eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
693 عکس
228 ویدیو
16 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128 کانال آرشیو دروس و جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از المرسلات
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ⏰جلسه اول: یکشنبه هشتم تیرماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۰صبح 🏠بلوار مصلی، کوچه۱۰، پلاک۲۳ ، طبقه دوم ✅برگزارکننده: پژوهشکده شهید صدر، اندیشکده تعلیم و تربیت 📌حضور در جلسه برای همه طلاب و دانشجویان علاقه مند با رعایت موارد بلامانع است. @fater290
🕌 امروز سالروز ارتحال عالم جلیل القدر تاریخ تشیع و گوهر بی نظیر مکتب امام صادق (ع) جناب سيد رضى الدين، على بن موسى بن جعفر بن ، صاحب آثار نورانی متعدد است. او از شخصیت هایی است که ظاهرا تا امروز برای عموم مردم ناشناخته مانده و مانند کتابهایش هنوز مستور از اذهان است. 🔺 ان شاء الله روح ملکوتی او توجهی به دوستدارانش کند. رحمه الله 🔰 برخی مطالبی که پیرامون ایشان تا کنون در کانال منتشر شده است: 🔸 معرفی کتاب کشف المحجه https://eitaa.com/Ofoqemobin/15 🔸معرفی کتاب الدروع الواقیه https://eitaa.com/Ofoqemobin/300 🔸مقتل کوتاه سید الشهداء از زبان سید بن طاووس https://eitaa.com/Ofoqemobin/290 🔸دلیل وجود صفات متعدد برای سید بن طاووس در مصنفات ایشان https://eitaa.com/Ofoqemobin/345 🔸برخی مزایای کتاب اقبال از زبان سید بن طاووس در اختتامیه این کتاب https://eitaa.com/Ofoqemobin/344 🔸بیان خاص سید بن طاووس در مراقبه حضور دو ملک لیل https://eitaa.com/Ofoqemobin/62 @ofoqemobin
29.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل جلسه (آنلاین) «بررسی تقابل تکامل داروینی و قرائت دینی از خلقت» 🔹 4 تیر ۱۳۹۹ ✅ موضوع جلسه هفتم: - بررسی استنادات علمی تکامل داروینی - عدم تقابل تکامل (در صورت پذیرش) و اعتقاد به وجود به خدا - عدم تقابل تکامل و روایت قرآنی از خلقت ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا 🕌 برگزارکننده: مجموعه FNC دوبلین - ایرلند 🔰 این جلسات فصل سوم از جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی است. @ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🕌 فایل جلسه #هفتم (آنلاین) «بررسی تقابل تکامل داروینی و قرائت دینی از خلقت» 🔹 4 تیر ۱۳۹۹ ✅ موضو
آنچه در این جلسه بیان شد عموما بر اساس بیانات بسیار متقن شهید مطهری در سه مقاله اول کتاب است. این مقالات از دقیق ترین و تحلیلی ترین آثار قلمی استاد شهید است که نکات بسیار مفیدی پیرامون رابطه علم و دین و نقش نگاه الهیاتی یهودی در وضعیت اعتقادی غرب ارائه کرده است. @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
: جهالت بلکه تزویر 👈پیرامون نامه خوئینی ها به رهبرانقلاب 🔹یکی از حضرات که در به وجود آمدن شرایط امروز و قرار دادن ضعیف ترین دولتمداران بر گُرده امت ید طولایی داشته و خودش و دوستانش به هزار وعده و وعید و تطمیع، مردم را به امید آینده ای پر زرق و برق و بدون فقر که در آن هر دلار قیمتش کمتر از هزار تومان است به سمت دولتی بی هنر که معلوم شد حتی مذاکره هم نمی داند رهنمون کرده، امروز از موضع کسی که فقط تماشاگر صحنه است و نقشی در اشتباهات و لغزش ها نداشته است نامه ای به رهبر انقلاب نوشته و هشدار داده که کذا و کذا. 🔹جالب است داستان این حضرات، لحظه ای در این ۴۰ سال در مسیر عدالت و اعتدال نبوده اند، روزی چنان گداخته و آتشین که هر کس اقتصاد دولتی نمی پذیرفت را در زمره دوستان ریگان و کارتر قرار می دادند و زمانه ای آن چنان بی خرد که رهبر انقلاب را دعوت می کردند در جنگ خلیج فارس در کنار صدام (به قول خودشان خالد بن ولید) بایستد و کشور را وارد جنگ با آمریکا کند و سالها بعد چنان دستپاچه ارتباط با همان آمریکا و استکبار شدند که دوستان و مریدان قدیمی شان امروز از سر و کله شبکه های قارچی ضد انقلاب آمریکایی و عربستانی بالا می روند. 👈چه زیبا فرمود: لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ 🔹چطور است که ذره ای تقصیر نمی پذیرند و چشم بر مسیر پر افراط و تفریط خود می بندند و فرار را به پاسخ ترجیح می دهند و با چشم بندی نتیجه تمام نابخردی ها و خیانت های خود را به نام انقلاب و امام آن می زنند و پالوده خوری دوستانشان با دست اندر کاران تحریم را مخفی می کنند و بر آلاف و الوفی که اطرافیان محفلی شان از قبل این تردستی به جیب زده اند و می زنند چشم می بندند. 👈البته این فقط جهالت نیست بلکه تزویر است ... @fater290
افق مبین||سید محمد هاشمی
آنچه در این جلسه بیان شد عموما بر اساس بیانات بسیار متقن شهید مطهری در سه مقاله اول کتاب #مقالات_فلس
🔰 تقریری ویرانگر از رابطه علم و دین 🔸 استاد شهید مطهری در کتاب «مقالات فلسفی» ضمن توضیحی از نحوه نگاه اسلام و حکمت اسلامی به حیات انسان، به نکته بسیار مهمی در الهیات یهودی اشاره می کند. 🔸 به اعتقاد ایشان یکی از اشکالات اساسی الهیات یهود رفتن به سمت آفرینش برای اثبات وجود خداوند است. در این نگاه خدا را در جایی می توان یافت که دیگر هیچ توجیه تجربی و علمی ممکن نباشد و کاری از دست علم بر نمی آید. در این نگاه خدا را باید در مجهولات یافت نه در معلومات. به نظر ایشان برخی متلکمان اسلامی نیز از این نگاه متاثر شدند. 🔸 این نکته بر مساله حیات نیز تطبیق دارد. بر اساس همین نگاه زمانی که برخی علمای علوم تجربی شواهدی از تدریجی نوع انسانی یافتند (گرچه هنوز نتوانسته اند این فرضیه را ثابت کنند) و توضیحی برای پیچیدگی های وجودی انسان بیابند، همین امر دستاویزی برای انکار وجود خدا شد. جالب این که تا امروز یکی از ادله مهم ها در انکار وجود خداوند مساله تکامل انواع است. 🔸به نظر ایشان اساسا منطق از ابتدا این نبوده است و داستان خلقت انسان در قرآن نیز به صدد اثبات وجود خداوند نیست بلکه قرآن همین اتفاقات عادی روزمره مشهود انسان را که توضیح علمی نیز دارد شاهدی بر وجود قدرت لایتناهی می گیرد. 🔸این دقت استاد شهید حقیقتا کم نظیر و بسیار راهگشاست. این می تواند به کلی نسبت میان علم (تجربی) و دین را بازتعریف کند. 🔸جالب این که همین نگاه الهیاتی که میان مسیحیان نیز پر رونق بود، بعدها بزرگترین ضعف را در برابر پیشرفت های تجربی نشان داد. 🔸برای مثال با توضیح اساسی خود از رابطه مکانیکی در عالم، و تبیین علت حرکت و رابطه جرم و شتاب و نیرو، عملا در آن زمان توانست توضیح بسیار جدی و قابل قبولی برای تمامی حوادث مشهود عالم دست و پا کند. همین نگاه نیوتونی از عوامل بسیار مهم برای بیرون راندن خداوند از عرصه تمام هویت های جدید علمی بشر شد، زیرا خدای آن الهیات باید در مجهولات جستجو می شد ولی با توضیح مکانیک نیوتونی دیگر (حداقل به زعم دانشمندان آن زمان) مجهولی در عملیات عالم وجود نداشت که توضیح آن به خدا نیاز داشته باشد. لذا باز هم خدا در نهایت، محرک و ایجاد کننده اولین ماده در عالم محسوب می شد که دیگر کاری به آن ندارد. (نظریه خدای ساعت ساز) از عوامل مهم شکل گیری ایده های پیرامون عالم همین نگاه نیوتونی بود. 🔸 این رویکرد در دوران معاصر ما نیز دو نتیجه بسیار دردناک برای دین و الهیات داشت: 1- ادعای گسترده برخی فیلسوفان مانند و مبنی بر اینکه دین اساسا محصول جهل و ترس است، و هر جا علم بتواند ورود کند و پرده از دلیل حوادث بردارد دیگر خبری از خدا و الهیات و عوالم غیر مادی نمی ماند. ادعایی که متاسفانه در بسیاری از مجامع علمی مقبول افتاد ... 2- تلاش برخی علمای علوم تجربی برای توضیح پیدایش اولیه ماده و زدن آخرین میخ بر بی رمق الهیات در غرب. در این مسیر برخی فیزیکدانان مانند تلاش کردند بر اساس فیزیک کوانتوم و نظریه کرم چاله ها تئوری و توضیح جدیدی برای پیدایش اولیه عالم ارائه کنند که بر اساس آخرین مجهول نیز برای بشر معلوم شود و دیگر جایی برای خدایی که باید آن را در مجهولات جستجو کرد باقی نماند. (گرچه این نظریه نیز فراتر از فرضیه نیست و در جای خود آن را نقد کرده ایم) 🔸 رویکردی که استاد شهید در این اثر و سایر آثار خود برگزیده است به طور کلی صورت مساله دین و علم را عوض می کند و مجالی برای این انتقادات جدید بر دین باقی نمی گذارد. به نظر ایشان راه حل درست تقریر این مساله معلوم کردن قلمرو علم در حریم اندیشه فلسفی و بازگشت به اندیشه توحیدی قرآن است ... 🔸 حقیقتا مطهری هنوز تکرار نشده است ... @ofoqemobin
هدایت شده از دارالکتاب
☣ماه امام رضا (ع) ✅ماه ذی‌القعده، ماه حضرت ثامن‌الحجج (سلام‌الله‌علیه) هم هست که ولی‌نعمت همه - بخصوص ما ایرانی‌ها - هستند که از برکات مضجع ایشان و مرقد ایشان ان‌شاءالله بهره ببریم، استفاده کنیم و ان‌شاءالله خودمان را به ارزشهای رضوی نزدیک کنیم. 📚 بیانات رهبری 93.06.13 @almoraghebaat
🕌 خوش به حال زوار و خادمان حقیقی حضرت علی بن موسی الرضا سلام الله علیه ⭐️ اللهم ارزقنا زیارته و شفاعته ...
🔰 به نظر می آید راه تولید گفتمان تعاملی و ایجاد مسیری برای گفتگوی جدی و غیر نمایشی بین پایگاه یعنی حوزه و پایگاه یعنی دانشگاه بعد از شهید باریک تر و حتی بسته شده است. مطهری علاوه بر علم و مطالعه، تلاش زیادی برای فهم متقابل داشت. امروز این تلاش مفقود است. برخی حتی تصور می کنند چنین گفتگویی لازم نیست، مجموعه موسسات و دانشگاه های حوزوی - دانشگاهی نیز در این امر مهم مستمرا ناکام اند، شعار وحدت حوزه و دانشگاه هم راکدترین دوران خود را می گذراند و حضور روحانیون در دانشگاه ها نیز دردی دوا نکرده است. در غیاب این گفتگوی جدی راه برای مشروعیت هر اندیشه ی غیر همسو با آنچه برایش تلاش می کرد باز می شود ... ادامه راه مطهری فقط توحید و نبوت و جهان بینی خواندن و درس دادن نیست ... باید راه گشود، این تلاش هزینه جدی دارد و با عافیت طلبی نمی سازد ... مطهری را متاسفانه روزانه به مباحثات سطح پایین و سیرهای مطالعاتی کم خاصیت و ابزاری برای رفع «شبهه»! تقلیل می دهیم ... و این جای تاسف و تامل دارد. 🖌 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
24.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل جلسه (آنلاین) «انسان در اسلام» 🔹 ۹ تیر ۱۳۹۹ ✅ موضوع جلسه هشتم: - بررسی لزوم نبوت - تفاوت ادراک وحیانی و عقلانی ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا 🕌 برگزارکننده: مجموعه FNC دوبلین - ایرلند 🔰 این جلسات فصل سوم از جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی است. @ofoqemobin
🔰 آیا مشکل ما با غرب، پذیرش اصل وجود خداست؟ 🔺 جالب است که بسیاری از فلاسفه مهم دوران و دوران نه تنها منکر وجود خدا نبوده اند بلکه گاهی تلاش های جدی برای اثبات وجود واجب داشته اند: 🔺 دکارت که فصل تاریخی فلسفه جدید در برابر فلسفه کلاسیک است، در تاملات فلسفی خود و سیر آن برای وجود خدا نیز برهان می آورد. 🔺 کانت که هنوز حاکمیت معرفتی جدی در اندیشه مدرن دارد، با اینکه متافیزیک را فراتر از لفظ نمی داند برای اثبات وجود خدا استدلال جالبی دارد 🔺 بارکلی فیلسوف تجربه گرای انگلیسی که داستان جالبی دارد و اساسا یکی از دلایلی که او جوهر جسمانی و ماده را منکر شد لزوم پذیرش وجود خدا نزد او بود. 🔺 اسپینوزا فیلسوف راسیونالیست که حتی می گویند به نوعی وحدت وجود (که طبیعتا با آنچه عرفا می گویند یکی نیست) قائل بود. 🔺 البته در مقابل هیوم و راسل و بنتام انگلیسی و جمع زیادی از فلاسفه فرانسوی (از کُنت تا سارتر) اساسا منکر وجود خدا یا حداکثر آگنوستیک هستند و به هیچ وجه الهیات دینی را برنمی تابند. 🔺 اما مساله این است که گوهر دنیای مدرن اساسا نیازی به رد متافیزیکی وجود خدا ندارد بلکه توحیدی که این اندیشه رد می کند، و است. آنچه در ساحت جدید عالم رخ داده است پرتاب شدن اندیشه و مفهوم «خدا» به گوشه ای بیرون از عالم است حال این مفهوم در آن گوشه وجود داشته باشد یا نه اهمیتی ندارد. این باعث می شود تمام فلاسفه پیش گفته علیرغم اختلافات عمیق الهیاتی وحدت نظر بسیار گسترده ای در پذیرش مفهوم «اومانیسم» و « انسان محوری» داشته باشند و تمام ساختار علوم جدید را بر همین مفهوم بنا کنند. 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin