هدایت شده از فقه الخمینی
💢نقش حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) در قم شدن قم
🔰آیت الله العظمی امام خامنه ای
🔹بدون تردید نقش حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) در قم شدن قم و عظمت یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است.
🔹این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیتشدهی دامان اهلبیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهمالسّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهلبیت (علیهمالسّلام) در آن دورهی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهلبیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.
📚بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
🔸پیدایش شهر قم هم ناشی بود از یک حرکت جهادی و توأم با بصیرت.
🔸یعنی خاندان اشعریون که آمدند این منطقه را محل سکونت خودشان قرار دادند، در واقع اینجا را پایگاهی کردند برای نشر معارف اهلبیت (علیهمالسّلام)؛ یک مجاهدت فرهنگی را در اینجا شروع کردند.
🔸اشعریون قبل از آنکه به قم بیایند، جهاد در میدان نبرد هم انجام داده بودند؛ جهاد نظامی هم کرده بودند؛ بزرگِ اشعریون در رکاب جناب زیدبنعلی (علیهماالسّلام) مبارزه کرده بود؛ لذا بود که حجاجبنیوسف بر اینها خشم گرفت و اینها مجبور شدند بیایند و این منطقه را با تلاش خود، با بصیرت خود، با دانش خود، منطقهی علم قرار بدهند.
🔸همین هم موجب شد که حضرت فاطمهی معصومه (سلاماللهعلیها) وقتی به این ناحیه رسیدند، اظهار تمایل کردند که به قم بیایند؛ به خاطرِ بودن همین بزرگان اشعریون.
🔸آنها رفتند از حضرت استقبال کردند، حضرت را به این شهر آوردند و این بارگاه نورانی از آن روز و از بعد از وفات این بزرگوار در این شهر نورافشانی میکند.
🔸مردم قم که پدید آورندهی این حرکت عظیم فرهنگی بودند، از آن روز پایگاه معارف اهلبیت را در این شهر تشکیل دادند و صدها عالم، محدث، مفسر و مبیّن احکام اسلامی و قرآنی را به شرق و غرب دنیای اسلام فرستادند.
🔸از قم، علم به اقصای خراسان و اقصای عراق و شامات رفت. این، بصیرت آن روزِ مردم قم است.
📚بیانات در اجتماع بزرگ مردم قم ۱۳۸۹/۰۷/۲۷
#کلام_ولی
#تاریخ_و_سیره
@fegh_alkhomeini
هدایت شده از فقه الخمینی
💠برکات علمی حضرت معصومه سلام الله علیها
✅صدر المتالهین معتقد است که مسئله اتحاد عاقل و معقول از غامض ترین مسائل حکمی است که تا قبل از ایشان برای کسی روشن نشده بوده است و برای خود ایشان به وسیله تضرع و توجه به خدای متعال و توسل به حضرت معصومه (س) حل شده است.
✅صدرالمتالهین (ره) در بحث اتحاد عاقل و معقول از کتاب شریف اسفار در توضیح این مسئله می فرماید:
🔺إن مسألة كون النفس عاقلة لصور الأشياء المعقولة من أغمض المسائل الحكمية التي لم ينقح لأحد من علماء الإسلام إلى يومنا هذا و نحن لما رأينا صعوبة هذه المسألة و تأملنا في إشكال كون العلم بالجوهر جوهرا و عرضا و لم نر في كتب القوم سيما كتب رئيسهم أبي علي كالشفاء و النجاة و الإشارات و عيون الحكمة و غيرها ما يشفي العليل و يروي الغليل بل وجدناه و كل من في طبقته و أشباحه- و أتباعه كتلميذه بهمنيار و شيخ أتباع الرواقيين و المحقق الطوسي نصير الدين و غيرهم من المتأخرين لم يأتوا بعده بشيء يمكن التعويل عليه و إذا كان هذا حال هؤلاء المعتبرين من الفضلاء فما حال غير هؤلاء من أصحاب الأوهام و الخيالات و أولى وساوس المقالات و الجدالات
🔺فتوجهنا توجها جبليا إلى مسبب الأسباب و تضرعنا تضرعا غريزيا إلى مسهل الأمور الصعاب في فتح هذا الباب إذ كنا قد جربنا مرارا كثيرة سيما في باب إعلام الخيرات العلمية و إلهام الحقائق الإلهية لمستحقيه و محتاجيه إن عادته الإحسان و الإنعام و سجيته الكرم و الإعلام و شيمته رفع أعلام الهداية و بسط أنوار الإفاضة فأفاض علينا في ساعة تسويدي هذا الفصل من خزائن علمه علما جديدا و فتح على قلوبنا من أبواب رحمته فتحا مبينا. (ج۳ ص۳۱۳)
✅مرحوم شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان در حاشیه کتاب سفینه البحار در این باره مرقوم داشته اند که:
🔺أقول: رأيت على هامش الأسفار بخط شيخنا الأجل العالم المحدّث الحاجّ ميرزا محمّد القمّيّ صاحب كتاب الأربعين الحسينية في فصل إتّحاد العاقل و المعقول نقلا عن المصنّف رحمه اللّه قال: كنت حين تسويدي هذا المقام بكهك من قرى قم، فجئت الى قم زائرا لبنت موسى بن جعفر عليهم السّلام مستمدا منها،و كان يوم جمعة،فانكشف لي هذا الأمر بعون اللّه تعالى. (ج۵ ص۶۱)
#فلسفه #اهل_بیت
@fegh_alkhomeini
وَ إِنَّهُ (الحسین علیه السلام) لَعَلَى يَمِينِ الْعَرْشِ مُتَعَلِّقٌ يَقُولُ يَا رَبِّ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي وَ إِنَّهُ لَيَنْظُرُ إِلَى زُوَّارِهِ وَ هُوَ أَعْرَفُ بِهِمْ وَ بِأَسْمَاءِ آبَائِهِمْ وَ بِدَرَجَاتِهِمْ وَ بِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ أَحَدِكُمْ بِوَلَدِهِ وَ مَا فِي رَحْلِهِ وَ إِنَّهُ لَيَرَى مَنْ يَبْكِيهِ فَيَسْتَغْفِرُ لَهُ رَحْمَةً لَهُ وَ يَسْأَلُ أَبَاهُ الِاسْتِغْفَارَ لَهُ وَ يَقُولُ لَوْ تَعْلَمُ أَيُّهَا الْبَاكِي مَا أُعِدَّ لَكَ لَفَرِحْتَ أَكْثَرَ مِمَّا جَزِعْتَ فَلَيَسْتَغْفِرُ لَهُ كُلُّ مَنْ سَمِعَ بُكَاءَهُ مِنَ الْمَلَائِكَةِ فِي السَّمَاءِ وَ فِي الْحَائِرِ وَ يَنْقَلِبُ وَ مَا عَلَيْهِ مِنْ ذَنْبٍ.
کامل الزیارات ص 329
#شب_جمعه
@ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 فایل جلسه #ششم (آنلاین) «انسان در اسلام»
🔹 ۲ تیر ۱۳۹۹
✅ موضوع جلسه ششم:
- فطرت انسان در قرآن
⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا
🕌 برگزارکننده: مجموعه FNC دوبلین - ایرلند
🔰 این جلسات فصل سوم از جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی است.
#The_Human_Being_In_Islam
@ofoqemobin
هدایت شده از دارالکتاب
📜نامه میرزا علی آقای قاضی در ورود ماه ذی القعده
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۳/۶/۱۳
💠مرحوم حاج میرزا علی آقای قاضی (ره) در ورود ماه ذیالقعده یک مکتوبی، نامهای دارند به دوستانشان، به مریدانشان و شاگردانشان که در این کتابی که شرح حال ایشان است، درج شده است ... یک قصیدهی خیلی شیوایی ایشان انشاء میکند که اول آن این است: «تنبه فقد وافتکم الاشهر الحرم». این قصیده را ایشان مفصل [گفتهاند]؛ و توصیههایی دارند نسبت به شاگردانشان. فرصتی است برای ما، برای مردم که انشاءالله از برکات این ماه - که آغاز سه ماه متوالی حرام است - بهره ببریم.
#رهبری #ذی_القعده #سیدعلی_قاضی
@almoraghebaat
📌 متن نامه 👇👇
هدایت شده از دارالکتاب
📜نامه آیت الله قاضی در ورود به ماه ذی القعده
بسماللهالرحمنالرحیم
🔻تنبّه فَقَد وافَتکم الأشهرُ الحُرُم 🔹تیقّظ لکی تزدادَ فی الزاد و اغتنِم
🔻فَقُم فی لیالیها و صُم من نهارها🔹لِشُکر إلهِ تمّ فی لطفه و عم
🔻وَ لا تهجعَنْ فی اللیلِ إلا أقله 🔹تَهجّد و کم صبّ من اللیل لم یَنم
🔻و رتّل کتاب الحقّ و اقرأهُ ماکثا🔹بأحسنِ صوت نورهُ یُشْرِقُ الظُّلَم
🔻فلَم تَحظ بَل لم یَحظ قِط بِمثلِه🔹و أخطأ مَن غَیر الذی قُلتُه زعَم
🔻و سلّم على أصلِ القُرآن و فَصلِه🔹بقیةِ آلِ اللّهِ کن عَبدَهُ السّلم
🔻فَمن دانَ للرَّحمنِ فی غیرِ حُبِّهِم🔹فقد ضل فی إِنکاره أعظمَ
🔻فَحُبُّهُم حُبُّ الإلهِ استَعِذبه🔹هُمُ العُروةُ الوُثقى فَبِالعُروَةِ اعْتَصِمْ
🔻و لا تکُ باللاهی عَنِ القولِ و اعْتَبِر🔹معانیهِ کی تَرقى إلى أرْفَع القِمَمْ
🔻علیکَ بذکرِ اللّه فی کل حالةٍ🔹و لا تن فیه لا تَقُل کیفَ ذا و کم
🔻فهذا حِمى الرحمنِ فادْخُل مراعیا🔹لِحُرُماتِهِ فیها و عَظَّمه وَ التَزِمْ
🔻فَمَن یَعْتَصِم باللّه یُهدَ صِراطَه🔹فإن قُلتَ ربّی اللّه یا صاحِ فاسْتَقِمْ
🔻خداوند متعال فرماید: «وَ مَنْ یعْتَصِمْ بِاللّٰهِ فَقَدْ هُدِی إِلىٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِیمٍ»و فرمود: «وَ اِسْتَقِمْ کمٰا أُمِرْتَ»؛ و فرمود: «إِنَّ اَلَّذِینَ قٰالُوا رَبُّنَا اَللّٰهُ ثُمَّ اِسْتَقٰامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ اَلْمَلاٰئِکةُ»
🔻برادران عزیز هوشیار باشید-خداوند شما را توفیق طاعت دهد-که وارد ماههاى حرام مىشویم؛ نعمتهاى خداوند بر ما چه بزرگ و کامل است؛ آنچه-قبل از هر چیز- بر ما واجب است توبهاى همراه با شرط و شروط مخصوص به خود و نمازهاى معروف به آن، و آنگاه دورى جستن از گناهان کبیره و صغیره در حد توان است.
🔻پس شب جمعه-در شب جمعه یا روز آن-یا روز یکشنبه نماز توبه را به پا دارید و سپس آن را روز یکشنبهی دوم ماه تکرار کنید.
🔻سپس مراقبت صغرى و مراقبت کبرى، محاسبه و معاقبه را به آنچه شایستهتر است و آن طریق که بهتر است انجام مىدهید، که در آنها یادآورى و تذکر است براى کسانى که خواهان یادآورى و داراى ترس مىباشند؛ سپس از صمیم قلب نیت کنید و بیمارىهاى گناهان خود را معالجه نمائید و بهوسیله استغفار نابسامانىهاى درون خود را سامان دهید.
🔻و بپرهیزید از هتک حرمتها. زیرا هرکس چنین کند، اگرچه خداوند کریم او را هتک نکند، اما از او هتک حرمت خواهد شد.
🔻چگونه مىتوان دلى را که شک و شبهه پریشان نموده است رها کرد و آن را به راه راست هدایت نمود و آن را از سرچشمه زلال سیراب کرد؛ باید از خدا کمک بگیریم که اوست بهترین یارىدهنده.
🔹🔹🔹🔹🔹
۱. خود را به انجام فرائض در بهترین اوقات آن، با نوافل آنکه مجموعاً پنجاه و یک رکعت مىشود، مکلف نمائید. و اگر ممکن نشد چهل و چهار رکعت بخوانید. و هرگاه گرفتارىهاى دنیوى شما را مشغول داشت این نباید کمتر از نماز (اوابین) که همان هشت رکعت نافله ظهر است، باشد.
۲. نوافل را بجا آور مخصوصاً نماز شب را که چاره از آن نیست. عجب مىدارم از آنکس که کمال مىطلبد اما شبزندهدارى نمىکند. سراغ نداریم که کسى بدون آن به کمالاتى رسیده باشد.
۳. قرآن کریم را با صداى نیکو و حزنانگیز به هنگام شب تلاوت نمائید که شراب مؤمن است.
۴. وردهاى معمول را که همواره در اختیار شما است انجام دهید و سجدهی معروفه را از پانصد تا یک هزار ملازم باشید.
۵. همچنین به زیارت هرروزه حرم مبارک حضرت على (علیه السلام) -براى کسانى که مجاور هستند-و رفتن هرچه بیشتر به مساجد معظمه و سایر مساجد ملتزم شوید، که حالت مؤمن در مساجد مانند ماهى است در آب.
6. و هرگز بعد از نمازهاى واجب تسبیح حضرت صدیقه (صلواتالله علیها) را ترک نکنید که آن ذکر کبیر است و لااقل در هر مجلسى یک دوره آن ترک نشود.
۷. و دعاى فرج جهت ظهور حضرت حجت (صلواتالله علیه)، به هنگام قنوت وتر بعد از نوافل شب و بلکه در هر روز و در همه دعاها، از ضروریات است.
۸. خواندن زیارت جامعه-منظور جامعه کبیره است-در هر روز جمعه از دیگر ضروریات است.
۹. تلاوت قرآن کریم کمتر از یک جزء نباشد.
۱۰. دوستان نیکوکار را زیاد ملاقات کنید، که آنان برادران راه و همراهان تنگهها هستند.
۱۱. و اهل قبور را به هنگام روز، یک در میان، زیارت کنید؛ شب به زیارت قبور نروید.
🔻ما را چه به دنیا که مغرور بدارد ما را؛ آن ما را گرفتار نموده و به خود مىکشاند، در حالىکه از آن ما نیست. طوبى و خوشى دائم براى کسانى که بدنهاى آنها در عالم خاکى است اما دلهایشان در لاهوت (یعنى در عالم احدیت و عزّ پروردگار) است؛ آنان عده محدودى هستند اما واقعیت و اصالت آنها بیشتر و افزونتر است. من آنچه را مىشنوید مىگویم و از خدا آمرزش می طلبم.
متن نامه + ترجمه 👇👇
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=27355
@almoraghebaat
افق مبین||سید محمد هاشمی
📜نامه آیت الله قاضی در ورود به ماه ذی القعده بسماللهالرحمنالرحیم 🔻تنبّه فَقَد وافَتکم الأشهرُ ا
🔆 برای دسترسی به این نوع مطالب در این کانال عضو شوید ...
🌒 التماس دعا در ایام این ماه ...
هدایت شده از المرسلات
#اطلاعیه
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)»
🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی
⏰جلسه اول: یکشنبه هشتم تیرماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۰صبح
🏠بلوار مصلی، کوچه۱۰، پلاک۲۳ ، طبقه دوم
✅برگزارکننده: پژوهشکده شهید صدر، اندیشکده تعلیم و تربیت
📌حضور در جلسه برای همه طلاب و دانشجویان علاقه مند با رعایت موارد #بهداشتی بلامانع است.
@fater290
🕌 امروز سالروز ارتحال عالم جلیل القدر تاریخ تشیع و گوهر بی نظیر مکتب امام صادق (ع) جناب سيد رضى الدين، على بن موسى بن جعفر بن #طاووس، صاحب آثار نورانی متعدد است. او از شخصیت هایی است که ظاهرا تا امروز برای عموم مردم ناشناخته مانده و مانند کتابهایش هنوز مستور از اذهان است.
🔺 ان شاء الله روح ملکوتی او توجهی به دوستدارانش کند. رحمه الله
🔰 برخی مطالبی که پیرامون ایشان تا کنون در کانال منتشر شده است:
🔸 معرفی کتاب کشف المحجه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/15
🔸معرفی کتاب الدروع الواقیه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/300
🔸مقتل کوتاه سید الشهداء از زبان سید بن طاووس
https://eitaa.com/Ofoqemobin/290
🔸دلیل وجود صفات متعدد برای سید بن طاووس در مصنفات ایشان
https://eitaa.com/Ofoqemobin/345
🔸برخی مزایای کتاب اقبال از زبان سید بن طاووس در اختتامیه این کتاب
https://eitaa.com/Ofoqemobin/344
🔸بیان خاص سید بن طاووس در مراقبه حضور دو ملک لیل
https://eitaa.com/Ofoqemobin/62
#سید_بن_طاووس
@ofoqemobin
29.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل جلسه #هفتم (آنلاین) «بررسی تقابل تکامل داروینی و قرائت دینی از خلقت»
🔹 4 تیر ۱۳۹۹
✅ موضوع جلسه هفتم:
- بررسی استنادات علمی تکامل داروینی
- عدم تقابل تکامل (در صورت پذیرش) و اعتقاد به وجود به خدا
- عدم تقابل تکامل و روایت قرآنی از خلقت
⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا
🕌 برگزارکننده: مجموعه FNC دوبلین - ایرلند
🔰 این جلسات فصل سوم از جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی است.
#The_Human_Being_In_Islam
@ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🕌 فایل جلسه #هفتم (آنلاین) «بررسی تقابل تکامل داروینی و قرائت دینی از خلقت» 🔹 4 تیر ۱۳۹۹ ✅ موضو
آنچه در این جلسه بیان شد عموما بر اساس بیانات بسیار متقن شهید مطهری در سه مقاله اول کتاب #مقالات_فلسفی است. این مقالات از دقیق ترین و تحلیلی ترین آثار قلمی استاد شهید است که نکات بسیار مفیدی پیرامون رابطه علم و دین و نقش نگاه الهیاتی یهودی در وضعیت اعتقادی غرب ارائه کرده است.
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
#یادداشت: جهالت بلکه تزویر
👈پیرامون نامه خوئینی ها به رهبرانقلاب
🔹یکی از حضرات که در به وجود آمدن شرایط امروز و قرار دادن ضعیف ترین دولتمداران بر گُرده امت ید طولایی داشته و خودش و دوستانش به هزار وعده و وعید و تطمیع، مردم را به امید آینده ای پر زرق و برق و بدون فقر که در آن هر دلار قیمتش کمتر از هزار تومان است به سمت دولتی بی هنر که معلوم شد حتی مذاکره هم نمی داند رهنمون کرده، امروز از موضع کسی که فقط تماشاگر صحنه است و نقشی در اشتباهات و لغزش ها نداشته است نامه ای به رهبر انقلاب نوشته و هشدار داده که کذا و کذا.
🔹جالب است داستان این حضرات، لحظه ای در این ۴۰ سال در مسیر عدالت و اعتدال نبوده اند، روزی چنان گداخته و آتشین که هر کس اقتصاد دولتی نمی پذیرفت را در زمره دوستان ریگان و کارتر قرار می دادند و زمانه ای آن چنان بی خرد که رهبر انقلاب را دعوت می کردند در جنگ خلیج فارس در کنار صدام (به قول خودشان خالد بن ولید) بایستد و کشور را وارد جنگ با آمریکا کند و سالها بعد چنان دستپاچه ارتباط با همان آمریکا و استکبار شدند که دوستان و مریدان قدیمی شان امروز از سر و کله شبکه های قارچی ضد انقلاب آمریکایی و عربستانی بالا می روند.
👈چه زیبا فرمود: لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛
🔹چطور است که ذره ای تقصیر نمی پذیرند و چشم بر مسیر پر افراط و تفریط خود می بندند و فرار را به پاسخ ترجیح می دهند و با چشم بندی نتیجه تمام نابخردی ها و خیانت های خود را به نام انقلاب و امام آن می زنند و پالوده خوری دوستانشان با دست اندر کاران تحریم را مخفی می کنند و بر آلاف و الوفی که اطرافیان محفلی شان از قبل این تردستی به جیب زده اند و می زنند چشم می بندند.
👈البته این فقط جهالت نیست بلکه تزویر است ...
#حوزه_انقلابی
@fater290
افق مبین||سید محمد هاشمی
آنچه در این جلسه بیان شد عموما بر اساس بیانات بسیار متقن شهید مطهری در سه مقاله اول کتاب #مقالات_فلس
🔰 تقریری ویرانگر از رابطه علم و دین
🔸 استاد شهید مطهری در کتاب «مقالات فلسفی» ضمن توضیحی از نحوه نگاه اسلام و حکمت اسلامی به حیات انسان، به نکته بسیار مهمی در الهیات یهودی اشاره می کند.
🔸 به اعتقاد ایشان یکی از اشکالات اساسی الهیات یهود رفتن به سمت #آغاز آفرینش برای اثبات وجود خداوند است. در این نگاه خدا را در جایی می توان یافت که دیگر هیچ توجیه تجربی و علمی ممکن نباشد و کاری از دست علم بر نمی آید. در این نگاه خدا را باید در مجهولات یافت نه در معلومات. به نظر ایشان برخی متلکمان اسلامی نیز از این نگاه متاثر شدند.
🔸 این نکته بر مساله حیات نیز تطبیق دارد. بر اساس همین نگاه زمانی که برخی علمای علوم تجربی شواهدی از #تکامل تدریجی نوع انسانی یافتند (گرچه هنوز نتوانسته اند این فرضیه را ثابت کنند) و توضیحی برای پیچیدگی های وجودی انسان بیابند، همین امر دستاویزی برای انکار وجود خدا شد. جالب این که تا امروز یکی از ادله مهم #آتئیست ها در انکار وجود خداوند مساله تکامل انواع است.
🔸به نظر ایشان اساسا منطق #قرآن از ابتدا این نبوده است و داستان خلقت انسان در قرآن نیز به صدد اثبات وجود خداوند نیست بلکه قرآن همین اتفاقات عادی روزمره مشهود انسان را که توضیح علمی نیز دارد شاهدی بر وجود قدرت لایتناهی می گیرد.
🔸این دقت استاد شهید حقیقتا کم نظیر و بسیار راهگشاست. این #رهیافت می تواند به کلی نسبت میان علم (تجربی) و دین را بازتعریف کند.
🔸جالب این که همین نگاه الهیاتی که میان مسیحیان نیز پر رونق بود، بعدها بزرگترین ضعف را در برابر پیشرفت های تجربی نشان داد.
🔸برای مثال #نیوتون با توضیح اساسی خود از رابطه مکانیکی در عالم، و تبیین علت حرکت و رابطه جرم و شتاب و نیرو، عملا در آن زمان توانست توضیح بسیار جدی و قابل قبولی برای تمامی حوادث مشهود عالم دست و پا کند. همین نگاه نیوتونی از عوامل بسیار مهم برای بیرون راندن خداوند از عرصه تمام هویت های جدید علمی بشر شد، زیرا خدای آن الهیات باید در مجهولات جستجو می شد ولی با توضیح مکانیک نیوتونی دیگر (حداقل به زعم دانشمندان آن زمان) مجهولی در عملیات عالم وجود نداشت که توضیح آن به خدا نیاز داشته باشد. لذا باز هم خدا در نهایت، محرک و ایجاد کننده اولین ماده در عالم محسوب می شد که دیگر کاری به آن ندارد. (نظریه خدای ساعت ساز) از عوامل مهم شکل گیری ایده های #دئیستی پیرامون عالم همین نگاه نیوتونی بود.
🔸 این رویکرد در دوران معاصر ما نیز دو نتیجه بسیار دردناک برای دین و الهیات داشت:
1- ادعای گسترده برخی فیلسوفان مانند #سارتر و #راسل مبنی بر اینکه دین اساسا محصول جهل و ترس است، و هر جا علم بتواند ورود کند و پرده از دلیل حوادث بردارد دیگر خبری از خدا و الهیات و عوالم غیر مادی نمی ماند. ادعایی که متاسفانه در بسیاری از مجامع علمی مقبول افتاد ...
2- تلاش برخی علمای علوم تجربی برای توضیح پیدایش اولیه ماده و زدن آخرین میخ بر #تابوت بی رمق الهیات در غرب. در این مسیر برخی فیزیکدانان مانند #هاوکینگ تلاش کردند بر اساس فیزیک کوانتوم و نظریه کرم چاله ها تئوری و توضیح جدیدی برای پیدایش اولیه عالم ارائه کنند که بر اساس آخرین مجهول نیز برای بشر معلوم شود و دیگر جایی برای خدایی که باید آن را در مجهولات جستجو کرد باقی نماند. (گرچه این نظریه نیز فراتر از فرضیه نیست و در جای خود آن را نقد کرده ایم)
🔸 رویکردی که استاد شهید در این اثر و سایر آثار خود برگزیده است به طور کلی صورت مساله دین و علم را عوض می کند و مجالی برای این انتقادات جدید بر دین باقی نمی گذارد. به نظر ایشان راه حل درست تقریر این مساله معلوم کردن قلمرو علم در حریم اندیشه فلسفی و بازگشت به اندیشه توحیدی قرآن است ...
🔸 حقیقتا مطهری هنوز تکرار نشده است ...
#علم_و_دین
#الهیات
#علوم_تجربی
#شهید_مطهری
@ofoqemobin
هدایت شده از دارالکتاب
☣ماه امام رضا (ع)
✅ماه ذیالقعده، ماه حضرت ثامنالحجج (سلاماللهعلیه) هم هست که ولینعمت همه - بخصوص ما ایرانیها - هستند که از برکات مضجع ایشان و مرقد ایشان انشاءالله بهره ببریم، استفاده کنیم و انشاءالله خودمان را به ارزشهای رضوی نزدیک کنیم.
📚 بیانات رهبری 93.06.13
@almoraghebaat
🔰 به نظر می آید راه تولید گفتمان تعاملی و ایجاد مسیری برای گفتگوی جدی و غیر نمایشی بین پایگاه #سنت یعنی حوزه و پایگاه #مدرنیته یعنی دانشگاه بعد از شهید #مطهری باریک تر و حتی بسته شده است. مطهری علاوه بر علم و مطالعه، تلاش زیادی برای فهم متقابل داشت. امروز این تلاش مفقود است. برخی حتی تصور می کنند چنین گفتگویی لازم نیست، مجموعه موسسات و دانشگاه های حوزوی - دانشگاهی نیز در این امر مهم مستمرا ناکام اند، شعار وحدت حوزه و دانشگاه هم راکدترین دوران خود را می گذراند و حضور روحانیون در دانشگاه ها نیز دردی دوا نکرده است. در غیاب این گفتگوی جدی راه برای مشروعیت هر اندیشه ی غیر همسو با آنچه #انقلاب_اسلامی برایش تلاش می کرد باز می شود ... ادامه راه مطهری فقط توحید و نبوت و جهان بینی خواندن و درس دادن نیست ... باید راه گشود، این تلاش هزینه جدی دارد و با عافیت طلبی نمی سازد ... مطهری را متاسفانه روزانه به مباحثات سطح پایین و سیرهای مطالعاتی کم خاصیت و ابزاری برای رفع «شبهه»! تقلیل می دهیم ... و این جای تاسف و تامل دارد.
🖌 سید محمد هاشمی
@ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 فایل جلسه #هشتم (آنلاین) «انسان در اسلام»
🔹 ۹ تیر ۱۳۹۹
✅ موضوع جلسه هشتم:
- بررسی لزوم نبوت
- تفاوت ادراک وحیانی و عقلانی
⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا
🕌 برگزارکننده: مجموعه FNC دوبلین - ایرلند
🔰 این جلسات فصل سوم از جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی است.
#The_Human_Being_In_Islam
@ofoqemobin
🔰 آیا مشکل ما با غرب، پذیرش اصل وجود خداست؟
🔺 جالب است که بسیاری از فلاسفه مهم دوران #رنسانس و دوران #روشنگری نه تنها منکر وجود خدا نبوده اند بلکه گاهی تلاش های جدی برای اثبات وجود واجب داشته اند:
🔺 دکارت که فصل تاریخی فلسفه جدید در برابر فلسفه کلاسیک است، در تاملات فلسفی خود و سیر آن برای وجود خدا نیز برهان می آورد.
🔺 کانت که هنوز حاکمیت معرفتی جدی در اندیشه مدرن دارد، با اینکه متافیزیک را فراتر از لفظ نمی داند برای اثبات وجود خدا استدلال جالبی دارد
🔺 بارکلی فیلسوف تجربه گرای انگلیسی که داستان جالبی دارد و اساسا یکی از دلایلی که او جوهر جسمانی و ماده را منکر شد لزوم پذیرش وجود خدا نزد او بود.
🔺 اسپینوزا فیلسوف راسیونالیست که حتی می گویند به نوعی وحدت وجود (که طبیعتا با آنچه عرفا می گویند یکی نیست) قائل بود.
🔺 البته در مقابل هیوم و راسل و بنتام انگلیسی و جمع زیادی از فلاسفه فرانسوی (از کُنت تا سارتر) اساسا منکر وجود خدا یا حداکثر آگنوستیک هستند و به هیچ وجه الهیات دینی را برنمی تابند.
🔺 اما مساله این است که گوهر دنیای مدرن اساسا نیازی به رد متافیزیکی وجود خدا ندارد بلکه توحیدی که این اندیشه رد می کند، #توحید_ربوبی و #توحید_تشریعی است. آنچه در ساحت جدید عالم رخ داده است پرتاب شدن اندیشه و مفهوم «خدا» به گوشه ای بیرون از عالم است حال این مفهوم در آن گوشه وجود داشته باشد یا نه اهمیتی ندارد. این باعث می شود تمام فلاسفه پیش گفته علیرغم اختلافات عمیق الهیاتی وحدت نظر بسیار گسترده ای در پذیرش مفهوم «اومانیسم» و « انسان محوری» داشته باشند و تمام ساختار علوم جدید را بر همین مفهوم بنا کنند.
🖊 سید محمد هاشمی
#غرب
@ofoqemobin
🔰 ۱۸ تیرماه سالروز ارتحال فقیه و عارف بزرگوار مرحوم علامه سید محمد حسین #طهرانی است. ایشان علاوه بر تالیفات و آثار بسیار، پرده از وجوه معنوی دو شخصیت بزرگ عرفان شیعی یعنی مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم سید هاشم حداد برداشتند و بخش هایی از معارف سلوکی سلسله شریفه عرفانی نجف را مخصوصا به واسطه دو کتاب مهمشان یعنی مهر تابان و روح مجرد به همگان معرفی نمودند.
🔺 استاد بزرگوار ما همیشه می فرمودند که تلاش خستگی ناپذیر ایشان برای حرکت در مسیر معرفت، از قم تا نجف و از نجف تا تهران و مشهد که همراه با سختی ها و محرومیت ها و شماتت ها و ریاضات بوده است الگوی کسانی است که حقیقتا به دنبال راه خدا هستند.
🔺ایشان پس از انقلاب هم تلاشی جدی برای نظریه پردازی پیرامون ماهیت حکومت اسلامی داشتند که آن تلاش ها به صورت کتاب نیز منتشر شده است.
پیام رهبر انقلاب در ارتحال ایشان:
https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=33693
حمد و توحیدی نثار این وجود نورانی ...
@ofoqemobin
مجموعه 4 جلدی «ولایت فقیه در حکومت اسلام» که از مباحث آیت الله طهرانی به دست آمده است.
مطلبی در Khamenei.ir پیرامون نگاه ایشان به مساله حاکمیت اسلامی و ولایت فقیه:
https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=8931
@ofoqemobin
🔰 ادامه ماجرای تناقضات ما در ایام کرونا ...
🔺 وقتی حتی برای استفاده از این وسیله هم منتظر نظر آقا بودیم باید بدانیم که با دست خود خاک بر صورت دین می پاشیم ...
⭕️ یادداشت هایی به همین مناسبت:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/281
@ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 فایل جلسه #نهم (آنلاین) «انسان در اسلام»
🔹 11 تیر ۱۳۹۹
✅ موضوع جلسه نهم:
- مساله حفاظت از هدایت الهی و عصمت انبیاء
- بررسی معقولیت عصمت انسان از خطا و اشتباه
⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا
🕌 برگزارکننده: مجموعه FNC دوبلین - ایرلند
🔰 این جلسات فصل سوم از جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی است.
#The_Human_Being_In_Islam
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
28.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
💠اگر کسی بخواهد وارد در بحث پیرامون اندیشه های امام و علامه بشود، لازم است که بر اندیشه و آثار ایشان مسلط باشد.
🔰استاد علی فرحانی
#در_مدرسه_امام_خمینی
#در_محضر_علامه #پای_درس_استاد
@fater290
🔰 روایتی زیبا از نوه ابو حمزه ثمالی پیرامون زیارت موسی بن عمران (ع) مزار سید الشهداء (ع) را
🔸 نکته جالب این است که این روایت به کلی مشاهدات خود این فرد - و نه نقل قول از معصوم -و مشتمل بر معاینه ملکی از ملائک است مرحوم ابن قولویه هم آن را در کامل الزیارات نقل کرده است که نشانه عظمت راوی هست:
🔺 و عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بِنْتِ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: خَرَجْتُ فِي آخِرِ زَمَانِ بَنِي مَرْوَانَ إِلَى زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع مُسْتَخْفِياً مِنْ أَهْلِ الشَّامِ حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَى كَرْبَلَاءَ فاخْتَفَيْتُ فِي نَاحِيَةِ الْقَرْيَةِ حَتَّى إِذَا ذَهَبَ مِنَ اللَّيْلِ نِصْفُهُ أَقْبَلْتُ نَحْوَ الْقَبْرِ فَلَمَّا دَنَوْتُ مِنْهُ أَقْبَلَ نَحْوِي رَجُلٌ فَقَالَ لِي انْصَرِفْ مَأْجُوراً فَإِنَّكَ لَا تَصِلُ إِلَيْهِ فَرَجَعْتُ فَزِعاً حَتَّى إِذَا كَادَ يَطْلُعُ الْفَجْرُ أَقْبَلْتُ نَحْوَهُ حَتَّى إِذَا دَنَوْتُ مِنْهُ خَرَجَ إِلَيَّ الرَّجُلُ فَقَالَ لِي يَا هَذَا إِنَّكَ لَا تَصِلُ إِلَيْهِ فَقُلْتُ لَهُ عَافَاكَ اللَّهُ وَ لِمَ لَا أَصِلُ إِلَيْهِ وَ قَدْ أَقْبَلْتُ مِنَ الْكُوفَةِ أُرِيدُ زِيَارَتَهُ فَلَا تَحُلْ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ عَافَاكَ اللَّهُ وَ أَنَا أَخَافُ إِنْ أَصْبَحَ فَيَقْتُلُونِّي أَهْلُ الشَّامِ إِنْ أَدْرَكُونِي هَاهُنَا قَالَ فَقَالَ لِيَ اصْبِرْ قَلِيلًا فَإِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع سَأَلَ اللَّهَ أَنْ يَأْذَنَ لَهُ فِي زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ فَأَذِنَ لَهُ فَهَبَطَ مِنَ السَّمَاءِ فِي سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ فَهُمْ بِحَضْرَتِهِ مِنْ أَوَّلِ اللَّيْلِ يَنْتَظِرُونَ طُلُوعَ الْفَجْرِ ثُمَّ يَعْرُجُونَ إِلَى السَّمَاءِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ فَمَنْ أَنْتَ عَافَاكَ اللَّهُ قَالَ أَنَا مِنَ الْمَلَائِكَةِ الَّذِينَ أُمِرُوا بِحَرَسِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع وَ الِاسْتِغْفَارِ لِزُوَّارِهِ فَانْصَرَفْتُ وَ قَدْ كَادَ أَنْ يَطِيرَ عَقْلِي لِمَا سَمِعْتُ مِنْهُ قَالَ فَأَقْبَلْتُ لَمَّا طَلَعَ الْفَجْرُ نَحْوَهُ فَلَمْ يَحُلْ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ أَحَدٌ فَدَنَوْتُ مِنَ الْقَبْرِ وَ سَلَّمْتُ عَلَيْهِ وَ دَعَوْتُ اللَّهَ عَلَى قَتَلَتِهِ وَ صَلَّيْتُ الصُّبْحَ وَ أَقْبَلْتُ مُسْرِعاً مَخَافَةَ أَهْلِ الشَّامِ.
كامل الزيارات، ص: 112
🔰ترجمه (نسخه ذهنی تهرانی):
🔺 حسن بن عبد اللَّه، از پدرش، از حسن بن محبوب، از حسين بن بنت ابى حمزه الثّمالى، وى مىگويد:
اواخر حكومت بنى مردان بود كه من براى زيارت قبر حضرت حسين بن علىّ عليهما السّلام در حالى كه از اهل شام پنهان مىداشتم از شهر كوفه خارج شده تا به كربلاء رسيدم.
پس در جايى مخفى شدم تا نيمى از شب گذشت سپس از مكان خود بيرون آمده و به طرف قبر رفتم و وقتى نزديك شدم مردى بطرف من آمد و گفت:
برگرد كه مأجور و مثاب مىباشى و تو به قبر دسترسى ندارى.
پس نالان و با فزع و جزع برگشته تا نزديك طلوع صبح شد سپس به طرف قبر بازگشته تا نزديك آن شدم باز همان شخص به طرف من آمد و گفت:
اى شخص تو دسترسى به قبر ندارى. به او گفتم: خدا سلامتت بدارد چرا من به قبر دسترسى ندارم؟ در حالى كه من از كوفه به نيّت زيارت آن حضرت آمدهام بنا بر اين تقاضا دارم بين من و بين قبر حائل نشوى تا زيارت كرده و سريع برگردم زيرا هراس دارم صبح شود و اهل شام من را در اينجا ديده و اقدام به كشتنم كنند.
راوى مىگويد: آن شخص به من گفت: كمى صبر كن زيرا حضرت موسى بن عمران عليه السّلام از خداوند متعال درخواست نموده كه به او اذن زيارت قبر حسين بن على عليهما السّلام را بدهد و حقتعالى به وى اذن داده لذا وى با هفتاد هزار فرشته از آسمان به زير آمده و هم اكنون در محضر امام عليه السّلام بوده و آن جناب را زيارت كرده و انتظار مىكشند صبح طلوع كرده تا به آسمان بروند.
راوى مىگويد: به آن شخص گفتم:
خدا سلامتت بدارد كيستى؟
گفت: من از فرشتگانى هستم كه مأمور حفاظت و حراست قبر حسين بن علىّ عليهما السّلام و طلب آمرزش براى زوّار آن جناب مىباشند.
پس برگشتم و نزديك بود بخاطر آنچه از او شنيده بودم عقلم بپرد.
وى مىگويد:
هنگامى كه صبح طلوع كرد جلو رفته كسى حائل و مانع نشد پس نزديك به قبر شده و سلام نمودم و كشندهگان آن حضرت را نفرين كرده و در همان جا نماز صبح را بجا آورده و بجهت خوف و هراسى كه از اهل شام داشتم سريع برگشتم.
#صلی_الله_علیک_یا_ابا_عبدالله
#شب_جمعه
@ofoqemobin
🔰کانال دوست بزرگوار و استاد فاضل حوزه علمیه قم جناب حجت الاسلام مقدسی:
https://eitaa.com/maarejj
⭕️ برای استفاده از مطالب دقیق و مفید ایشان در این کانال عضو شوید.