✅ #شیخ_بهائی (ره):
🔸 بدان كه نصف #خمس تعلّق به حضرت صاحب الزمان(عليه السلام) دارد، و نصف ديگر به سادات، يعنى جمعى كه از جانب پدر به #هاشم كه جدّ حضرت رسالت پناه (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است منسوبند، اگرچه از اولاد حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام) نباشند، به شرط آنكه شيعه اثناعشرى باشند و ايتام يا مساكين يا ابناى سبيل باشند، و نصفى كه به اين جماعت متعلّق است،صاحب مال مى تواند كه خود ميانه ايشان قسمت نمايد،و امّا آن نصف كه تعلق به حضرت صاحب الزمان(عليه السلام) دارد،در زمان غيبت بر صاحب مال واجب است كه به #مجتهد دهد تا مجتهد آن را ميان آن جماعت قسمت نمايد .
📚 #جامع_عباسی ص 268
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ مغالطه استثنای قابل چشمپوشی
این مغالطه هنگامی اتفاق می افتد که شخصی ادعایی مطرح نماید و وقتی دیگران در رد سخن او مثال نقضی مطرح نمایند قائل شود که این مثال نقض یک استثناء می باشد و قابل اغماض است و کلام او را مخدوش نمیکند.
☑️ به عنوان مثال:
🔹 همه مردم از وضع اداره جامعه رضایت دارند .
❓پس چرا فلان مسئول انتقاد دارد ؟
🔸آن مسئول یک استثنا می باشد !
#مغالطات
#منطق
@Nardebane_feghahat
✅ مغالطه تعمیم شتاب زده
🔹 به مغالطه ای می گویند که شخصی در کلام خود به چند مورد کم و نامتعارف استناد می کند و مطابق آن ، حکم کلی می نماید.
🔸 نام دیگر این #مغالطه، مغالطه #تعمیم_ناروا است.
☑️ به عنوان مثال :
🔹 امروز یک انسان مذهبی را دیدم که مشغول دروغ گفتن بود . پس همه مذهبی ها دروغگو هستند .
#مغالطات
#منطق
@Nardebane_feghahat
☑️ #صاحب_جواهر معتقد است اقوی جواز اعطای #زکات_فطره غیر هاشمی به هاشمی است اگرچه احتیاط مستحب را در عدم جواز می داند .
#فقه
#زکات
@Nardebane_feghahat
✅ درس خارج #فقه آیت الله #مظاهری
◼️ بحث درباره #مسلوس و #مبطون است. اگر کسی #سلس_البول باشد نتواند خود را نگه بدارد یا #مبطون باشد نتواند خود را نگه بدارد و یا #سلس_الریح باشد و نتواند در نماز خود را نگه بدارد، چه تکلیفی در مورد نماز دارد؟
🔶 مرحوم سید (رضوان الله تعالی علیه) فرموده بودند که این شخص اگر میتواند ، در وسط نماز #وضو بگیرد و اگر نمیتواند ، با همان یک وضو نماز بخواند ولو این که حدثی هم از آن بیرون آمد نمازش درست است ، الا اینکه فرموده بودند : برای هر نمازی یک وضو بگیرد.
و لا یجوز الا اینکه برای هر نماز حتی نوافل یک وضو بگیرد!
مثلا برای نماز ظهر یک وضو بگیرد ، بین دو نماز اگر میخواهد نافله بخواند برای دو رکعت نافله یک وضو بگیرد و بالاخره یک وضو هم برای نماز عصر بگیرد.
و اگر نمیخواهد نوافل بخواند دو تا وضو بگیرد : یکی برای نماز ظهر یکی برای نماز عصر.
⬅️ این فتوای مرحوم سید در #عروه است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
📖 کتاب الکترونیکی
《راز مخفی ماندن شب قدر》
و پاسخ به ۹ پرسش اساسی
📍 دانلود رایگان
⏰ تعداد صفحات : ۴۸
🖊 اثر : رضا حسینی
📞 🆔 @Rezaaa_Hosseini
@Nardebane_feghahat
راز مخفی ماندن شب قدر .pdf
1.12M
📖 کتاب الکترونیکی
《راز مخفی ماندن شب قدر》
و پاسخ به ۹ پرسش اساسی
📍 دانلود رایگان
⏰ تعداد صفحات : ۴۸
🖊 اثر : رضا حسینی
📞 🆔 @Rezaaa_Hosseini
✳️ #رؤیت_هلال (۱)
❓آیا بحث رؤیت هلال و اثبات اول ماه، تقلیدی است؟
✅ پاسخ آیتالله #شبیری_زنجانی:
بخشی از آن تقلیدی و بخشی دیگر، غیر تقلیدی است. در مبانی علمی رؤیت هلال (مثلاً: آیا رؤیت با #چشم_مسلح معتبر است یا خیر؟ آیا هلال برای نقاطی که شب مشترک دارند واحد است یا خیر؟ آیا شهادت دو عادل معتبر است یا خیر؟) باید #تقلید کند.
اما اینکه آیا بر اساس آن مبانی، عملاً هلال دیده شده است یا خیر؟ ملاک، اثبات شرعی آن بر اساس حجت است. بنابراین اگر بر اساس مبانی #مرجع_تقلید، مکلف اطمینان به ثابت شدن اول ماه پیدا کند، همان ملاک است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۲)
✅ درس خارج آیت الله شبیری زنجانی
(کتاب الصوم)
☑️ مختار ما عدم کفایت رؤیت با #چشم_مسلح است ، به سه دلیل:
🔹 دلیل اول : تمسک به آیه شریفه: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَج»
🔸 مقدمه : گاهی حکم روي شخص رفته است، به این صورت که شخصی تکليفي دارد که دیگری ندارد، در این موارد حکم براي آن شخص ثابت است و براي ديگري ثابت نيست، مثل مسأله نگاه به نامحرم که شخصی چشمش تيز است و مثلاً از يک فرسخي نامحرم را مي بيند ولي ديگري نمي بيند، در اينجا بر آن شخص که مي بيند خلاف شرع است و بر ديگري که نمي بيند خلاف شرع نيست.
🔹 و گاهی حکم، عمومي است مثل اينکه حدّ ترخص وقتي است که ديوارهاي شهر ديده بشود، که در اينجا مقصود از ديده بشود يعني معمول مردم ببينند نه اينکه اگر تو ببيني حد ترخصّت چنين است. در اينجا اين طور نيست که براي کسی که چشمش قوي تر است و زودتر ديوار را می بیند، #حد_ترخص، زودتر برايش تحقق پيدا کند و براي ديگري ديرتر متحقق بشود. اينها حکم واحدي دارند و مقصود ديواري است که متعارفاً ديده مي شود. و لذا اين طور نيست که هر چه اختراع بيشتر بشود حد ترخص عقب تر برود که برسد به جايي که از ده فرسخي ديوار را با وسيله اي ببينند و همان جا حدّ ترخص آنها بشود.
✅ تقریب استدلال به آیه شریفه:
🔸 در مسأله رویت هلال،حکم، عمومی است. در آیه شریفه مي فرمايد: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَج» يعني أهله راه هايي هستند که براي عموم مردم قرار داده شده اند که وقت ها و حج را بشناسند، يعني حتي شخص روستائی هم بفهمد. پس اگر مسأله دستگاه مطرح باشد بايد دستگاهي باشد که در اختيار عموم از شهري و روستایی بوده باشد، للناس که براي افراد نادر نمي تواند باشد. وقتي که حکمي براي عموم مردم است بايد از راهي باشد که عموم مردم بتوانند و نمي شود که فقط توسط برخي که ابزار خاصي دارند ثابت بشود که حتي اين وسيله در همه شهرها هم نباشد تا چه رسد به روستاها. و نمي شود که حکم روي عموم و براي همه باشد ولي فقط در موارد و اشخاص خاصي قابل اثبات باشد. پس طبق آیه شریفه رویت با چشم مسلح چون برای عموم مردم ممکن نیست کفایت نمی کند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۳)
🔸آیا هلال ماه با حکم حاکم شرع ثابت می شود ؟
🔹اول ماه با حکم حاکم ثابت نمیشود،مگر اینکه موجب إطمینان شود. البته در حجّ می توان بر طبق نظر عامه درباره اول ماه، اعمال حجّ را بجا آورد، هرچند یقین یا اطمینان باشد که نظر آنها صحیح نیست.
📚 توضیح المسائل آیت الله #شبیری_زنجانی مسئله۱۷۴۰
#فقه
#تقیه
#صوم
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۴)
🔸 در صحیحه #حلبى از امام صادق (علیه السلام) درباره (اهلّه) سؤال مى شود. آن حضرت مى فرماید:
🔹 "هى اهلة الشهور ، فاذا رأیت الهلال فصم و اذا رأیته فافطر"
مقصتد از آن، هلال ماه ها می باشد. پس با دیدن آن، روزه بگیر و با دیدن آن روزه خود را افطار کن.
📚 #وسائل_الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي ج ١٠ الصفحة ٢٥٢
#فقه
#صوم
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۵)
✅ قائلین به "عدم وحدت افق" برای اثبات مدعای خود به اطلاق ادله بیّنه استناد می نمایند ، چه آن بیّنه خبر از رؤیت در منطقه ای بدهند که وحدت افق دارد چه ندارد .
🔸 مانند صحیحه #منصور_بن_حازم :
و عنه، عن الحسن، عن صفوان، عن منصور بن حازم، عن أبی عبد الله (علیه السلام) قال: «صم لرؤیة الهلال و أفطر لرؤیته و إن شهد عندک شاهدان مرضیان بأنّهما رأیاه فأقضه».
📚 #وسائل_الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ١٠ - الصفحة ٢٥٤
☑️ نکته : اگر شخصی روزی را روزه نگرفت و بعدها بیّنه مورد اطمینان شهادت دادند که آن روز جزء ماه رمضان بوده است، باید آن روز را قضا نماید.
#فقه
#صوم
@Nardebane_feghahat