eitaa logo
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
2.1هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 تمدید شد همایش بین المللی فقه و تربیت نمایندگی المصطفی در خراسان 💠 به همت مدرسه عالی فقه و قرآن خواهران نمایندگی المصطفی (ص) در خراسان همایش بین المللی فقه و تربیت 11 اسفند ماه سال 1401 در مشهد برگزار می‌گردد. 🔹 محورهای اصلی همایش: 1. پیشینه و سیر تحول مطالعات فقه و تربیت 2. ظرفیت های تربیتی فقه 3. تعامل فقه و تربیت 4. تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی 📆مهلت ارسال چکیده و مقالات تمدید شد: مهلت ارسال چکیده: 1 آذرماه 1401 مهلت ارسال مقالات: 15 دی ماه 1401 📞دبیرخانه همایش : 05133694114 - 05133694110 داخلی 119 🔹ثبت نام و ارسال مقالات: 🌐 http://hamayesh.miu.ac.ir/tarbiyt/fa www.j.e.co1400@gmail.com 〰〰〰〰〰〰〰 🔵به کانال همایشکده علوم اسلامی - انسانی بپیوندید🔴👇👇👇 @hamayeshkade https://eitaa.com/joinchat/1885208766Cf069697a1a ⛔️نقل بدون لینک جایز نیست
باسمه تعالی دومین همایش ملی تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث با محورهای: 1 – سبک زندگی 2 –اخلاق و تعلیم و تربیت 3 – روش شناسی 4 – سلامت در شرف برگزاری می باشد از کلیه علاقمندان و پژوهشگران دعوت میشود تا مقالات خود را حد اکثر تا تاریخ 15 مهرماه سال جاری از طریق ایمیل همایش به نشانی Tahghighat.qh@quran.ac.ir ارسال نمایند. جهت اطلاع از شیوه نگارش مقالات به لینک زیر مراجعه نمایید: http://arq.quran.ac.ir/journal/authors.note شایان ذکر است بابت داوری مقالات در زمان ارسال مقاله مبلغ 50 هزار تومان و بابت پذیرش نهایی و اعطای گواهی مبلغ 200 هزار تومان دریافت خواهد شد. مقالات پذیرش شده در قالب چاپ در مجموعه مقالات یا مجلات معتبر دانشگاهی منتشر خواهد شد. اطلاعات بیشتر: شماره تماس 09227338274- 02332300267 داخلی112 https://www.quran.ac.ir دبیرخانه دومین همایش ملی تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث 〰〰〰〰〰〰〰 🔵به کانال همایشکده علوم اسلامی - انسانی بپیوندید🔴👇👇👇 @hamayeshkade https://eitaa.com/joinchat/1885208766Cf069697a1a ⛔️نقل بدون لینک جایز نیست
🔻دومین همایش ملی ایده‌های کاربردی در علوم تربیتی، روانشناسی و مطالعات فرهنگی بصورت مجازی برگزار می‌گردد 💠محورهای همایش: ▪️علوم تربیتی ▫️روانشناسی ▪️مطالعات فرهنگی ▫️آموزش و پرورش ▪️مشاوره ▫️آسیب‌های اجتماعی کوید۱۹ 📆مهلت ارسال مقالات: ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ 📞 تماس: ۰۹۳۳۷۹۳۵۹۱۵- ۰۹۱۷۳۷۱۷۶۵۹ 💻شناسه: www.bam.epcs.ir 📩دورنگار: infobamresearch@gmail.com 〰〰〰〰〰〰〰 🔵به کانال همایشکده علوم اسلامی - انسانی بپیوندید🔴👇👇👇 @hamayeshkade https://eitaa.com/joinchat/1885208766Cf069697a1a ⛔️نقل بدون لینک جایز نیست
*سازو کار باور و نحوه اعتلاء باور دینی در راهپیمایی اربعین* حمیدرضا آیت اللهی چکیده: این نوشتار از سه بخش تشکیل شده است. در بخش اول برخی سازوکارهای باورهای متعدد ما که اغلب غیر دینی هستند نشان داده می شود و نسبت آنها با واقعیت و استدلال و افت و خیز آنها بررسی اجمالی می شود. در بخش دوم صرفا به 22 عامل تقویت انواع باورهایمان می پردازیم. در بخش سوم مشخصا به بررسی باورهای دینی می پردازیم و نشان می دهیم تمامی این عوامل 22 گانه در راهپیمایی اربعین وجود دارد و نشان می دهیم که چگونه این موارد باعث اعتلای باورهای دینی ما می شود. مختصری از این مطلب در تاریخ 27 مهرماه 1398 در برنامه تلویزیونی به مناسبت اربعین حسینی ارائه و پخش گردید. و درسایت آپارات به آدرس https://www.aparat.com/v/nXMo8 قابل مشاهده است. 🌷🏴🌷
هدایت شده از فارس پلاس
▪️این دختر بلوچ بالباسهای گُل گُلی"یسرا سلیمانی از فنوج سیستان وبلوچستان"ایران عزیزمونه.نابغه ریاضی دنیاست و دارای ۵ مقام قهرمانی محاسبات ریاضی جهانیه که دیروز برا ششمین بار قهرمان جهان شد.گنج های پنهان مون رو دریابیم.... 💬 سَیّدبلوچ @Fars_Plus
35.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨چالش نظر شما درباره 🔰 تربیت نهادپایه چیست؟ ▫️تربیت نهادپایه چه تفاوتی با تربیت‌های فردی دارد؟ ▫️تربیت در صنف ورزشکاران چگونه است؟ ▫️چگونه شرکت در راهپیمایی اربعین در تربیت اشخاص مؤثر است؟ 🏷 بیاناتی از استاد امینی‌نژاد پیرامون تربیت‌ غیرمستقیم و نهادپایه. 💢 نفحات 🌷🏴🌷
هدایت شده از گزیده های حاج قاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨فرازی ‌از‌ وصیت‌نامه‌شهیدحاج‌قاسم‌سلیمانی: همراه خود دو چشم بسته آورده‌ام كه ثروت آن در كنار همه ناپاكی‌ها، یك ذخیره ارزشمند دارد و آن گوهر اشك بر حسین فاطمه(علیه‌السلام) است. ▪️یا بنت الحسین 🥀 🌷🏴🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 حتماً ببینید 💠 اجرای بی‌نظیر توسط قوای تمدنیِ الحشد الشعبی عراق آنچه می‌بینید، تصاویری است که جهان تاکنون نظیرش را ندیده اما پس از این، به‌وفور خواهد دید. 🌐 اینها مسیری است که انتهایش تمدن نوین اسلامی است. عاقبت مهدوی جهان که از کشتی نجات حسین (ع) حاصل می‌شود... اثر پروانه‌ای یک اثر خوب و متعالی و مخلصانه 🌷🏴🌷
💠 حقوق کودک در قرآن و روایات 🔹 کودکی، یکی از مراحل رشد انسانی است. اهمیت این مرحله تا آنجاست که آموزه‌های قرآنی، به آن توجه و اهتمام خاصی دارد؛ زیرا آینده هر شخصی به دوران کودکی او وابسته است. دانشمندان علوم اجتماعی نیز به این موضوع توجه خاصی داشته‌اند؛ زیرا تکامل مادی و معنوی جوامع انسانی، در گرو توجه کامل به کودکان است. 🔸 از این رو حقوق کودکان در اجتماع به هیچ امری محدود نخواهد بود.  قوانین اسلام، زندگی آدمی را از قبل تولد تا لحظه مرگ در بر می‌گیرد. حقوق کودک،‌ چه حقوق واجب و چه وظایف اخلاقی، به عنوان یکی از این قوانین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا نهال وجود کودکان همواره در معرض آفت‌ها و آسیب‌های گوناگون است. 🌐 مشاهده ادامه مطلب: https://www.balagh.ir/content/13295 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از ذکری
بسم الله 📝 نه هر سبزی! 🍃 هرچند می‌پیچد و بالا می آید و سبز است. 🥀 اما استحکام ندارد و مقاوم نیست. 🥀 چون ریشه های مستحکم و عمیقی ندارد. 🌴برخلاف آن درخت؛ 🌳محکم، استوار و سربلند. 🌵ریشه های عمیق و مستحکمش مقاومش کرده است. 🌿 فرق آن دو در فتنه ها روشن می‌شود. 🌱در شبهه ها! 🎄در تحمل بارها! 🌾آنکه عمیق و مستحکم است می ماند و آن یکی مغلوب! 🌴انسان های ریشه دار تربیت کنیم. 🍄نه سطحی و لغزنده! ✋یا علی علیه السلام 🆔 https://eitaa.com/zeekra
۲۱ نکته تربیتی سفر اربعین.pdf
15.46M
📜 اگر با خانواده قصد سفر اربعین را دارید، این نکات تربیتی را بخوانید... 🌷🏴🌷
هدایت شده از حدیثنا
💠این‌که می‌گویند «فرزندان فتنه‌اند» یعنی چه؟ 🌿كانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَخْطُبُ فَجَاءَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ع وَ عَلَيْهِمَا قَمِيصَانِ أَحْمَرَانِ يَمْشِيَانِ‏ وَ يَعْثُرَانِ‏ فَنَزَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنَ الْمِنْبَرَ فَحَمَلَهُمَا وَ وَضْعَهُمَا بَيْنَ يَدَيْهِ ثُمَّ قَالَ: «صَدَقَ اللَّهُ‏ «إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ» فَنَظَرْتُ إِلَى هَذَيْنِ الصَّبِيَّيْنِ يَمْشِيَانِ‏ وَ يَعْثُرَانِ‏ فَلَمْ أَصْبِرْ حَتَّى قَطَعْتُ حَدِيثِي وَ رَفَعْتُهُمَا.» 📚كشف الغمة، ج۱، ص۵۲۲ 🔷نقل شده است: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) سخنرانی می‌کردند که امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) درحالی‌که پیراهن‌هایی قرمزرنگ به تن داشتند و [چون کوچک بودند، کمی] راه می‌رفتند و به زمین می‌افتادند، (جلو) آمدند. 🔹رسول خدا از منبر پایین آمدند، آن‌دو را بغل کردند و مقابل خود قرار دادند. 🔶سپس فرمودند: 🔸«خداوند راست گفته است که: «إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ»؛ «اموال و فرزندان شما، فقط فتنه هستند.» [تغابن:۱۵] 🔸نگاهم به این دو کودک افتاد که راه می‌رفتند و به زمین می‌افتادند. پس طاقت نیاوردم؛ سخنم را قطع کردم و آن‌دو را از زمین بلند کردم.» 📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️خداوند (عزّوجلّ) در آیه‌ی دیگری فرموده است: 🔅«الْمالُ وَ الْبَنُونَ زينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا»؛ «مال و فرزندان زینتِ حیات دنیوی هستند.» [کهف:۴۶] 🔺به همین خاطر است که مال و فرزند برای انسان «فتنه» هستند. 👈«فتنه»؛ یعنی آزمایشی سختی برای خالص شدن و پاک گشتن. وقتی می‌خواهند از سنگ طلا، طلای خالص به دست آورند، آن را در کوره‌ای داغ قرار می‌دهند تا طلای ناب از ناخالصی‌ها جدا شود. به این عمل «فَتْن» گویند. 👌البته این‌که مال و فرزند، فتنه هستند، به این معنا نیست که باید از آن‌ها دوری کرد و به آن‌ها بی‌اعتنا نمود؛ همان‌طور که در رفتار رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) هم می‌بینیم که نسبت به فرزندانشان مهری سرشار داشته‌اند (چنان‌که نسبت به همه مخلوقات پروردگار، مهربان بوده‌اند.) 🔺بلکه مال و فرزند، به‌خاطر شیرینی‌ها و جاذبه‌های ذاتی‌شان (این‌که زینتِ زندگی دنیا هستند)، این قابلیت را دارند که ابزار آزمایشی سخت برای انسان باشند. 👈پس می‌توانیم در عین حال که به فرزندانمان علاقه داریم و مهر می‌ورزیم، مراقب باشیم محبتمان به آن‌ها را بر دستورات خداوند مقدم نداریم و آخرتمان را فدای دنیایمان نکنیم، بلکه محبتمان به آن‌ها را در مسیر امر الهی قرار دهیم. 👌هنر مؤمن، رعایت این ظرافت‌ها و حرکت بر روی این مرزهاست. اگر در دنیا توانستیم بر این مرزها حرکت کنیم، در آخرت نیز خواهیم توانست از پل باریک صراط عبور نماییم، إن‌شاءالله. 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
هدایت شده از حدیثنا
👌نکته‌ای مهم در باب اهمیت توجه فوری به نیازهای کودک 🌿...عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ: هَلْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ حَدَثٌ؟ قَالَ: «وَ مَا ذَاكَ؟» قَالُوا: خَفَّفْتَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَقَالَ لَهُمْ: «أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ‏ الصَّبِيِ‏.»» 📚الكافي، ج‏۶، ص۴۸ 🌿از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: 🍃«(روزی) رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نماز ظهر را بر مردم امامت کردند. ایشان دو رکعت آخر را مختصر (و سریع) خواندند. 🔷وقتی نمازشان را تمام کردند، مردم به ایشان عرض کردند: 🔹آیا حین نماز اتفاقی رخ داد؟ 🔶حضرت فرمودند: 🔸«چه‌طور مگر؟!» 🔷عرض کردند: 🔹دو رکعت آخر را مختصر خواندید. 🔶به آنان فرمودند: 🔸«مگر صدای فریاد آن کودک را نشنیدید؟!»» •┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🌿…عَنْ عَمَّارٍ اَلسَّابَاطِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «لاَ بَأْسَ أَنْ تَحْمِلَ اَلْمَرْأَةُ صَبِيَّهَا وَ هِيَ تُصَلِّي أَوْ تُرْضِعَهُ وَ هِيَ تَتَشَهَّدُ.» 📚تهذيب‌الأحكام، ج‏۲، ص۳۳۰ 🔶از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: 🔸«اشکالی ندارد که زن در حال نماز، کودکش را بغل گیرد یا در حال تشهد، او را شیر دهد.» •┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🌿...وَ سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَرْأَةِ تَكُونُ فِي صَلَاةٍ فَرِيضَةٍ وَ وَلَدُهَا إِلَى جَنْبِهَا فَيَبْكِي وَ هِيَ قَاعِدَةٌ هَلْ‏ يَصْلُحُ‏ لَهَا أَنْ تَنَاوَلَهُ فَتُقْعِدَهُ فِي حَجْرِهَا تُسْكِتَهُ أَوْ تُرْضِعَهُ. قَالَ: «لَا بَأْسَ.» 📚مسائل‌علي‌بن‌جعفر، ص۱۶۵ 🔷از علی‌بن‌جعفر، برادر امام کاظم (علیهم‌السلام) نقل شده است: 🔹از ایشان در مورد زنی که در حال خواندن نمازِ واجب است و فرزندش کنارش است پرسیدم که اگر ناگهان گریه کند، درحالی‌که مادرش نشسته است، آیا درست است که او را بغل گیرد، بر دامنش بنشاند و آرامش کند یا به او شیر دهد؟ 🔶حضرت فرمودند: 🔸«اشکالی ندارد.» 📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️احتمالاً حدیث اول را بارها شنیده‌اید، اما محل تأمل است که چرا رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به‌خاطر گریه و زاری یک کودک، از نماز به روال همیشگی دست کشیدند و نماز مؤمنان کثیری که در نمازشان حاضر بودند را کوتاه‌تر کردند؟ 🔺کودک نیازهایی دارد که وقتی نمی‌تواند آن‌ها را از طریق کلام به والدینش منتقل کند، به گریه متوسل می‌شود. کودک مذکور در این حدیث، یا نوزاد بوده و زبان باز نکرده بوده، و یا چون پدر یا مادرش در حال نماز بوده‌اند و جوابش را نمی‌داده‌اند، نمی‌توانسته ارتباط کلامی برقرار کند. 🔺توصیه این است که هرچه سریع‌تر باید به گریه کودک توجه کرد؛ نیازش را برطرف نمود یا حواسش را پرت کرد تا از این بی‌تابی رها شود. حتی بهتر است قبل از این‌که کار به گریه بکشد، نیازش پیش‌بینی شود و برطرف گردد. 🔺البته این توصیه، به این معنا نیست که اسیر خواسته‌های نابه‌جا و آسیب‌آفرین کودکان شویم و او را بدعادت کنیم یا در معرض آسیب قرار دهیم، اما این هم تصور غلطی است که اگر به گریه نوزاد فوراً عکس‌العمل نشان دهیم، متوقع بار می‌آید و یاد می‌گیرد با این روش از والدین سوءاستفاده کند! 🔺یکی از اساتید از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت می‌کردند که: وقتی انسان کودک نابالغش گریه می‌کند، اگر به‌نحوی کودک را راضی کند تا آرام شود، خداوند نیز از زمین‌های بهشت آن‌قدر به او می‌دهد تا راضی شود. (نقل به مضمون) 🔺بعضی پژوهش‌گران نیز برای بی‌توجهی به گریه کودک، آسیب‌هایی برشمرده‌اند؛ از جمله: «عصبی شدن کودک»، «اختلال در سیستم ارتباطی و کاهش رابطه عاطفی میان کودک و والدین»، «تقویت حس بی‌اعتمادی نسبت به والدین»، «ایجاد احساس گناه در والدین» (به‌خاطر پاسخ ندادن به گریه‌های فرزند). 👌به‌هرحال (چنان‌چه در مطلب پیشین نیز ذکر شد) کودک، والدینش را روزی‌رسان و تنها تکیه‌گاه خود می‌پندارد و اگر قطع امید او از آن‌ها آسیب‌های خطرناکی در پی خواهد داشت که در همان مطلب به آن اشاره شد. 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ *هندوستان و امام حسین علیه السلام* ♻️ پیاده روی اربعین *همراه با فرزندان* 🆔 eitaa.com/Moslemvafi 🔶 جهت دریافت بیش ۲۰۰ محتوای جمعیتی به کانال زیر مراجعه فرمایید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3788177457C1c24ab6741 💠 *معاونت رسانه موسسه اندیشه کوثر* 📞 09104441412
هدایت شده از قم آنلاین
🛑 اجرای اثر جدید ابوذر روحی در مسجد مقدس جمکران 🔹فرزندان ایران و قم به اتفاق خانواده‌هایشان دعوتند به اجتماع بزرگ دهه نودی‌ها با حضور حاج ابوذر روحی در مسجد مقدس جمکران 🔹جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ 🔹صحن جامع امام مهدی علیه‌السلام مسجد مقدس جمکران 🕌 اخبار قم را ابتدا اینجا ببینید http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c اولین و بزرگترین رسانه قمی‌ها☝️
‏☀️ مدظله‌العالی: باور به ، باور به و باور به ، همه‌ی تصمیم‌گیری‌های امام، همه‌ی اقدام‌های او و همه‌ی سیاست‌های او شد. 📆۱۳۹۲/۰۳/۱۴ تربیت تربیت تربیت 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از | اندکی اندیشه |
💢 نیورالینک: پیوند مغز با کامپیوتر آری، با اخلاق چطور؟
هدایت شده از | اندکی اندیشه |
💢 نیورالینک: پیوند مغز با کامپیوتر آری، با اخلاق چطور؟ ✍️ حسینعلی رحمتی 🔻الف) نیورالینک Neuralink نوعی ادغام هوش مصنوعی و هوش انسان است که از طریق تراشه‌های ارتباط مغز و کامپیوتر انجام می شود، به این صورت که نخ ها یا ایمپلنت های عصبی بسیار نازکی در مغز انسان کاشته می شود و از طریق آنها اطلاعات عصبی به فرامینی ترجمه می شود که توسط نرم افزارها و سخت افزارهای بیرون از مغز (از قبیل کامپیوتر) قابل فهم باشد. ایلان ماسک از سال 2016 با تاسیس شرکتی با همین نام در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرد؛ هرچند شرکت های دیگری هم در این زمینه فعال دارند و حتی از ایلان ماسک جلو زده اند. 🔻ب) نیورالینک و کارکرد دوگانه اخلاقی‌ آنچه تاکنون درباره پروژه نیورالینک منتشر شده نشان می دهد این فناوری می تواند از نظر اخلاقی کارکردی دوگانه داشته باشد. یعنی می تواند با کارهایی چون بهبود بخشیدن به فعالیت افراد معلول، درمان آلزایمر، توان بخشی بدن بعد از آسیب دیدگی، اصلاح حافظه، و بهبود ارتباط بدن با اندام های مصنوعی موجب کاهش درد و رنج انسان ها شود. اما از سوی دیگر با نگاهی آینده پژوهانه می توان پیش بینی کرد این فناوری موجب برخی چالش های اخلاقی شود، که از آن جمله است: 🔘 1. جهت دهی به معرفت اخلاقی انسان: طبق نظریه «رابطه معرفت و فضیلت»، بین علم و عمل اخلاقی ارتباط وجود دارد، و هرگونه دست کاری در دستگاه معرفتی او می تواند بر روی رفتار و حتی ارزشداوری اخلاقی اش تاثیر بگذارد. از این رو،‌ همان گونه که جیسون لاو، مدیر ارشد امنیت اطلاعات Crypto هشدار داده، خطر آن وجود دارد که هکرها نحوه دستیابی به فناوری نیورالینک را بیاموزند، و افکار انسان ها را ویرایش و تغییر دهند.(سایت فراهوش، 29 اردیبهشت 1401). 🔘 2. دست کاری در سامانه عواطف و احساسات: عواطف و احساسات ما می تواند در انگیزش اخلاقی مان تاثیر داشته باشد. از این رو، این خطر وجود دارد که با کنترل دیگران بر روی سیستم عصبی و مغزی فرد توسط نیورالینک، عواطف و احساسات او به سمت خاصی که مورد نظر آنان است جهت دهی شود. 🔘 3. چالش اختیار: اختیار یکی از مبانی مهم و پیشفرض های اخلاق است. قرار است در فناوری نیورالینک، سیستم های عصبی فرد مدیریت شود تا بهتر بتواند کارهایی چون فکر کردن، شنیدن، دیدن، حس و حرکت کردن را انجام دهد. از این رو این امکان وجود دارد که کسانی که مدیریت این فناوری را در اختیار دارند از طریق مدیریت اعصاب، بر روی رفتارهای اختیاری فرد تاثیر بگذارند و آنها را به سمت و سویی که خود تمایل دارند سوق دهند. البته این که در این صورت آیا اصلا چنین رفتارهایی را می توان اختیاری نامید محل بحث است. 🔘 4. نقض حریم خصوصی: پیوند زدن ذهن به کامپیوتر مانند متصل کردن یک کامپیوتر حاوی اطلاعات فراوان به کامپیوتر دیگر است . از این رو امکان آن وجود دارد که دیگران، چه مهندسان فناوری نیورالینک، چه افراد سودجو، از طریق هک کردن ذهن افراد، به اطلاعات شخصی آنها دسترسی پیدا کنند. 🔻ج) نیورالینک و ضرورت مطالبه گری اخلاقی هرچند فناوری هایی مثل نیورالینک در حال طی کردن گام های آغازین خود است، اما دغدغه مندان اخلاق، و محققان اخلاق فناوری اطلاعات بایستی از هم اکنون اندیشه ورزی و ایده یابی آینده پژوهانه درباره این فناوری و کاوش ابعاد و زوایا و چالش ها و مسائل آن را به طور جدی آغاز کنند. آنان از یک سو باید این موارد را به گوش مدیران و متصدیان این فناوری ها برسانند، و با کارهایی چون تدوین کدهای اخلاقی آنها را یاری رسانند، و از سوی دیگر بایستی توجه به مسائل اخلاقی را به مطالبه ای گسترده در سطح عمومی جامعه تبدیل کنند، تا به موازات کارکردهای مثبت و ارزشمندی که این فناوری دارد، از معضلات اخلاقی آن پیش گیری یا برای حل آنها چاره اندیشی شود. 17 شهریور 1401 @harahmati
داستان‌های شب نمایشنامه‌ای برای کودکان با مفاهیم مذهبی و امام حسینی علیه‌السلام https://www.google.com/search?sitesearch=btid.org&q=%D8%AD%D9%84%D9%85%D8%A7%20%DA%A9%D9%88%DA%86%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%20%D9%82%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86&domains=btid.org#ip=1