eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5776066972521338015.mp3
6.7M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و ششم» 154 🔹 صلاة الکسوف 🔸 گاهی کسوف و خسوف به جای یکدیگر استعمال می‌شوند 🔹 برخی معتقدند که استفاده از «صلاة الکسوف» به جای «صلاة الآیات» از باب تسمیه شیء به اسمِ اغلب افراد است 🔸 کسوف القمر و خسوف الشمس هم استعمال می‌شود 🔹 چرا به «صلاة الآیات»، صلاة الکسوف می‌گویند؟ 🔸 نماز آیات در چه مواردی واجب‌ می‌شود؟ 🔹 وقت نماز آیات از چه موقع شروع می‌گردد و تا چه زمانی ادامه دارد؟ 🔸 آیا تمام الانجلاء ملاک است یا الأخذ بالإنجلاء (شروع شدن به انجلاء)؟ 🔹 ادا و قضا در مورد نماز آیات @Nardebane_feghahat
4_5789568395489842921.mp3
5.7M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و هفتم» 155 🔹 اگر اطلاعی از کسوف نداشته و انجلاء کامل رخ داده باشد، قضای نماز آیات بر او واجب است؟ 🔸 آیا قضا تابع اداء است یا قضا دلیل مستأنف و جدید می‌خواهد؟ 🔹 کیفیت نماز آیات 🔸 مستحبات نماز آیات 🔹 شافعی معتقد است که فقط کسوفین را می‌توان به جماعت خواند 🔸 اطاله‌ی نماز آیات به مقدار زمانِ کسوف، استحباب دارد 🔹 استحباب طول‌دادنِ رکوع در نماز آیات 🔸 خواندنِ چه سوره‌هایی در نماز آیات مستحب است؟ @Nardebane_feghahat
بهشت عاشق‌تر است نسبت به سلمان تا سلمان به بهشت روضة الواعظين: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): يا علي إن الجنة تشتاق إليك و إلى عمار وسلمان و أبي ذر والمقداد. و قال أبو عبد‌الله (عليه السلام): الإيمان عشر درجات، فالمقداد في الثامنة، و أبوذر في التاسعة، و سلمان في العاشرة. ...قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): إن الجنة لأشوق إلى سلمان من سلمان إلى الجنة و إن الجنة لأعشق لسلمان من سلمان للجنة. 📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج ٢٢ الصفحة ٣٤١ @Nardebane_feghahat
4_5845973453663901916.mp3
5.96M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و هشتم» 156 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله مظاهری 95/12/21 🔹 اگر کسی گردنبند و دستبند دارد ولو احتياج هم به آن دارد و خمس ندارد، اما مستحب است که زکاتش را بدهد و زکاتش اين است که به کسی که می‌خواهد به مهمانی برود، بدهد و او به مهمانی برود و برگردد و بعد پس بدهد. روايتی هم داريم که «زَكَاةُ الْحُلِيِّ عَارِيَّتُهُ» مرحوم سيد اين روایت را گرفته‌اند و گفته‌اند: زکات حُلی مستحب است و زکاتش اين است که به ديگران بدهد تا از آن استفاده کنند. @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 157.mp3
6.55M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و نهم» 157 @Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسير آيت الله جوادی آملی 88/10/20 🔹 «و كان أحدهما مِن أهل الري و الآخر مِن أهل قم و كان القميُّ» اين هم قُمّي درست است هم قُمي. 🔸 قمّي با تشديد بر خلاف است، براي اينكه قم تشديد ندارد. اما در خصوص این نه اينكه «ياء» مشدّد باشد، اين را استثنائاً گفتند مشدّدش هم صحيح است. «و كان القمي» «ياء» كه «ياء» نسبت است مشدّد است همه‌جا. اما قمّي گفتن مطابق با ادبيات نيست. قميّ نه قمّي! اما در خصوص اين گفتند تشديد مشدّد جايز است... @Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیت‌الله جوادی‌ آملی 78/02/20 🔹 اگر چيزي از مختصّات پیغمبر نبود، ما بايد پيروي بكنيم. پيروي كردن هم به اين است كه او از آن جهت كه رسول است يك كاري انجام مي‌دهد -نه از آن جهت كه يك انسان عادي است ﴿يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ﴾ - حالا ما اگر ديديم روز دوشنبه ساعت نه و نيم حضرت از زير ديوار شرقي مدينه عبور كرد ما بگوييم پس اين كار هم مستحب است؟! اينها جزء كارهاي عادي آن حضرت است! بما أنه رسول كه نيست! بما أنه شخصٌ عادی دارد اين كار را انجام مي‌دهد. پس اين دو قسم {از تبعیت} مستثنا است. 🔸 آن كاري كه جزء مختصات حضرت است: آنها هيچ! و كارهايي كه براي شخص اوست بما انه شخصٌ انساني: اينها هم هيچ! كارهايي كه از او به عنوان أنه رسولٌ نبي نشأت گرفته -نه از آن جهت كه شخص عادي است- {از آنها باید تبعیت کرد} 🔹 حالا يك وقتي حضرت خسته بودند در فلان ساعت از روز گرفتند استراحت كردند، مگر مي‌شود فتوا دارد كه فلان استراحت در فلان ساعت روز مستحب است؟ خب يا فلان غذا را ميل كردند يا اين مقدار غذا را ميل كردند، هيچ كدام دليل فقهي يا اخلاقي نخواهد بود. 🔸 يك وقت است حضرت مستمراً يك كار را انجام مي‌دهد. خب آن مي‌شود حكم فقهي يا اخلاقي از آن استنباط كرد. پس وقتي مختصّات حضرت را استثنا كرديم. افعال شخصي را هم خارج كرديم، مي‌ماند افعالي كه از آن حضرت نشأت گرفته بما أنه رسول: اين متبع است و مطاع است و متبوع. @Nardebane_feghahat
◾️ تسلیت 🏴 آجرک الله یاصاحب الزمان🏴 به شهادت رسیدن جمعی از شیعیان در منطقه پاراچنار پاکستان توسط گروه‌های تکفیری را تسلیت عرض‌ می‌کنیم. @Nardebane_feghahat
✔️ استاد حیدری فسایی: 🔸 همه‌ی علما بدون استثنا می‌گویند ما یک آیات و روایاتی داریم که ظاهرش این است که واجب موسع وجود دارد، مثلا: «أقم الصلاة لدلوک الشمس الی غسق اللیل» 🔹 آقایانی که واجب موسع را قبول ندارند این روایات را توجیه کرده‌اند. کم کسانی هم نیستند! مثل شیخ مفید و شیخ طوسی! می‌گویند نماز اول وقت واجب است. 🔸 توجیه‌های قائلان به امتناع واجب موسع را در کتاب معالم ببینید. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظله‌العالی): 🔸 مرحوم آشیخ محمّد تقی آملی از علمای خیلی موجّه و صاحب کرامت بود. از آقای آقا رضی شیرازی شنیدم که آشیخ محمّد تقی آملی گفته بود: «من اموات را دیدم که روی قبر خودشان نشسته بودند» 🔹 شنیدم آقای خمینی در تهران در نماز ایشان شرکت می‌کرد. 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص616 @Nardebane_feghahat
✔️ استاد سید محمد طباطبایی یزدی: 🔸 آیت الله شبیری زنجانی راجع به حاشیه صاحب عروه بر مکاسب می‌فرمایند: «هر حاشیه‌ای به یک جنبه فوایدی دارد و خوب است، ولی از لحاظ تتبع بهترین حاشیه بر مکاسب، حاشیۀ سید یزدی است» 🔹 بنده از پدرم شنیدم می‌فرمود: وقتی من طلبه جوانی بودم و در نجف رسائل و مکاسب می‌خواندم، به آقا میرزا هاشم آملی برخوردم و ایشان از من پرسید: احوال شما چطور است؟ شما چه می‌خوانید؟ گفتم: مکاسب می‌خوانم. ایشان من را تشویق کردند و گفتند: اگر می‌خواهید به جنبه‌های معقول مکاسب وارد بشوید، حاشیه کمپانی را بخوانید. اگر می‌خواهید جنبه‌های اصولی را ببینید حاشیه آخوند را ببینید. اگر می‌خواهید مجتهد بشوید و مکاسب را کما هو حقُّه بخوانید علیک بحاشیۀ سید یزدی» این تأییدی است از بزرگان فقه بر جلالت شأن و دقت این حاشیه. @Nardebane_feghahat