eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (۱) ✅ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔸 کتابِ "جعفر بن محمد بن شریح حضرمی" جزء اصول ستة عشر است و کتاب به نحو به دست ما رسیده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) ✅ آیت الله سید احمد حفظه الله: 🔸 شیخ در «فهرست» نام جعفر بن محمد بن شریح را برده و طریق خودش را به ایشان ذکر کرده ولی اسم او را نبرده. 🔹 آقای هم سعی کرده توجیه کند که مصدر شیخ پیش مرحوم نجاشی نبوده. عرض کردیم: اصل این کار کار خوبی است ـ که انسان بین این فهرست‌ها و رجال و آنچه در روایات هست مقارنه کند ـ ولی باید شخص خودش در این کار مجتهد و صاحب‌نظر باشد. 🔸 مثلا مرحوم نجاشی برای خود جعفر کتابی ننوشته، لکن به مناسبتی از او اسم برده (حميد بن شعيب السبيعيّ الهمدانيّ كوفيّ...، له كتاب رواه عنه عدّة...، وله كتاب يرويه جعفر بن محمد بن شريح عنه عن جابر [فهرست اسماء مصنفي الشيعة 📚 رجال النجاشي ص 133 🔹 ولی برای خود ایشان کتاب نوشته (له كتاب، رُوّيناه بالإسناد الأوّل [جماعة من أصحابنا (حسین بن عبید الله و ابن‌عبدون و...)، عن أبي محمّد هارون بن موسى التلّعكبريّ]، عن ابن همّام، عن حميد، عن أحمد بن زيد بن جعفر الأزديّ البزّاز، عن محمد بن أُميّة بن القاسم الحضرميّ، عن جعفر بن محمّد بن شريح. 📚 الفهرست، ص 93، ش 148 @Nardebane_feghahat
✅ أمالی‌ نویسی یکی از روش‌های تحمل و نگارش حدیث است . در این روش استاد در مجلسی سخنرانی می‌کرد و شاگردان سخنان او را می‌نوشتند و جمع‌آوری می‌کردند تا کتابی می‌شد و آن را "الأمالی" یا "المَجالس" می‌خواندند . 🔸 مشهورترین نمونه‌های امالی نویسی در شیعه کتاب‌های ، شیخ ، و  است. @Nardebane_feghahat
✳️ زیارة الرضا (عليه السلام) مستحب و ملاقاة السلطان حرام ! محدث در انوار نعمانیه فرموده : با وثوق ترین بزرگان حدیث کرد مرا که سید جلیل و شیخ محقق ، ترک کردند زیارت مشهد رضوی (علی ساکنه افضل الصلوة) را از ترس اینکه مبتلا شوند به دخول بر سلطان عباس اول با اینکه از همه سلاطین شیعه تر بود، و در اشرف ماندند و به بلاد عجم نیامدند از ترس ورود بر سلاطین و در جایی دیده ام که فرمودند : زیارة الرضا علیه السلام مستحب و ملاقات السلطان حرام... قال المحدّث الجزائري في الأنوار النعمانية: وقد حدّثني أوثق مشايخي أنّ السيد الجليل محمّد صاحب المدارك والشيخ المحقق الشيخ حسن صاحب المعالم قد تركا زيارة المشهد الرضوي على ساكنه أفضل الصلاة خوفا من أن يكلّفهم الشاه عباس الأول بالدخول عليه، مع أنه كان من أعدل سلاطين الشيعة، فبقيا في النجف الأشرف ولم يأتيا إلى بلاد العجم احترازا من ذلك المذكور (خاتمة المستدرك ج۲ ص۸۴) @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) ☑️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد حفظه الله: 1395/12/21 🔹 راجع به کتاب محمد بن علی بن محبوب هم چند بار عرض کرده ایم که ایشان از بزرگان اشاعره قم است. 🔸 ایشان استادِ مرحوم نیست بلکه کلینی با یک واسطه از او نقل می کند. 🔹 ایشان در کل ، یک روایت هم ندارد. بله، کلینی در در ابواب ایمان و کفر فقط یک حدیث از ایشان نقل می کند. نمی دانیم چه نکته ای بوده است که کلینی روی این شخص و کتابش، حساسیت نشان داده است! 🔸 نام کتاب ایشان هم، «نوادر المصنف» یا «نوادر المصنفین» است. معلوم نیست که آیا مرادشان احادیث بسیار ناب بوده است (که مخصوصا با تعیبیرِ مصنفین می سازد) یا روایاتی که به آن، عمل نکرده اند؟ @Nardebane_feghahat
(۲) ☑️ درس خارج فقه آیت الله حفظه الله: 1395/2/20 🔸 محمد بن علی بن محبوب اشعری از بزرگان قم است. کرارا ما متعرض احوال ایشان اجمالا شدیم. ایشان کتابی به نام "نوادر المصنف" یا "نوادر المصنفین"، شاید هم "مصنف" صحیح‌تر باشد، حالا اسم کتاب هم محل کلام است. عرض کردیم مرحوم شیخ که بغداد آمدند از خراسان، این کتاب را به خط خودشان استنساخ کرده بودند، و همین نسخه بعدها در اختیار قرار گرفته. ابن ادریس تصریح می‌کند در بخش این هایی که از کتاب ابن محبوب نقل می‌کند از نسخه جدش مرحوم شیخ ابی جعفر طوسی است. 🔹 این "نوادر المصنفین" یا "نوادر المصنفِ" ایشان، احتمال می‌دهیم واقعا مراد همان "نادر" باشد یعنی غریب و شاذ ( باز در خود علم الحدیث هم این چند تا تعبیر را دارند. حدیث نادر، حدیث شاذ، حدیث غریب، حدیث منفرد، انفرد به، فرد، این تعابیر را دارند. بعضی‌ها هم خب طبعا بحث کردند که فرق اینها با همدیگر چیست که طبعا جای آن بحث‌ها اینجا نیست). علی ای حال آن که برای خود من تا حالا اجمالا روشن شده، این کتاب نوادر ایشان ظاهراً دیگر نوادر بوده، انصافا این یکی نوادر بود. احادیث نوادر را جمع آوری کرده، ظاهرش به نظر من این طور است. البته عرض کردم این را کسی ننوشته، این دیگر استظهار شخص خود من است. 🔸 خیلی "محمد بن علی بن محبوب" را با جلالت شأن نام می‌برد. اما از این کتاب ایشان مثلا حتی یک حدیث هم نقل نکرده است. این هم چیز غریبی است یعنی واقعا، در پنج جلدی که در باب فروع است، مرحوم شیخ کلینی حتی یک حدیث واحد هم از محمد بن علی بن محبوب ندارد. حالا علتش که نمی‌دانیم ما عرض کردیم خیلی از مطالب را فعلا مطرح می‌کنیم تا آقایان رویش کار بکنند شاید نتایجی پیدا بشود. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ✅ آیت الله سید احمد حفظه الله: 🔸 از عجایب این است که با این که محمد بن علی بن محبوب شیخ القمیین فی زمانه است، مرحوم حتی یک روایت از این کتاب در بخش فقه کافی نقل نکرده است. شیخ کلینی با یک واسطه شاگرد ایشان است. ایشان در کل کتاب کافی فقط یک حدیث از ایشان در کتاب "ایمان و کفر" نقل کرده است. 🔹 آنچه که ما الآن از کتاب محمد بن علی بن محبوب داریم نسخه‌ای است که شیخ طوسی به قلم خودشان استنساخ کرده‌اند. این بحث مهم نیست که آیا طریق ایشان به وی معتبر است یا نه؛ چون نسخه‌ای است که وقتی به بغداد آمد از کتاب محمد بن علی بن محبوب به خط خودشان استنساخ کردند و از این نسخه نقل می‌کند، روایات این نسخه انفراد و شاذ زیاد دارد کس دیگری مثل کلینی از این کتاب نقل نمی‌کند. نسبتا خیلی کم از این کتاب نقل می‌کند. بعد از شیخ طوسی این کتاب در اختیار قرار می‌گیرد و ایشان در خاتمة مقداری از این کتاب که نسخة دستخط شیخ طوسی بوده است نقل می‌کند. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله : (90/08/23) 🔹 خدا غريق رحمت كند مرحوم را ... مرحوم كاشف‌الغطاء در دارد كه اگر الآن مسيحيّتي مانده يهوديّتي مانده به بركت است اسلام آمده را معرفي كرده، را معرفي كرده، را عَذرا و معصومه و مطهّره معرفي كرده وگرنه اين عهدين تحريف شده‌اي كه شرب خمر و امثال اينها را ـ معاذ الله ـ به انبيا نسبت مي‌دهد، كشتي گرفتن خدا با يعقوب را در بردارد، اين دين با پيشرفت علم ماندني نبود ، خرافه‌اي بود و فسون و فسانه . 🔸 قرآ‌ن آمد انجيل را معنا كرد ، تورات را معنا كرد، انبيا را معنا كرد، عصمت اين ها را روشن كرد، عذرا بودن مريم را معرفي كرد، اينها را زنده كرد. 🔹 يعني مسيحيت به وسيله قرآن مانده، يهوديّت به وسيله مانده وگرنه چيزي نمي‌ماند. @Nardebane_feghahat
1⃣ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ یُقَاتِلُ دُونَ مَالِهِ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ قُتِلَ دُونَ مَالِهِ فَهُوَ بِمَنْزِلَةِ الشَّهِیدِ فَقُلْتُ أَ یُقَاتِلُ أَفْضَلُ أَوْ لَا یُقَاتِلُ فَقَالَ أَمَّا أَنَا فَلَوْ کُنْتُ لَمْ أُقَاتِلْ وَ تَرَکْتُهُ 📚 کافی ج ۵ص ۵٢ 🔹 حسین می گوید : از امام صادق (علیه السلام) در مورد کسی که در دفاع از مالش قتال و جنگ می کند، پرسیدم. امام فرمودند: رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرموده است: کسی که در راه دفاع از مالش کشته شود، به منزله است. به امام گفتم :آیا قتال و جنگ کند بهتر است یا نکند؟ فرمود :اما اگر من باشم او را رها می کنم و قتال نمی کنم. 2⃣ الْبَجَلِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ قُتِلَ دُونَ عِیَالِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ 📚 تهذیب ج۶ ص ١۵٧ 🔸 امام صادق (علیه السلام) از رسول الله (صلی الله علیه و آله) نقل کردند فرمودند : کسی که در راه دفاع از عیال خود کشته شود است. @Nardebane_feghahat
🔸 زمانی که خواهان پس از استبداد صغیر، تهران را فتح کردند و برخی در صدد به شهادت رساندن بودند، از طرف به اصطلاح خیرخواهان پیشنهاداتی به این شرح مطرح شد : 1⃣ شما مخفیانه از تهران خارج شوید و به عتبات عالیات بروید که در این صورت، کسی جرئت نخواهد کرد که شما را از حوزه نجف اشرف به ایران برگرداند. ✅ شیخ فضل الله در جواب گفت: این فرار است و فرار ننگ است و من هرگز این کار را نمی کنم. 2⃣ از طرف سفارت دولت عثمانی پیغام آوردند که ما پرچم آن دولت را بیاوریم ودر بالای بام منزل شما نصب کنیم که در این صورت با حمایت آن دولت، از خطر مصون خواهید ماند. ✅ شیخ در جواب فرمود: من زیر پرچم ولایت امیر مؤمنان (علیه السلام) زندگی کرده ام و هرگز زیر پرچم غیر امیر المؤمنین (علیه السلام) نمی روم. 3⃣ پیشنهاد شد که ایشان اجازه دهد پرچم دولت روس را بر فراز بام خانه اش نصب گردد. ✅ شیخ فضل اللّه در جواب فرمود که من محاسنم را در اسلام سفید کرده ام و هرگز زیر پرچم کفر نمی روم.  @Nardebane_feghahat
1⃣ پرسش: نقاشی انسان یا حیوان بعنوان اثر هنری یا در کتب علمی و تابلوهای آموزشی یا نقاشی ومجسمه گیاه چه حکمی دارد ؟ ✅ پاسخ: اشکال ندارد. 2⃣ پرسش: لطفا بفرمائید کشیدن (طراحی یا نقاشی) چهره انسان (ناقص یا کامل یا شناس یا ناشناس) و کشیدن موجودات دارای روح از نظر معظم له جایز است؟ ✅ پاسخ: اگر صرف باشد بدون تجسیم یا برآمدگی باشد حلال است. @Nardebane_feghahat
✅ اطلاعیه 🔸 لحظاتی پیش بنابر شهادت بعضی از موثقین، حلول ماه شوال المکرم برای حضرت آیت الله ثابت گردید. بنابراین یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹، اول شوال المکرم ۱۴۴۱، می‌باشد. @Nardebane_feghahat