eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد 1398/6/25 🔸 «رجال ابن داوود» به اصطلاح امروزی‌ها غلط زیاد دارد. مزایای خاص خودش را هم انصافاً دارد و مهم ترین غلطی که در این کتاب تقریباً در هر صفحه‌ای تکرار شده (نه یک بار) فرق بین «جش» و «کش» است. 🔹 یک مطلبی را نقل می کند، بعد رمز «کش» می گذارد. «کش» یعنی «کشی»، اما آن مطلب در «نجاشی» است که باید «جش» می نوشت، «جش» یعنی نجاشی. 🔸 این فرق بین «جش» و «کش» در کتاب ابن داوود خیلی جابجا شده است. یعنی در هر صفحه ای شاید چهار پنج بار و شاید بیشتر جابجا شده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ❓آیا اگر راوی، ناقل روایاتی بود که در آنها توثیق خودش وارد شده بود، می توان نسبت به آن روایات اعتماد کرد و او را موثق دانست یا خیر؟ 🔸 نسبت به این گونه روایات، سوء ظن دارد و آنها را نمی پذیرد. همانطور که درباره مالک بن اعین چنین می گوید: «... والروایات التی تدل علی حسنه کلها تنتهی الیه. و کیف یمکن الوثوق بحال الرجل من قول نفسه و نقله؟» 📚 کتاب الطهاره ج1 ص282 @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ آیت الله (رضوان الله تعالی علیه): 🔸 این گونه موارد، مستلزم دور است [زيرا] قبول روايت متوقف بر وثاقت خودش است، و وثاقت خودش متوقف بر قبول همين روايت است. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) آيت الله در «کليات رجال» از نقل مي‌کند: کسي که روايتی نقل کند که اشاره به مدحش دارد، ما سوء ظن به اين فرد پيدا مي‌کنيم. [مثلاً] نقل مي‌کنند از امام صادق (علیه‌السلام) كه اسم بهشتي‌ها را برده است. کساني از اهل بيت و اصحاب خودشان. نگاه کردم اسمِ من هم در آخرش است. من هم جزء همان‌ها هستم. خب اين سنخ روايات به جعل أقرب است. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد 1397/7/9 🔸می گویند مرحوم سید بحر العلوم در یک سفری که به منطقه چفل داشت، با يک عالم یهودی بحثش می‌شود. او می گوید شما نبوت موسی را قبول دارید ما هم قبول داریم، لذا استصحاب می کنیم. اما نبوت حضرت محمد که محل شک بین ما و شماست. ما قبول نداریم. 🔹 بعد مرحوم بحر العلوم می گوید: من نبوت موسی(ع) را قبول دارم که بشارت به حضرت پیغمبر داده است اما آن موسایی را که تو می گویی قبول ندارم؛ لذا جای استصحاب نیست.  @Nardebane_feghahat
کانال یادداشت های تاریخی به واکاوی مسائل تاریخی و فرهنگی ایران اسلامی پرداخته و به شبهات وارد شده در فضای مجازی پاسخ خواهد داد. @historynotes
✔️ استاد محمد تقی شهیدی: 🔹 «عمر بن حنظله» معروف است و بیش از 70 روایت دارد و قدحی نیز از جانب او نیامده است. آیت الله (ره) همین مطلب را دال بر وثاقت ایشان می دانستند. این که حداقل دارای حسن ظاهر بوده است که اماره تعبدی بر عدالت است. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 من‌ شاهد بودم‌ كه‌ نجف‌ پر از مدرسه‌ بود، كتاب‌ فراوان‌ بود، فعاليت‌هاي‌ علمی رونق‌ داشت‌ و طلبه‌ها واقعاً درس‌ مي‌خواندند. دنيا در نظرشان‌ بي‌ مقدار بود. همه‌ زاهد بودند و زحمت‌ مي‌كشيدند. 🔸 ما كه‌ طلبه‌ جواني‌ بوديم‌، احساس‌ مي‌كرديم‌ كه‌ مثلاً آقايی هم‌ به‌ اندازه‌ ما زحمت‌ مي‌كشد و زندگي‌ِ هم‌سطحي‌ با ما دارد. 🔹 وقتي‌ جلد اول‌ معجم‌ آقاي‌ خويي‌ چاپ‌ شد، مي‌دانستيم‌ كه‌ ايشان‌ براي‌ نوشتن‌ اين‌كتاب‌، خيلي‌ زحمت‌ كشيده‌اند. 🔸 اين‌كه‌ طلبه‌ احساس‌ كند بزرگان‌ حوزه‌ هم‌ زحمت‌كش‌ هستند و رنج‌ مي‌برند، به‌ شاگردان‌ او قوّت‌ مي‌دهد. همين‌ باعث‌ مي‌شد كه‌ طلبه‌ها هم‌ آرام‌ نداشته‌ باشند و از صبح‌ تا شب‌ بكوشند. 🔹 به‌ خاطر دارم‌ روزي‌ 14 درس‌ و بحث‌ داشتم‌. از اول‌ صبح‌ تا آخرشب‌. كار ديگري‌ نداشتيم‌. فقط‌ مي‌خوانديم‌ و مي‌گفتيم‌ و مي‌شنيديم‌. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج اصول استاد شب‌زنده‌دار 94/10/28 🔸 صاحب هداية المسترشدين یعنی مرحوم حاج شیخ محمدتقی اصفهانی (قدس سره) از اعاظم علماي اصول هست و همچنین برادرش صاحب فصول (رضوان الله عليهما). 🔹 مي‌گويند فصول را دادند دست حاج شيخ محمدتقي و ایشان مزاحی کرد و فرمود: يک نقطه کم دارد! ❓سؤال: ... (پرسش مشخص نیست) ✅ جواب: بله؛ آن‌ها حق دارند رد بکنند. شوخی است، فصول کتابی نيست که کسي بگويد فضول است ولی دیگر حالا شوخي است. @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 وبینار تحلیل فهرستی💢 🔰 ارائه: استاد مددی (حوزه علمیه قم) 🔰 گفت‌وگو کنندگان: پروفسور نیومن (ادینبرو) و پروفسور گلیو (اگزتر) 🌐 برگزارکننده: کالج اسلامی لندن فهرست: 00:03 خوشآمدگویی 03:53 مقدمه دکتر جهانگیری درباره کالج اسلامی لندن 10:48 مقدمه کمیل راجانی درباره تحلیل فهرستی 16:15 ارائه استاد مددی (1) 26:47 ترجمه 31:50 ارائه استاد مددی (2) 36:55 ترجمه 41:47 ارائه استاد مددی (3) 48:12 ترجمه 53:43 ارائه استاد مددی (4) 1:00:09 ترجمه 1:08:22 ارائه استاد مددی (5) 1:11:07 ترجمه 1:15:01 پرسش پرفسور گلیو 1:23:48 ترجمه (فارسی) 1:29:21 پاسخ استاد مددی به سوال اول 1:37:31 ترجمه 1:42:42 پاسخ استاد مددی به سوال دوم 1:45:20 ترجمه 1:47:34 پرسش پرفسور نیومن 1:58:58 ترجمه (فارسی) 2:02:04 پاسخ استاد مددی به سوال 2:14:10 ترجمه 2:21:00 پرسش یکی از حضار و پاسخ استاد مددی 2:23:49 ترجمه 2:25:58 صحبت دوم پرفسور نیومن 2:30:58 ترجمه 2:33:31 صحبت دوم پرفسور گلیو 2:37:20 ترجمه 2:40:16 نکات پایانی پرفسور گلیو 2:41:05 ترجمه 2:42:42 نکات پایانی پرفسور نیومن 2:43:02 ترجمه 2:43:46 نکات پایانی استاد مددی 2:48:10 ترجمه و خاتمه بحث @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج اصول استاد شب‌زنده‌دار 94/10/28 🔸 من ديدم اخيراً يک کتابي مثلاً سي يا چهل صفحه‌اي چاپ شده به نام «حذف الفضول من علم الاصول». مي‌گويد تمام اصول همه‌اش همين سي يا چهل صفحه است. بقيه‌اش فضول است. 🔹 اين صاحب أعيان الشيعة سيد محسن امين (قدس سره) يک کتابي از او چاپ شده به نام «حذف الفضول من علم الاصول». 🔸 خب اين هم خيلي کم لطفي به علم اصول است که اين جوري بگوييم. اگر اين تحقيقات نبود مگر اين قوام در استدلال پيدا مي‌شد در فقه؟ خب حالا بعضي جاهايش هم ممکن است يک مقداري متورم شده باشد؛ ولي اين جوري نيست که بعضي‌ها خيال مي‌کنند. 🔹 اگر خداي نکرده کسي اصول را از فقه بگيرد، آن وقت آن فقهي مي‌شود که ديگر خيلي بي‌ در و دروازه، و هرج و مرج در آن ايجاد مي‌شود. @Nardebane_feghahat
❓ما هو رأي سماحتکم في تفسیر علي بن ابراهیم القمي (رحمه الله) المطبوع و المتداول في زماننا هذا؟ ✔️ پاسخ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 بسمه تعالی. لا إشکال في أن علي بن ابراهیم القمي له کتاب فیما یرتبط بالقرآن و المقدار الواضح –تقریباً– له کتاب في تفسیر و کتاب آخر في علوم القرآن، کما انه لا اشکال في أن الکتاب المطبوع لیس له جزماً. نعم روي الحسن بن سلیمان الحلي –تلمیذ الشهید الاول– في کتابه (المنتخب من مختصر البصائر) عن هذا الکتاب بعنوان تفسیر القمي و من ذلك اشتهر الکتاب بأنه تفسیر القمي و التفصیل موکول الی محلّه. @Nardebane_feghahat