eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ پرسش: چرا حضرت امیر‌(علیه السلام) کتابی را تدوین کردند که فقط در اختیار امامان معصوم باشد و عموم مردم از آن بهره نبرند؟ ✅ پاسخ آیت الله حفظه الله : 🔹 معلوم نیست که ایشان این کتاب را تنها برای ائمه بعدی تدوین کرده باشند؛ اما به دلایلی ـکه نیاز به توضیح مبسوطی داردـ این کتاب بعدها نشان امامت و ولایت گردید. 🔸 بنابراین بعید نیست که این کتاب اساساً برای تنظیم، تبیین و تحدید سنن پیامبر(صلی الله علیه و آله) و نشر در جامعه آن روز مسلمانان تألیف و تدوین شده بود؛ اما حوادث بعدی دنیای اسلام موانعی در راه نشر آن پدید آورد و بعدها بر اثر گذشت زمان و برخی عوامل دیگر، موجب شد که این کتاب در جامعه منتشر نشود. وقتی حضرت امیر‌(علیه السلام) در دوره خود نتوانند مانع شوند، حساب بقیه موارد را باید کرد. @Nardebane_feghahat
✅ حضرت آیت الله حاج سید احمد ـ حفظه الله ـ بارها و بارها بر این نکته تاکید فرموده‌اند که: احادیث ما در تولید و در تدوین شده‌اند و لذا برای فهم آنها با پیش‌زمینه‌های ذهنی سائل و چیزهایی که امام (ع) مد نظر داشته‌اند باید فقه اهل سنت در این 2 شهر را بدانیم و بر آن مسلط باشیم: برای مدینه فقه و برای کوفه فقه . این را هم بنده اضافه کردم که وقتی شخص به محضر امام (ع) مشرف شده و حکمی را سؤال می‌کند قاعدتاٌ سؤال وی به تعبیر امروزی در خلأ شکل نگرفته و متأثر از اجواء فقهی معاصران اوست. @Nardebane_feghahat
(ره): 🔸 بدان كه نصف تعلّق به حضرت صاحب الزمان(عليه السلام) دارد، و نصف ديگر به سادات، يعنى جمعى كه از جانب پدر به كه جدّ حضرت رسالت پناه (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است منسوبند، اگرچه از اولاد حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام) نباشند، به شرط آنكه شيعه اثناعشرى باشند و ايتام يا مساكين يا ابناى سبيل باشند، و نصفى كه به اين جماعت متعلّق است،صاحب مال مى تواند كه خود ميانه ايشان قسمت نمايد،و امّا آن نصف كه تعلق به حضرت صاحب الزمان(عليه السلام) دارد،در زمان غيبت بر صاحب مال واجب است كه به دهد تا مجتهد آن را ميان آن جماعت قسمت نمايد . 📚 ص 268 @Nardebane_feghahat
✅ مغالطه استثنای قابل چشم‌پوشی این مغالطه هنگامی اتفاق می افتد که شخصی ادعایی مطرح نماید و وقتی دیگران در رد سخن او مثال نقضی مطرح نمایند قائل شود که این مثال نقض یک استثناء می باشد و قابل اغماض است و کلام او را مخدوش نمی‌کند. ☑️ به عنوان مثال: 🔹 همه مردم از وضع اداره جامعه رضایت دارند . ❓پس چرا فلان مسئول انتقاد دارد ؟ 🔸آن مسئول یک استثنا می باشد ! @Nardebane_feghahat
✅ مغالطه تعمیم‌ شتاب زده 🔹 به مغالطه ای می گویند که شخصی در کلام خود به چند مورد کم و نامتعارف استناد می کند و مطابق آن ، حکم کلی می نماید. 🔸 نام دیگر این ، مغالطه است. ☑️ به عنوان مثال : 🔹 امروز یک انسان مذهبی را دیدم که مشغول دروغ گفتن بود . پس همه مذهبی ها دروغگو هستند . @Nardebane_feghahat
☑️ معتقد است اقوی جواز اعطای غیر هاشمی به هاشمی است اگرچه احتیاط مستحب را در عدم جواز می داند . @Nardebane_feghahat
✅ درس خارج آیت الله ◼️ بحث درباره و است. اگر کسی باشد نتواند خود را نگه بدارد یا باشد نتواند خود را نگه بدارد و یا باشد و نتواند در نماز خود را نگه بدارد، چه تکلیفی در مورد نماز دارد؟ 🔶 مرحوم سید (رضوان الله تعالی علیه)  فرموده بودند که این شخص اگر می‌تواند ، در وسط نماز بگیرد و اگر نمی‌تواند ، با همان یک وضو نماز بخواند ولو این‌ که حدثی هم از آن بیرون آمد نمازش درست است ، الا این‌که فرموده بودند : برای هر نمازی یک وضو بگیرد. و لا یجوز الا این‌که برای هر نماز حتی نوافل یک وضو بگیرد! مثلا برای نماز ظهر یک وضو بگیرد ، بین دو نماز اگر می‌خواهد نافله بخواند برای دو رکعت نافله یک وضو بگیرد و بالاخره یک وضو هم برای نماز عصر بگیرد. و اگر نمی‌خواهد نوافل بخواند دو تا وضو بگیرد : یکی برای نماز ظهر یکی برای نماز عصر. ⬅️ این فتوای مرحوم سید در است. @Nardebane_feghahat
📖 کتاب الکترونیکی 《راز مخفی ماندن شب قدر》 و پاسخ به ۹ پرسش اساسی 📍 دانلود رایگان ⏰ تعداد صفحات : ۴۸ 🖊 اثر : رضا حسینی 📞 🆔 @Rezaaa_Hosseini @Nardebane_feghahat
راز مخفی ماندن شب قدر .pdf
1.12M
📖 کتاب الکترونیکی 《راز مخفی ماندن شب قدر》 و پاسخ به ۹ پرسش اساسی 📍 دانلود رایگان ⏰ تعداد صفحات : ۴۸ 🖊 اثر : رضا حسینی 📞 🆔 @Rezaaa_Hosseini
✳️ (۱) ❓آیا بحث رؤیت هلال و اثبات اول ماه، تقلیدی است؟ ✅ پاسخ آیت‌الله‌ : بخشی از آن تقلیدی و بخشی دیگر، غیر تقلیدی است. در مبانی علمی رؤیت هلال (مثلاً: آیا رؤیت با معتبر است یا خیر؟ آیا هلال برای نقاطی که شب مشترک دارند واحد است یا خیر؟ آیا شهادت دو عادل معتبر است یا خیر؟) باید کند. اما اینکه آیا بر اساس آن مبانی، عملاً هلال دیده شده است یا خیر؟ ملاک، اثبات شرعی آن بر اساس حجت است. بنابراین اگر بر اساس مبانی ، مکلف اطمینان به ثابت شدن اول ماه پیدا کند، همان ملاک است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) ✅ درس خارج آیت الله شبیری زنجانی (کتاب الصوم) ☑️ مختار ما عدم کفایت رؤیت با است ، به سه دلیل: 🔹 دلیل اول : تمسک به آیه شریفه: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَج» 🔸 مقدمه : گاهی حکم روي شخص رفته است، به این صورت که شخصی تکليفي دارد که دیگری ندارد، در این موارد حکم براي آن شخص ثابت است و براي ديگري ثابت نيست، مثل مسأله نگاه به نامحرم که شخصی چشمش تيز است و مثلاً از يک فرسخي نامحرم را مي بيند ولي ديگري نمي بيند، در اينجا بر آن شخص که مي بيند خلاف شرع است و بر ديگري که نمي بيند خلاف شرع نيست. 🔹 و گاهی حکم، عمومي است مثل اينکه حدّ ترخص وقتي است که ديوارهاي شهر ديده بشود، که در اينجا مقصود از ديده بشود يعني معمول مردم ببينند نه اينکه اگر تو ببيني حد ترخصّت چنين است. در اينجا اين طور نيست که براي کسی که چشمش قوي تر است و زودتر ديوار را می بیند، ، زودتر برايش تحقق پيدا کند و براي ديگري ديرتر متحقق بشود. اينها حکم واحدي دارند و مقصود ديواري است که متعارفاً ديده مي شود. و لذا اين طور نيست که هر چه اختراع بيشتر بشود حد ترخص عقب تر برود که برسد به جايي که از ده فرسخي ديوار را با وسيله اي ببينند و همان جا حدّ ترخص آنها بشود. ✅ تقریب استدلال به آیه شریفه: 🔸 در مسأله رویت هلال،حکم، عمومی است. در آیه شریفه مي فرمايد: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَج» يعني أهله راه هايي هستند که براي عموم مردم قرار داده شده اند که وقت ها و حج را بشناسند، يعني حتي شخص روستائی هم بفهمد. پس اگر مسأله دستگاه مطرح باشد بايد دستگاهي باشد که در اختيار عموم از شهري و روستایی بوده باشد، للناس که براي افراد نادر نمي تواند باشد. وقتي که حکمي براي عموم مردم است بايد از راهي باشد که عموم مردم بتوانند و نمي شود که فقط توسط برخي که ابزار خاصي دارند ثابت بشود که حتي اين وسيله در همه شهرها هم نباشد تا چه رسد به روستاها. و نمي شود که حکم روي عموم و براي همه باشد ولي فقط در موارد و اشخاص خاصي قابل اثبات باشد. پس طبق آیه شریفه رویت با چشم مسلح چون برای عموم مردم ممکن نیست کفایت نمی کند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) 🔸آیا هلال ماه با حکم حاکم شرع ثابت می شود ؟ 🔹اول ماه با حکم حاکم ثابت نمیشود،مگر اینکه موجب إطمینان شود. البته در حجّ می توان بر طبق نظر عامه درباره اول ماه، اعمال حجّ را بجا آورد، هرچند یقین یا اطمینان باشد که نظر آنها صحیح نیست. 📚 توضیح المسائل آیت الله مسئله۱۷۴۰ @Nardebane_feghahat