور بود؛ همه‌چیزش ارزان بود؛ در بازارش همه‌چیز پیدا می‌شد؛ اما در کشور خودمان صف داریم، مشکل داریم، قیمت‌ها گران است و…». اگر برویم به رهبر انقلاب بگوییم که وضع آنجا آن‌طور بود، آیا مثل بچۀ آن رخت‌شو نیست که به مادرش گفت: «مادر، خانه فلانی چقدر دل‌باز بود»؟! بله، ما صف داریم، مشکل و فشار و زحمت داریم، شهید دادن و تشییع جنازه داریم؛ اما ناموس‌فروشی و عزت‌فروشی نداریم. @haerishirazi