قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۵۱ الی ۵۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ و من پروردگار
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۵۱ الی ۵۴
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️ بعضى نیز احتمال داده اند: زُبُر جمع زبور به معنى کتاب بوده باشد، یعنى هر یک از آنها دنباله رو کتابى از کتب آسمانى شدند، و بقیه کتب الهى را نفى کردند، در حالى که همه از مبدأ واحدى سرچشمه گرفته بود.
ولى جمله کُلُّ حِزْب بِما لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ تفسیر اول را تقویت مى کند چرا که از احزاب مختلف و تعصب هر یک از آنها بر گفته هاى خویش سخن مى گوید.
به هر حال، آیه فوق، یک حقیقت مهم روانى و اجتماعى را بازگو مى کند و آن تعصب جاهلانه احزاب و گروه ها است که هر یک راه و آئینى را براى خود برگزیده، و دریچه هاى مغز خود را به روى هر سخن دیگرى بسته اند، و اجازه نمى دهند شعاع تازه اى به مغز آنها بتابد، نسیمى به روحشان بوزد و حقیقتى را بر آنها روشن سازد!.
این حالت که از خود خواهى، حب ذات افراطى، خود بینى و خودپسندى سرچشمه مى گیرد، بزرگترین دشمن تبیین حقایق و رسیدن به اتحاد و وحدت امت ها است.
این خوشحال بودن به راه و رسم خویشتن، و احساس تنفر و بیگانگى از هر چه غیر آن است، گاه به جائى مى رسد که: اگر انسان سخنى بر خلاف راه و رسم خویش بشنود، انگشت در گوش مى گذارد، و جامه بر سر مى کشد و پا به فرار مى نهد مبادا حقیقتى بر خلاف آنچه با آن خو گرفته بر او روشن شود، آنچنان که قرآن درباره مشرکان عصر نوح(علیه السلام) بیان مى کند: وَ إِنِّی کُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِیابَهُمْ وَ أَصَرُّوا وَ اسْتَکْبَرُوا اسْتِکْباراً:
بار الها! هر زمان که من از اینها دعوت کردم که به سوى تو آیند و گناهانشان را ببخشى، انگشت ها بر گوش نهادند و جامه بر خود پیچیدند و در راه غلطشان اصرار ورزیدند و به شدت در برابر حق استکبار کردند .(۸)
و تا به این حالت پایان داده نشود راه وصول به حق براى انسان ممکن نیست و هر کس بر طریقه خود اصرار مىورزد و لجاجت مى کند.
* * *
لذا در آخرین آیه مورد بحث، مى گوید: اکنون که چنین است بگذار آنها در جهل، گمراهى، غفلت و سرگردانیشان فرو روند تا مرگشان فرا رسد و یا گرفتار عذاب الهى شوند که این قبیل افراد سرنوشتى غیر از این ندارند (فَذَرْهُمْ فِی غَمْرَتِهِمْ حَتّى حِین).
کلمه حین ممکن است اشاره به وقت مرگ یا وقت نزول عذاب و یا هر دو باشد.
واژه غَمْرَة (بر وزن ضربه) در اصل از غمر به معنى از بین بردن اثر چیزى است، سپس به آب زیادى که مسیر خود را مى شوید و پیش مى رود غمر و غامر گفته اند، و بعد از آن به جهل و نادانى و گرفتارى هائى که انسان را در خود فرو مى برد، نیز اطلاق گردیده است، و در آیه مورد بحث، به معنى غفلت و سرگردانى و جهل و گمراهى است.
✍ پی نوشت
۸ ـ نوح، آیه ۷.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۱۹ 🔸 نقاط ضعف عجيب اين انسان مغرور! ↩️ در جاى ديگر مى فرمايد: «(وَمَا تَدْرِى
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۲۰
🔸 راه غلبه بر شهوت:
اين گفتار حكيمانه زمانى از امام(عليه السلام) صادر شد كه روايت شده است آن حضرت در ميان اصحابش نشسته بود. زن زيبايى (كه تمام چهره اش را نپوشانده بود) از آن جا عبور كرد و چشم حاضران را به خود جلب نمود. امام(عليه السلام) فرمود: «چشمان اين مردان، طغيانگر است و آنچه نظرشان بر آن افتاد مايه تحريك و هيجان آن هاست»; (وَ رُوِى أَنَّهُ(عليه السلام) كَانَ جَالِساً فِى أَصْحَابِهِ فَمَرَّتْ بِهِمُ امْرَأَةٌ جَمِيلَةٌ فَرَمَقَهَا الْقَوْمُ بِأَبْصَارِهِمْ فَقال(عليه السلام): إِنَّ أَبْصَارَ هذِهِ الْفُحُولِ طَوَامِحُ; وَ إِنَّ ذلِكَ سَبَبُ هَبَابِهَا).
«رَمَقَ» از ماده «رَمْق» (بر وزن رنگ) به معناى نگاه كردن است. «فحول» جمع «فَحْل» (بر وزن نخل) به معناى جنس مذكر قوى است. «طوامح» جمع «طامح» به معناى طغيانگر است. «هباب» در بسيارى از نسخه ها و در لغت «هِباب» به (كسر هاء) آمده و به معناى هيجان است و مجموع اين سخن كه در نهايت فصاحت و بلاغت بيان شده اشاره به اين است كه وقتى نظر مردى (مخصوصاً مرد جوان) بى اختيار به زن زيبايى مى افتد هيجان جنسى پيدا مى كند و راه علاجش همان است كه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن بيان فرموده است. در اين جا امام(عليه السلام) تصريح مى كند كه افتادن چشم اصحاب بر چنين زنى خواه ناخواه سبب تحريك آن ها مى شود.
سپس به عنوان يك حكيم آگاه و مهربان راه حل مشكل را به آن ها نشان مى دهد، مى فرمايد: «هرگاه يكى از شما نظرش به زنى افتاد كه زيبا و صاحب جمال بود، برود و با همسر خود آميزش كند زيرا او هم زنى است مانند همسرش»; (فَإِذَا نَظَرَ أَحَدُكُمْ إِلَى امْرَأَة تُعْجِبُهُ فَلْيُلاَمِسْ أَهْلَهُ، فَإِنَّما هِيَ امْرَأَتِهِ كَامْرَأَتِهِ).
درست است كه زن ها از نظر زيبايى و جاذبه جنسى با هم متفاوت اند ولى نتيجه نهايى ارتباط با آن ها كه آميزش جنسى است كم و بيش يكسان است و مى تواند جلوى تحريكات و انحرافات را بگيرد. و اين درسى است از سوى امام(عليه السلام) به همه جوانان كه براى نجات از انحرافات جنسى و آلودگى به گناه اقدام به ازدواج كنند زيرا يك همسر مناسب مى تواند جلوى همه اين هيجانات را بگيرد و اگر كسى هوى پرست و شهوت پرست نباشد مشكل جنسى خود را با همسرش به هر صورت حل خواهد كرد.
در اين هنگام مردى از خوارج گفت: «خداوند اين كافر را بكشد چقدر دانا و فقيه است»; (فقال رجلٌ مِنَ الخَوارِج: «قاتَلَهُ اللّهُ كافِراً ما أَفْقَهَه»). هنگامى كه حاضران اين سخن را شنيدند از جاى پريدند تا او را به قتل برسانند ولى امام(عليه السلام) فرمود: «آرام باشيد جواب دشنام، دشنام است و يا گذشت از گناه (نه اعدام)»; (فوثب القوم ليقتلوه، فقال(عليه السلام): رُوَيْداً إِنَّما هُوَ سَبٌّ بِسَبٍّ، أَوْ عَفْوٌ عَنْ ذَنْب!).
در اين جا سؤالاتى پيش مى آيد كه بايد به پاسخ آن ها پرداخت:
1. بعضى سؤال مى كنند كه چرا امام(عليه السلام) در اين جا نهى از منكر نفرمود بلكه تنها دستورى داد كه اصحاب و يارانش در آينده با مشاهده زنى زيبا گرفتار مشكلى نشوند. پاسخ اين سؤال روشن است و آن اين كه نظرانداختن اصحاب و ياران امام(عليه السلام) به آن زن عمدى نبود بلكه يك نظر اتفاقى و غير ارادى بود و مى دانيم چنين نظرهايى جزء منكرات نيست كه از آن نهى كنند. اگر كسى چشمش بى اختيار به چنين منظره اى افتاد و بعد به نگاه كردن ادامه داد، ادامه آن نگاه، گناه است.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🎙شرح صوتی حکمت های نهج البلاغه 🔷 حکمت های: ۴۱۵ الی ۴۱۷ @Nahjolbalaghe2
زمان:
حجم:
11.77M
🎙شرح صوتی حکمت های نهج البلاغه
🔷 حکمت های: ۴۱۸ الی ۴۲۰
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
☀️ امام صادق علیه السلام:
كُلُّ شَيءٍ تَكونُ فيهِ المَضَرَّةُ عَلَى الإِنسانِ فِي بَدَنِهِ فَحَرامٌ أكلُهُ، إلّا فِي حالِ الضَّرورَةِ؛
هر چيزى كه براى بدن انسان زيان داشته باشد، خوردنش حرام است، مگر از ناچارى.
📗تحف العقول، ص ٣٣٧
@Nahjolbalaghe2
8.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#موعظه
🎥 سید هاشم الحیدری!
🔸ما نه در مورد سقیفه بازخواست می شویم و نه در مورد کربلا !!
🔻بلکه دشمن امروز ما آمریکا است.
امروز یک گزینه بیشتر نداریم آنهم حمایت از امام سید علی خامنه ای و جمهوری اسلامی است.
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و هفت 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی 🔹ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﻡ ﻧﻘﻞ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ: ﺍﺯ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: ششصد و هشت
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
🔹ﺻﻮﺭﺕ ﭼﻬﺎﺭﻡ
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺫﻛﺮ ﺁﻏﺎﺯ ﺣﺪﻳﺚ ﭼﻨﻴﻦ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: ﭘﺲ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺍﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻱ ﺑﻨﻲ ﻣﻄﻠﺐ ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺍ ﺑﺴﻮﻱ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﻋﻤﻮﻣﺎ ﻭ ﺑﺴﻮﻱ ﺷﻤﺎ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻭ ﺍﻧﺬﺭ ﻋﺸﻴﺮﺗﻚ ﺍﻟﺎﻗﺮﺑﻴﻦ. ﻭ ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻛﻠﻤﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺁﻥ ﺁﺳﺎﻥ، ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻲﻛﻨﻢ. ﻭ ﺁﻥ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﻟﺎ ﺍﻟﻪ ﺍﻟﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻦ ﺭﺳﻮﻝ
[ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 149]
ﺧﺪﺍﻳﻢ. ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﭘﺬﻳﺮﺍ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﻛﻨﺪ، ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﺯﻳﺮ ﻭ ﻭﺻﻲ ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻭ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺴﻲ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺟﻮﺍﺏ ﻧﺪﺍﺩ. ﭘﺲ ﻋﻠﻲ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻣﻦ (ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺍﻡ)، ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﻨﺸﻴﻦ، ﺳﭙﺲ ﺳﺨﻨﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺭ ﺩﻭﻡ ﺍﺯ ﺳﺮ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﻠﻲ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻣﻦ (ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺍﻡ) ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﻨﺸﻴﻦ، ﺑﺎﺭ ﺳﻮﻡ ﻧﻴﺰ ﺳﺨﻨﺶ ﺭﺍ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻛﺴﻲ ﭘﺎﺳﺦ ﻧﺪﺍﺩ، ﺑﺎﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺑﻴﻌﺖ ﻣﻲﻛﻨﻢ، ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻨﺸﻴﻦ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻭﺯﻳﺮ ﻭ ﻭﺻﻲ ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻭ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﻣﻦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ
ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺑﻮﺩ. ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺣﺎﺗﻢ ﻭ ﺣﺎﻓﻆ ﺑﻐﻮﻱ، ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻭ ﺍﺑﻦ ﺗﻴﻤﻴﻪ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 80 ﺝ 4 " ﻣﻨﻬﺎﺝ ﺍﻟﺴﻨﻪ " ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ، ﻭ ﺣﻠﺒﻲ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 301 ﺟﻠﺪ 1 ﺳﻴﺮﻩ ﺍﺵ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﺗﻴﻤﻴﻪ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
🔹ﺻﻮﺭﺕ ﭘﻨﺠﻢ
ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 95 (ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ) ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺗﺎﺑﻌﻲ ﺑﺰﺭﮒ، ﺍﺑﻮ ﺻﺎﺩﻕ ﻫﻠﺎﻟﻲ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ، ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﮔﻔﺘﮕﻮﻱ ﻗﻴﺲ ﻭ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮔﺬﺷﺖ، ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﻗﻴﺲ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺍﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﻨﻲ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭼﻬﻞ ﺗﻦ، ﻭ ﺍﺑﻮ ﻃﺎﻟﺐ ﻭ ﺍﺑﻮ ﻟﻬﺐ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺩﻋﻮﺗﺸﺎﻥ ﻛﺮﺩ، ﻋﻠﻲ ﺣﻀﺮﺗﺶ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻲﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺍﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﺩﺭ ﭘﻨﺎﻩ ﻋﻤﺶ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺑﻮﺩ، ﭘﺲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻛﺪﺍﻡ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭ ﻭ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻭ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺍﻣﺘﻢ ﻭ ﺳﺮ ﭘﺮﺳﺖ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﻫﻤﻪ ﺣﺎﺿﺮﺍﻥ ﺳﻜﻮﺕ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ، ﺳﺨﻨﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ، ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻛﺮﺩ، ﻋﻠﻲ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺭﻭﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺑﺎﺩ، ﻣﻦ ﺣﺎﺿﺮﻡ، ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺳﺮ ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻣﺎﻥ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻫﺎﻥ ﺍﻭﺩﻣﻴﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻣﻠﺎ ﺟﻮﻓﻪ ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﻓﻬﻤﺎ ﻭ ﺣﻜﻤﺎ
[ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 150] ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻱ ﺍﺑﺎ ﻃﺎﻟﺐ ﺍﻳﻨﻚ ﺳﺨﻦ ﻓﺮﺯﻧﺪﺕ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮ ﻭﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺵ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2