eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
247 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📲چند آمار قابل تامل از حضور مردم در دنیای مجازی پس از کرونا‌: ‌در روزهای پس از ، در جهان شاهد چه خواهیم بود؟ رسانه‌ها و تعامل مردم در این دنیای تازه چه سروشکلی به خود خواهند گرفت؟ به نظر می رسد که در پس تمام تغییرات و تحولات یک سال اخیر، ضریب نفوذ رسانه‌های نوین در دل و جان ساکنان زمین بیشتر شده است. حداقل آمارها به ما خبر می‌دهند که انسان سال 2021 در آستانه ورود به دنیای جدیدی از تعامل و قرار دارد. آمارهایی که می‌خوانید، از پژوهشی با عنوان «وضعیت‌شناسی‌ فضای مجازی» از مجموعه تحقیقات دفتر مطالعات رسانه‌های نوین استخراج شده است. 🔹تعداد کاربران منحصربه‌فرد در ایران: 127میلیون نفر‌ 🔹ضریب نفوذ موبایل در : 152درصد‌ 🔹تعداد کاربران در ایران: 58میلیون و 420هزار‌ 🔹ضریب نفوذ اینترنت در ایران: 70درصد‌ 🔹تعداد کاربران فعال رسانه اجتماعی در ایران: 33میلیون و 400هزار کاربر ‌ 🔹ضریب نفوذ رسانه‌های اجتماعی در ایران: 40درصد 🔹سهم بازار در ایران در سال 2020: بیش از 87 درصد‌ 🔹سهم بازار آی‌اواس در ایران حدود 12 درصدی ‌ 🔻ضریب نفوذ اینترنت در جهان: 59.5 درصد 🔻کاربر فعال رسانه‌های اجتماعی در جهان: 4 میلیارد و 200 میلیون نفر 🔻ضریب نفوذ در جهان: 53.6 درصد‌ ‌🔻کاربران اینترنت در سال 2021 در جهان: 316 میلیون نفر ‌ 🔻کاربران فعال رسانه اجتماعی در سال 2021 در جهان: 490 میلیون نفر ‌ ‌ 🔹بیش از 98 درصد کاربران حداقل از یک ماهانه استفاده می‌کنند‌ ‌ 🔹میانگین تعداد حساب‌های کاربری هر در رسانه‌های اجتماعی مختلف: بیش از 8 حساب 🔹میانگین مصرف روزانه کاربران از رسانه‌های اجتماعی: 2 ساعت و 25 دقیقه‌ ‌ 🔹درصد تعداد کاربرانی که از رسانه‌های اجتماعی با استفاده می‌کنند: 4.40 درصد‌ ‌ 🔻بیشترین مصرف رسانه‌ای پس از کرونا:‌ استفاده از ‌گوشی‌های هوشمند: 70 درصد‌ استفاده از لپ‌تاپ: رشد 47 درصدی‌ استفاده از رایانه شخصی: رشد 33 درصدی‌ استفاده از تبلت: رشد 23 درصدی‌ استفاده از تلویزیون‌های هوشمند یا بسترهای رسانه: رشد 32 درصدی‌ استفاده از کنسول‌های : رشد 18 درصدی ‌ ‌ 🔹برترین پیام‌رسان در جهان به ترتیب: ، مسنجر، و مشروح گزارش: 🌐 http://fdn.ir/52796 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠 امام زین العابدین (علیه السلام): 🔹 مَنِ اشْتاقَ إلى الْجَنَّهِ سارَعَ إلى الْحَسَناتِ🔹 ▫️کسی که مشتاق بهشت باشد در انجام کارهای نیک سرعت می نماید. "بحارالانوار جلد ۷۵ ص ۱۳۹" 💐 ولادت با سعادت امام زین العابدین،سید الساجدین، امام سجاد علیه السلام مبارک باد. 💐 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 0⃣1⃣ امکان تعریف و حدود حریم خصوصی در فضای مجازی از منظر فقه 🔹 در فضای زندگی انسانی دو حریم وجود دارد که باید رعایت شود. یک حریم، حریم عمومی است که با احکامی مانند عدم تصرف آن یا در آن یا عدم در غیر موارد تعیین شده، رعایت آداب و احکام مربوطه و مانند آن‌ها حمایت می‌شود. حریم عمومی می‌تواند حریم جاده، مساجد، اوقاف عامه و مانند آن‌ها است. خود جامعه‌ی اسلامی یک حریم است که هم باید آداب و احکام آن رعایت شود و هم مسایل درون آن نباید به بیگانه برده شود. حریم دوم حریم خصوصی است که مهم‌ترین قیود آن قید محرمانگی، عدم تعرض و عدم ورود است. این حریم اعم از حریم شخصی و حریم‌های خاص، مانند مجلس عروسی، مجلس زنانه، مهمانی خانوادگی، استخر و مانند آن‌ها است. حدود این حریم هم از طرف درون باید با احکام و آداب ویژه‌ی حریم‌ها رعایت شود و هم از طرف بیرون با عدم ورود و عدم نظر و عدم تعرض. طرف مقابلی که باید این حریم را حفظ کند، می‌تواند یک شخصیت بیگانه یا خودی حقیقی باشد یا شخصیت حقوقی خصوصی یا تولید کنندگان اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها یا دولت باشد. به هر حال، روشن است که برخی از این حریم‌ها، حتی در برابر دولت نیز حریم به شمار می‌آیند. 🔹 فضای سایبر بسیاری از عرصه‌ها را با تحولات بنیادین مواجه کرده است. ازجمله در حریم خصوصی مسایلی جدید ایجاد کرده و حفظ آن را با مشکلاتی فنی و حقوقی مواجه کرده است. حدودی از حریم خصوصی در عصر پیش از فضای مجازی، در عصر فضای مجازی یا به کلی رعایت نمی‌شود یا اینکه قابل حفظ نیست. برای نمونه، در ایران عکس یک خانم، حتی به صورت محجبه، حریم خصوصی به شمار می‌رفت و نباید دست نامحرم می‌بود. اما در عصر فضای مجازی عکس‌های محجبه توسط خود این خانم‌ها در فضای مجازی بارگذاری شده است. هم چنین، کاربران ناچارند بخش بزرگی از اطلاعات خصوصی خود را در فضای مجازی بارگذاری کنند. امنیت کامل داده‌های مربوط به حریم خصوصی در فضای مجازی غیر ممکن و امنیت نسبی نیز مشکل و پرهزینه بوده و دائماً در معرض تهدید است. اساساً بخشی از اطلاعات خصوصی افراد از طریق یک فعالیت ساده‌ی اوسینتی از فضای مجازی قابل رهگیری است و افراد بدون اینکه بدانند، بخش بزرگی از اطلاعات خصوصی خود را در فضای اینترنت رها کرده‌اند. این فضا با ویژگی‌هایی که دارد، در حریم خصوصی می‌تواند توسعه و تضییق‌هایی ایجاد کند. مسئله‌ی حریم خصوصی در فضای کالبدی (فیزیکی) ابهام داشت و با پیدایش فضای مجازی ابهام‌ها و چالش‌های آن بیشتر شده است. تجاوز به حریم خصوصی یک فرد عِرض و حریت انسان را تهدید می‌کند. 🔹 حقوقدانان به مسئله‌ی حریم خصوصی توجه زیادی دارند و نیز در فقه به صورت پراکنده احکام و قواعد متعددی با آن مرتبط‌اند؛مانند احکام مربوط: افشاء سر، غیبت، تجسس، هتک ستر، ورود به منازل و ملک دیگری، استراق سمع و به ویژه حریم زنان، خانواده و کودک. اما به صورت یک مسئله‌ی فقهی مستقل طرح نشده است و البته کمبود تحقیقات فقهی در باب مسایل فضای مجازی نیز موجب شده که مسئله‌ی حریم خصوصی در فضای مجازی و وجود مجازی از منظر فقهی مغفول بماند. 🔹 محقق محترم باید در این تحقیق، امکان فقهی و نیز امکان فنی تعریف حریم خصوصی را بررسی کند و سپس به گستره‌‌ی حریم خصوصی در فضای مجازی از منظر فقهی و نیز به انواع خسارات ناشی از نقض حریم خصوصی در فضای مجازی، چگونگی شناسایی خسارت‌ها و تطبیق آن‌ها بر موضوعات فقهی مربوطه بپردازد. احتمالاً با نگاه فقهی، محقق ناچار شود به مفهوم حریم مؤمن نیز توجه کند. هم چنین، با توجه به ادله‌ی فقهی به سیاست‌های کلان شرعی در سه لایه‌ی کاربر، تولیدکننده و دولت تدوین نماید و تعارض حفظ حریم خصوصی با مسایلی چون امنیت را بررسی کند. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
📌آیت‌الله اعرافی: پیشگامی حوزه در هوش مصنوعی آفاق روشنی را پیش روی تمام نخبگان کشور باز می‌کند مدیر حوزه های علمیه در دیدار اعضای شورای راهبری کلان پروژه هوش مصنوعی(نجف): 🔹استعدادهای شما عزیزان جزء ذخایر بزرگ کشور است؛ ورود قوی به می‌تواند ما را در رهنمون سازی تدوین اسناد درست و عمیق ملی و بین المللی کمک کند. 🔹حوزه، با تمام فراز و فرودها و قبض و بسط های تاریخی، همواره دانش بنیان به معنای دقیق و عمیق بوده است.تطور و تحول در حوزه ناظر به پرسش‌هایی است که زمانه رویاروی علوم اسلامی قرار می‌دهد. 🔹حوزه جزء معدود مجموعه‌های دانشی است که با بیش از هزار سال فعالیت، هیچ‌گاه رشته دانشی و سنت‌های اصلی و اصیل آموزشی آن طرد نشده است؛ تاریخ حوزه‌های علمیه همواره بر پایه زنجیره استادی و شاگردی استوار است. 🔹 همیاری هوش مصنوعی و فقه و ورود این مقوله در حوزه فقه را می توان به خدمات متقابل قلمروها تعبیر نمود. متن کامل خبر: https://v-o-h.ir/?p=6818 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 2⃣1⃣ بررسی فقهی تزاحم مسئله امنیت و جهانی شدن در عصر فضای مجازی 🔹 اسلام دینی جهانی است و جهانی بودن آن در قرآن کریم چندین بار به صراحت بیان شده و نیز رسول الله-صَلَّی اللَهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ-نیز با نامه‌نگاری به سران کشورهای مهم جهان در زمان خود، دعوت خود را جهانی کرد. اسلام به خودی خود چنان درون‌مایه‌ی ذاتی دارد که اگر کسی آن را ببیند، آن را جدی می‌شمارد، هر چند مسلمان نشود و البته این درون مایه قدرت جذب بالایی دارد. اما نشان دادن آن و در معرض دید قرار دادن آن بر عهده‌ی مؤمنان است. بنابراین، مؤمنان نیز مکلف به جهانی‌سازی دین مبین اسلام‌اند: «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ ﴿التوبة : ۳۳﴾». انقلاب اسلامی نیز که از آموزه‌های اسلامی سرچشمه می‌گیرد، از همان آغاز بر جهانی‌سازی خود تأکید کرد، چنان که (ره) فرمود: «ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می‌کنیم؛ چرا که انقلاب ما اسلامی است. و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست. و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم.» (صحیفه امام خمینی، ج12، ص148). 🔹 نکته‌ی دیگر «جهانی‌سازی مسلمانان» است، به این معنا که مسلمانان باید در هر جای جهان پیش و بیش از دیگران دیده شوند. میزان قابلیت دیده شدن، معادل با فرصت تأثیر است. اگر مسلمانان دیده نشوند، نمی‌توانند در تحولات جهانی مؤثر شده و باورها و احساسات جهانیان را تغییر داده یا نسبت به قرآن و اسلام و انقلاب اسلامی اعتماد ایجاد کنند. مسلمانان باید دیده شوند و نسبت به شیوه‌ی زندگی خود و باورها و احساسات و مواضع خود دیگران به موضع‌گیری فعال وادارند. با فرض اینکه مخاطب دعوت جهانی اسلام، نسبت به دعوت در موضع منفعل است، نمی‌توان در جهانی‌سازی دعوت اسلام موفق عمل کرد. جهانی‌سازی مسلمانان کنجکاوی جهانیان را برمی‌انگیزد تا درباره‌ی اسلام بیشتر بدانند و به دنبال اطلاعات بیشتری باشند. دیده شدن مسلمانان دارای عناصری است که از الگوهای مرسوم می‌گذرد و شگفتی‌هایی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، به دلیل چند قرن تنبلی و خود‌باختگی عوام و خواص و حاکمان مسلمان، امروزه تا حد زیادی قدرت در دست کفار است، به ویژه جهانی در اختیار قدرت‌های بزرگ کفار است و استفاده از این پلتفرم‌ها، نه تنها سود فراوانی به کفار می‌رسد، بلکه این پلتفرم‌ها، خود از ابزار سلطه‌ی کفار بر مسلمانان‌اند و استفاده از این ابزارها می‌تواند امنیت فرهنگی، سیاسی و حتی امنیت اجتماعی روزمره‌ی آنان را به خطر افکند. 🔹 محقق در این موضوع باید راه حلی برای این ارایه دهد. حل این تزاحم در چاچوب فقه فردی به کنار گذاشتن یک طرف و اخذ طرف مقابل است؛ اما در این تحقیق این پاسخ مطلوب نیست. پاسخی که مطلوب این جشنواره است، پاسخی است که در چارچوب‌های شرعی، بتواند راه حلی برگرفته از منابع فقهی، برای به حداقل رساندن هزینه‌های جهانی‌سازی اسلام، جهانی‌سازی انقلاب اسلامی و جهان‌سازی مسلمانان ارایه دهد و موازنه‌ی امنیت و ناامنی در فضای را به نفع جوامع اسلامی انقلابی نماید. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🌺یـامقلب القلوب و الابصار 🌸یـا مـدبرالیـل و النـهار 🌺یـامحـول الحـول و الاحـوال 🌸حـول حـالنا الی احسن الحـال 💠حـلول سـال نــو و بـهار پرطراوت را به همه شما عزیزان تبریک عـرض میکنیم.💠 🌸نـوروزتـان مـبـارک 🌸 💐سال ۱۴۰۰، سال "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها"💐 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 4⃣1⃣مقایسه رودیکردهای فقهی (فقه فردی، فقه حکومتی، فقه نظام) در مواجهه با مسائل مستحدثه و پدیده‌های نوظهور با مطالعه موردی رمزارز 🔹بررسی و شناخت مکاتب فقهی از اهمیت بالایی برخوردار است. شناخت این مکاتب به فقیهان امکان می‌دهد که چگونگی برخورد با موضوعات را فراگیرند. بررسی آثار فقهی معاصر نشان می‌دهد که تفاوت سه رویکرد در حدود توجه به ساختارها است. فقه فردی به ساختارها به مثابه موضوعات بیرونی نگاه می‌کند که مکلف برای مواجهه با ساختارها باید احکام خاصی را رعایت نماید. فقه حکومتی ساختار سیاسی را یک ساختار اساسی دیده و در استنباط و استظهار از ادله‌ی شرعی، رابطه‌ی مکلف و تکلیف را با آن ساختار مورد توجه قرار می‌دهد. فقه نظام به همه‌ی ساختارهای حیات انسانی، اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دقت داشته و مکلف را به عنوان عضوی از یک جامعه دیده و مناسبات و شرایط پیچیده‌ی اجتماعی مکلف را، در استنباط تکلیف او از ادله‌ شرعی مورد ملاحظه قرار می‌دهد. 🔹رویکرد فقه فردی، رویکرد مرسوم فقه تا دوران معاصر بود. در این رویکرد، موضوع فقه فعل مکلف است که مکلف در آن یک فرد حقیقی است و تکلیف به فرد فرد مکلفان منحل می‌شود و تکالیف به سه صورت عینی یا کفایی یا علی البدل بر فرد مکلف تکلیف می‌شوند. موضوعات نیز صرفاً با نگاه به ذات موضوع شناسایی می‌شوند. 🔹رویکرد فقه حکومتی، گرچه سابقه دارد، اما با اشارات امام خمینی (ره) به سرعت توانست با توانی تازه به عنوان یک رویکرد مهم در فقه عرض‌اندام کند. این نگاه به سرعت گسترش یافت و امروزه در بدنه‌ی عمومی جریان فقه‌گرا تا حد زیادی پذیرفته شد. به اجمال، این خرده‌جریان مسئله‌ی ولایت و حکومت را در نظام کلامی شیعه در جایگاهی می‌بیند که فقه در حول آن تعریف و تدوین می‌شود و فرد مکلف را در ارتباط با ولایت موضوع خطاب می‌داند. در این مکتب، فقیه در استنباطِ احکام شرعی به اموری چون حکومت، اداره‌ی جامعه، و مصالح و مفاسد جامعه نگاه داشته و اجرای احکام را در بستر نظام حکومتی اسـلام به عنـوان نهـاد اداره‌ی جامعـه مـدنظر قـرار می‌دهـد. 🔹 فقه نظام گرچه سوابق کم‌رنگی دارد، اما با اشارات امام خمینی در باب انتظار از فقه به عنوان مکتبی نوپدید مورد توجه قرار گرفت. از دید امام خمینی، حکومت فلسفه‌ی عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است و فقه، تئورى واقعى و کامل اداره‌ی انسان از گهواره تا گور است. به نظر حضرت امام، هدف اساسى فقه یافتن چگونگی پیاده‌سازی اصول محکم فقه در عمل فرد و جامعه و توان پاسخ به معضلات جواب و ایجاد قدرت برخورد در مسلمانان است. این رویکرد برای شناخت موضوعات، به مناسبات و جایگاه موضوع در نظام کلان حیات انسانی توجه دارد و نیز به مقاصد شریعت بیش از دو مکتب پیشین توجه دارد. 🔹 در مواجهه با و مسائل مربوط به آن، هر یک از این مکاتب روشی در پیش می‌گیرند. محقق موظف است که با دقت در مبانی هر یک از این مکاتب، نحوه‌ی ورود و پردازش مسایل فضای مجازی را، با بررسی موردی مسئله‌ی رمزارزها، بازسازی نماید. این بازسازی باید به گونه‌ای باشد که طرفداران هر یک از مکاتب فقهی، با آن صورت بازسازی شده اختلاف گفتمانی نداشته باشند و اجمالاً هماهنگی خود را با آن تقریر بپذیرند. در عین حال، محقق باید در این بازشناسی نگاه انتقادی هم داشته باشد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهاسازی فضای اینترنت باعث افتخار نیست بلکه باید مانند همه دنیا آن را مدیریت کرد
🔰 رهبر معظم انقلاب در نخستین صحبت های خود در سال 1400 رهنمودهایی در مورد و این فضا داشتند: 🔺 رهبر انقلاب، در سخنرانی نوروزی: من این را هم عرض بکنم این دیگر اینها اطلاعات ما است. دستگاههای جاسوسی و اطلاعاتی کشورهایی از جمله آمریکا و... از چندی پیش دارند تلاش میکنند که انتخابات آخر خرداد را بی‌رونق کنند یا برگزارکنندگان را متهم میکنند که انتخابات مهندسی شده و ... و یا مردم را دلسرد میکنند که رأی شما اثری ندارد و در بهبود اوضاع اثری نمیگذارد. از فضای مجازی هم حداکثر استفاده را میکنند. 💠 هم در یک جاهایی ول است. همه کشورهای دنیا فضای مجازیشان را مدیریت میکنند ولی ما افتخار میکنیم که آن را ول کردیم! ... از این فضا استفاده میکند دشمن که با شیوه‌های روانی مشارکت مردم را در انتخابات کاهش دهد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد. از این امکان مردم استفاده کنند برای مردم وسیله آزادی است بلاشک. خیلی هم خوب است اما نباید این وسیله را اختیار دشمن قرار داد که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠 محورهای جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی»: 1️⃣ بررسی رابطه نظام ولایت فقیه با فناوری‌های دولت‌گریز با مطالعه موردی بلاکچین 2️⃣ بررسی فقهی حق گمنامی و حدود آن در اسلام و رابطه آن با هویت‌مندی افراد، موجودیت‌ها و فعالیت‌ها در فضای مجازی 3️⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی 4️⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالیت در فضای مجازی 5️⃣ بررسی فقهی-اجتماعی اصل و شیوه‌های ایجاد یا حضور در شبکه‌های اجتماعی با عنایت به همزمانی فرصت‌ها و تهدیدها؛ در سه وضعیت غلبه دشمن، غلبه حکومت اسلامی و موازنه 6️⃣ بررسی فقهی ارزش‌های اساسی اقتصاد اسلامی در فضای مجازی با مطالعه تطبیقی رمزارز اسلامی 7️⃣ ملاحظات فلسفی-فقهی هنرهای دیجیتال (Digital art) 8️⃣ بررسی حدود سیاست‌‌گذاری، مقرره‌گذاری، قانون‌گذاری و جرم‌انگاری در حکمرانی فضای مجازی از منظر فقهی 9️⃣ بررسی فقهی حدود و شیوه‌های نظارت بر فضای مجازی با لحاظ لایه‌مندی گروه‌های کاربری در فضای مجازی 0⃣1️⃣ امکان تعریف و حدود حریم خصوصی در فضای مجازی از منظر فقه 1️⃣1️⃣ اصول و قواعد فقهی حاکم بر تعامل نظام اسلامی با دولت‌ها، شرکت‌ها و ملت‌های دیگر در فضای مجازی 2️⃣1️⃣ بررسی فقهی تزاحم مسئله امنیت و جهانی شدن در عصر فضای مجازی 3️⃣1️⃣ بررسی حدود فلسفی-اخلاقی-فقهی هوش‌ مصنوعی در اسلام 4️⃣1️⃣ مقایسه رودیکردهای فقهی (فقه فردی، فقه حکومتی، فقه نظام و...) در مواجهه با مسائل مستحدثه و پدیده‌های نوظهور با مطالعه موردی رمزارز 5️⃣1️⃣ مقایسه انتقادی نگاه سلبی و ایجابی در رویکردها، حرکت‌ها و رفتارها در مواجهه با فضای مجازی از منظر فلسفه فقه برای توضیح بیشتر این مسائل، را دنبال کنید... دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔴 مسجد الکترونیکی 🔷 أمل خیری، نویسنده وپژوهشگر مصری در مقاله‌ای می‌نویسد: مسجد، یک موسسۀ اسلامی است که طی قرن‌ها، نقش‌های متفاوتی را ایفا کرده است. از ابتدای تبلیغ اسلام، مسجد تنها یک محل عبادت نبوده، بلکه جایی برای تربیت و آموزش بوده است. 🔷 در عصر دیجیتال، فناوری در تمام زوایای زندگی ما نفوذ و نقش فعالی را در ایجاد جوامع مجازی و ارتباط بین افراد ایفا کرده است. این پژوهش، با توجه به کمرنگ شدن نقش مسجد در جوامع اسلامی، به بررسی چگونگی فعال‌سازی نقش مسجد، با استفاده از فناوری و خدمات اینترنت می‌پردازد. 🔷 منظور از مسجد الکترونیکی، انتشار پیام مسجد با استفاده از وسایلی است که اینترنت در اختیار ما می‌گذارد. 🔷 ازآن‌رو که مساجد، خانه‌های خداوند متعال روی زمین هستند، رسالت و پیام مسجد، همان رسالت اسلام است؛ در نتیجه، هدف از مسجد الکترونیکی نیز انتشار پیام اسلام با استفاده از امکانات شبکه‌ای است. 🔷 می‌توان با شیوه‌های مختلف مسجد الکترونیکی را در فضای مجازی ایجاد کرد، مانند: ایجاد سایت برای مسجد، صفحه معرفی مسجد، صفحۀ پیام سایت، صفحۀ فعالیت‌های مسجد، صفحۀ حوادث و رویدادها، صفحۀ فتواها و مشاوره‌ها، صفحۀ مسجد و جامعه. 🔷 خدمات متقابل مسجد الکترونیکی عبارت است از: ایجاد سالن‌های گفت‌وگو، ایجاد گروه‌های الکترونیکی، پخش زنده برنامه‌های مسجد، پیامک به افرادی که قبلا به مسجد آمده‌اند. 📡 صید الفوائد ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 1⃣1⃣ اصول و قواعد فقهی حاکم بر تعامل نظام اسلامی با دولت‌ها، شرکت‌ها و ملت‌های دیگر در فضای مجازی 🔹فضای مجازی در روابط دولت‌ها و ملت‌ها تحولات اساسی ایجاد کرده است. در این فضا، نظارت به معنای معمول در فضای فیزیکی امکان ندارد و دولت‌ها از جهات مختلف گستره و عمق حاکمیت خود را از جهاتی در حال تضعیف و از جهاتی در حل تقویت می‌بینند. هر دولتی می‌تواند با ملت‌های دیگر، در سطح فردی و گروهی، بدون مراجعه به دولت‌ها و نظارت آن‌ها مرتبط شود. در عصر فضای مجازی، مفاهیمی مانند منافع ملی، امنیت ملی، اقتصاد ملی، ساختار دیگری دارند و هر گونه ناتوانی دولت‌ها در تأمین رفاه، آزادی و امنیت، امکان مهاجرت نخبگان و از دست دادن آن‌ها را بیشتر می‌کند. در عصر فضای مجازی، گروه‌ها و نهادهایی ایجاد شده‌اند که بدون تشکیلات فیزیکی و بدون نیاز به شناسنامه‌ی رسمی، خارج از نظارت دولت‌ها پدید آمده‌اند و حتی با گسترش بین‌المللی، در فضای بین‌الملل بازیگرانی قوی‌تر از دولت‌ها شده‌اند و دولت‌ها باید با آن‌ها به صورت مستقل رابطه برقرار کنند. نمونه‌ی آن را در رمزارزها می‌توان دید. مدارس مجازی می‌توانند به راحتی از بیرون از مرزها، نوجوانان و جوانان یک کشور را تحت پوشش قرار دهند. 🔹 در چنین عصری، نظام اسلامی چگونه می‌تواند به وجود خود تداوم بخشد، بی‌آنکه هویت اسلامی خود را از دست دهد؟ روشن است که نمی‌توان با کشیدن دیوار دور خود و انزوای در فضای بین‌المللی به مقاصد شرع رسید. مرزهای امنیت بسیار فراتر از مرزهای جغرافیایی‌اند و حتی مرز تصمیم‌گیری ملی نیز فراتر از مرزهای جغرافیایی است. اگر ملتی مرز امنیتی خود را فراتر از مرز جغرافیایی نبرد قطعاً به ذلت گرفتار می‌شود. در حقیقت، این نگاه فرامرزی از مؤلفه‌های قدرت است. بنابر این، نمی‌توان صرفاً با قواعد سلبی مانند نفی سبیل یا نفی ضرر یا حرمت اشاعه‌ی فحشا و مانند آن‌ها در باب فضای مجازی حکم راند؛ بلکه نیازمند قواعد ایجابی هستیم تا روابط سازنده با دولت‌ها، شرکت‌ها و ملت‌های دیگر از طریق فضای مجازی و در عصر فضای مجازی داشته باشیم. 🔹 این نگاه در فضای مجازی لوازم خاص خود را دارد که باید مورد توجه باشد. وقتی نظام اسلامی می‌خواهد با خارج خود تعامل برقرار کند، در برابر امتیازهایی که می‌گیرد، طرف مقابل نیز امتیازهایی مطالبه می‌کند؛ چنان که در قراردادهای رسول الله (صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) نیز چنین هست. 🔹 چه قواعد و اصولی بر تعامل نظام اسلامی با دولت‌ها و شرکت‌ها و ملت‌های دیگر حاکم است تا نظام اسلامی بالاترین سطح بهره‌برداری را از تعامل خود با آن‌ها ببرد؟ محقق در این تحقیق باید به این پرسش پاسخ دهد؛ البته پاسخی که متناسب با عصر فضای مجازی است، عصری که ملت‌ها تا حد زیادی درهم تنیده شده‌اند و نظام اسلامی در میان ملل دیگر می‌تواند حاضر باشد، چه دولت‌های دیگر بخواهند و چه نخواهند؛ چنانکه دولت‌ها و ملت‌های دیگر نیز در میان ملت اسلامی حاضرند. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
📷 اینستاگرام در صدر برنامه‌های «متجاوز» ✅ به استناد داده‌های شرکت ذخیره‌سازی ابرواره‌ای «پی‌کلود» پس از تحلیل برچسب‌های رعایت حریم خصوصی برنامه‌‌ها، اینستاگرام در صدر فهرست برنامه‌های «متجاوز» که داده‌های کاربران را گردآوری کرده و به اشتراک می‌گذارند، قرار گرفت. 📌 مشروح خبر: yun.ir/btqo05 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔴 فیسبوک؛ فرصتی برای تبلیغ 🔷 هانی الشیخ، عضو هیئت علمای سودان در مقاله خود درباره فیسبوک می‌نویسد: اشکال فیسبوک نبود نظارت بر آن است؛ حتی نظارت الکترونیکی نیز بر آن نیست، به همین دلیل امکان سوء‌استفاده برای کسانی که از دین، حیا و عفت بی‌بهره‌اند، افزایش می‌یابد. 🔷 وی ادامه می‌دهد: با این حال فیسبوک، فرصتی تبلیغی به شمار می‌آید و کسانی که خود را از شبهات مصون می‌دانند، می‌توانند از آن به عنوان یک فرصت باارزش استفاده کنند. دو نمونه از ویژگی‌های تبلیغی فیسبوک عبارت‌اند از: 🔷 با نبود نظارت، هیچ‌کس نمی‌تواند مانع نوشتن مطالبی برای دعوت به دین شود یا نویسنده را تحت تعقیب قرار دهد؛ 🔷 سهولت دعوت و بی‌نیازی به امکانات مادی یا مهارت‌های خاص، ویژگی دوم آن است؛ ازاین‌رو افراد می‌توانند به آسانی با انتشار سخنان علما، بارگزاری تصویر و کلیپ و کامنت گذاشتن به تبلیغ بپردازند و لازم نیست برای این کار، حتما خطیب توانایی بود. 📡 صید الفوائد ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 6⃣ بررسی فقهی ارزش‌های اساسی اقتصاد اسلامی در فضای مجازی با مطالعه تطبیقی رمزارز اسلامی 🔹 در طراحی پیشرفت اقتصادى، ارزش‌های مقبول و تحقق در جامعه نقش اساسى دارند. این ارزش‌ها هدایت‌گر اندیشه‌ها بوده و خلاقیت‌ها و ابتکارها را جهت می‌دهند و سیاست‌ها و مقررات اقتصادی در چارچوب ارزش‌های اساسی نگاشته می‌شود. شریعت الهی ارزش‌های اساسی پایه برای پیشرفت همه‌جانبه را دربر دارد و از مهم‌ترین آن‌ها لزوم هماهنگی پیشرفت‌های این‌دنیایی با رشد در کمالات انسانی و معنوی است و به همین جهت خلّاقیت، علم و فنآورى را در همین راستا تعریف می‌کند. به همین جهت، عقلانیت نگاه به ثروت و علمیت هر نظر و فعالیت اقتصادی را با آموزه‌های اخلاقی و شرعی تعریف می‌کند. 🔹 آنچه ارزش اقتصادی را در فضای واقعی تعیین می‌کند، عرضه و تقاضا است و اداره‌ی در خارج از این چارچوب، تنها به صورت جزیی ممکن است و آن هم شکننده خواهد بود. اما می‌توان با سیاست‌گذاری مناسب به عرضه و تقاضا ارزش اقتصادی را در مسیرهای اخلاقی و دینی جهت‌دهی کرد. هم چنین، امروزه پول ارزش اعتباری دارد و ارزش آن وابسته به سلامت و ثبات اقتصادی است. و با شاخصه‌هایی تعیین می‌شود که غالباً ماهیت ایدئولوژیک دارند و از منابع شریعت می‌توان شاخص‌های مناسب با ارزش‌های اخلاقی و شرعی یافت. 🔹 جوامع بشری برای پیشرفت اقتصادی تدابیر و برنامه‌هایی دارند که الزاماً باید شاخصه‌های اصلی آن برگرفته از آموزه‌های اخلاقی و مکتبی باشد. تأثیر اخلاق در اقتصاد گرچه امری بدیهی است، امّا عملیاتی کردن آن مستلزم پژوهش‌های اخلاقی و فقهی دقیق است. از جمله‌ی آموزه‌های اخلاقی و شرعی که باید در عین رعایت کارآمدی اقتصاد در رفع نیازهای اولیه، مورد توجه باشد می‌توان به این امور اشاره کرد: عدالت، عزت مؤمنانه، مال پاک، حفظ هویت مؤمنانه، حفظ نظام اسلامی، تسهیل دین‌مداری و اخلاق‌مداری، کار و کوشش و مشارکت عمومی. 🔹 به عنوان یک می‌توان گفت که در رمز‌ارزها، هم پروتکل‌ها می‌توانند چنان طراحی شوند که بخش بزرگی از هم ارزش‌های مطلوب را کمابیش تضمین کنند. محقق باید درستی این فرضیه را بررسی نماید و در صورت درستی، راهکارهایی برای چگونگی لحاظ این ارزش‌های در پروتکل‌ها ارایه دهد. هم‌چنین، بر فرض توسعه‌ی اقتصاد مبتنی بر رمزارز، به صورت کلی بررسی کند که چگونه می‌توان این ارزش‌ها را در رمزارزها و اقتصاد رمزارزها لحاظ کرد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهاسازی فضای باعث افتخار نیست بلکه باید مانند همه دنیا آن را کرد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 5⃣1⃣ مقایسه انتقادی نگاه سلبی و ایجابی در رویکردها، حرکت‌ها و رفتارها در مواجهه با فضای مجازی از منظر فلسفه فقه 🔹فناوری‌های نوین ارتباطی به بینش‌ها، ارزش‌ها، رفتارها، احساسات و دیگر حیثیات حیات انسانی متوجه شده‌اند. به همین جهت، دغدغه‌مندان فرهنگی نسبت به این فناوری‌ها حساسیت زیادی نشان داده‌اند. در این میان ، به جهت ویژگی‌های خاصی که دارد، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. فعالان فرهنگی در برابر این فناوری دو رویکرد سلبی و ایجابی اتخاد کرده‌اند. 🔹طرفداران رویکرد سلبی، بر بخشی از ویژگی‌های منفی و جنبه‌های تاریک فضای مجازی تأکید می‌کنند و توانایی حاصل از امکانات موجود در فضای مجازی را در اغلب موارد توهمی بیش به شمار نمی‌آورند. این گروه‌ها معتقدند فناوری فضای مجازی با آموزه‌های اساسی دین، ارزش‌های اخلاقی و سبک زندگی دینی در تعارض است. در بسیاری از موارد، این گروه‌ها بر وضع فعلی فضای مجازی و حاکمیت غرب بر آن تأکید می‌کنند؛ اما میزان محدودیت‌های مطلوب آنان نشان می‌دهد که در واقع با زندگی بدون این فناوری با آرامش همراه بوده و زندگی با این فناوری همواره با نگرانی‌های بنیادی همراه است. 🔹از حیث فلسفی، طرفداران رویکرد سلبی با تأکید بر گونه‌ای ذات‌گرایی، ماهیت فناوری‌های جدید، به ویژه فضای مجازی، این فناوری‌ها را دارای ماهیت غربی می‌دانند. از احکام و قواعد فقهی، این گروه بر قواعدی مانند ، ، و مانند آن‌ها خیلی تأکید دارند. در امنیت فرهنگی مورد نظر این گروه، استفاده از اقتدار محدودیت خاصی ندارد. 🔹طرفداران رویکرد ایجابی، بر توانایی حاصل از امکانات موجود در فضای مجازی تأکید دارند و تلاش دارند که از این توانایی‌ها برای پیشبرد اهداف فرهنگی خود بهره ببرند و ویژگی‌های منفی و جنبه‌های تاریک فضای مجازی را گاهی معلول عوامل بیرونی یا هزینه‌ی قابل پذیرش در برابر امکانات آن به شمار می‌آورند . این گروه‌ها سعی می‌کنند نشان دهند تعارض فناوری فضای مجازی با آموزه‌های دینی، ارزش‌های اخلاقی و سبک زندگی دینی تعارض‌هایی عارضی بوده و قابل حل است. در بسیاری از موارد، حاکمیت غرب بر وضع فعلی فضای مجازی برای آنان مانع فعالیت‌های دینی به شمار نمی‌رود و تلاش می‌کنند با سیاست‌گذاری درست فرهنگی از فساد ناشی از فضای مجازی بکاهند. 🔹از حیث فلسفی، طرفداران رویکرد سلبی، ذات فناوری‌های جدید، به ویژه فضای مجازی، را دارای ماهیت غربی نمی‌دانند؛ بلکه بر آنند با تغییر در جایگاه این فناوری‌ها یا تغییر صورت آن‌ها یا نحوه‌ی این فناوری‌ها، از این فناوری‌ها در مسیر بهره برد. از احکام و قواعد فقهی، این گروه بر قواعدی مانند ، اسلام و انقلاب، در صحنه‌های مختلف، و مانند آن‌ها خیلی تأکید دارند. در امنیت فرهنگی مورد نظر این گروه، استفاده از اقتدار محدودیت دارد و سیاست‌گذاری فرهنگی بر محور برای این گروه‌ها در اولویت است. 🔹از محقق انتظار می‌رود بتواند تقریری از این دو رویکرد ارایه دهد که طرفداران هر رویکرد، آن تقریر را تقریر مناسبی به شمار آورند و یک مقایسه‌ی انتقادی در سطوح مبانی، روش‌ها، مسایل، نظریه‌ها و پیامدها از این دو رویکرد داشته باشد. در عین حال، نگاه انتقادی نیز داشته باشد و رویکرد مطلوب خود را نیز عرضه کند. چارچوب نظری مطلوب جشنواره، در این مقایسه‌ی انتقادی فقه نظام است. به طور اجمال، فقه نظام، فقه را تئورى واقعى و کامل اداره‌ی انسان از گهواره تا گور می‌داند و پاسخ به معضلات جواب و ایجاد قدرت برخورد در مسلمانان را جزء کارویژه‌های فقه به شمار می‌آورد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🎉 ولادت با سعادت حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان، مبارک باد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی csri.majazi.ir | @oisc_majazi
🔴 شیوه‌های خدمت به اسلام در اینترنت 🔷 شیوه‌های بسیاری برای خدمت به اسلام در اینترنت وجود دارد و کسانی که از این فناوری استفاده می‌کنند، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. 🔷 شوقی عباد نویسنده عرب زبان سایت صید الفوائد برخی از این شیوه‌ها را برشمرده است. وی در مقاله خود می‌نویسد: از جمله این شیوه‌ها ایجاد سایت‌های مفید است. سایت مهم‌ترین وسیله برای خدمت به دین است، اما باید این موارد رعایت شود: تحقیق کافی دربارۀ هدف و میزان نیاز مردم به این سایت، نظارت یک هیئت علمی از علما و روحانیون بر سایت، عدم وابستگی سایت به سایت‌های دیگر، طراحی مناسب، مدیریت و محافظت از داده‌ها در برابر هک. 🔷 شیوه دیگر استفاده از پست الکترونیک است که می‌تواند این کارکردها را داشته باشد: امر به معروف و نهی از منکر، طلب علم از راه نامه‌نگاری با علما، صلۀ رحم از راه نامه‌نگاری بین فرزندان و والدین. 🔷 تشکیل گروه‌ها و انجمن‌های گفت‌وگو نیز یکی از شیوه‌های خدمت به اسلام در اینترنت است. 🔷 شیوه دیگر مقابله با سایت‌های غیر اسلامی است که باید از دسترسی فرزندان به این سایت‌ها برای محافظت از دین و اخلاق آن‌ها جلوگیری شود، هم‌چنین آگاهی هکرهای مبتدی افزایش یابد. 🔷 شیوه دیگر حمایت از سایت‌های اسلامی است که با عضویت در آن‌ها و نیز معرفی این سایت‌ها به مردم و در نتیجه افزایش بازدید آن‌ها، صورت می‌گیرد. 🔷 نویسنده: شوقی عباد 📡 صید الفوائد ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 8⃣ بررسی حدود سیاست‌‌گذاری، مقرره‌گذاری، قانون‌گذاری و جرم‌انگاری در حکمرانی فضای مجازی از منظر فقهی 💠 فضای مجازی عرصه‌ی رقابت‌های فرهنگ‌ها و قدرت‌های بزرگ است. گرچه از جهتی در فضای مجازی اراده‌ها به تعداد کاربران فضای مجازی متکثر است و اغلب در و با هم قرار می‌گیرند؛ اما این اراده‌ها در جریان‌های بزرگ قرار می‌گیرند و مسئله به رقابت جریان‌های بزرگ تمدنی تبدیل می‌شود. فرهنگ ایرانی اسلامی و قدرت پشتیبان آن، در فضای مجازی با هژمونی فرهنگ‌ها و قدرت‌های دیگر روبرو است. 🔹 برای تغییر موازنه‌ی قدرت به نفع ایرانی اسلامی و نیز تسهیل فعالیت‌های مطلوب در فضای مجازی و ایجاد مانع در برابر فعالیت‌های نامطلوب ضروری است. یکی از مهم‌ترین لوازم حکمرانی در فضای مجازی، ضابطه‌گذاری برای فضای مجازی است که در قالب سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، مقرره‌گذاری و جرم‌انگاری انجام می‌شود. 🔹 در این عنوان سیاست‌گذاری در اینجا در معنای عامی استفاده می‌شود که شامل سیاست‌های ابلاغی، چشم‌انداز و راهبردهای کلان و مانند آن‌ها می‌شود. مراد از قانون نیز معنای عامی شامل قوانین الزامی مصوب و آیین‌نامه‌ها و دستورات دولتی و مانند آن‌ها است. مقررات شامل اموری چون پروتکل‌ها و لایسنس‌ها می‌شود. بنابر این، محقق محترمی که می‌خواهد در این موضوع کار کند، خود را به معانی مصطلح این واژه‌ها محدود نکند؛ بلکه این واژگان عنوان مشیر به هر گونه قید و بندی هستند که برای فضای مجازی لازم‌اند. 🔹 به هر حال، روشن است که فضای مجازی را نمی‌توان یله و رها گذاشت و باید هر گونه فعالیت «در آن» و «با آن» و «بر آن» را ضابطه‌مند کرد. از آن سو، نمی‌توان ضوابط آن را به سادگی تعیین کرد. فضای مجازی عرصه‌ی رقابت‌های شدیدی است و در صورت کوچکترین اشکال در ضابطه‌گذاری ممکن است کاربران و سرویس‌دهندگان به سمت رقیبان و دشمنان میل کنند. بنابر این، خود ضابطه‌گذاری بر فضای مجازی باید از قواعدی بالادستی تبعیت کند که در تغییر موازنه‌ی قدرت به نفع جمهوری اسلامی ایران در یک چشم‌انداز مناسب، نقش فعالی داشته باشد. این نکته روشن است که با صرف ضابطه‌گذاری بر فضای مجازی این تغییر انجام نخواهد شد، اما از سوی دیگر روشن است که با ضوابط نامناسب حکمرانی از دست خواهد رفت و ضوابط مناسب در دستیابی به حکمرانی بسیار ضروری خواهد بود. 🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده که قواعد بالادستی برای انواع ضوابط مربوط به فضای مجازی را ارایه دهد. محقق می‌تواند در پژوهش خود از مبانی فلسفی، کلامی، اصولی، فقهی، اخلاقی، جامعه‌شناختی و روانشناختی بهره ببرد؛ اما لازم است گفتمان تفکر عقلانی وحیانی را حفظ کند. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💡 بسته ویژه حکمرانی فضای مجازی ✅ بازنشر آثار پژوهشگاه در حوزه حکمرانی فضای مجازی، به مناسبت تاکید مجدد رهبری معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی» csri.majazi.ir | @oisc_majazi
✅ بازنشر آثار پژوهشگاه در حوزه حکمرانی فضای مجازی، به مناسبت تاکید مجدد رهبری معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی» 📙گزارش سریع شماره 7 حکمرانی کشورهای جهان «فرانسه» 📌 تهیه شده در گروه فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی 💡 دریافت گزارش: yun.ir/2xgjwa ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 9⃣ بررسی فقهی حدود و شیوه‌های نظارت بر فضای مجازی با لحاظ لایه‌مندی گروه‌های کاربری در فضای مجازی 💠 میلیاردها کاربر از بزرگترین و پیچیده‌ترین شبکه‌ی استفاده می‌کنند و در واقع، یک جهان جدید ساخته‌اند. این جهان جدید یک جهان بدون مرز است که در آن همه‌ی کاربران، بخش بزرگی از اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارند. این فضا امکان نفوذ هر ملت و دولتی را در هر ملت و دولتی ایجاد کرده است و نیز امکان استفاده از اطلاعات فراوان این شبکه، برای همه، اعم از خودی و غیرخودی فراهم است. این فضا انجام بسیاری از فعالیت‌ها را، اعم از خوب و بد، آسان‌تر کرده است. 🔹 در نتیجه، به یک حوزه جنگی تبدیل شده است که می‌تواند زیرساخت‌های فرهنگی، فیزیکی و مجازی را نابود یا بی‌فایده کند و در واقع به توانایی‌های مهم ملی آسیب برساند. در واقع، هر کدام از این مشکلات، ناشی از گونه‌های مختلف است. این نوع مشکلات، به دلیل دشواری در شناسایی عوامل تهدید سایبری، همه نهادهای ملی را وادار می‌کند تا راهبردهای دفاعی خود را مرور کنند. برای مقابله با این تهدیدها ، کارگزاران ملی از ابزارها و فنون مختلفی برای نظارت بر فضای سایبری استفاده می‌کنند. 🔹 در این تحقیق، محقق با مسایلی مانند چگونگی بررسی رویدادهای گسترده‌ی سایبری، مرجع نظارت بر فضای مجازی، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و امنیتی پشت تحلیل و استقرار امنیت، سیاست‌های نظارت بر فضای مجازی، و مانند آن‌ها باید مواجهه داشته باشد. محقق لازم است چند سیاست بسیار مهم را در تحلیل فقهی حدود و شیوه‌های نظارت بر فضای مجازی مورد توجه قرار دهد: ◀️ ۱) اگر فضای مجازی برای ما مخاطراتی دارد، برای دشمن هم مخاطراتی دارد. سیاست‌های نظارتی نباید ما را چنان محدود نماید که ایجاد خطر برای دشمن را نیز محدود کند. نفس حضور ملل مسلمان، مخصوصاً ملت ایران در پلتفرم‌های جهانی می‌تواند با سیاست‌گذاری مناسب تهدید بزرگی برای دشمن باشد. ◀️ ۲) در سیاست‌های نظارت بر فضای مجازی حد نظارت از اموری چون تجسس کاملاً روشن شود. ◀️ ۳) لایه‌مندی گروه‌های کاربری در فضای مجازی در سیاست‌های نظارت باید مورد توجه باشد، بالاخص لایه‌ی و . ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا ربیع الأنام و نضرة الأیام 💠اهمیت احیاء شب نیمه ی شعبان 🔸قال الامام علی بن موسی الرضا علیهماالسلام: 🔹«كانَ أمیرُالمؤمنینَ علیه السّلام لایَنامُ ثلاثَ لیالٍ لَیلةَ ثلاثٍ و عِشرِینَ مِن شَهرِ رَمَضانَ ، و لَیلةَ الفِطرِ ، و لَیْلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ ، و فیها تُقسَمُ الأرزاقُ و الآجالُ و ما یَكُونُ فی السَّنَة» 🔰امام رضا علیه السلام فرمودند: أمیرالمؤمنین علیه‌ السّلام سه شب را نمى‏‌خوابیدند ، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ، شب عید فطر ، و شب نیمه ماه شعبان . در این شب‌ها ، ( هم در شب نیمه شعبان ) روزی‌ها تقسیم و مدّت عمر و هر آنچه در آن سال رخ خواهد داد ، تعیین مى‌‏شود . 📚بحارالأنوار ۹۱ / ص ۱۲۳ 🌺شب ولادت منجی عالم بشریت بر تمام جهانیان مبارک باد.🌺 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi