eitaa logo
انس روزانه با آیات الهی
2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
با وجود خداوند، معبود ديگرى مخوان؛ زيرا جز او معبودى كه شايسته پرستش باشد وجود ندارد؛ چرا كه هرچه جز خداست نابود مى‏شود و حاكميت و تدبير جهان هستى در اختيار اوست. ادمین : @rezazadeh_joybari تبلیغات: @tablighatch
مشاهده در ایتا
دانلود
انس روزانه با آیات الهی
عدم اجازه به مشرکان برای تعمیر مساجد سوره مبارکه التوبة آیه 17 ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُر
سوره مبارکه التوبة آیه 17 ... ادامه پيام‏ها 1- در بناى مساجد و بنيادهاى دينى و فرهنگى مسلمانان، كفّار و مشركان دخالت‏ ندارند. «ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ» 2- در ساخت و اداره‏ى مراكز و نهادهاى مقدّس، پول نااهلان را نگيريد، تادخالت وافتخار و توقّع نداشته باشند. «ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ» 3- عمل به تنهايى مهم نيست، نيّت نقش اصلى را دارد. «ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا» 4- نه هر درآمدى مشروع است و نه هر مشاركتى ارزشمند. مبادا به عشقِ آبادانى مساجد، كفّار در امور دينى نفوذ كنند. «أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ» 5- كسانى‏كه تظاهر به بى‏دينى مى‏كنند، حقّ دخالت در امور مذهبى را ندارند. «شاهِدِينَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ» 6- مشرك همان كافر است. لِلْمُشْرِكِينَ ... شاهِدِينَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ 7- كفر، سبب نابودى و فساد و بى‏ارزش شدن اعمال نيك كافران است. بِالْكُفْرِ ... حَبِطَتْ أَعْمالُهُم‏ منبع برگرفته از تفسير نور، ج3، ص: 391 الی 392 @Quran_Me .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت 🌷قرائت خاطره انگیز و بسیار دلنشین 🎙جواد فروغی نوجوان قرآنی که شنیدن تلاوت های بی نظیرش انگیزه یادگیری قرآن برای بسیاری از دهه شصتی ها شد. 👌🏻 خدا حفظشون کنه 🤲🏻 @twonoor
شرایط تولیت مساجد سوره مبارکه التوبة آیه 18 إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسى‏ أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مى‏پردازند و جز از خدا نمى‏ترسند. اميد است كه آنان از ره‏يافتگان باشند. پيام‏ها 1- توليت و تعمير مسجد شرايطى دارد: الف: از جهت اعتقادى، ايمان به مبدأ و معاد. «آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ» ب: از نظر عملى، برپا داشتن نماز وپرداخت زكات. «أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ» ج: از جهت روحى، شجاعت و نفوذناپذيرى. «لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ» (اگر متولّى مسجد، شجاع باشد، مسجد نيز كانون حركت‏هاى ضدّ ظلم خواهد بود) 2- وظيفه‏ى متولّيان مساجد و تعميركنندگان آنها، رسيدگى به محرومان است. إِنَّما يَعْمُرُ ... آتَى الزَّكاةَ 3- ايمان از عمل جدا نيست، آمَنَ ... وَ أَقامَ نماز از زكات جدا نيست، «أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ» و مسجد از انقلاب جدا نيست. مَساجِدَ اللَّهِ ... وَ لَمْ يَخْشَ‏ 4- با وجود ايمان، عمل صالح، نماز، زكات و شجاعت، باز هم مغرور نشويم، هنوز خطر انحراف وجو دارد. «فَعَسى‏ أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ» منبع برگرفته از تفسير نور، ج3، ص: 392 الی 393 @Quran_Me .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌹 🍃 لحظه ای آرامش🍃 🌷امام علی علیه السلام : 🍂 اگر مردم در قدرت عظیم خداوند و نعمت هاى فراوان او مى اندیشیدند، حتماً هدایت مى شدند و از عذاب الهى مى ترسیدند 🍂ولى افکار مردم بر اثر هوى و هوس، ناتوان شده و حجاب هاى خودپرستى جلو دیدگان آنها را گرفته است 🍂 نه چشم بینا دارند و نه قلب پذیرا. نگاهى به این موجودات کوچک و ریز بیفکن که چگونه خلقت اینها را شگفت انگیز آفریده است! تمام اجزاء و اندامى که یک حیوان بزرگ آن را داراست، خداوند براى این موجودات نیز آفریده است. 💠خطبه ۱۸۵ نهج البلاغه💠 .💚 @twonoor💚
تأثیر افکار و نیات در مجازات سوره مبارکه بقره آیه 284 لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمين است، تنها از آنِ خداست. (بنابراين) اگر آنچه را در دل داريد آشكار سازيد يا پنهان داريد، خداوند شما را طبق آن محاسبه مى‏كند. پس هر كه را بخواهد (وشايستگى داشته باشد) مى‏بخشد و هر كه را بخواهد (ومستحقّ باشد) مجازات مى‏كند و خداوند بر هرچيزى تواناست. نكته‏ها ممكن است مراد آيه از كيفر حالات باطنى انسان، گناهانى باشد كه ذاتاً جنبه درونى دارد و عمل قلب است، مانند كفر و كتمان حقّ، نه مواردى كه مقدّمه گناه بيرونى است. انسان، در برابر روحيّات، حالات و انگيزه‏هايش مسئول است و اين مطلب مكرّر در قرآن آمده است. از آن جمله: «يُؤاخِذُكُمْ بِما كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ» خداوند شما را به آنچه دلهاى شما كسب نموده است مؤاخذه مى‏كند. «فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ» براستى كه كتمان كننده، دل او گناهكار است. «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا» همانا گوش و چشم و دل، هر كدام مورد سؤال هستند. «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» علاقه قبلى به شيوع گناه و فساد در ميان مؤمنان، سبب عذاب دنيا و آخرت است. حضرت على عليه السلام مى‏فرمايند: مردم بر اساس افكار ونيّات خود مجازات مى‏شوند. [نهج‏البلاغه، خطبه‏ى 75] منبع برگرفته از تفسير نور، ج1، ص: 453 الی 454 @Quran_Me
درس‌هایی از زندگی حیوانات سوره مبارکه نحل آیه 69 ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ سپس از همه ميوه‏ها بخور، پس راه‌هاى پروردگارت را خاضعانه طى كن. از شكم‏هاى آن‌ها نوشيدنى رنگارنگ بيرون مى‏آيد كه در آن شفاى مردم است، البتّه در اين (زندگى زنبور) براى كسانى كه فكر مى‏كنند قطعاً عبرتى است. پيام‏ها 1- رفتار حيوانات، طبق فرمان الهى است، كه به صورت غريزه در آنها مى‏باشد. «ثُمَّ كُلِي» 2- عسل، عصاره‏ى انواع ميوه‏هاست. «كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ» 3- نه تنها انتخاب مسكن و غذاى حيوانات با هدايت الهى است، بلكه همه كارهاى آن‌ها راهى است كه خداوند پيش رويشان گذاشته است. «سُبُلَ رَبِّكِ» 4- حركت حيوانات در مسيرى كه خداوند برايشان انتخاب نموده است، حركت متواضعانه است. «سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا» منبع تفسير نور، ج‏4، ص: 546 الی 548 @Quran_Me
💠 امام صادق عليه السلام 🔸زكَاةُ اَلْأُذُنِ اِسْتِمَاعُ اَلْعِلْمِ وَ اَلحِكْمَةِ وَ اَلْقُرْآنِ 🔹 ، شنيدن دانش و و است . 📚 بحار الأنوارج93 ص125 | 🆔 @twonoor
🌸📖یادتونه لای کتابامون گُل می‌ذاشتیم؟ بعـد از یه مدت کتـابمون معـطر میشد چون کمال هم‌نشین در اون اثر میکرد 🙎‍♂️مواظب دوستای دوستامون باشیم!🧐 چون دوستامون کم‌کم مثه دوستاشون میشن ای وای بر من کاش فلانی را دوست خود نمیگرفتم. رفیق من بعد از آن که حق از طرف خدا برایم آمد، مرا گمراه ساخت...سوره فرقان۲۸-۲۹ @twonoor
انس روزانه با آیات الهی
درس‌هایی از زندگی حیوانات سوره مبارکه نحل آیه 69 ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكِي سُب
ادامه ... 5- اعجاز خلقت: يك كارخانه عسل‏سازى، در شكم حيوانى كوچك! «يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها» 6- عسل طبيعى به رنگ‏هاى مختلفى است. «مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ» (رنگ‏هاى سفيد، زرد، قرمز، كه شايد اين اختلاف رنگ‏ها بر اساس اختلاف رنگ گل‌ها باشد.) 7- در گياهان و گل‌ها، خواص درمانى است كه از طريق عسل، شفاى دردهاى ما مى‏شود. «فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ» (ناگفته پيداست كه عسل، شفاى همه دردها نيست، لذا بصورت نكره «شِفاءٌ» آمده است) 8- خانه‏سازى، موم‏سازى و عسل‏سازى، در كنار زهرسازى، توسط حيوان كوچكى مثل زنبور، از نشانه‏هاى قدرت الهى است. «لَآيَةً» 9- تمام درس‏ها و عبرت‏ها، براى كسانى است كه اهل فكر و انديشه باشند «لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» وگرنه افرادى هستند كه در تمام عمر از عسل استفاده مى‏كنند ولى حاضر به چند دقيقه فكر درباره‏ى آن نيستند. منبع تفسير نور، ج‏4، ص: 546 الی 548 @Quran_Me
✅ هرچه میخواهید اینجاست 💐 امام على عليه السلام : اِعْلَموا اَنَّهُ لَيْسَ عَلى اَحَدٍ بَعْدَ الْقُرآنِ مِنْ فاقَةٍ، وَ لا لاَِحَدٍ قَبْلَ الْقُرآنِ مِن غِنىً، فَاسْتَشْفوهُ مِن اَدوائكُم وَ اسْتَعينُوا بِهِ عَلى لأَوائِكُم؛ بدانيد كه با داشتن قرآن [و آگاهى از آن و عمل به آن]، هيچ كس درمانده نخواهد شد و بدون قرآن، كسى به توانگرى نخواهد رسيد. پس درمان دردهاى خود را در آن بجوييد و در گرفتارى هايتان، از آن يارى بطلبيد. ، از خطبه 176 @twonoor
درباره ربا سوره مبارکه بقره آیه 279 فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ‏ پس اگر چنين نكرديد، (بدانيد كه) اعلان جنگ با خدا و رسولش داده‏ايد و اگر توبه كنيد، (اصل) سرمايه‏هاى شما از آنِ خودتان است. (ودر اين صورت) نه ستم مى‏كنيد و نه بر شما ستم مى‏شود. پيام‏ها 1- رباخوار، محارب با خداست. او بايد بداند كه در اين جنگ، در يك طرف او قرار دارد و در طرف ديگر، خداوند جبّار. «فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ» 2- رباخوارى، گناه كبيره است. چون اعلام جنگ با خداوند است. «بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ» 3- رباخوار، گمان نكند با مردم محروم طرف است، بلكه خداوند به حمايت از محرومان برخاسته و از حقّ آنان دفاع مى‏كند. «بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ» 4- براى محاربين با خدا نيز راه توبه باز است. «بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ ... وَ إِنْ تُبْتُمْ» 5- رباخوار، تنها مالك اصل مال است، نه بهره آن. «فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ» منبع برگرفته از تفسير نور، ج1، ص: 443 الی 444 مشخصات و شماره مطلب @Quran_Me
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سرباز امام زمان 🏴 دیروز در روضه‌اش نشستی و امروز بر سر سفره‌اش، زهرا از سربازهای فرزندش اینگونه پذیرایی می‌کند. 🥀 سردار شهید حاج قاسم سلیمانی @twonoor
هدایت شده از کتابخانه صوتی
AUD-20220101-WA0019.mp3
12.68M
وصیت نامه شهید سلیمانی
انس روزانه با آیات الهی
درباره ربا سوره مبارکه بقره آیه 279 فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُ
ادامه 6- براى نجات محرومان، اصل مالكيّت مردم را ناديده نگيريد ومالكيّت‏ خصوصى در اقتصاد اسلامى پذيرفته شده است. «فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ» 7- سلطه پذيرى و سلطه گرى هر دو محكوم است، نه ظلم ببينيد و نه ظلم روا داريد. «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» 8- انتقام ممنوع است. به رباخوار توبه كننده نيز نبايد ظلم شود. «فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» 9- به توبه كنندگان، نبايد بخاطر خلاف‏كارى‏هاى پيشين ظلمى شود. سرزنش كسانى كه قبلًا خلاف‏كار بوده‏اند ممنوع است. «فَإِنْ تُبْتُمْ ... لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» 10- استقرار عدالت اقتصادى، از وظايف حكومت اسلامى است. «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» منبع برگرفته از تفسير نور، ج1، ص: 443 الی 444 @Quran_Me
✅ هرچه میخواهید اینجاست 💐 امام على عليه السلام : اِعْلَموا اَنَّهُ لَيْسَ عَلى اَحَدٍ بَعْدَ الْقُرآنِ مِنْ فاقَةٍ، وَ لا لاَِحَدٍ قَبْلَ الْقُرآنِ مِن غِنىً، فَاسْتَشْفوهُ مِن اَدوائكُم وَ اسْتَعينُوا بِهِ عَلى لأَوائِكُم؛ بدانيد كه با داشتن قرآن [و آگاهى از آن و عمل به آن]، هيچ كس درمانده نخواهد شد و بدون قرآن، كسى به توانگرى نخواهد رسيد. پس درمان دردهاى خود را در آن بجوييد و در گرفتارى هايتان، از آن يارى بطلبيد. ، از خطبه 176 @twonoor
صبر در برابر بدهکار سوره مبارکه بقره آیه 280 وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَيْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ‏ واگر (بدهكار) تنگ‏دست بود، او را تا هنگام توانايى مهلت دهيد و (در صورتى كه واقعاً توان پرداخت ندارد،) اگر ببخشيد براى شما بهتر است، اگر (نتايج آنرا) بدانيد. نكته‏ها هر چند در اين آيه سفارش شده كه به بدهكار مهلت داده شود، ولى نبايد بدهكار از اين موضوع سوء استفاده كند. لذا اگر بدون عذر در پرداخت بدهى خود تأخير كند، گناهكار است. در حديث آمده است: براى كسانى كه بدون عذر، بدهى خود را نمى‏پردازند، گناهِ دزد نوشته مى‏شود. همچنان كه براى مهلت دهندگان، پاداشى چون پاداش شهيدان ثبت مى‏شود. به هر روزى كه به بدهكار مهلت داده شود، پاداش صدقه همان مبلغ براى طلبكار ثبت مى‏شود. [تفسير برهان] منبع برگرفته از تفسير نور، ج1، ص: 444 الی 445 @Quran_Me
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌹 🦋میگفت واسه یک حاجتی چند سال اشک ریختم و از خدا با تمام وجود خواستم. خدا بهم نداد چند سال بعد فهمیدم اگه حاجتم و میداد چقد برام بد میشد و خدا نجاتم داده بود.... حکمت بعضی کارها رو خدا بهمون با گذر زمان نشون میده... و ممکنه حکمت بعضی ها رو هم مخفی کرده باشه تا ایمان ما رو بسنجه که چقدر بهش اطمینان داریم. مهم اینه که خدا، غیر خیر و خوبی واسمون نمیخواد حتی ممکنه به ظاهر بد باشه ولی آخرش خوب تموم میشه، شک نکن. 🦋 وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ 🌺🌿 ﻭ ﺑﺴﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺧﻴﺮ ﺍﺳﺖ ، ﻭﺑﺴﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﺪ ﺍﺳﺖ ; ﻭﺧﺪﺍ [ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ] ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ .(٢١٦) سوره بقره 🌿 .💚 @twonoor💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤷‍♂ برای این روز آماده‌ایم؟👇😢😥 هنگامی که آن صدای مهیب رستاخیز بیاید در آن روز که انسان از برادر خود فرار میکند، و از مادر و پدرش، و زن و فرزندانش😰 در آن روز هر کدام از آنها وضعی دارد که او را کاملا به خود مشغول میسازد، صورتهایی در آن روز گشاده، نورانی، خندان و مسرور است و صورتهایی در آن روز غبارآلود است و دود آنها را پوشانده. آنهاکافران فاجرند.عبس۳۴-۴۲ @twonoor
انس روزانه با آیات الهی
صبر در برابر بدهکار سوره مبارکه بقره آیه 280 وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَيْسَرَةٍ
ادامه پيام‏ها 1- اسلام، حامى مستضعفان است. «وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ» 2- نه تنها ربا نگيريد، بلكه در گرفتن رأس المال و اصل سرمايه نيز مدارا كنيد. «فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَيْسَرَةٍ» 3- اصل در زمان‏بندى براى بازپرداخت، توان بدهكار است. «فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَيْسَرَةٍ» 4- اجبار بدهكارى كه توانايى پرداخت دارد، مانعى ندارد. «إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ» 5- بخشيدن بدهكار فقير، صدقه است. «وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ» 6- نظام حقوقى و اقتصادى اسلام، با نظام اخلاقى آن پيوند دارد. گرچه بازپس‏گيرى وام حقّ است، ولى مهلت دادن وبخشيدنِ بدهكار بايد مراعات شود. «فَنَظِرَةٌ ... تَصَدَّقُوا» 7- محدوديّت انسان وثروت دوستى او نمى‏گذارد كه انسان به حقيقت ارزشها و كمالات پى‏ببرد. «إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» منبع برگرفته از تفسير نور، ج1، ص: 444 الی 445 @Quran_Me
🌹هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌹 30 آل عمران» ۰۰۰تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً آرزو مى‌كند، اى كاش! بين آن عمل و او فاصله‌اى دور مى‌بود. 🔥 گنهكاران، در قيامت از اعمال خود شرمنده‌اند، امّا چه سود؟ «تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها» 🔥 بسيارى از اعمالى كه در دنيا مورد علاقه انسان است، در قيامت مورد تنفّر او قرار خواهد گرفت. «تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً» 🔥در روز قيامت، پشيمانى سودى ندارد و آرزوها نشدنى است. كلمه (لو) در مورد آرزوهاى نشدنى بكار مى‌رود. «لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً» صفحه54 ➖➖➖ 🔸استاد قرائتی .💚 @twonoor💚
پرداخت مهریه سوره مبارکه بقره آیه 237 وَ إِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَ قَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ ما فَرَضْتُمْ إِلَّا أَنْ يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَا الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاحِ وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ واگر زنان را قبل از آميزش طلاق دهيد، در حالى كه براى آنها مهريه تعيين كرده‏ايد، نصف آنچه را تعيين كرده‏ايد (به آنها بدهيد،) مگر اينكه آنها (حقّ خود را) ببخشند و يا كسى كه عقد ازدواج به دست اوست آنرا ببخشد، و اينكه شما گذشت كنيد، (و تمام مهر آنان را بپردازيد) به پرهيزگارى نزديكتر است. و گذشت و نيكوكارى در ميان خود را فراموش نكنيد كه همانا خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد بيناست. پيام‏ها 1- در گفتگو درباره‏ى مسائل زناشويى خانواده، عفت كلام را مراعات كنيد. «تَمَسُّوهُنَّ» 2- تعيين و پرداخت مهريه، بر مرد واجب است. «فَرِيضَةً» 3- عفو و گذشت از سوى زن و مرد، هر دو پسنديده است. يا زن نصف مهريه را ببخشد، يا مرد تمام مهريه را بدهد. «يَعْفُونَ ... تَعْفُوا» 4- اجازه ازدواج زن، با ولىّ اوست. «بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاحِ» 5- كسانى كه بخشش دارند، به تقوا نزديك‏ترند. «وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏» 6- طلاق بايد همراه با عفو و فضل باشد. «تَعْفُوا ... لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ» 7- در طلاق نبايد مسائل اخلاقى و كرامت‏هاى انسانى را به فراموشى سپرد. «وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ» منبع برگرفته از تفسير نور، ج1، ص: 370 الی 371 @Quran_Me
🌺هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌺 به این آیه دقت کن 👇 وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ و (به مردم) تذکّر بده که قطعاً تذکّر برای مؤمنین مفید است. ذاریات۵۵ 🧐 گرفتی مطلب رو؟! اگه بهمون تذکر میدن اما بر نمی‌تابیم و ناراحت می‌شیم😠باید در ایمان خودمون شک کنیم. چون انسان مؤمن از تذکر به جا و سازنده و خیرخواهانه استقبال میکنه @twonoor
روابط اجتماعی در اسلام سوره مبارکه نساء آیه 36 وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالًا فَخُوراً و خدا را بپرستيد و هيچ چيز را شريك او قرار ندهيد و به پدر و مادر نيكى كنيد و به بستگان و يتيمان و بينوايان و همسايه‏ى نزديك و همسايه‏ى دور و يار هم‏نشين و در راه مانده و زيردستان و بردگانتان (نيز نيكى كنيد.) همانا خداوند، هر كه را متكبّر و فخرفروش باشد، دوست نمى‏دارد. نكته‏ها اين آيه، از حقّ خدا «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ» تا حقّ بردگان «مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ» را بيان كرده و اين نشانه‏ى جامعيّت اسلام است. «الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ»، شامل همسايه‏ى فاميل و غير فاميل، هم عقيده و غير هم عقيده نيز مى‏شود. به گفته‏ى روايات تا چهل خانه از هر طرف، همسايه‏اند. [وسائل ج 12 ص 131] يعنى در مناطق كوچك، همه همسايه‏اند. «الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ»، شامل رفقاى دائمى يا موقّت، رفقاى سفر، يا آنان كه به اميد نفعى سراغ انسان مى‏آيند، مى‏شود. «ابْنِ السَّبِيلِ»، ممكن است در وطن خود متمكن باشد و ما شناختى از او و بستگانش نداشته باشيم، فقط بدانيم كه درمانده‏ى در سفر و فرزند راه است كه بايد مورد حمايت مالى قرار گيرد. منبع برگرفته از تفسير نور، ج2، ص: 65 الی 67 @Quran_Me