حضرت بقية الله الأعظم ، صاحب الأمر و العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، در زیارة ناحیه مقدّسة میفرمایند ؛
السَّلَامُ عَلَی أَبِی الْفَضْلِ الْعَبَّاسِ بْنِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ، الْمُوَاسِی أَخَاهُ بِنَفْسِهِ ، الْآخِذِ لِغَدِهِ مِنْ أَمْسِهِ ، الْفَادِی لَهُ ، الْوَاقِی السَّاعِی إِلَیْهِ بِمَائِهِ ، الْمَقْطُوعَةِ یَدَاهُ ، لَعَنَ اللهُ قَاتِلَهُ یَزِیدَ بْنَ الرُّقَادِ الْجُهَنِیَّ وَ حَکِیمَ بْنَ الطُّفَیْلِ الطَّائِیَّ.
سلام بر أبی الفضل،عباس بن أمیرالمؤمنین، همدردِ برادر که جانش را فدای او ساخت و از دیروز بهره فردایش را برگزید ، آنکه فدائی برادر بود و از او حفاظت کرد و برای رسانـدن آب به او کوشـید و دسـتانش قطع گشت. خداونـد قاتلانش ، یزیـد بن رقاد و حکیم بن طفیل طایی را لعنت کند.
بحارالأنوار ۴۵ / ۶۶.
#تاسوعا
🌐 همهٔ راه های ارتباطی
┏━🔹 ━━••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••━🔸 ━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عاشورا
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان
🌐 همهٔ راه های ارتباطی
┏━🔹 ━━••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••━🔸 ━┛
‼️تلاش های اهل سنت برای فراموشی واقعه کربلا:
📌دشمنان همواره براى فراموشى اين حادثه عظيم تاريخى كوشيده اند.علماى عامّه در كتاب ها و نوشته هايشان، شيوه هاى گوناگونى به كار مى برند تا مانع حيات و جاودانى واقعه عاشورا و عزادارى سيّدالشهداء عليه السلام شوند:
❌۱.شیوه عرفان و تصوّف:
بنا بر آن سيّدالشهداء عليه السلام را شهيد و داراى كمال و درجه والايى مى دانند كه در روز عاشورا بدان دست يافته است و از اين رو، عاشورا را روز فرح و شادى بايد ناميد!
❌۲.شیوه تکذیب :
ابن تيميّه مبارزه خود را با اين شيوه سر گرفته است و مى گويد يزيد، هرگز قاتل امام حسين عليه السلام نبوده و او هيچ گاه همسران و وابستگان امام را اسير نكرده و اين حرف ها دروغ است ( العیاذ بالله)
❌۳.شیوه تقدس و پرهیزکاری:
در این شيوه با ايجاد ترديد درباره قاتل امام حسين عليه السلام با اين راه به مبارزه برمى خيزند و سعی در کمرنگ کردن این واقعه و آثار آن دارند ....
📚برگرفته از کتاب ناگفته هایی از حقائق عاشورا
✒️نگاشته حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی
🌐 همهٔ راه های ارتباطی
┏━🔹 ━━••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••━🔸 ━┛
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِىِّ بْنِ الحُسَيْنِ سَيِّدِ العابِدِينَ ، الَّذِى اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِكَ وَ جَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الهُدى الَّذِينَ يَهْدُونَ بِالحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ ، إخْتَرْتَهُ لِنَفْسِكَ وَ طَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَ اصْطَفَيْتَهُ وَ جَعَلْتَهُ هادِياً مَهْدِيّاً ، اللّهُمَّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ ما صَلَّيْتَ عَلى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ حَتّى تَبْلُغَ بِهِ ما تَقِرُّ بِهِ عَيْنُهُ فِى الدُّنْيا وَ الْآخِرةِ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.
▪️ شهادت مولانا حضرت زین العابدین و سیّد الساجدین ، امام علیّ بن الحسین سلام الله علیه ، تسلیت باد.
🌐 همهٔ راه های ارتباطی
┏━🔹 ━━••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••━🔸 ━┛
💠 نوآوری یا تحریف متون؟!
🔻مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمد سعید حکیم (قدسسره):
🔸 احکام اسلام دستخوش تعدیل و تبدیل به چیزی که متناسب با شرایط نوپیدا باشد، نمیشود. بلکه اسلام ( خاتم ادیان ) احکام ثابت خود را دارد... .
🔹... اجتهاد مشروع در اسلام و نزد امامیه ... تنها و تنها عبارت است از :
«بهکارگیری توان برای شناخت حکم شرعی و دریافت آن از منابع اصیل معرفت و پاسداری از آن منابع و معارف؛ بهدور از هرگونه تغییر و سازگارسازی با اوضاع نوپیدا و عوامل بیرونی [بدون حجت شرعی]»... .
🔸 این [طریقه] باعث فخر و عزت این طائفه [=شیعه] است؛ اینکه توانسته در این مدت طولانی و بدون اشراف و نظارت مستقیم معصوم، در طول ۱۱ قرن از احکام شرعی پاسداری نماید... .
🔹 تغییر و تبدیل، فقط در موضوعات شرعی و احکام ولائی ( در چارچوب مشروع ) ممکن است... .
در هم آمیختن این دو مطلب با مسألهی تغییر حکم شرعی یا تغییر راههای اجتهاد، خطایی فاحش است... .
📚 مصباح المنهاج، كتاب التجارة۴: ۲۴۱.
#استاد_محقق_دکتر_سید_صائب_هاشمی_نسب
#العلامة_المحقق_الدکتور_السید_صائب_الهاشمی_نسب
#اجتهاد
#فقه
#حوزه_علمیه_قم
#حوزه_علمیه
#حوزه
#النجف
#مجتهد_نواندیش
#مجتهد
#نوآوری_علمی
#نو_اندیشی_دینی
#نو_اندیشی
#نوآوری
#روشنفکری_دینی
#امکان_سنجی
┏━▪️━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━▪️━┛
بِسْمِ اَلْلّهِ اَلْرَحْمِنِ اَلْرَحِیْمِ
🔘 معرفی کانال رسمی استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب :
✨ استاد درس خارج حوزه علمیه قم
✨دکترای تخصصی
(PhD in Clinical Psychology)
..................................................
🔘 اهداف کانال :
✨آشنایی با تألیفات اجتهادی استاد در علوم مختلف حوزوی و دانشگاهی
✨اطلاعیه ها
✨ استفتائات
✨ آراء علمی
✨ مسائل شرعی و فقهی
✨ مسائل اجتماعی
✨ مباحث روانشناختی
✨روایت و احادیث صحیح ائمه اطهار علیهم السلام
✨مراسمات و مناسبات
✨اطلاع رسانی دروس خارج فقه و اصول
تمامی راه های ارتباطی 🔽
https://zil.ink/noor.shariat
پیام رسان ایتا 🔽
https://eitaa.com/norshariat110
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِىِّ بْنِ الحُسَيْنِ سَيِّدِ العابِدِينَ ، الَّذِى اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِكَ وَ جَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الهُدى الَّذِينَ يَهْدُونَ بِالحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ ، إخْتَرْتَهُ لِنَفْسِكَ وَ طَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَ اصْطَفَيْتَهُ وَ جَعَلْتَهُ هادِياً مَهْدِيّاً ، اللّهُمَّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ ما صَلَّيْتَ عَلى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ حَتّى تَبْلُغَ بِهِ ما تَقِرُّ بِهِ عَيْنُهُ فِى الدُّنْيا وَ الْآخِرةِ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.
▪️ شهادت مولانا حضرت زین العابدین و سیّد الساجدین ، امام علیّ بن الحسین سلام الله علیه ، تسلیت باد.
🌐 همهٔ راه های ارتباطی
┏━🔹 ━━••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••━🔸 ━┛
#استفتائات
#بدهی
#اربعین
#استاد_محقق_دکتر_هاشمی_نسب
🌐 همهٔ راه های ارتباطی
┏━🔹 ━━••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••━🔸 ━┛
📌تا زمانیکه دولت دنیا از آن فاسقان میباشد...
🔹امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در نامهای به #شیخ_مفید میفرمایند:
🔸هر چند ما در جايى منزل كردهايم، كه از محل سكونت #ستمگران دور است و اين هم به علتى است كه خداوند صلاح ما و شيعيان با ايمان ما را تا زمانى كه دولت دنيا از آن #فاسقان میباشد در اين ديده است، ولى در عين حال از اخبار و اوضاع شما كاملا آگاهيم و چيزى از آن بر ما پوشيده نمیماند.
📚احتجاج طبرسی جلد۲ صفحه۵۳۷
#امام_غریب
#دولت_باطل
#جمعه
🌐 همهٔ راه های ارتباطی
┏━🔹 ━━••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••━🔸 ━┛
🕊اَلــسَّلامُ عَلَیْڪِ یا سَیِّدَتَنـا رُقَیَّة
اَلسَّلامُ عَلَیْڪِ یا بِنْتَ الْحُسَیْنِ الشَّهیدِ🕊
شهادت حضرت رقیه سلام الله علیهم را
به پیشگاه مقدس وملڪوتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان تسلیت عرض می نماییم
#سیدٺے_رقیـــــہ💔
┏━ 🖤 ━━•••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━•••••••━ 🖤 ━┛
⬛ قالَ الحَسَنُ عَلَیهِالسَّلَامُ:
«صَاحِبِ النَّاسَ مِثْلَ مَا تُحِبُّ أَنْ يُصَاحِبُوکَ بِهِ.»
✍️ با مردم چنان رفتار كن كه دوست داری همانگونه با تو معاشرت كنند.
📚 بحارالأنوار، ج 75، ص 116.
🏴 شهادت مظلومانه حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را محضر مقدس حضرت امام زمان عجلالله تعالی فرجه الشریف و عموم موالیان اهلبیت علیهم السلام تسلیت عرض میکنیم.
#معاشرت_با_مردم
#شهادت_امام_حسن_علیه_السّلام
┏━ 🖤 ━━•••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━•••••••━ 🖤 ━┛
38.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️حالا کرم را ببین، عنایت را ببین...
وقتی نگاه میکند میبیند یک غلام سیاه با یک سگ این جور معامله میکند
از همه کار دست می کشد تا برود آقای این غلام را پیدا کند، او را بخرد آزاد کند، آن باغ و مزرعه را هم بخرد، همان جا به این غلام ببخشد...
💠 حالا اگر کسی برای چنین کسی قدمی بردارد، آیا با او چه خواهد کرد؟
🎙 بیان آیت الله العظمی وحید خراسانی
🗓۲۶شهریور۱۳۸۷
◾️#کلام_فقیه #امام_مجتبی علیه السلام
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔻ابو محمد خلدی ( از شیوخ و ائمه ی اهل سنت ) میگوید :
نوعی بیماری پوستی شدید داشتم و خاک قبر حسین (علیه السلام) را بر آن کشیدم ، و بعد از آن به خواب رفتم وقتی بیدار شدم هیج اثری از آن بیماری در بدنم نبود.
🔹 پینوشت:
محقق کتاب و اهل سنت فعلی چگونه با صحیح دانستن این خبر و اینکه رجال آن جملگی از ثقات هستند، مشایخ ثقات خودشان را متهم به خرافه زدگی می کنند؟
#تربت
#اهل_سنت
#امام_حسین_علیه_السلام
┏━ 🖤 ━━•••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━•••••••━ 🖤 ━┛
۸ صفر المظفر
ذکری رحیل المرجع الطائفه
زعیم الحوزات العلمیة
أستاذ الفقهاء والمجتهدين
قدوة العلماء العاملين
سماحة آیة الله العظمی الحاج السید ابوالقاسم الخوئی اعلی الله مقامه الشریف
#مرجع_الطائفه
┏━ 🖤 ━━•••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━•••••••━ 🖤 ━┛
نور شریعت
#موقت
هوالعزیز
ابتدای کلام باید گفت همینطور که قبلاً عرضه داشتیم ، رویه حقیر بر این است که مصداقاً در رد افراد، بحث را منعقد نمیکنیم و فقط به نقد افکار میپردازیم ، اما حال که افاضل خواسته اند چند کلامی برای پاسداری از جایگاه رفیع #اجتهاد بیان میداریم.
در گام نخست میگوییم ، این فرد آن زمانی در باب علم و دانش خودکشی کرد، که بجای نقد و اقامه برهان دست به کتاب سوزی ( کتاب طبی #هاریسون ) زد ، و خود و هم قطارانش را راهی حلقه جهال نمود.
🔹 قطعه ی پیش رو از این سخنرانی برای انسان های دارای شعور و آگاه حداقل دو مطلب را روشن میکند:
▪️۱. این شخص که خود را #پدر_طب_اسلامی میداند ، اعتراف میکند که #طب به اصطلاح اسلامیاش ریشهی محکمی در تراث دینی و نصوص قرآنی و روایی ما ندارد؛ زیرا از یکسو مسأله #ولایت_فقیه را بیمدرک ارزیابی میکند و از سوی دیگر طب اسلامی را با آن قیاس کرده و همسنگ میداند.
«یخربون بیوتهم بأیدیهم»!
▪️۲. برخلاف آنچه از سابق ادعا میکرد و در این قطعه نیز با زبان بیزبانی فریاد میکند، نهتنها با #فقه و #اصول بلکه با میراث حدیثی نیز آشنایی عالمانه ای ندارد؛ چون اکثر فتاوایی که آنها را بدون مأخذ روایی عنوان کرده، دارای روایات خاص [مشخصاً مرتبط با موضوع مذکور] هستند.
اگرچه ممکن است مناقشات سندی یا دلالی نسبت به برخی از آنها مطرح باشد، اما بحثهای اجتهادی-استدلالی پیرامون اکثر مسائل فقه (بهجز #ضروریات و #مسلمات) وجود دارد و این بههیچ وجه مساوی با بیدلیل بودن یا از روی نظر و رأی شخصی فتوی دادن نیست!
⚠️ گویا این فرد موضع خود را چنان ضعیف یافته که ترجیح داده به جای دفاع حمله کند و رسماً به گروه #اخباریان دور از عقل بپیوندد!
باشد که افراد بخواب رفته بیدار گردند و رشته دوستی با افراد ناباب را بگسلند.
«ثم کان عاقبة الذین اساؤوا السوء ان کذبوا بآیات الله»
📌 حرف بسیار است ، اما این چند کلام برای روشن شدن موضوع و فهم اهل خرد و اهالی علم کافیست.
« والعاقبة للمتقین »
#استاد_محقق_دکتر_سید_صائب_هاشمی_نسب
#طب_اسلامی
#تبریزیان_طب_اسلامی
#تبریزیان
#حوزه_علمیه_قم
#حوزه_علمیه
#حوزه
#مجتهد_نواندیش
┏━ 🖤 ━━•••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━•••••••━ 🖤 ━┛
🔻حضرت آیت الله آقای شبیری زنجانی میفرمایند:
از مرحوم ( آیت الله ) آقای حاج آقا رضا صدر شنیدم که میگفت:
در جلسه مجلس ختمی ، شیعه و سُنّی حاضر بودند و #میر_حامد_حسین (هندی) هم در آن جلسه ، آقا بود.
یکی از قاریان ، قرآن را غلط می خواند. سُنّيها تحقیر میکنند که قاریان آنها(شیعه)قرآن بلد نیستند.
به میر حامد حسین بر می خورد ، نوکرش را صدا می زند که یک ورق کاغذ بیاور ، نوکر یک ورق کاغذ می آورد و ایشان مطالبی می نویسد و به نوکر میدهد.
مضمون مطالب این بود که این قاری ، عوام است و غلط خواندن او چندان اهمیتی ندارد و سپس مواردی را که عُمَر یا یکی دیگر از خلفا ، قرآن را غلط خوانده اند و در کتب سُنٌيها ذکر شده است ، فهرست میکند و چون در آنجا جلسات ختم قرآن هم حدود دو ساعت طول میکشید ، در این فاصله کاغذ را تکثیر می کنند و وقتی آنها از جلسه بیرون می آمدند ، به هر نفر یکی از این ورقه ها را می دهند!
📚جُرعه ای از دریا؛ج۲ص۳۵۲
📍 هجدهم صفر سالروز درگذشت
عالم جلیل القدر شیعه میر حامد حسین رحمه الله ، صاحب کتاب گرانسنگ عبقات الانوار است.
#علمای_شیعه
#پاسداران_شریعت
┏━ 🖤 ━━••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••━ 🖤 ━┛
✅ زیارت اربعین، از علامات مؤمن
شیخ مفید رحمهالله از حضرت #امام_عسکری علیهالسلام روایت میکند که فرمودند:
💠 «مؤمن پنج نشانه دارد:
۱- پنجاه و یک ركعت #نماز در شبانهروز! (۱۷ رکعت واجب و ۳۴ رکعت نافله)؛
۲- زيارت (#امام_حسین علیهالسلام در روز) اربعين؛
۳- #انگشتر به دست راست داشتن؛
۴- پيشانی بر خاک (مُهر) گذاشتن؛
۵- بلند گفتنِ بسم الله الرّحمن الرّحیم (در نماز و ابتدای کارها و غیر آن).» [۱]
صفوان بن مهران گوید: حضرت #امام_صادق علیهالسلام به من فرمودند:
🌿 «در روز اربعین آنگاه که نزدیک ظهر شد، مولایت أباعبدالله الحسین علیهالسلام را چنین زیارت کن:
السلام على ولي الله وحبيبه، السلام على خليل الله ونجيبه، الی آخر. (زیارت اربعین، موجود در مفاتیح الجنان)
سپس دو رکعت نماز (زیارت) بخوان و آنچه حاجت داری بخواه.» [۲]
📚 منابع:
[۱] المزار (شیخمفید)، ص۵۳
تهذیب الأحکام (شیخطوسی)، ج۶، ص۵۲
[۲] مصباح (شیخطوسی)، ص۷۸۸
وسائل الشیعة (شیخحرعاملی)، ج۱۰، ص۳۷۳
📌پس اگر موفق نشدید حضرت را در روز #اربعین از نزدیک و در کربلای معلّی #زیارت کنید، از خواندن #زیارت_اربعین از راه دور غافل نشوید.
┏━ 🖤 ━━••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••━ 🖤 ━┛
✨هوالعزیز✨
📌بنا به نظر و صلاحدید استاد معظم ، بواسطه ی اینکه حضرت استاد در سال تحصیلی جدید بطور مستمر در قم حضور ندارند و از طرفی مشغول به تحقیق و تألیف کتب علمی هستند.
تصمیم بر این گشت که دروس در بیت ایشان یعنی #حسینیه_حضرت_فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها واقع در #شهر_شهریار ، #شهرک_کمیته ، خیابان شهید طوقانی ، کوچه شهید ناجی برگزار گردد.
▫️لازم به ذکر است ، تمامی دروس در کانال های ایتا و تلگرام « #نور_شریعت » بارگذاری خواهد شد.
🔹بنا به درخواست افاضل محترم ، استاد معظم در سال تحصیلی جدید درس اصول را از ابتدای دوره ای که تدریس نموده اند ، شروع خواهند کرد.
🔸 مجلس درس بعد از نماز مغرب و عشاء منعقد میگردد.
📌 به مقررین مجازی هم جواز حضور تقدیم میگردد.
✍️أقل الطلاب ، شیخ محمد سبحانی
#درس_خارج_فقه
#درس_خارج_اصول
┏━ 🖤 ━━••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••━ 🖤 ━┛
#شهادت_پیامبر_نه_وفات!
شهادت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) مورد اتفاق شیعه و سنی
➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
⫸حاکم نیشابوری عالم معروف اهل سنت در کتاب معتبر المستدرک علی الصحیحین می نویسد:
ثنا داود بن یزید الأودی قال سمعت الشعبی یقول والله لقد سم رسول الله صلی الله علیه وسلم وسم أبو بکر الصدیق وقتل عمر بن الخطاب صبرا وقتل عثمان بن عفان صبرا وقتل علی بن أبی طالب صبرا وسم الحسن بن علی وقتل الحسین بن علی صبرا رضی الله عنهم فما نرجو بعدهم.
داود بن یزید گوید که از شعبی شنیدم که می گفت: به خدا قسم رسول خدا و ابوبکر با سمّ کشته شدند و عمر و عثمان و علی بن ابیطالب با شمشیر کشته شدند و حسن بن علی با سم و حسین بن علی با شمشیر کشته شد.
📚الحاکم النیسابوری، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفای 405 هـ)، المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص61، ح4395، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولی، 1411هـ - 1990م.
⇦و باز در روایت دیگر نقل می کند:
ثنا السری بن إسماعیل عن الشعبی أنه قال ماذا یتوقع من هذه الدنیا الدنیة وقد سم رسول الله صلی الله علیه وسلم وسم أبو بکر الصدیق وقتل عمر بن الخطاب حتف أنفه وکذلک قتل عثمان وعلی وسم الحسن وقتل الحسین حتف أنفه.
سری بن اسماعیل از شعبی نقل کرده است که او گفت: از این دنیای پست چه توقعی دارید؛ در حالی که رسول خدا (صل الله علیه وآله) و ابوبکر مسموم شدند، عمر بن الخطاب، عثمان، و علی (علیه السلام) کشته شدند، حسن (علیه السلام) مسموم شد و حسین (علیه السلام) ناگهانی کشته شد.
📚الحاکم النیسابوری، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفای 405 هـ)، المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص67، ح4412، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولی، 1411هـ - 1990م.
┅┅┅
✘همچنین بسیاری از بزرگان اهل سنت همین مطلب را از عبد الله بن مسعود نقل کرده اند:
حدثنا عبد اللَّهِ حدثنی أبی ثنا عبد الرَّزَّاقِ ثنا سُفْیَانُ عَنِ الأَعْمَشِ عن عبد اللَّهِ بن مُرَّةَ عن أبی الأَحْوَصِ عن عبد اللَّهِ قال لأَنْ أَحْلِفَ تِسْعاً ان رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم قُتِلَ قَتْلاً أَحَبُّ الی من أَنْ أَحْلِفَ وَاحِدَةً انه لم یُقْتَلْ وَذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ جَعَلَهُ نَبِیًّا وَاتَّخَذَهُ شَهِیداً.
از عبدالله بن مسعود روایت شده است که می گفت: اگر 9 بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده اشت برایم محبوب تر است از این که یک بار قسم بخورم که او کشته نشده است؛ زیرا خداوند او را پیامبر و شهید قرار داده است.
📚الصنعانی، ابوبکر عبد الرزاق بن همام (متوفای211هـ)، المصنف، ج5، ص269، ح9571، تحقیق حبیب الرحمن الأعظمی، ناشر: المکتب الإسلامی - بیروت، الطبعة: الثانیة، 1403هـ؛
📚الزهری، محمد بن سعد بن منیع ابوعبدالله البصری (متوفای230هـ)، الطبقات الکبری، ج2، ص201، ناشر: دار صادر - بیروت؛
📚الشیبانی، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفای241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج1، ص408، ح3873؛ ج1، ص434، ح4139، ناشر: مؤسسة قرطبة - مصر؛
📚ابن کثیر الدمشقی، ابوالفداء إسماعیل بن عمر القرشی (متوفای774هـ)، البدایة والنهایة، ج5، ص227، ناشر: مکتبة المعارف - بیروت؛
📚ابن کثیر الدمشقی، ابوالفداء إسماعیل بن عمر القرشی (متوفای774هـ)، السیرة النبویة، ج4، ص449، طبق برنامه الجامع الکبیر؛
📚السیوطی، جلال الدین عبد الرحمن بن أبی بکر (متوفای911هـ)، الحاوی للفتاوی فی الفقه وعلوم التفسیر والحدیث والاصول والنحو والاعراب وسائر الفنون، ج2، ص141، تحقیق: عبد اللطیف حسن عبد الرحمن، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولی، 1421هـ - 2000م.
┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅
⇠هیثمی بعد از نقل این روایت می گوید:
✅رواه أحمد ورجاله رجال الصحیح.
احمد آن را نقل کرده و راویان آن، راویان صحیح بخاری هستند.
📚الهیثمی، ابوالحسن علی بن أبی بکر (متوفای 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج9، ص34، ناشر: دار الریان للتراث/ دار الکتاب العربی - القاهرة، بیروت - 1407هـ.
⇠حاکم نیشابوری بعد از نقل این روایت می گوید:
📚هذا حدیث صحیح علی شرط الشیخین ولم یخرجاه.
این حدیث طبق شرائطی که بخاری و مسلم برای صحت روایت قائل هستند، صحیح است؛ ولی آن دو نقل نکرده اند.
📚الحاکم النیسابوری، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفای 405 هـ)، المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص60، ح4394، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولی، 1411هـ - 1990م.
✍شیعه هم روایات متعددی دارد که پیامبر (صلی الله علیه وآله) توسط سم به شهادت رسیده است؛و این شهادت پیامبر (صلی الله علیه وآله) مورد اتفاق شیعه و سنی است.
🔻 سوال !
قاتل نبی اکرم صلیالله علیه و آله چه کسی بود؟
➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
𖣐اللّٰهُمَــ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّج𖣐
┏━ 🖤 ━━•••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━•••━ 🖤 ━┛
🔻فرم ثبت نام و شرکت
در دروس خارج فقه و اصول استاد محقق دکتر هاشمی نسب
🔹 حضور برای عموم آزاد است ، اما فقط ثبت نام کنندگان این فرم ، مشمول دریافت جواز حضور و پرداخت تقسیمی هستند.
https://digiform.ir/c92797dfba
May 11