🔹 «استصحاب استقبالی» به استصحابی گفته میشود که متیقّن آن، در زمان حال و مشکوک آن در زمان آینده موجود باشد، مثلاً الآن یقین داریم که زید عادل است، ولی شک داریم آیا این عدالت تا فردا و روزهای بعد باقی خواهد ماند یا خیر.
✔️ در حجیت استصحاب استقبالی اختلافنظر وجود دارد.
#اصول
@Nardebane_feghahat
🔸 اگر شک دارد که در آینده قدرت بر انجامِ فعلی یا اتمام آن فعل را دارد یا خیر، اصل بر «قدرت» است.
✔️ نکته۱: گفتهاند اصل در هر چیزی بر عدم است، إلا در قدرت.
✔️ نکته۲: با وجود چنین اصلی (یعنی اصل قدرت که اماره است) نوبت به استدلال به اصول عملیه (استصحاب استقبالی) نمیرسد.
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
🔹 بحثِ «تبییت النیة» بحثِ جالب و مهمی در فقه است. اگر فرصتی بود، در کتب فقهی به این بحث مراجعه بفرمایید و با أقوال مختلف و روايات آن آشنا شوید.
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ در کتابِ «الهجوم علی بیت فاطمه سلام الله علیها» و کتاب «الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء علیها السلام» آمده است که: معاویة بن أبیسفیان از جمله افرادی بوده که در ماجرای هجوم به خانه صدیقه طاهره(سلام الله علیها) شرکت داشته است.
@Nardebane_feghahat
✔️ «الــنـَـجــمُ قَد هَــوى»
▪️تعزية...
🔹 نتقدم إلى ساحة القداسة ولي أمر المسلمين و الخليفة الشرعي الثاني عشر الإمام المهدي (عليه السلام وعجّل الله تعالى فرجه الشريف) بأصدق التعازي وأحرها بمناسبة ذكرى إستشهاد أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (عليهما السلام)، و لعنة الله على قتلته لا سيما عبد الرحمن بن ملجم المرادي.
#ليلة_الجرح
@Nardebane_feghahat
🔹 استصحابِ یکی از اوصاف شیء خاص را «استصحاب وجود نعتی» مینامند. به استصحابی گفته میشود که مستصحب آن، وجود صفتی از صفات شیء خاص میباشد.
🔸 بعبارة اخری: استصحاب وجود شیء به نحو کان ناقصه را استصحاب وجود نعتی گویند، مانند: استصحاب عدالت زید، یا استصحاب کریت آب و یا استصحاب قرشیبودنِ زنی معیّن.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ شیخ عبدالکریم حائری و فلسفه
🔸 «مرحوم حاج میرزا مهدی بروجردی شش تومان آورد که مرحوم حاج شیخ عبدالکریم میفرمایند: بده به طبسی؛ دلاش میخواهد بدهد به آن شخصی که معقول میگوید، و میخواهد ندهد. من به کسی که معقول میگوید سهم امام نمیدهم.»
📚 حدیث خوبان ص110
✔️ پ.ن: نقل این دیدگاه به منظور ردّ یا تأیید آن نیست.
@Nardebane_feghahat
🔸 «ضمان جریره» خیلی نزدیك به بیمه است. اصولاً می توان گفت كه ضمان جریره خود نوعی از بیمه است. یك نوع بیمه و قرارداد كه اسلام هم آن را امضاء كرده و آن اینكه دو نفر با یكدیگر عقدی برقرار می كنند كه اگر احیاناً من از روی اشتباه خسارتی بركسی وارد كردم، دیه ی آن را تو بپردازی، حالا یا تمامش را یا نصفش را، و اگر تو جنایتی را نه از روی عمد بلكه از روی خطا انجام دادی و باید دیه بپردازی، آن خسارت تو را یا نصف آن را من بپردازم. این دیگر خیلی نزدیك به بیمه می شود.
🔹 اصلاً صد درصد بیمه است، به جهت اینكه این دیگر یك امر قراردادی است. دو نفر با یكدیگر قرارداد می بندند در صورتی كه یكی از آنها خسارتی بر شخص ثالث وارد كرد، آن خسارت را دیگری بپردازد یا دیگری در این خسارت شریك بشود، هرجور كه قرارداد كنند.
📚 مجموعه آثار شهید مطهری ج20 ص384
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیتالله شبیری زنجانی(مدظله العالی):
🔸 مرحوم والدِ ما بعد از اقامه نماز وقتی به منزل میآمدند، تا صبحانه و چای فراهم شود، حدود ۱۰ دقیقه طول میکشید و چون در این مدت کوتاه نمیتوانست کار علمی جدّی انجام دهد، لذا تصمیم گرفت که در این فاصله، قرآن کریم را روی کفنی که برای خود آماده کرده بود، بنویسد و توانست در مدت يک سال، تمام قرآن را بر کفن خود بنویسد.
🔹 البته قرآنی که ایشان نوشته بود، بدون نقطه بود. اخویمان ـ مرحوم سید ابراهيم ـ تازه متولد شده بود. گاهی هم به من میگفتند که بیا ببینیم چند تا «موسی» در قرآن هست؟ و با این روش دوبار قرآن نوشته شده را مقابله کردیم!
🔸 ایشان علاوه بر قرآن، دعای جوشن کبیر و برخی از اشعار مثل «وفدتُ على الكريم بغیر زاد...» را نیز روی کفن نوشت.
📚 جرعهای از دریا ج1 ص602
@Nardebane_feghahat
✳️ #غسل_المولود (1)
🔹 الثالث: غسل المولود، وعن الصدوق وابن حمزة وجوبه، لكنّه ضعيف.
📚 العروة الوثقى، الطباطبائي اليزدي، السيد محمد كاظم ج2 ص157
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #غسل_المولود (2)
✔️ درس خارج فقه استاد رضازاده
92/12/04
🔹 بعضی قائل به وجوبِ غسل مولود هستند به دلیلِ روایت سماعه، اما مشهور قائل به استحباب هستند.
🔸 ما میگوییم که غسل مولود مستحب است، نه واجب. و موثقه سماعه که گفته است «غسل مولود واجب است» معارض با روایاتی است که غسلهای واجب را به شش غسل منحصر کرده است و این روایات چون تعداد زیادی هستند و دال بر حصر هستند، بر این روایت مقدّم هستند.
🔹 در نتیجه باید این وجوبِ موثقه سماعه را یا حمل بر «معنای لغوی» کنیم که به معنای «ثبوت» باشد که شامل مستحب هم میشود و یا اینکه حمل بر «استحباب مؤکّد» کنیم که جواهر همین را ذکر کرده است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #غسل_المولود (3)
✔️ درس خارج فقه استاد رضازاده
92/12/03
🔹 حکم غسل مولود: ظاهرِ روایت بلکه صریحِ روایت، دالّ بر «وجوب» است. اما آنچه که از وسائل نقل کردیم که ایشان هم به صدوق و کلینی نسبت داد، دال بر این است که این روایت باید به قرینه بقیه روایات حمل بر استحباب شود -کما هو المشهور- بلکه جواهر میفرماید: «بل فی الغنیه الإجماع علیه و لعلّه کذلک -أی الإجماع-». میفرمایند: غنیه ادعای اجماع بر استحباب غسل مولود کردهاند و چهبسا این ادعا صحیح باشد.
#فقه
@Nardebane_feghahat