✳️ سوزاندن گندمِ احتکار شده!
🔸 ابن حزم اندلسی در کتاب «المحلی» از ابوالحکم روایت کرده است که: «إن علی بن ابی طالب أحرق طعاماً إحتکر بمائه ألف» علی بن ابی طالب گندمی را که قیمت آن صدهزار درهم بود و احتکار شده بود، سوزانید.
🔹 این روایت را هرچند ابن حرم اندلسی (بزرگِ فرقه ظاهریه اهل سنت) آورده، ولی متاسفانه میبینیم که در کتب فقهی شیعه هم راه پیدا کرده است! در حالی که با أدنیٰ تأملی میتوان به ساختگیبودنِ این قبیل روایات پی برد.
🔸 اولاً که: این مطلب سندِ شیعی ندارد.
ثانیاً: ابن حزم اندلسی حاکمزاده است و به چنین مطالبی نیاز داشته است یا حداقل بیرغبت نبوده.
ثالثاً: این چه نسبتی است که به امیرالمومنین (سلام الله علیه) داده شده؟! چرا باید این مقدار گندم را سوزاند و در اختیار مردم که به آن احتیاج دارند، قرار نداد؟!
آن هم در آن دوران که اگر سوزانده شود، دسترسی به گندم به آن راحتی نیست. مثل امروز نیست که بالأخره بتوان از دورترین نقاط به برخی مواد غذایی دسترسی پیدا کرد.
🔹 به این نکته توجه داشته باشیم که برخی برای توجیهِ عملکردِ خود نیاز دارند که اهلبیت (علیهمالسلام) را طوری معرفی کنند که رفتارشان زیرِ سوال نرود!
✍ رضا حسینی
#فقه
#احتکار
@Nardebane_feghahat
✔️ شیخ طوسی (رضوان الله علیه):
🔹 «فأما ما اخترته من المذهب فهو: ان خبر الواحد إذا کان وارداً من طریق أصحابنا القائلین بالإمامة، و کان ذلک مرویا عن النبی (صلی الله علیه و آله) أو عن واحد من الأئمة (علیهم السلام)، و کان ممن لا یطعن فی روایته، و یکون سدیدا فی نقله، و لم تکن هناک قرینة تدل علی صحة ما تضمنه الخبر، لأنه إن کانت هناک قرینة تدل علی صحة ذلک، کان الإعتبار بالقرینة، و کان ذلک موجبا للعلم - و نحن نذکر القرائن فیما بعد -جاز العمل به.
🔸 و الذی یدل علی ذلک: إجماع الفرقة المحقة، فانی وجدتها مجمعة علی العمل بهذه الأخبار التی رووها فی تصانیفهم و دونوها فی ٱصولهم، لایتناکرون ذلک و لا یتدافعونه، حتی ان واحداً منهم إذا أفتی بشیء سألوه من أین قلت هذا؟ فإذا أحالهم علی کتاب معروف، أو أصل مشهور، و کان راویه ثقة لا ینکر حدیثه، سکتوا و سلموا الأمر فی ذلک و قبلوا قوله، و هذه عادتهم و سجیتهم من عهد النبی (صلی الله علیه وآله وسلم) و من بعده من الأئمة (علیهم السلام)، و من زمن الصادق جعفر بن محمد (علیه السلام) الذی انتشر العلم عنه و کثرت الروایة من جهته، فلولا أن العمل بهذه الأخبار کان جائزاً لما أجمعوا علی ذلک و لأنکروه، لأن إجماعهم فیه معصوم لا یجوز علیه الغلط و السهو...»
📚 العدة في أصول الفقه، الشيخ الطوسي ج1 ص204
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم شیخ طوسی (رضوان الله علیه):
🔹 «…أنّ كثيرا من مصنّفي أصحابنا و أصحاب الأصول ينتحلون المذاهب الفاسدة و إن كانت كتبهم معتمدة»
📚 الفهرست، للطوسي، ص4
#رجال
@Nardebane_feghahat
❓آیا خوردن ماده سیاه داخل استخوان مرغ و گوسفند که در غذا ها پخته شده حرام است؟
🔹 مقام معظم رهبری:
حرام نیست.
🔸 آیت الله سیستانی:
خوردن مغز استخوان اشکال ندارد.
🔹 آیت الله مکارم شیرازی:
خوردن آن اشکالی ندارد اما خوردن نخاع حرام است.
🔸 آیت الله صافی گلپایگانی:
اگر منظور مغز استخوان باشد، خوردن آن حرام نیست.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ درس فقه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۱
🔸 مرحوم شيخ انصاری (ره) فرمودهاند: در صورتي که عاقد خودش اصيل نباشد و تنها وکيل در إجراي صيغهي عقد باشد، اين وکيل خيار مجلس ندارد و سه دليل بر آن اقامه کردهاند.
#فقه
#مکاسب
@Nardebane_feghahat
🔸 در «قاعده مقتضی و مانع» بحث بر سرِ آنست که اگر مقتضیِ حکم محرز باشد و در وجود مانع شکّ گردد، وجود معلول (یعنی حکم) را نتیجه میگیریم.
#اصول
@Nardebane_feghaha
✔️ مرحوم آیت الله خویی (ره):
🔸 ولو فرضنا و سلّمنا أنّ الرواية دالّة على بطلان البيع الغرري فالحقّ ما ذهب إليه شيخنا الأنصاري (قدّس سرّه) من بطلان البيع سواء تعلّق الجهل بأصل وجود المبيع أو بحصوله في يد المشتري و بصفاته من حيث الكيفية أو الكمّية.
📚 التنقيح في شرح المكاسب، الخوئي، السيد أبوالقاسم ج1 ص320
#مکاسب
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله نوری همدانی
کتاب البیع
92/03/11
🔸 شیخ اعظم انصاری در مکاسب فرموده : مراد از اخبار دالِّ بر جوازِ «بیع ما لیس عنده» بیعِ کلّیِ فی الذمّه میباشد و مراد از این روایت که میگوید «لا تبع ما لیس عندک» بیعِ عینِ شخصیِ خارجی است.
🔹 به علاوه مراد از «لا تبع ما لیس عندک» این است که «لا تبع لنفسک و عن نفسک» یعنی از طرف خودت و برای خودت نفروش که این از محل بحث ما (بیع فضولی) خارج است، زیرا همان طور که قبلا عرض کردیم بحث ما فعلاً درمورد صورتی است که مالِ غیر از طرف غیر و بدون هیچگونه إذنی فروخته شود و بعداً نزد مالک رفته و اجازه گرفته شود.
#فقه
#مکاسب
#نوری_همدانی
@Nardebane_feghahat
🔸 ثمّ إنّ الظاهر كما اعترف به بعض الأساطين: أنّ «القدرة على التسليم» ليست مقصودة بالاشتراط إلاّ بالتبع، وإنّما المقصد الأصلي هو «التسلّم» (تسلم مشتری، مبیع را و تسلم بایع، ثمن را)، و من هنا لو كان المشتري قادراً دون البائع كفى في الصحّة، كما عن الإسكافي والعلاّمة وكاشف الرموز والشهيدين والمحقّق الثاني.
📚 مکاسب ج4 ص190و 191
#فقه
#مکاسب
@Nardebane_feghahat
✔️ درس فقه استاد مرتضوی
🔸 بحث شده که: قدرت بر تسلیم که از شرائط است آیا در زمان عقد از شرائط میباشد یا در زمانِ استحقاق تسلیم از شرائط است؟
🔹 مرحوم شیخ میفرمایند: قدرت بر تسلیم در زمان استحقاق تسلیم معتبر میباشد.
#فقه
#مکاسب
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله :
🔹 در قرن چهارم دعوای شدیدی بین علمای ما بوده است که #ماه_رمضان سی روزه است یا 29 روزه هم می شود. البته سی روزه بودن ماه رمضان، روایت دارد.
🔸 حتی #شیخ_مفید هم در ابتدا قائل بود که ماه رمضان همیشه سی روزه است و بعدها از این نظر برگشت.
🔹 سپس #شیخ_طوسی هم دنبال ایشان رفت و تقریبا بعد از ایشان همه ی علمای ما گفتند که ماه رمضان هم مثل سائر ماه ها ناقص می شود.
#فقه
@Nardebane_feghahat