❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
في بُيُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ
[اين چراغ پرفروغ] در خانههايى قرار دارد كه خداوند اذن فرموده [ديوارههاى] آن را بالا برند [تا از دستبرد شياطين در امان باشد]؛ و در آنها نام خدا برده شود، و صبح و شام در آنها تسبيح او گويند.
(نور/ ۳۶)
✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق ( عَن أَبِیبَصِیرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ قَالَ هِیَ بُیُوتُ النَّبِیِّ (.
📝امام صادق ( ابوبصیر گوید: از امام صادق (دربارهی آیه: فِیْ بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَن تُرْفَعَ سؤال کردم و آن حضرت فرمود: «منظور خانههای پیامبر (است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶۰ الکافی، ج۸، ص۳۳۱/ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۳۲/ نورالثقلین/ البرهان
📜الکاظم ( مُحَمَّدُبنُ الفُضَیلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاالْحَسَنِ (عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ قَالَ بُیُوتُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ (ثُمَّ بُیُوتُ عَلِیٍّ (مِنْهَا.
📝امام کاظم ( محمّدبنفضیل گوید: از امام کاظم (دربارهی آیه: فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ سؤال کردم. آن حضرت (فرمود: «منظور خانههای پیامبر خدا (است و سپس خانههای علی (از آنهاست».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶۰ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۲۵/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۵۹/ البرهان
📜الباقر ( عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (فِی قَوْلِهِ تَعَالَی فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ قَالَ هِیَ بُیُوتُ الْأَنْبِیَاءِ (وَ بَیْتُ عَلِیٍّ (مِنْهَا.
📝امام باقر ( فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَن تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا؛ این خانهها، خانههای انبیاء (است که خانهی علی (نیز یکی از آن است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶۰ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۲۷/ القمی، ج۲، ص۱۰۳
📜الرّسول ( ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: کنتُ ... .فَقُلتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ (مَا الْبُیُوتُ؟ فَقَالَ بُیُوتُ الْأَنْبِیَاءِ (وَ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَی مَنْزِلِ فَاطِمَهًَْ (.
📝پیامبر ( ابنعبّاس (گوید: خدمت رسول خدا (عرض کردم: «منظور کدام خانهها است»؟ آن حضرت فرمود: «خانهی انبیاء (». و با دست به خانهی دخترش حضرت فاطمه (اشاره کرد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶۰ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۲۶/ الفضایل، ص۱۰۳/ البرهان
📜الکاظم ( عِیسَیبْنِدَاوُدَ قَال حَدَّثَنَا الْإِمَامُ مُوسَیبْنُجَعْفَرٍ (عَنْ أَبِیهِ (فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ* رِجالٌ قَالَ بُیُوتُ آلِ مُحَمَّدٍ (بَیْتُ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهًَْ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ (وَ حَمْزَهًَْ (وَ جَعْفَر ٍقُلْتُ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ قَالَ الصَّلَاهًُْ فِی أَوْقَاتِهَا قَالَ ثُمَّ وَصَفَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَالَ رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّکاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ قَالَ هُمُ الرِّجَالُ لَمْ یَخْلِطِ اللَّهُ مَعَهُمْ غَیْرَهُمْ ثُمَّ قَالَ لِیَجْزِیَهُمُ اللهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ قَالَ مَا اخْتَصَّهُمْ بِهِ مِنَ الْمَوَدَّهًِْ وَ الطَّاعَهًِْ الْمَفْرُوضَهًِْ وَ صَیَّرَ مَأْوَاهُمُ الْجَنَّهًَْ وَ اللهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ.
📝امام کاظم ( عیسیبنداود گوید: امام کاظم (از پدر بزرگوارش روایت فرمود: منظور خداوند در آیه: فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ، خانهی آل محمّد (خانهی علی (و فاطمه (حسن و حسین (حمزه و جعفر (است. عرض کردم: «منظور از بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ چیست»؟ فرمود: «نماز سر وقت». آنگاه خداوند متعال آنان را اینگونه وصف کرد: رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَ لَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللهِ وَ إِقَامِ الصَّلَاةِ وَ إِیتَاء الزَّکَاةِ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصَارُ؛ آنان مردانی هستند که خداوند آنان را با دیگران در نیامیخته است. سپس آن حضرت (به آیه: لِیَجْزِیَهُمُ اللهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَ یَزِیدَهُم مِّن فَضْلِهِ؛ اشاره کرد و فرمود: «مراد، مودّت و دوستی و اطاعت واجبی است که خداوند به آنان اختصاص داده و جایگاهشان را بهشت قرار داده است و خدا هر که را خواهد بیحساب روزی دهد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶۰ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۲۶/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۵۹؛ «بتفاوت»/ البرهان
📜الرّسول ( عَن بُرَیدَهًْ قَالَ قَرَأَ رَسُولُ اللَّهِ (فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ فَقَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ فَقَالَ أَیُّ بُیُوتٍ هَذِهِ یَا رَسُولَ اللَّهِ (فَقَالَ بُیُوتُ الْأَنْبِیَاءِ (فَقَامَ إِلَیْهِ أَبُوبَکْرٍ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (هَذَا الْبَیْتُ مِنْهَا وَ أَشَارَ إِلَی بَیْتِ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهًَْ (قَالَ نَعَمْ مِنْ أَفْضَلِهَا.
📝پیامبر ( بریده گوید: پیامبر اکرم (این آیه: فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ را خواند. مردی از جای خود بلند شد و پرسید: «ای رسول خدا (منظورش کدام خانهها است»؟ فرمود: «خانههای انبیاء (». ابوبکر از جای خود بلند شد و گفت: «ای رسول خدا (این خانه از آنها است»؟ و به خانهی علی (و فاطمه (اشاره کرد. فرمود: «آری از بهترین آن خانهها است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶۲ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۲۵/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
إِِنَّ الَّذينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ
كسانى كه دلايل روشن، و هدايتى را كه نازل كردهايم، پس از آن كه آن را در كتاب [آسمانى آنها] براى مردم بيان نموديم،كتمان كنند، خدا آنها را لعنت مىكند؛ و همهي لعنكنندگان نيز، آنها را لعن مىكنند.
(بقره/ ۱۵۹)
✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- فِی عَلِیٍّ (علیه السلام).
📝امام صادق (علیه السلام) در شأن علی (علیه السلام) نازل شده است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۵۸ بحارالأنوار، ج۲۸، ص۴۵
📜الصّادق (علیه السلام)- عَیَاشِی عَن بَعضِ اَصحَابِنَا عَن أَبِیعَبدِالله (علیه السلام) قُلْتُ لَهُ أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِهِ إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَیِّناتِ وَ الْهُدی مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتابِ قَالَ: نَحْنُ یَعْنِی بِهَا وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ إِنَّ الرَّجُلَ مِنَّا إِذَا صَارَتْ إِلَیْهِ لَمْ یَکُنْ لَهُ أَوْ لَمْ یَسَعْهُ إِلَّا أَنْ یُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَنْ یَکُونُ بَعْدَهُ.
📝امام صادق (علیه السلام) در تفسیر عیاشی آمده است: گفتم: «در مورد کلام خدا که میفرماید: إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَیِّناتِ وَ الْهُدی مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتابِ برایم توضیح دهید». فرمود: «مقصود از [بیّنات و هدی] ما هستیم و خدا کمک کار ماست؛ [گویا سنّت شده] هرگاه مقام امامت به هریک از ما میرسد [مردم] به او رو نمیکنند و به سمت او نمیروند مگر آنکه [امام] بعدی بیاید و آن را برای مردم تبیین کند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۵۸ بحارالأنوار، ج۲، ص۷۶/ العیاشی، ج۱، ص۷۱/ نورالثقلین/ البرهان
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِاللَّهِبْنِبُکَیْرٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ أُولئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ قَالَ نَحْنُ هُمْ وَ قَدْ قَالُوا هَوَامُّ الْأَرْضِ.
📝امام صادق (علیه السلام) أُولَئِکَ یلعَنُهمُ اللّه وَ یلْعَنُهمُ اللَّاعِنُونَ منظور از آنها (لعنکنندگان) ما هستیم.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۶۰ بحارالأنوار، ج۲، ص۷۶/ العیاشی، ج۱، ص۷۲/ نورالثقلین/ البرهان
📜علیّبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- کُلُ مَنْ قَدْ لَعَنَهُ اللَّهُ مِنَ الْجِنِ وَ الْإِنْسِ یَلْعَنُهُم.
📝علیبنابراهیم (رحمة الله علیه) [حتّی] تمام جنّ و انسی که مورد لعنت خداوند قرار گرفتند، آنان (یعنی کافران) را لعنت میکنند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۶۲ القمی، ج۱، ص۶۲/ نورالثقلین/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَ غَضِبَ اللهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً
و هركس، فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند، مجازات او دوزخ است؛ درحالىكه جاودانه در آن خواهد بود؛ و خداوند بر او غضب مىكند؛ و او را از رحمتش دور مىسازد؛ و مجازات بزرگى براى او آماده ساخته است.
(نساء/ ۹۳)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِاللَّهِبْنِسِنَانٍ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سُئِلَ عَنِ الْمُؤْمِنِ یَقْتُلُ الْمُؤْمِنَ مُتَعَمِّداً أَ لَهُ تَوْبَهًٌْ فَقَالَ إِنْ کَانَ قَتَلَهُ لِإِیمَانِهِ فَلَا تَوْبَهًَْ لَهُ وَ إِنْ کَانَ قَتَلَهُ لِغَضَبٍ أَوْ لِسَبَبِ شَیْءٍ مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا فَإِنَّ تَوْبَتَهُ أَنْ یُقَادَ مِنْهُ وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ عُلِمَ بِهِ انْطَلَقَ إِلَی أَوْلِیَاءِ الْمَقْتُولِ فَأَقَرَّ عِنْدَهُمْ بِقَتْلِ صَاحِبِهِمْ فَإِنْ عَفَوْا عَنْهُ فَلَمْ یَقْتُلُوهُ أَعْطَاهُمُ الدِّیَهًَْ وَ أَعْتَقَ نَسَمَهًًْ وَ صَامَ شَهْرَیْنِ مُتَتابِعَیْنِ وَ أَطْعَمَ سِتِّینَ مِسْکِیناً تَوْبَهًًْ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
📝امام صادق (علیه السلام)- عبداللهبنسنان روایت کرده است که از امام صادق (علیه السلام) دربارهی مؤمنی که به عمد مؤمنی را میکشد، پرسیدم که توبه دارد؟ فرمود: «اگر او را به خاطر ایمانش کشته باشد، توبهای ندارد، ولی اگر او را روی خشم و یا به خاطر اسباب دنیوی دیگر کشته باشد، توبه او این است که قصاص شود و اگر اَحَدی از موضوع با خبر نباشد، به سوی اولیاء مقتول برود و نزد آنان به قتل اقرار کند و اگر از او گذشتند و او را نکشتند، به آنان دیه بدهد و یک برده آزاد کند و دو ماه پی در پی را روزه بگیرد و شصت مسکین را به منظور توبه به درگاه خدا غذا دهد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۸۲ الکافی، ج۷، ص۲۷۶/ البرهان
📜علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِیها وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِیماً قَالَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً عَلَی دِینِهِ لَمْ تُقْبَلْ تَوْبَتُهُ وَ مَنْ قَتَلَ نَبِیّاً أَوْ وَصِیَّ نَبِیٍّ فَلَا تَوْبَهًَْ لَهُ لِأَنَّهُ لَا یَکُونُ مِثْلَهُ فَیُقَادَ بِهِ وَ قَدْ یَکُونُ الرَّجُلُ بَیْنَ الْمُشْرِکِینَ وَ الْیَهُودِ وَ النَّصَارَی یَقْتُلُ رَجُلًا مِنَ الْمُسْلِمِینَ عَلَی أَنَّهُ مُسْلِمٌ فَإِذَا دَخَلَ فِی الْإِسْلَامِ مَحَاهُ اللَّهُ عَنْهُ.
📝علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِیها وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِیماً؛ هرکس مؤمنی را به خاطر ایمانش بکشد توبهاش پذیرفته نمیشود و توبهی قاتل نبی و وصی پذیرفته نیست چون کسی همطراز آنها نیست تا در مقابل آنان قصاص شود. امّا گاهی ممکن است کسی از مشرکان یا یهودیان و مسیحیان، مسلمانی را [به خاطر اسلامش] بکشد امّا بعدها مسلمان شود که دراینصورت خداوند آن گناه را از او محو میکند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۸۲ مستدرک الوسایل، ج۱۸، ص۲۲۰/ القمی، ج۱، ص۱۴۷
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
ولادت حضرت زهرا(س) مبارک💙💙 ضامن اشک 5 https://chat.whatsapp.com/Cx0dX89SiYkBFplIR6e1qv
ضامن اشک ۶
https://chat.whatsapp.com/HkZLpTUd0zlGJETZ7wYhAO
2_5246973906991975084.mp3
15.25M
#حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها
🎧 #استاد_میرباقری
فضائل حضرت زهرا (سلام الله علیها)
📅 ۱۴ بهمنماه ۱۳۹۹
🕌 مسجد مقدس جمکران
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
#شیعیان
📝در كتاب كامل الزيارات به سند خود از حضرت ابو الحسن موسى بن جعفر عليه السّلام آمده كه فرموده است: هركس نتواند ما را زيارت كند پس صالحين از دوستانمان را ديدار نمايد، ثواب زيارت ما برايش نوشته مىشود، و هركس نتواند ما را صله نمايد، افراد صالح از دوستان ما را صله كند، ثواب صلۀ ما براى او نوشته مىشود.
📚مکیال المکارم - جلد2، صفحه 306
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
#شیعیان
📜در كافى از امام صادق عليه السّلام آمده كه فرمود: كسى از شما نپندارد كه چنانكه مؤمنى را شاد و مسرور نمايد تنها او را شادمان كرده، بلكه و اللّه ما را خوشحال ساخته بلكه سوگند به خدا رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله را خوشحال نموده است
📚مکیال المکارم - جلد2، صفحه 307
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin