بِسْمِ اَلْلّهِ اَلْرَحْمِنِ اَلْرَحِیْمِ
🔘 معرفی کانال رسمی استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب :
✨ استاد درس خارج حوزه علمیه قم
✨دکترای تخصصی
(PhD in Clinical Psychology)
..................................................
🔘 اهداف کانال :
✨آشنایی با تألیفات استاد در علوم مختلف حوزوی و دانشگاهی
✨اطلاعیه ها
✨ استفتائات
✨ آراء علمی
✨ مسائل شرعی و فقهی
✨ مسائل اجتماعی
✨ مباحث روانشناختی
✨روایت و احادیث ائمه اطهار علیهم السلام
✨مراسمات و مناسبات
✨اطلاع رسانی دروس خارج فقه و اصول
تمام راه های ارتباطی 🔽
https://zil.ink/noor.shariat
پیام رسان ایتا 🔽
https://eitaa.com/norshariat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«آقای کربلا...
لک زده دلم برا شبهای کربلا...»
#شب_جمعه
#صلےاللهعلیڪیااباعبدالله💔
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
✨فرخنده میلاد باسعادت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام مبارک باد✨
#مولود_کعبه💖
#علی_مع_الحق_و_الحق_مع_علی
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🌟#علی_بن_ابیطالب ، همان شخصیتِ یگانه ایست که در آغوش رسول الله پرورش پیدا کرد.
او همان کسی است که #رسول_الله در باره اش فرمود :
« انا أديب اللّه و علىّ أديبى۱ »من ادب شده خدايم و على ادب شده من... .
🔰#خاتم_النبیین به تربيت چنين انسانى ، بشريت را به به كمال آدميت رساند وبا تربیت علی به دنیا اثبات کرد بزرگترين باغبان بوستان انسانيت است ....
📌۱. بحار الانوار، ج۱۶، ص ۲۳۱
📚آشنایی با مقدمه ی اصول دین
آیت الله العظمی وحید خراسانی
▫️#کلام_فقیه #امیر_المومنین
✅ @Fatemyeh_ValiAsr
رسول خدا صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فرمود :
حاضرین و غائبین أمّتم را به حفظ احترام زینب وصیّت میکنم ، همانا او همانند خدیجه کبری است.
«📚خصائص الزینبیّة / ۶۰»
••••••••••••••••••••••••••••••••
شهادت عالمۀ بی معلمه ، عقلیۀ بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد.
#یا_زینب_کبری💔
┏━🕯━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🕯━┛
🔻برائت شیعی
حقوق - اخلاق - آزادی - روابط
🔸 برخی در تلاشند باورداشت برائت را در تضاد با حقوق و اخلاق و آزادی پیروان سایر ادیان و مذاهب وانمود کنند ؛ در همین راستا موضع صریح شیعیان برائی در این موضوعات را بیان میکنیم :
1- #حقوق_طبیعی و #حقوق_مدنی پیروان تمامی مکاتب و مذاهب محترم است و مطابق قانون و شریعت میبایست مراعات گردد....
2- #شیعیان در روابط خود با پیروان سایر مکاتب #اخلاق حسنه را رعایت کرده ، همراه مدارا و بزرگواری با ایشان رفتار مینمایند....
3- آزادی عقیده و آزادی بیان برای تمامی انسانها محفوظ است و پیروان سایر ادیان و مذاهب نیز باید آزادی شیعیان را پاس بدارند....
4- معاشرت نیکو با تمامی انسانها و شرکت در مجالس و کمک به نیازمندان با لحاظ منافع و هویت #شیعه توصیه شده است....
🔹همه این قوانین که روایات اهلبیت علیهمالسلام نیز بدان سفارش دارد ، دلالتی بر حقانیت یا احترام ذاتی پیروان سایر مکاتب نداشته و اختصاصی به مسلمانان نیز ندارد، و در مورد همه مکاتب الهی یا بشری صادق است.
ما با حفظ برائت درونی و #هویت_شیعی به حقوق و آزادی انسان احترام میگذاریم و از دیگران هم انتظار داریم که به حقوق و آزادی شیعیان احترام متقابل داشته باشند. اخلاق و معاشرت نیکو بیشتر از آن که سزاوار مخالفین باشد بایسته شیعیان و نشانگر فضائل ایشان است....
📚 برشی از مباحث استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
#تبری #آزادی #اخلاق #حقوق #سیاست_داخلی #تقیه #حوزه #حوزه_علمیه_قم #حوزه_علمیه #فقه_اخلاق #فقه #مذاهب #ادیان #وحدت #برائت
«و أنَا أبحَثُ عنِّي؛ وَجَدْتُكَ یٰا حُسین..!»
(و هنگامی که در پیِ خودم بودم تــو را یافتم، یا حسین♥️)
#شب_جمعه
┏━🕊━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🕊━┛
🔻حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه السلام فرمودند:
🔹 روز جمعه در قنوت نماز بگو ؛
اللَّهُمَّ أَصْلِحْ عَبْدَكَ وَ خَلِيفَتَكَ بِمَا أَصْلَحْتَ بِهِ أَنْبِيَاءَكَ وَ رُسُلَكَ ، وَ حُفَّهُ بِمَلائِكَتِكَ وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِكَ ، وَ اسْلُكْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً يَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ سُوءٍ ، وَ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً يَعْبُدُكَ لَا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً ، وَ لَا تَجْعَلْ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ عَلَى وَلِيِّكَ سُلْطَاناً ، وَ ائْذَنْ لَهُ فِی جِهَادِ عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّهِ وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَیءٍ قَدِيرٌ.
▪️خداوندا ، أمر ظهور بنده شایسته و خلیفه راستینت را إصلاح فرما ، همانگونه که کار پیامبران و فرستادگانت را إصلاح نمودی ، و از فرشتگانت نگهبانانی بر او بگمار ، و از سوی خویش با روح القدس او را یاری و پشتیبانی فرما ، و دیدهبانانی از پیش رو و پشت سر همراه وی گردان ، تا از شرّ هر سوئی نگاهش دارند ، ترس و هراس او را به أمن و أمان مبدّل ساز ، در حالیکه تو را میپرستد و هیچ چیز را همتا و همانند تو نمیداند ، و برای هیچ یک از آفریدگانت برتری و غلبه بر ولیّت قرار مده ، و او را در جهاد با دشمنت و دشمنش إجازه فرما ، و مرا از یاران او قرار ده ، که همانا تو بر هر أمری توانایی.
بحارالأنوار ۸۹ / ۲۵۱.
#صاحب_الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
#روز_جمعه
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻توحید ، از عرفانِ وجودی تا کلامِ فلسفی
✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
▪️عاقبت ذهن گرایی و خیال بافی جز تناقض نیست.
عارف مسلمان با تفکر در ذات خدا او را به وجود تقلیل داد. ذات خدا همان وجود شد تا بینهایت و نامحدود بودن ذات خداوند به وجود خدا برسد. وجودی که حقیقتی فراتر از سایر اوصاف و مشابه وجود سایر موجودات در نظر گرفته شد. حاصل این تناقضی شد میان وجود مخلوق و وجود خالق که در طول یکدیگر قابل تصور و تحقق نبودند.
عدم محدودیت در وجود ، غیر از بینهایت کمی است. وجود نامحدود هر غیر را از هر جهت نفی میکند تا جایی که فرض وجود محض حتی فرض هر غیر را ناممکن مینماید. نزد عارف ذات الهی وجود بینهایت است و هر چه غیر او موجود فرض شود به وجود است که موجود شده است. در این صورت وجود ذهنی و علم حضوری و شهود عقل هم نفی میشود که آغاز شکاکیت حتی در مدعا اصالت وجود و وحدت وجود است. یعنی با یک تحلیل دقیق عرفان وحدت وجود ، نظامی خود ویرانگر است.
بدتر آن که برخی با مقسم قرار دادن وجود به دنبال اثبات ذات خدا بوسیله عقل میروند. بعد از فرض اصالت و وحدت برای وجود آن را به واجب و ممکن تقسیم میکنند. گذشته از مصادره به مطلوب بودن این مقدمه در اثبات عقلی وجود خداوند پیش از اثبات وجود خارجی برای وجود واجب یا وجود مستقل، اساس تقسیم با تحلیل دقیق ارائه شده در ادامه نفی میشود؛ چرا که وجود مستقل جایی برای وجود رابط باقی نخواهد گذاشت.
از این نقطه دست و پا زدن عارف برای جمع میان وجود خالق و مخلوق آغاز میگردد. در این نقطه عارف از تجلی ذات سخن میگوید تا این تناقض را حل نماید. نظریهای که هیچگاه تصویر قابل فهمی از آن ارائه نشده است. به سادگی میتوان خود تجلیات را نیز مشمول این سؤال کرد که عین ذات هستند یا غیر ذات که اگر عین ذات باشند، توجیهگر غیر نتوانند بود و اگر غیر ذات باشند، حقیقت بسیط و مطلق وجود مخدوش گردد.
از اینجا به صفات خدا میرسیم از جمله وصف وجود و ثبوت که در نظر متکلم عین ذات خداوند و قابل شناخت است. کلامی به امکان شناخت معنی اسما و صفات خداوند باور دارد و در عین حال معتقد است که صفات خدا را باید به گونهای شناخت که از هر محدودیت مبرا باشد. شرطی که شناخت صفات را برای ذهن محدود انسان ناممکن میسازد. برای رفع این تناقض متلکم شناخت اصل یک معنا را از شناخت حدود آن تفکیک مینماید. در صورتی که هیچ معنایی بدون حدود ذهنی قابل تصور نیست.
در اینجا باز پرسش را متوجه اصل معنا میکنیم که عین ذات و غیر قابل شناخت است یا غیر ذات و قابل شناخت است.
متکلم راه فرار دیگر مییابد و رابطه صفات با ذات را این گونه تأویل میکند که صفات کمالی همان وجود یگانه با حیثیتهای مختلف است. ولی هیچگاه توضیح نمیدهد که چگونه تصور ذات خداوند با تصور حیثیات مختلف قابل جمع است.
در واقع هیچ تفاوتی بین این پرسش که رابطه صفات با ذات چیست و این پرسشها که فرق صفات با حیثیات و رابطه حیثیات با ذات چیست ، وجود ندارد و متکلم تنها صورت مسئله را عوض میکند؛ در آخر نیز بجای پذیرش محدودیت ذهن مدعی میشوند که این تناقض گویی ، قابل درک است ، ولی با لفظ و زبان بیان شدنی نیست.
با آنکه سر این مدعیات میان اهل عرفان و کلام نزاع تاریخی وجود دارد ، آنچه بیان شد گفتار دقیقترین عارفان و کلامیان است که ارزش بازگویی و بررسی داشت.
همانطور که شناخت ذات ممکن نیست ، شناخت رابطه ذات با مخلوقات اعم از اشیاء و اوصاف نیز برای ذهن بشر ناممکن است و هر چه بیان شود تنها باید در جهت تنزیه ذات پروردگار باشد.
#عرفان #کلام
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛