Functionalism - Dr Ghiasvand.mp3
45.47M
صوت👆و اسلاید👇جلسه چهارم مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (9 شهریور 1400) / «کارکردگرایی»، دکتر مهدی غیاثوند
@PhilMind
Computation and Embodiment - Dr Homazadeh.mp3
49.87M
صوت👆و اسلاید👇جلسه پنجم مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (9 شهریور 1400) / «نظریات محاسباتی ذهن و بدنمندی»، دکتر مهدی همازاده
@PhilMind
نظریات محاسباتی ذهن و بدن مندی.pdf
809.8K
نظریات محاسباتی و بدنمندی، دکتر همازاده
Mind in Islamic Philosophy - Dr Zakeri.mp3
46M
صوت👆و اسلاید👇جلسه ششم مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (9 شهریور 1400) / «رابطه ذهن بدن نزد فیلسوفان و متکلمین مسلمان»، دکتر مهدی ذاکری
@PhilMind
دیدگاه فیلسوفان و متکلمان مسلمان درباره مسئله ذهن بدن.pdf
627.4K
مسئله ذهن بدن نزد فیلسوفان و متکلمان مسلمان، دکتر ذاکری
Mental Causation - Dr Homazadeh.mp3
51.1M
صوت👆و اسلاید👇جلسه هفتم مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (10 شهریور 1400) / «علیت ذهنی»، دکتر مهدی همازاده
@PhilMind
Externalism and Intentionality - Dr Morvarid.mp3
51.63M
صوت👆و اسلاید👇جلسه هشتم مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (10 شهریور 1400) / «حیث التفاتی و رویکردهای برونگرایی و درونگرایی»، دکتر محمود مروارید
@PhilMind
برونگرایی و درونگرایی در حیث التفاتی.pdf
1.33M
حیث التفاتی و رویکردهای برونگرا و درونگرا، دکتر مروارید
Conceivability Argument - Dr Morvarid.mp3
46.61M
صوت👆و اسلاید👇جلسه نهم مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (10 شهریور 1400) / «مسئله دشوار آگاهی و استدلال تصورپذیری»، دکتر محمود مروارید
@PhilMind
مسئله آگاهی و استدلال تصورپذیری.pdf
625.9K
مسئله دشوار آگاهی و استدلال تصورپذیری، دکتر مروارید
Knowledge Argument - Dr Zakeri.mp3
50.89M
صوت👆و اسلاید👇جلسه دهم مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (11 شهریور 1400) / «استدلال معرفت»، دکتر مهدی ذاکری
@PhilMind
Representation - Dr Qahhar.mp3
49.11M
صوت👆و اسلاید👇جلسه یازدهم مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (11 شهریور 1400) / «رویکرد بازنمودگرایی به آگاهی»، دکتر هادی قهار
@PhilMind
Free Will - Dr Mohajeri.mp3
47.38M
صوت👆و اسلاید و کلیپ👇جلسه دوازدهم مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (11 شهریور 1400) / «اراده آزاد»، دکتر مصطفی مهاجری
@PhilMind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ مورد بحث در کلاس دکتر مهاجری (اراده آزاد)
🎖شبکههای نورونی مصنوعی قادر به کارورزی (Training) برای رسیدن یا نزدیکشدن به یک "کارکرد" هستند. الگوریتمهای "یادگیری" با اهداف عمومی وجود دارند – مانند الگوریتم پردازش پشتیبان (Backpropagation) – که با بارهای تصادفی در شبکه آغاز میکند و مکرراً سیستم را بصورت تمرینی در معرض ورودیهای مختلف قرار داده و بارهای شبکه را تنظیم میکند تا اینکه بالاخره خروجی را هرچه نزدیکتر به مقدار صحیح برساند.
🎖این دستگاههای پیوندگرا البته قادر به تعمیم موقعیتها هستند؛ بدین معنا که هرگاه یک الگوی ورودی جدید را - که شبیه الگوهای تمرینشده قبلی است – دریافت میکنند، خروجیای تولید خواهند کرد که شبیه خروجی الگوی تمرینشده باشد.
بدین ترتیب آنها قادر به فراهمآوردن روابط شبه قانونی بین الگوهای ورودی و خروجی هستند بدون آنکه بازنماییهای درونی متناظر از قانونها را داشته باشند.
🎖این پیشرفتها که شباهت با ویژگیهای شناختی انسان را یادآور میشد، سبب انگیزش برخی علاقمندیها گردید و محققان را به این فکر انداخت که شاید رویکرد #پیوندگرایی (Connectionism) بتواند فرصتهایی برای #هوش_مصنوعی قوی فراهم آورد.
ولی هنوز پرسشهای مهم فلسفی پیشین، در برابر شبکههای پیوندگرا نیز پابرجا باقی مانده است.
🎖صرفنظر از اعاده مشکل حس عمومی (Common sense) یا نابجا بودن پاسخها در موقعیتهای جدید که حاصل تعمیم نابجای موقعیتها توسط ماشین بود، مسئله فقدان "یادگیری" بمعنای عمیق و واقعی آن رخنمایی میکرد.
شبکههای پیوندگرا نیز – مانند سیستمهای کلاسیک GOFAI – توانایی شناسایی موقعیتهایی که در آنها، آنچه آموختهاند نامربوط به حساب میآید را ندارند. این بستگی به کاربر انسانی دارد که شکستها و ناکارآمدیها را تشخیص بدهد و یا خروجی موقعیتهایی که قبلاً شبکه آموخته را بهبود ببخشد یا مواردی جدید فراهم آورد که به اصلاحات در رفتار ختم شود. از این منظر، شبکههای نورونی تقریباً همانقدر وابسته به هوش انسانی هستند که سیستمهای GOFAI.
🎖حتی رویکرد «تقویت یادگیری» (Reinforcement Learning) هم هرچند نیاز به معلّم دانای کلّ ندارد و فقط بازخوردهای محیط را در یک روند تدریجی بررسی میکند، اما همچنان فاقد آنچیزی است که در #یادگیری_ماشین بمعنای واقعی بدان نیاز داریم: آیا دستگاه میتواند مانند انسانهای کارشناس، #پدیدارشناسی را بعنوان ماهیت ذاتی یادگیری، بکار گیرد؟
یادگیری متوقف بر حس درونی و سابجکتیو از مسئله و راهحل است. این در واقع بیانی دیگر از قلب اشکال جان سرل در اتاق چینی هم هست که فیزیک کامپیوتر / روبات را یکسری جریانات بسیار پیچیده الکتریکی میدانست. اما چیزی که این پالسهای الکتریکی را معنادار میسازد، از همان دست واقعیتی است که نشانههای جوهر روی کاغذ کتاب را به جملات معنادار تبدیل میکند.
🎖"ما" این علائم را طراحی و برنامهریزی کردهایم؛ بنابراین میتوانیم نشانههای مذکور را تعریف و درک کنیم. یک تکّه کاغذ فقط در صورتی پول خواهد بود که مردم، فکر و قبول کنند آن کاغذ، پول است. این واقعیت که کاغذ مذکور از فیبرهای سلولوزی تشکیل یافته، یک واقعیت مستقل از مشاهدهکننده است و این واقعیت که معادل 20 دلار سرمایه است، وابسته به مشاهدهگر. محاسبات هم یک فرآیند انتزاعی است که فقط در نسبت با مشاهدهگر و تفسیرگر آگاه، معنا و وجود مییابد. مشاهدهکنندگان و مفسّرانی مانند ما معنای جملات یا رفتار خروجی ماشین را تفسیر میکنیم و آنها را بجا یا نابجا تشخیص میدهیم. اما این بدان معنا نیست که خود ماشین هم بنحوی اولشخص و پدیداری، معنای خروجیها را درک میکند یا "یاد گرفته" است.
@PhilMind
#معرفی_کتاب
📚 مجموعه مقالات «نفس و بدن در #فلسفه_مشاء و #حکمت_متعالیه» در ۲ جلد، بخشی از آثار منتشرشده همایش بینالمللی "آموزههای دینی و مسئله نفس و بدن" (سال ۱۳۹۰) است که بعضا توسط اساتید مطرح #فلسفه_اسلامی ارائه شدهاند.
📗 در بخش اول (نظریههای فلسفه مشاء درباره نفس و بدن)، مقالاتی مانند «روحانیة الحدوث و البقاء بودن نفس از نظر #ابن_سینا» از آیتالله سید حسن مصطفوی، «نگاهی به #علم_النفس غزالی» از دکتر مهدی اخوان، «بررسی تطبیقی آرای توماس آکوئیناس و ابنسینا در باب نفس و بدن» از دکتر زهرا زارع، «الصلة بین النفس و الجسد عند ابنحزم الأندلسی» (به زبان عربی) از دکتر خالد احمد فرج الوحیشی، و مقاله «Immorality in the Aristotelian Christian tradition» از پروفسور Edmund Runggaldier مشاهده میشود.
📙 در بخش دوم (نظریههای حکمت متعالیه درباره نفس و بدن) نیز بترتیب مقالات «ریشهیابی مبانی و دلایل نظریه جسمانیة الحدوث بودن نفس» از دکتر مرتضی پویان، «ارتباط نفس و بدن از دیدگاه #ملاصدرا» از دکتر احمد سعادت، «تحلیل انتقادی اشکالات ملاشمسا گیلانی و محمدصادق اردستانی از نظریه ملاصدرا درباره نفس» از ابوالحسن غفاری، «میزان انطباق نظریه ملاصدرا درباره نفس با کتاب و سنت» از محمدجواد واعظی، «نفس و بدن از دیدگاه علامه طباطبایی» از دکتر منصور نصیری و البته دو رساله مشروح و قابل توجه از دو استاد مطرح فلسفه اسلامی (سید یدالله یزدانپناه در ۱۲۰ صفحه و علی عابدی شاهرودی در ۱۶۲ صفحه) به چشم میخورد.
📘 این دو مجلد در سال ۱۳۹۲ توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بازار نشر عرضه شدهاند.
@PhilMind
Dr.Homazadeh-ExplanatoryGapagainstRepresentationalismIdentityTheory.mp3
42.94M
صوت👆 و اسلاید👇 جلسه دکتر همازاده با موضوع «شکاف تبیینی آگاهی علیه تئوریهای اینهمانی و بازنمودگرایی»، انجمن هیپوکامپ، دوشنبه 22 شهریور 1400
@PhilMind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧬یکی از استراتژیهای رایج در #علوم_اعصاب_شناختی که مکرراً با اعتراض فیلسوفان مواجه میشود، تحلیلهای سادهانگارانه از یافتههای تجربی است. بعنوان مثال در این ویدیو👆 که ترجمه اختصاصی شده، کشف شبکه نورونی همبسته آگاهی، بمعنای وقوع #آگاهی در «درون مغز» تفسیر میشود.
همچنین ضمن قیاس با بازنمایی نور سفید و بازنمایی بدن، نظریهای متأخر که آگاهی را بازنمایی غلط و توهمآمیز (اما کاربردی) از فعالیتهای نورونی میداند، تقویت میگردد.
♟ فیلسوفان ذهن اما - ازجمله بسیاری از فیزیکالیستها - در برابر نگرش اینهمانی ذهن و مغز، استدلالهایی متعدد اقامه کردهاند که بعضاً برگرفته از یافتههای تجربی مانند #نوروپلاستیسیتی (تحققپذیری چندگانه) نیز میباشد.
علاوه بر این حتی اگر #ویژگی_پدیداری بازنمایی غلط و سادهشده از شبکه نورونی مرتبط باشد، باز بلحاظ ماهیت «بازنماییکننده» (حس و حالی که از منظر اولشخص تجربه میشود)، نیاز به "تبیین وجودشناختی" دارد. ولو اینکه ماهیت «بازنماییشونده» (یعنی فعالیتهای مغزی) را بدرستی نشان ندهد.
کافیست به اشکالاتی که طی دو دهه اخیر در برابر #بازنمودگرایی تحویلگرا اقامه شده، مراجعه کنیم.
🔬دیگر آنکه کشف ابجکتیو و سومشخص درباره همبسته آگاهی، چگونه میتواند وعدهای برای حل مسئله آگاهی تلقی شود؟ قطعاً علم تجربیِ آگاهی کاربردهای مفید و متعددی برای بشریت خواهد داشت، اما چطور یافتههای محاسباتی و کارکردی بیشتر درباره فعالیتهای نورونی میتواند به درک ماهیت سابجکتیو و اولشخص آگاهی بینجامد؟
@PhilMind