eitaa logo
نور شریعت
1.1هزار دنبال‌کننده
351 عکس
43 ویدیو
182 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻 شارح نهج البلاغه و کفایة الاصول 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻عدالت در اجرای قانون حضرت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در جهت اجرای بهتر عدالت در جامعه و رفع خصومات، ساختاری برای قضاوت و دادرسی پدید آورد و خود نخستین قاضی حکومت اسلامی بود. او که خود در نگاه کردن به اطرافیانش نیز عدالت می‌ورزند، نماد کاملی از قضاوت صحیح و عادلانه در جامعه بود. برای نمونه در فتح مکه زنی از اشراف قبیله بنی مخزوم مرتکب سرقت شد و از نظر قضایی جرمش آشکار شد، خویشاوندان آن زن که اجرای حد را برای شرافت قبیله‌ای خود زیانبار می‌دیدند، اسامه بن زید که نزد پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ارج و قربی داشت را وادار به شفاعت نمودند؛ اما همین که اسامه زبان به شفاعت گشود، آن حضرت خشمگین شد و فرمود: «مگر می‌توان حدود و قانون را اجرا نکرد.» و فوراً دستور مجازات را صادر کرد و نیز فرمود: «اقوام و ملل پیشین دچار سقوط شدند؛ زیرا در اجرای قانون تبعیض روا می‌داشتند. قسم به خدایی که جانم در دست اوست در اجرای قانون درباره هیچ کس کوتاهی و سستی نمی‌کنم؛ اگرچه مجرم از نزدیکان من باشد.» قرآن کریم بر اجرای عدالت و داوری به حق اصرار ورزیده و می‌فرماید: «هرگاه میان مردم حکم کردید، باید به عدالت حکم کند.» حتی گفتار شما نیز بر اساس عدالت باشد، «و هنگامی که سخن می‌گویید عدالت را رعایت نمایید.» 📍برشی از کتاب (دین سیاسی،سیاست دینی) از تألیفات استاد دکتر هاشمی نسب نور شریعت محل نشر آثار ، عقاید ، و دروس استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔆 تقابل نگرش تمدنی و نگرش فرهنگی در دین للصدوق ابن موسى و القطان و السناني جميعا عن ابن زكريا القطان عن محمد بن العباس عن محمد بن أبي السري عن أحمد بن عبد الله بن يونس عن ابن طريف عن ابن نباتة قال: لما جلس علي عليه السلام بالخلافة و بايعه الناس صعد المنبر و قال سلوني قبل أن تفقدوني فقام إليه رجل من أقصى المسجد متوكئا على عكازة فلم يزل يتخطى الناس حتى دنا منه فقال يا أمير المؤمنين دلني على عمل إذا أنا عملته نجاني الله من النار فقال له اسمع يا هذا ثم افهم ثم استيقن قامت الدنيا بثلاثة بعالم ناطق مستعمل لعلمه و بغني لا يبخل بماله على أهل دين الله عز و جل و بفقير صابر فإذا كتم العالم علمه و بخل الغني و لم يصبر الفقير فعندها الويل و الثبور و عندها يعرف العارفون لله أن الدار قد رجعت إلى بدئها أي إلى الكفر بعد الإيمان أيها السائل فلا تغترن بكثرة المساجد و جماعة أقوام أجسادهم مجتمعة و قلوبهم شتى أيها الناس إنما الناس ثلاثة زاهد و راغب و صابر فأما الزاهد فلا يفرح بشيء من الدنيا أتاه و لا يحزن على شيء منها فاته و أما الصابر فيتمناها بقلبه فإن أدرك منها شيئا صرف عنها نفسه لما يعلم من سوء عاقبتها و أما الراغب فلا يبالي من حل أصابها أم من حرام قال يا أمير المؤمنين فما علامة المؤمن في ذلك الزمان قال ينظر إلى ما أوجب الله عليه من حق فيتولاه و ينظر إلى ما خالفه فيتبرأ منه و إن كان حبيبا قريبا قال صدقت و الله يا أمير المؤمنين ثم غاب الرجل فلم نره فطلبه الناس فلم يجدوه فتبسم علي عليه السلام على المنبر ثم قال ما لكم هذا أخي الخضر عليه السلام . 📚التوحيد , جلد 1 , صفحه 304 📚الإختصاص , جلد 1 , صفحه 235 📚الاحتجاج , جلد 1 , صفحه 258 اصبغ بن نباته گويد : هنگامى كه على (عليه السّلام) زمام امر خلافت را بدست گرفت و مردم با او بيعت نمودند بر فراز منبر قرار گرفت و فرمود مردم پيش از آنكه من از ميان شما بروم هر چه ميخواهيد پرسش كنيد.از آخرين نقطه مسجد مردى برخاست و عصا زنان حركت و از ميان مردم عبور كرد تا نزديك آن حضرت رسيد. پس سؤال كرد: اى امير مؤمنان! مرا به عملى راهنمائى نما كه چون او را انجام دهم خدا مرا از دوزخ نجات دهد. حضرت فرمود: گوش كن اى شخص سپس مطلب را بفهم و یقین بدان ؛ دنيا و زندگى آسايش بخش آن بر سه پايه استوار است : دانشمندى كه گويا باشد و بعلم خود هم عمل نمايد. ثروتمندى كه از صرف اموالش در مورد مناسب خود دارى ننمايد. مستمندى كه مشكلات زندگى را با صبر و بردبارى تحمل نمايد. اگر طبقه علماء و دانشمندان مطالب را كتمان نموده و حقائق را نگويند و طبقه ثروتمند از بذل اموال خوددارى كنند و طبقه نیازمند صبر و خويشتن دارى را از دست بدهند در اين هنگام است كه عذاب و بدبختى فرا رسد و چنين اجتماعى محكوم به فنا و نابودى خواهد بود در همچو دورانى افراد واقع بين ميفهمند كه دنيا در حركت ارتجاعى و برگشت به كفر است بعد از داشتن ايمان. اى سئوال‌كننده! زيادى مسجدها و گرد آمدن مردمى كه تن و بدن آنان در كنار هم ولى دلها و افكار آنها پراكنده است تو را گول نزند و فريب ندهد. هان اى مردم طبقات و اصناف اجتماع از سه قسم بيرون نيست : زاهد و بى‌اعتناء بدنيا. شخص راغب و متمايل به آن. شخص شكيبا و خويشتن دار. اما زاهد اگر مالى يا مقامى برسد از اين نظر هيچ گونه سرور و خوشحالى ندارد و اگر از اينها چيزى از دستش برود حزن و اندوهى ندارد. اما صابر و خويشتن دار البته در اعماق دلش خواستار دنيا هست ولى اگر به چيزى دست يافت خويشتن دارى مى‌نمايد چون عاقبت و پايان نافرجام او را خوب ميداند اما راغب كه دل به دنيا داده اصلا باكى ندارد از هر راهى كه بتواند دنيا را بدست مى‌آورد از طريق حلال يا حرام. سئوال‌كننده گفت: اى امير مؤمنان! علامت و نشانه مؤمن در چنين زمانى چيست‌؟ فرمود اين است كه نظرش فقط‍‌ به وظيفه و حقى است كه خدا واجب ساخته و او را دنبال مى‌كند و بس و به آن چيزى كه بر خلاف دستور اوست و از او دورى مي‌جويد هر چه و هر كه خواهد باشد گر چه دوست نزديك باشد. سائل گفت راست گفتى اى امير مؤمنان سپس آن مرد رفت و غائب شد و ما نديديم او را و مردم در جستجوى او بر آمدند ولى او را نيافتند. على (عليه السّلام) لبخندى زد و گفت: چه خبر است مردم! اين مرد برادر من خضر (عليه السّلام) بود. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
ولایت_پدر_کافر_بر_فرزند_مسلمان_تقریرات_درس_خارج_فقه_قاعده_نفی_سبیل.pdf
حجم: 343.7K
🔻ولایتِ پدرِ کافر بر فرزندِ مسلمان 🔸برشی از تقریرات درس خارج فقه « قاعده نفی سبیل » استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔹مقرر و ویرایشگر: حجت‌الاسلام شیخ محمد سبحانی ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
❓وظیفه حاکم کشورگشایی و نفوذ در دیگر کشورهاست یا پرداختن به مردم خودش و رفع ظلم و فقر از چهره مملکت؟ پاسخ مروی از امام رضا علیه السلام در این زمینه جالب است. ▪️از علی بن ابراهیم از یاسر خادم روایت است که روزی مأمون با خوشحالی به محضر امام رضا (علیه السلام) آمد و نامه ‏ای را خواند که در آن نامه از پیروزی لشگرش، و فتح یکی از بلاد کابل، سخن به میان آمده بود. امام به او گفت: آیا فتح یکی از شهرهای مشرکان، تو را خوشحال کرده است؟ مأمون: آیا چنین فتحی مایه‏ شادی نیست؟ امام علیه السلام: در مورد امت محمد صلی الله علیه و آله و مسئولیت زمامداری که خداوند آن را در اختیارت نهاده، از خدا بترس! «فانک قد ضیعت امور المسلمین، و فوضت ذلک الی غیرک، یحکم فیهم بغیر حکم الله عزوجل...» همانا تو امور مسلمانان را تباه ساخته ‏ای، حکمرانی را به غیر خود واگذار نموده‏ ای که در میان مسلمانان به غیر حکم خدا حکمرانی می‏کنند (تو با نصب فرمانداری نالایق و ستمگر، حق مسلمانان بلاد را تباه نموده ‏ای، اکنون به خاطر فتح فلان قریه خوشحالی می‌‏کنی؟) تو در این بلاد نشسته ‏ای ولی ...به مسلمانان مهاجر و انصار، ظلم می‏شود، به طوری که مدتهاست در فقر و نداری هستند و به آنها ستم می شود، و دسترسی به تو ندارند و کسی به داد آنها نمی‏رسد، از خدا بترس، و به امور مسلمانان توجه داشته باش! «اما علمت ان والی المسلمین مثل العمود فی وسط الفسطاط، من اراده اخذه» آیا نمی‏دانی که زمامدار مسلمانان مانند ستون وسط خیمه است، که هر کسی در درون خیمه است بخواهد می‌تواند آن ستون را بگیرد.» تو نیز باید به مسلمانان این‌‏گونه نزدیک باشی، و مردم به تو دسترسی داشته باشند، و شکایت‌های خود را به تو برسانند...» سپس حضرت دستور دادند که لشکر را بازگرداند و دست از آن منطقه فتح شده بردارد. 📖عيون اخبار الرضا، ج2،ص160 🔻 ... عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْحَى إِلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ فِي مَمْلَكَةِ جَبَّارٍ مِنَ الْجَبَّارِينَ أَنِ ائْتِ هَذَا الْجَبَّارَ فَقُلْ لَهُ إِنَّنِي لَمْ أَسْتَعْمِلْكَ عَلَى سَفْكِ الدِّمَاءِ وَ اتِّخَاذِ الْأَمْوَالِ وَ إِنَّمَا اسْتَعْمَلْتُكَ لِتَكُفَّ عَنِّي أَصْوَاتَ الْمَظْلُومِينَ فَإِنِّي لَمْ أَدَعْ ظُلَامَتَهُمْ وَ إِنْ كَانُوا كُفَّاراً حضرت امام صادق عليه السّلام: خداى عز و جل به پيامبرى از پيمبرانش كه در كشور يكى از سركشان و جباران بود وحى فرستاد كه نزد اين مرد جبار برو و به او بگو: كه من ترا نگماردم براى ريختن‏ خون‌ها و گرفتن اموال، همانا تو را گماردم تا ناله‌‏هاى ستم‌ديدگان را از من بازدارى، زيرا من از ستمى كه به آنان شده نمی‌گذرم اگر چه كافر باشند. 📚 الكافي ط - الإسلامية، ج‏2، ص333؛ اصول الكافي، ترجمه مصطفوى، ج‏4، ص28 این فراز عهد مالک نیز دلالتی مرتبط با جمله اخیر حدیث دارد: «فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْق‏.» ظلم در هر حال محکوم است؛ هرچند در حق دشمن (نیز نک‍: المائده: 8)، و چنانکه ظالم محکوم است، مظلوم نیز در برابر فراتر از حد رفته و ظلم و تعدی کند (بقره: 190، 194، 279) ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔆 اصول اخلاق اجتماعی عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ يَضْمَنْ لِي أَرْبَعَةً أَضْمَنْ لَهُ بِأَرْبَعَةِ أَبْيَاتٍ فِي اَلْجَنَّةِ أَنْفِقْ وَ لاَ تَخَفْ فَقْراً وَ أَنْصِفِ اَلنَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ وَ أَفْشِ اَلسَّلاَمَ فِي اَلْعَالَمِ وَ اُتْرُكِ اَلْمِرَاءَ وَ إِنْ كُنْتَ مُحِقّاً. 📚المحاسن , جلد 1 , صفحه 8 امام صادق عليه السّلام فرمود: كيست كه برايم چهار چيز را در برابر چهار جایگاه در بهشت عهده دار شود: انفاق كن و از فقر مترس، و سلام و درود را در جهان منتشر كن و در مورد خویش به مردم انصاف ده و بحث و جدل را رها كن، اگر چه حق با تو باشد. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔻 علل غيبت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: مَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى لَا يَبْقَى صِنْفٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا وَ قَدْ وُلُّوا عَلَى النَّاسِ حَتَّى لَا يَقُولَ قَائِلٌ إِنَّا لَوْ وُلِّينَا لَعَدَلْنَا ثُمَّ يَقُومُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ الْعَدْل‏. 📚 الغيبة للنعماني، ص274 / ح53. 🔸 از امام صادق عليه السلام: اين كار (قيام قائم عليه السلام) رخ نخواهد داد تا آن كه هر گروه و دسته اى حكومت بر مردم را به دست گيرد تا كسى نگويد: اگر حاكم مى شديم عدالت را مى گسترانديم. بعد از اين، قائم حق و عدل گستر قيام مى كند. [الفضل] عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ سُفْيَانَ الْجَرِيرِيِّ عَنْ أَبِي صَادِق‏ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: دَوْلَتُنَا آخِرُ الدُّوَلِ وَ لَنْ‏ يَبْقَ أَهْلُ‏ بَيْتٍ لَهُمْ دَوْلَةٌ إِلَّا مُلِّكُوا قَبْلَنَا لِئَلَّا يَقُولُوا إِذَا رَأَوْا سِيرَتَنَا إِذَا مُلِّكْنَا سِرْنَا مِثْلَ سِيرَةِ هَؤُلَاءِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ. 📚 الغيبة (للطوسي)، ص473 بسنده عن کتاب الفضل بن شاذان. و نیز الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد (للمفید)، ج‏2، ص385 به سند دیگر. 🔸 از امام باقر عليه السلام: همانا دولت ما پايان ها است، و هيچ خاندانى باقى نمانند كه سهمی از دولت و سلطنت داشته باشند جز اينكه پيش از () ما به سلطنت رسند، تا اينكه چون راه و روش حکومت ما را ببينند، نتوانند بگويند: اگر ما بسلطنت رسيم مانند ايشان رفتار می كرديم، و همين است (معناى) گفتار خداى تعالى: «و پايان كارها از آن پرهيزكاران است» 👌 مطلب این روایات مؤید به روایات صحیحه متواتر در توضیح و شرائط دوران است. و کلید حل سوالات بسیاری است. 🌙 أيْنَ الْمُدَّخَرُ لِتَجْدِيدِ الْفَرَائِضِ وَ السُّنَنِ، أَيْنَ الْمُتَخَيَّرُ لِإِعَادَةِ الْمِلَّةِ وَ الشَّرِيعَةِ، أَيْنَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْيَاءِ الْكِتَابِ وَ حُدُودِهِ، أَيْنَ مُحْيِي مَعَالِمِ الدِّينِ وَ أَهْلِه‏ ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلِیِّڪَ الْـفَـرَج زيارت حضرت ولیّ عصر إمام زمان أرواحنا لِتُرابِ مَقْدَمِهِ الفِداء در روز جمعه ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى أرْضِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَن الْمُؤْمِنينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْوَلِىُّ النّاصِحُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الأمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ ، أنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ و أُخْراكَ ، أَتَقَرَّبُ إلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ ، وَ أنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ ، وَ أسْئَلُ اللهَ أنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ يَجْعَلَنی مِن الْمُنْتَظِرينَ لَكَ ، وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلى أعْدائِكَ ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ أوْلِيائِكَ ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ ، وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ ، وَ أنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ ، وَ أنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ أوْلادِ الْكِرامِ ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الإجارَةِ ، فَأضِفْنى وَ أَجِرْنى ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلى أهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔷دوستی خدا در گرو شناخت حق اهل بیت علیهم السلام🔷 ✅بیان 🔊امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: ⚡️إني لأرجو النجاة لمن عرف حقنا من هذه الأمة إلا لأحد ثلاثة: صاحب سلطان جائر، وصاحب هوى، والفاسق المعلن” ثم تلا « قُلْ إِنْ كُنْتُم‏ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّه‏ » ثم قال” يا حفص الحب أفضل من الخوف” ثم قال” و اللَّه ما أحب اللَّه من أحب الدنيا و والى غيرنا، و من عرف حقنا و أحبنا فقد أحب اللَّه تعالى” 🔆من برای کسانی از این امّت که حقّ ما را می شناسند امید نجات دارم، ‼️مگر برای سه طایفه: آنها که سلطنت ظالمانه دارند، و آنها که دارای هواها و خواهش‌های فاسدند، و کسی که علنی و آشکارا زشتی‌ها را مرتکب می‌شود. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: « بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید تا خدا شما را دوست داشته باشد. » بعد فرمودند: ای حفص، محبّت و دوستی برتر از خوف و ترس است. سپس فرمودند: ✅به خدا قسم؛ کسی که محبّت دنیا داشته و غیر ما را بپذیرد، دوستی خدا را نخواهد داشت؛ و کسی که حقّ ما را شناخته و ما را دوست داشته باشد خدای تبارك و تعالی را دوست دارد. 📖الوافي، ج‏۲۶ ص ۲۶۶ ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
43.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻درس خارج فقه مسائل مستحدثه (تلقیح مصنوعی و رحم اجاره ای) استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب ▪️بررسی جناب علی ابن جعفر ، حدیث قرب الاسناد و کتاب قرب الاسناد الی الرضا علیه السلام جلسه پنجم / سال تحصیلی ۱۴۴۴ 🔸این درس بصورت مجازی برگزار می‌شود. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🌱اخلاق حکومت (روش برخورد با مردم) ... فَلْيَكُنْ أَحَبَّ الذَّخَائِرِ إِلَيْكَ ذَخِيرَةُ الْعَمَلِ الصَّالِحِ فَامْلِكْ هَوَاكَ وَ شُحَّ بِنَفْسِكَ عَمَّا لَا يَحِلُّ لَكَ فَإِنَّ الشُّحَّ بِالنَّفْسِ الْإِنْصَافُ مِنْهَا فِيمَا أَحَبَّتْ أَوْ كَرِهَتْ وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْق‏. ... پس نيكوترين اندوخته تو بايد اعمال صالح و درست باشد، هواى نفس را در اختيار گير، و از آنچه حلال نيست خويشتن دارى كن، زيرا بخل ورزيدن به نفس خويش، آن است كه در آنچه دوست دارد، يا براى او ناخوشايند است، راه انصاف پيمايى. مهربانى و محبت با مردم را پوشش دل خويش قرار ده. مبادا هرگز، چونان حيوان شكارى باشى كه خوردن آنان را غنيمت دانى، زيرا مردم دو دسته‏اند، دسته‏اى برادر دينى تو، و دسته ديگر همانند تو در آفرينش مى‏باشند. 📚 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 427، نامه 53 عهد نامه مالک، تحف العقول، ص: 126 ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛