eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝شرح صوتی خطبه های نهج البلاغه 🎙خطبه: (۸۲) 🔷وصف دنیا 🎙 جلسه: پنجم ✅ نه جبر نه اختیار وظیفه چیست
شرح_صوتی_خطبه_۸۲_جلسه_۶_(غراء).mp3
10.03M
📝شرح صوتی خطبه های نهج البلاغه 🎙خطبه: (۸۲) 🔷وصف دنیا 🎙 جلسه: ششم 🔸آیا دغدغه دینی دارید ؟ آیا نگران دین و فرهنگ مردم هستید؟ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله) فرمودند : ✍ هر کس که خواهد خانه اش به نعمت آبادان باشد ، به ذکر شش گانه زیر بپردازد : 1️⃣ اول آنکه در آغاز هرکار بگوید : بسم الله الرحمن الرحیم. 2️⃣ دوم آنکه چون نعمتی از راه حلال نصیبش شد ، بگوید : الحمدالله رب العالمین. 3️⃣ سوم آنکه چون خطا و لغزشی کند بگوید : استغفرالله ربی و اتوب الیه. 4️⃣ چهارم آنکه چون غم و اندوه بر او هجوم آورد بگوید : لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم. 5️⃣ پنجم آنکه چون تدبیرکار کند ، گوید : ماشاالله 6️⃣ ششم آنکه چون از ستمگری هراسی کند بگوید : حسبناالله و نعم الوکیل. 📔 نشان از بی نشان ها ، علی مقدادی اصفهانی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
D1737475T12562343(Web)-mc.mp3
11.9M
🔹 سلام الله علیها دختر نمونه عالم 🎙استاد ماندگاری @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: شصت و یک 🔷واقعه غدیرخم #علامه‌امینی 14- ﺷﻤﺲ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺷﺮﺑﻴﻨﻲ ﻗﺎﻫﺮﻱ ﺷﺎﻓﻌﻲ
ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: شصت و دوم 🔷واقعه غدیرخم 21- ﺳﻴﺪ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﻗﺎﺭﻱ، ﻣﺪﻧﻲ، ﺩﺭ ﺗﺎﻟﻴﻒ ﺧﻮﺩ (ﺍﻟﺼﺮﺍﻁ ﺍﻟﺴﻮﻱ ﻓﻲ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ) ﮔﻮﻳﺪ: ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺑﺎﺭ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﻧﻘﻞ ﻭ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺷﺪ، ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ: ﺣﺎﺭﺙ ﺑﻦ ﻧﻌﻤﺎﻥ ﻣﺴﻠﻢ ﺑﻮﺩ ﻭﻟﻲ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺍ ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﺷﻨﻴﺪ، ﺩﺭ ﻧﺒﻮﺕ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺷﻚ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﮔﻔﺖ: ﺑﺎﺭ ﺧﺪﺍﻳﺎ، ﺍﮔﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ ﺳﻨﮕﻲ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺑﺒﺎﺭ، ﻭ ﻳﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﺩﺭﺩﻧﺎﻛﻲ ﺑﻤﺎ ﺑﺮﺳﺎﻥ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺭﻓﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺭﺍﺣﻠﻪ (ﺷﺘﺮ) ﺧﻮﺩ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﻮﺩ ﻫﻨﻮﺯ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺩﻩ ﺳﻪ ﮔﺎﻡ ﺑﻄﺮﻑ ﺭﺍﺣﻠﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ﺳﻨﮕﻲ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺍﻓﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻐﺰ ﺍﻭ ﺍﺻﺎﺑﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺩﺑﺮ ﺍﻭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻓﺮﻣﻮﺩ: " ﺳﺎﻝ ﺳﺎﺋﻞ ﺑﻌﺬﺍﺏ ﻭﺍﻗﻊ... " ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ. 22- ﺷﻤﺲ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺣﻨﻔﻲ ﺷﺎﻓﻌﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 1181 (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 230 ﮔﺬﺷﺖ) ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺟﺎﻣﻊ ﺻﻐﻴﺮ ﺳﻴﻮﻃﻲ ﺝ 2 ﺹ 387 ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﮔﻮﻳﺪ: ﭼﻮﻥ ﺑﻌﺾ ﺍﺯ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪ، ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻛﺎﻓﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﺩﺍﻱ ﺷﻬﺎﺩﺕ (ﺑﻪ ﻳﻜﺘﺎﺋﻲ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺍﻭ) ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﭙﺎ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ ﻭ ﺯﻛﺎﻩ ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺍﺩﻳﻢ... ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺍﻭ ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺗﺎ ﺑﺤﺪﻱ ﻛﻪ ﭘﺴﺮ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩ، ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺍﺯ ﺷﺨﺺ ﺗﻮ ﺍﺳﺖ (ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ) ﻳﺎ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ؟ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻗﺴﻢ ﺑﺨﺪﺍﻭﻧﺪﻱ ﻛﻪ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﻓﻀﻞ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ. 23- ﺷﻴﺦ ﻣﺤﻤﺪ ﺻﺪﺭ ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ ﺳﺒﻂ ﺷﻴﺦ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﺮﺿﺎ، ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﻣﻌﺎﺭﺝ ﺍﻟﻌﻠﻲ ﻓﻲ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺍﻟﻤﺮﺗﻀﻲ " ﮔﻮﻳﺪ: ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ، ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻛﻔﺎﺭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺧﻮﺍﺭﺝ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪ ﻭ ﻧﺰﺩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﺎﻧﺤﻀﺮﺕ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺍﺳﺖ؟ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ؟ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻊ ﺁﻧﺸﺨﺺ ﻛﺎﻓﺮ ﺍﺯ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: (ﺧﻄﺎﺏ ﺑﺨﺪﺍﻭﻧﺪ) ﺍﮔﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ (ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ) ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ، ﺣﻖ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺳﻨﮕﻲ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﻔﺮﺳﺖ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺳﻨﮕﻲ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺳﺮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭﻫﻢ ﻛﻮﻓﺖ. 24- ﺷﻴﺦ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ، ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺧﻮﺩ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺑﻪ " ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺷﺎﻫﻲ " ﺑﻴﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. 25- ﺍﺑﻮ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺯﺭﻗﺎﻧﻲ ﻣﺎﻟﻜﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 1122 ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ " ﺍﻟﻤﻮﺍﻫﺐ ﺍﻟﻠﺪﻧﻴﻪ " ﺟﻠﺪ 7 ﺹ 13 ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 26- ﺷﻴﺦ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻘﺎﺩﺭ ﺣﻔﻈﻲ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﺫﺧﻴﺮﻩ ﺍﻟﻤﺎﻝ ﻓﻲ ﺷﺮﺡ ﻋﻘﺪ ﺟﻮﺍﻫﺮ ﺍﻟﻠﺎﻝ " ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 27- ﺳﻴﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﻳﻤﺎﻧﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 1182 ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﺍﻟﺮﻭﺿﻪ ﺍﻟﻨﺪﻳﻪ ﻓﻲ ﺷﺮﺡ ﺍﻟﺘﺤﻔﻪ ﺍﻟﻌﻠﻮﻳﻪ " ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 28- ﺳﻴﺪ ﻣﻮﻣﻦ ﺷﺒﻠﻨﺠﻲ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﻣﺪﻧﻲ، ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﻧﻮﺭ ﺍﻟﺎﺑﺼﺎﺭ ﻓﻲ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺁﻝ ﺑﻴﺖ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺍﻟﻤﺨﺘﺎﺭ " ﺹ 78 ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 29- ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺷﻴﺦ ﻣﺤﻤﺪ ﻋﺒﺪﻩ ﻣﺼﺮﻱ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ ﺳﺎﻝ 1323 ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ " ﺍﻟﻤﻨﺎﺭ " ﺟﻠﺪ 6 ﺹ 464 ﺍﺯ ﺛﻌﻠﺒﻲ ﻧﻘﻞ ﻭ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﻗﺴﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺑﻦ ﺗﻴﻤﻴﻪ ﺑﺮ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺍﻳﺮﺍﺩ ﻭﺍﺭﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺷﻜﺎﻝ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﻗﺮﻳﺒﺎ ﺑﺮ ﺑﻄﻠﺎﻥ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﺍﻳﺮﺍﺩ ﻭ ﺍﺷﻜﺎﻝ ﺍﻭ ﻭﺍﻗﻒ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ. ﻭ ﺍﻥ ﺗﻜﺬﺑﻮﺍ ﻓﻘﺪ ﻛﺬﺏ ﺍﻣﻢ ﻣﻦ ﻗﺒﻠﻜﻢ ﻭ ﻣﺎ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺮﺳﻮﻝ ﺍﻟﺎ ﺍﻟﺒﻠﺎﻍ ﺍﻟﻤﺒﻴﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﻋﻨﻜﺒﻮﺕ ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌳شجره آشوب« قسمت صد و پنجاه و پنجم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻
🌳شجره آشوب« قسمت صد و پنجاه و ششم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻دلیل دیگر امام برای مبارزه با بنی امیه 2. بنی امیه، کانون امن مفسدان حکومت امام عدالت اقتصادی و رعایت احکام اسلامی در این زمینه، از دغدغه های اصلیعلی (ع) از همان روزهای آغازین خلافت بود. ایشان پس از رسیدن به خلافت، کارگزاران حکومتی عثمان را عزل نمود و افرادی را که در زمان خلیفه سوم، بیت المال مسلمانان را دست اندازی کرده بودند، مورد محاسبه قرار داد. در این مورد می توان به محاسبه اموال اشعث مثال زد. 🔻 منذر بن جارود، والی امام در یکی از شهرهای فارس بود. او بعد از اختلاس از اموال عمومی، مورد سرزنش حضرت قرار گرفت و امام او را احضار و به زندان انداخت. اما، برخی از مفسدان اقتصادی جامعه، پس از پیگیری امام برای محاسبه اموالشان، به سبب اختلاس هایی که از بیت المال کرده بودند، به سمت شام و معاویه می گریختند. معاویه نیز با گرمی از آن ها استقبال می کرد. به عبارت دیگر، بنی امیه در شام، کانونی را برای تجمع مفسدان اقتصادی حکومت ایجاد کرده بودند. 🔻آیا با این حال سزاوار بود امام، همچنان از جنگ با معاویه صرف نظر کند؟ اگر بنی امیه از بین می رفت دیگر مفسدان داخلی حکومت، جایی را برای پناه نداشتند. در نتیجه می توان گفت در کشاکش درگیری با مفسدان داخلی و مبارزه با افرادی که پناهگاه این مفسدان هستند، دومی اولویت جدی برای امام داشت. در تاریخ آمده است: « ياران امير المؤمنين سلام الله عليه هنگام گرفتارى و يا تمايل به مال و منال دنيا با او مكر مى‏كردند، و مرتكب خيانت مى‏شدند، و يا بيت المال را غارت كرده به طرف معاويه مى‏رفتند.» 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2