eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
905 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
756 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
❖﷽❖ إِِنَّ الَّذينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ كسانى كه دلايل روشن، و هدايتى را كه نازل كرده‌ايم، پس از آن كه آن را در كتاب [آسمانى آنها] براى مردم بيان نموديم،‌كتمان كنند، خدا آنها را لعنت مى‌كند؛ ‌و همه‌ي لعن‌كنندگان نيز، آنها را لعن مى‌كنند. (بقره/ ۱۵۹) ✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- فِی عَلِیٍّ (علیه السلام). 📝امام صادق (علیه السلام) در شأن علی (علیه السلام) نازل شده است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۵۸ بحارالأنوار، ج۲۸، ص۴۵ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَیَاشِی عَن بَعضِ اَصحَابِنَا عَن أَبِی‎عَبدِالله (علیه السلام) قُلْتُ لَهُ أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِهِ إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَیِّناتِ وَ الْهُدی مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتابِ قَالَ: نَحْنُ یَعْنِی بِهَا وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ إِنَّ الرَّجُلَ مِنَّا إِذَا صَارَتْ إِلَیْهِ لَمْ یَکُنْ لَهُ أَوْ لَمْ یَسَعْهُ إِلَّا أَنْ یُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَنْ یَکُونُ بَعْدَهُ. 📝امام صادق (علیه السلام) در تفسیر عیاشی آمده است: گفتم: «در مورد کلام خدا که می‌فرماید: إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَیِّناتِ وَ الْهُدی مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتابِ برایم توضیح دهید». فرمود: «مقصود از [بیّنات و هدی] ما هستیم و خدا کمک کار ماست؛ [گویا سنّت شده] هرگاه مقام امامت به هریک از ما می‌رسد [مردم] به او رو نمی‌کنند و به سمت او نمی‌روند مگر آنکه [امام] بعدی بیاید و آن را برای مردم تبیین کند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۵۸ بحارالأنوار، ج۲، ص۷۶/ العیاشی، ج۱، ص۷۱/ نورالثقلین/ البرهان 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ‌اللَّهِ‌بْنِ‌بُکَیْرٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ أُولئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ قَالَ نَحْنُ هُمْ وَ قَدْ قَالُوا هَوَامُّ الْأَرْضِ. 📝امام صادق (علیه السلام) أُولَئِکَ یلعَنُهمُ اللّه وَ یلْعَنُهمُ اللَّاعِنُونَ منظور از آن‌ها (لعن‌کنندگان) ما هستیم. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۶۰ بحارالأنوار، ج۲، ص۷۶/ العیاشی، ج۱، ص۷۲/ نورالثقلین/ البرهان 📜علیّ‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- کُلُ مَنْ قَدْ لَعَنَهُ اللَّهُ مِنَ الْجِنِ وَ الْإِنْسِ یَلْعَنُهُم. 📝علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه) [حتّی] تمام جنّ و انسی که مورد لعنت خداوند قرار گرفتند، آنان (یعنی کافران) را لعنت می‌کنند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۶۲ القمی، ج۱، ص۶۲/ نورالثقلین/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَ غَضِبَ اللهُ‌ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً و هركس، فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند، مجازات او دوزخ است؛ در‌حالى‌كه جاودانه در آن خواهد بود؛ و خداوند بر او غضب مى‌كند؛ و او را از رحمتش دور مى‌سازد؛ و مجازات بزرگى براى او آماده ساخته است. (نساء/ ۹۳) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِاللَّهِ‌بْنِ‌سِنَانٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سُئِلَ عَنِ الْمُؤْمِنِ یَقْتُلُ الْمُؤْمِنَ مُتَعَمِّداً أَ لَهُ تَوْبَهًٌْ فَقَالَ إِنْ کَانَ قَتَلَهُ لِإِیمَانِهِ فَلَا تَوْبَهًَْ لَهُ وَ إِنْ کَانَ قَتَلَهُ لِغَضَبٍ أَوْ لِسَبَبِ شَیْءٍ مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا فَإِنَّ تَوْبَتَهُ أَنْ یُقَادَ مِنْهُ وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ عُلِمَ بِهِ انْطَلَقَ إِلَی أَوْلِیَاءِ الْمَقْتُولِ فَأَقَرَّ عِنْدَهُمْ بِقَتْلِ صَاحِبِهِمْ فَإِنْ عَفَوْا عَنْهُ فَلَمْ یَقْتُلُوهُ أَعْطَاهُمُ الدِّیَهًَْ وَ أَعْتَقَ نَسَمَهًًْ وَ صَامَ شَهْرَیْنِ مُتَتابِعَیْنِ وَ أَطْعَمَ سِتِّینَ مِسْکِیناً تَوْبَهًًْ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 📝امام صادق (علیه السلام)- عبدالله‌بن‌سنان روایت کرده است که از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی مؤمنی که به عمد مؤمنی را می‌کشد، پرسیدم که توبه دارد؟ فرمود: «اگر او را به خاطر ایمانش کشته باشد، توبه‌ای ندارد، ولی اگر او را روی خشم و یا به خاطر اسباب دنیوی دیگر کشته باشد، توبه او این است که قصاص شود و اگر اَحَدی از موضوع با خبر نباشد، به سوی اولیاء مقتول برود و نزد آنان به قتل اقرار کند و اگر از او گذشتند و او را نکشتند، به آنان دیه بدهد و یک برده آزاد کند و دو ماه پی در پی را روزه بگیرد و شصت مسکین را به منظور توبه به درگاه خدا غذا دهد». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۸۲ الکافی، ج۷، ص۲۷۶/ البرهان 📜علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِیها وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِیماً قَالَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً عَلَی دِینِهِ لَمْ تُقْبَلْ تَوْبَتُهُ وَ مَنْ قَتَلَ نَبِیّاً أَوْ وَصِیَّ نَبِیٍّ فَلَا تَوْبَهًَْ لَهُ لِأَنَّهُ لَا یَکُونُ مِثْلَهُ فَیُقَادَ بِهِ وَ قَدْ یَکُونُ الرَّجُلُ بَیْنَ الْمُشْرِکِینَ وَ الْیَهُودِ وَ النَّصَارَی یَقْتُلُ رَجُلًا مِنَ الْمُسْلِمِینَ عَلَی أَنَّهُ مُسْلِمٌ فَإِذَا دَخَلَ فِی الْإِسْلَامِ مَحَاهُ اللَّهُ عَنْهُ. 📝علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِیها وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِیماً؛ هرکس مؤمنی را به خاطر ایمانش بکشد توبه‌اش پذیرفته نمی‌شود و توبه‌ی قاتل نبی و وصی پذیرفته نیست چون کسی همطراز آن‌ها نیست تا در مقابل آنان قصاص شود. امّا گاهی ممکن است کسی از مشرکان یا یهودیان و مسیحیان، مسلمانی را [به خاطر اسلامش] بکشد امّا بعدها مسلمان شود که دراین‌صورت خداوند آن گناه را از او محو می‌کند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۸۲ مستدرک الوسایل، ج۱۸، ص۲۲۰/ القمی، ج۱، ص۱۴۷ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
2_5246973906991975084.mp3
15.25M
🎧 فضائل حضرت زهرا (سلام الله علیها) 📅 ۱۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ 🕌 مسجد مقدس جمکران کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📝در كتاب كامل الزيارات به سند خود از حضرت ابو الحسن موسى بن جعفر عليه السّلام آمده كه فرموده است: هركس نتواند ما را زيارت كند پس صالحين از دوستانمان را ديدار نمايد، ثواب زيارت ما برايش نوشته مى‌شود، و هركس نتواند ما را صله نمايد، افراد صالح از دوستان ما را صله كند، ثواب صلۀ ما براى او نوشته مى‌شود. 📚مکیال المکارم - جلد2، صفحه 306 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜در كافى از امام صادق عليه السّلام آمده كه فرمود: كسى از شما نپندارد كه چنان‌كه مؤمنى را شاد و مسرور نمايد تنها او را شادمان كرده، بلكه و اللّه ما را خوشحال ساخته بلكه سوگند به خدا رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله را خوشحال نموده است 📚مکیال المکارم - جلد2، صفحه 307 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لايُظْلَمُونَ فَتِيلاً [به‌يادآور] روزى را كه هرگروهى را با پيشوايشان مى‌خوانيم. كسانى ‌كه نامه‌ی عملشان به دست راستشان داده‌ شود، آن را [با شادى و سرور] مى‌خوانند و كمترين ستمى به آن‌ها نخواهد شد. (اسراء/ ۷۱) ✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق ( حَمَّادٍ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَی قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (یَقُول السَّمْعُ وَ الطَّاعَهًُْ أَبْوَابُ الْخَیْرِ السَّامِعُ الْمُطِیعُ لَا حُجَّهًَْ عَلَیْهِ وَ السَّامِعُ الْعَاصِی لَا حُجَّهًَْ لَهُ وَ إِمَامُ الْمُسْلِمِینَ تَمَّتْ حُجَّتُهُ وَ احْتِجَاجُهُ یَوْمَ یَلْقَی اللَّهَ عزّوجلّ ثُمَّ قَالَ یَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ. 📝امام صادق (علیه السلام)- عبدالاعلی گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می‌فرمود: «شنیدن و اطاعت‌کردن، درهای رحمت‌اند، آنکه بشنود و اطاعت کند؛ هیچ عذری بر او نیست و آنکه بشنود و مخالفت کند؛ هیچ عذر و بهانه‌ای ندارد، امام مسلمین روزی‌که خدا را ملاقات می‌کند حجت است و برهانش کامل است، سپس فرمود: خداوند تبارک‌وتعالی می‌فرماید: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۲۵۸ الکافی، ج۱، ص۱۸۹/ بحارالأنوار، ج۸، ص۱۳ 📜الرّسول ( عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (قَالَ قَالَ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ قَالَ الْمُسْلِمُونَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (أَلَسْتَ إِمَامَ النَّاسِ کُلِّهِمْ أَجْمَعِینَ قَالَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (أَنَا رَسُولُ اللَّهِ (إِلَی النَّاسِ أَجْمَعِینَ وَ لَکِنْ سَیَکُونُ مِنْ بَعْدِی أَئِمَّهًٌْ عَلَی النَّاسِ مِنَ اللَّهِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی یَقُومُونَ فِی النَّاسِ فَیُکَذَّبُونَ وَ یَظْلِمُهُمْ أَئِمَّهًُْ الْکُفْرِ وَ الضَّلَالِ وَ أَشْیَاعُهُمْ فَمَنْ وَالَاهُمْ وَ اتَّبَعَهُمْ وَ صَدَّقَهُمْ فَهُوَ مِنِّی وَ مَعِی وَ سَیَلْقَانِی أَلَا وَ مَنْ ظَلَمَهُمْ وَ کَذَّبَهُمْ فَلَیْسَ مِنِّی وَ لَا مَعِی وَ أَنَا مِنْهُ بَرِیءٌ. 📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- جابر گوید: امام باقر (علیه السلام) فرمود: هنگامی‌که یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ نازل شد مسلمانان گفتند: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! آیا تو امام همه‌ی مردم نیستی»؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «من پیامبر (صلی الله علیه و آله) و فرستاده‎ی خدا به‌سوی همه‎ی مردم هستم، امّا بعد از من مردم از سوی خدا، از اهل بیت من امامانی خواهند داشت که در میان مردم خواهند آمد و تکذیب می‌شوند و سردمداران کفر و طرفداران آن‌ها، به این امامان ظلم خواهند کرد، هرکس با آن‌ها دوستی‌کند و ولایت آن‌ها را بپذیرد و پیرو آن‌ها باشد، او از من است، همراه من خواهد بود و مرا ملاقات خواهد کرد امّا هرکس به آن‌ها ظلم کند و آن‌ها را تکذیب نماید، از من و همراه من نخواهد بود و من از او بیزارم». 📝تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۲۵۸ الکافی، ج۱، ص۲۱۵ 📜الصّادق ( عَنْ عُمَرَ‌بْنِ‌أَبَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (یَقُول: اعْرِفِ الْعَلَامَهًَْ فَإِذَا عَرَفْتَهُ لَمْ یَضُرَّکَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ إِنَّ اللَّهَ عزّوجلّ یَقُولُ یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ عَرَفَ إِمَامَهُ کَانَ کَمَنْ کَانَ فِی فُسْطَاطِ الْمُنْتَظَرِ (. 📝امام صادق (علیه السلام)- عمربن‌ابان گوید: شنیدم امام صادق (علیه السلام) فرمود: «امام خود را بشناس که چون او را شناختی زیانی به حال تو نخواهد داشت که این کار [فرج حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)] پیش بیفتد یا پس؛ زیرا خدای عزّ‌وجلّ می‌فرماید: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ پس هرکس امام خود را شناخت مانند کسی است که در خیمه قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۲۵۸ الکافی، ج۱، ص۳۷۲/ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۴۲/ الغیبهًْ للنعمانی، ص۳۳۰
📜الصّادقین ( عَنْ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا (قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِهِ یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ قَالَ مَنْ کَانَ یَأْتَمُّونَ بِهِ فِی الدُّنْیَا وَ یُؤْتَی بِالشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ فَیُقْذَفَانِ فِی جَهَنَّمَ وَ مَنْ یَعْبُدُهُمَا. 📝امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام)- محمدبن‌مسلم گوید: از یکی از ایشان درباره‌ی آیه: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ پرسیدم، فرمود: «منظور از امام کسی است که در دنیا به او اقتدا کرده‌اند، خورشید و ماه را می‌آورند و به‌همراه هرکس که آن دو را پرستیده در جهنّم می‌اندازند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۲۶۶ بحارالأنوار، ج۸، ص۱۲/ العیاشی، ج۲، ص۳۰۲ 📜الصّادق ( الِاقْتِدَاءُ نِسْبَهًُْ الْأَرْوَاحِ فِی الْأَزَلِ وَ امْتِزَاجُ نُورِ الْوَقْتِ بِنُورِ الْأَزَلِ وَ لَیْسَ الِاقْتِدَاءُ بِالتَّوَسُّمِ بِحَرَکَاتِ الظَّاهِرِ وَ التَّنَسُّبِ إِلَی أَوْلِیَاءِ الدِّینِ مِنَ الْحُکَمَاءِ وَ الْأَئِمَّهًِْ قَالَ اللَّهُ عزّوجلّ یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ أَیْ مَنْ کَانَ اقْتَدَی بِمُحِقٍّ قُبِلَ وَ زَکَی قَالَ اللَّهُ عزّوجلّ فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَ لا یَتَساءَلُونَ. 📝امام صادق (علیه السلام)- پیروی‌کردن عبارت است از؛ برابری و همسانی جان‌ها در ازل (ابتدای خلقت) و آمیخته‌شدن نور زمان حاضر با نور ازل و پیروی‌کردن به شناخته‌شدن با کارهای ظاهری و آشکار و نسبت دادن خویش به بزرگان دین یعنی حکیمان و امامان (نیست. [بلکه باید در گفتار و کردار از مقتدای خویش، پیروی کرد] و خداوند عزّوجلّ فرموده است: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ؛ یعنی هرکسی که از روی حقیقت از امام خود پیروی کرد؛ او پذیرفته شده و از انحراف دور و پاک است و باز می‌فرماید: هنگامی‌که در «صور» دمیده شود، هیچ‌یک از پیوندهای خویشاوندی میان آن‌ها در آن روز نخواهد بود و از یکدیگر تقاضای کمک نمی‌کنند [چون کاری از کسی ساخته نیست]!. (مؤمنون/۱۰۱) 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۲۶۶ بحارالأنوار، ج۲، ص۲۶۵/ مصباح الشریعهًْ، ص۱۵۶ 📜علی‌بن‌إبراهیم ( ذَلِکَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ یُنَادِی مُنَادٍ لِیَقُمْ أَبُوبَکْرٍ وَ شِیعَتُهُ وَ عُمَرُ وَ شِیعَتُهُ وَ عُثْمَانُ وَ شِیعَتُهُ وَ عَلِیٌّ (وَ شِیعَتُهُ. 📝علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- روز قیامت منادی ندا می‌دهد: «ابوبکر و یارانش، عُمَر و یارانش و عثمان و یارانش و علی (علیه السلام) با یارانش برخیزند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۲۶۶ بحارالأنوار، ج۸، ص۱۰ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin