آمریکا، کشور گروه های لابی است. نه تنها در سیاست خارجی بلکه تقریباً در تمامی موضوعات میتوان از طریق لابی بر تصمیم سازی ها و سیاست گذاری ها در آمریکا اثرات جدی گذاشت. در شهر واشنگتن، خیابانی است به نام K Street که مرکز مؤسسات حرفه ای در صنعت لابی است. عربستان رسماً اعلام کرده که در سال 2016، 150 میلیون دلار صرف لابی در دستگاه های حکومتی و همچنین جامعه آمریکا کرده است. هر گروهی که تشکلِ قویتر، پول بیشتر و روانشناسی مؤثرتر داشته باشد، ظرفیت اثرگذاری بر سیاستگذاری ها را پیدا میکند.
با توجه به اینکه ایران کشور فرصت ها، زیبایی ها، طعم ها و توانمندی ها است، چرا در این حدّ، ذهنیت نسبت به ایران منفی است؟ تقریباً هر خارجی که به ایران سفر میکند بلافاصله متوجه میان ذهنیت قبل از سفر و واقعیت بعد از سفر میشود. اصلی روانشناسانه در روابط بین الملل وجود دارد که این شکاف را توضیح میدهد: در صحنه جهانی، ذهنیت به مراتب مهمتر از واقعیت است. ذهنیت نسبت به ایران و ایرانی کجا پردازش میشود و شکل میگیرد؟ در مسکو؟ در شانگهای و بی چینگ؟ یا در ریاض؟ هیچکدام. شاید 90 درصد ذهنیت نسبت به ایران، در آمریکا و در ساخت قدرت آمریکا شکل میگیرد. ما ایرانی ها انتظار داریم دیگران نسبت به ما منصف باشند و یا اخلاقی رفتار کنند. این انتظارات با واقعیات جهانی که مبتنی بر منافع است، سازگار نیست. #عقلانیت#واقع بینی#پویایی در سیاست خارجی # منافع ملی #توسعه پایدار
رهبر معظّم انقلاب در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم ، با تأکید بر جنبه اقتصادی دیپلماسی، فرمودند: «بایستی در دیپلماسی، جنبه اقتصادی تقویت بشود؛ دیپلماسی اقتصادی یک چیز بسیار مهمّی است. امروز انسان مشاهده میکند که خیلی از کشورها وزیرخارجه هم دارند امّا خود رئیسجمهور در زمینه مسئله اقتصادی با کشورهای مختلف یا با فلان کشور خاص، بخصوص وارد میشود و [مسئله را] دنبال میکند؛ یعنی ارتباط با کشورهای مختلف در زمینه اقتصادی خیلی مهم است. این جنبه اقتصادی دیپلماسی را بایستی تقویت کرد. تجارت خارجی خیلی مهم است، به طور ویژه با همسایگان. ما چهارده پانزده همسایه داریم که یک جمعیّت عظیمی را تشکیل میدهند، بازار وسیعی را به وجود میآورند لکن به اینها منحصر نباید بود و [ارتباط با] دیگرِ کشورها هم همین جور است؛ حدود دویست و خردهای کشور در دنیا هست؛ ما بنا نداریم با تعداد خیلی معدودی، با یکی دو کشور ارتباط داشته باشیم، با بعضیها هم امکانش شاید نیست امّا با اکثر اینها امکان ارتباطات خوب و روان وجود دارد؛ تلاش لازم است.» #ولایتمداری #عقلانیت #اقتصاد#منافع ملی#توسعه پایدار
انتخابات میتواند مظهر قدرت ملی باشد و اگر درست برگزار نشود ضعف کشور و ملت و مسئولان را نشان میدهد لذا باید مسئولان مرتبط، راهبرد «مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت انتخابات» را از هم اکنون مشخص کنند تا انتخاباتی خوب، سالم و با مشارکت بالا داشته باشیم.هرچه ضعیف شویم تهاجم و فشار دشمنان بیشتر میشود بنابراین باید قوی شویم که یکی از ابزارهای مهم قدرت، انتخابات است.#ولایتمداری#عقلانیت#انتخابات#منافع ملی#توسعه پایدار
بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام ۱۴۰۲/۱/۱۵
هدایت شده از سید حسین ناصری شکیب
آقای امیر عبداللهیان! حالا که اراده نظام بحمدالله بر مطالبه جدی حقابه ایران از حاکمان افغانستان قرار گرفته است و رئیس جمهور محترم اولتیماتوم می دهند ، شما هم لطفاً در به کارگیری لغات سیاسی حقوقی دقت کن! قرار نیست افغانستان حقابه ایران را«اعطاء» کند! بلکه وظیفه دارد «اداء» کند! واگذار کند...#عقلانیت#شایستگی#منافع ملی #توسعه پایدار
درود آقای رئیس جمهور ، از اول باید با این گروهک بدوی همینگونه سخن می گفتید! 💪💪💪
صحبت های روشن و قاطعانه دیروز آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در استان سیستان و بلوچستان در مورد مطالبه حقابه ایران از هیرمند ، نور امید را در دل ملت به ویژه جان های تفتیده مردم مظلوم سیستان زنده ، و سرکرده گروهک طالبان را با دستپاچگی وادار به واکنش و صدور بیانیه کرد. بیانیه ای که گرچه به زعم برخی ، تهدید آمیز است ولی با اندکی آشنایی با تاریخ روابط دو کشور و به ویژه فرهنگ برره ای و سواد اکابری طالبان ، می توان فهمید که این بیانیه از سر استیصال و در نوع خود کم نظیر است چراکه:
۱-در شروع و پایان بیانیه حداقل دوبار حقابه ایران به رسمیت شناخته شده است این در حالیست که قبلاً و خصوصا در دولت اشرف غنی فراری اساسا این حق ایران انکار می شد.
۲- از عبارت «دو ملت مسلمان» در بیانیه استفاده شده است در حالی که قبلاً گروهک سلفی طالبان معمولاً اسلام شیعی را به رسمیت نمی شناخت.
۳-در بیانیه ، طالبان خود را متعهد به فراهم کردن زمینه رضایت ایران و اجرای متن قرارداد تاریخی میان دو طرف می داند.
هدایت شده از gh.saljoghi۵۴۲۷
29.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علی علیه السلام: التدبیر نصف المعونه. دور اندیشی، نیمی از کار را انجام می دهد.
ولی در مملکت ما گویا عقل و درایت و تدبیر حکم کیمیا را دارند! مثلاً در روزی که رییس جمهور ما به حاکمان جاهل افغانستان اولتیماتوم می دهد که حقابه ملت ایران را واگذار کنید ، عدل، فردای همان روز قوه قضائیه حکم اعدام سه نفر را اجرا میکند!! در صورتی که می شد اجرای حکم را یک ماه به تاخیر انداخت! یعنی دقیقا در موقعیتی که به اجماع ملی و جهانی برای پشتیبانی از حرف حق خود نیاز داریم ، کاری می کنیم که در گوشه و کنار کشور مردم به خیابان آمده و شعارهای ضد حکومتی سر بدهند ؟ و مجامع جهانی هم بر طبل مخالفت و تحریم بیشتر بکوبند!!
#عقلانیت#کیمیا#شایستگی#منافع#ملی#توسعه#پایدار
زین همرهان سست عناصر دلم گرفت شیر خدا و رستم دستانم آرزوست والله که شهر بی تو مرا حبس می شود آوارگی و کوه و بیابانم آرزوست
با وجود توجه به عوامل اقتصادی و فرهنگی در تحلیل وضع کنونی کشور، غالباً در مباحث از عامل سیاست خارجی غفلت میشود در حالی که سیاست خارجی خوب و موفق حتماً موجب بهبود وضع کشور میشود و در مقابل، اختلال و اشکال در سیاست خارجی باعث بروز مشکل در وضع عمومی کشور میشود که نمونههای آن نیز کم نبوده است. مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۲/۳۰ در دیدار کارکنان وزارت خارجه
#ولایتمداری #عقلانیت #توسعه #پایدار
پس از ماهها تصرف و اشغال شهر، در نهایت در طی عملیات گستردهای با نام عملیات «بیت المقدس» که ۲۵ روز به طول انجامید و در چهار مرحله اجرا شد، شهر به محاصره کامل نیروهای ایرانی درآمد و پس از انهدام قوای عراقی و اسارت شماری از نیروهای آن، در ۳ خرداد سال۱۳۶۱ش خرمشهر بهطور کامل آزاد شد و پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز مسجد جامع شهر به اهتزاز در آمد.
امام خمینی فتح خرمشهر را از امور مافوق طبیعت و از عنایات خداوند دانسته است و مقام معظم رهبری حماسه آزادی خرمشهر را حادثهای بینظیر در تاریخ جهان قلمداد کرده و آن را پرچم سرافرازی و پایداری ملت ایران معرفی کرده است. روزنامه فاینشنال تایمز: سقوط خرمشهر و اسارت هزاران سرباز عراقی را فقط میتوان یک شکست فاجعهآمیز دانست و ارتش عراق تحقیر ناشی از آن را نمیتواند فراموش کند... این عمل، افزون بر یک ضربه استراتژیک، از نظر روانی ضربه عظیمی به ارتش عراق وارد کرد.» اکبر هاشمی رفسنجانی در یادداشتی که در شهریور ۱۳۸۹ش منتشر کرده است، پیشنهاد دریافت غرامت برای پایان جنگ پس از فتح خرمشهر را شایعهای خبیث خوانده است که از طرف دستگاههای تبلیغاتی غرب و با هدف تضعیف روحیه مقاومت و دفاع مردم ایران، انتشار یافته بود. مقام معظم رهبری در سوم خرداد سال ۱۳۹۵ و در سالروز فتح خرمشهر فرمودند:خرمشهرها، در پیش است؛ البته نه در میدان جنگ نظامی، بلکه در میدانی که از جنگ نظامی سختتر است. #ولایتمداری#بصیرت#عقلانیت#ایران#قوی
با سلام
همیشه راجع به اهمیت سیاست خارجی نوشته ام ، موضوعی که در واقع نشان دهنده میزان درک سیاست گذاران یک نظام سیاسی از تاریخ و وضعیت موجود جهان و کشور مطبوعشان است و بیان کننده آرزوهای خواب و خیالی یا هدف های واقعی و دست یافتنی معطوف به منافع ملی کشور .
متأسفانه سیاست خارجی ایران در دهه های اخیر در یک پارادایم بسیار بیگانه با واقعیات تاریخی و جغرافیایی کشور به پیش رفته است که از به سامان رساندن رسالت اولیه خود که همانا رسیدن به یک وضعیت آرام و اطمینان بخش با همسایگان می باشد بازمانده است ، بعد از هشت سال دفاع مقدس هنوز در التزام دولت های مختلف عراق به قرار داد ۱۹۷۵ به جایی نرسیدهایم در حالیکه علت عمده جنگ ، نادیده گرفتن همین معاهده از سوی صدام بود و بعد از آتش بس بلافاصله باید عراق را به امضای دوباره آن قرارداد وا می داشتیم اما این مهم اتفاق نیفتاد و مثل دیگر مفاد قطعنامه ۵۹۸ وضعیت مرزی ایران و عراق همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.
همسایگان جنوبی ما در خلیج فارس هنوز در حالت خوف و رجاء نسبت به سیاست خارجی ما به سر می برند و به یک اطمینان خاطری از ما نرسیده اند.
پاکستان علیرغم اینکه ظاهراً هیچ معارضه ارضی با ما ندارد اما ناامن ترین مرز مشترک را با کشور ما دارا می باشد.
با افغانستان با وجود بیشترین مشترکات تاریخی فرهنگی زبانی دینی بر سر حقابه هیرمند و دیگر مسائل سیاسی و امنیتی همین الان درگیریم.
در ترکمنستان و آذربایجان نزدیکترین و بزرگترین پایگاه جاسوسی و نظامی اسرائیل را داریم.
همه این نابسامانی های سیاسی و مرزی به خاطر اینست که سیاست خارجی ما در دوردست ها مشغول «نردعشق» زدن با مردمان و دولتهایی است که هیچ قرابت و تشریک منافعی با ما ندارند و رابطه ما با آنها کاملاً یکطرفه و دست و دلبازانه و حالت دایه مهربانتر از مادر را دارد در حالیکه نظام های سیاسی جهان امروز غالباً به شکل «دولت-ملت»است یعنی همانگونه که منابع از یک سرزمین مشخص با عنوان« کشور » به دست می آید ، منافع هم در همان کشور هزینه می شود و اصطلاحاً سیاست ها خصوصاً سیاست خارجی کشورها ریل منافع ملی هر کشور و ملت است و طبیعی است که در چنین رویکردی ، حل اختلافات با همسایگان یک ضرورت برنامه ریزی شده است و حالت بحران به خود نمی گیرد. #عقلانیت#واقعیت#سیاست#خارجه#منافع#ملی#توسعه #پایدار
سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام ره و همچنین سالگرد قیام پانزده خرداد و شهدای مظلوم این واقعه گرامی باد.
فردا گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربی گرفت و آن را قاطی کرد با تفکر اسلامی و شریعت اسلامی؛ نه، اگر انتخابات و مردمسالاری و تکیهی به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامی استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدی نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان میکرد. این جزو دین است، لذا شریعت اسلامی چهارچوب است؛ در همهی قانونگذاریها و اجراها و عزلونصبها و رفتارهای عمومی که تابع این نظم سیاسی و مدنی است، باید شریعت اسلامی رعایت بشود. و گردش کار در این نظام بهوسیلهی مردمسالاری است؛ یعنی آحاد مردم نماینده مجلس را انتخاب میکنند، رئیسجمهور را انتخاب میکنند، وزرا را با واسطه انتخاب میکنند، خبرگان را انتخاب میکنند، رهبری را با واسطه انتخاب میکنند؛ کار، دست مردم است؛ این، پایهی اصلی حرکت
امام ما بزرگوار ما بود. فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری در سالگرد امام ره در سال ۹۳
رسول اكرم صلّى الله عليه و آله فرمودند: أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلُ. اولین چیزی که خدا آفرید عقل است.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍرسول اكرم صلّى الله عليه و آله فرمودند: أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلُ. اولین چیزی که خدا آفرید عقل است.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ ... خداوند خودداری میکند از اینکه امور دنیا به جز از مسیر طبیعی خود فراهم شوند... حال اگر این کلمات نورانی را معیار سنجش حرف های جریان رسانه داری در کشور قرار دهید که تقلا می کند حوادث سال ۱۴۰۱ را به کم کاری احتمالی ستاد اربعین و عدم پذیرش زوار بیشتر این مراسم معنوی نسبت دهد!! به چرایی و علت وضعیت موجود کشور پی خواهید برد !! چراکه در واویلای یکه تازی جهالت است که افق سعادت ملت ، بسیار دور می نماید.
ای آفتاب حُسن برون آ دمی ز ابر
کآن چهرهٔ مشعشع تابانم آرزوست
#حسین#مظلوم#عقلانیت#مظلوم#مردم# مظلوم
...
آب را گل نکنیم
ایران دارای اقلیمهای فراخشک، نیمه خشک و مدیترانهای است و حدود ۶۵ درصد از مساحت کشور را اقلیمهای فراخشک و خشک بیابانی در بر گرفته است. در این اقلیم میزان بارش بسیار کم، یعنی کمتر از ۵۰ تا ۱۵۰ میلیمتر در سال است.
مناطق با اقلیم نیمه خشک در کشور بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیمتر بارندگی سالانه دارند و حدود یک پنجم از خاک کشور را شامل میشوند.
در اقلیم مدیترانهای بارندگی بیشتر از مناطق نیمهخشک بوده و به حدود ۵۰۰ میلیمتر در سال نیز میرسد. وسعت مناطق با اقلیم مدیترانهای در کشور حدود پنج درصد کل مساحت کشور را تشکیل میدهد و متوسط درجه حرارت سالانه بسیار زیادی دارد .
چالشهای اصلی آب کشور شامل ناکارآمدی نظام تخصیص، الگوی کشت نامناسب، مشکلات آلودگی و زیستمحیطی، کمبود منابع مالی، مشارکت محدود بخش خصوصی و نحوه تقسیم وظایف میان این بخش و بخش عمومی، قوانین مشخصکننده حقوق و امتیازات ناشی از مالکیت آب، تلفات آب هنگام آبرسانی، نحوه تعامل ذینفعان، عدم مشارکت ذینفعان، ساختار سنتی بخش کشاورزی، زیرساختهای ضعیف مدیریت منابع، قیمت ناچیز آب کشاورزی هستند
.برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید چه تغییراتی انجام شود؟
مطالعات انجام شده حاکی از آن است که چشمانداز توسعه فضایی کشور در افق ۱۴۲۴ باید به گونهای باشد که بخش آب دارای ویژگیهای زیر شود:
– توسعهیافته برخوردار از دانش پیشرفته.
– دیدگاه بلندمدت (دورنگر) به صیانت از منابع آب و انرژی و انتقال آن به نسلهای آینده.
– حفاظت، کنترل و بهرهبرداری از منابع آبهای سطحی و زیرزمینی.
– مدیریت یکپارچه (جامع) آب و تعادلبخشی بین منابع و مصارف آب، حفاظت کمی و کیفی منابع.
– دسترسی عادلانه همگان به آب سالم و کافی و الگوهای مصرف مناسب.
– منافع ملی و توسعه پایدار کشور و افزایش بهرهوری آب.
– حفاظت و پایداری کمی و کیفی منابع آب.
– گسترش آگاهی عمومی و توسعه فناوری و تحقیقات .
خشکسالی در ایران
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده موسوم به SPEI در دوره ۱۰ ساله نشان میدهد که مساحت زیادی از تمام استانهای کشور درگیر درجات مختلف خشکسالی است. بر اساس این اعلام ، ۱۰۰ درصد مساحت استان های البرز، یزد و سمنان با خشکسالی مواجه اند بهطوریکه «شدت خشکسالی» در ۹۷ درصد از مساحت سمنان، ۸۷.۶ درصد ، از مساحت البرز ۶۷.۹ درصد، از مساحت استان یزد «شدید» تا «بسیار شدید» است... خب حالا این آمار را که فقط گوشه ای از وضعیت تاسفبار مسائل زیستمحیطی کشور است،ببینید در کجای اولویت ها و دغدغه های برنامه ریزان و فعالان سیاسی مملکت قرار دارد!؟ هر دو جریان اصلی سیاسی کشور ( به فرنگی ها : جریان سیاسی حاکم و جریان سیاسی رقیب)،را رصد کنید که آیا آنقدری که مثلاً در تایید و رد لایحه حجاب و عفاف یا لایحه اصلاح قانون انتخابات و... نگرانند و قلم و حرف می زنند ، نگران اصل امکان ادامه حیات در محیط زیست ایران هستند!؟آیا باید «ایران»ی باشد که بر سر نوع حکومت بر آن بحث کنیم یا نه!؟
خانه از پای بست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است
#عقلانیت#محیط#زیست#توسعه#پایدار
حکمرانی خوب که با ویژگی هایی مانند مشارکت،شفافیت،پاسخگویی اثربخشی و کارآیی و حاکمیت قانون تعریف می شود،الگویی برای توسعه پایدار انسانی با ساز و کار تعامل عملی سه بخش دولت ، بخش خصوصی و جامعه مدنی است . این الگو به دنبال نقش حداقلی دولت و توانمند سازی نهادهای مدنی و بخش خصوصی می باشد. در این راستا بر رفتار تعاملی سه بخش دولت ، نهادهای مدنی و بخش خصوصی تأکید می شود و معتقد است دولت باید نقش هماهنگ کننده و تنظیم گر خود را تقویت نموده و به جای تصدیگری به تنظیم و تسهیل روابط بپردازد. دقیقا این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی با استناد به اصل ۴۴ همیشه بر آن تأکید می کنند و معمولاً در دیدار با کارگزاران نظام در قوای سهگانه ، جزو مطالبات ایشان می باشد.
# ولایت # پذیری# عقلانیت #توسعه#پایدار
حکمرانی خوب در اندیشه امامین انقلاب اسلامی ایران
از دهه 1980 به بعد مفهوم جدیدی در علوم اجتماعی مطرح شد که به الگوی حکمرانی خوب مشهور است.
بهترین شکل و نوع نظام سیاسی همواره دغدغه اصلی و اساسی اندیشه های سیاسی بوده است و در تفکرات هر یک از اندیشمندان به نوعی حاکمیت مطلوب جامعه ترسیم گشته است ، اندیشه های سیاسی ایرانی – اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نبودهاند.
اصول حکمرانی خوب به شرح زیر است:
۱- مشارکت:
میزان مشارکت مردم در امور جامعه یکی از کلیدیترین پایههای حکمرانی خوب بهشمار میرود.
مهم ترین مولفه های حکمرانی خوب در اندیشه امام خمینی با الهام از آموزه های قرآن، سیره و سنت حکومت نبوی عبارتند از: توجه به حاکمیت قانون، مشارکت مردم، عدالت جویی، اعتماد سازی و پاسخ گویی حکومت به مطالبات مردمی.
۲- حاکمیت قانون:
حکمرانی خوب نیازمند چارچوب عادلانهای از قوانین است که در بر گیرنده حمایت کامل از حقوق افراد (بویژه اقلیتها) در جامعه بوده و به صورت شایستهای اجرا گردد. لازم است ذکر شود که اجرای عادلانه قوانین، مستلزم وجود نظام قضایی مستقل و یک بازوی اجرایی (پلیس) فساد ناپذیر برای این نظام میباشد.
۳- شفافیت:
شفافیت، به معنی جریان آزاد اطلاعات و قابلیت دسترسی سهل و آسان به آن برای همهاست.
۴- پاسخگویی:
پاسخگویی نهادها، سازمانها و موسسات در چارچوب قانونی و زمانی مشخص در برابر اعضاء خود و ارباب رجوع، از جمله عواملی است که به استوار شدن پایههای حکمرانی خوب در یک جامعه منجر میشود.
۵- شکلگیری وفاق عمومی:
فراهم نمودن زمینه ظهور نظرات متفاوت در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، از جمله اصول حکمرانی خوب میباشد. حکمران خوب، باید نظرات مختلف را در قالب وفاق ملی عمومی به سمتی رهنمون گردد که بیشترین همگرایی را با اهداف کل جامعه داشته باشد. ایفای این نقش حیاتی نیازمند شناخت دقیق نیازهای بلندمدت جامعه در مسیر حرکت به سمت توسعه پایدار میباشد
۶- حقوق مساوی (عدالت)
رفاه و آرامش پایدار در جامعه، با به رسمیت شناختن حقوق مساوی برای تمامی افراد ممکن خواهد بود. در جامعه باید این اطمینان وجود داشته باشد که افراد، به تناسب فعالیت خود در منافع جامعه سهیم خواهند بود. به عبارت دیگر در حکمرانی خوب، همه افراد باید از فرصتهای برابر برخوردار باشند.
۷- اثر بخشی و کارایی
از حکمرانی خوب به عنوان ابزاری برای تنظیم فعالیت نهادها در راستای استفاده کارا از منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست نیز یاد میشود. کارایی و اثر بخشی در مقوله حکمرانی از جمله مباحثی است که با گذشت زمان، اهمیت بیشتری پیدا نمودهاست.
۸- مسئولیت پذیری:
مسئولیتپذیری را میتوان یکی از کلیدیترین مولفههای حکمرانی خوب بهشمار آورد. درکنار موسسات و نهادهای حکومتی، سازمانهای خصوصی و نهادهای مدنی فعال در جامعه نیز باید در قبال سیاستها و اقدامات خود پاسخگو باشند. باید عنوان نمود که اصول حکمرانی خوب بهصورت زنجیرای متصل به هم بوده و اجرایی شدن هرکدام از آنها، مستلزم اجرای سایر اصول میباشد. برای مثال نمیتوان انتظار داشت که مسئولیتپذیری و پاسخگویی بدون وجود شفافیت و حاکمیت قانون جنبه اجرایی چندانی در جامعه داشته باشد.
با مطالعه اندیشه های سیاسی امام خمینی ره به راحتی می توان این مولفهها را در باور و سیره عملی آن حکیم سفره کرده دید.
با الهام از آموزه های قرآن, سیره و سنت حکومت نبوی ، توجه به حاکمیت قانون, مشارکت مردم, عدالت جویی, اعتماد سازی و پاسخ گویی حکومت به مطالبات مردمی مهمترین مولفه های اندیشه سیاسی حضرت امام ره را تشکیل می دهند.
در بیانیه گام دوم انقلاب شاخصهای حکمرانی خوب با استفاده از نظرات رهبری به این ترتیب دسته بندی شده است. ۱- توحید ۲- توجه به اخلاق ۳- تقوا ۴- علم و دانش ۵- مردم محوری ۶- حرکت جهادی ۷- باور به توانایی ۸- دفاع.
منظور از این نوشتار این بود که اصول « حکمرانی خوب»در اندیشه و سیره امامین انقلاب مستتر می باشد و بر جامعه نخبگانی و دوستداران انقلاب اسلامی است که با استخراج و تطبیق این اندیشه ها ، نو و پویا بودن اندیشه انقلاب را متجلی سازند.#امام#خمینی#رهبری#انقلاب#عقلانیت # حکمرانی #خوب
توسعه پایدار چیست ؟
توسعهٔ پایدار فرآیندی است که آیندهای مطلوب را برای جوامع بشری متصور میشود که در آن شرایط زندگی و استفاده از منابع، بدون آسیب رساندن به یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظامهای حیاتی، نیازهای انسان را برطرف میسازد.
توسعهٔ پایدار به عنوان یک فرایند در حالی که لازمهٔ بهبود و پیشرفت است، اساس بهبود وضعیت و رفع کاستیهای اجتماعی و فرهنگی جوامع پیشرفته را فراهم میآورد و باید موتور محرکهٔ پیشرفت متعادل، متناسب و هماهنگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمامی جوامع و به ویژه کشورهای در حال توسعه باشد. توسعهٔ پایدار سعی دارد به پنج نیاز اساسی زیر پاسخ گوید: تلفیق حفاظت و توسعه، تأمین نیازهای اولیهٔ زیستی انسان، دستیابی به عدالت اجتماعی، خودمختاری و تنوع فرهنگی و حفاظت از یگانگی اکولوژیکی.از این رو، تمرکز توسعه پایدار بسیار گستردهتر از صرفاً محیط زیست است. این همچنین در مورد اطمینان از یک جامعهٔ قوی، سالم و عادلانه میباشد. این به معنای رفع نیازهای متنوع همه افراد در جوامع موجود و آینده، ارتقای رفاه شخصی، انسجام و شمول اجتماعی، و ایجاد فرصتهای برابر است.
خدایا! راهنمایم باش تا حق کسی را ضایع نکنم، که بی احترامی به یک انسان، همانا کفر خدای بزرگ است.
خدایا! ارشادم کن که بیانصافی نکنم، زیرا کسی که انصاف ندارد شرف ندارد.«شهید چمران»