eitaa logo
دیدگاههای دکتر ناصری شکیب
100 دنبال‌کننده
109 عکس
19 ویدیو
0 فایل
﷽ 📲 کانال اطلاع رسانی فعالیت‌های دکتر سید حسین ناصری شکیب - مدرس دانشگاه - دکتری علوم سیاسی - فرمانده اسبق سپاه ناحیه فریمان - معاون سیاسی اسبق لشگر نصر خراسان
مشاهده در ایتا
دانلود
سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام ره و همچنین سالگرد قیام پانزده خرداد و شهدای مظلوم این واقعه گرامی باد. فردا گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربی گرفت و آن را قاطی کرد با تفکر اسلامی و شریعت اسلامی؛ نه، اگر انتخابات و مردم‌سالاری و تکیه‌ی به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامی استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدی نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان می‌کرد. این جزو دین است، لذا شریعت اسلامی چهارچوب است؛ در همه‌ی قانونگذاری‌ها و اجراها و عزل‌ونصب‌ها و رفتارهای عمومی که تابع این نظم سیاسی و مدنی است، باید شریعت اسلامی رعایت بشود. و گردش کار در این نظام به‌وسیله‌ی مردم‌سالاری است؛ یعنی آحاد مردم نماینده‌ مجلس را انتخاب می‌کنند، رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند، وزرا را با واسطه انتخاب می‌کنند، خبرگان را انتخاب می‌کنند، رهبری را با واسطه انتخاب می‌کنند؛ کار، دست مردم است؛ این، پایه‌ی اصلی حرکت
امام ما بزرگوار ما بود. فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری در سالگرد امام ره در سال ۹۳
رسول اكرم صلّى الله عليه و آله فرمودند: أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلُ. اولین چیزی که خدا آفرید عقل است. الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍرسول اكرم صلّى الله عليه و آله فرمودند: أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلُ. اولین چیزی که خدا آفرید عقل است. الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ ... خداوند خودداری می‌کند از اینکه امور دنیا به جز از مسیر طبیعی خود فراهم شوند... حال اگر این کلمات نورانی را معیار سنجش حرف های جریان رسانه داری در کشور قرار دهید که تقلا می کند حوادث سال ۱۴۰۱ را به کم کاری احتمالی ستاد اربعین و عدم پذیرش زوار بیشتر این مراسم معنوی نسبت دهد!! به چرایی و علت وضعیت موجود کشور پی خواهید برد !! چراکه در واویلای یکه تازی جهالت است که افق سعادت ملت ، بسیار دور می نماید. ای آفتاب حُسن برون آ دمی ز ابر کآن چهرهٔ مشعشع تابانم آرزوست #مظلوم#مظلوم# مظلوم ...
آب را گل نکنیم ایران دارای اقلیم‌های فراخشک، نیمه خشک و مدیترانه‌ای است و حدود ۶۵ درصد از مساحت کشور را اقلیم‌های فراخشک و خشک بیابانی در بر گرفته است. در این اقلیم میزان بارش بسیار کم، یعنی کم‌تر از ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر در سال است. مناطق با اقلیم نیمه خشک در کشور بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی سالانه دارند و حدود یک‌ پنجم از خاک کشور را شامل می‌شوند. در اقلیم مدیترانه‌ای بارندگی بیشتر از مناطق نیمه‌خشک بوده و به حدود ۵۰۰ میلی‌متر در سال نیز می‌رسد. وسعت مناطق با اقلیم مدیترانه‌ای در کشور حدود پنج درصد کل مساحت کشور را تشکیل می‌دهد و متوسط درجه حرارت سالانه بسیار زیادی دارد . چالش‌های اصلی آب کشور شامل ناکارآمدی نظام تخصیص، الگوی کشت نامناسب، مشکلات آلودگی و زیست‌محیطی، کمبود منابع مالی، مشارکت محدود بخش خصوصی و نحوه تقسیم وظایف میان این بخش و بخش عمومی، قوانین مشخص‌کننده حقوق و امتیازات ناشی از مالکیت آب، تلفات آب هنگام آب‌رسانی، نحوه تعامل ذی‌نفعان، عدم مشارکت ذی‌نفعان، ساختار سنتی بخش کشاورزی، زیرساخت‌های ضعیف مدیریت منابع، قیمت ناچیز آب کشاورزی هستند .برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید چه تغییراتی انجام شود؟ مطالعات انجام شده حاکی از آن است که چشم‌انداز توسعه فضایی کشور در افق ۱۴۲۴ باید به گونه‌ای باشد که بخش آب دارای ویژگی‌های زیر شود: – توسعه‌یافته برخوردار از دانش پیشرفته. – دیدگاه بلندمدت (دورنگر) به صیانت از منابع آب و انرژی و انتقال آن به نسل‌های آینده. – حفاظت، کنترل و بهره‌برداری از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی. – مدیریت یکپارچه (جامع) آب و تعادل‌بخشی بین منابع و مصارف آب، حفاظت کمی و کیفی منابع. – دسترسی عادلانه همگان به آب سالم و کافی و الگوهای مصرف مناسب. – منافع ملی و توسعه پایدار کشور و افزایش بهره‌وری آب. – حفاظت و پایداری کمی و کیفی منابع آب. – گسترش آگاهی عمومی و توسعه فناوری و تحقیقات .
خشکسالی در ایران بر اساس اعلام سازمان هواشناسی شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده موسوم به SPEI در دوره ۱۰ ساله نشان می‌دهد که مساحت زیادی از تمام استان‌های کشور درگیر درجات مختلف خشکسالی است. بر اساس این اعلام ، ‍۱۰۰ درصد مساحت استان های البرز، یزد و سمنان با خشکسالی مواجه اند به‌طوری‌که «شدت خشکسالی» در ۹۷ درصد از مساحت سمنان، ۸۷.۶ درصد ، از مساحت البرز ۶۷.۹ درصد، از مساحت استان یزد «شدید» تا «بسیار شدید» است... خب حالا این آمار را که فقط گوشه ای از وضعیت تاسف‌بار مسائل زیست‌محیطی کشور است،ببینید در کجای اولویت ها و دغدغه های برنامه ریزان و فعالان سیاسی مملکت قرار دارد!؟ هر دو جریان اصلی سیاسی کشور ( به فرنگی ها : جریان سیاسی حاکم و جریان سیاسی رقیب)،را رصد کنید که آیا آنقدری که مثلاً در تایید و رد لایحه حجاب و عفاف یا لایحه اصلاح قانون انتخابات و... نگرانند و قلم و حرف می زنند ، نگران اصل امکان ادامه حیات در محیط زیست ایران هستند!؟آیا باید «ایران»ی باشد که بر سر نوع حکومت بر آن بحث کنیم یا نه!؟ خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است #محیط#توسعه
حکمرانی خوب که با ویژگی هایی مانند مشارکت،شفافیت،پاسخگویی اثربخشی و کارآیی و حاکمیت قانون تعریف می شود،الگویی برای توسعه پایدار انسانی با ساز و کار تعامل عملی سه بخش دولت ، بخش خصوصی و جامعه مدنی است . این الگو به دنبال نقش حداقلی دولت و توانمند سازی نهادهای مدنی و بخش خصوصی می باشد. در این راستا بر رفتار تعاملی سه بخش دولت ، نهادهای مدنی و بخش خصوصی تأکید می شود و معتقد است دولت باید نقش هماهنگ کننده و تنظیم گر خود را تقویت نموده و به جای تصدیگری به تنظیم و تسهیل روابط بپردازد. دقیقا این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی با استناد به اصل ۴۴ همیشه بر آن تأکید می کنند و معمولاً در دیدار با کارگزاران نظام در قوای سه‌گانه ، جزو مطالبات ایشان می باشد. # ولایت # پذیری# عقلانیت #پایدار
حکمرانی خوب در اندیشه امامین انقلاب اسلامی ایران از دهه 1980 به بعد مفهوم جدیدی در علوم اجتماعی مطرح شد که به الگوی حکمرانی خوب مشهور است. بهترین شکل و نوع نظام سیاسی همواره دغدغه اصلی و اساسی اندیشه های سیاسی بوده است و در تفکرات هر یک از اندیشمندان به نوعی حاکمیت مطلوب جامعه ترسیم گشته است ، اندیشه های سیاسی ایرانی – اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نبوده‌اند. اصول حکمرانی خوب به شرح زیر است: ۱- مشارکت: میزان مشارکت مردم در امور جامعه یکی از کلیدی‌ترین پایه‌های حکمرانی خوب به‌شمار می‌رود. مهم ترین مولفه های حکمرانی خوب در اندیشه امام خمینی با الهام از آموزه های قرآن، سیره و سنت حکومت نبوی عبارتند از: توجه به حاکمیت قانون، مشارکت مردم، عدالت جویی، اعتماد سازی و پاسخ گویی حکومت به مطالبات مردمی. ۲- حاکمیت قانون: حکمرانی خوب نیازمند چارچوب عادلانه‌ای از قوانین است که در بر گیرنده حمایت کامل از حقوق افراد (بویژه اقلیت‌ها) در جامعه بوده و به صورت شایسته‌ای اجرا گردد. لازم است ذکر شود که اجرای عادلانه قوانین، مستلزم وجود نظام قضایی مستقل و یک بازوی اجرایی (پلیس) فساد ناپذیر برای این نظام می‌باشد. ۳- شفافیت: شفافیت، به معنی جریان آزاد اطلاعات و قابلیت دسترسی سهل و آسان به آن برای همه‌است. ۴- پاسخگویی: پاسخگویی نهادها، سازمان‌ها و موسسات در چارچوب قانونی و زمانی مشخص در برابر اعضاء خود و ارباب رجوع، از جمله عواملی است که به استوار شدن پایه‌های حکمرانی خوب در یک جامعه منجر می‌شود. ۵- شکل‌گیری وفاق عمومی: فراهم نمودن زمینه ظهور نظرات متفاوت در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، از جمله اصول حکمرانی خوب می‌باشد. حکمران خوب، باید نظرات مختلف را در قالب وفاق ملی عمومی به سمتی رهنمون گردد که بیشترین همگرایی را با اهداف کل جامعه داشته باشد. ایفای این نقش حیاتی نیازمند شناخت دقیق نیازهای بلندمدت جامعه در مسیر حرکت به سمت توسعه پایدار می‌باشد ۶- حقوق مساوی (عدالت) رفاه و آرامش پایدار در جامعه، با به رسمیت شناختن حقوق مساوی برای تمامی افراد ممکن خواهد بود. در جامعه باید این اطمینان وجود داشته باشد که افراد، به تناسب فعالیت خود در منافع جامعه سهیم خواهند بود. به عبارت دیگر در حکمرانی خوب، همه افراد باید از فرصت‌های برابر برخوردار باشند. ۷- اثر بخشی و کارایی از حکمرانی خوب به عنوان ابزاری برای تنظیم فعالیت نهادها در راستای استفاده کارا از منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست نیز یاد می‌شود. کارایی و اثر بخشی در مقوله حکمرانی از جمله مباحثی است که با گذشت زمان، اهمیت بیشتری پیدا نموده‌است. ۸- مسئولیت پذیری: مسئولیت‌پذیری را می‌توان یکی از کلیدی‌ترین مولفه‌های حکمرانی خوب به‌شمار آورد. درکنار موسسات و نهادهای حکومتی، سازمان‌های خصوصی و نهادهای مدنی فعال در جامعه نیز باید در قبال سیاست‌ها و اقدامات خود پاسخگو باشند. باید عنوان نمود که اصول حکمرانی خوب به‌صورت زنجیرای متصل به هم بوده و اجرایی شدن هرکدام از آنها، مستلزم اجرای سایر اصول می‌باشد. برای مثال نمی‌توان انتظار داشت که مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی بدون وجود شفافیت و حاکمیت قانون جنبه اجرایی چندانی در جامعه داشته باشد. با مطالعه اندیشه های سیاسی امام خمینی ره به راحتی می توان این مولفه‌ها را در باور و سیره عملی آن حکیم سفره کرده دید. با الهام از آموزه های قرآن, سیره و سنت حکومت نبوی ، توجه به حاکمیت قانون, مشارکت مردم, عدالت جویی, اعتماد سازی و پاسخ گویی حکومت به مطالبات مردمی مهمترین مولفه های اندیشه سیاسی حضرت امام ره را تشکیل می دهند. در بیانیه گام دوم انقلاب شاخص‏های حکمرانی خوب با استفاده از نظرات رهبری به این ترتیب دسته بندی شده است. ۱- توحید ۲- توجه به اخلاق ۳- تقوا ۴- علم و دانش ۵- مردم محوری ۶- حرکت جهادی ۷- باور به توانایی ۸- دفاع. منظور از این نوشتار این بود که اصول « حکمرانی خوب»در اندیشه و سیره امامین انقلاب مستتر می باشد و بر جامعه نخبگانی و دوستداران انقلاب اسلامی است که با استخراج و تطبیق این اندیشه ها ، نو و پویا بودن اندیشه انقلاب را متجلی سازند.#خمینی#انقلاب # حکمرانی
توسعه پایدار چیست ؟ توسعهٔ پایدار فرآیندی است که آینده‌ای مطلوب را برای جوامع بشری متصور می‌شود که در آن شرایط زندگی و استفاده از منابع، بدون آسیب رساندن به یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظام‌های حیاتی، نیازهای انسان را برطرف می‌سازد. توسعهٔ پایدار به عنوان یک فرایند در حالی که لازمهٔ بهبود و پیشرفت است، اساس بهبود وضعیت و رفع کاستی‌های اجتماعی و فرهنگی جوامع پیشرفته را فراهم می‌آورد و باید موتور محرکهٔ پیشرفت متعادل، متناسب و هماهنگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمامی جوامع و به ویژه کشورهای در حال توسعه باشد. توسعهٔ پایدار سعی دارد به پنج نیاز اساسی زیر پاسخ گوید: تلفیق حفاظت و توسعه، تأمین نیازهای اولیهٔ زیستی انسان، دست‌یابی به عدالت اجتماعی، خودمختاری و تنوع فرهنگی و حفاظت از یگانگی اکولوژیکی.از این رو، تمرکز توسعه پایدار بسیار گسترده‌تر از صرفاً محیط زیست است. این همچنین در مورد اطمینان از یک جامعهٔ قوی، سالم و عادلانه می‌باشد. این به معنای رفع نیازهای متنوع همه افراد در جوامع موجود و آینده، ارتقای رفاه شخصی، انسجام و شمول اجتماعی، و ایجاد فرصت‌های برابر است.
خدایا! راهنمایم باش تا حق کسی را ضایع نکنم، که بی ‏احترامی به یک انسان، همانا کفر خدای بزرگ است. خدایا! ارشادم کن که بی‏انصافی نکنم، زیرا کسی که انصاف ندارد شرف ندارد.«شهید چمران»