🔸 #محقق_حلی در کتاب «معارج الأصول» بر این باور است که صحابۀ پیامبر (ص)، سخنان ایشان را پس از پایان مجلس و بعد از گذشت زمان – کم یا زیاد – روایت می کردند؛ یعنی نقل به معنا و نه نقل به لفظ.
🔹 «أن الصحابة كانت تروي مجالس النبي (صلىاللهعليهوآله) بعد انقضائها وتطاول المدد ، ويبعد في العادة بقاء ألفاظه (عليهالسلام) بعينها على الاذهان».
📚 معارج الاصول، ص 153
@Nardebane_feghahat
استادباقری شاهرودی.mp3
1.16M
✅ استاد باقری شاهرودی:
🔸 خودتان هم می دانید که در امتحان شفاهی بنا نداریم سخت بگیریم.
🔹 مو به موی مباحث اصول فقه ثمره دارد، حتی مباحث وضع و معانی حرفیه.
🔸 مرحوم شیخ بی کار نبوده است که این مباحث را بحث کرده است، قطعا ثمره دارد.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای:
🔹 یک فقیه در طول تمام 20 سال هم که استنباط می کند، ممکن است یک بار هم حاجتش به بحثی یا به مبنای معانی حروف یا در حقیقت و مجاز و مبانی دیگر نیفتد. چه لزومی دارد که ما این همه در مباحث غیر لازم اصول معطل شویم؟!».
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمدسعید حکیم بحث معانی حرفیه در علم اصول را از مسائل زائد و بی فایده می داند:
🔹 «لا سیما مع عدم وضوح ترتب ثمرة عملیة مهمة علیه».
#اصول
@Nardebane_feghahat
🔹 مرحوم مظفر در المنطق می فرمایند که اصلا تعریف به ذاتیات یعنی تعریف به حدتام و ناقص وجود ندارد؛ بلکه این تعاریفِ ما، رسم هایی هستند که شبیه به حدّ می باشند.
#منطق
@Nardebane_feghahat
بررسی قیام مختار2.lite.mp3
5.34M
✔️ بررسی مشروعیت قیام مختار ثقفی و نقد ادله آن (جلسه 2)
🎧 فایل صوتی
🔹 رضاحسینی
@Nardebane_feghahat
افکار و اعتقادات رازی.lite.mp3
14.86M
✔️ بررسی افکار و نظریات محمد بن زکریای رازی (کاشف الکل)
🎧 فایل صوتی
🔹 رضاحسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آقابزرگ تهرانی (ره):
🔹 « به احتمال زیاد دستى در كار بوده است تا مطالبِ مؤیدِ تصوف به مجلسىیِاول نسبت داده شود؛ در حالى كه وى منزّه از اين امر است؛ چنان كه فرزندش نيز او را مبرّا دانسته و نوشتههايش نيز از همان حكايت دارد. آنچه به نام محمدتقىمجلسى آمده، از طرف برخى صوفيه معاصرِ وى نوشته شده و سپس ميرلوحى كه بشدت با مجلسى پدر و پسر درگير بوده گمان كرده از ملا محمدتقىمجلسى است و آن را در اصفهان شايع كرده است.»
📚 الذریعه، ج ۴ ص ۴۹۸
@Nardebane_feghahat
🔹 به اطلاع طلاب گرامی می رساند درس آزاد مكاسب پايه هفتم فقه ٢ (از ابتداي بحث كذب) به تدریس استاد بزرگوار حضرت حجة الاسلام و المسلمین استاد مهدیان (حفظه الله) از فردا در مدرس فقهي امام محمد باقر (عليه السلام) جنب مسجد سلماسي رأس ساعت ١١ رسمي آغاز مي شود.
@Nardebane_feghahat
🔸 #میرزای_قمی در تعریف علم اصول فرموده: «العلم بالقواعد الممهدة لاستنباط الأحكام الشرعية».
🔹 اما #صاحب_کفایه تعریف او را چنین تغییر داده است:
«صناعة يعرف بها القواعد التي يمكن أن تقع في طريق استنباط الأحكام، أو التي ينتهى إليها في مقام العمل».
#اصول
#تعریف_علم_اصول
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
🔸 #میرزای_قمی در تعریف علم اصول فرموده: «العلم بالقواعد الممهدة لاستنباط الأحكام الشرعية». 🔹 اما #
✳️ درس خارج اصول استاد محسن فقیهی
97/08/26
✔️ امتیاز تعریف آخوند نسبت به تعریف میرزای قمی
🔸 «الممهدة» اسم فاعل و مشتق است. در کتاب #کفایه خواندیم: «المشتق حقيقة في خصوص ما تلبس بالمبدأ في الحال» . قواعد ممهدة یعنی قواعدی که آماده شده؛ فرض میکنیم در 200 سال قبل، قواعد ممهده، 50 مورد بود، در گذشت زمان این قواعد، زیاد شدند و مثلاً امروز 200 قاعده شده است. زمانی که در 200 سال پیش علم اصول تعریف شد به قواعد ممهده، حقیقت در همان قواعد موجود داشت و شامل قواعد بعدی نمیشد؛ به همین خاطر مرحوم آخوند این قید «القواعد الممهدة» را به «القواعد التي يمكن أن تقع في طريق استنباط» تبدیل نمود تا شامل قواعد گذشته، حال و آینده شود. این یکی از نقاط قوت تعریف آخوند نسبت به تعریف میرزای قمی است.
#اصول
#تعریف_علم_اصول
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله تعالی:
🔹 اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ
🔸 زور در لغت به معنای کج بودن است و به کجی دنده های پهلو زور میگویند و به بغداد هم که زورا میگویند علتش این است که روی پیچ به نظرم دجله است و تیسفون نزدیک این شهر است و به #غیبت و #کذب هم زور گفته شده چون از طبیعت فطرت الهی کج هستند.
🔹 فقها برای حرمت غنا به این آیه استناد می کنند.
#فقه
#غناء
@Nardebane_feghahat