▫️فایل های صوتی جلسات چهارم تا ششم درس گفتار «آشنایی با فلسفه و روش تولید علوم انسانی اسلامی» با ارائه حجت الاسلام سید مهدی موسوی
🔹این درس گفتار به صورت هفتگی پنج شنبه ها از ساعت ۱۰-۱۲ توسط حوزه علمیه و مرکز آموزشی _ تربیتی الهادی (علیه السلام) قم برای طلاب برگزار می شود.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️تطور روششناسی علوم انسانی در ایران♦️
🔹سالهای ابتدایی دهه ۴۰ دانشجوی دانشگاه تهران بودم و روشی که مطرح شده بود ابتدا به نوعی فلسفه روش و فلسفه بافی بود. آن سالها دانش اجتماعی خوب تکمیل نشده بود، بنابراین ابعاد فلسفی و نظری بیشتر بود و خیلی با میدان و واقعیت سروکار نداشت. دادهای هم که تولید میشد، داده نظری و فلسفی بود.
🔹وقتی سال ۱۳۴۷ از سوربون برگشتم، عصر تازهای شروع شده بود. عصر فیلوسوفیسم کنار رفته بود و عصر کمیگرایی و تحقیق به مثابه دانش فیزیک و طبیعی آمده بود. ما هم وارد این مسائل شدیم و تحقیقاتی هم انجام گرفت. میرفتیم در میدان و داده جمع آوری و تولید و میآوردیم استنتاج میکردیم. دوره خاصی بود، ولی کمیگرایی نمیتوانست پارادایم خوبی برای دانش اجتماعی باشد.
پروفسور باقر ساروخانی قسمت اول
▫️پروفسور باقر ساروخانی از نظریه پردازان و اندیشمندان علوم ارتباطات و جامعه شناسی در کشور ماست که کارهای ارزنده و ماندگاری در حوزه نظریههای ارتباطات و روش شناسی از خود به یادگار گذاشته است. آنچه در ادامه میخوانید نظرات ایشان درباره تطور روش شناسی علوم انسانی در کشور است.
▫️نظراتی که به حوزه آسیب-شناسی روش شناسی های کمی و کیفی ورود میکند و در نهایت مسیری روشن پیش پای محققین و پژوهشگران باز میکند. حقیقتاً نظرات منسجم و ساختارمند پروفسور باقر ساروخانی در حوزه روش شناسی علوم انسانی میتواند پاسخگوی بسیاری از سردرگمیها و ناهنجاریهای امروز نظام دانشگاهی ما باشد. این مصاحبه در اولین شماره نشریه تخصصی مطالعات نوین ارتباطی منتشر شده است.
1️⃣ مسائل بسیاری در کشور وجود دارد که لاینحل باقی مانده است. به نظر میرسد در این میان روششناسی علوم انسانی در کشورمان دچار نوعی بحران است و قادر نیست مسائل و مشکلات را مرتفع کند. ما به دنبال رسیدن به دانش هستیم، ولی روششناسی که در دانشگاههای ما تدریس میشود، نمیتواند ما را به دانش رهنمون سازد. این موضوع را چگونه باید دید؟
🔸همان طور که گفتید ما به دنبال اپیستمه هستیم، یعنی داده موثق و درست. دانش با همین دادهها تولید میشود، بنابراین نمیتوان دانش را جدای از روش دانست. روش درست، تولید داده درست و در نهایت تولید دانش، چه دانش در حوزه آکادمیک و چه دانایی در میان عامه مردم. در همه حال نیازمند روش هستیم، ولی در این حوزه دچار بحران و مسئله هستیم. سالهای ابتدایی دهه ۴۰ دانشجوی دانشگاه تهران بودم و روشی که مطرح شده بود ابتدا به نوعی فلسفه روش و فلسفه بافی بود.
🔸آن سالها دانش اجتماعی خوب تکمیل نشده بود، بنابراین ابعاد فلسفی و نظری بیشتر بود و خیلی با میدان و واقعیت سروکار نداشت. دادهای هم که تولید میشد، داده نظری و فلسفی بود و اکثراً دچار محاجه میشد و گاهی هم اختلافات خیلی تند پیدا میشد، چون سراغ واقعیت نمیرفتند، چون فقط فکر، نظر و اندیشه بود.
🔸این رویکرد کافی نبود و جواب اپیستمه را نمیداد. دادهای موثق و معتبر نبود که روایی و اعتبار داشته باشد و اثرگذار باشد. در دانشهای طبیعی همچون شیمی هم این طور نیست که شخص فارغ از لابراتوار نظر بدهد. رسانه و جامعه، لابراتوار است و باید به آن مراجعه میکردیم.
🔸آرام آرام از یک عصر بیرون آمدیم، عصری که باید اصطلاحاً به آن فیلوسوفیم گفت، دانشی که هنوز به فلسفه مرتبط بود و فلسفه بافی بود، ابداع و ابتکاری در میدان صورت نمیگرفت و واقعیت دیده نمیشد. وقتی سال ۱۳۴۷ از سوربون برگشتم، عصر تازهای شروع شده بود. عصر فیلوسوفیسم کنار رفته بود و عصر کمیگرایی و تحقیق به مثابه دانش فیزیک و طبیعی آمده بود. ما هم وارد این مسائل شدیم و تحقیقاتی هم انجام گرفت.
🔸سال ۱۳۵۲ بود که برای اولین بار روی رسانه ملی شروع به کار کردیم و با دکتر مرتضی کُتبی، کتابی را بیرون آوردیم، البته چاپ نشد ولی تکثیر شد، تحت عنوان «کودکان در برابر پیامهای فرهنگی». منظور از پیامهای فرهنگی، رسانهها بود. خلاصه آن این بود که کودکان چطور رسانهها را میبینند و از آن استفاده میکنند.
🔸همان طور که گفتم پارادایم ما کمیت بود و دانش یا دادهای که میخواست تولید شود، به نوعی شبیه دادههای طبیعی بود، دانش طبیعی بود. میرفتیم در میدان و داده جمع آوری و تولید و میآوردیم استنتاج میکردیم. دوره خاصی بود، ولی کمیگرایی نمیتوانست پارادایم خوبی برای دانش اجتماعی باشد. شاید کمیگرایی در دانش طبیعی میتوانست جواب بدهد، ولی در دانشهای اجتماعی نمیتوانست این طور باشد.
ادامه دارد ...
http://farhangemrooz.com/news/63449
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل های صوتی اتاق فکر تحول علوم انسانی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری
1⃣ صوت اول سخنران حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسرو پناه ، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی
2⃣ صوت دوم سخنران حجت الاسلام دکتر رضا غلامی عضو هیات علمی دانشگاه شاهد
3⃣ صوت سوم سخنران حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
4⃣ صوت چهارم سخنران دکتر عبدالله معتمدی سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
5⃣ صوت پنجم سخنران حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا برنجکار
6⃣ صوت ششم سخنران دکتر سید جلال دهقانی فیروز آبادی استاد روابط بین الملل، دانشگاه علامه طباطبایی
💫 این مجموعه سخنرانی ها توسط اتاق فکر تحول در علوم انسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
http://dte.bz/fzNDs
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami